محصولات مرتبط
نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 520 |لپ‌تاپی قدرتمند برای همه‌کارها

نقد و بررسی 11 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 520 |لپ‌تاپی قدرتمند برای همه‌کارها

شرکت لنوو (Lenovo) در سری جدید  لپ‌تاپ‌های Ideapad خود، توانسته ایرادات نسخه‌های پیشین را رفع کرده و امکانات جدیدی را به آن اضافه کند. سری لپ‌تاپ‌های Ideapad این شرکت چینی، همواره یکی از سری لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا با قدرت پردازشی متوسط بوده‌اند. قیمت مناسب و استفاده از سیستم‌های سخت‌افزاری متنوع برای این سری لپ‌تاپ‌ها، از دلایل موفقیت Ideapad بوده است. حال لنوو در مدل جدید این لپ‌تاپ‌ها به‌خوبی توانسته ایرادات مدل‌های قبل را برطرف کند. سری جدید این لپ‌تاپ‌های کارآمد، Ideapad 520 نام دارند. آیدیاپد 520 همانند دو مدل قبلی یعنی Ideapad 310 و Ideapad 320 با سخت‌افزارهای متنوعی روانه بازار شده تا مخاطبین بیشتری را هدف قرار دهد. Ideapad 520 یک لپ‌تاپ 15.6 اینچی است که با صفحه‌نمایش‌های HD و Full HD تولید شده است. در این سری لپ‌تاپ از پردازنده‌های کم‌مصرف نسل هفتم و هشتم اینتل استفاده شده است. دیگر شاهد نسخه‌ای با پردازنده‌های ابتدایی اینتل نیستیم و همه مدل‌های لنوو Ideapad 520 از پردازنده‌های قدرتمند استفاده می‌کنند. در این سری لپ‌تاپ لنوو سعی کرده قدرت پردازشی لپ‌تاپ‌های خود را به‌رخ بکشد و به همین دلیل در سیستم‌های خود از پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند و همچنین حافظه رم با ظرفیت بالا استفاده کرده است. لپ‌تاپ لنوو Ideapad 520 از پردازنده‌های نسل هفتم Intel Core i3 و Intel Core i5 با سرعت پردازنده 2.5 گیگاهرتز و پردازنده نسل هشتم Intel Core i7 با سرعت 1.8 گیگاهرتز استفاده کرده است. البته در برخی مدل‌های این لپ‌تاپ به‌جای پردازنده Intel Core i5 نسل هفتم از نسل هشتم این پردازنده استفاده شده است. استفاده از این سری پرازنده باعث شده‌اند که شما برخلاف مدل‌های پیشین با آن بتوانید کارهای حرفه‌ای‌تری را انجام دهید. در کنار پردازنده‌های قدرتمند شاهد کارت‌های گرافیک‌های قدرتمندی هم برای Ideapad 520 هستیم. در ابتدا در مدل پردازنده Intel Core i3 از یک کارت گرافیک Intel HD Graphics 620 بدون حافظه مجزا استفاده شده است. اما در مدل‌ پردازنده‌های دیگر شاهد استفاده از کارت گرافیک قدرتمند NVIDIA Geforce 150MX با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی هستیم. حافظه رم این لپ‌تاپ به‌ ترتیب 4، 8 و 16 گیگابایت از نوع DDR4 درنظر گرفته شده است که در کنار این پردازنده و کارت گرافیک، ترکیب بسیار قدرتمندی را برای لپ‌تاپ لنوو Ideapad 520 می‌سازند.

 

لنوو Ideapad 520

 

طراحی و کیفیت ساخت لنوو Ideapad 520

 

یکی از مهم‌ترین تغییر‌های لپ‌تاپ لنوو Ideapad 520 نسبت به مدل‌های نسل پیشین خود، تغییر در ظاهر و بدنه آن است. با اینکه همچنان شاهد بدنه تمام پلاستیکی بر روی این لپ‌تاپ هستیم اما فرم کلی این لپ‌تاپ مخصوصاً با Ideapad 310 بسیار تفاوت دارد. بالاخره لبه‌های این لپ‌تاپ کمی گردتر و همچنین ضخامت لپ‌تاپ هم کمتر شده و به‌صورت کلی با لپ‌تاپ جمع‌و‌جورتری طرف هستیم. لنوو آیدیاپد 520 ابعادی معادل 22.9 × 260 × 378 میلی‌متر دارد. وزن این لپ‌تاپ 15.6 اینچی 2.2 کیلوگرم است که وزن بسیار مناسبی برای لپ‌تاپی با این اندازه صفحه‌نمایش است. لنوو در طراحی بدنه Ideapad 520 هم کمی خلاقیت به‌خرج داده و از رنگ‌های جدید و منحصر به‌فردی استفاده کرده است. این لپ‌تاپ در سه رنگ خاکستری، طلایی و برنزی تولید شده است. از دیگر تغییرات ظاهری این لپ‌تاپ می‌توان به‌قرارگیری حس‌گر اثر انگشت بر روی پنل داخلی لپ‌تاپ اشاره کرد. در مجموع در بخش طراحی باید گفت که لنوو Ideapad 520 کمی جمع‌و‌جور از مدل‌های دیگر این شرکت است و با خرید آن می‌توانید به‌راحتی این لپ‌تاپ را در کیف و کوله همراه خود داشته باشید.

 

لنوو Ideapad 520

 

پورت‌ها و بلندگو

 

لنوو در لپ‌تاپ Ideapad 520 از تمامی پورت‌های کاربردی و مهم استفاده کرده است. در این لپ‌تاپ علاوه بر پورت‌های اصلی، از یک پورت جدید USB Type-C نیز استفاده شده است که با آن می‌توانید به‌آسانی موبایل و سایر گجت‌های جدید خود را به لپ‌تاپ متصل کنید. تنها پورتی که بر روی این لپ‌تاپ قرار ندارد، خروجی تصویر VGA است که با وجود پورت خروجی تصویر HDMI، کاربرد بسیار کمتری داشته و پیش‌بینی می‌شود که به‌زودی از روی همه لپ‌تاپ‌ها حذف شود. بر روی لبه کناری سمت راست Ideapad 520 تنها درایو نوری DVD-RW قرار دارد و هیچ پورتی در این سمت نیست. همه پورت‌های لپ‌تاپ در لبه کناری سمت چپ قرار دارند. در این قسمت می‌توانید به ‌دو پورت USB 3.0، یک پورت USB Type-C، خروجی تصویر HDMI، ورودی کابل LAN برای اتصال به اینترنت، جک 3.5 میلیمتری هدفون و یک کارت‌خوان SD دسترسی داشته باشید. همان‌طور که مشخص است، لنوو از همه پورت‌ها و اتصالات مهم بر روی این لپ‌تاپ استفاده کرده است و با خرید Ideapad 520 نیازی به تهیه کابل و یا مبدل اضافی نخواهید داشت.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus X510UF | سبک، زیبا و کارآمد!

لنوو برای اینکه لپ‌تاپ Ideapad 520 خود را به‌بهترین شکل برای رده کاربری لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا آماده کند، از بلنگوهای ویژه‌ای برای این لپ‌تاپ استفاده کرده است. Ideapad 520 دارای بلنگوهای داخلی استریو است که این‌بار وظیفه ساخت آن‌ها برعهده شرکت دیگری است. Harman Kardon که یکی از تولیدکنندگان مطرح بلندگو و اسپیکر است، بلنگوهای این لپ‌تاپ را ساخته که علاوه بر کیفیت بالا، بلندی صدای بسیار خوبی دارند. ایسوس هم در لپ‌تاپ ZenBook UX430UN خود از بلنگوهای این شرکت جهت بلندی بیشتر صدا استفاده کرده بود. شما با وجود این بلندگوهای با کیفیت، می‌توانید بدون هدفون به تماشا فیلم بنشینید و یا با صدای بلند به موسیقی گوش دهید. بلندگوهای با کیفیت این لپ‌تاپ، یکی از ویژگی‌های مهم لنوو Ideapad 520 است.

 

لنوو Ideapad 520

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

 

همان‌طور که در بخش مقدمه مطرح شد، لنوو از دو مدل صفحه‌نمایش برای Ideapad 520 استفاده کرده است. صفحه‌نمایش‌های HD و Full HD این لپ‌تاپ به‌شما این اجازه را می‌دهند که با کیفیت بسیار خوب بر روی آن فیلم تماشا کرده و کار کنید. لنوو در مدل ابتدایی خود که از پردازنده‌های نسل هفتم استفاده می‌کردند، از صفحه‌نمایش HD با روزلوشن 1366x768 استفاده کرده است. اما در مدل پردازنده‌های نسل هشتم اینتل، شاهد به‌کارگیری صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و رزولوشن 1920x1080 هستیم. هر دو مدل صفحه‌نمایش از پنل IPS استفاده می‌کنند. استفاده از این پنل برای نمایش‌گر باعث شده رنگ‌ها کمی زنده‌تر به‌نظر برسند و همچنین خبری از زوایه دید محدود نباشد. این پنل بهترین کیفیت را در اختیار شما برای تماشا فیلم می‌گذارد. همچنین در تمامی مدل‌های لپ‌تاپ Ideapad 520 از صفحه‌نمایش با روکش مات استفاده شده است که با استفاده از آن می‌توانید به‌راحتی از لپ‌تاپ در شرایط قوی مانند خارج از خانه استفاده کنید. لنوو در بالای این صفحه‌نمایش نیز از یک وب‌کم با کیفیت HD استفاده کرده است که بهترین کیفیت را برای تماس تصویری در اختیار شما می‌گذارد.

 

لنوو Ideapad 520

 

کیبورد لپ‌تاپ لنوو Ideapad 520 همانند سایر لپ‌تاپ‌های این شرکت، الگوی خاصی دارد. لنوو لبه‌های پایینی کلیدهای کیبورد را کمی گرد می‌کند و این باعث شده کلیدهای کیبورد نمای بهتری داشته باشند. کیبورد Ideapad 520 از نوع جزیره‌ای است و همه کلیدها با اندازه مناسب با فاصله استاندارد از یک‌دیگر بر روی پنل داخلی این لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند. در قسمت زیر صفحه‌کلید نیز تاچ‌پد لپ‌تاپ قرار گرفته است که به‌صورت یک‌تکه طراحی شده و همچنین از فرمان‌های چندلمسی پشتیبانی می‌کند. ویژگی جدید این لپ‌تاپ که لنوو پیش‌تر از آن استفاده نکرده بود، اضافه کردن حس‌گر اثر انگشت به لپ‌تاپ است. البته این حس‌گر همانند لپ‌تاپ‌های ایسوس بر روی تاچ‌پد قرار ندارد بلکه به‌صورت جداگانه، سمت راست پنل داخلی زیر قسمت Num Pad قرار گرفته است. با استفاده از این حس‌گر می‌توانید بدون وارد کردن رمز عبور در صفحه‌ ورود سیستم‌عامل آن را باز کنید. این حس‌گر کاملا با ویندوز 10 سازگار است.

 

لنوو Ideapad 520

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

 

لنوو در سری لپ‌تاپ‌های Ideapad خود از طیف گسترده‌ای از کانفیگ‌های سخت‌افزاری استفاده کرده است و سعی می‌کند به همه نیازها و سلایق، پاسخ دهد. لپ‌تاپ جدید Ideapad 520 این شرکت هم از این قاعده مستثنی نیست. لنوو Ideapad 520 با پردازنده‌های مختلفی روانه بازار شده است. در مدل ابتدایی این لپ‌تاپ از پردازنده نسل هفتم Intel Core i3 و Intel Core i5 استفاده شده است که سرعتی معادل 2.5 گیگاهرتز دارند. اما در سری دیگر، از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل استفاده شده که مجدد شاهد Intel Core i5 و سپس Intel Core i7 هستیم. پردازنده نسل هشتم Intel Core i5 با سرعت 1.6 گیگاهرتز و پردازنده Intel Core i7 با سرعت 1.8 گیگاهرتز در لپ‌تاپ Ideapad 520 به‌کار گرفته‌ شدهاند. در کنار این پردازنده، لنوو از کارت گرافیک قدرتمند NVIDIA Geforce 150MX با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR5 استفاده کرده است که توان بالایی در پردازش امور تصویری دارد. البته در مدل پردازنده‌های نسل هفتم خبری از این کارت گرافیک قدرتمند نیست و لنوو تصمیم گرفته از کارت گرافیک شرکت اینتل یعنی HD Graphics 620 استفاده کند. حافظه رم (RAM) این لپ‌تاپ هم بر اساس مدل پردازنده متفاوت است. در مدل پردازنده‌های نسل هفتم شاهد استفاده از رم 4 گیگابایتی برای لپ‌تاپ‌ها هستیم اما در مدل‌ پردازنده‌های نسل هشتم از دو حافظه رم با ظرفیت‌های 8 و و 16 گیگابایت از نوع DDR4 استفاده شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون 6 اقدامی که برای راه اندازی لپ تاپ یا کامپیوتر جدید باید انجام شود

هارد دیسک‌های Ideapad 520 هم در مدل‌های مختلفی عرضه شده‌اند. در مدل‌‌هایی که از پردازنده نسل هفتم استفاده می‌کنند دو مدل هارد دیسک 500 گیگابایتی و 1 ترابایتی استفاده شده است که می‌توانید به آن‌ها حافظه‌های SSD با ظرفیت 128 و 256 گیگابایت را اضافه کنید. در مدل پرازنده‌های نسل هشتم علاوه بر هارد دیسک 1 ترابایتی، شاهد استفاده از هارد دیسک 2 ترابایتی نیز هستیم. در این مدل هارد دیسک جدید هم می‌توانید تا 512 گیگابایت حافظه SSD به آن اضافه کنید.

باتری لپ‌تاپ Ideapad 520 یک باتری لیتیوم‌پلیمیر 2 سلولی با ظرفیت 35 وات‌ساعت است که بر روی همه مدل‌های لپ‌تاپ قرار گرفته است. این باتری با توجه به مدل پردازنده و سیستم سخت‌افزاری شما، بازدهی متفاوتی خواهد داشت اما از طرف لنوو حداقل شارژدهی 5 ساعت برای همه مدل‌ها تایید شده است.

 

لنوو Ideapad 520

 

نتیجه‌گیری

 

لپ‌تاپ لنوو Ideapad 520، یک لپ‌تاپ فوق‌العاده در بین سری لپ‌تاپ‌های لنوو است. این شرکت به‌خوبی در این سری ایرادات مدل‌های گذشته خود را رفع کرده و محصولی با کیفیت و بی‌نقص را روانه بازار کرده است. با استفاده از صفحه‌نمایش با کیفیت این لپ‌تاپ می‌توانید در بهترین حالت فیلم تماشا کرده و همچنین با بلندگوهای با کیفیت آن، موسیقی با صدای بلند گوش کنید. لنوو Ideapad 520 از سیستم‌های سخت‌افزاری قدرتمندی بهره مند است و شما با خرید لپ‌تاپ Ideapad 520 با قیمت مناسب، علاوه بر گذراندن امور روزانه و مالتی‌مدیا، می‌توانید با آن کارهای حرفه‌ای مانند طراحی گرافیک، برنامه‌نویسی، نقشه‌کشی و مدل‌سازی، انیمیشن، تدوین ویدیو و... را به‌راحتی انجام دهید.

نکات مثبت:

  • استفاده از پردازنده‌های قدرتمند نسل هشتم اینتل
  • صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD
  • بلندگوهای با کیفیت
  • پشتیبانی از پورت جدید USB Type-C
  • حس‌گر اثر انگشت
  • قیمت مناسب

نکات منفی:

  •