نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte GV-N730D5-2G: کاربردی و باصرفه

نقد و بررسی 21 اسفند 1397 علی مظفری

نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte GV-N730D5-2G: کاربردی و باصرفه

مقدمه :

شرکت گیگابایت که به صورت بین‌المللی به گیگابایت تکنولوژی (Gigabyte Technology) معروف است، در سال 1986 تاسیس شد. شرکت گیگابایت شرکت سازنده سخت‌افزار کامپیوتر است که از معروف ترین محصولات این شرکت میتوان به مادربرد (Motherboard) اشاره کرد. گیگابایت تکنولوژی یک شرکت سهامی عام است و در بازار بورس تایوان معامله می‌شود. این شرکت با ایجاد جایگاهی مطمئن پا به عرصه در حال پیشرفت فناوری گذاشت. شرکت گیگابایت با تمرکز بر روی فناوری‌های کلیدی و دستیابی به استانداردهای جهانی در کیفیت به‌ عنوان یک شرکت شناخته شده و پیشرو در تولید سخت‌افزار به کاربران کامپیوترها و سیستم های خانگی معرفی شد. برای همراه بودن با دنیایی که به سرعت در حال تغییر است شرکت گیگابایت محدوده‌ای جامع و فراگیر از محصولات متنوع شامل کارت‌های گرافیک (Video Card)، قطعات رایانه شخصی، لوازم جانبی رایانه شخصی، لپ‌تاپ‌ها (Note Book)، رایانه‌های شخصی (PC)، ارتباطات شبکه‌ای، سرورها، تبلت ها، ابزارهای خنک کننده و ماوس و صفحه کلید دیسک درایوهای نوری و تلفن های همراه را عرضه کرده است. گیگابایت خود را به ارتقای زندگی دیجیتالی و پاسخ‌گویی بی‌درنگ به خواسته‌ها و نیازهای مصرف کنندگان اختصاص داده است. این شرکت بالغ بر 7000 نفر نیروی انسانی دارد و در سال 2011 حدود 1.5 بیلیون دلار درآمد داشته است . امروزه شرکت گیگابایت با ارزش بیش از 133 میلیون دلار به عنوان یکی از 20 برند برتر کشور تایوان شناخته می‌شود. این شرکت به طور مداوم به ساخت و تولید فناوری‌های پیشرفته و اکتشافات نوآورانه پرداخته است تا روش‌های تازه‌ای برای ارتقاء تجربیات مشتریان پدید آورد. این شرکت همواره جزو پیش گامان تولید محصولات الکترونیکی و کامپیوتری بوده و در این مقاله در فروشگاه اینترنتی هدف به بررسی یکی از کارت گرافیک های کاربر پسند این شرکت به نام GV-N730D5-2GI خواهیم پرداخت.

 

معرفی کارت گرافیک Gigabyte GV-N730D5-2GI :

 

Gigabyte GV-N730D5-2GI

 

کارت گرافیک GV-N730D5-2GI محصول شرکت پیشرو و درحال توسعه‌ی گیگابایت (GIGABYTE) می‌باشد. در این کارت گرافیک از چیپست پردازنده‌ی GeForce GT 730 شرکت انویدیا (NVIDIA) استفاده شده ‌است. فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی در حالت حداکثر توان پردازشی به 902 مگاهرتز می‌رسد. 2 گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR5 با باس (BUS) رابط 64 بیت روی این کارت گرافیک اعمال شده‌ و از فرکانس حافظه 5000 مگاهرتز برخوردار است. سیستم خنک‌کننده‌ی کارت گرافیک GV-N730D5-2GI گیگابایت با استفاده از یک عدد فن 100 میلی‌متری طراحی شده است که با کمک رادیاتور آلومینیومی به دفع حرارت کارت گرافیکی می‌پردازد.کارت گرافیک GV-N730D5-2GI شامل 3 خروجی است که شامل، یک خروجی VGA، یک عدد خروجی HDMI و یک خروجی DVI-D در پشت کارت گرافیک GV- N730D5-2GI می‌باشد که با استفاده از آن‌ها می‌توان تا 3 مانیتور را به صورت همزمان به کارت گرافیک وصل کرد و به حداکثر رزولوشن 4K دست یافت. برای تامین برق موردنیاز کارت گرافیک GV-N730D5-2GI به یک منبع تغذیه‌ی حداقل 300 وات نیاز خواهید داشت. این کارت گرافیک با استفاده از رابط PCI Express 2.0 به مادربرد وصل می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1660 O6G

 

چیپست پردازنده‌ی کارت گرافیک Gigabyte GV-N730D5-2G :

 

Gigabyte GV-N730D5-2GI

 

پردازنده (chipset) مهمم ترین فاکتوربه هنگام خرید یک کارت گرافیک به شمار می‌آید که مشخص کننده‌ی سرعت، قدرت و توان پردازشی یک کارت گرافیک می‌باشد.چیپست های سری 700 انویدیا از سری پردازنده‌های میان رده‌ی این شرکت به شمار می‌ایند که در بین کاربران خانگی بسیار مطرح و کاربردی هستند.این پردازنده ها با دارا بودن توان پردازشی مناسب و همچنین قیمت مقرون به صرفه توانستند به سرعت جای خود را در میان کاربران خانگی و افرادی که نیاز به کارت گرافیک های قدرتمند ندارند ولی در عین حال می‌خواهند کارت گرافیک مناسبی در سیستم خود داشته باشند باز کنند. چیپست gt730 قلب تپنده‌ی کارت گرافیک GV-N730D5-2G را تشکیل می‌دهد که از 2 گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی از نوع نسل پنج (DDR5) برخوردار بوده، دارای 384 هسته‌ی CUDA با تنظیم پردازشی 902 مگاهرتز می‌باشد و همچنین دارای باس رابط 64 بیت است و از فرکانس حافظه 5000 مگاهرتزی بهره می‌برد. وجود چنین حافظه‌ای برای یک کارت گرافیک میان‌رده یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود و موجب می شود که عملکرد قابل قبولی برای کاربران سیستم های خانگی و اداری ارائه دهد.

 

سیستم خنک کننده‌ی کارت گرافیک Gigabyte GV-N730D5-2G :

 

Gigabyte GV-N730D5-2GI

 

چیپست‌ها به دلیل فعالیت زیاد و عملیات‌های مختلف محاسباتی، درجه حرارت بالایی دارند و با افزایش فعالیت، دمای آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. با افزایش دما کارایی و دوام کارت گرافیک و سایر قطعاتی که در مجاورت حرارت قرار دارند به شدت کاهش می‌یابد و آسیب های جبران ناپدیزی به سیستم شما وارد خواهد کرد. اینجاست که سیستم‌های خنک ‌کننده به عنوان عنصری مهم در عملکرد یک کارت گرافیک به چشم می‌آیند. شرکت گیگابایت تکنولوژی با استفاده از دانش روز و کارکنانی ماهر توانسته فن هایی با لبه‌های 10 سانتی متری تولید کند که ضمن داشتن توان خنک کنندگی بالا با دارابودن نواوری های ایرودینامیکی میزان صدای بسیار کمی (نزدیک به db10 ) تولید می‌کند که کارت گرافیک Gigabyte GV-N730D5-2G را از سایر رقبا متمایز می‌سازد. کارت گرافیک GV-N730D5 شرکت گیگابایت همچنین دارای شبکه فلزی الومینیومی می‌باشد که به کمک فن این کارت گرافیک آمده و از سلامت کارت گرافیک Gigabyte GV-N730D5-2G شما محافظت می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای خرید کارت گرافیک | کدام کارت گرافیک برای شما مناسب است؟

 

پورت های خروجی تصویر کارت گرافیک Gigabyte GV-N730D5-2G :

 

Gigabyte GV-N730D5-2GI

 

پورت های خروجی از مهم ترین نکاتی است که به هنگام خرید کارت گرافیک باید مدنظر داشته باشید، چرا که باید پورت های خروجی کارت گرافیک با مانیتور شما مطابقت داشته باشد و گرنه شما قادر نخواهید بود از کارت گرافیک خود استفاده کرده در این صورت باید مانیتور یا کارت گرافیک خود را تعویض کنید. کارت گرافیک GV-N730D5-2GI شرکت گیگابایت دارای 3 پورت خروجی می‌باشد که شامل، یک خروجی VGA، یک عدد خروجی HDMI و یک خروجی DVI-D در پشت کارت گرافیک GV- N730D5-2GI می‌باشد. پورت DVI یک خروجی آنالوگ می‌باشد که برای اتصال مانیتورهای قدیمی و کیفیت تصویر 720 پیکسل مناسب می‌باشد اما برای مشاهده کیفیت‌های بالاتر باید از خروجی های دیجیتال که شامل HDMI و VGA می‌باشد، استفاده کنید. خروجی HDMI می تواند خروجی تصویری با رزولوشن 2160×4096 برای شما به ارمغان بیاورد.

 

ویژگی های انحصاری کارت گرافیک Gigabyte GV-N730D5-2G :

 

gv n730

 

با استفاده از فناوری GRFORCE 3D VISION که به وسیله‌ی انویدیا به این کارت گرافیک افزوده شده است زمانی که با یک مانیتور سازگار با 3D VISION و عینک های فعال شاتر D VISION3 استفاده می شود، تصاویر با رزولوشن Full HD برای هر چشم عرضه می شود. علاوه بر این، با صفحه نمایش سازگار با 3D LightBoost روشنایی تصویر در هنگام استفاده از عینک 3 بعدی حفظ خواهد شد و مات بودن تصویر در آن کاهش می یابد. همچنین با موتور سخت افزاری به کار رفته در GT730 که انویدیا آن را PhysX نام گذاری کرده است شما قادر خواهید بود برای ایجاد اشیاء دقیق تر، با تکیه بر قدرت پردازش گرافیکی، به جای استفاده از برنامه نویسی back end از کارت گرافیک خود استفاده کنید. فناوری دیگری از انویدیا که با نام V-sync شناخته می‌شود، سبب می‌شود در نرخ فریم بالا، برای کاهش سرعت فریم خروجی برای جلوگیری از لگ زدن تصویر به عنوان یک نتیجه مطلوب این افزونه به طور خودکار فعال شده و تصویری یکنواخت را بهینه سازی کرده و در نرخ فریم پایین تر، Adaptive V-Sync به طور خودکار غیر فعال خواهد شد.

 

مقایسه کارت گرافیک Gigabyte GV-N730D5-2G با سایر رقیبان :

شرکت گیگابایت تکنولوژی به دلیل معروفیت کمتر نسبت به رقیبانش که دارای سابقه و طرفداران بیشتری هستند سعی کرده تا با قیمت گذاری مناسب جای خود را در بازار کارت گرافیک ها باز کرده و با سایر تولید کنندگان به رقابت بپردازد. کارت گرافیک Gigabyte GV-N730D5-2G نیز از این امر مستثنی نبوده و دارای قیمت مناسبی با توجه به کیفیت ارائه شده می‌باشد هرچند که هیچ گاه نباید انتظارات زیادی از یک کارت گرافیک میان رده داشت ولی با همه این موارد باز هم قیمت کارت گرافیک GV-N730D5-2G گیگابایت در مقایسه با قیمت کارت گرافیک های هم رده آن را به محصولی با ارزش برای سبد خرید شما کرده است.

در زیر بنچمارک های ارائه شده را نیز می توانید مشاهده کنید:

 

Gigabyte GV-N730D5-2G

(عدد بزرگتر نشان دهنده ی عملکرد بهتر است.)

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کارت گرافیک ASUS EX-RX570-O4G: محصول میان‌رده، قدرت پرچمدار

 

نتیجه نهایی :

اگر شما هم جزو کاربران خانگی بوده و قصد استفاده های کاری و یا گیمینگ را از کامپیوتر شخصی خود ندارید، کارت گرافیک Gigabyte GV-N730D5-2G با دارا بودن 2 گیگابایت حافطه DDR5 و توان پردازشی مناسب وسیستم خنک کننده قدرتمند می تواند گزینه‌ای مناسب برای قرار گرفتن در کیس (case) شما باشد، که در کنار قیمت مناسب عملکرد مناسبی را نیز در اختیار شما می‌گذارد.

 

نقاط قوت :

  • قیمت مناسب
  • سیستم خنک کننده قدرتمند
  • دارا بودن پورت های خروجی متعدد
  • استفاده از رم DDR5

 

نقاط ضعف :

  • حجم کم حافطه RAM
  • استفاده از باس رابط 64 بیتی