آموزش نصب هارد SSD بر روی تمامی لپ تاپ‌ها

آموزش و ترفندها 04 مرداد 1400 علی مظفری

آموزش نصب هارد SSD بر روی تمامی لپ تاپ‌ها

پس از اینکه در مقاله‌ای به بررسی به "بهترین حافظه‌های SSD در سال 1400" پرداختیم، اکنون آموزش نصب این درایوهای حافظه بر روی لپ تاپ‌ها را برای شما آماده کرده‌ایم.

در این مقاله از وبلاگ فروشگاه ادبازار به سراغ آموزش یکی از متداول ترین نیازهای کابران لپ تاپ‌ها رفته‌ایم. در پایان این آموزش شما قادر خواهید بود که جدیدترین حافظه‌های SSD SATA و SSD M.2 را بر روی لپ تاپ خود نصب کنید و حافظه لپ تاپ شخصی خود را ارتقا دهید. شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید که در پایان این آموزش، قادر خواهید بود تا از درایو نوری خود به عنوان یک اسلات اضافه برای نصب یک هارد SSD و یا HDD مجزا استفاده کنید. اگر احساس می‌کنید که حافظه فعلی لپ تاپتان در حال پر شدن است و یا از سرعت فعلی هارد خود راضی نیستید، تا پایان این آموزش با ما در تیم تحریریه فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

آیا لپ تاپ شما از کانکتور M.2 بهره می‌برد؟

 

آموزش نصب هارد SSD بر روی تمامی لپ تاپ‌ها

 

پیش از خرید SSD باید بررسی کنید که آیا لپ تاپ شما تنها از SSD‌هایی با رابط SATA پشتیبانی می‌کند و یا از قابلیت اتصال از طریق کانکتور M.2 نیز بهره می‌برد. حافظه‌های SSD SATA دارای پورت مشترکی با حافظه‌های HDD هستند که در بیش از 90 درصد لپ تاپ‌ها دیده می‌شوند، اما حافظه‌های SSD M.2 که گاها به آن‌ها SSD NVMe نیز گفته می‌شود، تنها به لپ تاپ‌هایی متصل می‌شوند که از کانکتور M.2 بهره می‌برند. کانکتور M.2 نسل جدید رابط‌های حافظه است که سرعت انتقال بالاتری دارد و دارای ابعاد کوچکتری نسبت به کانکتور SATA می‌باشد. در حقیقت حافظه‌های SSD M.2 ظاهری شبیه به حافظه‌های RAM دارند و کانکتور M.2 نیز، بیشتر به اسلات‌های حافظه شباهت دارد. تمامی لپ تاپ‌هایی که پس از سال 2010 تولید شده‌اند، از کانکتور SATA بهره می‌برند، اما در رابطه با کانکتور M.2 معیار مشخصی وجود ندارد و برای آگاهی از این مسئله، شما باید به مشخصات لپ تاپ خود مراجعه کنید. اکنون که متوجه شدید چه نوع درایو حافظه‌ای مناسب شماست، وقت آن رسیده که پیچ گوشتی به دست بگیرید به سراغ نصب حافظه موردنظر خود بروید!

 

نصب حافظه‌های SSD SATA بر روی لپ تاپ

 

نصب حافظه‌های SSD SATA بر روی لپ تاپ

 

پیش از هرچیز باید اشاره کنم که به صورت عمومی، تمامی لپ تاپ‌ها تنها از یک هارد SATA پشتیبانی می‌کنند. بنابراین بدون در نظر گرفتن روش‌های مختلف، شما تنها می‌توانید که یک هارد SATA بر روی لپ تاپ خود نصب کنید. پس در حقیقت ما در این قسمت از آموزش باید درایو پیشین حافظه خود را با با درایو جدید تعویض نماییم. روش کار بسیار ساده است. پیش از هرچیز باید تمامی اتصالات حاوی جریان برق، همچون شارژر، هارد اکسترنال و... را از لپ تاپ خود جدا نمایید. پس از این کار، نوبت به جدا کردن باتری لپ تاپ می‌رسد. چنانچه باتری شما از انواع باتری‌های غیر قابل تعویض است، از این مرحله گذر کنید.

پس از پیمودن مراحل قبلی، اکنون باید لپ تاپ خود را بر روی یک محیط ساکن، به پشت قرار دهید. پیچ‌های قاب پشتی را باز کرده و در یک جای مطمئن بگذارید. در این مرحله به آرامی اقدام به جدا کردن قاب پشتی از بدنه دستگاه نمایید. توجه داشته باشید که بنا بر مدل لپ تاپ شما، ممکن است قاب پشتی به وسیله گیره‌هایی به بدنه متصل شده باشد. اکنون پس از جدا کردن قاب پشتی، به راحتی می‌توانید موقعیت درایو حافظه را تشخیص دهید. درایو پیشین را از کانکتور SATA جدا کرده و حافظه SSD خود را جایگزین نمایید. توجه داشته باشید که بنا بر مدل لپ تاپ خود، ممکن است که یک محافظ پلاستیکی در اطراف هارد پیشین قرار گرفته باشد، که شما باید این عایق جریان را به حافظه جدیدی که خریداری کرده‌اید، متصل نمایید.

تمام! الان تنها کافیست که مراحل قبل را به صورت معکوس اجرا نموده و از سرعت بالای هارد جدید خود لذت ببرید.

هشدار : از آنجایی که اکثر کاربران لپ تاپ‌ها تنها قادر به نصب یک داریو حافظه بر روی لپ تاپ خود هستند، پس از تعویض درایو حافظه، ویندوز پیشین خود را از دست می‌دهند. این نکته باعث می‌شود که کاربر پس از تعویض هارد قادر به اجرای ویندوز نباشد و فکر می‌کند که مشکل از درایو حافظه جدید است، در صورتی که ویندوز کاربر بر روی هارد پیشین نصب شده و اکنون باید مجددا اقدام به "نصب ویندوز" نماید. شما کاربر گرامی می‌توانید پس از نصب ویندوز جدید، هارد پیشین خود را از طریق روشی که در ادامه به آن می‌پردازیم، مجددا بر روی لپ تاپ خود نصب کنید و یا با مراجعه به مراکز ارائه خدمات کامپیوتری، اطلاعات درایو حافظه پیشین خود را به SSD جدیدی که تهیه نموده‌اید، منتقل نمایید.

 

نصب حافظه‌های SSD M.2 بر روی لپ تاپ

 

نصب حافظه‌های SSD M.2 بر روی لپ تاپ

 

لپ‌ تاپ‌های جدید (تقریبا از 2018 به بعد) اکثرا از کانکتور M.2 بهره می‌برند که از جدیدترین نسل حافظه‌های SSD، یعنی SSD NVMe پشتیبانی می‌کند. سرعت حافظه‌های M.2 به نسبت بشتر از حافظه‌های SATA می‌باشد.

نصب حافظه‌های SSD M.2 نیز، همچون نصب حافظه‌های SATA آسان است. پس از اینکه قاب پشتی لپ تاپ را مطابق با شرایط ایمنی گفته شده در بند قبلی باز کردید؛ تنها کافیست که به دنبال کانکتور M.2 بگردید. این کانکتور ظاهری شبیه به یک مستطیل بسیار کوچک دارد که در امتداد آن 3 جایگاه برای بستن پیچ‌های درایو SSD قرار گرفته است. البته دلیل قرارگیری 3 جایگاه، به خاطر ابعاد مختلف درایوهای SSD M.2 می‌باشد و با خرید هر مدل از کارت‌ حافظه‌های M.2، کاربر تنها ازیکی از این سه جایگاه استفاده خواهد کرد. برای نصب درایو حافظه M.2 تنها کافیست که آن قسمت از SSD که خروجی فلزی (دندانه‌های طلایی رنگ) دارد را در شکاف کانکتور M.2 قرار دهید. پس از آن، بسته به طول درایو SSD خود باید با استفاده از پیچ‌های موجود در جعبه مادربرد و یا حافظه SSD تهیه شده، نسبت به محکم کردن طرف دیگر حافظه SSD اقدام نمایید. توجه کنید که نیازی به وارد کردن فشار زیاد نیست و تنها زمانی که احساس کردید، درایو SSD در جایگاه خود ثابت شده است، از سفت کردن بیشتر پیچ، خودداری نمایید. فشار زیاد موجب خرابی قسمت انهایی درایو SSD و یا از بین رفتن جایگاه پیچ خواهد شد.

تبریک میگوییم! الان سیستم شما به جدیدترین نسل حافظه‌های SSD مجهز شده و می‌توانید اقدام به نصب ویندوز جدید خود نمایید.

 

نصب حافظه SSD مجزا با استفاده از HDD CADDY از طریق درایو نوری

 

آموزش نصب هارد SSD بر روی تمامی لپ تاپ‌ها

 

این روش تنها برای کاربرانی قابل استفاده است که لپ تاپ‌ آن‌ها از درایو نوری برخوردار می‌باشد، پس اگر لپ تاپی دارید که از درایو نوری (به زبان ساده‌تر همان اجراکننده DVD) بهره می‌برد، تا انتهای این بخش نیز با ما همراه باشید. پیش از هر چیز لازم است اشاره کنم که برای تبدیل درایو نوری به یک درایو حافظه SSD باید از یک مبدل که در بازار به اسم HDD Caddy معروف است، استفاده نمایید. این درایوها بر اساس ضخامت درایو نوری لپ تاپ‌های مختلف دارای انواع مختلفی هستند و بر اساس متریال‌های ساخت آن‌ها که معمولا آلیاژی و یا پلاستیکی است، دارای قیمت‌های مختلفی می‌باشند. توجه کنید که یک درایو نوری با استفاده از HDD Caddy، شما را قادر به نصب یک SSD SATA اضافه می‌نماید و شما از این مبدل جهت نصب SSD M.2 نمی‌توانید بهره گیری کنید.

برای نصب حافظه SSD جدید تنها کافیست که لپ تاپ خود را به پشت قرار داده و پیچی که در زیر درایو نوری قرار گرفته است را باز نمایید. توجه داشته باشید که پیش از انجام این کار حتما باتری لپ تاپ را خارج کرده و تمامی اتصالات حاوی جریان برق را از لپ تاپ خود جدا نمایید. پس از باز کردن پیچ، درایو نوری را به آرامی به سمت جلو بکشید. در نظر داشته باشید که درایو نوری به صورت کشویی درون محفظه قرار گرفته و به راحتی خارج خواهد شد. پس از فشار وارد کردن به درایو نوری جدا خودداری نمایید. پس از خارج کردن درایو نوری، هارد SSD SATA خود را درون HDD Caddy قرار دهید. معمولا هارد خریداری شده با 4 پیچ در داخل Caddy ثابت خواهد شد.

 

آموزش نصب هارد SSD بر روی تمامی لپ تاپ‌ها

 

در اکثر درایوهای نوری یک براکت کوچک در انتهای درایو دیده می‌شود. این براکت را باز کرده و به انتهای HDD Caddy منتقل کنید. تقریبا کار تمام است، اکنون تنها کافیست که HDD Caddy را وارد محفظه درایو کنید و پیچ ثبات را در زیر لپ تاپ محکم کنید. در ادامه می‌توانید نکات تکمیلی در رابطه با استفاده از HDD Caddy را مطالعه نمایید.

  • همان طور که مشخص است، با نصب HDD Caddy دیگر قادر به استفاده از درایو نوری خود نخواهید بود. پس حتما پیش از تصمیم گیری این نکته را در نظر داشته باشید.
  • پیش از خرید HDD Caddy حتما از سایز Caddy مناسب لپ تاپ خود اطمینان پیدا کنید.
  • در نصب HDD Caddy بسیار با احتیاط عمل کنید تا مبادا به درایو نوری و محفظه درایو آسیبی برسد.
  • حتما پیش از انتقال Caddy به محفظه درایو، براکت درایو نوری را به انتهای HDD Caddy متصل نمایید.
  • با استفاده از HDD Caddy می‌توانید درایو HDD پیشین خود را نیز از طریق درایو نوری به لپ تاپ خود اضافه نمایید. پیشنهاد ما نیز این است که SSD خود را مستقیما به کانکتور SATA لپ تاپ متصل کنید و درایو HDD پیشین خود را از طریق Caddy به لپ تاپ خود متصل نمایید.

 

سخن پایانی :

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی هدف به آموزش تمامی راه های اتصال یک درایو حافظه SSD به لپ تاپ‌ها پرداختیم. شما کاربر گرامی می‌توانید در هر لحظه حافظه SSD و یا HDD مناسب خود را از وب‌سایت هدف تهیه نمایید. چنانچه در پایان هرگونه سوالی در رابطه با نصب حافظه SSD بر روی لپ تاپ خود داشتید، می‌توانید از قسمت ارسال نظرات در پایین این صفحه با ما در ارتباط باشید. من و همکارانم در تیم پشتیبانی فروشگاه اینترنتی هدف، همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز هستیم.