نقد و بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X : قدرتمند و کم‌ صدا

نقد و بررسی 12 بهمن 1398 علی مظفری

نقد و بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X : قدرتمند و کم‌ صدا

کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X با بهره گیری از چیپ پردازشگر گرافیک 1060 انویدیا و طراحی فوق العاده جذاب، توانسته به یک کارت گرافیک میان رده محبوب در بازار ایران تبدیل شود. استفاده از 6 گیگابایت حافظه اجرایی با کلاس GDDR 5 در کنار توان پردازشی فوق العاده و پورت‌های متنوع، تنها بخشی از امتیازات این کارت گرافیک قدرتمند محسوب می‌شوند. کارت گرافیک ام اس آی GeForce GTX 1060 GAMING X با رزولوشن 7680x4320 پیکسل، لذت انجام یک گیمینگ با کیفیت را برای شما به ارمغان خواهد آورد. خروجی‌ HDMI و DVI-D در کنار خروجی DisplayPort با رابط اتصال PCI-E 3.0 از مزیت‌های خوب کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X 6G می‌باشند که از این کارت گرافیک یک گزینه خرید عالی برای انجام اورکلاک، گیمینگ و پردازش‌های سنگین گرافیکی خواهند ساخت.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X : معرفی اجمالی

کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING محصولی باکیفیت همراه با توان پردازشی بالا و بهینه شده برای اجرای بازی های روز دنیا و قدرتی مناسب از شرکت ام‌ اس‌ ای (MSI) می‌باشد. کلمه MSI مخفف نام تجاری این شرکت یعنی Micro-Star International می‌باشد، و به نامی پر آوازه در بازار سخت افزار تبدیل شده است. کارت گرافیک GeForce GTX 1060 GAMING محصول برند MSI می‌باشد. این کارت گرافیک از چیپست پردازنده‌ی GeForce GTX 1060 شرکت انویدیا (NVIDIA) بهره می‌برد. کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING همان طور که از نامش مشخص است؛ در دسته گیمینگ X قرار دارد. کارت‌های سری Gaming X جدید ام‌اس‌آی از نسل پاسکال، علاوه بر طراحی شناخته شده و پرطرفدار مخصوص این سری، از راندمان بالایی برخوردارند و در عین حال حرارتِ پایین و نویز کمی در حین کار و بارِ سنگین پردازشی ایجاد می‌کنند. بهره‌مندی از جدیدترین فناوری‌های تولید تراشه‌های انویدیا یعنی معماری پاسکال (Pascal) و در اختیارداشتن 1280 هسته CUDA این کارت را به یکی از ارزنده‌ترین کارت‌های گرافیکی میان رده تبدیل کرده‌ است. در کنار پردازنده‌ی گرافیکی، 6 گیگابایت حافظه‌ی RAM با تکنولوژی نسل پنجم (DDR5) در کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING تعبیه شده که باس (BUS) رابط آن 192 بیت است. فرکانس حافظه‌ی گرافیکی به کار رفته در این کارت گرافیک ام اس آی 8008 مگاهرتز بوده و از نوع GDDR5 است. کمپانی MSI برای کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING سه حالت (Mode) پردازشی در نظر گرفته است که فرکانس چیپست گرافیکی در حالت پایه برابر با 1594 مگاهرتز بوده و در حالت حداکثر توان پردازشی (Boost) به 1809 مگاهرتز افزایش خواهد یافت. طراحی سیستم خنک کننده بسیار ساده اما کارآمد است به طوری که دو فن به همراه یک هیت سینک یکپارچه، وظیفه تهویه را بر عهده دارند.

 

بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X

 

شرکت MSI مجموعا 5 عدد پورت برای پنل خروجی GeForce GTX 1060 6GT OCV2 در نظر گرفته است که شامل سه عدد پورت DisplayPort ، یک پورت HDMI و DVI-D می‌باشند. ام ‌اس‌آی در کارت‌های گرافیکی خود از نرم‌افزار خاصی به نام Afterburner OC استفاده می‌کند. این نرم‌افزار که در کامپیوترهای مجهز به کارت گرافیک ام‌اس‌آی قابل اجراست، اجازه می‌دهد عملکرد و فرکانس‌ کارت گرافیک را به‌ سرعت ارتقا دهید و خروجی گرافیکی بهتری از کارت دریافت کنید. مدار چاپی سفارشی این کارت گرافیک به مدار فاز 4+2 مجهز شده و نشان MSI بر پشت آن نقش بشته است. این کارت گرافیک از تراشه های حافظه سامسونگ الکترونیک بهره می برد. تغذیه کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 توسط یک رابط 8 پین PCI-E تامین خواهد شد به همین خاطر شما برای تامین انرژی مورد نیاز کارت گرافیک به یک پاور با حداقل توان خروجی 450 وات، نیاز خواهید داشت.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING : معماری و سیستم خنک کننده

 

بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X

 

یکی از نقاط قوت محصولات کمپانی MSI نسبت به سایر شرکت‌های تولید کننده سخت افزار، زیبایی و ظرافت خیره کننده محصولات این شرکت می‌باشد. کارت گرافیک MSI GTX 1060 Gaming X با طراحی معروف Dragon Gaming و ترکیبی از رنگ‌های قرمز و مشکی بر روی خنک کننده ساخته شده است. قاب جلویی این کارت گرافیک با ظاهر مشکی و قرمز خود و لوگوی معروف برند ام اس آی در اولین نگاه شما را جذب خواهد کرد. استفاده از بدنه مشبک و تیغه‌های قرمز به کار رفته در این بدنه، به منظور القای حس قدرت یک اژدهای واقعی به خوبی قابل لمس است. کارت گرافیک MSI GTX 1060 Gaming X از نورپردازی RGB نیز برخوردار می‌باشد که با استفاده از نرم افزار جانبی این شرکت، قادر به کنترل آن خواهید بود. کارت گرافیک ام اس آی GTX 1060 Gaming X یک کارت دو اسلاته می‌باشد که از 28 سانتی ‌متر طول و 14 سانتی ‌متر عرض برخوردار است. روی برد اختصاصی مشکی رنگ کارت هم اکوسیستم خنک کننده‌ی بزرگ Twin Frozr VI با لوله‌های مسیِ پوشیده شده از آلیاژِ نیکل قرار گرفته که کار توزیع حرارت در سینک آلومنیومی را به خوبی انجام می‌دهد.

 

بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X

 

بسیاری از افراد هنگامی که تصمیم می گیرند تا کارت گرافیکی جدید بخرند، معمولاً معیارهایی مانند سرعت کلاک، حجم حافظه، اندازه و قیمت کارت گرافیک را در نظر می‌گیرند. گرچه تمامی مشخصه‌های نام برده تأثیر به‌سزایی در کارایی کارت گرافیک دارند؛ اما نبودِ خنک‌کننده مناسب می‌تواند قدرت پردازنده‌ی گرافیکی را به ‌طور ملموسی کاهش دهد. چیپست‌ها به دلیل فعالیت زیاد و عملیات‌های مختلف محاسباتی، درجه حرارت بالایی دارند و گرمای زیادی ایجاد می کنند و با افزایش فعالیت، دمای آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. با افزایش دما کارایی و دوام کارت گرافیک و سایر قطعاتی که در مجاورت حرارت قرار دارند به شدت کاهش می‌یابد و آسیب های جبران ناپدیزی به سیستم شما وارد خواهد کرد. اینجاست که سیستم‌های خنک ‌کننده به عنوان عنصری مهم در عملکرد یک کارت گرافیک به چشم می‌آیند. شرکت MSI با استفاده از فن‌های دوگانه ضمن پوشش حداکثری و تهویه مطلوب سطح هیت سینک کارت گرافیک MSI GTX 1060 Gaming X ، موجب افزایش بهره وری سیستم خنک کننده در دفع گرمای ایجادشده و خنکسازی کارت گرافیک خواهد شد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super : جذاب و قدرتمند

کارت گرافیک MSI GTX 1060 Gaming X به تکنولوژی Zerp Frozer مجهز شده است که بر اساس این تکنولوژی، در فرآیندهای سبک و متوسط گرافیکی، کارت گرافیک از طریق سیستم Passive خنک خواهد شد و پروانه‌های فن در حالت آرامش باقی خواهند ماند و شاهد صدای آزاردهنده‌ای نخواهیم بود. در کارت گرافیک MSI GTX 1060 Gaming X وظیفه اصلی سیستم خنک سازی بر عهده یک هیت سینک غول پیکر قرار گرفته است. در طراحی این هیت سینک تمامی جزئیات فنی لحاظ شده و از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا بهره گیری شده است. بکارگیری تکنولوژی کنترل جریان هوا موجب انتقال مناسب جریان هوا به سمت لوله های انتقال حرارت میگردد و استفاده از صفحات منحرف کننده موجب افزایش سطح مقطع هیت سینک شده و قدرت کولینگ مجموعه را افزایش میدهد. این سیستم خنک کننده بر اساس گفته متخصصان به راحتی قابل جداسازی بوده و برای جداکردن آن تنها به یک دقیقه زمان نیاز خواهید داشت؛ بر این اساس کارت گرافیک GeForce GTX 1060 GAMING X دارای تعمیر پذیری مناسبی می‌باشد.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X : هسته پردازش گرافیکی

 

بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X

 

چیپست گرافیک (GPU: Graphic Processing Unit) همان طور که از نامش مشخص است؛ عهده دار پردازش‌های گرافیکی سیستم بوده و قسمتی از کارت گرافیک را تشکیل می دهد. هسته پردازنده گرافیک، مهمم ترین فاکتور به هنگام خرید کارت گرافیک به شمار می‌آید که مشخص کننده‌ی سرعت، قدرت و توان پردازشی یک کارت گرافیک می‌باشد. چیپست های سری 1000 شرکت NVIDIA از سری پردازنده‌های میان رده با سیستم معماری پاسکال می‌باشند که جزو طراحی‌های 16 نانومتری این شرکت به شمار می‌آیند و در بین کاربران پرمصرف و گیمر بسیار مطرح و کاربردی هستند. کارت گرافیک GeForce GTX 1060 GAMING X از چیپست GeForce GTX 1060 شرکت NVidia بهره ‌می‌برد که دارای 6 گیگابایت حافظه RAM نسل پنجم (DDR5) با باس رابط 192 بیت همراه با فرکانس 8008 مگاهرتز می‌باشد. شرکت MSI برای کارت گرافیک ام اس آی GeForce GTX 1060 GAMING X سه حالت پردازشی در نظر گرفته است که فرکانس چیپست گرافیکی در هر حالت متفاوت بوده و مشخصا هر حالت مناسب زمان خاصی می‌باشد. در ادامه جزئیات مربوط به هر حالت، ذکر شده است.

حالت اورکلاک (OC) : در این حالت شاهد حداکثر توان پردازشی کارت گرافیک GeForce GTX 1060 GAMING X هستیم که با بالا رفتن دمای کارت گرافیک و حرکت مداوم پروانه‌های فن همراه خواهد بود. فرکانس پردازنده گرافیکی در این حالت بین 1594 تا 1809 مگاهرتز، متغیر خواهد بود.

حالت بازی (Gaming) : می‌توان این حالت را وضعیت ایده‌آل کارت گرافیک در نظر گرفت؛ که با ایجاد توازن میان راندمان کارت گرافیک و انرژی مصرفی، سبب بهبود وضعیت کارت گرافیک خواهد شد. فرکانس پردازنده گرافیکی در این حالت بین 1569 تا 1784 مگاهرتز، متغیر خواهد بود.

حالت سکوت (Silent) : در این حالت فرکانس کارت گرافیک به طور قابل مشاهده‌ای کاهش خواهد یافت که سبب کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش دما خواهد شد. در نتیجه با عدم حرکت پروانه‌های فن، از قدرت مناسبی در کنار سکوت کارت گرافیک بهره مند خواهید شد. فرکانس پردازنده گرافیکی در این حالت بین 1506 تا 1708 مگاهرتز، متغیر خواهد بود.

با توجه به مشخصات و قیمت کارت گرافیک GeForce GTX 1060 GAMING X، این کارت از بهترین کارت گرافیک های موجود در بازه‌ی خود می‌باشد و اگر شما به دنبال خرید یک کارت گرافیک قدرتمند همراه با ظاهری زیبا با قیمت مناسب می‌باشید حتما کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 را در لیست خرید خود داشته باشید.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X : پورت‌های خروجی تصویر

 

بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X

 

پورت های خروجی تصویر از مهم ترین نکاتی است که به هنگام خرید یک کارت گرافیک باید مدنظر داشته باشید؛ چرا که باید پورت های خروجی کارت گرافیک با مانیتور شما مطابقت داشته باشد و گرنه شما قادر نخواهید بود از کارت گرافیک خود خروجی مناسبی دریافت کنید و باید یا مانیتور و یا کارت گرافیک خود را تعویض کنید. شرکت MSI مجموعا پنج عدد پورت در پنل خروجی GeForce GTX 1060 6GT OCV2 قرار داده که شامل سه عدد پورت DisplayPort ،یک عدد پورت HDMI و یک عدد پورت DVI-D می‌باشد. پورت DVI یک خروجی آنالوگ بوده که برای اتصال مانیتورهای قدیمی و کیفیت تصویر 720 پیکسل مناسب می‌باشد اما برای مشاهده کیفیت های بالاتر باید از خروجی های دیجیتال استفاده کنید. با استفاده از خروجی HDMI 2 که نسبت به نسخه های قبلی این خروجی از تداوم اتصال، کیفیت و امکانات بیشتری برخوردار است و تکامل یافته ترین روش انتقال تصویر محسوب می‌شود قادر خواهید بود کیفیت های بالا تا نرخ 4K را دریافت کنید. در انتها با استفاده از پورت Display Port قادر خواهید بود با توجه به فرایند در حال اجرا تا حداکثر کیفیت 4320×7680 را دریافت کرده و از این کیفیت چشم نواز لذت ببرید. لازم به ذکر است این پورت قابلیت HDCP را نیز پشتیبانی میکند و متاسفانه کارت گرافیک GeForce GTX 1060 GAMING X فاقد پورت VGA می‌باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای خرید کارت گرافیک | کدام کارت گرافیک برای شما مناسب است؟

نقد و بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X : قابلیت‌های انحصاری MSI

 

بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X

 

نرم افزار Afterburner : با استفاده از نرم افزار اختصاصی Afterburner که تنها بر روی کارت گرافیک های MSI از جمله ام اس آی GeForce GTX 1060 GAMING X قابل نصب و خدمت رسانی می‌باشند، شما می‌توانید کنترل کامل چیپست کارت گرافیک خود و سیستم خنک کننده آن را در اختیار داشته و در لحظه اقدام به مدیریت و بهینه سازی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X خود نمایید. به علاوه با استفاده از همین نرم افزار می توانید بدون نصب نرم‌افزار اضافی در هر لحظه از بازی در حال انجام خود فیلم و عکس تهیه کرده و آن را با دوستان خود و یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

نرم افزار Gaming app : با استفاده از این نرم افزار قادر خواهید بود تا حالت فعالیت کارت گرافیک را بدون ورود به منوی بایوس (BIOS) و تنها از طریق این نرم افزار کنترل نمایید و در هر لحظه با مشاهده وضعیت کارت گرافیک GeForce GTX 1060 GAMING X، اقدام به تغییر پروفایل کاربری نمایید. مدیریت وضعیت نورپردازی نیز از طریق این نرم افزار در دسترس شما خواهد بود و با بهره گیری از آن می‌توانید زیبایی سیستم رومیزی خود را دوچندان کنید.

تکنولوژی سخت افزاری TORX : تکنولوژی به کار رفته در پروانه‌های فن کارت گرافیک GeForce GTX 1060 GAMING X سبب شده است تا 22 درصد فشار هوای بیشتر بر روی شبکه فلزی خنک کننده این کارت گرافیک وارد شود و در عین خنک کنندگی بالا از صدای کمی برخوردار باشد.

استفاده از قطعات فوق العاده با کیفیت و دارای استاندارد نظامی : شرکت MSI برای دستیابی به بالاترین کیفیت ممکن در کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV2 اقدام به استفاده از قطعات با کلاس مقاومت نظامی قدرتمند تحت استاندارد MIL-STD-810G نموده است. این قطعات در طول اجرای جدیدترین بازی های گرافیکی و عملیات اورکلاک حرفه ای، عملکرد بسیار مطمئن، با دوام و پایداری را از خود به نمایش گذاشته و طول عمر محصول را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می دهند.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X : عملکرد و راندمان

 

بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X

 

برای بررسی عملکرد کارت گرافیک GeForce GTX 1060 GAMING X، سعی کردیم تا با مراجعه به یکی از برترین بنچمارک‌های دنیا، اطلاعاتی دقیق و کاربردی دریافت کنیم. بنچمارک مد نظر ما که اماری دقیق از این کارت گرافیک ارائه داده بود؛ 3DMARK نام دارد. معمولا روش آزمایشی این مرجع، به صورت تست‌های فرسایشی و فوق سنگین بر روی کارت‌های گرافیک می‌باشد. کارت گرافیک GeForce GTX 1060 GAMING X با یک عملکرد مناسب توانسته بر کارت‌های نسل قبل (سری 900) به خوبی غلبه کند و بر اساس آزمایشات صورت گرفته، از برتری کوچکی نیز بر کارت گرافیک Nnidia GTX 1050 برخوردار باشد. این برتری ناشی از اعمال اورکلاک صورت گرفته از کمپانی MSI بوده و ممکن است در نسخه طراحی شده به وسیله سایر شرکت‌ها متفاوت باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1660 O6G

اگر به قصد تجربه بازی‌های رایانه‌ای تصمیم به خرید کارت گرافیک GeForce GTX 1060 GAMING X گرفته‌اید، باید بدانید تصمیم عاقلانه‌ای گرفته اید؛ چرا که محصولات ام اس آی همواره از برترین محصولات حوزه گیمینگ هستند و بر اساس تست‌های انجام شده بر روی کارت گرافیک ام اس آی GeForce GTX 1060 GAMING X، این کارت توانسته آماری خیره کننده از خود نشان دهد و به خوبی از پس بازی‌هایی همچون GTA V، Witcher 3، BattleField 1 و اکثر بازی‌های منتشر شده تا اواخر سال 2018 برآمده است. با خرید کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X می‌توانید مطمئن باشید که می‌توانید اکثر بازی‌های محبوب خود را با حداقل رزولوشون HD و 45 فریم دریافت کنید؛ که این آماری راضی کننده برای هر گیمر خواهد بود.

 

نتیجه نهایی :

 

بررسی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X

 

کارت گرافیک ام اس آی GeForce GTX 1060 GAMING X یک کارت گرافیک میان رده با امکاناتی بسیار متنوع می‌باشد که از پس نیازهای تمامی کاربران متوسط و گاها سطح بالا برخواهد آمد. پشتیبانی از حالت‌های پردازشی متفاوت، سیستم خنک کننده فوق العاده قدرتمند، توان پردازشی بالا، امکانات نرم افزاری گوناگون و قیمت کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X، همگی نشان از ارزش خرید بالای این کارت گرافیک دارد. اگر تصمیم به طراحی‌های گرافیکی سطح بالا، تجربه یک گیمینگ قدرتمند و حتی پردازش‌های دیجیتالی سنگین دارید؛ کارت گرافیک GeForce GTX 1060 GAMING X بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

 

نقاط قوت :

  • توان پردازشی بالا
  • پروفایل‌های کاربری متفاوت
  • پورت‌های خروجی متنوع
  • قابلیت‌های شخصی سازی بالا
  • سیستم خنک کننده پر قدرت و کم صدا

 

نقاط ضعف :

  • عدم استفاده از پورت VGA
  • سیستم نورپردازی ضعیف

 

مشخصات کامل، قیمت و خرید کارت گرافیک ام اس آی GeForce GTX 1060 GAMING X 6G