راهنمای خرید پلی استیشن ۵ با بررسی ۱۱ فاکتور کلیدی (دسته، سازگاری و ...)

راهنمای خرید 22 تیر 1402 نازنین فتحعلیان

راهنمای خرید پلی استیشن ۵ با بررسی ۱۱ فاکتور کلیدی (دسته، سازگاری و ...)

پلی استیشن 5 چیست؟

Play Station 5 که به اختصار PS5 نامیده می‌شود، بهترین کنسول بازی نسل نهم و بهترین پلی استیشن جهان است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. سونی از نوامبر سال ٢٠٢٠ تا کنون، بیش از ٢٠ میلیون عدد کنسول بازی PS5 فروخته و به پرطرفدارترین برند در صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شده است.

کنسول پلی استیشن 5
سونی با تولید PS5،  انقلاب بزرگی در صنعت کنسول‌های بازی ایجاد کرد.

 

مزایا و معایب پلی استیشن 5 (آیا PS5 ارزش خرید دارد؟)

برای اینکه بدانید آیا PS5 ارزش خرید دارد یا خیر در ابتدا باید با مزایا و معایب آن آشنا شوید که برای این منظور مطالعه‌ جدول زیر را توصیه می‌کنیم.

مزایای PS5

معایب کنسول PS5

قابلیت ارتقاء حافظه SSD

CPU و GPU قدرتمند

پردازش سریع بازی‌ها

وضوح صفحه نمایش 4K

کیفیت صدای 3 بعدی

دسته کنترلی دوآل سِنس

سازگار با ۹۰٪ بازی‌های PS4

حافظه محدود SSD (با قابلیت ارتقا این محدودیت قابل جبران است)

اندازه بزرگ

 

 

برای اطلاع از قیمت و مشخصات دقیق انواع کنسول های بازی همین حالا کلیک کنید:

راهنمایی خرید PS5 (۱۱ فاکتور کلیدی)

پیش از خرید PS5 باید بدانید که این دستگاه چه مشخصاتی دارد. برای این منظور ما ۱۱ فاکتور سخت افزاری و ظاهری کنسول PS5 را که در عملکرد بازی‌ها تاثیر می‌گذارند بررسی کرده ایم:

  1. ساخت و طراحی  
  2. پورت‌ها
  3. رابط کاربری
  4. دسته کنترلر دوال سنس  (DualSense)
  5. نویز و سیستم خنک کننده
  6. کیفیت صدای 3 بعدی
  7. سازگاری با بازی‌ها و لوازم جانبی نسل‌های قبلی
  8. عملکرد و زمان بارگذاری بازی‌ها
  9. حافظه SSD
  10. بازی‌های انحصاری
  11. انواع ریجن های PS5

۱- ساخت و طراحی PS5

در ساخت PS5 از ۲ رنگ سیاه و سفید استفاده شده است که در ارتباط با طراحی کلی آن به بررسی موارد زیر می‌پردازیم:

  • ابعاد و سایز PS5
  • نحوه قرار گرفتن روی میز (عمودی و افقی)
  • نورپردازی با چراغ LED

 

ابعاد و سایز پلی استیشن ۵

کنسول بازی PS5 با ابعاد  ۱۰/۴x۲۶x۳۹ سانتی‌متر نسبت به کنسول بازی نسل قبلی یعنی PS4 بسیار بزرگ‌تر است. همچنین ابعاد بزرگ PS5 باعث شده است که ایکس باکس سری اِس مایکروسافت مانند یک اسباب بازی کودکانه دیده شود!

 

نحوه قرار گرفتن پی اس فایو روی میز به صورت افقی و عمودی

پلی استیشن 5 می‌تواند به ۲ صورت افقی و عمودی استفاده شود. ارتفاع PS5 حدودا ۳۹ سانتی‌متر است که جای دادن این کنسول را در بعضی کمدها سخت می‌کند، به همین خاطر شرکت سونی ۲ پایه قابل جابجایی و متحرک را برای قرار دادن کنسول به حالت افقی در نظر گرفته است. طراحی پایه‌های افقی در PS5 به گونه‌ای است که به بهبود جریان هوا برای کنترل دمای کنسول بازی کمک می‌کند.

 

کنسول بازی PS5 به ۲ صورت افقی و عمودی
کنسول بازی PS5 به 2 صورت افقی و عمودی قابل استفاده است.

 

نورپردازی پی اس 5

سونی در پایه‌های متحرک  PS5 از چراغ اِل ای دی (LED) برای نورپردازی استفاده کرده است که شامل رنگ‌های آرامش بخش آبی، سفید و نارنجی است.

۲- پورت های PS5

پورت های جلویی پلی استیشن ۵

  • یک درایو بلورِی اِچ دی (Ultra HD Blu-ray)
  • یک پورت USB تایپ A پرسرعت
  • یک پورت USB تایپ C با سرعت فوق العاده

پورت های پشتی پلی استیشن ۵

  • یک پورت اتصال برق
  • یک خروجی HDMI
  • 2 پورت USB تایپ A پرسرعت
  • یک پورت اینترنت

همچنین دکمه خروج دیسک و پاور (روشن و خاموش) این کنسول در کنار آن قرار دارد.

۳- رابط کاربری پلی استیشن 5

رابط کاربری پلی استیشن 5 به دلیل داشتن قابلیت ورود و خروج سریع از بازی‌ها و پیمایش سریع منو (حرکت بین آیکون‌های مختلف)، بسیار جذاب است. می‌توان از بهترین امکانات رابط کاربری PS5 در صفحه اصلی به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایش جدیدترین بازی‌ها در یک ردیف افقی
  • نمایش اخبار  و به روز رسانی بازی‌ها در تب جستجو
  • امکان ضبط فیلم‌ها و اسکرین شات‌ از بازی‌ها با دکمه ساختن (Create) مانند کنسول PS4
  • پخش تصویر و موسیقی بازی در پس‌زمینه در هنگام هایلایت یک بازی
  • امکان دانلود بازی‌های نسل قبلی خود یعنی PS4 با استفاده از کتابخانه بازی‌ها، همچنین دسترسی مستقیم به منوی Activities (یعنی به عنوان مثال شما بدون نیاز به کار با منوها وارد سطح خاصی از بازی Playroom Astro می‌شوید.)
  • نمایش اطلاعاتی مانند پیشرفت بازی فعلی، لیستی از فعالیت‌های درون بازی و ... با نگه داشتن دکمه Play Station در حین بازی و ظاهر شدن منوی Activities
  • وجود مرکز کنترل (جایگزین منوی سریع PS4)  برای تغییر برنامه‌ها، مشاهده دوستان، بررسی اعلان‌ها، دیدن عمر باتری دسته کنترلی و ...

 

بازی Ratchet and Clank در PS5
در رابط کاربری PS5 همه گزینه‌های پر کاربرد به راحتی در اختیار گیمر قرار می‌گیرد.

 

۴- دسته پلی استیشن 5 (PS5 Dual Sense)

دسته کنترلی PS5 که دوال سنس نام دارد، آخرین مدل دسته کنترلی بی‌سیم ساخت سونی است که در ۲ رنگ سفید و سیاه عرضه می‌شود. شما می‌توانید با در دست گرفتن این دسته‌های کنترلی حین بازی، حتی دانه‌های شن را زیر پایتان احساس کنید یا هنگام اسکی روی یخ، سُر خوردن را تجربه کنید.  در ادامه ۲ مورد زیر را در کنترلر دوال سنس PS5 بررسی می‌کنیم:

  • تجربه بازی با دسته کنترلی
  • عمر باتری کنترلر

 

کنترلر دوال سنس PS5 با میکروفون داخلی
بهترین قابلیت کنترلر دوال سنس PS5 برای کسانی که هدست ندارند، وجود میکروفون داخلی است.

 

تجربه بازی با کنترلر دوال سنس (۳ ویژگی هیجان انگیز)

از ویژگی‌های کنترلر PS5 و تجربه بازی با آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محرک‌های تطبیقی

بهتر است برای درک بهتر این قابلیت از یک مثال استفاده کنیم؛ مثلا وقتی‌که در یک بازی کاراکتر شما لباس سرهمی فنری به تن دارد، ماشه‌های کنترلر مقاومت بیشتری را نشان می‌دهند و باعث می‌شود شما دقیقاً فشار وارده به فنر و رها کردن آن را تجربه کنید.

میکروفون داخلی

کاربردی‌ترین ویژگی دسته PS5، وجود یک میکروفون داخلی در آن است که به شما حین انجام بازی‌هایی مثل Call Of Duty امکان گفتگو با دوستانتان را می‌دهد.

بازخورد لمسی

سونی در فناوری کنترلر دوال سنس از سیم کشی صوتی برای بازخورد لمسی و ارتعاشات بسیار دقیق و سریع استفاده کرده است. به همین خاطر این دسته در حین بازی، هم لرزش دقیق و هم حس راه رفتن روی سطوح مختلف شنی و ... را به شما القا می‌کند.

عمر باتری کنترلر دوال سنس

از قابلیت های دسته PS5 می‌توان به عمر باتری 6 ساعته آن اشاره کرد که بعد از هر بازی طولانی مدت باید آن را با یک USB تایپ C شارژ کنید.

اطلاع از مشخصات دقیق و قیمت PS5 Slim دیجیتال همراه کنترلر دوال سنس در لینک زیر:

۵-  نویز و فن خنک کننده پی اس 5

به لطف استفاده از فن داخلی بزرگ در ساخت پلی استیشن 5، در تمام طول بازی دستگاه کاملاً خنک و بدون صدا است. حتی زمانی‌که بازی‌های سنگینی مانند  Playroom Astro و  Spider-Man: Miles Morales را انجام می‌دهید، متوجه هیچ نویز و صدایی از این کنسول بازی نخواهید شد.

۶- کیفیت صدای سه بعدی پلی استیشن 5

شما با استفاده از کیفیت صدای ۳ بعدی PS5 می‌توانید صداهای بازی را با جهت‌گیری بهتری نسبت به کیفیت صدای اِستریوی استاندارد بشنوید. در واقع وجود موتور مدل Tempest PS5 در این کنسول، امکان پشتیبانی از صدای 3 بعدی را می‌دهد. برای درک بیشتر این صدا تصور کنید که در بازی Astro Playroom می‌توانید صدای بارانی که از بالای سرتان می‌بارد یا صدای گردبادی که در اطرافتان می‌پیچید را به طرز شگفت انگیز و با وضوح بالایی بشنوید.

لازم به ذکر است که صدای 3 بعدی PS5 برای کار با اکثر هدست‌ها و هدفون‌ها خصوصاً هدست جدید سونی یعنی Pluse 3D Wireless طراحی شده است.

 

هدست بی‌سیم Pluse 3D و دسته PS5
هدست بی‌سیم Pluse 3D برای بازی‌های PS5 ساخته و بهینه شده است.

 

۷- سازگاری PS5 با بازی‌ها و لوازم جانبی PS4

کنسول بازی PS5 همه بازی‌های نسل قبلی خود یعنی PS4 را پشتیبانی می‌کند. در PS5 هم بازی‌های دیجیتالی و هم بازی‌‌های مبتنی بر دیسک، به راحتی و بسیار سریع اجرا می‌شوند. همچنین در صورتی‌که از قبل PS4 دارید، به راحتی می‌توانید دسته‌های کنترلی دوال شاک (Dual Shock) را از طریق کابل USB و هدست‌ها با جک 3.5 میلی‌متری را به کنسول PS5 خود متصل کنید.

۸-  عملکرد و زمان بارگزاری بازی‌ها در پلی استیشن 5

از بارزترین مشخصات فنی کنسول PS5 می‌توان به سخت‌افزار قدرتمند آن اشاره کرد که می‌تواند بازی‌های 4K را با نرخ سرعت 120 هرتز اجرا و پردازش کند و بهترین و سریع‌ترین عملکرد را در بازی‌ها داشته باشد. سخت افزار PS5 شامل موارد زیر است:

  • پردازنده مرکزی (CPU) قدرتمند 8 هسته‌ای AMD Ryzen Zen 2 با نرخ سرعت 3.5 گیگا هرتز (HZ)
  • پردازنده گرافیکی (GPU) سفارشی AMD Radeon RDNA 2
  • حافظه در دسترس تصادفی (RAM) 16 گیگا بایتی GDDR6 با پهنای باند 44 گیگابایت بر ثانیه

 

پردازنده مرکزی یا CPU در کنسول بازی
هر چقدر قدرت پردازنده مرکزی در کنسول بازی بیشتر باشد، سرعت پردازش بازی‌ها بهتر و بیشتر خواهد بود.

 

۹- میزان حافظه SSD در پلی استیشن 5

کنسول بازی PS5 دارای حافظه 825 گیگابایتی است که حدودا 664 گیگابایت برای ذخیره بازی‌ها در دسترس شما قرار می‌گیرد. در واقع شما می‌توانید حافظه SSD را در پلی استیشن 5 ارتقا دهید؛ البته این کنسول همۀ برندهای کارت حافظه SSD را پشتیبانی نمی‌کند.

همچنین اگر با کمبود حافظه در کنسول بازی PS5 روبرو شدید، می‌توانید از هارد اکسترنال (Hard External) یا همان حافظه خارجی استفاده کنید و از داشتن تعداد بازی‌های بیشتر لذت ببرید.

۱۰- بازی های انحصاری PS5

سونی متعهد به ایجاد یک مجموعه کامل از بازی های انحصاری برای ‌PS5 است.

با اینکه مایکروسافت بسیاری از بازی‌های خود را برای هر ۲ پلتفرم (ایکس باکس و ویندوز) تولید می‌کند، اما سونی مصمم است که بسیاری از بازی‌های خود را فقط برای پلتفرم پلی استیشن عرضه کند. در جدول زیر برخی از بازی‌های انحصاری PS5 را نوشته‌ایم.

بازی‌های انحصاری PS5 که هم اکنون در دسترس هستند.

بازی‌های انحصاری PS5 که در آینده در دسترس خواهند بود.

Godfall

Final Fantasy XVI

Destruction AllStars

Marvel's Spider-Man 2

Returnal

Marvel's Wolverine

Astro's Playroom (pre-installed on PS5)

Deathverse: Let it Die

God of War: Ragnarok

Valkyrie Elysium

 

انواع بازی های PS5

به طور کلی شما می‌توانید با کنسول بازی PS5، بازی‌ها را به ۲ صورت فیزیکی و دیجیتالی انجام دهید. بازی‌های فیزیکی (DVD) را به راحتی از فروشگاه بازی‌‌ها خریداری می‌کنید و برای بازی‌های دیجیتالی در صورتی‌که رایگان باشند، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می توانید بازی را دانلود کنید اما اگر بازی دیجیتالی پولی باشد باید اشتراک ماهانه یا سالانه را از سایت  PS Plus بخرید.

توجه: در ایران برای دانلود بازی های PS5 باید از طریق سایت‌های معتبر و قانونی در داخل کشور اقدام کنید و اشتراک بازی دیجیتالی را بخرید.

 

خرید اشتراک از سایت PS Plus
شما با خرید اشتراک از سایت PS Plus می‌توانید برای ذخیره بازی‌ها از حافظه ابری استفاده کنید و دیگر نگران پر شدن حافظه کنسول بازی خود نباشید.

 

۱۱-  انواع ریجن های PS5

کد ریجن های PS5 (امریکا، اروپا، ژاپن و ...) با اعداد 1، 2 و شناخته می‌شوند. چیزی به اسم بهترین ریجن PS5 وجود ندارد؛ در واقع هیچ تفاوتی از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری میان انواع ریجنPS5 نیست تنها تفاوت بین ریجن های PS5 را می‌توان در بسته بندی کنسول بازی دانست، ریجن ژاپن از یک جعبه ضخیم و دیگر ریجن‌ها از 2 جعبه استفاده می‌کنند.

نحوه تشخیص ریجن PS5

سونی برای پیگیری کنسول های بازی خود، یک کد ریجن برای آن‌ها در نظر می‌گیرد. کد ریجن PS5 به صورت CFI-10XX است که به جای XX، کدهای ریجن کشورهای مختلف قرار می‌گیرد؛ همچنین حرف A انتهای کد ریجن PS5 نشانگر نسخه استاندارد و حرف B نشانگر نسخه دیجیتال است. در ادامه جدولی از انواع کد ریجن PS5 را برای شناسایی راحت PS5 مورد علاقه‌تان آورده‌ایم.

راهنما: به طور  مثال کد ریجن PS5 (CFI-1016A) یعنی این کنسول ساخت منطقه جغرافیایی اروپا و نسخه استاندارد PS5 است.

کد PS5

ریجن PS5

00

ژاپن

02

اقیانوسیه (نیوزیلند و استرالیا)

08

آسیای مرکزی، هندوستان، روسیه و اوکراین

14

آمریکای لاتین، مکزیک، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی

15

آمریکای شمالی (کانادا و ایالات متحده)

16

اروپا، آفریقا و خاورمیانه

18

کره جنوبی

 

انواع مدل های پلی استیشن 5 

انواع مدلهای PS5 که سونی تاکنون به بازار معرفی کرده، ۲ نسخه استاندارد و دیجیتال است. در واقع مشخصاتPS5 استاندارد و مشخصات PS5 Digital از نظر CPU، GPU، SSD و ...کاملاً مشابه یکدیگر است و هر ۲ نسخه در سراسر جهان در دسترس هستند.

تفاوت انواع PS5 (استاندارد و دیجیتالی)

فرق انواع PS5 ها یعنی نسخه معمولی و دیجیتالی در ۴ مورد زیر خلاصه می‌شود:

  • پشتیبانی از دیسک بلورِی
  • ابعاد و وزن
  • طراحی
  • قیمت

۱- پشتیبانی از دیسک Ultra HD Blu-ray 

بزرگ‌ترین تفاوت پلی استیشن 5 دیجیتالی با استاندارد، پشتیبانی از دیسک Ultra HD Blu-ray است. نسخه استاندارد PS5 از دیسک بلورِی پشتیبانی می‌کند و بازی‌ها را به ۲ صورت فیزیکی و دیجیتالی در دسترس شما قرار می‌دهد. در صورتی‌که نسخه دیجیتال PS5 فقط می‌تواند بازی‌های دیجیتالی را اجرا کند. پس از این بابت نسخه استاندارد را می‌توان بهترین ورژن PS5 دانست.

۲- مقایسه ابعاد و وزن انواع کنسول PS5

نسخه استاندارد PS5 به دلیل داشتن دیسک بلوری، نسبت به نسخه دیجیتالی PS5 ابعاد بزرگ‌تر و وزن سنگین‌تری دارد.

 عکس پلی استیشن 5

ps5 استاندارد

ps5 دیجیتال

نام

پلی استیشن 5 استاندارد

پلی استیشن 5 دیجیتال

ابعاد

۳۹ x ۱۰/۴ x ۲۶  سانتی‌متر

۳۹ x ۹/۲ x ۲۶  سانتی‌متر

وزن

۴/۵ کیلوگرم

۳/۹ کیلوگرم

 

۴- تفاوت در طراحی ظاهری پلی استیشن 5 استاندارد با دیجیتال

یکی دیگر از تفاوت های PS5 معمولی با دیجیتال در طراحی ظاهری آن‌ها است. از نظر طراحی، نسخه استاندارد PS5 به دلیل مجهز بودن به درایو دیسک، در یک طرف خود دارای برآمدگی است و شکل نامتقارنی دارد. در صورتی‌که نسخه دیجیتالیPS5 دارای ظاهری کاملاً متقارن و یکپارچه است.

 

مقایسه ps5 با ps4
ظاهر نامتقارن PS5 نسخه استاندارد به دلیل داشتن درایو دیسک است.

 

4- مقایسه قیمت پلی استیشن 5 استاندارد و دیجیتال

نسخه استاندارد PS5 با قیمت ۴۹۹ دلار و نسخه دیجیتال PS5 با قیمت ۳۹۹ دلار به فروش می‌رسد. این‌که کدام یک برای شما مناسب است، بستگی به بودجه و علاقه شما نسبت به دسترسی دیجیتالی یا فیزیکی به بازی‌ها دارد.

بهترین مدل PS5 کدام است؟

حالا که با انواع مختلف PS5 و فرق PS5 دیجیتال با معمولی آشنا شده‌اید، می‌توانید با مطالعه جدول زیر به صورت دقیق متوجه ‌شوید که برای نیاز و بودجه شما بهترین نوع PS5 کدام یک است.

 

PS5 استاندارد مناسب شماست اگر:

PS5 دیجیتال مناسب شماست اگر: 

اینترنت شما برای دانلود بازی‌ها ضعیف است.

چندین عدد نسخه فیزیکی بازی‌های PS4 از قبل دارید.

مجموعه‌ای از فیلم‌های Blu-ray و DVD را دارید و به تماشای فیلم علاقه‌مند هستید.

دوستانی دارید که می‌توانید از آن‌ها، نسخه فیزیکی بازی‌های PS4 و PS5 را قرض بگیرید.

یک کلکسیونر هستید و همه DVD و CD های بازی خود را جمع آوری می‌کنید.

اینترنت پر سرعت دارید و می‌توانید بازی‌هایی تا ۱۰۰ گیگابایت را هم دانلود کنید.

می‌خواهید پول پس انداز کنید؛ چون نسخه دیجیتال ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از نسخه استاندارد PS5 است.

 

 

 

خرید PS5 از ادبازار (پرداخت کامل یا قسطی)

در صورتی‌که برای خرید PS5 با محدودیت بودجه مواجه هستید، اصلاً نگران نباشید؛ چرا که فروشگاه ادبازار برای شما عزیزان شرایط خرید اقساطی PS5 را فراهم کرده است.

برای اطلاع از شرایط خرید اقساطی PS5 با ما ارتباط بگیرید:
پشتیبانی آنلاین یا تماس با ۴۵۳۲۴ - ۰۲۱

 

جمع بندی

در این مقاله از ادبازار  با همه نکات قبل از خرید PS5 آشنا شدیم و به موارد زیر پرداختیم:

  • PS5 آخرین پلی استیشن تولید سونی است که در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد.
  • طراحی کنسول پی اس 5 به گونه‌ای است که شما می‌توانید به ۲ صورت افقی و عمودی از آن استفاده کنید.
  • دسته کنترلی جدید PS5 که دوال سنس نام دارد، با قابلیت‌های بهبود یافته خود مثل بازخورد لمسی، میکروفون داخلی و ...، بهترین تجربه بازی را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • به لطف سیستم خنک کننده قوی، دمای PS5 بالا نمی‌رود و کنسول بازی خنک می‌ماند.
  • PS5 به دلیل داشتن سخت افزار قوی (GPU، CPU و ...)  دارای بهترین عملکرد و پردازش سریع بازی‌ها است.
  • حافظه SSD در PS5 قابلیت ارتقا دارد.
  • در صورت کمبود حافظه می‌توانید از حافظه خارجی (Hard External) نیز استفاده کنید.
  • انواع PS5 ها شامل نسخه دیجیتالی (بدون دیسک) و استاندارد (دیسک خور) است.
  • تفاوت ۲ نسخه دیجیتال و استاندارد PS5 در پشتیبانی از دیسک بلوری، قیمت و ابعاد است.

در پایان اگر سؤالی درباره خرید PS5 در ذهنتان است یا انتقاد و پیشنهادی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات بنویسید تا متخصصان و مشاوران ادبازار در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهند.

برای اطلاع از قیمت و مشخصات دقیق انواع کنسول های بازی همین حالا کلیک کنید: