گواهینامه IP یا درجه حفاظت آی پی چیست؟ | راهنمای کامل + معرفی موبایل های ضد آب

آموزش و ترفندها 17 تیر 1402 کارشناس سایت

گواهینامه IP یا درجه حفاظت آی پی چیست؟ | راهنمای کامل + معرفی موبایل های ضد آب

در هنگام بررسی برای خرید موبایل، ساعت یا مچ‌بند هوشمند حتما پیش آمده که با گواهینامه IP برخورد کنید. گواهینامه‌ای که تضمین می‌کند دستگاه هوشمند شما تا چه میزان در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است. اما این گواهینامه سطح‌های مختلفی دارد که میزان مقاومت متفاوتی را تضمین می‌کنند.در ادامه همراه فروشگاه اینترنتی هدف با انواع گواهینامه های موبایل و گجت آشنا می شویم.

میزان مقاومت دستگاه با دو عدد که بعد از IP نوشته می‌شود، مشخص می‌گردد. برای مثال IP65 یا IP68. شرکت سونی یکی از اولین تولید کنندگان موبایلی که بود در سری Xperia Z پای این گواهینامه‌ها را به دنیای گوشی‌های هوشمند باز کرد و امروزه هم برخی از گوشی‌های پرچمدار و حتی میان‌رده هم به این گواهینامه مجهز شده‌اند.

 

درجه حفاظت IP چیست؟

 

درجه حفاظت IP چیست؟

 

درجه حافظت یا کد آی‌پی (Ingress Protection) یا به اختصار IP، یک استاندارد جهانی برای اندازه‌گیری مقاومت دستگاه‌های الکترونیک در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است.

عدد اول نوشته شده بعد از عبارت IP، مربوط به میزان مقاومت دستگاه در برابر نفوذ گرد و غبار بوده و عدد دوم مربوط به مقاومت در برابر نفوذ آب. توجه داشته باشید که این گواهینامه در خصوص آب، تنها آب را تضمین می‌کند نه انواع مایع‌ها و نوشیدنی‌های دیگر را. هر چه اعداد نوشته شده بعد از IP بیشتر باشند یعنی میزان مقاومت دستگاه شما بیشتر است. اما بالاترین عدد برای بخش گرد و غبار 6 و بالاترین برای بخش آب عدد 8 است. یعنی بالاترین استانداری که برای مقاومت گوشی‌ها و دستگاه‌های الکترونیک دیگر وجود دارد، IP68 است که تضمین می‌کند دستگاه در برابر نفوذ گرد و غبار مقاوم بوده و به مدت 30 دقیقه تا عمق بیش از یک متر در برابر آب مقاومت می‌کند. در ادامه به صورت دقیق‌تر هر یک از اعداد درجه حفاظت IP را بررسی می‌کنیم.

 

اعداد بعد از گواهینامه IP چه معنایی دارند؟

همان‌طور که اشاره شد، عدد اول بعد از گواهینامه IP، مربوط به مقاومت دستگاه در برابر گرد و غبار و عدد دوم مربوط به مقاومت در برابر آب است. ضد گرد و غبار بودن موبایل و سایر دستگاه‌های الکترونیک، بازه‌ای بین عدد 0 تا 6 داشته و ضد آب بودن موبایل و سایر دستگاه‌ها، بین عدد 0 تا 8 درجه‌بندی می‌شود.

 

توضیح عدد اول گواهینامه IP | مقاومت در برابر جسم خارجی (گرد و غبار)

 

گواهینامه IP

 

  • IP0x: اگر عدد اول درجه حافظت IP صفر باشد به این معنا است که دستگاه شما اصلا مقاومتی در برابر گرد و غبار ندارد.
  • IP1x: عدد یک نشان‌دهنده‌ی مقاومت دستگاه در برابر اجسام خارجی با قطر 50 میلی‌متر یا بیشتر، تا فشار 50 نیوتون است.
  • IP2x: عدد دو بعد از گواهینامه IP، مقاومت دستگاه در برابر اجسام با قطر 12.5 میلی‌متر یا بیشتر را هم تا فشار 10 نیوتون تایید می‌کند.
  • IP3x: اگر عدد سه، اولین عدد درجه حافظت آی پی باشد، به این معنی است که دستگاه در برابر اجسام خارجی 2.5 میلی‌متر یا بیشتر هم تا فشار 3 نیوتون مقاومت دارد.
  • IP4x: عدد چهار نشان‌دهنده این است که دستگاه در برابر نفوذ اجسام خارجی با قطر 1 میلی‌متر، با فشار 1 نیوتون هم مقاوم است.
  • IP5x: اگر عدد پنج اولین عدد گواهینامه آی پی دستگاه شما باید یعنی گرد و غبار ریز آسیبی به دستگاه شما وارد نمی‌کند.
  • IP6x: در نهایت اگر عدد شش بعد از IP درج شده باشد یعنی موبایل، مچ‌بند یا ساعت هوشمند شما به صورت کامل در برابر نفوذ گرد و غبار مقاومت دارد و این ذرات ریز وارد دستگاه شما نمی‌شوند.

 

توضیح عدد دوم گواهینامه IP | مقاومت در برابر آب

 

توضیح عدد دوم گواهینامه IP | مقاومت در برابر آب

 

  • IPx0: عدد صفر در درجه حافظت آی پی به معنای عدم مقاومت دستگاه در برابر آب است.
  • IPx1: عدد یک بعد از درجه حفاظت IP، نشان دهنده‌ی این است دستگاه در برابر چکیدن آب به صورت عمودی تا 10 دقیقه مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • IPx2: اگر عدد دو دومین عدد گواهینامه IP باشد یعنی دستگاه در برابر چکیدن آب تا زاویه 15 درجه هم در مدت زمان 10 دقیقه مقاوم است.
  • IPx3: عدد سه یعنی موبایل یا دستگاه شما در برابر پاشیده شدن آب تا زوایه‌ی 60 درجه مقاومت دارد. این عدد تضمین می‌کند که اگر در هنگام بارش باران با گوشی خود کار کنید، تا مدت 5 دقیقه در برابر پاشیدن حجم آبی معادل 0.7 لیتر مشکلی برای دستگاه شما ایجاد نخواهد شد.
  • IPx4: عدد چهار هم درست مشابه عدد قبلی است و در برابر پاشیدن آب سلامت دستگاه شما را در مدت 5 دقیقه تضمین می‌کند، با این تفاوت که زاویه پاشیده شدن آب در این شماره مهم نیست و از هر زاویه‌ای هم آب روی دستگاه شما بپاشد، مشکلی نخواهید داشت.

*توجه داشته باشید که اگر عدد دوم گواهینامه IP یا درجه حافظت IP دستگاه شما تا 4 بود، یعنی دستگاه شما ضد آب نیست و تنها در برار پاشیده شدن آب مقاومت دارد، یعنی نباید خودتان آن را مستقیما وارد محیط آبی کرده یا روی آب با فشار آب بریزید. اما اگر عدد دوم گواهینامه IP بیشتر از 4 بود، یعنی دستگاه شما ضد آب است اما در شرایط متفاوت که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • IPx5: از عدد پنچ، گواهینامه IP تضمین می‌کند دستگاه شما ضد آب است. عدد 5 به این معنی است که با ریختن آب بر روی دستگاه از هر جهتی با فشار کم (تا 30 کیلو پاسکال و تا فاصله 3 متر) دستگاه مقاومت دارد. مدت زمان این مقاومت 3 دقیقه بوده و نباید بیشتر از 12.5 لیتر آب در دقیقه بر روی دستگاه ریخته شود. اگر عدد دوم گواهینامه IP موبایل شما 5 بود، یعنی می‌توانید با احتیاط و با فشار کم گوشی خود را زیر آب گرفته و آن را به صورت کامل خیس کنید.
  • IPx6: عدد شش مربوط به مقاومت در برابر ریختن آب بر روی دستگاه از هر جهت با فشار زیاد (تا 100 کیلو پاسکال و تا فاصله 3 متر) است. مدت زمان تضمین شده این عدد هم 3 دقیقه است و می‌توانید در هر دقیقه تا 100 لیتر آب را هم روی دستگاه خود بریزید و خیال‌تان بابت سالم ماندن آن راحت باشد.
  • IPx7: عدد هفت در درجه حافظت IP تضمین می‌کند که اگر دستگاه شما به صورت کامل در آب تا عمق 1 متر فرو برود، تا مدت زمان 30 دقیقه هیچ آبی به درون آن نفوذ نمی‌کند.
  • IPx8: عدد هشت که آخرین عدد مربوط به مقاومت در برابر آب گواهینامه IP است، مقاومت دستگاه را در برابر غوطه‌وری کامل در آب بیش از 1 متر را تضمین می‌کند. شرکت‌های تولید کننده دستگاه‌های الکترونیک باید مقاومت دستگاه را در اعماق آب، و مدت زمانی که تضمین شده است را در این شماره تعیین کنند. برای مثال گواهینامه IP68 سونی، مقاومت موبایل در برابر آب تا عمق 1.5 متر و مدت زمان 30 دقیقه را تایید می‌کردند یا شرکت اپل تا عمق 6 متر را برای گوشی iPhone 12 تایید کرده است.

 

گوشی‌های ضد آب موجود در بازار

ضد آب بودن موبایل یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی‌های پرچمدار بوده و طرافداران زیادی دارد. به‌عنوان جمع‌بندی مقاله گواهینامه IP و سطح‌های آن، بد نیست نگاهی هم به گوشی‌های موجود در بازار با این گواهینامه بیاندازیم. قیمت موبایل های ضد آب با گواهینامه IP طبیعتا بیشتر از گوشی‌های دیگر است و معمولا شرکت‌ها در محصولات رده بالای خود از این استاندارد استفاده می‌کنند.

 

iPhone 12

 

iPhone 12

 

گواهینامه IP68 | مقاومت در برابر آب تا عمق 6 متر در 30 دقیقه

اگر به دنبال یکی از بهترین گوشی‌های ضد آب بازار هستید، خرید آیفون 12 بهترین انتخاب برای شما است. این گوشی و سایر مدل‌هایش مانند آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس به گواهینامه IP68 مجهز شده‌اند و تا عمق 6 متری تا 30 دقیقه دوام می‌آورند. هیچ گوشی ضد آب دیگری تا این عمق دوام ندارد و اکثر شرکت‌ها تنها تا عمق 1.5 متر را تضمین می‌کند. رکورد قبلی این گواهینامه در دست مدل قدیمی‌تر موبایل اپل یعنی آیفون 11 پرو مکس و آیفون 11 پرو بود که تا 4 متر را تضمین می‌کرد. لازم به ذکر است که گوشی iPhone SE 2020 هم گواهینامه‌ی IP67 داشته و تا یک متر در 30 دقیقه مقاومت دارد.

 

Samsung Galaxy S21

 

Samsung Galaxy S21 Ultra

 

گواهینامه IP68 | مقاومت در برابر آب تا عمق 1.5 متری در 30 دقیقه

بعد از اپل و آیفون، در بین گوشی‌های اندرویدی سری گوشی‌های پرچمدار سامسونگ هستند که از گواهینامه‌ی IP68 پشتیبانی می‌کنند. با خرید موبایل Samsung Galaxy S21 Ultra و یا مدل قدیمی‌تر آن یعنی موبایل Samsung Galaxy S20 می‌توانید به یک گوشی ضد آب اندرویدی دسترسی داشته باشد که تا عمق 1.5 متری در مدت زمان 30 دقیقه مقاومت دارد.

 

Xiaomi Mi 11 Ultra

 

Xiaomi Mi 11 Ultra

 

گواهینامه IP68 | مقاومت در برابر آب تا عمق 1.5 متری در 30 دقیقه

در بین انواع موبایل شیائومی هم می‌توان به گوشی رده بالا Xiaomi Mi 11 Ultra اشاره کرد. این گوشی هم مشابه گوشی‌ سامسونگ تا 30 دقیقه در عمق 1.5 متری دوام دارد. در بین گوشی‌های میان رده شیائومی هم شاهد گواهینامه IP هستیم. برای مثال موبایل Xiaomi Redmi Note 10 از گواهینامه‌ی IP53 استفاده می‌کند و در برابر پاشیدن آب مقاوم است.