پردازنده های نسل پنجم اینتل بنام broadwell

آموزش و ترفندها 09 مرداد 1402 علی مظفری

پردازنده های نسل پنجم اینتل بنام broadwell

Broadwell  نامی است که کمپانی اینتل بر روی پردازنده هایی با تراشه های 14 نانومتری گذاشته است و اکنون در بیشتر سیستم های موجود در بازار الکترونیک و دیجیتال دیده می شود. این پردازنده جزء آخرین سری محصولات اینتل محسوب می شود و تراشه های آن با مادربرد های موجود مربوط به پردازنده های haswell سازگار است.

بعضی از مدل های این سری با سوکت به مادربرد متصل نمی شود، در عوض با لحیم کردن پایه ای به سیستم متصل می شود.

پردازنده های Broadwell،  تا 12 مگابایت کش  را پشتیبانی می کند.

همچنین نسل جدید پردازنده‌های برادول اینتل با وعده‌ی بهبود ۲۰ تا ۳۰ درصدی عملکرد نسبت به پردازنده‌های هسول کنونی روانه‌ی بازار شده است. این پردازنده‌ها با مصرف ۱۵ وات می‌توانند در پخش مداوم ویدیو تا ۹۰ دقیقه بیش از نسل پیشین مقاومت کنند. اولین نسخه از پردازنده‌های سری برادول اینتل سال گذشته با نام Core M معرفی شد. کرک اسکواجن، مدیرعامل کمپانی اینتل در زمان معرفی این محصولات، پردازنده‌های Core M را مناسب استفاده در ابزار‌های هیبریدی خواند.

امروز اینتل استفاده از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری را برای تولید انواع پردازنده‌های Core i3،  Core i5 ،  Core i7  و همچنین پردازنده‌های سری پنتیوم و سلرون کلید زد. این برای اولین بار در تاریخ اینتل است که کل محصولات تولیدی این کمپانی به یکباره دچار تغییر و تحول می‌شوند.

اما چه انتظاری از پردازنده‌های جدید اینتل می‌رود؟ اینتل سایز تراشه‌ی خود را تا ۳۷ درصد کاهش داده است؛ در حالی که تعداد تراتزیستورهای مورد استفاده در این تراشه تا ۳۵ درصد افزایش یافته و به ۱.۳ میلیارد ترانزیستور رسیده است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط اینتل، رندر گرافیک سه‌بعدی در این تراشه‌ها به میزان ۲۲ درصد بهبود داشته و بهبود عملکرد تراشه در انکدینگ ویدیو نیز به میزان ۵۰ درصد بهتر شده است. علاوه بر افزایش قدرت گرافیکی نسل جدید تراشه‌های اینتل، این محصولات با بهره‌گیری از فناوری استریم ویدیوی WiDi قادرند ویدئوهای 4K را براحتی استریم کنند.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه و راهنمای خرید:پردازنده اینتل بهتراست یا AMD؟

 چیزی که در این بین اهمیتی برابر بهبود سخت‌افزاری و عملکرد این تراشه دارد، ابزار‌هایی است که تراشه‌های اینتل در آن به انجام وظیفه خواهند پرداخت. از جمله‌ی گجت‌هایی که میزبان تراشه‌های اینتل خواهند بود می‌توان به ترنسفورمر بوک چی ایسوس و اتیو بوک ۹ سامسونگ اشاره کرد. اینتل سعی کرده تا در نسل جدید تراشه‌های خود تمرکز بیشتری روی مصرف بهینه‌ی انرژی داشته و امکان حمل‌و‌نقل ابزار‌های مبتنی بر این تراشه‌ها را بالاتر ببرد. اینتل پتانسیل بالایی را برای نسل جدید تراشه‌های خود پیش‌بینی می‌کند؛ بطوریکه بیش از ۶۰۰ میلیون پی‌سی که در چهار سال اخیر بروز نشده‌اند را جزء بازار هدف خود محسوب می‌کند.

اینتل پیش‌بینی می‌کند که انواع لپ‌تاپ‌های هیبریدی، تبلت‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ بزودی با استفاده از تراشه‌های جدید اینتل روانه‌ی بازار خواهند شد.

در اینجا می توانید لیست کامل انواع پردازنده ه های Broadwell (برادول) را مشاهده کنید.

انواع پردازنده ه های Broadwell