نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus A540UP | پرچمدار سری A

نقد و بررسی 23 شهریور 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus A540UP | پرچمدار سری A

لپ‌تاپ‌های سری A ایسوس یکی از سری لپ‌تاپ‌های کاربردی برای استفاده روزمره از لپ‌تاپ هستند. این لپ‌تاپ با سخت‌افزار قدرت‌مند‌تری نسبت به سایر لپ‌تاپ‌های رده کاربری روزمره، شما را در تمامی امور همراهی می‌کند. لپ‌تاپ مدل ایسوس A540UP با پردازنده قدرتمند Intel Core i7 و فرکانس 2.7 گیگاهرتز و به‌همراه یک کارت گرافیک Radeon R5 M420 ساخت شرکت AMD با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی، شما را در انجام کلیه کارهای روزمره و یا حتی تا حدودی فنی و گرافیکی، همراهی می‌کند. همچنین این لپ‌تاپ ایسوس A540UP از 8 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 دارد.  این لپ‌تاپ 15.6 اینچی با یک صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD، پکیج کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهد که از رنج عادی لپ‌تاپ‌های روزمره بالاتر است و می‌توانید علاوه بر انجام امور روزانه و عمومی، از آن به‌عنوان گزینه بسیار مناسبی برای انجام کارهای پژوهشی، فنی و... دانشگاهی خود استفاده کنید. همچنین لپ‌تاپ ایسوس A540UP از سری A لپ‌تاپ‌های این شرکت، با یک هارد دیسک 1 ترابایتی عرضه شده است.

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ ایسوس A540UP

ایسوس A540UP

در طراحی ایسوس A540UP از طراحی قدیمی و ثابت لپ‌تاپ‌های شرکت ایسوس استفاده شده و تقریبا مشابه نمونه‌های دیگر عرضه شده است.الگو و طرح یکسان‌ لپ‌تاپ‌های ایسوس باعث شده که از از دور لپ‌تاپ‌های این شرکت قابل شناسایی باشند. لپ‌تاپ ایسوس A540UP تماما از پلاستیک ساخته شده اما مشابه سایر لپ‌تاپ‌های این شرکت، از طرحی مشابه فلز آلومینیم در آن استفاده شده است. ابعاد این لپ‌تاپ 27.2 × 251 × 381 میلی‌متر بوده و تنها 2 کیلوگرم وزن دارد که از سایر لپ‌تاپ‌های مشابه سبک‌تر است و این باعث شده لپ‌تاپ ایسوس A540UP کاملا برای جابه‌جایی مشکلی نداشته و بتوانید آن را به‌راحتی در کیف گذاشته و با خود حمل کنید. از همین رو این لپ‌تاپ برای افرادی که قصد خرید لپ‌تاپ سبک با امکانات کامل می‌گردند، بسیار مناسب است. ایسوس در این مدل ، به‌خوبی لوازم و قطعات را در زیر لپ‌تاپ توزیع کرده است و این باعث شده که ایسوس A540UP با یک دست باز شود. مشکلی که نه‌تنها در این لپ‌تاپ بلکه به‌صورت کلی در لپ‌تاپ‌های شرکت ایسوس وجود دارد، استفاده از لولای‌های پلاستکی در اطراف صفحه‌نمایش است که مشابه قبل خیلی با کیفیت نیست.

در طراحی پنل داخلی لپ‌تاپ تغییر خاصی نسبت به سری‌های دیگر اعمال نشده و یک کیبورد جزیره‌ای در بالا و یک تا‌چ‌پد بزرگ در قسمت پایین لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند. همچنین جهت تایپ راحت‌تر و بهتر، ایسوس این صفحه‌کلید را چند میلی‌متر پایین‌تر از سطح اصلی قرار داده تا انگشتان شما حتما از بالا به بروی کیبورد فشار وارد کند. در دو قسمت از لپ‌تاپ نام ASUS به‌چشم می‌خورد. ابتدا در قسمت داخلی زیر صفحه‌نمایش و در دیگری درست وسط و پشت صفحه‌نمایش. همان‌طور که گفته شده طراحی شیارهای موازی آلومینیومی باعث شده که لپ‌تاپ متمایز از سایر لپ‌تاپ‌های پلاستیکی شود. همچنین این بدنه سبک، در برابر جذب اثر انگشت نیز مقاوم است.

 

پورت‌ها و بلندگو

ایسوس A540UP

از آنجایی که لپ‌تاپ ایسوس A540UP کاملا برای استفاده عمومی طراحی شده، پورت‌ها و اتصالات بسیار کاملی هم برای آن در نظر گرفته است که کار شما را بسیار راحت می‌کند. در لبه سمت راست لپ‌تاپ، قفل کنسینگتون و درایو نوری DVD-RW قرار دارد. در سمت دیگر می‌توانید به یک درگاه USB 2.0، یک درگاه USB 3.0، ورودی کابل LAN، VGA، خروجی HDMI کارت‌خوان SD و همچنین UBS Type-C دسترسی داشته باشید. یکی دیگر تفاوت‌های ایسوس A540UP با سایر لپ‌تاپ‌ها، وجود پورت UBS Type-C است که جدیدا به این سری لپ‌تاپ اضافه شده است و می‌توانید، موبایل، هدست و هدفون‌های جدید را به‌راحتی به آن وصل کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 520 |لپ‌تاپی قدرتمند برای همه‌کارها

همانند همه لپ‌تاپ‌های ایسوس، مدل A540UP هم از کیفیت صدای استریو با تکنولوژی اختصاصی SonicMaster استفاده شده است. استفاده از بلندگوها در زیر لپ‌تاپ باعث شده، پس از برخود صدا با سطح زیرین، صدا بلندتر به‌نظر برسد. شما برای گوش دادن به صدای فیلم و موسیقی در یک اتاق نیازی به هدفون ندارید و می‌توانید روی بلندگوهای خود لپ‌تاپ حساب باز کنید.

 

صفحه نمایش و کیبورد

لپ تاپ ایسوس A540UP

صفحه‌نمایش یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر لپ‌تاپ بوده و هرچقدر هم سخت‌افزار قدرتمند باشد، باز تصویری که مشاهده می‌شود، فاکتور مهمی به‌حساب می‌آید. ایسوس A540UP از یک صفحه‌نمایش LED با پنل TFT و روکش براق استفاده می‌کند. استفاده از پنل TFT چه در بر روی موبایل و چه لپ‌تاپ، باعث می‌شود تا حدودی زاویه دید آن کم شود. صفحه‌نمایش‌های TFT با هر رزولوشنی، بیشتر مناسب استفاده شخصی یک نفر به صورت مستقیم روبرو صفحه‌نمایش است و در صورتی که بخواهید از زوایای مختلف به آن نگاه کنید، دچار مشکل خواهید شد. همچنین استفاده از روکش براق برای صفحه‌نمایش کمی چشم را در کار طولانی با لپ‌تاپ خسته می‌کند اما برای این مشکل ایسوس را‌ه‌حلی در نظر گرفته است. تکنولوژی Eye Care اختصاصی این شرکت برا جلوگیری از آسیب‌های احتمالی صفحه‌نمایش براق در این لپ‌تاپ به‌کار گرفته شده است. صفحه‌نمایش لپ‌تاپ ایسوس A540UP یک صفحه‌نمایش 15.6 اینچی است که رزولوشن تصویر Full HD 1920 x1080 است. درست در بالای این صفحه‌نمایش وب‌کم این لپ‌تاپ قرار دارد که متاسفانه کیفیت بالایی ندارد و از یک دوربین VGA استفاده می‌کند که تنها در شرایط نوری قوی می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

کیبورد جزیره‌ای استاندارد این لپ‌تاپ با دو ردیف حروف فارسی و انگلیسی، تجربه تایپ با کیفیتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، ایسوس برای راحتی بیشتر با تایپ، صفحه کلید را در یک سطح پایین‌تر از سطح اصلی لپ‌تاپ قرار داده تا دستان شما از بالا بر روی کلیدها قرار گیرد و راحت‌تر تایپ کنید. همچنین لپ‌تاپ A540UP شرکت ایسوس یک تاچ‌پد بزرگ و یک‌تکه در قسمت پایین صفحه‌کلید دارد که کار کردن با آن بسیار راحت و سریع است و می‌تواند شما را از ماوس بی‌نیاز کند. البته در بسته‌بندی‌های لپ‌تاپ شرکت ایسوس، همواره کیف مخصوص و یک عدد ماوس با سیم وجود دارد که در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

 

ایسوس A540UP

لپ‌تاپ ایسوس A540UP از پردازنده قدرت‌مند نسل هفتم پردازنده‌های شرکت اینتل استفاده می‌کند. در مدل A540UP لپ‌تاپ‌های ایسوس از Intel Core i7 7500U با محدود فرکانس 2.7 تا 3.5 گیگاهرتز استفاده شده است. در حالت آماده به‌کار این لپ‌تاپ فرکانس پردازنده بر روی 2.7 گیگاهرتز است اما در صورت انجام کارهای سنگین گرافیکی و یا بازی، این عدد تا 3.5 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند تا بهترین عملکرد را داشته باشید. استفاده از این پردازنده قدرتمند باعث شده که شما در کلیه امور روزمره و عمومی نه‌تنها مشکلی نداشته باشید، بلکه بتوانید با نهایت سرعت و کیفیت آنها را انجام دهید. در کنار این پردازنده یک کارت گرافیک محصول شرکت ADM استفاده شده است. انجام کلیه امور گرافیکی این لپ‌تاپ بر عهده کارت گرافیک Radeon R5 M420 با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی است. انجام امور گرافیکی مانند کار با فتوشاپ با این لپ‌تاپ به‌راحتی قابل انجام است. لپ‌تاپ ایسوس A540UP با یک رم 8 گیگابایتی به بازار عرضه شده است که کاملا با پردازنده و کارت گرافیک هماهنگ عمل می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی لپ تاپ Acer E5 576G: خوش قیمت و ارزشمند

باتری لپ‌تاپ A540UP شرکت ایسوس یک باتری سه سلولی لیتیوم‌یونی است که در صورت استفاده از شبکه WiFi و وب‌گردی تا 4 ساعت روشن باقی می‌ماند که عدد خیلی بالایی نیست اما امروزه با قدرت‌مند شدن سخت‌افزار لپ‌تاپ‌ها 3 تا 4 ساعت هم عمر باتری مناسبی است.

 

نتیجه‌گیری

ایسوس A540UP

لپ‌تاپ ایسوس A540UP یک لپ‌تاپ مناسب و با کیفیت در رده کاربری عمومی است و می‌توانید گزینه مناسبی برای افرادی باشد که انتظار بسیار بالایی از لپ‌تاپ ندارد و می‌خواهند به‌عنوان یک رایانه شخصی با کیفیت از آن استفاده کنند.همچنین با توجه به وزن مناسب 2 کلیوگرمی این لپ‌تاپ، A540UP کاملا مناسب دانشجوهایی است که قصد دارد مدام لپ‌تاپ را با خود در کوله حمل کنند. استفاده از سخت‌افزار مناسب و طراحی شیک مشابه لپ‌تاپ‌های فلزی و وجود اتصالات و پورت‌های کامل، باعث شده ایسوس A540UP یک لپ‌تاپ کاربردی باشد. اما وجود پنل صفحه‎نمایش TFT در این لپ‌تاپ باعث شده که کمی زاویه دید آن محدود باشد. البته اگر به‌صورت مستقیم در جلوی این لپ‌تاپ قرار بگرید هیچ‌گاه مشکلی را احساس نخواهید کرد.

نکات مثبت: 

- استفاده از سخت‌افزار مناسب

- بدنه سبک و مناسب برای جابه‌جایی

- پورت‌ها و اتصالات کامل 

نکات منفی:

- محدود بودن زوایه دید