نقد و بررسی لپ تاپ HP Spectre x360 15T

نقد و بررسی 24 خرداد 1400 علی مظفری

نقد و بررسی لپ تاپ HP Spectre x360 15T

شرکت HP به‌عنوان یکی از تولید کنندگان موفق لپ تاپ در بازار، در سری جدید محصولات Spectre توانسته توجه علاقه‌مندان به لپ تاپ‌های هیبریدی را به خود جلب کند. سری لپ تاپ‌های Spectre x360 که در مدل‌های 13، 14 و 15 اینچی معرفی شده‌اند، دارای لولای نگه‌دارنده منعطفی هستند که می‌توانید صفحه نمایش را 360 درجه بچرخانید و با استفاده از صفحه نمایش لمسی، از لپ تاپ به عنوان تبلت هم استفاده کنید. در این مقاله قصد نقد و بررسی مدل 15.6 اینچی این سری یعنی لپ تاپ HP Spectre x360 15T را داریم.

لپ تاپ اچ‌ پی Spectre x360 15T یک لپ تاپ پرمیوم با طراحی با کیفیت و جذاب است. در طراحی این لپ تاپ تبدیل‌پذیر، از فلز آلومینیوم استفاده شده که علاوه بر زیبایی، استحکام آن را هم بالا برده است. در طراحی لپ تاپ hp spectre x360، در لبه‌های کناری لپ تاپ و لولای نگه‌دارنده، از یک نوار طلایی استفاده شده که جلوه‌ی خاصی به لپ تاپ بخشیده و آن حس پرمیوم بودن را به شما منتقل می‌کند. صفحه نمایش 15.6 اینچی لپ تاپ لمسی است و از چندین لمس همزمان هم پشتیبانی می‌کند. با استفاده از قلم هوشمند اچ پی می‌توانید به راحتی با hp spectre x360 15 2020 مشغول کارهای طراحی هم شوید. صفحه نمایش لپ تاپ، جز بهترین صفحه نمایش‌های موجود در بازار به حساب آمده که کیفیت تصویر بسیار بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. صفحه نمایش 4K UHD با روزلوشن 3840x2160 و پنل IPS باعث شده کار کردن با لپ تاپ و همچنین مشاهده‌ی فیلم لذت متفاوتی داشته باشد.

 

نقد و بررسی لپ تاپ HP Spectre x360 15T

 

لپ تاپ HP Spectre x360 15T فقط در بخش طراحی و صفحه نمایش در بهترین سطح نیست، بلکه در بخش عملکرد و سیستم سخت افزاری هم می‌توان آن را جز بهترین‌ها معرفی کرد. اچ پی از بروز ترین پردازنده‌های اینتل، یعنی پردازنده‌های نسل ده و یازده Core i7 بر روی این سری لپ تاپ استفاده کرده که قدرت پردازشی بسیار بالایی دارند. کارت گرافیک اختصاصی جدید اینتل یعنی Iris Xe Graphics هم در کنار پردازنده‌ وظیقه‌ی پردازش اطلاعات تصویری را دارد. اما اچ پی برای برای افزایش قدرت سخت افزاری لپ تاپ از کارت گرافیک‌های NVDIA هم در کنار این سیستم استفاده کرده است. کارت گرافیک‌های مدل MX250، MX330 و GTX 1650 Ti Max-Q به شما اجازه‌ی انجام کارهای سنگین گرافیکی را بر روی Spectre x360 15T می‌دهند. کانفیگ‌های مختلف لپ تاپ hp spectre x360 15 با رم‌ 16 گیگابایت معرفی شده‌اند. از 256 تا 2 ترابایت حافظه‌ی پرسرعت SSD هم برای ذخیره سازی اطلاعات درنظر گرفته شده است. در ادامه نقد و بررسی لپ تاپ HP Spectre x360 15T ، نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌های این لپ تاپ خواهیم انداخت.

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ HP Spectre x360 15T

 

 لپ تاپ HP Spectre x360 15T

 

با خرید لپ تاپ HP Spectre x360 15T  کاملا متوجه پرمیوم بودن و بالا بودن کیفیت ساخت آن می‌شوید. شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ، در لپ تا‌پ‌های رده بالای خود علاوه بر استفاده از بهترین قطعات، وسواس بالایی هم در طراحی آن دارند. اچ پی هم در لپ تاپ‌های سری Spectre x360 از این قاعده مستثنی نیست و یک لپ تاپ رده بالا را به شما ارائه می‌دهد. بدنه‌ی این لپ تاپ از جنس آلومنیوم است که استحکام بسیار خوبی دارد. استفاده از بدنه‌ی فلزی به زیبایی لپ تاپ هم کمک کرده است. بر روی لبه‌های کناری لپ تاپ و همینطور قسمت مربوط به لولا نگه‌دارنده از نوارهای طلایی رنگ استفاده شده که درست هم‌رنگ لوگو HP بر روی قاب پشتی لپ تاپ هستند. رنگ دوم طلایی در هر دو رنگ اصلی لپ تاپ یعنی مشکی و آبی، دیده می‌شود که با هر دوی آن‌ها هماهنگی خوبی دارد. اچ پی در طراحی از الگوی متفاوتی در ساخت پنل اصلی لپ تاپ استفاده کرده و به‌نوعی شاهد یک لبه‌ی اضافی در کنار لپ تاپ هستیم که برای پورت‌های لپ تاپ درنظر گرفته شده‌اند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ASUS G531GV: همه جا بازی کنید

spectre x360 ابعاد کوچک‌تری به نسبت سایر لپ تاپ‌های 15.6 اینچی داشته و با ضخامت کم، وزنی کمتر از 2 کیلوگرم هم دارد. ابعاد لپ تاپ 36x22.6x2 سانتی‌متر بوده و 1.9 کیلوگرم وزن دارد. Spectre x360  یک لپ تاپ هیبریدی است که می‌توانید صفحه نمایش آن را به صورت کامل به عقب برگردانید، و با وجود لمسی بودن، از لپ تاپ به عنوان یک تبلت هم استفاده کنید. اگر به دنبال خرید یک لپ تاپ با کیفیت ساخت بالا هستید، لپ تاپ اچ پی Spectre x360 15T را حتما در لیست برررسی خود داشته باشید.

 

صفحه نمایش لپ تاپ HP Spectre x360 15T

 

لپ تاپ اچ پی Spectre x360 15T

 

کیفیت صفحه نمایش یکی از فاکتورهای مهم برای اکثر افراد در انتخاب و خرید لپ تاپ است. اچ پی در لپ تاپ Spectre x360 15T خیال شما را از بابت داشتن یک نمایشگر با کیفیت راحت می‌کند. صفحه نمایش 15.6 اینچی این لپ تاپ کیفیت تصویر 4K UHD با رزولوشن 3840x2160 را ارائه داده که بالاترین کیفیت تصویری است که می‌توانید بر روی لپ تاپ‌ها تجربه کنید. پنل صفحه نمایش از نوع IPS است که دقت رنگ بالایی دارد. این پنل نمایشگر زاویه دید بسیار خوبی داشته و مخصوصا زمانی که قصد داشته باشید به عنوان تبلت از Spectre x360 15T استفاده کنید، مشکلی از بابت محوشدگی و به‌هم ریختن رنگ‌ها در زوایای مختلف نخواهید داشت. علاوه بر IPS، در برخی از کانفیگ‌های لپ تاپ شاهد استفاده‌ از پنل AMOLED هستیم که مشخصه‌ی اصلی آن شفافیت و زنده بودن رنگ‌ها است. نمایشگرهای AMOLED این لپ تاپ به صورت 100 درصدی از گستره‌ی رنگی DCI-P3 پشتیبانی می‌کنند.

صفحه نمایش لپ تاپ حاشیه‌های بسیار کمی داشته و 90 درصد از پنل نمایشگر را پوشانده است که باعث می‌شود در هنگام کار کردن و تماشا فیلم حس بهتری داشته باشید. کم بودن حاشیه اطراف نمایشگر همچنین باعث می‌شود، اندازه‌ی نمایشگر بزرگ‌تر به نظر برسد. یکی پیش‌نیازهای اصلی لپ تاپ‌های هیبریدی، وجود صفحه نمایش لمسی است. Spectre x360 15T لمسی بوده و از حالت چند لمس همزمان هم پشتیبانی می‌کند تا بتوانید به‌راحتی با آن به عنوان یک تبلت کار کنید. صفحه نمایش براق ایده‌آل‌ترین حالت برای نمایشگرهای لمسی است، زیرا با سرعت بیشتری می‌توانند حرکات دست را تشخیص دهند. اما نمایشگرهای براق نور محیط را منعکس می‌کنند و این یک ویژگی منفی برای آن‌ها است. به همین خاطر در محیط‌های پرنور ممکن است نتوانید به‌راحتی با لپ تاپ کار کنید. البته اچ‌ پی برای مدیریت این قضیه از محافظ صفحه Gorilla Glass NBT برای جلوگیری از انعکاس نور استفاده کرده تا حدودی جلوی انعکاس را بگیرد.

 

صفحه نمایش لپ تاپ Spectre x360 15T

 

اگر علاقه‌مند به طراحی گرافیک هستید، صفحه نمایش لپ تاپ Spectre x360 15T با پشتیبانی 100 درصدی از گستره‌ی رنگی sRGB یکی از بهترین نمایشگرها برای شما است. میزان روشنایی صفحه نمایش هم در بالاترین حالت به 400 نیت می‌رسد. در مجموع در بخش صفحه نمایش، لپ تاپ Spectre x360 15T امتیاز بسیار خوبی را دریافت کرده و اگر کیفیت نمایشگر برای انجام کارهای طراحی گرافیک و یا تماشا فیلم برای شما اهمیت دارد، خرید لپ تاپ اچ پی Spectre x360 15T می‌تواند یک گزینه‌ی بسیار خوب برای شما باشد.

در نوار بالایی صفحه نمایش یک وب‌کم HD هستیم که قادر به ضبط ویدیو 720p است. این وب‌کم هماهنگی کامل با سرویس Windows Hello داشته و می‌توانید با تشخیص چهره هم فقل لپ تاپ را باز کنید. به دلیل مسائل امنیتی برخی از شرکت‌ها وب‌کم را از روی لپ تاپ‌های‌شان حذف کردند و یا برخی از درپوش‌های فیزیکی برای آن استفاده کردند. اما اچ پی از یک کلید برای سوییچ کردن بین حالت فعال و غیر فعال وب‌کم استفاده کرده است که بسیار کاربردی است. با استفاده از کلید لبه‌ی سمت راست لپ تاپ، می‌توانید وضعیت وب‌کم را به‌سادگی کنترل کنید. همچنین با استفاده از کلیدهای ترکیبی امکان غیر فعال کردن سریع میکروفون لپ تاپ هم وجود دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GE63 | گیمینگ قدرتمند و جمع‌و‌جور!

 

کیبورد و تاچ پد لپ تاپ HP Spectre x360 15T

 

 لپ تاپ HP Spectre x360 15T کیبورد و تاچ پد

 

لپ تاپ Spectre x360 15T یک کیبورد جزیره‌ای به همراه بخش اعداد (NumPad) دارد. با وجود ابعاد کوچک‌تر لپ تاپ به نسبت سایر لپ تاپ‌های 15 اینچی، اچ پی از تمامی کلیدها بر روی پنل جلویی لپ تاپ استفاده کرده تا یک کیبورد فول سایز را در اختیار شما قرار دهد. کوچک‌ بودن ابعاد در بخش صفحه نمایش باعث شده تا حاشیه‌‌های اطراف آن کم شود تا در نتیجه‌ حس بهتری هنگام تماشا آن به شما منتقل شود. اما ابعاد کوچک لپ تاپ در بخش کیبورد خیلی جذاب نیست. کلیدهای صفحه کلید از سمت راست تا چپ پنل جلویی کشیده‌ شده و تا لبه‌های لپ تاپ ادامه دارند. این نوع طراحی باعث شده تا حدودی پنل لپ تاپ شلوغ به‌نظر برسد. همچنین محل استراحت‌گاه دست هم بسیار کوچک‌تر از حالت استاندارد لپ تاپ‌های دیگر است. از همین رو بخواهید به صورت طولانی با لپ تاپ تایپ کنید، ممکن است به دلیل ابعاد کوچک‌ استراحت‌گاه دست، زودتر خسته شوید. تاچ‌پد لپ تاپ هم خیلی بزرگ نیست و حالت کشیده‌ای دارد. این تاچ‌پد از فرمان‌های چندلمسی پشتیبانی می‌کند و به صورت یک‌تکه طراحی شده است.

یکی از ویژگی‌های مثبت این بخش، وجود حسگر اثر انگشت بر روی لپ تاپ Spectre x360 15T است. درست زیر قسمت ماشین حساب کیبورد (بخش اعداد)، حسگر تشخیص اثر انگشت قرار گرفته که باعث افزایش امکانات بخش امنیت لپ تاپ شده است. لازم به ذکر است که همه کلیدهای کیبورد به نور پس‌زمینه مجهز شده‌اند. در مجموع با اینکه در این لپ تاپ با کیبورد کاملی طرف هستیم، اما اگر یکی از کارهای اصلی شما تایپ کردن است، لپ تاپ Spectre x360 15T خیلی مناسب شما نیست.

 

سیستم سخت افزاری لپ تاپ اچ پی Spectre x360 15T

 

سیستم سخت افزاری اچ پی Spectre x360 15T

 

لپ تاپ HP Spectre x360 15T کانفیگ‌های مختلفی داشته اما در همه‌ی آن‌ها شاهد پردازنده‌ی مرکزی Intel Core i7 هستیم. کانفیگ‌های اصلی مجهز به پردازنده‌ی نسل دهم Core i7 مدل 10510U هستند که سرعت آن‌ها بین 1.8 تا 4.9 گیگاهرتز است. این پردازنده‌های چهار هسته‌ای ظرفیت نگه‌داری 8 مگابایت کش را دارند. در کانفیگ‌های دیگر لپ تاپ شاهد مدل 10750H پردازنده‌ی نسل دهم Core i7 هستیم که قدرت بیشتری به نسبت مدل قبلی دارند و محدوده‌ی سرعت 2.6 تا 5 گیگاهرتز را در اختیار شما قرار می‌دهند. پردازنده‌های 10750H قرار گرفته بر روی لپ تاپ شش هسته‌ای بوده و 12 مگابایت ظرفیت ذخیره‌سازی کش دارند. در کنار این پردازنده‌ها از کارت گرافیک یک‌پارچه اینتل یعنی Intel UHD Graphics هم استفاده شده است. اما برای ارتقا قدرت پردازش گرافیکی در این مدل‌ها از کارت گرافیک‌های NVIDIA نیز استفاده شده است.

 

سیستم سخت افزاری اچ پی Spectre x360 15T

 

در کانفیگ‌های معمولی این سری، شاهد کارت گرافیک‌های NVIDIA GeForce MX250 و MX330 با 2 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی هستیم. اما در حرفه‌ای‌ترین کانفیگ لپ تاپ شاهد کارت گرافیک رده بالا NVIDIA GeForce GTX 1650 Ti Max-Q با 4 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی هستیم. با وجود این کارت گرافیک می‌توانید با این لپ تاپ حتی مشغول تجربه بازی‌های ویدیویی هم با کیفیت مناسبی شوید.

حالا وقتشه! اینو بخون 10 راه افزایش شارژدهی باتری لپ تاپ | راهنمای جامع نگهداری از باتری لپ تاپ

در مدل‌های جدیدتر لپ تاپ Spectre x360 15T شاهد پردازنده‌ی نسل یازدهم Intel Core i7 مدل 1165G7 هستیم که یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای هستیم که سرعت آن در بیشترین حالت (Turbo Boost) به 4.7 گیگاهرتز می‌رسد. کانفیگ‌های نسل یازدهم این سری لپ تاپ بدون کارت گرافیک مجزا معرفی شده‌اند، اما در عوض از کارت گرافیک یک‌پارچه‌ی قوی Intel Iris Xe Graphics بر روی آن‌ها استفاده شده است. تمامی مدل‌های لپ تاپ اچ پی Spectre x360 15T با 16 گیگابایت حافظه‌ی رم (RAM) عرضه شده‌اند. برای ذخیره‌سازی اطلاعات هم شاهد تنوع بالایی از حافظه‌ی SSD با ظرفیت‌های مختلفی از 256 تا 2 ترابایت هستیم. قیمت لپ تاپ hp spectre x360  به دلیل کیفیت ساخت بالا و صفحه نمایش با کیفیت، بالاتر از سایر لپ تاپ‌ها با مشخصات فنی مشابه است.

 

پورت‌ها

 

لپ تاپ HP Spectre x360 15T

 

­­اچ پی بر روی لپ تاپ Spectre x360 15T از مهم‌ترین پورت‌های کاربری استفاده کرده است. بر روی لبه‌ی سمت چپ لپ تاپ، ورودی کابل برق، خروجی تصویر HDMI و جک 3.5 میلی‌متری هدفون قرار دارد. در سمت دیگر هم کارت خوان MicroSD، یک پورت USB 3.2، یک پورت USB Type-C و یک USB Type-C دیگر با قابلیت Thunderbolt 3 قرار گرفته است. با توجه به رده کاربری و همینطور باریک بودن لپ تاپ نمی‌توان انتظار ورودی کابل LAN را داشت اما وجود تنها یک پورت USB Type-A قطعا جز معایب بخش پورت‌های لپ تاپ Spectre x360 15T است.

 

باتری و شارژدهی لپ تاپ  Spectre x360

 

لپ تاپ HP Spectre x360 15T

 

شارژدهی لپ تاپ همانند سیستم سخت افزاری و کیفیت ساخت آن خیلی خوب نیست. اچ پی در این لپ تاپ از یک باتری لیتیوم‌یونی با ظرفیت 72.9 وات‌ساعت استفاده کرده است. این باتری 6 سلولی با توجه به سیستم پردازشی قوی و از همه مهم‌تر، صفحه نمایش 4K با سرعت بیشتری به نسبت لپ تاپ‌های Full HD خالی می‌شود. طبق ادعای اچ پی این لپ تاپ در هنگام پخش مستمر ویدیو تا 10 ساعت شارژدهی خواهد داشت اما در تست‌های انجام شده این عدد حدود 7 ساعت و 30 دقیقه بود. بر روی لپ تاپ‌های شرکت‌های دیگر مانند لپ تاپ ایسوس شاهد باتری با ظرفیت‌های بالاتر بر روی لپ تاپ‌های Full HD هستیم، اما اچ پی بر روی لپ تاپ با صفحه نمایش 4K از یک باتری با ظرفیت کمتر استفاده کرده است. اما فناوری شارژ سریع لپ تاپ تا حدودی ایراد بخش باتری و میزان شارژدهی لپ تاپ را می‌پوشاند. به واسطه‌ی این فناوری در مدت 30 دقیقه می‌توانید تا 50 درصد ظرفیت باتری را شارژ کنید. همچنین لازم به ذکر است که شارژر لپ تاپ در کانفیگ‌هایی که کارت گرافیک یک‌پارچه دارند، 90 واتی و در کانفیگ‌هایی که کارت گرافیک مجزا دارند، 135 واتی است.

 

جمع‌بندی نقد و بررسی لپ تاپ HP Spectre x360

 

لپ تاپ HP Spectre x360 15T

 

لپ تاپ HP Spectre x360 15T یک لپ تاپ هیبریدی با کیفیت ساخت بالا و امکانات بسیار خوب است. با اینکه قیمت Spectre x360 15T به نسبت لپ تاپ‌های دیگر که سخت افزار مشابه دارند بیشتر است اما کیفیت ساخت لپ تاپ، بدنه‌ی آلومینیومی منعطف و صفحه نمایش 4K لمسی از ویژگی‌های کلیدی این لپ تاپ هستند. استفاده از پردازنده‌های نسل ده و یازده اینتل باعث شده بتوانید با سرعت بسیار بالایی مشغول انجام کارهای خود با لپ تاپ شوید. در مدل‌های حرفه‌ای‌تر با وجود کارت گرافیک NVIDIA GeForce 1650 Ti Max-Q قدرت بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید حتی با آن بازی‌های ویدیویی را تجربه کنید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لپ تاپ صفحه نمایش 4K UHD لمسی آن است که دقت رنگ بسیار بالایی دارد. اگر به دنبال یک لپ تاپ با کیفیت با سیستم سخت افزاری بروز و صفحه نمایش با کیفیت هستید، خرید لپ تاپ اچ پی Spectre x360 15T یک گزینه‌ی ایده‌آل برای شماست.

 

نکات مثبت:

  • کیفیت ساخت بالا
  • بدنه‌ی فلزی آلومینیومی با طراحی زیبا
  • صفحه نمایش با کیفیت 4K UHD با پنل IPS و لمسی
  • سخت افزار بروز و قدرتمند
  • امکانات امنیتی برای وب‌کم و میکروفون

 

نکات منفی:

  • شارژدهی متوسط باتری
  • کوچک‌بودن محل استراحت‌گاه دست
  • وجود فقط یک پورت USB Type-A