10 برنامه فایروال اندروید برتر برای گوشی (Firewall)

آموزش و ترفندها 10 شهریور 1398 علی مظفری

10 برنامه فایروال اندروید برتر برای گوشی (Firewall)

حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید دسترسی یک برنامه خاص به اینترنت و استفاده از آن را به طور کامل متوقف سازید. انجام این کار در کامپیوتر های ویندوزی به سادگی و از طریق برنامه فایروال (Firewall) امکانپذیر است، اما در گوشی های اندرویدی چطور؟ در گوشی های اندرویدی باید برای انجام این کار از برنامه های فایروال اختصاصی استفاده شود. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی 10 برنامه فایروال اندروید برتر بپردازیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

آیا می‌دانستید تقریبا اغلب اپلیکیشن هایی که در گوشی شما نصب شده‌اند از اتصال اینترنت دستگاه برای رد و بدل داده استفاده می‌کنند؟ حتی خیلی از برنامه هایی که تصورش را نمی‌کنید و اصلا قابلیت آنلاینی ندارند هم ممکن است از اینترنت استفاده نمایند و منجر به مصرف شدن حجم بسته شما شوند، اما آیا راهی برای جلوگیری از این مسئله و محدود کردن دسترسی اپلیکیشن های گوشی به اینترنت وجود دارد؟ به بیان دیگر چطور می‌توان دسترسی اپلیکیشن های خاص به اینترنت موبایل (وای فای یا موبایل دیتا) را متوقف کرد؟ بدین منظور بهترین گزینه برای انتخاب و استفاده برنامه های فایروال اندروید هستند. یک برنامه فایروال اندروید می‌تواند به طور کامل و تحت هر شرایط دسترسی برنامه های دیگر به اینترنت و مصرف آن را متوقف سازد.

پیش از اینکه به معرفی 10 برنامه فایروال برتر برای گوشی های اندرویدی بپردازیم باید بگوییم که سیستم عامل اندروید از نسخه 7 به بعد از قابلیتی تحت عنوان Restrict App Background Data دارد که به موجب آن می‌توان دسترسی به اینترنت برنامه هایی که در پس زمینه گوشی فعال هستند را متوقف کرد، اما این قابلیت منجر به توقف دسترسی به اینترنت برنامه هایی که توسط کاربر اجرا شده‌اند نمی‌شود! بنابراین قابلیت مذکور نمی‌تواند کارایی مشابه اپلیکیشن های فایروال را داشته باشد، چون یک برنامه فایروال این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که تحت هر شرایط بتواند دسترسی یک برنامه به اینترنت را متوقف کند. در ادامه این مطلب به معرفی 10 مورد از بهترین برنامه های فایروال اندروید فعلی می‌پردازیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

10 برنامه فایروال اندروید: اپلیکیشن NoRoot Firewall

 

10 برنامه فایروال اندروید برتر برای گوشی (Firewall)

 

همانطور که از نام اپلیکیشن NoRoot Firewall مشخص است، برای استفاده از این برنامه هیچ نیازی به روت بودن گوشی اندرویدی وجود ندارد و این موضوع اصلی ترین ویژگی مثبت این اپلیکیشن خواهد بود. بنابراین اگر یک گوشی اندرویدی روت نشده باشید و می‌خواهید برنامه فایروال قدرتمندی در آن نصب کنید، برنامه NoRoot Firewall از بهترین گزینه های پیش رویتان است. رابط کاربری این اپلیکیشن بسیار ساده و کاربردی طراحی شده و تعامل با آن به سادگی هرچه تمام‌تر امکانپذیر خواهد بود. وقتی این اپلیکیشن روی گوشی شما نصب شود، به طور خودکار برنامه هایی که روی دستگاه نصب هستند را بررسی می‌کند و یک لیست از آن ها برای مدیریت دسترسی اینترنت ارائه خواهد کرد. شما می‌توانید با مراجعه به این لیست مشخص کنید کدام اپلیکیشن ها دسترسی به اینترنت داشته باشند و کدامیک از آن ها امکان استفاده از اینترنت را نداشته باشند.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش اسنپ چت (Snapchat) و استفاده از این برنامه

امکان تغییر این تنظیمات هم هر زمان که تمایل داشته باشید با مراجعه دوباره به اپلیکیشن NoRoot Firewall امکانپذیر خواهد بود. بنابراین اگر به دنبال یک برنامه فایروال اندروید با کیفیت هستید که استفاده از آن نیازی به روت بودن گوشی شما نداشته باشد، اپلیکیشن NoRoot Firewall بهترین گزینه برای انتخاب است. نکته جالب تر اینکه این برنامه به طور کاملا رایگان عرضه شده و هیچ تبلیغ درون برنامه‌ای یا آیتم قابل خریدی ندارد. پس با خیالت راحت می‌توانید از این اپلیکیشن به عنوان یک فایروال قدرتمند اندرویدی استفاده کنید. طبق گزارش برخی کاربریان، اپلیکیشن مذکور با پشتیبانی از آدرس های IPv6 کمی اختلال دارد ممکن است روی شبکه های LTE خیلی دقیق عمل نکند، اما تست آن بدون تردید ارزشمند است.

 

10 برنامه فایروال اندروید: اپلیکیشن NetGuard

 

10 برنامه فایروال اندروید برتر برای گوشی (Firewall)

 

یکی دیگر از برنامه های فایروال بسیار کاربردی و خوبی که می‌توانید در گوشی های اندرویدی از آن استفاده کنید برنامه NetGuard است. این برنامه از رابط کاربری بسیار ساده‌ و کاربرپسندی بهره می‌برد و تعامل با آن به سادگی امکانپذیر خواهد بود. با این برنامه می‌توانید برای دسترسی اپلیکیشن ها به اینترنت سیم کارت و وای فای دو حالت مختلف را اعمال کنید. به عنوان مثال می‌توانید دسترسی یک برنامه را به گونه‌ای بهینه کنید که فقط از اینترنت سیم کارت استفاده کند یا فقط بتواند از وای فای برای اتصال به اینترنت استفاده نماید. جالب است بدانید که برنامه NetGuard به صورت متن باز (Open Source) طراحی شده و بدین سبب برای توسعه دهندگان از بهترین گزینه های موجود خواهد بود. اپلیکیشن NetGuard هم به صورت رایگان عرضه شده و هیچ تبلیغات درون برنامه‌ای آزاردهنده‌ای ندارد اما برخی ویژگی های پیشرفته آن به عنوان آیتم درون برنامه‌ای قابل خرید هستند. اگر به دنبال یک برنامه فایروال اندروید قدرتمند و رایگان هستید، اپلیکیشن NetGuard از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود.

 

10 برنامه فایروال اندروید: اپلیکیشن AFWall+

 

10 برنامه فایروال اندروید برتر برای گوشی (Firewall)

 

اگر گوشی شما روت شده است و به دنبال یک برنامه قدرتمند با تنظیمات متنوع برای کنترل دسترسی اپلیکیشن های موبایل به اینترنت هستید، اپلیکیشن AFWall+ را امتحان کنید! برنامه مذکور علاوه بر امکان کنترل دسترسی اینترنت اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی، امکان کنترل دسترسی اینترنت اپلیکیشن های سیستمی را هم به کاربر می‌دهد، یعنی شما به طور دقیق و کامل می‌توانید دسترسی های اینترنت سرویس های مختلف موبایل و سیستم عامل آن را بهینه نمایید. با وجود تمام قابلیت هایی که در این اپلیکیشن ارائه شده، رابط کاربری و درک گزینه های مختلف موجود در آن ساده است و کاربر خیلی خوب می‌تواند با منوهای اپلیکیشن تعامل برقرار سازد. این برنامه از قابلیت قفل‌گذاری تنظیمات خود پشتیبانی به عمل می‌آورد و قابلیت های دیگری مثل استخراج فایل خروجی از تنظیمات، وارد کردن تنظیمات از طریق فایل خروجی که قبلا دریافت شده، پنهان کردن برنامه ها، پشتیبانی از LAN، استفاده از چندین پروفایل و غیره هم توسط آن پشتیبانی می‌شوند. برنامه AFWall+ هم از اپلیکیشن های فایروال اندروید رایگان است اما متاسفانه شامل تبلیغات درون برنامه‌ای می‌شود که کمی آزاردهنده هستند.

 

10 برنامه فایروال اندروید: اپلیکیشن Mobiwol: NoRoot Firewall

 

10 برنامه فایروال اندروید برتر برای گوشی (Firewall)

 

اگر به دنبال یک برنامه فایروال اندروید ساده و با کیفیت به منظور کنترل دسترسی اینترنت اپلیکیشن های روی موبایل خود هستید، برنامه Mobiwol: NoRoot Firewall می‌تواند گزینه خوبی باشد. این اپلیکیشن امکان تعیین شرایط دسترسی هر برنامه به اینترنت را در دو حالت موبایل دیتا و وای فای می‌دهد و چون رابط ساده‌ای دارد، استفاده از آن خیلی راحت خواهد بود. با استفاده از اپلیکیشن Mobiwol: NoRoot Firewall می‌توانید هم دسترسی اینترنت اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی و هم اپلیکیشن های سیستمی را مدیریت کنید و برای انجام این کار هیچ نیازی به روت بودن گوشی وجود ندارد. ویژگی خاص و جالب این برنامه مربوط به ارائه جزئیات اینترنت مصرفی هر اپلیکیشن می‌شود. همچنین با برنامه فایروال اندروید Mobiwol: NoRoot Firewall می‌توانید برای میزان مصرف دیتای هر برنامه یک سقف مشخص تعیین کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش فیلم برداری از صفحه در اندروید، ویندوز و iOS

به عنوان مثال می‌توانید تنظیمات آن را در حالتی قرار دهید که برنامه‌ای مثل اینستاگرام فقط مجاز باشد 1 گیگابایتی حجم اینترنت از موبایل دیتا یا وای فای مصرف کند و در صورت بیشتر شدن حجم مذکور، دسترسی برنامه به شبکه اینترنت به طور خودکار متوقف گردد. اپلیکیشن Mobiwol: NoRoot Firewall تنظیمات پیچیده دیگری را ارائه نمی‌کند و سعی شده در آن بیشتر آپشن های کاربردی ارائه شود. این برنامه به طور رایگان عرضه شده و شامل تبلیغات درون برنامه‌ای می‌شود. همانطور که گفتیم برای نصب و استفاده از Mobiwol: NoRoot Firewall نیازی به روت بودن گوشی شما وجود ندارد.

 

10 برنامه فایروال اندروید: اپلیکیشن LostNet NoRoot Firewall Pro

 

10 برنامه فایروال اندروید برتر برای گوشی (Firewall)

 

یکی دیگر از برنامه های فایروال اندروید حرفه‌ای که می‌توانید از آن استفاده کنید برنامه LostNet NoRoot Firewall Pro است. این برنامه علاوه بر اینکه امکان کنترل دسترسی اپلیکیشن ها به اینترنت وای فای و موبایل دیتا را می‌دهد، امکان محدود کردن دسترسی برنامه ها به آی پی برخی کشورهای خاص را هم ارائه خواهد کرد. بدین منظور اپلیکیشن مذکور از تنظیمات تغییر آی پی داخلی و لوکال استفاده به عمل می‌آورد. همانطور که از نام این اپلیکیشن مشخص است برای استفاده از آن هیچ نیازی به روت بودن گوشی وجود ندارد. یکی از ویژگی های جالب این برنامه مربوط به امکان ایجاد تنظیمات خودکاری می‌شود که در بازه های زمانی خاص دسترسی اپلیکیشن های موبایل به اینترنت را متوقف می‌سازد. برای مثال شما می‌توانید تنظیماتی اعمال کنید که از ساعت 12 شب تا 7 صبح که خوابیده‌اید هیچ اپلیکیشنی به اینترنت دسترسی نداشته باشد. قابلیت هایی که در برنامه LostNet NoRoot Firewall Pro ارائه شده‌اند متعدد و متنوع هستند و برای افراد حرفه‌ای تجربه دلنشینی را به همراه می‌آورند. متاسفانه اپلیکیشن مذکور به طور رایگان عرضه نشده و برای استفاده از آن باید مبلغ 0.8 دلار پرداخت شود.

 

10 برنامه فایروال اندروید: اپلیکیشن NetPatch Firewall

 

10 برنامه فایروال اندروید برتر برای گوشی (Firewall)

 

اپلیکیشن NetPatch Firewall هم مثل دیگر برنامه های فایروال اندروید امکان تنظیم و بهینه سازی دسترسی برنامه های مختلف به شبکه اینترنت در حالت های مختلف موبایل دیتا و وای فای را می‌دهد. اما نکته جالبی که می‌تواند این برنامه را از دیگر برنامه های مشابه متمایز کند مربوط به امکان اعمال تنظیمات مجزا برای هر برنامه در دو حالت صفحه نمایش روش و خاموش می‌شود. به عنوان مثال شما می‌توانید در اپلیکیشن NetPatch Firewall دسترسی اینترنت یک برنامه را به گونه‌ای بهینه‌سازی کنید که فقط در حالت روشن بودن نمایشگر (Screen On) قابلیت استفاده از اینترنت را داشته باشد و در حالت خاموش بودن نمایشگر (Screen Off) این امکان برایش مقدور نشود.

انجام تنظیمات این چنینی برای تمام برنامه های گوشی (هم برنامه های نصب شده و هم سیستمی) امکانپذیر خواهد بود و برای هر یک از این دو حالت هر اتصال وای فای و هم اتصال موبایل دیتا قابل بهینه سازی هستند. برنامه فایروال NetPatch Firewall به طور رایگان عرضه شده اما برخی از ویژگی های اضافه آن به صورت آیتم درون برنامه‌ای به فروش می‌رسند. البته برای اینکه بتوانید به طور عادی از این اپلیکیشن به عنوان یک برنامه فایروال استفاده کنید، لزومی مبنی بر خرید این آیتم های درون برنامه‌ای وجود ندارد. ضمنا برای نصب و استفاده از این برنامه نیازی نیست که حتما گوشی اندرویدی شما روت شده باشد.

 

10 برنامه فایروال اندروید: اپلیکیشن Kronos Firewall

 

10 برنامه فایروال اندروید برتر برای گوشی (Firewall)

 

اگر به دنبال نصب یک برنامه فایروال اندروید ساده هستید که با آن فقط دسترسی برنامه ها به اینترنت را کنترل کنید و نمی‌خواهید خیلی وارد جزئیات و تنظیمات پیچیده‌تر شوید، اپلیکیشن Kronos Firewall برای شما بهترین گزینه خواهد بود. این برنامه رابط بسیار ساده‌ای دارد و تنظیمات خاصی را هم ارائه نمی‌کند. در این اپلیکیشن فقط لیست برنامه های نصب شده روی دستگاه ضمیمه خواهد شد و شما می‌توانید دسترسی آن ها به اینترنت را با لمس آیکون سبز و قرمز رنگ کنارشان مشخص نمایید. سهولت استفاده از این برنامه و همچنین سبک بودن آن از اصلی ترین ویژگی های مثبت آن هستند. اپلیکیشن مذکور به طور رایگان عرضه شده و شامل هیچ تبلیغ یا خرید درون برنامه‌ای هم نمی‌شود. ضمنا برای نصب این برنامه هم هیچ نیازی به روت بودن گوشی وجود ندارد. اگر می‌خواهید یک برنامه فایروال ساده در گوشی اندرویدی شما نصب باشد که خیلی سریع امکان مدیریت دسترسی به اینترنت اپلیکیشن های دیگر را فراهم کند، برنامه Kronos Firewall می‌تواند گزینه عالی باشد.

 

10 برنامه فایروال اندروید: اپلیکیشن NetStop Firewall

 

10 برنامه فایروال اندروید برتر برای گوشی (Firewall)

 

نحوه عملکرد اپلیکیشن NetStop Firewall نسبت به دیگر اپلیکیشن هایی که قبلا نام بردیم متفاوت است. این برنامه بسیار ساده و کم حجم طراحی شده و عملکردش به گونه‌ای نیست که برای تنظیم دسترسی اینترنت برنامه های مختلف گزینه مجزایی ارائه کند، بلکه در این اپلیکیشن فقط دو حالت فعال (On) و غیر فعال (Off) کلی تعریف شده است. زمانی که حالت فعال در این برنامه انتخاب شود، گوشی و تمام اپلیکیشن های آن بدون محدودیت می‌توانند در شبکه اینترنت به رد و بدل دیتا بپردازند اما زمانی که گزینه Off در این برنامه انتخاب شود، دسترسی تمام برنامه ها به اینترنت متوقف خواهد شد و به نوعی دستگاه اجازه استفاده از اینترنت را نخواهد داشت. برنامه NetStop Firewall در حالت فعال فقط دسترسی اپلیکیشن های نصب شده به اینترنت را متوقف نمی‌کند، بلکه از دسترسی اینترنت تمام اپلیکیشن های سیستمی و بخش های دیگر گوشی هم جلوگیری به عمل می‌آورد و به نوعی گوشی شما را در حالت آفلاین قرار می‌دهد. پس اگر می‌خواهید یک برنامه ساده داشته باشید که با یک حرکت توقف استفاده از اینترنت توسط کل بخش های دستگاه را امکانپذیر کند، برنامه NetStop Firewall از بهترین گزینه های پیش رویتان است. این اپلیکیشن به طور رایگان عرضه شده و خرید درون برنامه‌ای ندارد اما شامل تبلیغات درون برنامه‌ای می‌شود.

 

10 برنامه فایروال اندروید: اپلیکیشن NoRoot Data Firewall

 

10 برنامه فایروال اندروید برتر برای گوشی (Firewall)

 

به دنبال یک برنامه خوب و کاربردی فایروال برای نصب در گوشی اندرویدی خود هستید؟ برنامه NoRoot Data Firewall یکی از بهترین گزینه های پیش رویتان است. این اپلیکیشن هیچ نیازی به روت بودن دستگاه ندارد و رابط کاربری بسیار عالی و روانی را ارائه کرده است. تعامل با منوها و گزینه های مختلف برنامه ساده است و تنظیمات آن به گونه‌ای بهینه شده که پس از نصب به کاربر اجازه می‌دهد دسترسی اینترنت هر برنامه را قبل از اولین اجرا مشخص کند. گزینه هایی که کاربر انتخاب می‌کند به تدریج در برنامه ذخیره و اعمال می‌شوند. در صورت نیاز کاربر می تواند با اجرای اپلیکیشن NoRoot Data Firewall و مراجعه به منوی اپلیکیشن های آن هر تغییری که مورد نیازش باشد را روی برنامه های گوشی و دسترسی آن ها به اینترنت اعمال کند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 8 | Redmi Note 8

یکی از ویژگی های جالب برنامه مذکور مربوط به قابلیت آنالیز اتصال های هر برنامه می‌شود. با انتخاب هر یک از اپلیکیشن ها در محیط برنامه NoRoot Data Firewall و لمس گزینه Analyze لیستی از آی پی آدرس هایی که آن برنامه قصد ارسال اطلاعات به آن ها را دارد و به نوعی با آن ها در ارتباط است نمایان می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید به طور حرفه‌ای‌تر دسترسی اینترنت اپلیکیشن های مختلف نصب شده روی گوشی را کنترل و بررسی کنید، برنامه NoRoot Data Firewall این امکان را به سادگی در اختیارتان قرار می‌دهد. این برنامه از قابلیت های دیگری مثل امکان جلوگیری از بارگذاری عکس برای کاهش مصرف دیتا، تنظیم DNS سرور و غیره هم پشتیبانی می‌کند. برنامه مذکور به طور کاملا رایگان عرضه شده و شامل تبلیغات و آیتم های درون برنامه‌ای هم نمی‌شود.

 

10 برنامه فایروال اندروید: اپلیکیشن Droid Firewall

 

10 برنامه فایروال اندروید برتر برای گوشی (Firewall)

 

برنامه Droid Firewall هم می‌تواند از آن برنامه های فایروال مناسب و کاربردی برای سیستم عامل اندروید باشد که استفاده از آن سخت نیست و قابلیت هایی مثل بلاک دسترسی برنامه به موبایل دیتا یا وای فای را ارائه می‌کند. این برنامه ساده و کاربردی علاوه بر اپلیکیشن های نصب شده در گوشی، قابلیت محدودسازی دسترسی اپلیکیشن های سیستمی را هم فراهم می‌کند. این اپلیکیشن از برنامه های فایروال نسبتا جدیدتری است که در گوگل پلی استور عرضه شده و در بازه زمانی کوتاه توانسته فیدبک عالی دریافت کند. برای استفاده از این برنامه هم نیازی به روت بودن گوشی وجود ندارد. ضمنا این برنامه به طور رایگان از گوگل پلی استور قابل دانلود است اما شامل تبلیغات و خرید های درون برنامه‌ای می‌شود.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی 10 مورد از بهترین برنامه های فایروال اندروید پرداختیم. هر یک از این اپلیکیشن ها می‌توانند به شیوه‌ای بهترین بستر را برای محدودسازی مصرف و دسترسی اینترنت برنامه هایی که روی موبایلتان نصب شده‌اند، ارائه کنند. دقت داشته باشید که برای بکارگیری تمام قابلیت های برخی از آن ها باید حتما گوشی شما روت شده باشد اما اغلب آن ها نیاز به روت ندارند. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.