نقد و بررسی کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO : تعامل قدرت و فناوری

نقد و بررسی 22 اسفند 1397 علی مظفری

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO : تعامل قدرت و فناوری

مقدمه :

کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO محصولی بالارده با توان پردازشی بالا و عملکرد حرفه‌ای و قدرتی مناسب از شرکت ایسوس (Asus) است. شرکت ایسوس در سال 1989 توسط چهار مهندس سخت‌افزار اسبق شرکت ایسر (Acer) با تعداد کمی کارمند، کار خود را به عنوان یک طراح کوچک مادربرد آغاز کرد. بعد از سال‌ها تلاش و خلاقیت و با پشتکار بسیار تولیدات شرکت ASUS توانسته اند بیش از 4300 جایزه بین‌المللی را دریافت کنند. حجم سالانه تولیدات این شرکت به دلیل داشتن کیفیت بالا و در نظر گرفتن قیمت رقابتی در مقایسه با قیمت کارت گرافیک های سایر رقبا موجب رضایت مصرف کنندگان شده؛ همواره در حال افزایش است.امروزه محصولات تولید شده به وسیله این شرکت تایوانی بسیار گسترده شده است به طوری که می توان محصولاتی همچون گوشی های هوشمند (SmartPhonesلپ‌تاپ (Notebooksتبلت (Tablet)، مادربرد (Motherboards) مبتنی بر پردازنده های اینتل (Intel) و AMD، کارت گرافیک مبتنی بر کارت های انویدیا و رادئون (Radeon) همچون Asus RX560-O4G-EVO، مانیتور، صفحه کلید و ماوس، محصولات شبکه، ساعت هوشمند، کامپیوترهای آماده و All In One، کامپیوترهای کوچک، کروم بوک، کارت صدا، هدفون، اسپیکر و بسیاری از تجهیزات جانبی دیگر را در بین محصولات این شرکت به نظاره نشست. این شرکت تایوانی که امروزه در اکثر نقاط جهان شناخته شده است با دوازده هزار کارمند مدت هاست که در خط مقدم بزرگترین تولید کنندگان قطعات الکترونیکی قرار داشته و همواره با رقبای اروپایی و امریکایی در حال رقابت است. شرکت ایسوس همواره جزو پیش گامان تولید محصولات الکترونیکی و کامپیوتری بوده است. اگر قصد خرید کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO را دارید با نقد و بررسی یکی از کارت گرافیک های قدرتمند ایسوس همراه ما باشید.

 

معرفی کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO :

 

Asus RX560-O4G-EVO

 

کارت گرافیک «RX560-O4G-EVO» محصولی از شرکت ایسوس (ASUS) است. در این کارت گرافیک از چیپست گرافیکی Radeon RX 560 شرکت ای‌ام‌دی (AMD) استفاده شده است. کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO از تکنولوژی Eyefinity شرکت AMD بهره می‌برد و برای بازی‌کردن کاملا بهینه شده است. شرکت ایسوس، با 4 گیگابایت رم با تکنولوژی نسل پنجم ساخت حافظه های رام یعنی GDDR5 این کارت گرافیک را مجهز ساخته است که از باس (BUS) رابط 128 بیت بهره می‌برد. سیستم خنک‌کننده‌ی این کارت گرافیک از هیت‌سینک آلومینیومی و 2 عدد فن تشکیل شده‌ است. فن‌های موجود در کارت گرافیک RX560-O4G-EVO از مقاومت بالایی در برابر گرد و غبار موجود در محیط برخوردار هستند. در پنل خروجی کارت گرافیک، سه پورت خروجی تصویر وجود دارد که شامل DVI-D، HDMI و DisplayPort هستند. پورت HDMI قرار گرفته در کارت گرافیک RX560-O4G-EVO نسخه‌ 2.0 بوده و از آخرین ورژن‌های این استاندارد محسوب می‌شود. کارت گرافیک ایسوس مدل RX560-O4G-EVO دارای پورت برق نمی‌باشد و می‌تواند برق مورد نیاز خود را از مادربرد دریافت کند؛ اما برای اینکه بتوانید از این کارت گرافیک استفاده کامل را داشته باشید باید بر روی سیستم خود از یک پاور 430 وات به بالا استفاده کنید تا برق‌رسانی به ‌تمامی قطعات استفاده‌شده در کیس انجام گیرد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super : جذاب و قدرتمند

یک افزونه اختصاصی با نام GPU Tweak II به همراه این کارت گرافیک ارائه می‌شود که برای اورکلاک ‌کردن بدون خطر و ساده‌ی محصول در نظر گرفته شده است. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان در یک محیط گرافیکی، به‌راحتی تمام مشخصات کارت گرافیک را مورد دستکاری قرار داد و به بهترین شکل ممکن از حداکثر توان پردازشی کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO استفاده کرد. همانند دیگر کارت‌های گرافیکی برند ایسوس، RX560-O4G-EVO هم با فناوری ساخت Auto-Extreme ساخته شده‌ است. در این فناوری، تمام پروسه‌ی ساخت با استفاده از ماشین‌آلات تمام مکانیزه و بدون استفاده از نیروی انسانی انجام می‌شود و این امر در مراحل ساخت منجر به افزایش کیفیت محصول شده‌ است.

 

چیپست پردازنده‌ی کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO :

 

Asus RX560-O4G-EVO

 

پردازنده (chipset) مهمم ترین فاکتوربه هنگام خرید یک کارت گرافیک به شمار می‌آید که مشخص کننده‌ی سرعت، قدرت و توان پردازشی یک کارت گرافیک می‌باشد.چیپست های سری 500 شرکت AMD از سری پردازنده‌های بالارده‌ی این شرکت به شمار می‌آیند که در بین کاربران خانگی و کاربران حرفه ای بسیار مطرح و کاربردی هستند.این پردازنده ها با دارا بودن توان پردازشی بالا و همچنین قیمت متناسب با کیفیت توانستند به سرعت جای خود را در میان کارت گرافیک های بالارده و افرادی که نیاز به کارت گرافیک های قدرتمند دارند ولی در عین حال می‌خواهند که متحمل هزینه‌ی زیادی نیز نشوند، باز کنند. کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO از چیپست گرافیکی Radeon RX 560 شرکت AMD بهره می‌برد که دارای 4 گیگابایت رم با تکنولوژی نسل پنجم ساخت حافظه های رام یعنی GDDR5 بوده و از باس (BUS) رابط 128 بیت بهره می‌برد سرعت پردازش این چیپست در حالت پایه 1149 مگاهرتز است. این گرافیک دارای ۲ حالت GAMING و OVERCLACK می‌باشد که سرعت پردازش در این ۲ حالت به ترتیب 1187 و 1197 مگاهرتز است.. استفاده از پردازنده‌ی قوی و 4 گیگابایت حافظه RAM سبب شده است که کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO تمام نیازهای روزانه یک کاربر خانگی و حتی حرفه‌ای را برطرف سازد.

 

سیستم خنک کننده‌ی کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO :

 

سیستم خنک کننده‌ی کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO

 

چیپست‌ها به دلیل فعالیت زیاد و عملیات‌های مختلف محاسباتی، درجه حرارت بالایی دارند و گرمای زیادی ایجاد می کنند و با افزایش فعالیت، دمای آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. با افزایش دما کارایی و دوام کارت گرافیک و سایر قطعاتی که در مجاورت حرارت قرار دارند به شدت کاهش می‌یابد و آسیب های جبران ناپدیزی به سیستم شما وارد خواهد کرد. اینجاست که سیستم‌های خنک ‌کننده به عنوان عنصری مهم در عملکرد یک کارت گرافیک به چشم می‌آیند. ایسوس برای خنک نگه ‌داشتن کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO از تکنولوژی خاص خود یعنی، DirectCU II استفاده کرده است. در این سیستم ازیک شبکه آلومینیومی به همراه دو فن با لبه های بلند و ساختار پیچ خورده که دارای ویژگی های خاص ایرودینامیکی می‌باشند (wing-blade) استفاده شده است که طراحی این دو فن توسط طراحان Asus صورت گرفته و استفاده از آن به صورت انحصاری تنها در دست شرکت ایسوس می‌باشد. ایسوس همواره توجه کم نظیری به سیستم خنک کننده داشته به گونه ای که با فناوری جدید و استفاده از تیغه های بهینه شده علاوه بر افزایش 105 درصدی فشار استاتیکی و بهبود گردش هوای خنک، میزان اختلال صوتی تولید شده را در مقایسه با نمونه های تولید شده توسط شرکت AMD تا سه برابر کاهش می دهد.

 

پورت های خروجی تصویر کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO :

 

Asus RX560-O4G-EVO

 

پورت های خروجی تصویر از مهم ترین نکاتی است که به هنگام خرید یک کارت گرافیک باید مدنظر داشته باشید، چرا که باید پورت های خروجی کارت گرافیک با مانیتور شما مطابقت داشته باشد و گرنه شما قادر نخواهید بود از کارت گرافیک خود استفاده کرده و باید یا مانیتور و یا کارت گرافیک خود را تعویض کنید. کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO دارای سه پورت خروجی تصویر می‌باشد که شامل DVI-D، HDMI و DisplayPort هستند. پورت DVI یک خروجی آنالوگ می‌باشد که برای اتصال مانیتورهای قدیمی و کیفیت تصویر 720 پیکسل مناسب می‌باشد اما برای مشاهده کیفیت های بالاتر باید از خروجی های دیجیتال استفاده کنید. با استفاده از خروجی HDMI 2 که نسبت به نسخه های قبلی این خروجی از تداوم اتصال، کیفیت و امکانات بیشتری برخوردار است قادر خواهید بود کیفیت های بالاتر از 720 پیکسل تا 1980 را دریافت کنید. در انتها با استفاده از پورت Display Port قادر خواهید بود با توجه به فرایند در حال اجرا تا حداکثر کیفیت 7680×4320 را دریافت کرده و از کیفیت 4k لذت ببرید. لازم به ذکر است این پورت قابلیت HDCP را نیز پشتیبانی میکند.

 

ویژگی‌های انحصاری کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO :

 

Asus RX560-O4G-EVO

 

شرکت ایسوس دارای قابلیت های انحصاری بسیاری می‌باشد که همواره یکی از عوامل برتری این شرکت نسبت به رقبا بوده است. نرم افزار GPU Tweak یکی از این موارد انحصاری می‌باشد که در نسخه دوم آن کاربر قادر خواهد بود تا با یک کلیک ساده و بدون نیاز به وارد شدن به محیط بایوس، تمامی منابع سخت افزاری خود را در اختیار گرفته و از تمام توان کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO خود برای اجرای بهتر بازی های رایانه ای بهره بگیرد. ارائه دو حالت استاندارد و پیشرفته نیز قابلیت های ویژه ای را در اختیار کاربران مبتدی و حرفه ای قرار می دهد تا هر کاربر بنا به نیاز خود از امکانات ویژه و خاص این نرم افزار بهره ببرد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X : قدرتمند و کم‌ صدا

همچنین با استفاده از قابلیت XSplit Gamecaster که در کارت گرافیک RX560-O4G-EVO شرکت ایسوس گنجانده شده است برای گرفتن تصاویر از محیط بازی و ذخیره گیم پلی (Game Pay) های خود نیاز به نصب نرم‌افزارهای جانبی نداشته و می توانید با استفاده از کلیدهای میان‌بر تعریف شده از بازی خود اسکرین شات گرفته، سکانس های مورد علاقه خود را ضبط کرده و همان موقع با دوستان خود در شبکه های مجازی یا رسانه های گیمینگ به اشتراک بگذارید. به علاوه امکان دسترسی به قابلیت های GPU Tweak II و مشاهده فرکانس و دمای پردازنده نیز با استفاده از نرم افزار XSplit Gamecaster برای کاربر فراهم می‌باشد. در کارت گرافیک ایسوس RX560-O4G-EVO از تکنولوژی ساخت انحصاری خازن‌های SUPER ALLOY استفاده ‌شده است. این خازن‌ها که تماما از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده اند می‌توانند مقدار برق ورودی به چیپست را در تمامی شرایط کنترل کنند تا هیچ‌ گونه اختلال نوسان برق به چیپست کارت گرافیک وارد نشود. این خازن‌ها با کنترل برق واردشده به چیپست کارت گرافیک می‌تواند در مصرف برق صرف جویی کنند که باعث می‌شود تا مقدار دمای چیپست به‌اندازه چشم‌گیری کاهش یابد.

 

مقایسه کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO با سایر رقیبان :

رقابت شرکت ها بر سر کارت گرافیک های بالارده همواره بیشتر از سایر رده های این شاخه محصولات است، چرا که این رده محصولات همواره بیشتر مورد توجه قرار گرفته و همچنین سودآوری بیشتری را به همراه خواهند داشت.شرکت ایسوس به خوبی توانسته محصولات خوبی را برای این رده فراهم آورد و از تنوع خوبی برخوردار باشد. کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO نمونه ای از این محصولات می‌باشد که به خوبی توانسته رقبای خود را کنار زده و به جایگاه مناسبی دست یابد. با توجه به سخت افزار و ویژگی های انحصاری ارائه شده برای این کارت گرافیک، قیمت کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO آن را به محصولی با ارزش برای قرارگیری در سیستم های شخصی، اداری و گیمینگ کرده است.

در زیر بنچمارک های ارائه شده را نیز می توانید مشاهده کنید:

 

Asus RX560-O4G-EVO

(عدد بزرگتر نشان دهنده ی عملکرد بهتر است.)

 

نتیجه نهایی :

به هنگام اسمبل کردن یک سیستم خانگی،اداری و یا گیمینگ، کارت گرافیک هم از نظر توان پردازشی و هم قیمت نقش مهمی دارد زیرا که مهم ترین عامل در پردازش تصویر و کیفیت بازی محسوب می‌شود و هم از نظر قیمت جزو گران ‌ترین قطعات است؛ در نتیجه به همگام خرید یک کارت گرافیک باید توجه بیشتری به خرج داده و تمام عوامل را در نظر بگیرید. کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO محصولی با توان پردازشی بالا و قیمت مناسب می‌باشد که برای فعالیت های گیمینگ و نرم افزارهایی که به کارت گرافیکی قدرتمند نیاز دارند بهینه شده است. این محصول ایسوس با استفاده از چیپست Radeon RX 560 AMD، بدون شک تمام نیازهای شما را با کمترین تاخیر برطرف خواهد ساخت.

 

نقاط قوت :

  • قیمت مناسب
  • استفاده از 4 گیگابایت رم با تکنولوژی نسل پنج (DDR5)
  • استفاده از باس رابط 128 بیت
  • سیستم خنک کننده‌ی قدرتمند با کمترین نویز ممکن

 

نقاط ضعف :

  • سایز نسبتا بزرگ
  • عدم وجود سوکت 4‌پین