بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11): رنگ های زیبا و قدرت عملکرد خوب

نقد و بررسی 21 مهر 1397 علی مظفری

بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11): رنگ های زیبا و قدرت عملکرد خوب

گوشی HTC U11 یکی از گوشی های پرفروش شرکت تایوانی اچ تی سی است که ترکیب رنگ جالبی دارد. دوربین با کیفیت، صفحه نمایش خوب، رم 4/6 و پردازنده قدرتمند از اصلی ترین ویژگی های مثبت این گوشی هستند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11) بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کنیم.

 

معرفی اچ تی سی یو 11 یا HTC U11

در ماه می (May) سال 2017 شرکت اچ تی سی به طور رسمی از گوشی HTC U11 رونمایی کرد. قیمت HTC U11 شاید خیلی رقابتی در نظر گرفته نشده باشد، اما این گوشی می‌تواند گزینه خرید خوبی برای آن دسته از کاربرانی باشد که به دنبال خرید یک گوشی نسبتا متفاوت و با قدرت عملکرد بالا هستند. در رده قیمتی که گوشی اچ تی سی یو 11 دارد، رقیب های زیاد و جدی وجود خواهند داشت.

گوشی های هوشمندی همچون گلکسی A8 پلاس سامسونگ و هوآوی Nova 3 می‌توانند دو نمونه از اصلی ترین رقیب های HTC U11 محسوب شوند. اگر قصد خرید یک گوشی جدید را دارید و اچ تی سی یو 11 هم از گزینه های خرید پیش رویتان است، توصیه می‌کنیم حتما این مطلب اختصاصی را مطالعه کنید. در این مطلب به بررسی HTC U11 می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بیان خواهیم کرد.

 

بررسی HTC U11 : طراحی و ظاهر

یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که در نگاه اول توجه شما را به سمت گوشی اچ تی سی یو 11 جلب می‌کند، مربوط به سبک طراحی و ظاهر آن می‌شود. فریم اصلی گوشی از آلومینیوم تشکیل شده و قاب آن هم از آلومینیوم تشکیل می‌شود، اما بر روی پنل های جلو و پشت دستگاه از شیشه گوریلاگلس 5 استفاده شده و بدین ترتیب از آن محافظت به عمل می‌آید. بکارگیری شیشه در قاب پشت و جلوی دستگاه سبب شده تا ظاهر گوشی بسیار براق به نظر آید اما از سمت مقابل بدنه دستگاه به دشت مستعد جذب چربی دست کاربر شود و تقریبا همیشه کثیف و لکه‌دار به نظر برسد.

 

بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11)

 

اچ تی سی گوشی U11 را در رنگ های بسیار متنوعی عرضه کرده و این مسئله از دیگر ویژگی های خاص دستگاه محسوب می‌شود. رنگ هایی که برای این گوشی در نظر گرفته شده شامل نقره‌ای، آبی، مشکی، سفید و قرمز خواهد بود که همگی ظاهری براق دارند و خیلی سریع توجه هر فردی را جلب می‌کنند. زمانی که از نمای رو به رو به گوشی نگاه کنید چندان سبک طراحی مدرنی را مشاهده نخواهید کرد. حاشیه های صفحه نمایش دستگاه به ویژه در دو لبه فوقانی و زیرین ضخیم هستند و دکمه هوم گوشی هم در زیر نمایشگر آن نصب خواهد بود. این دکمه قابلیت اسکن انگشت کاربر برای قفل گشایی از صفحه نمایش را هم دارد و سرعت و کیفیت مطلوبی را در این راستا ارائه می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی گلکسی J4 Plus سامسونگ (Samsung Galaxy J4 Plus)

زمانی که به قاب پشت دستگاه نگاه کنید، براق بودن و ترکیب رنگ خاص بدنه گوشی توجهتان را جلب خواهد کرد و منجر می‌شود که HTC U11 ظاهری متفاوت نسبت به گوشی های دیگر داشته باشد. لبه های قاب پشت دستگاه هم خمیده طراحی شده‌اند تا در دست گرفتن آن به کاربر حس تسلط بیشتری بدهد. لنز دوربین اصلی آن در بخش فوقانی قاب پشت قابل رویت خواهد بود و چراغ فلش LED دوگانه‌ای هم با کمی فاصله در کنار آن نصب است. بنابراین به نوعی می‌توان گفت که تنها ویژگی مثبت ظاهری اچ تی سی یو 11 مربوط به رنگ های متنوع و براق بودن قاب پشت آن می‌شود.

 

بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11)

 

به دلیل بکارگیری شیشه گوریلاگلس در قاب HTC U11 دستگاه در برابر خراشیدگی بسیار مقاوم است، اما از سمت مقابل به شدت در برابر ضربه آسیب‌پذیر خواهد بود و کوچک‌ترین ضربه‌ای که به دستگاه وارد شود می‌تواند منجر به ترک برداشتن و شکستن شیشه روی قاب آن شود. اچ تی سی یو 11 از استاندارد ضد آب IP67 هم پشتیبانی می‌کند که به موجب آن قادر خواهد بود برای مدت زمان 30 دقیقه در عمق 1 متری آب دوام داشته باشد. ضمنا اچ تی سی جک 3.5 میلیمتری هندزفری را از این گوشی حذف کرده و به جای آن از پورت یو اس بی نوع سی (USB Type C) استفاده می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی هایی که باید به سبک طراحی گوشی HTC U11 نسبت دهیم مربوط به بهره‌مندی آن از اسپیکرهای استریوی قدرتمند می‌شود. صدای خروجی از اسپیکرهای این گوشی کیفیت خوبی دارند و یکی از عوامل جالب طراحی آن محسوب می‌شوند. ابعاد بدنه اچ تی سی یو 11 برابر با 7.9 در 75.9 در 153.9 میلیمتر بوده و دستگاه حدود 169 گرم وزن دارد. بنابراین HTC U11 یک گوشی سبک و باریک نیست. ضمنا این گوشی از شیار سیم کارت هیبریدی هم بهره می‌برد که به موجب آن امکان نصب و استفاده همزمان از دو سیم کارت در دستگاه فراهم شده است. به طور کلی باید بگوییم که گوشی HTC U11 از نظر سبک طراحی و ظاهر خیلی شبیه به گوشی های مدرن امروزی نیست اما براق بودن بدنه و رنگ های متنوع آن می‌تواند ویژگی دل‌فریبی باشد. بدنه ضد آب، پشتیبانی از حافظه جانبی، اسپیکرهای استریوی قدرتمند و اسکنر انگشت با کیفیت همگی از ویژگی های مثبت طراحی اچ تی سی یو 11 هستند.

 

بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11)

 

بررسی HTC U11 : صفحه نمایش

در این بخش از بررسی HTC U11 می‌خواهیم در مورد صفحه نمایش آن صحبت کنیم. اچ تی سی یک نمایشگر 5.5 اینچی نوع Super LCD5 را در گوشی مذکور بکار برده که نسبت 16 به 9 را ارائه می‌کند. بنابراین اندازه صفحه نمایش دستگاه خیلی بزرگ نیست، اما در سمت مقابل رزولوشن عالی برای صفحه نمایش گوشی در نظر گرفته شده است. وضوح تصویر نمایشگر دستگاه 2560 در 1440 پیکسل خواهد بود و بدین سبب تراکمی در حدود 534 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر دستگاه به وجود می‌آید که تراکم پیکسلی بسیار عالی است. زمانی که به جزئیات و محتوای صفحه نمایش اچ تی سی یو 11 نگاه می‌کنید به خوبی متوجه کیفیت عالی محتوا، وضوح بالای آن ها، شادابی و نشاط تصویر خواهید شد.

حالا وقتشه! اینو بخون خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی با 5 ترفند ساده و موثر

زمانی که در محیط های بار و تحت تابش نور مستقیم از گوشی اچ تی سی یو 11 استفاده می‌کنید، بهتر است روشنایی نمایشگر آن را حداقل روی 80 درصد تنظیم کنید تا محتوای صفحه نمایش به طور کامل قابل رویت باشد، در غیر این صورت احتمالا برای درک محتوای نمایشگر با مشکل مواجه می‌شوید. توانایی نه چندان خوب صفحه نمایش گوشی HTC U11 در تولید روشنایی یکی از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود. همانطور که قبلا هم اشاره داشتیم صفحه نمایش گوشی برخلاف اغلب گوشی های مدرن امروزی از حاشیه های باریکی بهره‌مند نیست و به ویژه در دو لبه فوقانی و زیرین حاشیه های ضخیمی دارد. این مسئله سبب شده که صفحه نمایش دستگاه فقط چیزی در حدود 71.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر بگیرد.

 

بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11)

 

اچ تی سی روی صفحه نمایش گوشی HTC U11 را با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده و بدین ترتیب از نمایشگر دستگاه محافظت می‌کند. بکارگیری این شیشه سبب شده تا صفحه نمایش گوشی به شدت در برابر خراشیدگی و تماس با اجسام تیز مقاوم باشد، اما در سمت مقابل در برابر ضربه بسیار حساس شود و شکننده رفتار کند. به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش گوشی HTC U11 کیفیت مطلوبی دارد. تراکم پیکسلی عالی و رزولوشن خوب از اصلی ترین نقاط مثبت نمایشگر این گوشی محسوب می‌شوند. شاید اگر صفحه نمایش HTC U11 کمی بزرگ‌تر انتخاب می‌شد و روشنایی بیشتری هم ارائه می‌کرد، می‌توانست وضعیت بهتری داشته باشد.

 

بررسی HTC U11 : سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عاملی که به طور پیش فرض روی گوشی اچ تی سی یو 11 نصب است، اندروید 7.1 نوقا خواهد بود که رابط کاربری HTC Sense هم در کنار آن ارائه می‌شود. لازم به اشاره است که به روز رسانی اندروید 8 اوریو هم اکنون برای این گوشی منتشر شده و کاربران آن به صورت OTA قادر به دریافت و نصب این آپدیت خواهند بود. یکی از ویژگی های نرم افزاری خوبی که در گوشی اچ تی سی یو 11 شاهد آن هستیم مربوط به حذف اپلیکیشن های اضافه و تکراری از اپلیکیشن های پیش فرضی می‌شود که روی دستگاه نصب خواهند بود. اچ تی سی برخلاف اغلب شرکت های دیگر در این راستا حساسیت بالایی به خرج داده و سعی کرده تا تعداد اپلیکیشن های پیش فرض نصب شده روی گوشی را به حداقل برساند.

حالا وقتشه! اینو بخون معرفی 7 روش انتقال فایل از گوشی به کامپیوتر

در گوشی اچ تی سی یو 11 ویژگی های نرم افزاری خاصی همچون پشتیبانی از آمازون الکسا (Amazon Alexa)، اج سنس (Edge Sense)، بلینک فید (BlinkFeed) هم ارائه می‌شوند. به موجب قابلیت بلینک فید می‌توانید با کشیدن انگشت خود به سمت راست از روی هوم اسکرین به جدیدترین خبرها و مقالات روز در زمینه های گوناگون دسترسی پیدا کنید. به موجب قابلیت بلینک فید هم امکان اجرای هرچه سریع تر اپلیکیشن دوربین و ضبط عکس با فشردن دستگاه فراهم می‌شود. الکسا هم دستیار صوتی و هوشمندی است که در گوشی فعال خواهد بود. به طور کلی ویژگی های نرم افزاری که در رابط کاربری اچ تی سی یو 11 ارائه شده‌اند متنوع هستند اما شاید کمتر کاربری از تمام این ویژگی ها استفاده کند.

 

بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11)

 

عملکرد بستر نرم افزاری و رابط کاربری گوشی HTC U11 کاملا روان بوده و در عین بکارگیری دستگاه به خوبی این مسئله را درک خواهید کرد. اچ تی سی هماهنگی خاصی مابین بستر سخت افزاری و نرم افزاری گوشی مذکور ایجاد کرده و این مسئله سبب شده تا در حین استفاده از گوشی با هیچ لگ و تاخیری رو به رو نشوید. بنابراین به طور کلی شاید سیستم عامل پیش فرض نصب شده روی HTC U11 جدیدترین سیستم عامل اندروید فعلی نباشد، اما روان بودن عملکرد بستر نرم افزاری آن و ارائه ویژگی های متعدد و کاربردی یک نقطه قوت خوب برای دستگاه به شمار می‌رود.

 

بررسی HTC U11 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

تراشه‌ای که در قلب گوشی HTC U11 از آن استفاده شده، تراشه اسنپدراگون 835 کوالکام است که یک تراشه رده بالا با پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای خواهد بود. هشت هسته پردازشگر مرکزی این گوشی از نوع Kyro هستند و در دو مجموعه چهار عضوی دسته‌بندی می‌شوند. فرکانس کاری هسته های پردازشگر مجموعه نخست حدود 1.9 گیگاهرتز بوده و فرکانس کاری هسته های پردازشگر مجموعه دوم برابر با 2.45 گیگاهرتز خواهد بود. پردازنده گرافیکی آدرنو 540 هم در قلب تراشه اسنپدراگون 835 بکار رفته و وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت.

گوشی اچ تی سی یو 11 از نظر رم شامل دو نسخه 4 و 6 گیگابایتی می‌شود که هر یک به ترتیب از حافظه داخلی 64 و 128 گیگابایتی بهره می‌برند. بنابراین نسخه پایه این گوشی از رم 4 حافظه 64 گیگابایتی بهره‌مند بوده و نسخه برتر آن به رم 6 و حافظه 128 گیگابایتی مجهز خواهد بود. نسخه‌ای از گوشی مورد نظر که ما به بررسی آن پرداختیم، نسخه پایه آن بوده که رم 4 گیگابایتی و حافظه 64 گیگابایتی را ارائه می‌کرد. گوشی HTC U11 از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. به موجب این قابلیت کاربران می‌توانند با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 512 گیگابایت افزایش دهند. اما قدرت عملکرد HTC U11 چگونه است؟

 

بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11)

 

قدرت عملکرد گوشی HTC U11 کاملا مطلوب است و بدون تردید رضایت شما را هم جلب می‌کند. با این گوشی می‌توانید هر اپلیکیشن و بازی که تمایل داشته باشید را بدون کوچک‌ترین لگ و تاخیری اجرا کنید. شاید گوشی بر روی کاغذ نسبت به گوشی های دیگری همچون گلکسی اس 8 سامسونگ، آیفون X اپل، آیفون 8 پلاس و غیره ضعیف‌تر باشد، اما در عمل تقریبا کاری وجود ندارد که با آن گوشی ها بتوانید انجام دهید و با HTC U11 قادر به انجام آن نباشید. تنها مشکلی که می‌تواند کمی آزاردهنده باشد مربوط به داغ شدن بدنه گوشی در حین اجرای بازی های HD و سنگین برای مدت زمان طولانی می‌شود که این مسئله هم در اغلب گوشی ها مشاهده شده و یک امر طبیعی محسوب می‌شود. بنابراین اگر به قدرت عملکرد گوشی اهمیت می‌دهید، اچ تی سی یو 11 برایتان انتخاب خوبی خواهد بود.

 

بررسی HTC U11 : دوربین

برخلاف اغلب گوشی های مدرن امروزی، اچ تی سی یو 11 از دوربین اصلی واحد و تک لنز بهره می‌برد. لنز دوربین اصلی این گوشی از سنسوری 12 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.7 تشکیل شده که از قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل (Dual Pixel PDAF)، تثبیت اپتیکال تصویر 5 محوره (5-axis OIS)، HDR، پانوراما و ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. ضمنا شرکت اچ تی سی یک چراغ فلش LED دوگانه را هم برای دوربین اصلی گوشی در نظر گرفته تا به افزایش کیفیت عکسبرداری در محیط های کم نور کمک کند. شاید تصور کنید که عکسبرداری با دوربین اصلی گوشی HTC U11 به دلیل اینکه دستگاه از یک لنز دوربین بهره می‌برد کیفیت رضایت‌بخشی نخواهد داشت اما در عمل اصلا اینطور نیست!

 

بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11)

 

با دوربین اصلی گوشی اچ تی سی یو 11 می‌توانید تقریبا در هر شرایطی و حتی در محیط های کم نور عکس های زیبا و با کیفیتی ضبط کنید. البته باید اعتراف کرد که دوربین این گوشی به اندازه دوربین گوشی هایی مثل گلکسی S8، گلکسی S9، آیفون 8، آیفون X و گوشی های رده بالاتر کیفیت ندارد، اما در مقایسه با خیلی از گوشی های هم رده خودش کیفیت مطلوب تری را ارائه می‌کند. بنابراین عملکرد دوربین اصلی HTC U11 یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

در سمت مقابل دوربین سلفی اچ تی سی یو 11 قرار دارد که از لنزی 16 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل می‌شود. کیفیت عملکرد دوربین سلفی HTC U11 مطلوب و مناسب است اما به نظر ما دوربین اصلی این گوشی به مراتب بهتر از دوربین سلفی آن عمل می‌کند. کیفیت عکس هایی که با دوربین سلفی HTC U11 ضبط می‌شوند در محیط های کم نور بکمی افت خواهند کرد اما با این حال وضعیت مناسبی خواهند داشت. بنابراین با دوربین سلفی اچ تی سی یو 11 می‌توانید عکس های خوبی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام ضبط کنید.

 

بررسی HTC U11 : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی HTC U11 در مورد توان شارژدهی باتری این گوشی و سرعت شارژ مجدد آن صحبت خواهیم کرد. باتری اچ تی سی یو 11 ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی خواهد بود. در بررسی های عملی صورت گرفته مشخص شد که باتری این گوشی با یک بار شارژ می‌تواند انرژی مورد نیاز دستگاه را برای 1 روز در حالت استفاده نرمال از گوشی تامین کند. بنابراین اگر از گوشی استفاده زیادی به عمل آورید احتمالا نیازمند اتصال آن به شارژ خواهید بود.

 

بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11)

 

گوشی HTC U11 از نسخه 3 قابلیت شارژ سریع کوالکام (Qualcomm Quick Charge 3) پشتیبانی به عمل می‌آورد و به موجب آن ظرف 30 دقیقه چیزی در حدود 40 درصد شارژ می‌شود. برای فول شارژ باتری دستگاه هم تقریبا باید مدت زمانی در حدود 80 الی 90 دقیقه صرف شود. بنابراین سرعت شارژ مجدد باتری گوشی HTC U11 نسبتا خوب است اما شارژدهی باتری آن وضعیت معمولی دارد.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی HTC U11 پرداختیم. رزولوشن خو صفحه نمایش، تنوع رنگ و کیفیت ساخت خوب، اسپیکرهای قدرتمند، پردازنده قوی و دوربین مناسب برخی از ویژگی های مثبت این گوشی خواهند بود. در بخش زیر مجموعه‌ای از ویژگی های مثبت و منفی اچ تی سی یو 11 را در دو دسته‌بندی مختلف ارائه کرده‌ایم.

نقاط قوت:

  • طراحی با کیفیت
  • رزولوشن و تراکم پیکسلی خوب
  • دوربین با کیفیت
  • قدرت عملکرد مطلوب

نقاط ضعف:

  • ظاهر نه چندان زیبا (به ویژه از نمای رو به رو)
  • قیمت نسبتا گران