محصولات مرتبط
راهنمای خرید کارت گرافیک ۲۰۲۴  (معرفی ۷ مدل در بازه قیمتی مختلف)

راهنمای خرید 23 تیر 1403 نسیم یزدانبخش

راهنمای خرید کارت گرافیک ۲۰۲۴ (معرفی ۷ مدل در بازه قیمتی مختلف)

مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک در یک نگاه

راهنمای خرید کارت گرافیک

کارت گرافیک بخرم یا نه؟

انتخاب کارت گرافیک بخش مهمی از ساخت، خرید یا ارتقاء یک رایانه شخصی محسوب می‌شود. کارت گرافیک بهتر به طور قابل توجهی روی بهبود عملکرد کامپیوتر شما تاثیر می‌گذارد. در رایانه‌ای با کارت گرافیکی قدرتمند، اعمال فیلترهای پیچیده روی عکس‌ها و جلوه‌های ویژه روی فیلم‌ها زمان بسیار کمتری می‌برد؛ زمان کمتر انتظار به معنای صرفه‌جویی در وقت شماست. همچنین هنگام اجرای این برنامه‌ها روی صفحه‌نمایش‌هایی با وضوح بالاتر، از جمله نمایشگرهای 4K، عملکرد بهتری را شاهد خواهید بود.

کارت گرافیک بخرم یا نه؟
انتخاب کارت گرافیک بخش مهمی از ساخت، خرید یا ارتقاء یک رایانه شخصی محسوب می‌شود.

جای تعجب نخواهد بود که گیمرهای حرفه‌ای ساعت‌ها در مورد آخرین فناوری GPU تحقیق می‌کنند؛ چرا که انتخاب کارت گرافیک مناسب می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در شکست یا پیروزی و همچنین لذتی که از بازی کردن می‌برند، ایفا کند. 

با علم به اهمیت نقش کارت گرافیک، اولین سوالی که باید در مورد چگونگی انتخاب کارت گرافیک از خود بپرسید، این است: برای چه منظور می‌خواهید از آن استفاده کنید؟

برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی کارت گرافیک از ادبازار لطفا کلیک کنید.

راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ

اگر یک رایانه شخصی برای بازی‌کردن می‌سازید، کارت گرافیک مهم‌ترین خرید شما خواهد بود؛ چرا که مستقیما با آن چه در هنگام بازی روی صفحه‌نمایش می‌بینید، ارتباط دارد. با این حال، انواع مختلفی از بازی‌ها وجود دارد و همه آن‌ها قوی‌ترین کارت گرافیک موجود در بازار را نمی‌طلبند.

اگر دقیقاً نوع بازی‌هایی را که می‌خواهید بازی کنید، می‌دانید، انجام کمی تحقیق در مورد پردازنده گرافیکی ایده‌آل برای اجرای آن، راهی عالی برای شروع فرآیند خرید شماست. به همین دلیل مهم است که مشخصات مورد نیاز، توصیه شده و بهینه یک بازی را بخوانید تا مطمئن شوید که یک کارت گرافیک مناسب دارید.

بهتر است بخوانید: جامع ترین راهنمای خرید کارت گرافیک برای بازی

کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX4090 OC24G GAMING
کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX4090 OC24G GAMING، مناسب گیمینگ

کارت گرافیک Asus ROG-STRIX-RTX4090-OC24G-GAMING محصولی عالی برای گیمینگ محسوب می‌شود که در حدود ۱۷۰ میلیون تومان قیمت دارد. برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی لطفا کلیک کنید.

راهنمای خرید کارت گرافیک برای برنامه‌های حرفه‌ای (ویدیویی و ...)

کسانی که از رایانه شخصی خود برای کارهای پیچیده مانند رندر سه بعدی و ویرایش ویدیو استفاده می‌کنند، قطعا به پردازنده گرافیکی سریع‌تری احتیاج دارند. برنامه‌های پیشرفته مانند AutoCAD و Adobe Premiere Pro با وجود یک کارت گرافیک قدرتمند، عملکردی بسیار روان و سریع را در پی خواهند داشت.

به همین دلیل است که کارت گرافیک‌هایی به طور خاص برای حرفه‌ای‌ها طراحی شده است. این پردازنده‌های گرافیکی، برای کار با این برنامه‌ها بهینه شده‌اند و عملکردی قابل اطمینان از خود نشان می‌دهند اما چون برای اموری مانند بازی‌کردن طراحی نشده‌اند، ممکن است برای گیمینگ ایده‌ال نباشند.

کارت گرافیک ProArt GeForce RTX 4060 Ti OC edition GDDR6
کارت گرافیک ProArt GeForce RTX 4060 Ti OC edition GDDR6، مناسب برای کار با برنامه‌های حرفه‌ای

کارت گرافیک ایسوس ProArt GeForce RTX 4060 Ti OC edition GDDR6  با ظرفیت ۱۶ گیگابایت با داشتن حافظه GDDR6 و باس ۲۵۶ بیت برای گیمینگ، رندرینگ و عملیات سنگین گرافیکی بسیار کارآمد است. پردازنده گرافیکی این کارت گرافیک ایسوس از برند AMD است و از رزولوشن بالای ۴۰۹۶ × ۲۱۶۰  پشتیبانی می‌کند. این کارت گرافیک در حدود ۱۸ میلیون تومان قیمت دارد.

برای مشاهده مشخصات کامل و خری این کارت گرافیک لطفا کلیک کنید.

راهنمایی در مورد خرید کارت گرافیک با اهداف عمومی

اگر اهل گیمینگ نیستید یا برنامه‌های حرفه‌ای را اجرا نمی‌کنید، ممکن است نیازی به سرمایه‌گذاری برای یک کارت گرافیک نداشته باشید. اگر عمدتاً از برنامه‌های بهره‌وری، مرور وب، مدیریت ایمیل و چنین برنامه‌های سبکی استفاده می‌کنید، قابلیت‌های گرافیکی تعبیه‌ شده در CPU (پردازنده مرکزی) سیستم شما احتمالاً کافی است و به یک کارت گرافیک جداگانه نیاز ندارید یا باید از کارت‌هایی با کاربری عمومی استفاده کنید. 

کارت گرافیک ایسوس Dual GeForce GTX 1650 OC Edition 4GB GDDR6 EVO ، با کارایی خانگی و اداری

کارت گرافیک ایسوس Dual GeForce GTX 1650 OC Edition 4GB GDDR6 EVOظرفیت ۴ گیگابایت، یک کارت گرافیک میان‌رده کارآمد است که برای مصارف خانگی و اداری بسیار ایده‌ال است. در این کارت از تراشه‌ای ساخت شرکت انویدیا استفاده شده است که می‌تواند ۳ مانیتور را همزمان پشتیبانی کند.

برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی کارت گرافیک ایسوس Dual GeForce GTX 1650 OC Edition 4GB GDDR6 EVO لطفا کلیک کنید.

مشخصات یک کارت گرافیک خوب

توجه به ویژگی های کارت گرافیک خوب مانند GPU، تعداد هسته، سرعت، نوع حافظه و .... دومین گام برای خرید آن بعد از تعیین هدف محسوب می‌شود؛ چرا که لزوما گران‌ترین و پرقدرت‌ترین کارت گرافیک بهترین کارایی را برای نیاز شما نخواهد داشت. ما در ادامه به ۱۲  ویژگی یک کارت گرافیک خوب می‌پردازیم. لطفا قبل از به هدر دادن پولتان ادامه مقاله را بخوانید.

  1. پردازنده گرافیکی (GPU)
  2. پردازشگرهای جریانی و هسته‌های CUDA
  3. سرعت کلاک هسته
  4. نوع حافظه (GDDR)
  5. اندازه حافظه
  6. پهنای باند حافظه
  7. کارت گرافیک و مادربرد
  8. قدرت طراحی حرارتی
  9. اتصالات برق
  10. پورت‌های خروجی 
  11. رابط برنامه‌نویسی API
  12. GFLOPS یا TFLOPS کارت گرافیک

1. پردازنده گرافیکی (GPU)

GPU همان پردازنده گرافیکی یا چیپست گرافیکی است. اگر کارت گرافیک را به خودرو تشبیه کنیم، پردازنده گرافیکی موتور خودرو است که تمامی محاسبات و ترسیمات گرافیکی را بر عهده دارد. تنها دو برند تولیدکننده GPU وجود دارد؛ Nvidia و AMD

هر دو برند مجموعه وسیعی از پردازنده‌های گرافیکی از نظر قیمت و کارایی را با نام‌های متفاوتی عرضه می‌کنند. به عنوان مثال، انویدیا از اصطلاح CUDA Cores استفاده می‌کند، در حالی که AMD آن‌ها را پردازنده‌های جریانی (Stream Processors) می‌نامد. به طور مشابه، Nvidia از اصطلاح SLI برای نصب چند پردازنده گرافیکی استفاده می‌کند، در حالی که AMD از نام Crossfire برای چند GPU خود بهره می‌برد.

مقایسه پردازنده گرافیکی (GPU)
Nvidia و AMD تنها برندهای تولیدکننده GPU در جهان هستند.

بهترین پردازنده‌های گرافیکی از دو برند Nvidia و AMD

برخی از محبوب‌ترین پردازنده‌های گرافیکی عبارتند از:

برند AMD
  •  Radeon RX 5600 XT
  •  Radeon RX 550
  •  Radeon RX 580 GTS
  •  Radeon RX 570
  •  Radeon RX 6800 XT
برند Nvidia
  •  Geforce GTX 1050 Ti
  •  Geforce GTX 1650
  •  Geforce GTX 1660 Ti
  •  RTX 2080
  •  RTX 3080
  •  RTX 3090

به طور کلی پردازنده‌های گرافیکی گران‌تر از نظر عملکرد قدرتمندتر هستند و قابلیت‌ها و عملکردهای پردازش گرافیکی بیشتری را ارائه می‌کنند.

2. پردازشگرهای جریانی و هسته‌های CUDA

  Stream Processor (پردازشگرهای جریانی) نامگذاری سخت‌افزار AMD و CUDA Cores برای Nvidia است. این هسته‌ها بیانگر یک سری واحدهای محاسباتی در پردازنده گرافیکی هستند که هر چه تعداد آن‌ها بیشتر باشد، عملکرد GPU بهتر خواهد بود.

با این حال، مقایسه هسته‌ها بین تولیدکنندگان ممکن است ایده دقیقی از تفاوت در قدرت گرافیکی به شما ارائه نکند؛ زیرا متغیرهای بیشتر می‌توانند بر عملکرد GPU تأثیر بگذارند، مانند سرعت کلاک و نوع طراحی. حتی در یک برند مشخص هم، طراحی یا فرآیندی که یک GPU بر اساس آن ساخته شده است، می‌تواند عملکرد هسته‌ها را به شدت تغییر دهد. 

بنابراین  فقط مقایسه تعداد هسته‌ها در دو کارت با یک طراحی یکسان، مقایسه منطقی‌‌تری خواهد بود. 

3. سرعت کلاک هسته

هسته‌های پردازنده گرافیکی (GPU) مانند هسته‌های پردازنده مرکزی (CPU) با سرعت کلاک خاصی کار می‌کنند. سرعت کلاک تعداد محاسباتی را که هسته‌ها در هر ثانیه انجام می‌دهند، نشان می‌دهد و بر حسب مگاهرتز اندازه‌گیری می‌شود. اگر تمامی متغییرهای موجود در کارت گرافیک یکسان باشد، سرعت کلاک بالاتر، عملکرد بهتر را به دنبال دارد. فرکانس کلاک ثابت نیست؛ به همین دلیل برای هر پردازنده گرافیکی دو نوع سرعت کلاک بیان می‌شود:

  •  فرکانس پایه: حداقل سرعتِ کلاکِ پایدارِ هسته پردازش را نشان می‌دهد.
  •  فرکانس بوست: حد سرعت بالایی است که در طول پردازشِ کارهای سنگین به دست می‌آید. 
سرعت کلاک هسته در کارت گرافیک
سرعت کلاک تعداد محاسباتی را که هسته‌ها در هر ثانیه انجام می‌دهند، نشان می‌دهد

پشتیبانی از اورکلاک

 بسیاری از پردازنده‌های گرافیکی از اورکلاک پشتیبانی می‌کنند که به برنامه‌ها اجازه می‌دهند، سرعت کلاک پایه و بوست را به مقادیر بسیار بالاتری نسبت به مشخصات افزایش دهند. باید در نظر داشت که سرعت کلاک بالاتر، گرمای بیشتری تولید می‌کند و به شدت به شرایط حرارتی بستگی دارد؛ بنابراین اگر قصد دارید GPU خود را اورکلاک کنید، مطمئن شوید که خنک‌کننده کافی وجود دارد و GPU از آستانه دمای بحرانی تجاوز نمی‌کند.

4. نوع حافظه (GDDR)

حافظه در کارت‌های گرافیک مانند RAM معمولی در کامپیوتر است. داده‌های گرافیکی را به طور موقت ذخیره می‌کند تا توسط GPU پردازش شود. رم در کارت‌های گرافیک به عنوان VRAM (حافظه ویدیویی) شناخته می‌شود. رایج‌ترین نوع حافظه، GDDR نام دارد که مخفف Graphics Double Data Rate است. امروزه کارت‌های گرافیک از حافظه‌های GDDR5، GDDR5x یا GDDR6 VRAM استفاده می‌کنند.

کدام نوع از حافظه‌های GDDR بهتر است؟

 به طور کلی حافظه گرافیکی نسخه بالاتر GDDR، بهتر از نسخه‌های پایین‌تر است. با جدیدتر شدن هر نسخه، ظرفیت، سرعت کلاک و نرخ انتقال داده نسبت به مدل قبل‌تر از خود، افزایش یافته است که به حافظه این امکان را می‌دهد، داده‌های بیشتری را ذخیره و با سرعت بالاتری پردازش کند و در نهایت عملکرد کارت گرافیک را بهبود ببخشد.

حافظه GDDR  در کارت گرافیک
رایج‌ترین نوع حافظه در کارت گرافیک، GDDR نام دارد.

5. اندازه حافظه

مانند رم معمولی، اندازه حافظه کارت گرافیک هم بر حسب گیگابایت اندازه‌گیری می‌شود. مقدار آن هر چه بیشتر باشد بهتر است؛ زیرا فضای بیشتری برای ذخیره اطلاعات گرافیکی وجود دارد اما باید توجه داشت که با افزایش میزان حافظه از یک سطح معین، لزوما عملکرد کارت گرافیک افزایش پیدا نمی‌کند و همه مشخصات در کنار هم می‌توانند تعیین‌کننده کارکرد کارت باشند.

اندازه‌های رایج VRAM، ۴ گیگابایت، ۶ گیگابایت، ۸ گیگابایت است. شایان ذکر است که VRAM روی کارت گرافیک مانند RAM معمولیِ مادربرد قابل تغییر یا ارتقا نیست؛ VRAM در سخت‌افزار کارت گرافیک تعبیه شده است.

نکته: مقدار RAM بالاتری در GPUهای قدرتمندتر موجود است.

6. پهنای باند حافظه

پهنای باند حافظه را می‌توان به عنوان یک معیار درست برای سنجش عملکرد VRAM روی یک کارت گرافیک دید. پهنای باند حافظه به سادگی این است که با چه سرعتی می‌توان به حافظه گرافیک روی کارت شما در هنگام استفاده، دسترسی پیدا کرد و از آن بهره برد.

پهنای باند حافظه، حاصل‌ضرب دو متغیر اصلی است: سرعت کلاک حافظه یا فرکانس حافظه (Memory clock speed) و  باس رابط حافظه یا باس کارت گرافیک (Memory bus width)

فرکانس حافظه (Memory clock speed)

فرکانس حافظه یا سرعت کلاک حافظه هر چه عدد بیشتری داشته باشد، بهتر است. این متغیری است که بر حسب مگاهرتز اندازه‌گیری می‌شود و به سرعت دسترسی VRAM به اطلاعاتی که ذخیره کرده است، اشاره دارد.

باس رابط حافظه (Memory bus width)

باس رابط حافظه یا باس کارت گرافیک هر چقدر گسترده‌تر باشد، امکان انتقال اطلاعات بیشتری را فراهم می‌کند. واحد اندازه‌گیری آن بیت است.

باس رابط حافظه
باس رابط حافظه هر چقدر گسترده‌تر باشد، امکان انتقال اطلاعات بیشتری را فراهم می‌کند

در نهایت در مورد حافظه کارت گرافیک علاوه بر نوع و مقدار حافظه باید هنگام خرید به پهنای باند و متغیرهای مربوط به آن توجه ویژه کرد؛ چرا که این مقادیر هستند که نقشی کلیدی در کیفیت حافظه کارت گرافیک ایفا می‌کنند نه صرفا مقدار حافظه.

7. انتخاب کارت گرافیک مناسب مادربرد

چه از ابتدا یک رایانه شخصی بسازید، چه بخواهید تنها کارت گرافیک رایانه شخصی خود را ارتقا دهید، باید مطمئن شوید که کارت گرافیکی که خریداری می‌کنید با مادربرد سازگار است. در گذشته استفاده از پورت AGP (درگاه گرافیکی سریع) بسیار رایج بود اما شروع تدریجی حذف آن از سال ۲۰۰۴ شروع شد. امروزه تمامی کارت‌های گرافیک از رابط PCI Express  یا PCIe برای اتصال به مادربرد استفاده می‌کنند.

کارت گرافیک مناسب مادربرد
کارت گرافیک باید با مادربرد کامپیوترتان سازگار باشد.

8. توان طراحی حرارتی (TDP)

توان طراحی حرارتی یا نقطه حرارتی (TDP)، یکی دیگر از مشخصات یک کارت گرافیک خوب است که برای ارزیابی مصرف انرژی و عملکرد حرارتی یک GPU به کار می‌رود. TDP بیشترین میزان گرمایی است که یک پردازنده گرافیکی زیر سنگین‌ترین فشار و بار کاری، تولید می‌کند. واحد اندازه‌گیری آن وات است.

TDP به طور بالقوه بر انتخاب سایر قسمت‌های ساخت رایانه شما تأثیر می‌گذارد. باید مطمئن شوید که توان خروجی برای PSU ( دستگاهی جهت تامین انرژی الکتریکی قطعات و سخت‌افزارهای سیستم‌های کامپیوتر) شما نه تنها برای حمل کارت گرافیک بلکه تمام اجزای دیگر در سیستم کافی است.

نکته: اگر کارت گرافیک شما دارای توان بالایی مانند 180 وات و بالاتر است، توصیه می‌شود یک کیس کامپیوتری داشته باشید که دارای تهویه مناسب برای اتلاف گرماست.

9. کانکتور برق کارت گرافیک

هنگام خرید یک کارت گرافیک، علاوه بر حداکثر توان خروجی، باید به کانکتورهای برق آن نیز توجه داشته باشید و مطمئن شوید که می‌تواند کارت گرافیک شما را تغذیه کند.

یک اسلات PCIe می‌تواند برق کارتی را که در آن قرار دارد، تامین کند اما فقط 75 وات. کارت‌های گرافیک به قدری پرمصرف شده‌اند که طولی نکشید که از این حد فراتر رفتند و به قدرت بیشتری نیاز داشتند؛ به همین دلیل، پردازنده‌های گرافیکی مدرن دارای کانکتورهای برق هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا برق اضافی را مستقیماً از PSU دریافت کنند. این کانکتورها می‌توانند ۶ پین یا ۸پین باشند.

نکته: یک کارت گرافیک مدرن می تواند تا 2 کانکتور داشته باشد.

10.  پورت های خروجی کارت گرافیک

اگر می‌خواهید رایانه شخصی خود را به چندین مانیتور متصل کنید، مهم است که به پورت‌های موجود و کانکتورهایی که مانیتورهای شما به آن‌ها دسترسی دارند، توجه داشته باشید. کارت‌های گرافیک اغلب دارای چندین نوع مختلف کانکتور خروجی ویدئو هستند. بسته به نوع مانیتوری که استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد می‌توانید از طریق HDMI یا DisplayPort به کارت متصل شوید. این پورت‌ها به روز‌تر و کم حجم‌تر هستند و قابلیت انتقال اطلاعات با سرعت بیشتر را هم دارند.

پورت های خروجی کارت گرافیک
انواع پورت‌های خروجی ویدیویی

برخی از کارت‌های جدیدتر از USB Type-C برای اتصال بهره می‌برند، اگر چه کمتر دیده می‌شود که مانیتورهایی را پیدا کنید که از آن پشتیبانی ‌کنند؛ زیرا هنوز یک فناوری در حال ظهور است. VGA و DVI پورت‌های نسبتا قدیمی‌تری هستند که فقط در نمایشگرهای قدیمی‌تر دیده می‌شوند.

پورت HDMI در کارت گرافیک

در حال حاضر رایج‌ترین پورت موجود برای کارت گرافیک، HDMI است. خروجی صدا و تصویر را ساپورت می‌کند. جدیدترین نسخه، HDMI 2.0، دارای پهنای باند کافی برای پشتیبانی از رزولوشن تا 4K در ۶۰ هرتز است. عملکرد خوبی در رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل در ۱۴۴ هرتز دارد. همچنین از رنگ‌های ۱۰ بیتی و ۱۲ بیتی پشتیبانی می‌کند که امکان پخش محتوای HDR (محدوده دینامیکی بالا) را فراهم می‌سازد.

پورت دیسپلی در کارت گرافیک

DisplayPort همانند پورت HDMI بسیار شناخته شده است. پورت DisplayPort هم از خروجی صدا و تصویر پشتیبانی می‌کند. دستیابی به وضوح بالا با DisplayPort همیشه ساده بوده است. DisplayPort 1.4 می‌تواند تا 4K با فرکانس ۱۴۴ هرتز رندر کند، در حالی که حتی نسخه نسبتا قدیمی ۱.۱، قادر است تا ۱۰۸۰ پیکسل در ۱۴۴ هرتز را پشتیبانی کند.

با نرخ تازه‌سازی پایین‌تر، DisplayPort می‌تواند تا رزولوشن 8K را ساپورت کند. این ویژگی، دیسپلی پورت را به یکی از تنها گزینه‌های خروجی تبدیل می‌کند که می‌تواند از این وضوح مطلوب پشتیبانی کند.

پورت USB Type-C در کارت گرافیک

یکی از جدیدترین پورت‌ها، USB Type-C است که بهبودیافته پورت USB Type-A محسوب می‌شود. این نوع پورت‌ها کوچک‌تر هستند، قابلیت اتصال از هر دو سمت را دارند و جریان بیشتری را می‌توانند حمل کنند؛ به همین علت نه تنها دیتا، صدا و تصویر را به خوبی منتقل می‌کنند، بلکه قادرند نقش شارژر را هم بر عهده بگیرند. USB Type-C می‌تواند رزولوشن تا 4K را با فرکانس ۶۰ هرتز پشتیبانی کند. 

پورت DVI و پورت VGA در کارت گرافیک

پورت‌های DVI و VGA به دلیل محدودیتشان در سرعت انتقال اطلاعات، در کارت‌های گرافیکِ قدرتمند استفاده نمی‌شوند. شما این پورت‌ها را تنها در کارت‌های گرافیک ارزان قیمت پیدا خواهید کرد. هر دو قدیمی هستند و جای خود را کم کم به HDMI و DisplayPort ها می‌دهند.

11. رابط برنامه نویسی API

DirectX 12، OpenGL 4.6، و Vulkan 1.2 جدیدترین نسخه‌های API در حال حاضر هستند. اکثر کارت‌های گرافیک محبوب مبتنی بر پردازنده‌های گرافیکی AMD یا Nvidia از Vulkan و DirectX پشتیبانی می‌کنند. 

برای انجام پردازش اطلاعات گرافیکی رایانه، سخت‌افزار و نرم‌افزار باید بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و دستورالعمل‌ها را ارسال کنند. اینجاست که یک Graphics API وارد می‌شود. یک رابط برنامه‌نویسی شامل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هاست که به GPU می‌گوید چگونه وظایف پیچیده گرافیکی را حل کند. 

12. GFLOPS یا TFLOPS برای کارت گرافیک

استفاده از گیگافلاپ یا ترافلاپس یکی از بهترین راه‌ها برای تخمین عملکرد نسبی یک واحد پردازش گرافیکی نسبت به واحد دیگر است. این مقدار از حاصل‌ضرب تعداد هسته در سرعت کلاک بر حسب گیگاهرتز به دست می‌آید.

 البته باید توجه داشت که دو کارتی که با هم مقایسه می‌کنید، باید طراحی یکسان داشته باشند، در غیر این صورت ممکن است تخمینی منطقی به شما ندهد.

فناوری‌های خاص کارت گرافیک با GPU انویدیا و AMD

انویدیا و AMD سال‌ها رقیب یکدیگر هستند. هر کدام دائماً در حال توسعه فناوری‌های جدیدند تا تجربه بهتری را در هنگام استفاده از کارت‌های گرافیک خود به مصرف‌کننده ارائه دهند. در این بخش به برخی از این فناوری‌ها اشاره می‌کنیم.

کارت گرافیک انویدیا
انویدیا و AMD هر کدام دائماً در حال توسعه فناوری‌های جدیدند.

فناوری‌های مختص Nvidia

فناوری‌هایی که به طور خاص شرکت انویدیا برای کارت‌های گرافیک خود ارائه می‌کند، عبارتند از:

  • Nvidia G-Sync: این فناوری انویدیا جهت همگام‌سازی تطبیقی برای نمایشگرهاست. اگر کارت گرافیک و مانیتور از G-Sync پشتیبانی کنند، می‌توان نرخ تازه‌سازی نمایشگر را مطابق GPU تنظیم کرد؛ بنابراین از پارگی تصویر (Tearing) جلوگیری می‌شود.
  • :Nvidia DLSS  DLSS مخفف Deep Learning Super Sampling است. فناوری DLSS با رندر کردن تصاویر در رزولوشن پایین‌تر، فشار وارده بر کارت گرافیک‌ را کاهش می‌دهد و سپس تصویر را روی رزولوشن نمایشگر با کمک هوش مصنوعی، بازسازی می‌کند. با این فناوری با هزینه عملکرد کم‌تر، نتیجه‌ای بهتر را دریافت خواهید کرد.
  • Nvidia Ansel : شما می‌توانید با کمک این فناوری در حین بازی از موقعیت‌های مختلف عکس بگیرید. سپس با استفاده از فیلترهای مختلف، عکس را ادیت کنید و به راحتی در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
  • Nvidia NVLink : این قابلیت، امکان اتصال مستقیم چندین پردازنده گرافیکی Nvidia را به طور همزمان با پهنای باند چشمگیر فراهم می‌کند که می‌تواند عملکرد گرافیکی را بهبود ببخشد.
  • Nvidia GPU Boost : در طول انجام بازی، اگر پردازنده گرافیکی Nvidia با سرعت کلاک پایه خود، خنک کار کند، می‌تواند به طور هوشمندانه خود را تا سرعت مشخصی اورکلاک سازد تا عملکرد بهتری داشته باشد.
  • Nvidia VR Ready: این برچسبی است که توسط Nvidia استفاده می‌شود تا نشان دهد که سخت‌افزار مربوطه دارای قابلیت فنی برای پشتیبانی از برنامه‌های VR (واقعیت مجازی) است.
  • Nvidia Highlights : این قابلیت می‌تواند لحظات مهم در حین بازی را تشخیص داده و به صورت خودکار آن‌ها را ضبط کند. این عکس‌ها را می‌توان به راحتی به اشتراک گذاشت.

فناوری‌های مختص AMD

فناوری‌هایی که شرکت AMD برای کارت‌های گرافیک خود اراپه می‌دهد، عبارتند از:

  • AMD FreeSync : این قابلیت برای همگام‌سازی تطبیقی است. کارت گرافیک و نمایشگر هر دو باید از FreeSync پشتیبانی کنند. با این حال، بر خلاف G-Sync انویدیا، FreeSync می‌تواند توسط پردازنده‌های گرافیکی Nvidia یا AMD استفاده شود.
  • AMD CrossFire: این فناوری اجازه می‌دهد تا حداکثر ۴ پردازنده گرافیکی در یک کامپیوتر منفرد به هم متصل شوند تا عملکرد کارت گرافیک افزایش یابد.
  • AMD Eyefinity : با این فناوری این امکان فراهم می‌شود تا چندین نمایشگر به صورت همگام با یکدیگر استفاده شوند. چندین مانیتور را می‌توان در کنار هم قرار داد. نرم‌افزار Eyefinity کل تصویر را روی هر مانیتور توزیع می‌کند تا وسعت دید بزرگ‌تری به شما بدهد.
  • AMD ReLive : این قابلیت امکان ثبت عکس‌ها و ویدیوهای درون بازی را بدون هیچ مشکلی فراهم می‌سازد. همچنین از پخش زنده پشتیبانی می‌کند و شروع به کار را در سیستم عامل‌هایی مانند Twitch سهولت می‌بخشد.
  • AMD VR Ready : این برچسبِ AMD نشان‌دهنده آن است که سخت‌افزار مورد نظر می‌تواند از نرم‌افزار VR و هدست‌هایی مانند Oculus Rift  (نوعی هدست واقعیت مجازی) پشتیبانی کند.
  • AMD PowerTune : این فناوری به GPUهای پشتیبانی شده AMD اجازه می‌دهد تا سرعت کلاک خود را به صورت پویا تغییر دهند تا عملکرد را در حین کار یا بازی بهبود بخشند.
  • AMD Radeon Boost: در مواقعی که افزایش نرخ فریم مورد نیاز است، مانند زمانی که تصویر متقاطع را به سرعت روی صفحه حرکت می‌دهید، وضوح را می‌توان به طور هوشمند کاهش داد تا امکان افزایش FPS (نرخ فریم) فراهم شود.

کارت گرافیک مرجع یا اختصاصی؟

از آن جایی که کارت‌های گرافیک مرجع محبوب هستند اما برای کارهای حرفه‌ای و پیشرفته بهینه نشده‌اند، لازم دانستیم در این قسمت از راهنمای خرید کارت گرافیک برای آگاهی‌بخشیِ کامل  مزایا و معایب هر یک را برشمریم تا شما با دانش کافی اقدام به خرید نمایید.

راهنمای خرید کارت گرافیک
کارت‌های گرافیک مرجع برای کارهای حرفه‌ای بهینه نشده‌اند.

کارت گرافیک مرجع چیست؟

کارت گرافیک مرجع یا رفرنس اساساً یک محصول ساده است که توسط یک شرکت تولیدکننده GPU ارائه می‌شود. همه ما می‌دانیم که شرکت‌های اصلی در این زمینه NVIDIA و AMD هستند؛ بنابراین کارت مرجع محصولی است که توسط این شرکت‌ها تولید می‌شود. آن‌ها همچنین به عنوان کارت گرافیک Founders Edition یا کارت گرافیک رفرنس شناخته می‌شوند. 

کارت گرافیک اختصاصی (AIB) چیست؟ 

کارت‌های گرافیک اختصاصی (AIB، Third-Party، Non-Reference یا Custom) به دلیل عملکرد بالا، وزن سنگین، خنک‌کنندگی عالی و تولید گرما بسیار معروف هستند. شرکت‌هایی مانند Asus، Gigabyte، MSI و Aorus، پردازند‌ه‌های گرافیکی شرکت NVIDIA یا AMD را روی PCB (Printed Circuit Board) خوشان نصب و اورکلاک می‌کنند. سپس سیستم خنک‌کننده بهتری با دو یا سه فن روی کارت قرار می‌دهند.

کارت‌ گرافیک مرجع بهتر است یا اختصاصی؟ 

برای کارهای معمولی مانند مرور وب، رسانه، پردازش کلمه، ویرایش عکس و بازی معمولی، یک کارت گرافیک مرجع می‌تواند برای شما خوب کار کند اما اگر می‌خواهید از کارت گرافیک برای بازی‌های حرفه‌ای، ویرایش ویدیو، طراحی گرافیک و ... استفاده کنید، بهتر است مدل اختصاصی بخرید.

اما

دلیل اصلی این است که سیستم خنک‌کننده چندان عالی ندارند. این کارت‌های گرافیک دارای یک خنک‌کننده از نوع دمنده هستند که می‌تواند گرمای معمولی را از کارت دور کند. نکته دیگر این است که GPU کارت‌های مرجع، اورکلاک نیست و حداکثر کلاک فقط کمی بالاتر از فرکانس پایه است؛ این یعنی عملکرد پایین‌تر.

بنابراین، اگر بودجه محدودی دارید و همچنین نیازهای گرافیکی و سه بعدی محدودی دارید، مطمئناً می‌توانید به سراغ کارت گرافیک مرجع بروید. در غیر این صورت، مطمئن شوید که روی یک محصول با کیفیت خوب سرمایه‌گذاری می‌کنید.

مزایا و معایب کارت گرافیک مرجع و اختصاصی چیست؟

کارت‌های گرافیکی مرجع و اختصاصی هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند که شما می‌توانید در جدول زیر آن‌ها را مشاهده کنید.

کارت گرافیک اختصاصی کارت گرافیک مرجع
معایب مزایا معایب مزایا
قیمت بسیار بالا عملکرد عالی عملکرد ضعیف کم هزینه‌تر
خرید آخرین مدل سخت است مکانیزم خنک‌کننده خوب امکان هیچ تغییر فیزیک و نرم‌افزاری جدی نیست تولید گرمای کمتر
تولید گرمای زیاد مناسب برای حرفه‌ای‌ها، گیمرها و ... عدم سهولت برای اورکلاک کردن وزن سبک‌تر
وزن سنگین - ظاهری زشت مصرف برق کمتر
- - - طول عمر بالاتر

با این حال ما همیشه پیشنهاد می‌کنیم برای گرفتن بهترین نتیجه، از کارت‌های گرافیک اختصاصی استفاده کنید.

برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی کارت گرافیک‌های اختصاصی لطفا کلیک کنید.

نکات خرید کارت گرافیک (۱۱ نکته کلیدی)

تا این بخش از مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک، ما به اهداف خرید پرداختیم و مشخصاتی را که با آن یک کارت گرافیک به بازار عرضه می‌شود، برشمردیم. اکنون زمان آن رسیده است نکات مهم هنگام خرید یک کارت گرافیک مناسب با نیازتان  را مطرح کنیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. با ما همراه باشید.

1.  بودجه خود را تعیین کنید

حقیقت سخت در مورد کارت‌های گرافیک این است که اگر می‌خواهید عملکرد عالی داشته باشید، باید هزینه بیشتری بپردازید؛ کارت‌هایی با بالاترین عملکرد، بسیار گران هستند. پس یکی از نکات مهم در خرید کارت گرافیک میزان بودجه شماست. 

2. مشخص کنید برای خرید کارت گرافیک به کدام GPU نیاز دارید

آن چه مهم است این است که تصمیم بگیرید چه کاری می‌خواهید انجام دهید، سپس متوجه می‌شوید که کدام مشخصات به شما در هنگام خرید کمک می‌کند؛ چرا که در غیر این صورت می‌توانید به راحتی درگیر شماره مدل‌ها، فناوری‌های اختصاصی، هسته‌های پردازنده و تعداد زیادی آمار مختلف که با هر کارت گرافیک ارائه می‌شود، شوید. 

به عنوان مثال، آیا می‌خواهید Battlefield 2042 را روی رایانه شخصی بازی کنید؟ یا امیدوار هستید که زمان زیادی را با Cyberpunk 2077 بگذرانید؟ برای این منظور باید به گرافیک مورد نیاز بازی مدنظرتان توجه کنید و از آن به عنوان پایه مشخصات استفاده کنید.

3. در مورد کارت‌ گرافیک‌ انتخابی خود تحقیق کنید

هنگامی که متوجه شدید به چه مشخصاتی از کارت گرافیک نیازمندید و چقدر می‌خواهید برای آن هزینه کنید، GPU UserBenchmark را بررسی کنید تا با عملکرد کارت‌های مختلف آشنا شوید.

4. رم GDDR اولویت اصلی شما باشد

یکی از نکات مهم برای خرید کارت گرافیک، توجه به رم GDDR است که میزان حافظه کارت گرافیک را مشخص می‌کند. به طور معمول، هرچه رم GPU شما بیشتر باشد، محاسبات بیشتری می‌تواند انجام دهد و گرافیک بهتری دریافت خواهید کرد.

با این حال، حتی مهم‌تر از مقدار رم، نوع رم و پهنای باند آن است. مدت‌ها پیش، رم DDR3 استاندارد کارت‌های گرافیکی با کارایی بالا بود اما فناوری بسیار فراتر از آن حرکت کرده است. همان طور که در Nvidia GeForce RTX 3080 و RTX 3090 خواهید دید، از امروز بهترین نوع رم GPU که می‌توانید از آن استفاده کنید GDDR6X است.

5. کارت گرافیک‌هایی با خنک‌کننده اختصاصی انتخاب کنید

 ترجیحا به سراغ خنک‌کننده‌های قدرتمند بروید؛ چرا که هر چقدر کارت گرافیک خنک‌تر باشد، کار برای اورکلاکینگ هموارتر خواهد بود. سیستم‌های خنک‌کننده مرجع معمولاً دارای یک فن در یک طرف هستند در حالی که سیستم‌های خنک‌کننده غیر مرجع یا اختصاصی دارای دو فن (یا حتی سه فن) هستند تا هوای داغ را مستقیماً از کارت گرافیک دور کرده و از کیس خارج کنند. خنک‌کننده‌های اختصاصی بی‌صداتر و مؤثرتر هستند. 

این موضوع به ویژه برای پردازنده‌های گرافیکی AMD اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا AMD حرارت بیشتری در مقایسه با Nvidia تولید می‌کند.

6. سازگاری GPU را با کامپیوتر خود بررسی کنید

یکی از نکات در مورد خرید کارت گرافیک سازگاری GPU با کامپیوترتان است. با هر کارت گرافیکی، همیشه احتمال بروز مشکلات سازگاری وجود دارد. مشکلات رایج شامل مواردی مانند:

  • منبع تغذیه (نوع ورودی، نیازهای برق و ...) 
  •  اندازه خود کارت (آیا داخل کیس کامپیوتر شما قرار می‌گیرد؟) 

است.

ابعاد کارت گرافیک

ابعاد کارت گرافیک باید بگونه‌ای باشد که راحت در کیس کامپیوتر شما قرار بگیرد. برای مثال، مادربرد شما به یک اسلات PCIe 16 نیاز دارد. شما باید فاصله این اسلات تا اجزایی که ممکن است با کارت گرافیک شما تداخل داشته باشد را اندازه‌گیری کنید. این را با طول و عرض کارت مقایسه کنید و مطمئن شوید که فضای کافی در اطراف دارید.

منبع تغذیه کارت گرافیک

همچنین باید بفهمید که آیا کارت باید از منبع تغذیه خارجی شما استفاده کند یا خیر. برخی از کارت‌های رده پایین‌تر انرژی کافی را از پورت PCI روی مادربرد شما دریافت می‌کنند اما اگر به برق بیشتری نیاز باشد، شما باید برای یک منبع تغذیه برنامه‌ریزی کنید و مطمئن شوید که برق کافی از منبع تغذیه خارج می‌شود تا همه چیز در رایانه شما کار کند.

منبع تغذیه برای کارت گرافیک
اگر کارت گرافیک به برق بیشتری نیاز داشته باشد، شما باید برای یک منبع تغذیه برنامه‌ریزی کنید

7. برای وضوح تصویر بالاتر، کارت گرافیکی قدرتمند انتخاب کنید

وضوح تصویر بالاتر به معنای بار پردازشی بیشتر روی پردازنده گرافیکی است. علاوه بر آن حافظه ویدیویی بیشتری هم می‌خواهد؛ بنابراین برای داشتن تصویری واضح و شفاف شما باید کارت گرافیکی قدرتمند با پهنای باند حافظه زیاد داشته باشید.

8. اگر گیمر هستید به نرخ فریم کارت گرافیک توجه کنید

اگر می‌خواهید از بازی کردن لذت ببریدکارت گرافیکی با نرخ فریم کمتر از ۳۰ FPS انتخاب نکنید. جهت اجرای روان بازی، کارت گرافیک باید در هر ثانیه تعداد قابل قبولی فریم را رندر کند و به تصویر بکشد، اگر این تعداد کم باشد اجرا روان و طبیعی نخواهد بود.

بسیاری از گیمرها عدد ۶۰ فریم را مقداری استاندارد می‌دانند.

9. برای اعمال فیلترهای گرافیکی، به دنبال کارت گرافیک قدرتمند بروید

اگر به اعمال فیلترهای گرافیکی علاقه‌مند هستید یا قصد استفاده از نرم‌افزارهایی نظیر Hairworks را دارید، باید به سراغ کارت گرافیک‌های قدرتمند بروید؛ چرا که اجرای این فیلترها بار سنگینی را به پردازنده گرافیکی وارد می‌کند. فیلترهای گرافیکی می‌توانند:

  • لذت بازی کردن را دو چندان کنند.
  • کیفیت تصویر را بالا ببرند.
  • سایه‌پردازی‌ها طبیعی‌تر جلوه کند.
  • ...

10. برای پردازنده گرافیکی رده پایین، به دنبال خنک‌کننده قوی نباشید

پردازنده‌های گرافیکی رده پایین و حتی میان رده واقعاً به خنک‌کننده‌های بزرگ و سه فن نیاز ندارند، اگر اختلاف قیمت‌ها زیاد بود، از خرید مدل‌هایی با خنک‌کننده قوی پرهیز کنید.

11. یک بار هزینه کنید اما خوب هزینه کنید

آینده‌نگر باشید و به جای این که مرتب به فکر ارتقا کارت گرافیک خود باشید، از همان ابتدا کارتی جدید و به روز خریداری کنید که تا مدت‌ها نیاز به ارتقا آن نداشته باشید و متحمل هزینه اضافی نشوید.

راهنمای خرید کارت گرافیک براساس قیمت

در این بخش از مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک، ما قصد داریم به معرفی چند مدل کارت کرافیگ با کاربری‌های مختلف در رنج‌های قیمتی متفاوت بپردازیم تا شما بتوانید با اطلاعاتی که در این مقاله کسب کردید و با توجه به نیاز و بودجه‌تان بهترین انتخاب را داشته باشید.

  • راهنمای خرید کارت گرافیک  ارزان (تا ۲ میلیون تومان)
  • راهنمای خرید کارت گرافیک تا ۳ میلیون تومان
  • راهنمای خرید کارت گرافیک تا ۵ میلیون تومان
  • راهنمای خرید کارت گرافیک تا ۷ میلیون تومان
  • راهنمای خرید کارت گرافیک تا ۱۲ میلیون تومان
  • راهنمای خرید کارت گرافیک تا ۱۵ میلیون تومان

کارت گرافیک تا سه میلیون تومان

کارت گرافیک Biostar VN7315THX1 GT730 DDR5 2GB محصولی با ارزش خرید بالا، قدرت سخت‌افزاری مناسب تکنولوژی پیشرفته مشترک ایسوس و انویدیا است که بر پایه تراشه GeForce GT 730 انویدیا با فرکانس ۹۰۲ مگاهرتز تولید شده است. ۲ گیگابایت حافظه از نوع GDDR5 با فرکانس موثر ۳۲۰۰ مگاهرتزی دارد. برای خرید این محصول باید در حدود دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هزینه کنید.

کارت گرافیک Biostar VN7315THX1 GT730 DDR5 2GB
کارت گرافیک Biostar VN7315THX1 GT730 DDR5 2GB با کاربری عمومی و قیمت مناسب
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی کارت گرافیک Biostar VN7315THX1 GT730 DDR5 2GB لطفا کلیک کنید.

کارت گرافیک تا ۵ میلیون تومان

کارت گرافیک ایسوس GT730-SL-2GD5-BRK با ظرفیت ۲ گیگابایت از برند ایسوس با کاربری عمومی است. این محصول در حدود ۴ میلیون تومان قیمت دارد که جزو کارت گرافیک‌‌های اقتصادی دسته‌بندی می‌شود. حافظه آن از نوع DDR3 با باس ۱۲۸ بیت است و پردازنده NVIDIA GeForce GT730 بهره می‌برد.

کارت گرافیک GT730-SL-2GD5-BRK
کارت گرافیک GT730-SL-2GD5-BRK کارتی ارزان با کاربری عمومی
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی کارت گرافیک GT730-SL-2GD5-BRK لطفا کلیک کنید.

کارت گرافیک تا ۱۰ میلیون تومان

کارت گرافیک ایسوس Dual GeForce GTX 1650 OC Edition 4GB GDDR6 EVO ظرفیت ۲ گیگابایت، با قیمتی در حدود ۱۰ میلیون تومان، محصولی کاربردی است که برای سیستم‌های خانگی و اداری مناسب است و می‌تواند جوابگوی بازی‌های نیمه‌حرفه‌ای هم باشد. علاوه بر قیمت مناسب، استفاده از رم DDR5، کم حجم بودن کارت گرافیک با وجود داشتن ساختاری پیشرفته و همچنین استفاده از سیستم خنک‌کننده مناسب از مزایای این کارت محسوب می‌شود.

کارت گرافیک Dual GeForce GTX 1650 OC Edition 4GB GDDR6 EVO
کارت گرافیک Dual GeForce GTX 1650 OC Edition 4GB GDDR6 EVO ، با کاربری عمومی و گیمینگ
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی کارت گرافیک Dual GeForce GTX 1650 OC Edition 4GB GDDR6 EVO لطفا کلیک کنید.

کارت گرافیک تا ۲۰ میلیون تومان

کارت گرافیک گیگابایت مدل GeForce GTX 1660 SUPER D6 6G از سری جدید کارت‌های انویدیاست که در حدود ۱۶ میلیون تومان قیمت دارد. این کارت گرافیک گیگابایت برای متخصصین حوزه گرافیک، تدوین، پویانمایی و ... مناسب است.

کارت گرافیک Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER D6 6G
کارت گرافیک Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER D6 6G ، با کاربری عمومی و مناسب برای کارهای گرافیکی
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی کارت گرافیک Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER D6 6G لطفا کلیک کنید.

کارت گرافیک تا ۲۵ میلیون تومان

کارت گرافیک ایسوس Dual GeForce RTX 3060 Ti OC Edition 8GB GDDR6X یکی از بهترین کارت گرافیک‌ های بالا رده است که توانسته توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. این کارت گرافیک در حدود ۲۴ میلیون تومان قیمت دارید که برای کار با ابزارهای گرافیکی همچون پریمیر، ایلوستریتور و فتوشاپ بسیار مناسب است.

کارت گرافیک ایسوس Dual GeForce RTX 3060 Ti OC Edition 8GB GDDR6X
کارت گرافیک Asus Dual GeForce RTX 3060 Ti OC Edition 8GB GDDR6X مناسب برای کارهای گرافیکی
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی کارت گرافیک Asus Dual GeForce RTX 3060 Ti OC Edition 8GB GDDR6X لطفا کلیک کنید.

کارت گرافیک تا ۴۰ میلیون تومان

قیمت کارت گرافیک خوب ایسوس ProArt GeForce RTX 4060 Ti OC edition GDDR6 ظرفیت ۱۶ گیگابایت، در حدود ۳۶ میلیون تومان است. این کارت گرافیک حافظه‌ای از نوع GDDR6 و پردازنده‌ای ساخت شرکت انویدیا دارد. همزمان می‌تواند از ۴ مانیتور پشتیبانی کند. این کارت گرافیک کارآمد برای کاربری عمومی و گیمینگ گزینه‌ای ایده‌ال محسوب می‌شود.

کارت گرافیک Asus ProArt GeForce RTX 4060 Ti OC edition GDDR6
کارت گرافیک Asus ProArt GeForce RTX 4060 Ti OC edition GDDR6 با کاربری عمومی و گیمینگ
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی کارت گرافیک Asus ProArt GeForce RTX 4060 Ti OC edition GDDR6 لطفا کلیک کنید.

از کجا کارت گرافیک بخریم؟

تا این قسمت مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک ما سعی کردیم، تمامی اطلاعات لازم را برای یک انتخاب درست و هوشمندانه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم توانسته باشید کارت گرافیک مناسب خود را انتخاب کنید. جهت خرید می‌توانید از طریق سایت ادبازار سفارش خود را ثبت کنید و از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • محصولی با گارانتی اصلی خریداری می‌کنید.
  • ادبازار اصالت کالا را تضمین می‌کند.
  • امکان خرید کارت گرافیک در اصفهان به صورت حضوری برای شما فراهم است.
  • در صورت خرید آنلاین هم شما می‌توانید هنگام تحویل کالا درب منزل، هزینه را پرداخت کنید.

سوالات متداول

1. چه کارت گرافیکی مناسب نمایشگر شماست؟

نمایشگر شما باید توانایی همگام‌سازی با کارت گرافیک را داشته باشد. اگر مانیتورتان فناوری فری سینگ را ساپورت می‌کند، از کارتی با پردازنده AMD استفاده کنید و اگر نمایشگرتان قابلیت G-Sync دارد، بهتر است کارت گرافیکی با پردازنده انویدیا خریداری کنید.

همچنین به رزولوشن و نرخ نوسازی نمایشگرتان توجه کنید، اگر مقادیر محدود دارند و قابل ارتقا نیستند از کارت گرافیک رده بالا استفاده نکنید؛ چرا که نمی‌توانید از حداکثر کارایی کارت گرافیک خود بهره ببرید و سرمایه شما به هدر می‌رود.

2. تفاوت رم رایانه با رم GPU چیست؟

CPU شما از RAM برای پردازش گردش کار محاسباتی استفاده می‌کند. بسیار سریع عمل می‌کند و برای کم‌ترین تأخیر بهینه شده است. در مقابل، رم GDDR برای پردازش بارهای کاری گرافیکی طراحی شده و برای حداکثر پهنای باند بهینه شده است.

3. Asic Quality چیست و چه کاربردی دارد؟

Asic Quality یکی از پارامترهای موجود در برنامه کاربردی  GPU-Z (نرم‌افزاری برای تشخیص مشخصات کارت گرافیک سیستم) است. در واقع Asic یک برآورد تقریبی از کیفیت چیپ گرافیکی از لحاظ میزان ولتاژ مورد نیازش است.

میزان Asic Quality برحسب درصد بیان می‌شود. هر چه درصد بالاتری نمایان شود، یعنی  پردازنده گرافیکی از نظر نرم‌افزار از کیفیت بالاتری برخوردار است و به اصطلاح نشت ولتاژ کمتری دارد؛ بنابراین می‌تواند در هر شرایطی با ولتاژ کمتر از حالت نرمال به پایداری کامل برسد و چون دمای پایین‌تری دارد، پتانسیل اورکلاک بیشتری خواهد داشت.

تذکر: پارامترهایی مانند طراحی مدارتغذیه، طراحی سیستم خنک و ... از اهمیت بیشتری نسبت به Asic Quality برخوردار هستند و عملا این پارمتر برای کاربران عادی خانگی و گیمرها چندان ارزشی ندارد.

جمع‌بندی

آن چه در مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک آموختیم:

  • انتخاب کارت گرافیک بخش مهمی از ساخت، خرید یا ارتقاء یک رایانه شخصی محسوب می‌شود. 
  • وجود کارت گرافیکی کارآمد، عملکرد کامپیوتر شما را بالا می‌برد.
  • گیمینگ، رندرینگ و کاربری عمومی می‌توانند از اهداف خرید یک کارت گرافیک خوب به شمار آیند.
  • آشنایی با ۱۲ مشخصه اصلی (پردازنده، سرعت کلاک و ...) برای خرید کارت گرافیکی خوب
  • بیان ۱۱ نکته کلیدی برای خرید کارت گرافیک
  • معرفی ۹ مدل کارت گرافیک در بازه قیمتی ۲ تا ۱۷۰ میلیون تومان
  • ...

ما در این مقاله سعی کردیم هر آن چه را که برای خرید یک کارت گرافیک خوب نیاز دارید، پوشش دهیم و با بالا بردن اطلاعات شما، سهمی هر چند کوچک در انتخاب هوشمندتان داشته باشیم. در صورت داشتن هر گونه سوال، نظر یا انتقاد می‌توانید در قسمت نظرات کامنت کنید، همکاران ما در اسرع وقت جوابگوی شما خواهند بود.

برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی کارت گرافیک از ادبازار لطفا کلیک کنید.