چگونگی تشخیص میزان مقاومت گوشی هوشمند

آموزش و ترفندها 27 مهر 1396 علی مظفری

چگونگی تشخیص میزان مقاومت گوشی هوشمند

بهتراست بدانید برای تشخیص میزان مقاومت گوشی موبایل ها و تمامی کالاهای دیجیتال، مقاوم بودن این کالاها پیش ازخارج شدن از کارخانه با توجه به مقاومت در برابر نفوذ اجسام جامد و مایعات سنجیده می‌شوند.

امروزه به دلیل افزایش روزافزون کالاهای الکترونیک و دیجیتال در میان اقشار متنوع جامعه، موضوع مقاومت کالای مورد نظر در برابر ضربه، گرد و غبار و مایعات از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

این موضوع به خصوص در بازار گوشی های هوشمند و گجت های پوشیدنی دارای اهمیت فراوانی از نظر خریداران این محصولات است.

حاصل این آزمایشات، دریافت یک گواهی است که با نام IP شناخته می‌شود. IP مخفف عبارت Igress Protection می باشد و یک استاندارد حفاظتی می باشد، به معنای میزان محافظتی که یک دستگاه الکترونیکی در برابر نفوذ عوامل خارجی دارد اشاره می نماید.هدف این استاندارد اطلاع دهی به مشتریان به میزان ضد ضربه ای و ضد آبی یک محصول می باشد.

این سیستم درجه بندی IP از همین حروف به همراه یک عدد دو رقمی تشکیل شده است.

تشخیص میزان مقاومت گوشی

هر یک از این ارقام نشان دهنده میزان مقاومت دستگاه در مقابل یک عامل است :

رقم اول (سمت راست) حفاظت در مقابل ورود اجسام خارجی جامد به بدنه را نشان میدهد. این عدد از بازه 0 تا 6 طبقه بندی شده است که این درجه بندی در جدول زیر به تفکیک بیان شده است:

تشخیص میزان مقاومت گوشی موبایل

رقم دوم (سمت چپ) حفاظت در مقابل ورود مایعات به بدنه را نشان میدهد. این عدد از بازه 0 تا 8 طبقه بندی شده است که این درجه بندی در جدول زیر به تفکیک بیان شده است:

نحوه تشخیص مقاومت گوشی موبایل

به طور مثال استاندارد بکار رفته در iPhone 8 plus ، استاندارد IP67 است که این استاندارد نشان می دهد. میزان مقاومت آیفون 8 در مقابل اجسام جامد در بالاترین رتبه قرار دارد و میزان مقاومت این گوشی در برابر مایعات نیز در رتبه ۷ به معنای محافظ در برابر غوطه ور شدن تا عمق 1 متر قرار گرفته است.

با این تعاریف، آیفون ۷ در مقابل گرد و غبار و هرگونه لمس و فشار خارجی رتبه کامل از این استاندارد را گرفته و در مقابل نفوذپذیری در برابر مایعات تا عمق ۱ متر نیز رتبه نسبتا خوبی گرفته است و این بدین معنی است که  شما نمی توانید گوشی خود را در استخر به همراه خود ببرید بلکه در صورتی که گوشی در آب افتاد نگران نفوذ آب در آن نباشید.

 

حالا وقتشه! مشاهده مشخصات و قیمت آیفون 8 اپل 256 گیگابایت

 

یا به عنوان مثالی دیگر همانطور که در بررسی گلکسی اس 9 سامسونگ گفتیم، Galaxy S9 دارای گواهینامه IP68 است و این به این معنا نیست که این گوشی از Xperia Z2 که دارای IP58 است بهتر است!

زیرا دستگاه اول دارای حداکثر توانایی حفاظت در در برابر گردوغبار و شرایط سخت می باشد اما در برابر مایعات آنچنان مقاوت بالایی ندارد، در حالیکه دستگاه دوم در آب می تواند به آسانی غوطه ور بوده و بدون هیچ گونه آسیبی به فعالیت خود ادامه دهد ولی در برابر گرد و غبار و ضربه اشیای خارجی توانایی مقاوت چندانی ندارد.

استانداردهای حفاظتی گوشی موبایل