نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GS73VR | حرفه‌ای‌ترین برای بازی‌های ویدیویی

نقد و بررسی 23 بهمن 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GS73VR | حرفه‌ای‌ترین برای بازی‌های ویدیویی

شرکت MSI یکی از شرکت‌های تولید کننده لپ‌تاپ مخصوص بازی، در لپ‌تاپ GS73VR خود از بهترین سخت‌افزار و تجهیزات استفاده کرده تا بهترین تجربه گیمینگ را برای علاقه‌مندان فراهم کند. این لپ‌تاپ MSI از سری Stealth Pro است و در مدل‌های مختلف با سیستم‌های پردازشی متفاوت روانه بازار شده است.

لپ‌تاپ MSI مدل مخصوص بازی GS73VR لپ‌تاپی خاص در این رده کاربری است. اول از همه لپ‌تاپ MSI GS73VR صفحه‌نمایش بزرگ 17 اینچی دارد و از اغلب‌ لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی که از صفحه‌نمایش 15.6 اینچی استفاده می‌کنند بزرگ‌تر است. در ساخت این لپ‌تاپ همچنین از فلز آلومینیوم استفاده شده است و این مورد باعث شده با لپ‌تاپی بسیار شیک و با دوام طرف باشیم. ابعاد لپ‌تاپ طبیعتاً با توجه به سایز صفحه‌نمایش از سایر لپ‌تاپ بزرگ‌تر است اما ضخامت بدنه آن کمتر از 2 سانتی‌متر است و این مقدار بسیار خوبی برای یک لپ‌تاپ با سیستم پردازشی قدرتمند است.

شرکت MSI در این سری لپ‌تاپ از سخت‌افزار قدرتمندی استفاده کرده است. پردازنده نسل هفتم Intel Core i7 با سرعت پردازنده 2.8 گیگاهرتز وظیفه پردازش اطلاعات را در این لپ‌تاپ برعهده دارد. در کنار این پردازنده از کارت گرافیک‌های مخصوص بازی NVIDIA GeForce GTX 1060 با 6 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR5 در کانفیگ MSI GS73VR 7RF این لپ‌تاپ استفاده شده است. همچنین در مدل حرفه‌ای‌تر در کانفیگ با شماره مدل MSI GS73VR 7RG شاهد استفاده از کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1070 با 8 گیگابایت حافظه اختصاصی DDR5 هستیم. این سری لپ‌تاپ یک کانفیگ سخت‌افزاری دیگر به‌نام MSI GS73VR 7RE دارد که تفاوت آن با مدل GS73VR 7RF در هارد دیسک آن‌ها است. حافظه رم این دو مدل 16 گیگابایتی است اما در مادربرد این لپ‌تاپ از دو اسلات برای قرارگیری حافظه RAM استفاده شده است و می‌توانید 16 گیگابایت دیگر نیز به حافظه رم اصلی دستگاه اضافه کنید تا بهترین عملکرد سخت‌افزاری را با لپ‌تاپ تجربه کنید. هارد دیسک لپ‌تاپ GS73VR هم در مدل‌های 1 و 2 ترابایت عرضه شده است. قیمت لپ‌تاپ MSI GS73VR با توجه به سیستم سخت‌افزاری که دراختیار می‌گیرید بسیار مناسب است و می‌توانید با خرید لپ‌تاپ GS73VR بهترین تجربه گیمینگ را از آن انتظار داشته باشید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GS73VR

 

طراحی و کیفیت ساخت MSI GS73VR

لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی همواره جلوه خاصی دارند و شرکت‌های تولیدکننده آن‌ها سعی می‌کنند با استفاده از طرح‌ها و الگوهای مختلف، ظاهری جذاب به لپ‌تاپ خود ببخشند. شرکت MSI در لپ‌تاپ GS73VR 7RF خود الگوی فلزی بسیار شیکی بر روی بدنه لپ‌تاپ استفاده کرده است. در پشت پنل صفحه‌نمایش همچنین علاوه بر لوگو شرکت MSI، نشان قرمز رنگ عنوان Dragon Gaming نیز به‌چشم می‌خورد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ASUS G731GT: زیبای قدرتمند

بر روی لبه پشتی لپ‌تاپ (زیر صفحه‌نمایش) قسمت مخصوص تهویه هوا سیستم خنک‌کننده قرار گرفته که شیارهای بسیار جذابی دارد. درست بین دو این قسمت تهویه، نشان سری Stealth این شرکت نیز به‌چشم می‌خورد. بدنه این لپ‌تاپ با توجه به صفحه‌نمایش 17 اینچی آن، کمی بزرگ‌تر از سایر لپ‌تاپ‌ها است اما ضخامت آن بسیار خوب بوده و کمتر از 2 سانتی متر است. لپ‌تاپ مخصوص بازی GS73VR با ابعاد 19.6 × 284 × 411 میلی‌متر، وزنی معادل 2.43 کیلوگرم دارد. با خرید لپ‌تاپ MSI GS73VR 7RF و MSI GS73VR 7RG با قیمت مناسب، مشکلی از بابت جابه‌جایی نخواهید داشت و می‌توانید به‌راحتی لپ‌تاپ را در کیف و کوله همراه خود داشته باشید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GS73VR

 

پورت‌ها و بلندگوها

لپ‌تاپ MSI GS73VR از پورت‌های کاملی بهره‌مند است و بر روی لبه‌های سمت راست و چپ آن درگاه‌های کاربردی دیده می‌شود. بر روی لبه سمت راست این لپ‌تاپ بعد از محل کوچک تهویه هوا، قفل کینگستون برای اتصال لپ‌تاپ به قفل رمزدار قرار دارد. پس این پورت ورودی کابل LAN، کارت‌خوان SD، سه پورت USB 3.0 و دو ورودی برای اتصال هدفون و میکروفون قرار دارند. در سمت دیگر لپ‌تاپ، ابتدا ورودی کابل برق و یک Mini-DisplayPort قرار دارد که به‌وسیله آن می‌توانید صفحه لپ‌تاپ را به 4 صفحه‌نمایش خارجی (مانتیور) منتقل کنید. خروجی تصویر HDMI، یک پورت USB Type-C و USB 2.0 سایر پورت‌های این لپ‌تاپ را تشکیل می‌دهند.

در لپ‌تاپ GS73VR 7RF از دو بلندگو 2 وات با فناوری Dynaudio استفاده شده است که از دو طرف دستگاه صدای آن به‌گوش می‌رسد. کیفیت صدای این لپ‌تاپ به لطف فناوری ESS SABRE HIFI وضوح و شفافیت بسیار خوبی دارد و باعث می‌شود که نیازی به هدفون و یا اسپیکر اضافی برای پخش صدا نداشته باشید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GS73VR

 

صفحه‌نمایش

MSI در لپ‌تاپ مخصوص بازی GS73VR از یک صفحه‌نمایش بزرگ 17.3 اینچی استفاده کرده است. پنل این صفحه‌نمایش IPS بوده و رنگ‌ها را با بهترین کیفیت ممکن نمایش می‌دهد. این صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و رزولوشن 1920x1080 از روکش مات استفاده می‌کند. استفاده از این روکش باعث شده که بتوانید با لپ‌تاپ در محیط‌هایی با شرایط نوری قوی مانند زیر نور خورشید نیز کار کنید. یکی از ویژگی‌های مثبت این لپ‌تاپ پشتیبانی از سرعت نوسان تصویر 120 هرتز است. این قابلیت صفحه‌نمایش باعث شده که در هنگام بازی کردن با سیستم سخت‌افزاری بسیاری عالی لپ‌تاپ GS73VR 7RF، بتوانید نرخ فریم بالاتر از 60 را تجربه کرده و در یک کلام بهترین و روان‌ترین تصویر را مشاهده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون 10 نکته مهم برای خرید لپ تاپ | راهنمای خرید و مشاوره انتخاب لپ تاپ

در بالای صفحه‌نمایش لپ‌تاپ GS73VR 7RF شاهد یک وب‌کم با کیفیت بسیار خوب هستیم. وب‌کم این لپ‌تاپ HD است و توان فیلم‌برداری با کیفیت 720p با نرخ فرم 30 را دارد که فوق‌العاده است. با استفاده از این وب‌کم حتی می‌توانید برای اسریتم کردن بازی خود، تصویر خود را هم با بهترین کیفیت در کنار گیم‌پلی بازی خود قرار دهید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GS73VR

 

کیبورد

کیبورد لپ‌تاپ MSI GS73VR یک کیبورد کامل با امکانات بسیار جالبی است که توسط شرکت SteelSeries ساخته شده است. اگر دقت کرده باشید در لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، شرکت‌های سازنده سعی می‌کنند که کلیدهای WASD را با رنگ خاص متمایز کنند. برای مثال ایسوس در لپ‌تاپ FX570 خود در زیر این کلیدها از نوار قرمز رنگی استفاده کرده بود و نور پس‌زمینه همه کلیدها هم قرمز بود. اما در لپ‌تاپ MSI GS73VR خبری از طرح و نشان خاصی بر روی کلیدهای این کیبورد جزیره‌ای نیست. بلکه همه قسمت‌های کیبورد به نور پس‌زمینه منحصر به‌فردی مجهز شده‌اند.

برای اولین بار در این لپ‌تاپ شاهد نور پس زمینه با رنگ‌های مختلف هستیم. دور تا دور تمام کلیدهای لپ‌تاپ MSI GS73VR از نور پس‌زمینه استفاده شده است و می‌توانید رنگ‌های آن‌ها را بر اساس سلیقه خود تغییر دهید. امکان جالب و خاص این کیبود این است که می‌توانید کلیدهای آن را تبدیل به سه ناحیه متفاوت از لحاظ رنگ کنید. یعنی با توجه به کارکرد کلیدها در بازی می‌توانید رنگ‌های متفاوتی را برای قسمت‌های مخلف کیبورد درنظر بگیرید. پایین‌تر از کیبورد در قسمت مربوط به استراحت‌گاه دست، تاچ‌پد لپ‌تاپ MSI GS73VR قرار گرفته است. این تاچ‌پد بزرگ و یک‌تکه از فرمان‌های چندلمسی پشتیبانی می‌کند و می‌توانید برای انجام کارهای ساده خود، به‌جای ماوس از آن استفاده کنید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GS73VR

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

در لپ‌تاپ مخصوص بازی MSI GS73VR شاهد حرفه‌ترین قطعات سخت‌افزاری مخصوص بازی هستیم. MSI برای پردازش اطلاعات در این لپ‌تاپ از پردازنده نسل هفتم Intel Core I7 با 2.8 گیگاهرتز استفاده کرده است. لازم به‌ذکر است که سرعت پردازشی این پردازنده در هنگام انجام محاسبات سنگین در حالت Turbo Boots تا 3.8 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. در کنار این پردازنده شاهد کارت گرافیک قدرتمندی در کانفیگ GS73VR 7RF هستیم. MSI از کارت گرافیک شرکت NVIDIA یعنی GeForce GTX 1060 با 6 گیگابایت حافظه اختصاصی DDR5 استفاده کرده است. در کانفیگ حرفه‌ای‌تر این لپ‌تاپ یعنی GS73VR 7RG شاهده به‌کارگیری یکی از حرفه‌ای‌ترین کارت‌ گرافیک‌های ممکن برای تجربه بازی با بالاترین کیفیت هستیم. کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1070 با 8 گیگابایت حافظه اختصاصی DDR5 نهایت آن چیزی است که شما می‌توانید از یک لپ‌تاپ مخصوص بازی انتظار داشته باشید. با استفاده از این کارت گرافیک‌های قدرتمند می‌توانید با خرید MSI GS73VR اطمینان داشته باشید که امکان تجربه بازی‌های ویدیویی با بالاترین کیفیت تصویر در این لپ‌تاپ وجود دارد. همچنین MSI GS73VR از فناوری VR Ready پشتیبانی می‌کند و می‌توانید به‌کمک آن لپ‌تاپ رابه ابزارهای واقعیت مجازی متصل کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نصب ویندوز 10 روی لپ تاپ و کامپیوتر با پارتیشن بندی

علاوه بر پردازنده و کارت گرافیک در MSI GS73VR از حافظه رم 16 گیگابایتی استفاده شده است. در واقع در مادربرد این لپ‌تاپ دو اسلات برای قرارگیری رم وجود دارد و در آن‌ها از دو رم 8 گیگابایتی استفاده شده است. حافظه رم در این لپ‌تاپ قابل ارتقاء است و می‌توانید تا دو رم 16 گیگابایتی از نوع DDR4 را در آن قرار دهید.

هارد دیسک لپ‌تاپ MSI GS73VR 7RF یک ترابایت ظرفیت دارد و در کنار آن نیز از حافظه SSD با فضای ذخیره‌سازی 128 گیگابایت استفاده شده است. در مدل دیگر این لپ‌تاپ یعنی MSI GS73VR 7RG نیز شاهد هارد دیسک 2 ترابایتی همراه با یک حافظه SSD بافضای 128 گیگابایت هستیم.  در مدل لپ‌تاپ MSI GS73VR 7RE نیز مشابه مدل GS73VR 7RF از یک هارد دیسک 1 ترابایتی استفاده می‌کند با این تفاوت که در کنار آن به‌جای حافظه SSD با ظرفیت 128 گیگابایت، از حافظه SSD با ظرفیت 256 گیگابایت استفاده شده است. در مجموع MSI در این لپ‌تاپ فضای ذخیره‌سازی بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد و با خرید لپ‌تاپ MSI GS73VR مشکلی از این بابت نخواهید داشت. همچنین MSI برای این لپ‌تاپ مخصوص بازی از یک باتری 3 سلولی لیتیوم‌-پلیمر با ظرفیت 65 وات‌ساعت استفاده کرده است.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GS73VR

 

سیستم خنک‌کننده Cooler Boost Trinity

MSI در لپ‌تاپ مخصوص بازی GS73VR از سیستم خنک‌کننده جدیدی به‌نام Cooler Boost Trinity استفاده کرده است که عملکرد بسیار خوبی دارد. این سیستم از 3 فن بزرگ و 5 لوله مسی تشکیل شده است که به‌صورت مشترک وظیفه خنک کردن سیستم پردازنده و کارت گرافیک را دارند. همچنین علاوه بر لبه جلویی لپ‌تاپ، دو تهویه هوا کوچک‌تر نیز بر روی لبه‌های سمت راست و چپ این لپ‌تاپ تعبیه شده است. محل قرارگیری این خروجی‌های هوا به‌گونه‌ای است که هوای خارج شده با بدنه برخوردی نداشته باشد و مستقیماً هوای گرم از بدنه لپ‌تاپ دور شود.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GS73VR

 

نتیجه‌گیری

لپ‌تاپ MSI GS73VR یک لپ‌تاپ حرفه‌ای و قدرتمند در سری رده لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی است. MSI بر روی GS73VR از قدرتمندترین سیستم‌های پردازشی استفاده کرده است تا شما بهترین تجربه گیمینگ را با آن داشته باشید. با خرید MSI GS73VR با این سیستم پردازشی می‌توانید تمامی بازی‌های ویدیویی را با بالاترین سطح گرافیک ممکن تجربه کنید. قیمت MSI GS73VR با توجه به سیستم و سخت‌افزاری که در اختیار شما می‌گذارد، بسیار مناسب است. در مجموع لپ‌تاپ MSI GS73VR یکی از گزینه‌های حرفه‌ای و فوق‌العاده قدرتمند در بین لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی است و حتما آن را در لیست بررسی خود قرار دهید.

 

نکات مثبت:

  • بدنه آلومینیومی
  • صفحه‌نمایش 17.3 اینچی با کیفیت Full HD و پنل IPS
  • سیستم پردازشی قدرتمند
  • استفاده از کارت گرافیک قدرتمند مخصوص بازی
  • کیبورد با نور پس‌زمینه خلاقانه
  • وب‌کم با کیفیت

 

نکات منفی:

  • باتری لپ‌تاپ می‌توانست بهتر باشد

نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GS73VR