بررسی آیفون 8 پلاس اپل : دوربین عالی و پردازنده قدرتمند!

نقد و بررسی 22 شهریور 1397 علی مظفری

بررسی آیفون 8 پلاس اپل : دوربین عالی و پردازنده قدرتمند!

آیفون 8 پلاس از نظر کیفیت دوربین یکی از بهترین گوشی های فعلی بازار است. قدرت پردازشی بالا، باتری مناسب و طراحی شیک هم از دیگر ویژگی های آن هستند. در ادامه می‌خواهیم به بررسی آیفون 8 پلاس اپل پرداخته و مروری بر نقاط قوت و ضعف دستگاه داشته باشیم.

 

معرفی مختصر آیفون 8 پلاس

اپل در سال 2017 برخلاف سال های پیشین از سه آیفون به عنوان گوشی های جدیدش رونمایی کرد. این سه آیفون به ترتیب آیفون 8 (iPhone 8)، آیفون 8 پلاس (iPhone 8 Plus) و آیفون ایکس (iPhone X) نام دارند. آیفون 8 پلاس نسخه بزرگ‌تر گوشی آیفون 8 است که مثل گذشته نسبت به برادر کوچک‌تر خود از صفحه نمایش بزرگ‌تر و باتری با ظرفیت بیشتری بهره‌مند شد و یک دوربین دوگانه هم داشت. این گوشی در حال حاضر یکی از پرفروش‌ترین آیفون های شرکت اپل محسوب می‌شود اما دلیل این استقبال پرشور از گوشی مذکور چه بوده است؟ به نظر شما آیفون 8 پلاس چه نقاط قوت و چه نقاط ضعفی دارد؟ در ادامه می‌خواهیم به بررسی آیفون 8 پلاس اپل پرداخته و به طور دقیق نقاط قوت و ضعف آن ر شناسایی کنیم.

بررسی آیفون 8 پلاس اپل: طراحی و ظاهر

سبک طراحی و ظاهر آیفون 8 پلاس تقریبا کاملا مشابه با سبک طراحی آیفون 7 پلاس است که در سال 2016 از سوی شرکت اپل معرفی شده بود. اگرچه نمی‌توان نقطه ضعف بزرگی به سبک طراحی و ظاهر این دو گوشی وارد کرد، اما مشابه بودن کامل نحوه طراحی آیفون 8 پلاس نسبت به آیفون 7 پلاس می‌تواند کمی نا امید کننده باشد. شباهت مابین این دو گوشی به قدری زیاد است که اگر آن ها را در کنار هم قرار دهید، تقریبا تشخیص آیفون 8 پلاس از آیفون 7 پلاس غیرممکن خواهد بود! وزن آیفون 8 پلاس تقریبا 202 گرم است و بدنه آن ابعاد 7.5 در 78.1 در 158.4 میلیمتر را ارائه می‌کند.

بررسی آیفون 8 پلاس

یکی از زیباترین المان های طراحی آیفون 8 پلاس مربوط به بهره‌مندی آن از بدنه فلزی و شیشه‌ای براق می‌شود که ظاهری چشم نواز را برای دستگاه به ارمغان می‌آورد. زمانی که این گوشی را در دست بگیرید حس مطلوبی به شما منتقل می‌شود. بکارگیری شیشه ضد خش در پنل پشت و همچنین صفحه نمایش آیفون 8 پلاس سبب شده تا مقاومت آن در برابر خراشیدگی افزایش یابد، اما در سمت مقابل گوشی در برابر ضربه شکننده‌تر از قبل عمل باشد. دکمه هوم آیفون 8 پلاس مثل نسخه های پیشین آیفون ها در زیر صفحه نمایش محصول تعبیه شده است. این موضوع بدان معناست که صفحه نمایش گوشی بدون حاشیه طراحی نشده است!

حالا وقتشه! اینو بخون عبور از پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود | Activation Lock

این روزها اغلب گوشی های مدرن از صفحه نمایش های بدون حاشیه بهره می‌برند و شرکت های سازنده موبایل سعی می‌کنند حداکثر مساحت ممکن پنل جلوی گوشی را به نمایشگر آن اختصاص دهند، اما این مسئله در آیفون 8 پلاس اپل پیاده سازی نشده و لبه های فوقانی و زیرین و حتی دو سمت راست و چپ صفحه نمایش این گوشی شامل فریم با ضخامت نسبتا زیادی می‌شوند که این موضوع سبک طراحی آیفون 8 پلاس اپل را کمی ناهماهنگ با سبک طراحی گوشی های جدیدتر کرده است.

بررسی آیفون 8 پلاس

آیفون 8 پلاس اپل از استاندارد ضد آب IP67 پشتیبانی می‌کند که به موجب آن قادر خواهد بود برای مدت زمان 30 دقیقه در عمق 1 متری آب دوام داشته باشد. دکمه هوم این گوشی هم که در زیر صفحه نمایش دستگاه نصب شده قابلیت اسکن انگشت کاربر را برای قفل گشایی از صفحه نمایش ارائه می‌کند. کیفیت و سرعت عملکرد اسکنر انگشت یا اصطلاحا تاچ آیدی (Touch ID) این گوشی بسیار عالی است. بنابراین به طور کلی آیفون 8 پلاس اپل شاید از نظر نحوه طراحی و ظاهر چندان تفاوتی با آیفون 7 پلاس نداشته باشد و نمایشگر با حاشیه های بزرگ آن کمی در ذوق بزنند، اما با این حال این گوشی ظاهری جذاب داشته و در دست گرفتن آن حس مطلوبی را به شما منتقل خواهد کرد.

بررسی آیفون 8 پلاس اپل: صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی آیفون 8 پلاس قصد داریم مروری بر وضعیت صفحه نمایش این گوشی داشته باشیم. صفحه نمایش گوشی مورد نظر 5.5 اینچی و از نوع IPS LCD در نظر گرفته شده و وضوح تصویر 1920 در 1080 پیکسل یا اصطلاحا فول اچ‌دی را ارائه می‌کند. بدون تردید وضوح تصویر صفحه نمایش آیفون 8 پلاس در مقایسه با خیلی از پرچمداران همه رده خودش بسیار پایین‌تر خواهد بود، اما این مسئله سبب نمی‌شود که در حین تعامل با دستگاه و نگاه کردن به محتوای نمایشگر آن با هیچ مشکلی رو به رو شوید و احساس کنید وضوح تصویر نمایشگر گوشی کم است. ابعاد و وضوح نمایشگر دستگاه سبب شده تا تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 401 پیکسل در هر اینچ برسد که تراکم نسبتا مطلوبی به شمار می‌رود.

بررسی آیفون 8 پلاس

نمایشگر 5.5 اینچی آیفون 8 پلاس چیزی در حدود 64.7 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را احاطه می‌کند که مقدار زیادی نیست و در اغلب گوشی های مدرن این مقدار بسیار بالاتر خواهد بود چون نمایشگر گوشی های جدیدتر اغلب بدون حاشیه هستند. صفحه نمایش آیفون 8 پلاس از قابلیت لمس سه بعدی (3D Touch) هم پشتیبانی می‌کند که این ویژگی یکی از قابلیت های منحصر به فرد صفحه نمایش آیفون های نسبتا جدید اپل است. قابلیت های نرم افزاری متعددی هم برای بهینه‌سازی تنظیمات صفحه نمایش آیفون 8 پلاس ارائه شده‌اند که برخی از آن ها شامل True Tone، Raise to Wakeup، Night Shift و غیره می‌شوند.

حالا وقتشه! اینو بخون چرا از آیفون 8 و 8 پلاس استقبال نشد؟

اما صفحه نمایش آیفون 8 پلاس چه پتانسیلی در قبال تولید روشنایی دارد؟ طبق بررسی های صورت گرفته از سوی سایت فون‌آرنا، نمایشگر آیفون 8 پلاس قادر به تولید ماکسیمم روشنایی در حدود 567 نیت خواهد بود که این مقدار روشنایی برای مشاهده کامل محتوای صفحه نمایش در محیط های باز و تحت تابش نور مناسب خواهد بود. بنابراین اگر در محیط های باز از آیفون 8 پلاس اپل استفاده کنید هیچ مشکلی برای تفکیک محتوای نمایشگر نخواهید داشت، چون نور زیاد صفحه نمایش به وضوح بیشتر محتوای تصویر کمک می‌کند.

بررسی آیفون 8 پلاس

بررسی آیفون 8 پلاس اپل: سیستم عامل و رابط کاربری

همیشه یکی از اصلی ترین ویژگی های آیفون های اپل مربوط به سرعت عمل بالا و بدون تاخیر آن ها می‌شد. در آیفون 8 پلاس هم دقیقا همین مسئله قابل درک خواهد بود. این گوشی به طور پیش فرض از iOS 11 بهره می‌برد و آپدیت های این سیستم عامل تا چند سال آینده به طور مداوم برای دستگاه منتشر می‌شوند. زمانی که از آیفون 8 پلاس استفاده می‌کنید به خوبی هماهنگی و بهینه بودن عملکرد دو بستر نرم افزاری و سخت افزاری دستگاه را احساس خواهید کرد. بروز لگ و تاخیر در عملکرد آیفون 8 پلاس تقریبا بی‌معناست و این مسئله از اصلی ترین قوت گوشی محسوب می‌شود که باید در بررسی آیفون 8 پلاس به آن اشاره می‌شد.

بررسی آیفون 8 پلاس اپل: پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی دیگر از مهم ترین مراحل بررسی آیفون 8 پلاس اپل مربوط به پردازنده و قدرت عملکرد آن می‌شود. به جرئت می‌توانیم مدعی شویم که این گوشی از نظر سرعت و قدرت پردازشی یکی از بهترین گوشی های فعلی موجود و شاید قدرتمندترین آیفونی باشد که تا به حال روانه بازار شده است. تراشه A11 Bionic بکار رفته در قلب این گوشی از یک پردازنده مرکزی شش هسته‌ای بسیار قدرتمند بهره می‌برد و پردازنده گرافیکی سه هسته‌ای اختصاصی هم در تراشه محصول بکار رفته است. رم گوشی هم ظرفیت 3 گیگابایتی دارد و بدین سبب از پس انجام همزمان چندین وظیفه یا اصطلاحا مولتی‌تسکینگ بر خواهد آمد. در جدول زیر چند مورد از نتایج عملکرد آیفون 8 پلاس در بنچمارک های گوناگون را مشاهده می‌کنید:

بررسی آیفون 8 پلاس

بنابراین از نظر قدرت پردازشی آیفون 8 پلاس یکی از بهترین گوشی های فعلی بازار است. این گوشی خیلی راحت تر از آن چیزی که تصور کنید قادر به اجرای بازی های HD خواهد بود و هیچ لگ و تاخیری هم در جریان بازی ایجاد نمی‌کند.اما حافظه داخلی آن چه وضعیتی دارد؟ اپل گوشی آیفون 8 پلاس را از نظر حافظه داخلی در دو نسخه مختلف عرضه می‌کند که به ترتیب ظرفیت های 64 و 256 گیگابایتی دارند. مثل همیشه هیچ یک از دو نسخه گوشی قابلیت اتصال حافظه جانبی ندارند. بنابراین به طور کلی اگر به دنبال خرید یک گوشی قدرتمند هستید که قدرت پردازشی بی‌نظیری داشته باشد، آیفون 8 پلاس اپل یکی از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود.

بررسی آیفون 8 پلاس اپل: دوربین

در این مرحله از بررسی آیفون 8 پلاس اپل نوبت به دوربین آن می‌رسد. دوربین اصلی این گوشی از دو سنسور 12 مگاپیکسلی تشکیل شده که یکی از آن ها دیافراگم F/1.8 و دیگری دیافراگم F/2.8 را ارائه می‌کند. دوربین اصلی دستگاه از قابلیت لرزشگیر اپتیکال (OIS) پشتیبانی به عمل می‌آ‌ورد و امکان زوم اپتیکال 2X را هم فراهم آورده است. اپل یک چراغ فلش LED چهارگانه را در کنار لنز دوربین دوگانه و اصلی آیفون 8 پلاس تعبیه کرده تا در شرایط خاص و محیط های کم نور بتوان با چراغ فلش قوی گوشی مشکل کمبود نور را برطرف ساخت. دوربین اصلی و دوگانه آیفون 8 پلاس از فیلمبرداری با وضوح 4K و نرخ 60 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند و قابلیت های دیگری مثل تشخیص خودکار چهره، HDR و عکسبرداری در حالت پرتره را هم ارائه کرده است. اما گذشته از تمام این ویژگی ها سوال اصلی این خواهد بود که کیفیت عملکرد دوربین اصلی یا پشت آیفون 8 پلاس در عمل چگونه است؟

بررسی آیفون 8 پلاس

دوربین اصلی آیفون 8 پلاس قدرت عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و عکسبرداری با آن بسیار لذت بخش خواهد بود. تمام جزئیات تصویر و رنگ ها به خوبی با دوربین پشت آیفون 8 پلاس ضبط می‌شوند و عکسبرداری در حالت پرتره با دوربین اصلی آن لذت فوق‌العاده‌ای را به شما منتقل می‌کند. همچنین دوربین اصلی آیفون 8 پلاس از نظر ضبط ویدئو هم کیفیت عالی دارد. تنها نقطه ضعفی که می‌توان به دوربین اصلی آیفون 8 پلاس نسبت داد مربوط به شرایطی می‌شود که بخواهید با دوربین اصلی این گوشی در محیط های باز و کم نور عکس ضبط کنید. در این حالت عموما کیفیت عکسبرداری کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و حتی بکارگیری چراغ فلش LED چهارگانه دستگاه هم چندان کمکی به ضبط تصویر با کیفیت تر نخواهد کرد.

در سمت مقابل دوربین جلو یا سلفی آیفون 8 پلاس از یک لنز 7 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.2 را به همراه دارد و از ضبط ویدئوهای فول اچ‌دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. کیفیت ضبط عکس با دوربین سلفی آیفون 8 پلاس فراتر از چیزی است که انتظار می‌رود یک دوربین 7 مگاپیکسلی به آن دست پیدا کند. بنابراین اگر اهل عکسبرداری سلفی هستید، بدون تردید دوربین سلفی آیفون 8 پلاس رضایت شما را جلب خواهد کرد. دقت داشته باشید که دوربین سلفی آیفون 8 پلاس از حالت پرتره پشتیبانی نمی‌کند و عکسبرداری در این حالت فقط برای دوربین اصلی این گوشی امکانپذیر خواهد بود. به طور کلی کیفیت عملکرد دوربین اصلی و سلفی آیفون 8 پلاس بسیار عالی بوده و از اصلی ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

بررسی آیفون 8 پلاس اپل: باتری

آخرین موضوعی که در بررسی آیفون 8 پلاس به آن می‌پردازیم مربوط به باتری این گوشی می‌شود. اپل یک باتری 2691 میلی آمپر ساعتی را در آیفون 8 پلاس تعبیه کرده است. باتری این گوشی برخلاف نسخه های قبلی سری آیفون های اپل از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کند چون پنل پشت گوشی شیشه‌ای است و امکان شارژ به روش القایی را میسر می‌کند. طبق بررسی های صورت گرفته باتری 2691 میلی آمپر ساعتی آیفون 8 پلاس عملکرد عالی دارد و به خوبی می‌تواند انرژی مورد نیاز گوشی را برای مدت زمان طولانی تامین کند. در بررسی که سایت فون‌آرنا داشته، باتری آیفون 8 پلاس توانست دوامی معادل 10 ساعت و 35 دقیقه را ارائه نماید که مقدار بسیار مطلوبی است. بدین سبب پیش بینی می‌شود باتری این گوشی بتواند با یک بار شارژ به راحتی تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را در حالت استفاده عادی تامین نماید.

بررسی آیفون 8 پلاس

حالا وقتشه! اینو بخون جلوگیری از داغ شدن آیفون با چند ترفند کارآمد

اما هرچقدر باتری آیفون 8 پلاس شارژدهی خوبی دارد، سرعت شارژ مجدد آن نا امید کننده است. طبق بررسی های صورت گرفته باتری این گوشی برای فول شارژ شدن به زمانی در حدود 178 دقیقه نیاز دارد که مدت زمان خیلی طولانی است. این مسئله در حالیست که اپل مدعی شده باتری آیفون 8 پلاس از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و قادر است ظرف 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ شود! متاسفانه این مسئله در عمل چندان قابل لمس نیست. بنابراین باتری 2691 میلی آمپر ساعتی آیفون 8 پلاس اپل قدرت شارژدهی مطلوبی دارد اما سرعت شارژ مجدد آن رضایت بخش نیست.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی آیفون 8 پلاس اپل پرداختیم. اگر به نبال خرید گوشی هستید که کیفیت ساخت بالایی داشته باشد و از دوربین و پردازنده‌ای بی‌نظیر بهره ببرد، آیفون 8 پلاس یکی از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف آیفون 8 پلاس اپل در ادامه ذکر شده‌اند.

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت بالا
  • دوربین اصلی و سلفی عالی
  • پردازنده قدرتمند
  • عملکرد روان سیستم عامل و رابط کاربری
  • شارژدهی خوب باتری

نقاط ضعف:

  • ظاهر نه چندان مدرن
  • قیمت گران