نقد و بررسی لپ تاپ Asus Vivobook R528EP

نقد و بررسی 17 بهمن 1401 مدیر سامانه

نقد و بررسی لپ تاپ Asus Vivobook R528EP

ایسوس (Asus) یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین برندهای فعال در زمینه تولید لپ تاپ است که تابه‌حال مدل‌های مختلفی از این محصول را به بازار معرفی کرده و توانسته با جلب رضایت کاربران به یک برند موفق تبدیل شود. ویووبوک (Vivobook) یکی از سری‌های لپ تاپ ایسوس به‌شمار می‌آید که مدل‌‌های مختلفی از آن در بازار موجود است. این سری از لپ تاپ‌های ایسوس برای آن دسته از کاربران که به وزن کم لپ تاپ، زیبایی ظاهری و کارایی مناسب اهمیت می‌دهند مناسب خواهد بود. حال تصمیم داریم در ادامه به بررسی لپ تاپ ایسوس R528EP (لپ تاپ Asus Vivobook R528EP) که یکی از مدل‌های سری ویووبوک است بپردازیم تا با آن آشنا شوید.

 

لپ تاپ Asus Vivobook R528EP

لپ تاپ ایسوس Vivobook R528EP دارای یک صفحه نمایش به‌اندازه 15.6 اینچ است و از پردازنده Core i5 مدل 1135 که به شرکت Intel تعلق دارد پشتیبانی می‌کند. استفاده از این پردازنده باعث شده که کاربران بتوانند با استفاده از این لپ تاپ علاوه‌بر کارهای روزمره، کارهای تخصصی‌تر بیشتری نیز انجام دهند. دقت داشته باشید که در این لپ تاپ یک رم 8 گیگ نیز به‌کار رفته که همین موضوع دلیلی بر افزایش سرعت پردازنده است. در رابطه با فضای این لپ تاپ برای ذخیره‌سازی نیز نگران نباشید، زیرا برای این لپ تاپ یک هارد 1 ترابایت حافظه داخلی HDD و 512 گیگابایت SSD درنظر گرفته شده که می‌توانید از آن‌ها برای ذخیره‌سازی اطلاعات موردنظر خود استفاده کنید.

 

لپ تاپ Asus Vivobook R528EP

 

طراحی لپ تاپ ایسوس R528EP

یکی از مواردی که هنگام بررسی لپ تاپ Asus R528EP باید به آن توجه شود، طراحی و کیفیت این لپ تاپ است.  ویووبوک R528EP از جمله لپ تاپ‌هایی است که توانسته جایزه طراحی رددات 2020 را به‌دست آورد. البته نکته‌ای که باید درباره این لپ تاپ به آن توجه داشته باشید، این است که بدنه‌ای پلاستیکی دارد و این درحالی است که سایر برندها برای لپ تاپ‌هایی مشابه این مدل از بدنه‌ی آلومینیومی استفاده کرده‌اند و همین موضوع باعث شده که این لپ تاپ نسبت به سایر مدل‌ها در رتبه پایین‌تری قرار گیرد؛ اما به‌طورکلی از لحاظ طراحی در جایگاه مناسبی قرار دارد و می‌تواند نظر کاربران را به خود جلب کند.

موضوع دیگری که در طراحی لپ تاپ ایسوس R528EP به آن توجه شده، ضخامت مناسب نمایشگر است که تقریبا ضخامت بالایی دارد و همین موضوع باعث شده که صفحه‌نمایش لپ تاپ در برابر فشار مقاومت بالایی از خود نشان دهد. همچنین ایسوس رنگ این لپ تاپ را مشکی اعلام کرده بود، اما بعد از عرضه رنگ این مدل طبق نظر کاربران خاکستری مات بود.

زمانی که لپ تاپ را باز می‌کنید، کلید اینتر (Enter) توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، زیرا ایسوس این دکمه را در صفحه کلید به رنگ زرد فسفری قرار داده است. به‌جز این دکمه، همه چیز عادی خواهد بود و شما یک لپ تاپ ساده و مینیمال را مشاهده خواهید کرد. حاشیه‌های صفحه‌ نمایشگر ایسوس R528EP باریک است، اما نباید انتظار داشته باشید که این لپ تاپ خیلی نازک و باریک‌تر باشد، زیرا فریم‌های ظریف‌تری از لپ تاپ در بازار موجود است.

با باز شدن لپ تاپ، شما دو حفره که یکی از آن‌ها مربوط به میکروفون و دیگری مربوط به وب‌کم است را مشاهده خواهید کرد. وب‌کم در این لپ تاپ در یک حفره که چند میلی‌متر عمق دارد قرار گرفته و با شیشه‌ای که هم‌سطح نمایشگر باشد محافظت نخواهد شد. در قسمت پایینی صفحه نمایشگر لوگوی ایسوس با نوشته « ASUS VivoBook » که رنگ آن سفید است نیز دیده می‌شود.

طراحی لپ تاپ ایسوس R528EP

اسپیکرها با صدای دو باندی هارمن کاردن مجهز شده‌اند. در حالت پیش‌فرض کیفیت اسپیکرها معمولی است. پیشنهاد می‌کنیم با حداکثر صدای کمی که می‌توانید به لپتاپ گوش دهید. اما اگر از طریق برنامه DTS اقدام به فعال کردن صدای فراگیر کنید. کیفیت صدا تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند.

در پایین کیبورد، تاچ‌پد قرارگرفته که طراحی شگفت‌انگیزی دارد. دارای اندازه‌ای بزرگ است و جنس روکش آن از نوعی است که انگشت به‌راحتی بر روی آن حرکت می‌کند. از سوی دیگر، به خاطر اینکه از درایو PRECISION مایکروسافت پشتیبانی نمی‌کند، از عملکرد عالی و بی‌نقصی برخوردار است.

در لبه سمت چپ این لپتاب ایسوس دو پورت USB 2.0 وجود دارد. ابعاد این دو پورت استاندارد Type A طراحی شده است و همچنین LED مخصوص شارژ لپتاپ نیز در همین بخش قرار دارد. در لبه سمت راست هم پورت (Type A) USB 3.2 Gen 1، پورت اتصال شارژ، پورت HDMI ، پورت مخصوص USB 3.2 Gen 1 (Type-C)، جک 3.5 میلمتری برای میکروفون و هدفون و در آخر میکرو اس دی وجود دارد.

 

نمایشگر لپ تاپ Asus Vivobook R528EP

همان‌طورکه گفته شد، صفحه نمایشگر لپ تاپ ایسوس R528EP برابر با 15.6 اینچ است. ایسوس برای تولید صفحه‌نمایش برخی از مدل‌های این سری از لپ تاپ خود از نمایشگر IPS استفاده کرده، اما پنل R528EP از نوع LCD است. در رابطه با رزولوشن نمایشگر نیز باید گفت که برابر با 1920 در 1080 است که این رزولوشن برای انجام کارهای روزمره و اداری مناسب خواهد بود.

نمایشگر لپ تاپ ایسوس R528EP

نکته مثبتی که درباره نمایشگر وجود دارد، استفاده از یک روکش نیمه مات است. این روکش شرایطی را فراهم کرده که بازتاب نور چندان شدید نشود و صفحه نمایشگر آینه‌ای به‌نظر نرسد. البته باید اشاره کرد که بازتاب شدید نور در برخی از زاویه‌ها آزاردهنده خواهد بود و ممکن است باعث بهم ریختگی رنگ‌ها در صفحه‌نمایش شود. همچنین ایسوس برای تولید صفحه نمایشگر لپ تاپ R528EP از گواهینامه TÜV Rheinland که گواهینامه محافظت از چشم است استفاده کرده و همین موضوع به شما اجازه می‌دهد که بتوانید برای طولانی‌مدت به صفحه نمایشگر نگاه کنید.

 

سخت‌افزار و عملکرد پردازشی لپ تاپ ایسوس R528EP

استفاده از پردازنده اینتل Core i3-1115G4 یکی از نکات مثبت درباره لپ تاپ ایسوس R528EP است. این پردازنده 2 هسته پردازشی 6 مگابایتی دارد و تولید آن براساس معماری 10 نانومتری است. از طرفی برای این لپ تاپ از یک پردازشگر گرافیکی اینتل UHD با فرکانس 1.25 گیگاهرتز استفاده کرده‌اند. همچنین باید گفت این لپ تاپ از کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس MX330 نیز پشتیبانی می‌کند و این موارد کنار یکدیگر عملکرد خوبی را برای این لپ تاپ رقم زده‌اند. دقت داشته باشید که پردازنده مورداستفاده در این لپ تاپ یک پردازنده اقتصادی است، بنابراین نباید از آن انتظار یک عملکرد فوق‌العاده و حرفه‌ای داشته باشید. همچنین استفاده از یک رم 8 گیگابایتی در این لپ تاپ نشان می‌دهد که ایسوس آن را بیشتر برای انجام کارهای روزمره طراحی کرده و انتخاب مناسبی برای افرادی که به‌دنبال یک لپ تاپ برای اجرای بازی‌های سنگین هستند نخواهد بود.

 

لپ تاپ ایسوس R528EP

نگران سرعت بالا آمدن ویندوز و سرعت اجرای برنامه و بازی‌های ساده نباشید، زیرا ایسوس از یک حافظه SSD با حجم 256 گیگابایت استفاده کرده است. علاوه‌بر این حافظه، از یک هارد دیسک کم‌سرعت‌تر اما با حجم یک ترابایتی نیز در این لپ تاپ استفاده شده که کاربران بتوانند ذخیره اطلاعات و داده‌ها را به‌خوبی انجام دهند.

 

باتری و شارژدهی لپ تاپ ایسوس R528EP

برای لپ تاپ ایسوس R528EP  از یک باتری 42 وات ساعتی استفاده شده است که این باتری عملکرد معمولی دارد؛ به‌طوری‌که در آزمایش‌ها و تست‌های مربوط به باتری مشخص شد لپ تاپ R528EP پس از 5 ساعت عملکرد معمولی نیازمند شارژ خواهد بود و شما باید در طی روز و هنگام انجام کار، به سراغ شارژر دستگاه بروید.

این لپ تاپ از شارژر USB-C پشتیبانی نمی‌کند، بلکه برای آن یک شارژر 65 واتی استاندارد را درنظر گرفته‌اند که با متصل کردن شارژر به آن، لپ تاپ در مدت‌زمان نیم ساعت تا 50 درصد شارژ خواهد شد. دقت داشته باشید که لپ تاپ در 45 دقیقه 76 درصد شارژ می‌شود، اما در ادامه فرایند شارژ به‌کندی پیش خواهد رفت و برای شارژ کامل به 2 ساعت زمان نیاز خواهد بود.

باتری لپ تاپ ایسوس R528EP

 

جمع‌بندی

لپ تاپ ایسوس R528EP یک لپ تاپ با صفحه نمایشگر بزرگ و وزن مناسب است و کاربران می‌توانند با استفاده از آن بسیاری از کارهای روزمره خود را به بهترین شکل انجام دهند. از جمله کارهایی که می‌توانید با این لپ تاپ انجام دهید، باید به وبگردی، تماشای ویدیو، استفاده از برنامه‌های مایکروسافت و ... اشاره کرد.

دقت داشته باشید که لپ تاپ Asus Vivobook R528EP میان‌رده از کیفیت و زیبایی ظاهری خوبی برخوردار است و می‌تواند یک انتخاب مناسب محسوب شود. البته در مقایسه با برخی از مدل‌های مشابه ضعیف‌تر عمل کرده که این ضعف‌ها مربوط به بخش‌هایی چون شارژدهی و کیفیت نمایشگر دستگاه است. حال شما می‌توانید با درنظر گرفتن این دست از اطلاعات بهترین تصمیم را برای خرید لپ تاپ موردنظر بگیرید.