محصولات مرتبط
بررسی آیفون 6S اپل (iPhone 6S): کلاسیک، قدرتمند و با کیفیت!

نقد و بررسی 24 آذر 1397 علی مظفری

بررسی آیفون 6S اپل (iPhone 6S): کلاسیک، قدرتمند و با کیفیت!

آیفون 6 اس اپل (Apple iPhone 6S) شاید محصل سال 2015 شرکت اپل باشد، اما همچنان حرفی برای گفتن دارد و می‌توان به عنوان یک گوشی با کیفیت، قدرتمند و زیبا بر روی آن حساب کرد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی آیفون 6S اپل بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

معرفی مختصر گوشی iPhone 6S (آیفون 6 اس اپل)

در ماه سپتامبر (September) سال 2015 شرکت اپل به طور رسمی از گوشی آیفون 6S در کنار بردار بزرگ‌ترش یعنی آیفون 6S پلاس رونمایی کرد. این گوشی کیفیت ساخت عالی داشت و مثل دیگر آیفون‌های اپل طراحی شیکی را هم ارائه می‌کرد. قیمت آیفون 6S شاید در زمان رونمای این محصول نسبت به قیمت گوشی‌های دیگر خیلی گران بود اما حالا که تقریباً 5 سال از معرفی آن می‌گذرد، می‌توان با قیمت مناسبی برخی از نسخه‌های این گوشی را خریداری کرد.

اما آیا iPhone 6S اپل گزینه خرید مناسبی برای شماست؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید نقاط قوت و ضعف آیفون 6 اس را بهتر بشناسید و آن را با معیارهای مورد نظرتان مقایسه نمایید. بدین صورت به یک نتیجه‌گیری کلی دست پیدا می‌کنید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی آیفون 6S پرداخته و در نهایت هم نقاط قوت و ضعف اصلی آن را برایتان مشخص کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

بررسی آیفون 6S اپل (iPhone 6S): طراحی و ظاهر

آیفون‌های اپل تا چند سال متوالی سبک طراحی نسبتاً مشابهی داشتند و آیفون 6 اس هم از همین دسته آیفون‌ها محسوب می‌شود. بدنه یکپارچه و فلزی در این محصول بکار رفته که جنس آن از آلومینیوم است. پنل جلوی گوشی با شیشه پوشانده شده و ابعاد بدنه آن 7.1 در 67.1 در 138.3 میلیمتر است. بنابراین آیفون 6S یک گوشی ظریف و نسبتاً کوچک خواهد بود که ضخامت بدنه ناچیزی دارد و این مسئله ظرافت طراحی آن را به رخ می‌کشد. وزن این گوشی هم به چیزی در حدود 143 گرم می‌رسد که وزن مطلوبی خواهد بود.

 

بررسی آیفون 6S اپل (iPhone 6S)

 

مثل دیگر آیفون‌های اپل، آیفون 6 اس هم قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را ندارد. این گوشی به اسکنر انگشت مجهز است که با دکمه هوم آن ادغام شده و زیر نمایشگر گوشی نصب می‌شود. دکمه هوم گوشی دایره‌ای شکل بوده و کمی فرو رفتگی دارد که لمس آن حس خوبی را به کاربر منتقل خواهد کرد. اپل آیفون 6S را در رنگ های خاکستری، نقره‌ای، طلایی و رزگلد روانه بازار کرده است.

زمانی که آیفون 6S اپل را در دست می‌گیرید کاملاً حس و حال در دست گرفتن یک گوشی رده بالا به شما منتقل خواهد شد. حتی با اینکه گوشی محصول 5 سال پیش است باز هم کاملاً پریمیوم و با کیفیت به نظر می‌آید. حاشیه‌های صفحه نمایش گوشی به ویژه در دو لبه زیرین و فوقانی نسبتاً ضخیم هستند و نباید هم از انتظار داشت گوشی که 5 سال پیش رونمایی شده از حاشیه‌های نمایشگر باریکی بهره‌مند باشد.

 

بررسی آیفون 6S اپل (iPhone 6S)

 

در وسط قاب پشت آیفون 6 اس اپل لوگوی این شرکت به چشم می‌خورد و در گوشه سمت چپ آن هم لنز دوربین اصلی دستگاه و چراغ فلش LED دوگانه آن نصب است. چهار گوشه قاب این گوشی هم کاملاً انحنادار طراحی شده‌اند. به طور کلی باید گفت با در نظر گرفتن این موضوع که iPhone 6S اپل گوشی با 5 سال قدمت است،از نظر کیفیت طراحی و ساخت نمره عالی از ما دریافت می‌کند.

 

بررسی آیفون 6S اپل (iPhone 6S): صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی آیفون 6S در رابطه با صفحه نمایش این گوشی صحبت می‌کنیم. متاسفانه صفحه نمایش آیفون 6 اس در مقایسه با گوشی‌های مدرن امروزی کوچک است و این مسئله می‌تواند کمی نا امید کننده باشد. نمایشگر این گوشی 4.7 اینچی و از نوع IPS LCD بوده و رزولوشن 1334 در 750 پیکسلی را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 326 پیکسل در هر این می‌رسد که تراکم قابل قبولی است. همانطور که قبلا گفتیم نمایشگر دستگاه حاشیه‌های باریکی ندارد و طبق آمار چیزی در حدود 65.6 درصد از کل مساحت پنل جلوی این گوشی توسط صفحه نمایش آن اشغال می‌شود.

 

بررسی آیفون 6S اپل (iPhone 6S)

 

یکی از ویژگی‌های خوب صفحه نمایش آیفون 6S مربوط به پشتیبانی آن از قابلیت لمس سه بعدی (3D Touch) می‌شود که به موجب آن می‌توانید با افزایش و کاهش شدت فشار انگشت خود بر روی آیکون‌های نمایشگر، دستورات مختلفی را صادر کنید یا اقدامات خاصی را انجام دهید. متاسفانه روی صفحه نمایش این گوشی با شیشه گوریلاگلس پوشانده نشده تا در برابر خط و خش مقاوم باشد اما ظاهراً لایه‌های ضد چربی روی آن بکار رفته است. با توجه به این مسئله توصیه می‌کنیم حتماً یک گلس محافظ ال سی دی را روی نمایشگر گوشی iPhone 6S نصب کنید تا از به وجود آمدن تدریجی خط و خش بر روی آن جلوگیری به عمل آورده شود. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش گوشی مورد نظر چطور است؟

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy M20 سامسونگ (گلکسی ام 20)

در بررسی آیفون 6S مشخص شد که صفحه نمایش آن از نظر وضوح تصویر، شادابی، تفکیک‌پذیری رنگ‌ها و کنتراست عملکرد مطلوبی دارد. تراکم پیکسلی نسبتاً خوب نمایشگر دستگاه کمک می‌کند تا محتوای آن کیفیت بهتری داشته باشند، اما به نظر ما کوچک بودن صفحه نمایش آیفون 6 اس یکی از نقاط ضعف قطعی آن خواهد بود. شاید اگر نمایشگر این گوشی حداقل 5 یا 5.5 اینچی بوده و حاشیه‌های آن کمی باریک‌تر می‌شد، ما آیفون 6 اس را به آیفون 8 پلاس اپل هم ترجیح می‌دادیم! اما متاسفانه اینطور نیست و نمایشگر این گوشی کوچک است. صفحه نمایش iPhone 6S اپل از نظر تولید روشنایی هم عملکرد مطلوبی دارد و بدین سبب استفاده از آن در محیط‌های باز و تحت تابش نور بدون مشکل امکان‌پذیر خواهد بود. برای استفاده بی‌مشکل از نمایشگر دستگاه در محیط‌های باز کافیست که شدت روشنایی آن را حداقل روی 80 درصد تنظیم کنید. پس با چشم پوشی از کوچک بودن اندازه صفحه نمایش آیفون 6S باید گفت که هیچ نقطه ضعف دیگری در نمایشگر این گوشی وجود ندارد.

 

بررسی آیفون 6S اپل (iPhone 6S): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

سیستم عامل پیش فرضی که روی آیفون 6 اس اپل نصب است، سیستم عامل iOS 9 خواهد بود که نسخه‌ای قدیمی از سیستم عامل iOS محسوب می‌شود، اما خوشبختانه امکان ارتقاء این سیستم عامل وجود دارد و کاربران این گوشی می‌توانند به لطف انحصاری بودن سیستم عامل آی او اس اپل آن را به iOS 12.1 آپدیت کنند که در حال حاضر جدیدترین نسخه سیستم عامل iOS است. برخلاف اندروید با آپدیت کردن سیستم عامل آیفون 6S عملکرد دستگاه به هیچ عنوان کند نخواهد شد. اگرچه ما گوشی را در حالتی بررسی کردیم که از iOS 9 بهره می‌برد اما تجربه استفاده از نسخه آپگرید شده دستگاه به iOS 12.1 را هم داشته‌ایم.

 

بررسی آیفون 6S اپل (iPhone 6S)

 

از همان ابتدای کار روان بودن عملکرد بستر نرم افزاری و سیستم عامل آیفون 6S به وضوح قابل درک خواهد بود. مدعی نیستیم که هیچ لگ و تاخیری در عملکرد بستر نرم افزاری این گوشی به وجود نمی‌آید، اما شدت و تعداد این لگ و تاخیرها بسیار اندک بوده و به طور کامل قابل چشم‌پوشی هستند. با توجه به اینکه گوشی 5 سال قدمت دارد، باید اعتراف کرد که سرعت عمل بستر نرم افزاری آن حتی با نصب اپلیکیشن‌های مدرن امروزی هم مطلوب و رضایت‌بخش است. سیری (Siri) هم به عنوان دستیار هوشمند و اختصاصی آیفون‌های اپل در سیستم عامل iOS آیفون 6S قابل استفاده خواهد بود. پس اگر به سرعت عملکرد رابط کاربری و سیستم عامل گوشی و همچنین به روز بودن آن اهمیت می‌دهید، آیفون 6S می‌تواند گزینه خرید مناسبی برایتان باشد.

 

بررسی آیفون 6S اپل (iPhone 6S): پردازنده، رم و حافظه داخلی

اپل از تراشه A9 در قلب آیفون 6 اس استفاده کرده که در زمان خود یک تراشه فوق‌العاده قدرتمند بود. این تراشه طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی دو هسته‌ای با فرکانس کاری 1.84 گیگاهرتز دارد. همچنین پردازنده گرافیکی PowerVR GT7600 هم در این تراشه بکار رفته که یک پردازنده گرافیکی قدرتمند با شش هسته پردازشگر مرکزی است. رم (RAM) آیفون 6S ظرفیت 2 گیگابایتی دارد و دستگاه از نظر حافظه داخلی شامل سه چهار نسخه می‌شود که به ترتیب ظرفیت‌های 16، 32، 64 و 128 گیگابایتی را ارائه می‌کنند. ضمناً مثل دیگر آیفون‌های اپل، گوشی iPhone 6S هم از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی به عمل نمی‌آورد و امکان نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) با هدف افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات در آن وجود ندارد.

 

بررسی آیفون 6S اپل (iPhone 6S)

 

تراشه A9 اپل در سال 2015 یک تراشه بی‌نظیر بود اما مطمئنا در مقایسه با تراشه‌های جدیدتری اپل مثل تراشه های A11 یا A12 حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت، اما این موضوع بدان معنا نیست که قدرت عملکرد آیفون 6 اس اپل ضعیف باشد و نتوانید از این گوشی برای انجام کارهایی مثل اجرای بازی و اپلیکیشن‌های سنگین استفاده کنید. در بررسی آیفون 6S مشخص شد که نصب و اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین هم در این گوشی به راحتی انجام می‌شوند و دستگاه هنوز قدرت خوبی برای آنالیز داده‌های گرافیکی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون پاك كردن هيستوری گوگل موبایل | اندروید و آیفون

گوشی از پس مولتی‌تسکینگ هم بر می‌آید اما چون رم آن 2 گیگابایتی است احتمال دارد در برخی شرایط خاص لگ و تاخیرهای ریزی در حین مولتی‌تسکینگ دستگاه نمایان شود. بنابراین به طور کلی باید گفت که قدرت عملکرد آیفون 6S با توجه به قیمت آن مطلوب است. به هیچ وجه تصور نکنید که چون iPhone 6S محصول 5 سال پیش است، قدرت عملکرد ضعیفی دارد!

 

بررسی آیفون 6S اپل (iPhone 6S): دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی آیفون 6 اس اپل از یک لنز 12 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) و ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. یک چراغ فلش LED دوگانه هم برای دوربین اصلی این گوشی در نظر گرفته شده است. دوربین اصلی آیفون 6S شاید در زمان خودش فوق‌العاده بود اما اگر بخواهیم آن را با دوربین گوشی‌های امروزی مقایسه کنید، باید اعتراف کرد که دوربین این گوشی چندان حرفی برای گفتن ندارد. به نظر ما حتی خیلی از گوشی‌های میان رده امروزی شرکت‌هایی همچون سامسونگ از دوربین‌های اصلی بهتری در مقایسه با دوربین اصلی آیفون 6 اس بهره‌مند هستند. بنابراین کیفیت عملکرد دوربین اصلی آیفون 6 اس خیلی عالی نیست و در حد متوسط خواهد بود. ضمناً دوربین این گوشی قابلیت ضبط عکس‌های پرتره را ندارد.

 

بررسی آیفون 6S اپل (iPhone 6S)

 

در سمت مقابل دوربین سلفی iPhone 6S هم از یک لنز 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.2 دارد و از قابلیت HDR عکسبرداری سلفی پانوراما پشتیبانی می‌کند. دوربین سلفی این گوشی هم شاید در سال 2015 فوق‌العاده بود اما هم اکنون شاید در بهترین شرایط ممکن بتوان به آن صفت "خوب" را نسبت داد. با دوربین سلفی آیفون 6S می‌توانید عکس‌های زیبایی برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط کنید، اما اگر دنبال گوشی‌های با دوربین خیلی حرفه‌ای و مدرن هستید، آیفون 6 اس گزینه مناسبی برایتان نخواهد بود.

 

بررسی آیفون 6S اپل (iPhone 6S): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله بررسی آیفون 6S در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در دل این گوشی بکار رفته ظرفیت 1715 میلی آمپر ساعتی دارد و طبیعتاً از نوع جدانشدنی و لیتیوم یونی است. در بررسی آیفون 6S مشخص شد که باتری این گوشی کیفیت شارژدهی مطلوبی دارد و در صورتی که از دستگاه استفاده معمولی به عمل آید با یک بار شارژ آن می‌توانید چیزی در حدود 1 الی 1.5 روز از آیفون خود استفاده کنید. بنابراین لزومی مبنی بر حمل و نقل شارژر گوشی نخواهید داشت اما اگر تمایل داشته باشید می‌توانید یک پاوربانک را در کنار آیفون 6S خریداری کرده و بدین ترتیب از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری آن استفاده به عمل آورید. آیفون 6 اس از قابلیت‌هایی مثل شارژ بیسیم و شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و برای اینکه از 0 تا 100 درصد شارژ شود به زمانی در حدود 100 دقیقه نیازمند خواهد بود.

 

بررسی آیفون 6S اپل (iPhone 6S)

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی آیفون 6S اپل (Apple iPhone 6S) پرداختیم. این گوشی در سال 2015 به عنوان پرچمدار اپل معرفی شد، اما همچنان می‌تواند یکی از گزینه‌های خرید خوب برای کاربران علاقمند به آیفون های اپل و با بودجه محدود باشد. برخی از اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف iPhone 6S در بخش زیر ارائه شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت مطلوب
  • صفحه نمایش با کیفیت
  • پردازنده قدرتمند
  • سیستم عامل روان با قابلیت به روز رسانی
  • شارژدهی خوب باتری

 

نقاط ضعف:

  • کوچک بودن صفحه نمایش
  •