نقد و بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 : همراهی قدرت و زیبایی

نقد و بررسی 27 اسفند 1397 علی مظفری

نقد و بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 : همراهی قدرت و زیبایی

مقدمه :

کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 محصولی بالارده با توان پردازشی بالا و بهینه شده برای اجرای بازی های روز دنیا و قدرتی مناسب از شرکت ام‌اس‌ای (MSI) است. MSI مخفف نام تجاری این شرکت یعنی Micro-Star International می‌باشد. درسال 1997 اولین کارت گرافیک تولید شده دراین شرکت معرفی شد. تولیدات این شرکت تایوانی یکی پس از دیگری به نیازهای دنیای تکنولوژی پاسخ می داد واین امر رفته رفته باعث شناخته شدن برند msi شد. این شرکت تایوانی درطول 30 سال تلاش بی وقفه در راه تولید قطعات پیشرفته فناوری اطلاعات؛ نواوری های بی نظیری داشته است. بطوریکه بسیاری از محصولاتش امروزه به عنوان بهترین محصولات شناخته می شوند. حجم سالانه تولیدات MSI به دلیل داشتن کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه که موجب رضایت مصرف کنندگان شده؛ همواره در حال افزایش است. امروزه محصولات تولید شده به وسیله این شرکت تایوانی بسیار گسترده شده است به طوری که می توان محصولاتی همچون، لپ‌تاپ (Laptopتبلت (Tabletمادربرد (Motherboards) مبتنی بر پردازنده های اینتل (Intel) و AMD، کارت گرافیک مبتنی بر کارت های انویدیا و رادئون (Radeonمانیتور، صفحه‌کلید و ماوس، تجهیزات شبکه، ساعت هوشمند، کامپیوترهای اسمبل شده و All In One، کامپیوترهای کوچک (Mini PC)، کروم بوک، کارت صدا، هدفون، اسپیکر و بسیاری از تجهیزات جانبی دیگر را در بین محصولات این شرکت مشاهده کرد. شرکت MSI همواره جزو پیش گامان تولید محصولات الکترونیکی و کامپیوتری بوده است. در این مقاله در فروشگاه اینترنتی هدف به بررسی یکی از کارت گرافیک های کاربر پسند این شرکت به نام MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 خواهیم پرداخت.

 

معرفی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 :

 

MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2

 

کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 محصول برند MSI می‌باشد. این کارت گرافیک از چیپست پردازنده‌ی GeForce GTX 1060 شرکت انویدیا (NVIDIA) بهره می‌برد. این کارت گرافیک نه در دسته بندی GAMING-Z/X ها قرار داشته و نه شباهتی به کارت گرافیک های ARMOR تولید شده در شرکت MSI دارد. بهره‌مندی از جدیدترین فناوری‌های تولید تراشه‌های انویدیا یعنی معماری پاسکال (Pascal) و دراختیارداشتن 1280 هسته CUDA این کارت را به یکی از ارزنده‌ترین کارت‌های گرافیکی میان رده تبدیل کرده‌ است. در کنار پردازنده‌ی گرافیکی، 6 گیگابایت حافظه‌ی RAM با تکنولوژی نسل پنجم (DDR5) در کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 تعبیه شده که باس (BUS) رابط آن 192 بیت است. فرکانس حافظه‌ی گرافیکی 8008 مگاهرتز و از نوع GDDR5 است. کمپانی MSI برای کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 دو مود (Mode) پردازشی در نظر گرفته است که فرکانس چیپست گرافیکی در حالت پایه برابر با 1544 مگاهرتز بوده که در حالت حداکثر توان پردازشی (Boost) به 1759 مگاهرتز افزایش می‌یابد. طراحی سیستم خنک کننده بسیار ساده اما کارآمد است به طوری که دو فن به همراه یک هیت سینک یکپارچه، وظیفه تهویه را بر عهده دارند.

حالا وقتشه! اینو بخون نحوه آپدیت BIOS مادربردهای گیگابایت (Gigabyte)

شرکت MSI مجموعا سه عدد پورت در پنل خروجی GeForce GTX 1060 6GT OCV2 در نظر گرفته است که شامل DisplayPort ،HDMI وDVI-D می‌شوند. ام‌اس‌آی در کارت‌های گرافیکی خود از نرم‌افزار خاصی به نام Afterburner OC استفاده می‌کند. این نرم‌افزار که در کامپیوترهای مجهز به کارت گرافیک ام‌اس‌آی قابل اجراست، اجازه می‌دهد عملکرد و فرکانس‌های کارت گرافیکی را به‌ سرعت ارتقا دهید و عملکرد گرافیکی بهتری از کارت بگیرید. مدار چاپی سفارشی این کارت گرافیک به مدار فاز 4+2 تجهیز گشته است.این کارت گرافیک از تراشه های حافظه سامسونگ الکترونیک بهره می برد. تغذیه کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 توسط یک رابط 6 پین و مقداری از آن نیز توسط اسلات PCI تامین خواهد شد به همین خاطر شما برای تامین انرژی مورد نیاز کارت گرافیک به یک پاور 400 واتی نیاز خواهید داشت.

 

چیپست کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 :

 

MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2

 

چیپست گرافیک (GPU: Graphic Processing Unit) همان طور که از نامش مشخص است واحد پردازش گرافیک بوده که قسمتی از کارت گرافیک را تشکیل می دهد، که کارهای پردازشی مربوط به کارت گرافیک در این واحد صورت می گیرد. پردازنده (chipset) مهمم ترین فاکتوربه هنگام خرید یک کارت گرافیک به شمار می‌آید که مشخص کننده‌ی سرعت، قدرت و توان پردازشی یک کارت گرافیک می‌باشد. چیپست های سری 1000 شرکت NVIDIA از سری پردازنده‌های میان رده قدرتمند‌ با سیستم معماری پاسکال می‌باشند که جزو طراحی‌های 14 نانومتری این شرکت به شمار می‌آیند که در بین کاربران پرمصرف و گیمر بسیار مطرح و کاربردی هستند. این پردازنده ها با دارا بودن توان پردازشی نسبتا بالا و همچنین قیمت مقرون به صرفه توانستند به سرعت جای خود را در میان کاربران گیمر وافرادی که نیاز به توان پردازشی بالا دارند ولی می خواهند متحمل هزینه‌ی زیادی نشوند باز کنند. کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 از چیپست GeForce GTX 1060 شرکت NVidia بهره ‌می‌برد که دارای 6 گیگابایت حافظه رام نسل پنجم (DDR5) با باس رابط 192 بیت همراه با فرکانس 8008 مگاهرتز می‌باشد. شرکت MSI برای کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 دو مود (Mode) پردازشی در نظر گرفته است که فرکانس چیپست گرافیکی در حالت پایه برابر با 1544 مگاهرتز بوده که قادر خواهید بود با استفاده از نرم افزار Afterburner و فعالسازی حالت حداکثر توان پردازشی (Boost) این فرکانس رو به 1759 مگاهرتز افزایش دهید. با توجه به مشخصات و قیمت کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 از بهترین کارت گرافیک های موجود در بازه‌ی خود می‌باشد و اگر شما به دنبال خرید کارت گرافیک قدرتمند همراه با ظاهری زیبا با قیمت مناسب می‌باشید حتما کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 را در ذهن خود در هنگام خرید به خاطر داشته باشید.

 

سیستم خنک کننده کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 :

 

بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2

 

بسیاری از افراد هنگامی که تصمیم می گیرند تا کارت گرافیکی جدید بخرند، معمولاً معیارهایی مانند سرعت کلاک، حجم حافظه، اندازه و قیمت را در نظر می‌گیرند. گرچه تمامی مشخصه‌های نام برده تأثیر به‌سزایی در کارایی کارت گرافیک دارند؛ اما، نبودِ خنک‌کننده مناسب می‌تواند قدرت پردازنده‌ی گرافیکی را به ‌طور ملموسی کاهش دهد. چیپست‌ها به دلیل فعالیت زیاد و عملیات‌های مختلف محاسباتی، درجه حرارت بالایی دارند و گرمای زیادی ایجاد می کنند و با افزایش فعالیت، دمای آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. با افزایش دما کارایی و دوام کارت گرافیک و سایر قطعاتی که در مجاورت حرارت قرار دارند به شدت کاهش می‌یابد و آسیب های جبران ناپدیزی به سیستم شما وارد خواهد کرد. اینجاست که سیستم‌های خنک ‌کننده به عنوان عنصری مهم در عملکرد یک کارت گرافیک به چشم می‌آیند. شرکت MSI با استفاده از فن های دوگانه ضمن پوشش حداکثری و تهویه مطلوب سطح هیت سینک کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OC، موجب افزایش بهره وری سیستم خنک کننده در دفع گرمای ایجادشده و خنکسازی کارت گرافیکی خواهد شد. دور فن بر روی 2440 دور در دقیقه است که با توجه به این دور موتور نمی توان انتظار سکوت چندانی از آن داشت. سیستم خنک کننده بر اساس گفته متخصصان به راحتی قابل جداسازی بوده و برای جداکردن آن تنها به یک دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.

 

پورت‌های خروجی تصویر کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 :

 

MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2

 

پورت های خروجی تصویر از مهم ترین نکاتی است که به هنگام خرید یک کارت گرافیک باید مدنظر داشته باشید، چرا که باید پورت های خروجی کارت گرافیک با مانیتور شما مطابقت داشته باشد و گرنه شما قادر نخواهید بود از کارت گرافیک خود استفاده کرده و باید یا مانیتور و یا کارت گرافیک خود را تعویض کنید. شرکت MSI مجموعا سه عدد پورت در پنل خروجی GeForce GTX 1060 6GT OCV2 در نظر گرفته است که شاملDisplayPort ،HDMI وDVI-D می‌شوند. پورت DVI یک خروجی آنالوگ می‌باشد که برای اتصال مانیتورهای قدیمی و کیفیت تصویر 720 پیکسل مناسب می‌باشد اما برای مشاهده کیفیت های بالاتر باید از خروجی های دیجیتال استفاده کنید. با استفاده از خروجی HDMI 2 که نسبت به نسخه های قبلی این خروجی از تداوم اتصال، کیفیت و امکانات بیشتری برخوردار است و تکامل یافته ترین روش انتقال تصویر محسوب می‌شود قادر خواهید بود کیفیت های بالا تا نرخ 4K را دریافت کنید. در انتها با استفاده از پورت Display Port قادر خواهید بود با توجه به فرایند در حال اجرا تا حداکثر کیفیت 4320×7680 را دریافت کرده و از کیفیت 4k لذت ببرید.لازم به ذکر است این پورت قابلیت HDCP را نیز پشتیبانی میکند و کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 متاسفانه فاقد پورت VGA می‌باشد.

 

ویژگی‌های انحصاری کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 :

 

MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2

 

با استفاده از نرم افزار اختصاصی Afterburner که تنها بر روی کارت گرافیک های MSI از جمله MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 قابل نصب و خدمت رسانی می‌باشند، شما می‌توانید کنترل کامل چیپست کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 خود و سیستم خنک کننده آن را در اختیار داشته و در لحظه اقدام به مدیریت و بهینه سازی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 خود نمایید. به علاوه با استفاده از همین نرم افزار می توانید بدون نصب نرم‌افزار اضافی در هر لحظه از بازی در حال انجام خود فیلم و عکس تهیه کرده و آن را با دوستان خود و یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. کارت های گرافیکی خانواده GTX به عنوان قدرتمندترین و پیشرفته ترین محصولات گرافیکی منتشر شده به وسیله Nvidia محسوب می شوند که ترکیبی از عملکرد پردازشی بی نظیر، بهره وری انرژی و تکنولوژی های گرافیکی نسل جدید را در اختیار کاربران خود قرار می دهند و تجربه گیمینگ بی نظیری را برای آن ها به ارمغان می آورند. متخصصان خبره MSI به خوبی از پس اورکلاک کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 برآمده‌اند و این کارت گرافیک به خوبی موفق به اثبات توانایی های GTX1060 و معماری پاسکال در زمینه اورکلاک شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte GV-N730D5-2G: کاربردی و باصرفه

در معماری جدید چیپست های انویدیا یعنی پاسکال از نسل جدید تکنولوژی واقعیت مجازی بهره گرفته شده است؛ این تکنولوژی از جمله محصولات تیم کارگاهی NVIDIA VRWorks می باشد که در نسل جدید خود دارای بیشترین کارایی و کمترین میزان تاخیر (Delay) بوده و به آسانی با هدست‌های واقعیت مجازی حرفه ای انطباق می یابد. با استفاده از این تکنولوژی شما می توانید صداها، حرکات و فیزیک تصاویر مختلف را به صورت واقعی لمس کنید. رسیدن به فرکانس بیش از 2.0 گیگاهرتز برای کارت گرافیک های پاسکال، چندان تعجب آور نیست. شرکت MSI برای دستیابی به بالاترین کیفیت ممکن در کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 اقدام به استفاده از قطعات با، کلاس مقاومت نظامی قدرتمند تحت استاندارد MIL-STD-810G نموده است. این قطعات در طول اجرای جدیدترین بازی های گرافیکی و عملیات اورکلاک حرفه ای، عملکرد بسیار مطمئن، با دوام و پایداری را از خود به نمایش گذاشته و طول عمر محصول را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش میدهند.

 

مقایسه کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 با سایر رقیبان :

کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 کارت گرافیکی قدرتمند با توان پردازشی بالا و وِیژگی‌های انحصاری منحصر به فرد می‌باشد از آنجایی که GTX1060 یک چیپست کارت گرافیک میان رده و با قیمت متوسط محسوب می گردد، کمپانی های تولید کننده کارت گرافیک به دنبال این هستند که قیمت کارت گرافیک زیاد بالا نبوده و متناسب با بودجه کاربران باشد. اما MSI به خوبی از پس تهیه یک سیستم خنک کننده و بورد یک دست با قیمت مناسب بر آمده است. عملکرد کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 بسیار فراتر از انتظارات شما خواهد بود. کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 را باید جزئی از قویترین کارت‌ها برای مصارف خانگی و گیمینگ در نظر گرفت و باید عنوان کرد که با یک کارت بسیار بهینه شده و با ریزه کاری های بسیار مواجه هستیم. در صورت خرید این کارت به هیچ عنوان شما با عناوینی مانند افت فریم روبرو نمی شوید با توجه به سخت افزار و ویژگی های انحصاری ارائه شده برای این کارت گرافیک، قیمت کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 آن را به محصولی با ارزش برای قرارگیری در سیستم های شخصی، و گیمینگ کرده است.

 

بنچمارک های ارائه شده در تصویر زیر قابل مشاهده است:

نقد و بررسی MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2

(عدد بزرگتر نشان دهنده ی ارزش خرید بیشتر است.)

 

نتیجه نهایی :

به هنگام اسمبل کردن یک سیستم خانگی،اداری و یا گیمینگ، کارت گرافیک هم از نظر توان پردازشی و هم قیمت نقش مهمی دارد زیرا که مهم ترین عامل در پردازش تصویر و کیفیت بازی محسوب می‌شود و هم از نظر قیمت جزو گران ‌ترین قطعات است؛ درنتیجه به همگام خرید کارت گرافیک باید توجه بیشتری به خرج داده و تمام عوامل را در نظر بگیرید. کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 محصولی با توان پردازشی بسیار بالا،سیستم خنک کننده قدرتمند و قیمت به‌صرفه می‌باشد که برای فعالیت های گیمینگ و نرم افزارهایی که به کارت گرافیکی قدرتمند نیاز دارند بهینه شده است. این محصول ام اس آی با استفاده از چیپست Nvidia GTX 1060، بدون شک تمام نیازهای شما را با کمترین تاخیر برطرف خواهد ساخت.

 

MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2

 

نقاط قوت :

  • قیمت مناسب نسبت به کیفیت ارائه شده
  • استفاده از 6 گیگابایت رام DDR5
  • سیستم خنک کننده قدرتمند
  • استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و افزونه های کاربردی

 

نقاط ضعف :

  • عدم وجود پورت VGA