راهنمای خرید مودم: ۱۰ نکته‌ کلیدی که در ۲۰۲۴ باید در نظر بگیرید

راهنمای خرید 05 اسفند 1402 تارا بهادری

راهنمای خرید مودم: ۱۰ نکته‌ کلیدی که در ۲۰۲۴ باید در نظر بگیرید

نکات خرید مودم وایرلس، adsl و ... (راهنمای سریع و کوتاه)

در صورت تمایل خلاصه‌ای از مواردی که در مقاله راهنمای خرید بهترین مودم وای فای، سیمی و ... ذکر شده است را در زیر بخوانید.

  • ابتدا بهتر است بدانید که کار مودم چیست؛ یک مودم عمدتاً ۲ وظیفه زیر را دارد:
  1. سیگنال الکتریکی را از آنالوگ به دیجیتال و دیجیتال به آنالوگ تبدیل می‌کند.
  2. اتصال ایمن را برای محافظت در برابر اضافه‌بار خط و سایر مشکلات اتصال فراهم می‌کند.
  • در تفاوت مودم و روتر می‌توان گفت: مودم وظیفه‌ی دریافت و ارسال داده‌ها را از اینترنت به عهده دارد، در حالی که توزیع اینترنت بدون افت سرعت بین کاربران متعدد به عهده‌ی روتر است.
  • مودم‌ها بر اساس شیوه انتقال داده‌ها و نحوه نصب آن به انواع داخلی، خارجی، کابلی و ... تقسیم می‌شوند.
  • اگر به دنبال اتصال اینترنت پایدار هستید مودم سیمی انتخاب بهتری است اما اگر نیاز به محدوده‌ی پوشش‌دهی بیشتری دارید یا باید چندین کاربر به صورت هم‌زمان متصل شوید، مودم وایرلس مناسب شماست.
  • مودمی بگیرید که با ISP (شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی) شما سازگار باشد.
  • مطمئن شوید که مودم به اندازه کافی سریع است تا از طرح اینترنت شما پشتیبانی کند.
  • تصمیم بگیرید که یک مودم - روتر ترکیبی یا مودم و روتر جدا می‌خواهید؛ به طور مثال مدل ترکیبی حجم کمتر و نصب ساده‌تری دارد ولی مدل جداگانه قابلیت شخصی‌سازی بیشتری ارائه می‌دهد.
  • اگر VoIP دارید، مودم Voice را خریداری کنید.
  • در نظر بگیرید که به چند پورت اترنت نیاز دارید؛ البته تا زمانی که نیاز به سرعت بیشتر از یک گیگابیت بر ثانیه ندارید، یک پورت اترنت نیز کافی است.
  • پهنای باند که در سرعت مودم مؤثر است در ۲ مقدار 2.4 گیگاهرتز (سرعت کمتر با محدوده‌ی پوشش‌دهی بیشتر) و 5 گیگاهرتز (سرعت بالا با محدوده‌ی پوشش‌دهی بیشتر) ارائه می‌شود.
  • هر چه تعداد آنتن‌های مودم بیشتر باشد، محدوده عمودی و افقی بیشتری را پوشش‌ می‌دهد.
  • مطمئن شوید که دستگاه دارای گارانتی است.
  • در راستای امنیت مودم از خرید مودم‌هایی با چیپست پوما 6 خودداری کنید.
  • ۶ مودم  معرفی شده در این مقاله با در نظر گرفتن تمامی نکات مهم برای خرید مودم عبارت‌اند از:
  1. مودم روتر LTE 4G N300 بی سیم دی لینک DWR-M920
  2. مودم ADSL2 Plus بیسیم N300 تی پی لینک TD-W8961N
  3. مودم روتر ایسوس DSL-AX82U
  4. مودم بی سیم 4G هوآوی E8372
  5. مودم روتر Archer VR400_V3 تی پی لینک
  6. مودم روتر بی سیم LTE تی پی لینک Archer MR200_V2

حالا اگر نیاز به اطلاعات کاملتری دارید با ادامه مقاله همره ما باشید.

راهنمای خرید مودم
مودم‌ها با تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال و برعکس، امکان اتصال به اینترنت را فراهم می‌کنند.

مودم چیست و چه کاربردی دارد؟

مودم وسیله‌ای است که به عنوان پلی بین خط اینترنت (تلفن و سیم‌کارت) و سیستم شما (لپ‌تاپ، کامپیوتر و ...) عمل می‌کند و  وظیفه تغییر سیگنال را بر عهده دارد  تا یک اتصال اختصاصی اینترنت برای خانه یا محل کار شما فراهم کند. 

مودم چگونه کار میکند؟

دلیل استفاده از مودم برای اتصال به اینترنت این است که  اینترنت سیگنال آنالوگ را ارسال می‌کند، اما سیستم کامپیوتری فقط می‌تواند سیگنال دیجیتال را درک کند؛ بنابراین ما به دستگاهی به اسم مودم نیاز داریم که بتواند سیگنال آنالوگ را به سیگنال دیجیتال و بالعکس تبدیل کند.

مودم همچنین فشرده‌سازی داده‌ها، تصحیح خطا و کنترل جریان اطلاعات را انجام می‌دهد که این فرایند انتقال داده‌ها را با گروه‌بندی داده‌ها و ارسال یکباره آنها سرعت می‌بخشد.

انواع مودم های خانگی و اداری

مودم‌های خانگی و اداری بر اساس شیوه انتقال داده‌ها و نحوه نصب، انواع مختلفی دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

مودم با ۴ آنتن
هر کدام از انواع مودم مزایا و معایبی دارند که انتخاب از بین آن‌ها کاملاً بستگی به ترجیحات شما دارد.

۱. مودم خارجی (External Modem)

مودم خارجی دارای یک اتصال بیرون از سیستم کامپیوتری با استفاده از کابل سریال است که نصب بسیار آسانی دارد. این نوع مودم علی‌رغم گران بودنش به دلیل سرعت بالای انتقال داده برای جلوگیری از قطع شدن اتصال به شبکه، همچنان در ادارات استفاده می‌شود.

۲. مودم داخلی (Internal Modem)

مودم داخلی به نظر شبیه یک مدار الکترونیکی است و روی مادر برد رایانه شخصی نصب می‌شود که نصب پیچیده‌ای دارد و سرعت انتقال داده آن نیز کند است، به همین خاطر برای رایانه‌های شخصی خانه یا فضاهای کوچک استفاده می‌شود.

۳. مودم بی سیم (Wireless Modem)

مودم های بی سیم که به انواع مودم وای فای نیز شهرت دارند، بدون هیچ نوع کابلی به سیستم‌های کامپیوتری متصل می‌شوند و اکثر افراد از این مودم‌ها برای استفاده شخصی خود بهره می‌برند. مودم وایرلس از فرکانس‌های رادیویی برای انتقال داده‌ها از طریق هوا استفاده می‌کند و همچنین سرعت انتقال خوبی را ارائه می‌دهد.

۴. مودم دایل - آپ (Dial-up Modem)

مودم Dial-up که استفاده از آن منسوخ شده است، اتصال اینترنت رایانه را با استفاده از خط تلفن معمولی با سرعت انتقال کند 56 کیلوبایت بر ثانیه برقرار می‌کرد که کاربران در زمان برقراری اتصال قادر به استفاده از خود تلفن نبودند.

5. مودم کابلی (Cable Modem)

مودم کابلی به عنوان یک دستگاه پهنای باند شناخته می‌شود؛ چون به رایانه اجازه می‌دهد تا از طریق یک اتصال ثابت با ISP (شركت خدمات سرویس‌های اينترنت) ارتباط برقرار کند. این نوع مودم با استفاده از کابل  کواکسیال (Coaxial Cables) به خط ثابت و با استفاده از اترنت به کامپیوتر متصل می شود و سرعت قابل توجهی را ارائه می‌دهد.

مودم کابلی (Cable Modem)
انواع مودم‌های کابلی، سرعت قابل‌توجهی ارائه می‌دهند.

۶. مودم DSL (Digital Subscriber Line Modem)

مودم DSL امکان انتقال داده‌ها را با سرعت بالایی از طریق خط تلفن معمولی فراهم می‌کند، به همین خاطر اغلب انواع مودم های خانگی و اداری از این نوع هستند. می‌توان از این مودم برای اتصال به کامپیوتر یا روتر استفاده کرد تا اتصال اینترنت را از طریق پورت اترنت یا پورت USB فراهم کند. مودم های DSL، ۳ نوع زیر هستند که در بخش سرعت مودم توضیحات بیشتری می‌دهیم.

  • مودم ADSL
  • مودم VDSL
  • مودم SDSL

۷. مودم ماهواره‌ای (Satellite Modem)

مودم های ماهواره‌ای بدون نیاز به اتصال تلفنی از فناوری ماهواره‌ای برای ارسال یا دریافت داده‌ها استفاده می‌کنند. این مودم های گران‌قیمت، در حال حاضر سرعت کمتری نسبت به مودم DSL یا کابلی ارائه می‌دهند.

خرید انواع مودم با بالاترین سرعت به همراه ضمانت محصول در لینک زیر:

فرق مودم با روتر چیست؟

مودم‌ داده‌ها را از اینترنت دریافت و سپس ارسال می‌کند ولی یک روتر ابتدا مودم را به دستگاه‌های دیگر نظیر کامپیوتر، چاپگر، موبایل، تلویزیون و ... متصل می‌کند تا امکان ارتباط بین این دستگاه‌ها و اینترنت را فراهم کند و وظیفه اصلی آن توزیع اینترنت، حفظ شبکه و اجرای روان است.

پس در جواب سؤال «تفاوت مودم با روتر چیست» می‌توان گفت این ۲ ماهیت کاملاً متفاوتی دارند؛ به عبارتی روتر یک نوع شبکه محلی ایجاد می‌کند که علاوه بر اتصال هم‌زمان دستگاه‌ها به اینترنت، امکان به ‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین دستگاه‌ها را نیز ممکن می‌کند که در این راستا بهترین و سریع‌ترین مسیر را پیدا می‌کند.

فرق مودم با روتر چیست؟
روتر وظیفه‌‌ی توزیع اینترنت بدون افت سرعت را بین کاربران متعدد بر عهده دارد.

جدول مقایسه‌ای مودم و روتر

اگر علاقه‌مند هستید تا با جزئیات بیشتری بدانید که تفاوت مودم و روتر چیست، جدول زیر را از دست ندهید.

پارامتر مودم روتر
تعریف تغییر سیگنال الکتریکی برای برقراری اتصال اختصاصی بین اینترنت و شبکه خانگی یا اداری ایجاد امکان اتصال چندین دستگاه به صورت هم‌زمان به شبکه‌های سیمی یا بی سیم
طرز کار تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال و ارسال به رایانه شخصی و بالعکس ارسال بسته‌های داده از یک منبع به یک مقصد تعریف شده با پیروی از جدول مسیریابی
امنیت انتقال داده‌ها بدون هیچ‌گونه احراز هویت و ناایمن بررسی هر بسته داده روی یک شبکه مشخص قبل از انتقال آن و ایجاد امنیت کامل با گذرواژه‌ها
کابل استفاده از کابل RJ45 برای اتصال با روتر و RJ11 برای اتصال با خط تلفن استفاده از کابل RJ45
مکان قرارگیری بین خط تلفن و کامپیوتر یا روتر بین مودم و سایر دستگاه‌های شبکه
دسترسی به اینترنت ضروری برای اتصال غیرضروری برای دسترسی به اینترنت
تعداد دستگاه‌های متصل اتصال مستقیم فقط به یک دستگاه اتصال به چندین دستگاه با استفاده از کابل اترنت یا Wi-Fi
پورت‌ها ۲ پورت برای اتصال خط تلفن/ISP و روتر ۲ تا ۴ پورت

مودم با سیم بهتر است یا بی سیم؟

انواع مودم از نظر اتصال  به 2 دسته سیمی یا اترنت (Ethernet) و بی‌سیم (Wireless یا Wifi) تقسیم می‌شوند. حالا اگر در انتخاب مودم بی سیم یا با سیم مردد هستید مقایسه زیر می‌تواند کمک‌کننده باشد:

  • مودم‌های سیمی نسبتاً سریع‌تر از شبکه‌های بی‌سیم هستند و اتصال ثابت و قابل اعتمادی دارند، زیرا برای اتصال هر دستگاه در شبکه از یک کابل جداگانه استفاده می‌شود و هر کابل داده‌ها را با سرعت یکسان انتقال می‌دهد. 
  • چون مودم‌های سیمی برای اتصال به اینترنت به کابل نیاز دارند، بنابراین برای دستگا‌ه‌هایی که محل قرارگیری ثابتی دارند مناسب‌تر هستند.
  • در مودم‌های بی سیم امکان اتصال چندین دستگاه  به اینترنت به صورت هم‌زمان وجود دارد.
  • از آنجایی که معمولاً در مودم‌های وایرلس از چند آنتن استفاده می‌شود، محدوده‌ی بیشتری را پوشش می‌دهند. 

مودم خوب چه ویژگی هایی دارد؟ (۱۰ ویژگی کلیدی)

در این بخش لیستی از ویژگی‌ها و نکات هنگام خرید مودم که باید در نظر بگیرید را به صورت دقیق و کاملاً قابل‌فهم نوشته‌ایم تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. مواردی که در  مشخصات بهترین مودم بررسی می‌کنیم عبارت‌اند از:

  1. سازگاری با ISP و اینترنت مدنظر
  2. سرعت
  3. مودم ترکیبی با روتر
  4. پشتیبانی صوتی
  5. پورت‌های اترنت 
  6. پهنای باند
  7. آنتن
  8. امنیت
  9. پشتیبانی و گارانتی
  10. برند
راهنمای خرید مودم
اطلاع از ویژگی های مودم  وایرلس و سیمی برای داشتن خرید آگاهانه ضروری است.

۱. سازگاری با ISP و اینترنت مدنظر را بررسی کنید

ابتدا از اینکه شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) مدنظرتان از نوع مودم شما پشتیبانی می‌کند، مطمئن شوید؛ زیرا زیرساخت شبکه آن‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت است. البته اغلب ISPها با اکثر مودم‌ها سازگار هستند ولی جهت اطمینان بیشتر بهتر است یا در اینترنت جستجو کنید یا از پشتیبانی خود شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی راهنمایی بگیرید. 

۲. به سرعت مودم توجه ویژه‌ای داشته باشید

سرعت درج شده روی مودم سرعت بارگیری یا دانلود (و نه سرعت بارگذاری یا آپلود) است که در ارتباط با آن باید دقت کنید که مودم از سرعت طرح اینترنتی شما پشتیبانی کند؛ به طور مثال وقتی مودم شما فقط می‌تواند سرعت 100 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی کند، پرداخت هزینه به شرکت اینترنتی برای سرعت 500 مگابیت در ثانیه فقط هدردادن پول است. 

البته این مورد به صورت برعکس نیز صادق است، یعنی اگر قصد خرید اینترنت معمولی برای رفع نیازهای روزمره خود را دارید، نیازی به خرید مودم پرسرعت نیست. هر نوع مودم نیز دارای مشخصات متفاوتی است که سرعت آن را نشان می‌دهد؛ در همین راستا در ادامه مروری بر رایج‌ترین انواع مودم‌ها و سرعت دانلود و آپلود آنها داریم.

کابل اتصال مودم
سرعت نوشته شده روی مودم میزان سرعت دانلود و بارگیری را نشان می‌دهد.

سرعت مودم کابلی

برای تعیین سرعت مودم کابلی باید به دو عامل  پروتکل DOCSIS و  Channel Bonding توجه کرد. داشتن این دو به شما امکان می‌دهد حداکثر سرعت مودم را تخمین بزنید. فقط توجه داشته باشید که این سرعت بالاتر از سرعت واقعی هر مودم است. 

نقش پروتکل‌های DOCSIS در سرعت مودم کابلی

DOCSIS به زبان ساده، به ISP اجازه می دهد اینترنت کابلی را به مودم و سپس به دستگاه های شما تحویل دهد. امروزه تقریباً هر مودم کابلی یا دارای DOCSIS 3.0 یا DOCSIS 3.1 است که تفاوت این 2 در سرعت ۱۰ برابری نسخه 3.1 است؛ یعنی مدل ۳.۱ حداکثر سرعت 10000 مگابیت در ثانیه را مدیریت می‌کند. 

بنابراین اگر اشتراک  اینترنت کمتر از 1 گیگابیت در ثانیه دارید، DOCSIS 3.0 کافی است، اما اگر اینترنت شما بالاتر از 1 گیگابیت است، نسخه DOCSIS 3.1 را تهیه کنید.

نقش پیوند کانال‌ها (Channel Bonding) در سرعت مودم کابلی 

هنگام دیدن مشخصات مودم های کابلی، با عددی مانند ۳۲*۸ مواجه می‌شوید که به تعداد کانال‌های پایین‌دست و بالادست مودم اشاره دارد. عدد بزرگ‌تر سهم داده‌های دانلود را نشان می‌دهد که ISP در زمان معین به کاربر ارائه می‌دهد و عدد کوچک‌تر نشان‌دهنده‌ی کانال‌های آپلود است.

هر چه تعداد کانال‌ها بیشتر باشد، سرعت مودم بیشتر می‌شود. توصیه می‌کنیم برای دسترسی به سرعت مناسب، حداقل ۱۶ کانال دانلود را در نظر داشته باشید.

سرعت مودم دی اس ال (DSL Modem)

انواع مختلفی از مودم های DSL وجود دارد، اما ۳ نوع اصلی عبارت‌اند از:

  • ADSL: رایج‌ترین نوع اینترنت DSL است که سرعت آپلود آن بسیار کمتر از سرعت دانلود است. این باعث می‌شود که برای کاربری‌های روزمره مناسب باشد، اما گزینه ضعیفی برای کارهای تجاری است.
  • VDLS: سریع‌ترین و بهترین نوع اینترنت DSL است و گزینه خوبی هم برای کاربران عادی، هم برای مشاغل است.
  • SDSL : سرعت آپلود این مدل همان سرعت دانلود است و حداکثر سرعتی در حدود 2 مگابیت در ثانیه در هر دو جهت دارد. SDLS برای مواردی مانند ارتباطات صوتی و تصویری که به سرعت بالا در هر دو جهت نیاز دارند، بهترین است.
جدول سرعت دانلود و آپلود انواع مودم دی اس ال

در جدول زیر سرعت تمام نسخه‌های DSL را مشاهده می‌کنید.

نوع سرعت دانلود (Mbps) سرعت آپلود (Mbps)
ADSL 8 1
ADSL2 12 3.5
ADSL2+ 24 1.4
VDSL 52 16
VDSL2 200 100
VDSL2-Vplus 300 100

سرعت مودم LTE

مودم LTE مودمی است که اینترنت خود را از 3G، 4G یا 5G دریافت می‌کند. در ارتباط با سرعت  این مورد نیز باید مطمئن شوید که مودمی که می‌خرید با نوع اینترنت دریافتی شما کار می‌کند. 

3. مودم - روتر ترکیبی یا جداگانه؟ کدام بهتر است؟

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که با توجه به نیازهایتان یک مودم ترکیبی (مودم+روتر) تهیه کنید یا برای هر کدام دستگاه‌های جداگانه‌ای داشته باشید. در واقع در مدل ترکیبی شما یک دستگاه دارید، در حالی که مدل جداگانه دارای دو دستگاه مستقل با کابل اترنت است. هر دو گزینه نیز مزایایی دارند که انتخاب از بین آن‌ها به ترجیحات شما بستگی دارد.

مزایای مودم و روتر جداگانه

  • سفارشی‌سازی بهتر
  • تنظیمات و ویژگی های بیشتر
  • ویژگی های امنیتی بهبودیافته (دیوار آتش، رمزگذاری، VPN)
  • به‌روزرسانی آسان‌تر 
  • جایگزینی مقرون‌به‌صرفه‌تر 
  • اینترنت سریع‌تر

مزایای مودم ترکیبی

  • حجم کمتر
  • عیب‌یابی ساده
  • نصب ساده
  • هزینه اولیه کمتر

توجه: در مدل ترکیبی می‌توانید روتر دستگاه را خاموش و فقط از مودم استفاده کنید.

خرید انواع «روتر» و «مودم - روتر» با جدیدترین فناوری‌ها در لینک زیر:

۴. در صورت نیاز، پشتیبانی صوتی مودم را چک کنید

اگر سرویس تلفن شما مبتنی بر VoIP است، به یک مودم با پشتیبانی صوتی نیز نیاز دارید. بنابراین مودم باید یک E-MTA (آداپتور ترمینال چند رسانه ای تعبیه شده) داشته باشد. بهترین راه برای شناسایی چنین مودمی نگاه کردن به شماره مدل دستگاه است که اگر با V تمام شود، پشتیبانی صوتی دارد.

با این حال، قبل از خرید، باید مطمئن شوید که ISP شما اجازه استفاده از مودم های شخص ثالث را با برنامه‌های VoIP خود می‌دهد.

۵. تعداد پورت اترنت (Ethernet ports) را مدنظر قرار دهید.  

یکی دیگر از ویژگی های مودم خوب تعداد پورت اترنت آن است که سرعت آن 1 گیگابیت بر ثانیه است؛ بنابراین تا زمانی که نیازمند سرعت بیش از آن نیستید، یک پورت اترنت نیز کافی است. اما اگر نیاز به اتصال اینترنت پرسرعت دارید، یا باید به دنبال تجمیع اترنت یا به دنبال پورت‌های G 2.5 باشید.

البته برای تجمیع اترنت باید ببینید که مودم شما در مجموع چند پورت اترنت دارد که می‌توانند برای برآورده کردن نیازهای شما با یکدیگر تجمیع شوند.  

مودم وایرلس
هر پورت اترنت مودم، سرعتی برابر با یک مگابیت ثانیه را ارائه می‌دهد.

۶. پهنای باند بالاتر مودم به معنای سرعت انتقال بهتر است.

پهنای باند یکی دیگر از مشخصات یک مودم وایرلس خوب و از عوامل تأثیرگذار بر سرعت است که معمولاً در مقدار 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز ارائه می‌شود. هر چقدر پهنای باند بیشتر باشد، سرعت انتقال داده بیشتر ولی محدوده‌ی پوشش‌دهی آن کمتر است؛ به عبارتی پهنای باند 5GH  سرعت بیشتری دارد ولی محدوده کمتری را نسبت به باند فرکانسی 2.4GH  پوشش می‌دهد؛ بنابراین:

  • پهنای باند ۵ گیگاهرتز مناسب شماست: اگر به سرعت بالا نیاز دارید و مودم نیز به شما نزدیک است.
  • پهنای باند ۲.۴ گیگاهرتز مناسب شماست: اگر نیازمند سرعت بالا نیستید و با مودم فاصله زیادی دارید.

مودم تک باند بهتر است یا ۲ باند؟

برخی از مودم‌ها دارای قابلیت دو باند یا بیشتر هستند که از هر دو نوع باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند؛ در نتیجه زمانی که تعداد کاربران بسیار زیاد است، مودم به طور خودکار سرعت اینترنت کاربران را با اتصال به باندهای مختلف متعادل می‌کند. مثلاً ۲ کاربر را روی باند 5 گیگاهرتزی مودم و یک کاربر را به باند 2.4 گیگاهرتز منتقل می کند تا همگی دارای سرعت مشابه باشند. بنابراین:

  • مودم تک باند مناسب شماست: اگر تنها کاربر مودم شما هستید.
  • مودم ۲ یا چند باند مناسب شماست: اگر تعداد کاربران مودم زیاد است.

۷. تعداد آنتن مودم بر فضای پوشش‌دهی موثر است.

یکی دیگر از ویژگی های مودم adsl و سایر مودم‌ها تعداد آنتن‌های آن است. اصولاً مودم‌ها دو نوع آنتن داخلی و خارجی دارند که آنتن‌های خارجی قدرت بیشتری برای پوشش فضای وسیع‌تری دارند که برخی نیز قابلیت جداشدن دارند و آنتن‌های داخلی دارای قیمت کمتر با قابلیت حمل بالاتر هستند. 

همچنین هر چه تعداد آنتن‌ها بیشتر باشد، محدوده عمودی و افقی پوشش وای فای بیشتر می‌شود و اتصال به مودم با پایداری و سرعت بالا برای کاربران بیشتری ممکن است.  حالا اگر محل کار یا منزل شما خیلی بزرگ نیست احتیاجی به هزینه کردن برای تعداد آنتن‌های بیشتر ندارید. 

مودم با 3 آنتن
تعداد آنتن‌های بیشتر مودم به معنای پوشش‌دهی اینترنتی فضای بیشتر است.

۸. امنیت مودم را دست‌کم نگیرید.

اکثر مودم‌ها اقدامات امنیتی مشابهی دارند و به عنوان یک مصرف‌کننده، دسترسی کمی برای تغییر هر یک از این تنظیمات دارید؛ بنابراین سعی کنید مودمی بخرید که همچنان آپدیت‌ها را از سازنده‌اش دریافت کند؛ چرا که مدل‌های جدید عموماً از مدل‌های قدیمی‌تر ایمن‌تر هستند. به‌طورکلی موارد مربوط به ایمنی مودم عبارت‌اند از:

  • ضمانت ایمنی وای فای (WPS)
  • دسترسی ایمن به شبکه وای‌فای (WPA)
  • حریم خصوصی برای ارتباط سیمی (WEP)
  • رمزنگاری پیشرفته (AES)
  • پروتکل یکپارچگی کلید موقت (TKIP)

توجه: از خرید مودم‌هایی با چیپست Intel Puma 6 اجتناب کنید؛ چون این مودم‌ها دارای آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری هستند که ممکن است به هکر اجازه دسترسی به شبکه خانگی شما را بدهد.

۹. آینده‌نگر باشید و به پشتیبانی و گارانتی مودم دقت کنید.

یکی دیگر از نکات مهم در خرید مودم توجه به گارانتی محصول است، زیرا متأسفانه ممکن است در مقطعی به کارتان بیاید. همچنین سعی کنید مودم را از نمایندگی‌های مجاز خریداری کنید؛ چرا که در غیر این صورت، ممکن است گارانتی و پشتیبانی فنی آن در دسترس نباشد.

خرید انواع مودم خانگی و اداری از معتبرترین برندها به همراه گارنتی محصول از سایت خرید مودم ادبازار:

۱۰. از خرید برندهای ناشناخته‌ی مودم اجتناب کنید.

سؤال «بهترین مارک مودم چیه» یکی از رایج‌ترین سؤالات در هنگام خرید مودم است که کاملاً منطقی و قابل‌درک است؛ چرا که در بازار رقابتی امروزی، برندهای معروف و شناخته شده هرگز محصول بی‌کیفیت تولید نمی‌کنند که سهم بازار خود را به خطر بیندازند. 

حالا اگر فاکتورهایی مانند کیفیت ساخت، سطح رضایت کاربران، طول عمر، سرعت و ... را برای شناسایی بهترین مارک مودم ملاک بگذاریم، برندهای زیر را مدنظر قرار دهید:

  • دی لینک
  • تی پی لینک
  • ایسوس
  • هواوی

لیست بهترین مودم ها

حال با توجه به اینکه می‌دانید مودم چیست و انواع آن کدام است و اطلاعات لازم در ارتباط با خرید آن را به دست آورده‌اید، زمان آن است که با لیست بهترین مودم ها (۶ مدل در بازه ۵۰۰ هزار تا ۱۲ میلیون تومان) آشنا شوید تا نتیجه‌ی وقتی که برای تحقیق گذاشته‌اید را در کیفیت خرید آگاهانه خود ببینید.

 

نکته: ترتیب مدل‌های معرفی شده بر اساس قیمت زیاد به کم است.

۱. مودم روتر ایسوس DSL-AX82U

تنها خواندن مشخصات مودم روتر ایسوس مدل DSL-AX82U کافی است تا مطمئن شوید این محصول بهترین و پرسرعت‌ترین مودم موجود در بازار است. این مودم بالارده‌ی برند ایسوس، از معدود روترهای دو باندی مجهز به Wi-Fi 6 است که به واسطه‌ی سرعت ۵۴۰۰ مگابیت، پنل گیمینگ، امکانات نرم‌افزاری فوق‌العاده، چراغ‌های LED با قابلیت شخصی‌سازی و ... بهترین مودم برای بازی آنلاین و ایده‌آل هر گیمری است.

مشخصات کلی: 

  • نوع مودم: مودم روتر DSL
  • تعداد پورت اترنت: 4 عدد
  • فرکانس‌های قابل پشتیبانی و پهنای باند: ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز
  • نوع آنتن: خارجی
  • تعداد آنتن: ۴ عدد
مودم روتر ASUS DSL-AX82U؛ بهترین مودم برای گیم با طراحی منحصربه‌فرد
مشاهده مشخصات کامل و خرید مودم گیمینگ ایسوس DSL-AX82U (بهترین مودم موجود در بازار) در لینک زیر:

۲. مودم بی سیم 4G هوآوی E8372

مودم بی سیم هواوی مدل E8372 یک نوع مودم جیبی سیم‌کارتی با پشتیبانی از اینترنت 4G(LTE) است که با قرار دادن یک سیم کارت ۴ جی داخل آن از طریق وای فای مودم می‌توانید تا 10 کاربر به صورت همزمان از اینترنت پرسرعت آن استفاده کنید. سازگاری این مودم با نرم افزار مدیریتی HiLink به شما اجازه می‌دهد تا از طریق گوشی یا تبلت خود، تعداد کاربران متصل و دسترسی آن‌ها را مدیریت و سرعت دانلود و  آپلود را نیز مشاهده کنید.

به طور کلی اگر به دنبال مودمی هستید که ارتباط اینترنتی خود را در تمامی مکان‌ها و زمان‌ها مانند محل کار، هنگام رانندگی، سفر و ... داشته باشید و قابلیت حمل آن نیز بالا باشد، از انتخاب این مودم هرگز پشیمان نمی‌شوید.

مودم Huawei E8372 4G؛  بهترین مودم سیم ‌کارت خور
مشاهده مشخصات کامل و خرید بهترین مودم همراه هواوی E8372 با امکان ارسال و دریافت پیامک در لینک زیر:

۳. مودم روتر Archer VR400_V3 تی پی لینک

مودم روتر تی‌پی‌لینک Archer VR400 V3 که نوعی مودم VDSL است پهنای باندی تقریباً 5 برابر سریع‌تر از +ADSL2 دارد که این مورد در کنار ویژگی‌های متنوع آن باعث می‌شود تا برای تمامی نیازهای شبکه شما پاسخگویی عالی داشته باشد. 

 از مزایای این مودم می‌توان به وای فای فوق سریع، اتصال همه کاره از طریق پورت‌های متنوع آن، استفاده از  فناوری پیشرفته Beamforming برای مکان‌یابی خودکار دستگاه‌های بی سیم جهت اتصالات هدفمند و اتصالات سیمی سریع و قابل‌اعتماد آن اشاره کرد.

مشخصات کلی: 

  • نوع مودم: مودم VDSL
  • تعداد پورت اترنت: 4 عدد
  • فرکانس‌های قابل پشتیبانی و پهنای باند: ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز
  • نوع آنتن: خارجی
  • تعداد آنتن: 2 عدد
مودم روتر تی پی لینک Archer VR400_V3؛ بهترین مودم adsl با قیمت مناسب
خرید مودم روتر تی پی لینک مدل Archer VR400_V3 با قابلیت کنترل و مدیریت والدین در لینک زیر:

۴. مودم روتر بی سیم LTE تی پی لینک Archer MR200_V2

مودم تی پی لینک Archer MR200_V2 با دارا بودن ۵ آنتن داخلی و خارجی با قیمتی مناسب و کیفیتی عالی جزو بهترین مودم های td lte برای کاربری خانگی و شرکت‌ها است. 

این مودم دارای پورت WAN/LAN است که به کمک آن می‌توانید از انواع اتصالات کابلی، فیبری و مودم ADSL بهره ببرید. همچنین پشتیبانی این مودم از پهنای باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتزی باعث می‌شود تا حتی در صورت وجود تعداد کاربران بسیار زیاد، تغییری در سرعت آن رخ ندهد.

مشخصات کلی: 

  • نوع مودم: مودم روتر بی سیم LTE
  • تعداد پورت اترنت: ۲ عدد
  • فرکانس‌های قابل پشتیبانی و پهنای باند: ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز
  • نوع آنتن: داخلی و خارجی با قابلیت جداشدن
  • تعداد آنتن: ۵ عدد
مودم تی پی لینک Archer MR200_V2؛ بهترین مودم td lte اقتصادی
خرید مودم روتر تی پی لینک مدل Archer MR200_V2 مجهز به آنتن‌های داخلی قدرتمند برای پایداری اتصالات در لینک زیر:

۵. مودم روتر LTE 4G N300 بی سیم دی لینک DWR-M920

مودم روتر بی سیم دی لینک DWR-M920 یک محصول قدرتمند با ۴ آنتن است که برای اتصال آنتن‌های 3G/4G و  آنتن‌های شبکه‌ی وای‌فای استفاده می‌شود و می‌توان گفت  بهترین مودم برای خانه‌های بزرگ است که با سرعت بالایی اطلاعات را انتقال می‌دهد. در این مودم حتی اگر سرویس‌های ADSL یا سایر سرویس‌ها در دسترس نباشند، شما امکان اتصال به اینترنت پرسرعت را از طریق سیم‌کارت خود در هر زمان و هر مکانی دارید.

مشخصات کلی: 

  • نوع مودم: بی‌سیم و باسیم
  • تعداد پورت اترنت: 4 عدد
  • فرکانس‌های قابل پشتیبانی و پهنای باند: ۲.۴ گیگاهرتز
  • نوع آنتن: داخلی و خارجی
  • تعداد آنتن: ۴ عدد
مودم بی سیم دی لینک DWR-M920؛ بهترین مودم برای منزل 
مشخصات کامل و خرید مودم دی لینک n300 مدل DWR-M920 با قابلیت اتصال به شبکه‌های موبایل در لینک زیر:

۶. مودم ADSL2 Plus بیسیم N300 تی پی لینک TD-W8961N

مودم بیسیم تی پی لینک TD-W8961N که یک مودم‌روتر +ADSL2 است، جزو بهترین مودم های خانگی محسوب می‌شود که ثبات و قدرت بی‌نظیری را در مقایسه با قیمت اقتصادی خود ارائه می‌دهد. همچنین از لحاظ امنیت این مودم خیالتان کاملاً راحت باشد؛ چرا که فایروال‌های SPI و قابلیت رمزگذاری WPA2 آن، امنیت کامل شبکه اینترنت بی سیم شما را تضمین می‌کند.

مشخصات کلی: 

  • نوع مودم: مودم‌روتر +ADSL2 
  • تعداد پورت اترنت: 4 عدد
  • فرکانس‌های قابل پشتیبانی و پهنای باند: ۲.۴ گیگاهرتز
  • نوع آنتن: خارجی و ثابت
  • تعداد آنتن: 2 عدد
مودم تی پی لینک TD-W8961N؛ بهترین و ارزان‌ترین مودم خانگی
مشخصات کامل و خرید مودم بی سیم تی پی لینک TD-W8961N (بهترین مودم برای خانه) در لینک زیر:

جمع‌بندی

ما در این مقاله راهنمای خرید مودم td lte، adsl و ... از فروشگاه ادبازار با پاسخ به سؤالات:

  • مودم چیست و چگونه کار میکند
  • تفاوت بین مودم و روتر چیست
  • بهترین نوع مودم چیست
  • مودم بی سیم بهتره یاباسیم
  • کلیدی‌ترین ویژگی های مودم td-lte، ADSL و ... چیست
  • برترین مدل‌ها با بهترین گارانتی مودم کدام‌اند

سعی کردیم تا شما را در مسیر انتخاب مودم به اطلاعات کاملی مجهز کنیم تا خرید بهترین مودم برایتان آسان‌تر شود.

حالا اگر هنوز سؤالی دارید که در طی مقاله بررسی نشده است یا در انتخاب نهایی خود مردد هستید، در بخش کامنت‌ها بپرسید تا از مشاوره خرید مودم کارشناسان ادبازار بهره ببرید.