عبور از پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود | Activation Lock

آموزش و ترفندها 23 اردیبهشت 1399 علی مظفری

عبور از پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود | Activation Lock

برخی کاربران بعد از فکتوری ریست کردن گوشی اپل خود یا آیپدشان با صفحه‌ای تحت عنوان Activate iPhone یا Activation Lock (اکتیویشن لاک) رو به رو می‌شوند که به آن اصطلاحا قفل آیکلود هم می‌گوییم. اما چطور می‌توان از شر این صفحه خلاص شد؟ اصلا چرا این قفل عجیب نمایان می‌شود و چطور می‌توان از ایجاد آن جلوگیری کرد؟ با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

آشنایی با قابلیت Activation Lock | قفل آیکلود

قبل از هر چیز بهتر است کمی در مورد ماهیت اکتیویشن لاک در گوشی های اپل صحبت کنیم که منجر می‌شود صفحه یا پیغام Activate iPhone بعد از فکتوری ریست نمایان گردد. اکتیویشن لاک در واقع یک قابلیت امنیتی است که با فعال بودن اپل آیدی (Apple ID) و قابلیت Find My iPhone در گوشی یا تبلت اپل نمایان می‌شود. برای آشنایی بیشتر با قابلیت فایند مای آیفون می‌توانید به مطالعه مقاله "قابلیت Find My iPhone چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟" بپردازید.

هر زمان یک آیفون یا آیپد ضمن فعال بودن قابلیت مذکور به شکل مشکوکی فکتوری ریست شود یا کاربر اصلی آن از طریق قابلیت نام برده شده و از راه دور دستگاه را فکتوری ریست کند، صفحه Activation Lock نمایان می‌شود. این صفحه در برخی مواقع با عنوان Activate iPhone هم نمایان خواهد شد. در این شرایط فردی که گوشی یا تبلت اپل در اختیار وی قرار دارد تا قبل از وارد کردن مشخصات اپل آیدی که در دستگاه فعال بوده و لاگین کردن در آن، قادر به استفاده از گوشی نخواهد بود.

 

عبور از پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود | Activation Lock

 

قابلیت نام برده شده در واقع یک قابلیت امنیتی است، اما چطور به امنیت دستگاه کمک می‌کند؟ همانطور که می‌دانید Apple ID هر آیفون یا آیپد نقش شناسنامه آن را ایفاء می‌کند و هر کاربر گوشی اپل باید یک اپل آیدی اختصاصی داشته باشد و آن را در آیفون و آیپدهایش فعال کند. اگر شما هم از کاربران گجت های الکترونیکی شرکت اپل هستید حتما یک اپل آیدی اختصاصی در تبلت یا آیفونتان فعال کرده‌اید. اگر فکتوری ریستی توسط شما در گوشی انجام شود و پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود نمایان گردد، طبیعتا به سادگی می‌توانید مشخصات اپل آیدی خود را وارد کنید و از این صفحه عبور نمایید، اما اگر گوشی شما بنا به هر دلیل مثل به سرقت رفتن توسط فرد ناشناسی فکتوری ریست شود چطور؟ در این شرایط سارق قادر به عبور از Activation Lock نخواهد بود چون به جزئیات اپل آیدی شما دسترسی ندارد. بدین ترتیب وی عملا نمی‌تواند از گوشی شما استفاده کند.

پس حالا به طور کامل می‌دانید که قابلیت اکتیویشن لاک یا همان قفل آیکلود با چه هدفی ارائه شده و تحت چه شرایطی پیغام Activate iPhone مربوط به آن نمایان می‌شود. در ادامه بیشتر در مورد جزئیات این قابلیت صحبت می‌کنیم و نحوه غیر فعال سازی آن و همچنین روش های عبور از پیغام Activate iPhone را هم برایتان شرح می‌دهیم. در ضمن مشخص می‌کنیم که قفل آیکلود یا همان اکتیویشن لاک در چه شرایطی قابل از بین بردن خواهد بود و تحت چه شرایطی امکان از بین بردن آن وجود ندارد! بنابراین اگر می‌خواهید کاملا با تمام موارد مرتبط با Activation Lock آیفون آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با فروشگاه ادبازار همراه باشید.

 

فعال یا غیر فعالسازی قفل آیکلود | پیغام Activate iPhone

شما به عنوان صاحب اصلی آیفون یا آیپد اپل این امکان را دارید که قابلیت امنیتی Activation Lock را در گوشی فعال یا غیرفعال کنید. در صورتی که این قابلیت غیر فعال شود، طبیعتا هر فرد و کاربری قادر خواهد بود که بعد از فکتوری ریست آیفون یا آیپد شما مثل یک گوشی نو از آن استفاده کند. پس اگر سارقی گوشی آیفون یا تبلت آیپد شما را به سرقت ببرد، عملا خیلی ساده می‌تواند آن را فکتوری ریست کند و از دستگاه استفاده کند یا حتی آن را به فروش برساند. مراحلی که باید برای غیرفعالسازی این قابلیت طی شوند به شرح زیر هستند:

 

عبور از پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود | Activation Lock

 

  • در آیفون به بخش Settings بروید.
  • نام پروفایل خودتان که در بخش فوقانی این قسمت واقع شده را لمس کنید.
  • گزینه Find My iPhone را انتخاب کنید.
  • اسلایدر کنار این گزینه را غیر فعال نمایید.

نکته: در صورت نیاز باید مشخصات اپل آیدی خودتان و رمز عبور آن یا پین کد آیفون را وارد نمایید تا قابلیت Find My iPhone در گوشی غیر فعال شود. ضمنا در نسخه های قبل تر از iOS 13 باید مسیر Settings > Profile (Apple ID) > iCloud را طی کنید و سپس گزینه Find My iPhone را غیر فعال نمایید.

 

عبور از پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود | Activation Lock

 

  • حالا وارد سایت آیکلود شوید و با وارد کردن مشخصات اپل آیدی فعال در آیفون خود لاگین نمایید.
  • گزینه Find My iPhone یا Find My Device را انتخاب کنید.
  • آیفونی که می‌خواهید قابلیت Activation Lock در آن غیر فعال باشد را انتخاب نمایید.
  • روی گزینه Remove From Account کلیک کنید تا آیکلود و اکانت شما روی آیفون مورد نظر غیر فعال شود.

به همین سادگی دیگر پیغام Activate iPhone تحت هیچ شرایطی روی آیفون یا آیپدی که فکتوری ریست شود نمایان نخواهد شد. اگر تمایل به فعالسازی مجدد این قابلیت داشتید کافیست مسیر Settings > Profile (Apple ID) را طی کرده و گزینه Find My iPhone را در این بخش فعال کنید. اگر از نسخه های قبل تر از iOS 13 استفاده می‌کنید لازم است بعد از مراجعه به بخش پروفایل اپل آیدی خود گزینه iCloud را انتخاب کرده و سپس اسلایدر کنار گزینه Find My iPhone را فعال کنید.

 

ایجاد پیغام Activate iPhone در گوشی که گم شده است!

شما به عنوان صاحب اصلی آیفون یا آیپد می‌توانید در شرایط خاص مثل زمان هایی که گوشی موبایلتان گم شده یا دزدیده شده است، قفل آیکلود یا همان Activation Lock را در دستگاه فعال کنید. در این شرایط فردی که موبایل شما را پیدا کرده یا به سرقت برده است عملا تا قبل از ارائه مشخصات اپل آیدی قادر به استفاده از آن نخواهد بود. دقت داشته باشید که با انجام این کار دو اتفاق زیر رخ می‌دهد:

  • تمام اطلاعات شما از روی گوشی حذف می‌شوند و دستگاه فکتوری ریست خواهد شد.
  • گوشی به هیچ عنوان نمی‌تواند برای برقراری تماس یا حتی ارسال پیامک مورد استفاده قرار گیرد و عملا ارتباط شما با یابنده یا سارق دستگاه به طور کامل قطع می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون 4 روش بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون

با توجه به موارد فوق توصیه داریم فقط در شرایطی قابلیت Activation Lock را به طور دستی در موبایل اپل خود فعال کنید که مطمئن هستید راهی برای باز پس گرفتن دستگاه وجود ندارد و ممکن است اطلاعات حیاتی و شخصی شما در آن مورد سوء استفاده قرار گیرند. برای فعالسازی قابلیت مذکور از راه دور و نمایش پیغام Activate iPhone روی صفحه موبایل گم شده خودتان کافیست مراحل زیر را طی کنید:

 

عبور از پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود | Activation Lock

 

  • با یک کامپیوتر، تبلت یا موبایل وارد سایت آیکلود شوید.
  • مشخصات اپل آیدی که در آیفون گم یا ربوده شده شما فعال است را وارد کنید.
  • به قسمت Find My iPhone بروید.
  • آیفون مورد نظر را از لیست دستگاه های در دسترس انتخاب کنید.
  • روی گزینه Erase iPhone کلیک نمایید.
  • فکتوری ریست شدن دستگاه را تایید کنید.

بدین ترتیب گوشی اپل شما با دستوری که از راه دور صادر کردید به طور خودکار ریست فکتوری خواهد شد و وقتی مجددا روشن شود پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود که به آن Activation Lock هم گفته می‌‌شود روی صفحه گوشی نمایان می‌گردد و عملا سارق یا فردی که گوشی شما را پیدا کرده نمی‌تواند از آن استفاده کند.

 

عبور از پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود | Activation Lock

اما قفل آیکلود یا همان Activation Lock همیشه تحت شرایطی که گوشی دزدیده شده باشد نمایان نمی‌گردد و در برخی مواقع ممکن است یک کاربر معمولی بنا به دلایل مختلف با این مشکل رو به رو شود. در این شرایط تکلیف چیست؟ آیا راهی برای عبور از پیغام Activate iPhone و قفل اکتیویشن لاک اپل وجود دارد؟ در صورتی که با این صفحه مواجه شده باشید سه راه حل مختلف پیش رویتان قرار خواهند داشت که بنا به شرایط می‌توانید از آن ها استفاده کنید. این سه راه حل به شرحی هستند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

 

راه حل اول: وارد کردن اطلاعات اپل آیدی

راه حل اول و ساده پیش رویتان این است که مشخصات اپل آیدی که قبل از فکتوری ریست در گوشی فعال بوده را وارد کنید. اگر آیفون برای خودتان است و اپل آیدی شخصی خودتان در آن فعال بوده باشد، به راحتی می‌توانید با وارد کردن جزئیات Apple ID از قفل آیکلود و پیغام Activate iPhone عبور کنید. اما متاسفانه همیشه اینطور نیست و این احتمال دارد کاربری گوشی آیفون را به عنوان یک گوشی دست دوم از فرد دیگری خریداری کرده باشد و فروشنده Apple ID و قفل آیکلود را هم با روشی که قبلا شرح دادیم در گوشی غیر فعال نکرده باشد. در این شرایط اگر خریدار یا همان کاربر جدید گوشی آیفون را فکتوری ریست کند با قفل آیکلود یا همان صفحه اکتیویشن لاک رو به رو می‌شود.

 

عبور از پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود | Activation Lock

 

اگر با این شرایط رو به رو هستید، بهترین گزینه این است که با فروشنده گوشی تماس بگیرید و از وی بخواهید که ایمیل و رمز اپل آیدی خودش را ارائه کند تا شما از Activation Lock گوشی عبور کنید. همچنین وی باید با طی کردن مراحلی که قبلا شرح دادیم وارد پنل کاربری آیکلود خودش شود و اتصال گوشی شما به اکانت آیکلود خود را غیر فعال کند. توصیه داریم شما هم بعد از عبور از پیغام Activate iPhone اپل آیدی فعال در موبایلتان را غیر فعال کرده و یک اپل آیدی شخصی را در آن فعال نمایید که به مشخصات آن دسترسی داشته باشید. بنابراین وارد کردن اطلاعات اپل آیدی که در گوشی فعال است، راحت ترین و بهترین را برای عبور از پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود خواهد بود.

 

راه حل دوم: استفاده از خدمات سایت های واسط

برخی از سایت های واسط وجود دارند که می‌توانند با استفاده از ترفند های خاصی با تیم پشتیبانی اپل مکاتبه داشته باشند و مشکل اکتیویشن لاک آیفون یا آیپد ها را برطرف سازند. عموما سرویس دهندگان این چنینی هزینه نسبتا بالایی را در ازای از بین بردن قفل آیکلود یا همان Activation Lock از متقاضی دریافت می‌کنند. ضمنا شرایط سرویس اغلب آن ها به گونه‌ایست که اگر گوشی آیفون مورد نظر به عنوان یک گوشی سرقتی و دزدی در سرورهای اپل معرفی شده باشد، عملا قفل گشایی از آن را انجام نمی‌دهند.

 

عبور از پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود | Activation Lock

 

برای اینکه بفهمید آیا گوشی آیفون شما به عنوان یک گوشی سرقتی در سرور اپل گزارش شده یا نه کافیست به پیغامی که در صفحه Activate iPhone نمایان می‌شود دقت کنید. در صورتی که این پیغام مشابه دو عکس سمت راست و وسط باشد، امکان قفل گشایی از آیفون و عبور از اکتیویشن لاک وجود ندارد چون گوشی در دیتابیس اپل به عنوان یک گوشی سرقتی معرفی شده و فقط صاحب اصلی آن با وارد کردن مشخصات Apple ID قادر به از میان برداشتن قفل آیکلود دستگاه خواهد بود. اما اگر پیغام مورد نظر مشابه عکس سمت چپ باشد، این سرویس دهندگان واسط ضمن مکاتبه با اپل عبور از پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود را ممکن می‌سازند. پس راه حل دوم این است که از سرویس دهندگان واسطی کمک بگیرید که عبور از قفل آیکلود را ممکن می‌سازند.

 

راه حل سوم: استفاده از نرم افزار های واسط

بنا به گزارش برخی کاربران نرم افزار هایی وجود دارد که امکان از بین بردن و عبور از پیغام Activate iPhone یا همان قفل آیکلود را فراهم می‌سازند. یکی از پرطرفدارترین این نرم افزارها، برنامه iMyFone iBypasser است که البته ما موفقیت آن را تضمین نمی‌کنیم و ظاهرا فقط در برخی مواقع می‌تواند مشکل نام برده شده را رفع کند. ضمن اینکه طبق بررسی صورت گرفته با این نرم افزار هم نمی‌توانید در شرایطی که آیفون به عنوان یک آیفون سرقتی گزارش شده از قفل آیکلود عبور کنید. نحوه استفاده از این ابزار واسط بسیار ساده است و بکارگیری آن شامل چند مرحله کوتاه می‌شود.

 

عبور از پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود | Activation Lock

 

ابتدا برنامه را از سایت رسمی شرکت سازنده و با کلیک بر روی این قسمت دانلود کرده و روی کامپیوتر خود نصب کنید. سپس آن را اجرا نمایید و آیفون یا آیپدتان را با کابل مناسب به آن وصل کنید. سپس مراحل ساده‌ای که باید برای عبور از Activation Lock در نرم افزار طی شوند را انجام دهید و منتظر بمانید تا نتیجه نمایان شود. عموما باز کردن قفل آیکلود توسط برنامه iMyFone iBypaaser چیزی در حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. مجددا تاکید می‌کنیم که این برنامه شانس موفقیت خیلی بالایی ندارد و فقط در برخی مواقع ممکن است منجر به دور زدن قفل آیکلود و از بین بردن Activation Lock شود.

 

نکات مهم در خرید و فروش آیفون و آیپد دست دوم

اگر می‌خواهید یک آیفون یا آیپد دست دوم را خریداری کنید یا حتی قرار است آیفون یا آیپدتان را به عنوان دستگاه دست دوم به فروش برسانید حتما به یک سری نکات خاص توجه داشته باشید تا از نمایان شدن پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود جلوگیری شود. مهمترین این نکات به شرح زیر هستند:

  • حتما از غیر فعل بودن قابلیت Find My iPhone در دستگاه اطمینان حاصل کنید. نحوه غیر فعالسازی این قابلیت در بخش های قبلی شرح داده شد.
  • حتما اپل آیدی قبلی فعال در دستگاه را غیر فعال نمایید و مشخصات اپل آیدی جدید خودتان که هیچ فرد دیگری به آن دسترسی ندارد را در آیفون یا آیپد وارد کنید.
  • بهتر است فروشنده با مراجعه به پنل کاربر آیکلود خود و انتخاب گزینه Remove from Account، آیپد یا آیفونی که فروخته می‌شود را کاملا از اکانت خودش حذف نماید.
  • حتما قبل از فروش و واگذاری گوشی به شخص دیگر یا خرید آن از فکتوری ریست شدن دستگاه اطمینان حاصل کنید.

با توجه به نکات فوق می‌توانید در خرید فروش آیفون های دست دون از مواجه شدن با صفحه Activation Lock و مشکلات مربوط به آن جلوگیری نمایید. دقت داشته باشید که اگر به این موضوع توجه نشود و آیفون سرقتی به شما فروخته شود، علاوه بر اینکه یک آیفون دزدی خریداری کرده‌اید عملا امکان استفاده از آن را هم بعد از فعال شدن قفل آیکلود نخواهید داشت.

حالا وقتشه! اینو بخون حل مشکل کند شارژ شدن گوشی آیفون و اندروید

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به طور جامع در رابطه با پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود در آیفون و آیپد های اپل صحبت کردیم که اصطلاحا به آن اکتیویشن لاک (Activation Lock) هم گفته می‌شود. اگر با این قفل و پیغام مواجه شدید بهترین راه این است که مشخصات اپل آیدی مورد نیاز را وارد کنید و از قفل مذکور عبور نمایید. اگر بنا به هر دلیل قادر به انجام این کار نیستید باید از سرویس سایت های واسطی که باز کردن قفل آیکلود را ارائه می‌دهند استفاده نمایید.