نقد و بررسی حافظه SSD سامسونگ SSD 870 Evo

نقد و بررسی 13 آذر 1400 علی مظفری

نقد و بررسی حافظه SSD سامسونگ SSD 870 Evo

حافظه‌های SSD سامسونگ، بدون شک یکی از محبوب ترین محصولات این برند کره‌ای است. سامسونگ حافظه‌های SSD خود را در سری‌های مختلفی از جمله EVO، PRO و QVO و... عرضه می‌کند. حافظه‌های Samsung 860 Evo SSD یکی از پرفروش‌ترین حافظه‌های SSD جهان در سال های 2018 و 2019 بود. همین مسئله نیز موجب شد که سامسونگ، تصمیم به ارائه نسخه جدیدی از این سری نماید. حافظه‌های SSD اینترنال Samsung 870 EVO، آخرین نسل سری حافظه‌های EVO است که سامسونگ در سال 2020 از آن پرده برداری کرد و در ابتدای سال 2021 وارد بازار شد. حافظه Samsung 870 EVO به شدت مورد توجه کاربران در سرتاسر جهان قرار گرفت و به شکل سرسام آوری در بازارهای جهانی و همچنین بازار ایران، به فروش رسید. این SSD همچنان به روند فروش خود ادامه می‌دهد و یکی از محبوب‌ترین SSD‌های موجود در بازار ایران، برای قرارگرفتن بر روی سیستم رومیزی شما می‌باشد.
در این مقاله از فروشگاه اینترنتی هدف، می‌خواهیم نگاهی موشکافانه به این SSD سامسونگ داشته باشیم و ببینیم که دلیل فروش بسیار زیاد این محصول چیست، پس در ادامه با ما همراه باشید.


ظرفیت‌ها، و سرعت خواندن و نوشتن

 

مشخصات حافظه ssd سامسونگ evo 870


مهم‌ترین و اولین مسئله‌ای که در زمان خرید حافظه SSD به چشم می‌آید، قطعا گنجایش حافظه و سرعت خواندن و نوشتن آن می‌باشد.
خوشبختانه حافظه اس‌اس‌دی سامسونگ Samsung 870 EVO، در تمامی ظرفیت‌های موردنیاز در دسترس است. این SSD در ظرفیت‌هایی معادل :

لازم است اشاره کنم که موارد گفته شده حافظه خام (RAW) است و مقادیری از حافظه برای اجرای فرآیندهای کنترلر، رزرو شده که برای استفاده در دسترس شما نمی‌باشد. سرعت خواندن و نوشتن برای تمامی ظرفیت‌ها یکسان است. در تمامی نسخه‌های SSD Samsung 870 Evo، سرعت خواندن برابر با 560 مگابایت، و سرعت نوشتن برابر با 530 مگابایت عنوان شده است. هرچند که همچنان سرعت حافظه‌های SSD SATA، کمتر از SSD M.2 می‌باشد، اما سرعت فعلی نیز پیشرفت بسیار بزرگی محسوب می‌شود و می‌تواند جان تازه‌ای به هر سیستم رومیزی ببخشد.

حالا وقتشه! اینو بخون کامل ترین راهنمای خرید حافظه SSD : بهترین حافظه‌های SSD

 

فرم فاکتور و کنترلر

 

خرید اس اس دس 870 evo


حافظه اس‌اس‌دی Samsung 870 EVO، با فرم فاکتور 2.5 اینچی طراحی شده است. این بدان معناست که این حافظه SSD با بیش‌ از 90 درصد سیستم‌های موجود در بازار ایران هماهنگ خواهد بود و به ندرت ممکن است سیستمی باشد که قادر به شناسایی این حافظه نباشد. البته مهم‌تر از فرم فاکتور رابط اتصال این حافظه SSD است. Samsung 970 EVO برای اتصال از رابط SATA 6 استفاده می‌کند. نسل 6 رابط SATA برای عملکرد بهتر حافظه‌های اس‌اس‌دی 2.5 اینچی طراحی شد، هرچند که با وجود گذشت مدت زمان زیادی از ارائه این اینترفیس (Interface)، همچنان تفاوت زیادی میان این رابط با رابط SATA 3 دیده نمی‌شود. پس بدون اینکه نگران عدم هماهنگی مادربرد خود با این حافظه پرسرعت باشید، می‌توانید نسبت به خرید حافظه SSD 970 Evo اقدام نمایید.

بیایید کمی بیشتر وارد جزئیات شویم!
هر حافظه SSD برای اتصال صحیح به مادربرد، مدیریت داده‌ها، کنترل وضعیت حافظه و بسیاری از موارد دیگر، به یک کنترلر نیاز دارد. در این میان افراد کمی هستند که به کیفیت کنترلر توجه کنند و در زمان مقایسه، پس از بررسی سرعت خواندن و نوشتن، مستقیما به سراغ قیمت‌ها می‌روند و بافرض اینکه تفاوتی میان دو SSD مختلف نیست، نسبت به تهیه SSD ارزان‌تر اقدام می‌کنند. باید توجه داشت که طول عمر یک حافظه SSD، عملکرد آن در زمان ریکاوری داده‌ها و یا رمزنگاری داده‌های موجود در حافظه SSD مستقیما به کنترلر استفاده شده در حافظه برمی‌گردد. این‌هارا گفتیم تا نهایتا اشاره کنیم که در حافظه اس‌اس‌دی SSD 970 Evo، سامسونگ از کنترلر MKX شرکت مِتریس (Metris) بهره گیری کرده است.

 

بررسی حافظه ssd سامسونگ evo 870

 

این شرکت سابقه بسیار طولانی در تولید تراشه و میکروکنترلرها دارد و شدیدا به ویژگی‌های امنیتی کنترلرهای خود اهمیت می‌دهد. استفاده از کنترلر متریس سبب شده که حافظه SSD 970 Evo بتواند اطلاعات کاربر را با پروتکل امنیتی AES 256-bit رمزنگاری نماید. شاید این مسائل در ابتدا مهم به نظر نرسد؛ اما کافیست یک بار اطلاعات مهمی بر روی SSD خود داشته باشید که نیاز به رمزنگاری داشته باشند و یا اطلاعات SSD خود را از دست بدهید. آنجاست که کنترلر Metris MKX، قدرت خود را به خوبی به نمایش می‌گذارد. این حافظه SSD در کشورهایی که سامسونگ به صورت رسمی در آن‌ها فعالیت دارد، از 5 سال گارانتی بدون قید و شرط بهره می‌برد. شاید بتوان دلیل این مدت زمان طولانی را به اعتماد بالای غول کره‌ای نسبت به شرکت Metris نسبت داد!

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش نصب هارد SSD بر روی تمامی لپ تاپ‌ها

 

تست و بنچمارک


اکنون که به شناخت کاملی از جدیدترین حافظه SSD سری EVO سامسونگ دست یافتیم، وقت آن رسیده که عملکرد این حافظه SSD را در واقعیت بسنجیم. لازم است اشاره کنم که کانفیگ سیستم ما برای این بررسی ثابت بوده و متغیر ما، حافظه SSD می‌باشد. ما از نسخه 1 ترابایتی SSD 870 Evo برای مقایسه آن با سایر SSDها استفاده می‌کنیم که بنچمارک Diskbench و بازی Final Fantasy XIV، مستقیما بر روی درایور SSD ما نصب می‌شوند. 

 

بنچمارک Diskbench

دیسک بنچ، محبوب‌ترین نرم افزار بنچمارک حافظه‌های مختلف در تیم هدف است. این بنچمارک معروفترین ابزار ارائه شده برای بررسی عملکرد کلیه حافظه‌های مختلف از جمله انواع SSD می‌باشد. برای این تست ما از یک پکیج دیتاست (dataset) 50 گیگابتی استفاده می‌کنیم که در آن انواع مختلف فایل با فرمت‌های مختلف همچون انواع تصاویر، انواع فرمت‌های ویدئویی، انواع فایل‌های آفیس، فایل‌های فشرده RAR و... دیده می‌شود. در زمان تست، این دیتاست ابتدا از روی هارد HDD ما بر روی یک پوشه جدید داخل حافظه SSD کپی می‌شود و سپس در داخل حافظه SSD به صورت یک فایل ZIP فشرده سازی می‌شود. در این تست در زمان کپی کردن، سرعت نوشتن (Writing) و در زمان فشرده سازی، سرعت خواندن (Reading) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. نتایج تست به شکل زیر است :

 

بنچمارک حافظه ssd سامسونگ 870 evo

 

بنچمارک حافظه ssd سامسونگ 870 evo

 

همان طور که از نمودار نیز قابل مشاهده است، شاهد بهبود جزئی SSD 970 Evo نسبت به نسل پیشین خود هستیم. به صورت میانگین، 3 مگابایت بر ثانیه (MB/S) سرعت خواندن و نوشتن نسبت به نسل قبل بهبود یافته است. این مقدار به شکلی نیست که کاربران سری قبل را مشتاق به استفاده از سری جدید نماید، اما کافیست که این سرعت را با رقبای این SSD مقایسه نمایید تا متوجه ارزش خرید بالای SSD 970 Evo شوید. 

 

بازی Final Fantasy XIV

شاید برایتان سوال باشد که آیا نصب بازی بر روی حافظه SSD تاثیری بر عملکرد گیمینگ ما خواهد داشت؟
جواب این سوال کاملا روشن نیست. مسلما نصب بازی بر روی حافظه SSD تاثیری در گیم پلی نخواهد داشت؛ اما زمان لود بازی را به شدت کاهش خواهد داد. برای بررسی این موضوع به سراغ بازی Final fantasy XIV رفته‌ایم. سری فاینال فنتزی، یکی از محبوب ترین بازی‌ها در میان گیمرهاست. پس از اولین اجرای این بازی، یک کات سین برای شما به نمایش درخواهد آمد. در این بررسی عملکرد حافظه‌های مختلف برای سرعت لود بازی را می‌سنجیم و بررسی می‌کنیم که با نصب این بازی بر روی حافظه‌های مختلف، چقدر زمان می‌برد تا بازی لود شده و اولین فریم این کات سین بر روی مانیتور به نمایش درآید.
همچون تست قبلی، تمامی کانفیگ ما از جمله پردازنده، کارت گرافیک، مانیتور و... ثابت بوده و تنها متغیر ما، حافظه‌ای است که بازی بر روی آن نصب می‌شود.

 

نقد و بررسی 870 evo سامسونگ

 

اولین نکته جالب این است که اس‌اس‌دی Crusial MX500 که در تست قبلی عملکرد خیلی مناسبی نداشت، در این تست در جایگاه بهتری نسبت به SSD 970 Evo قرار گرفته است. نکته دیگر این است که 870 Evo توانسته اختلاف خود با حافظه SN550 از برند وسترن دیجیتال را در این تست کاهش چمشگیری دهد. مسئله‌ای که در تست دیسک بنچ بسیار ما را ناامید کرد و شاهد برتری واضح SSD SN550 نسبت به SSD 870 Evo بودیم.
نهایتا باید اشاره کنیم که این بررسی صرفا جهت تصمیم گیری راحت‌تر شما برای خرید حافظه SSD تهیه شده است. قیمت SSD‌های موجود در لیست مقایسه بالا یکسان نیست و نهایتا این شما هستید که تصمیم می‌گیرید، کدام محصول را به سبد خرید خود اضافه نمایید.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات حافظه SSD ای دیتا مدل SU630 ظرفیت 960 گیگابایت

 

سخن پایانی

 

حافظه SSD 870 Evo، یکی از بهترین SSDهای موجود در بازار ایران است. این حافظه اس‌اس‌دی به دلیل اتصال از طریق رابط SATA با اکثر سیستم‌هایی که در 5 سال گذشته تهیه شده‌اند، هماهنگی خواهد داشت. قیمت حافظه 870 Evo تحت تاثیر شرایط حاکم بر بازار ممکن است کمی بالا باشد، اما بر اساس شناختی که از چندین سال کار کردن با SSDهای برندهای مختلف به دست آورده‌ایم، همچنان ارزشمند است. سامسونگ سرمایه گذاری بسیاری برای تولیدات خود در زمینه حافظه‌های SSD کرده که به نمونه‌ای از آن در بررسی کنترلر شرکت Metris اشاره کردیم.
چنانچه هنوز احساس می‌کنید که برای خرید حافظه اس‌اس‌دی SSD 870 Evo و یا سایر حافظه‌های SSD به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، تنها کافیست که با تیم پشتیبانی فروشگاه هدف در تماس باشید.

ما در هدف همواره همراه شما هستیم.