20 افزونه کاربردی کروم | با کاربردی ترین افزونه های گوگل کروم آشنا شوید

آموزش و ترفندها 04 شهریور 1399 علی مظفری

20 افزونه کاربردی کروم | با کاربردی ترین افزونه های گوگل کروم آشنا شوید

گوگل کروم (Google Chrome) یکی از مورد استفاده ترین مرورگرهای اینترنتی است که بر روی همه سیستم عامل‌ها در همه پلتفرم‌ها عرضه شده است. گوگل کروم امکانات خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد و بخش تنظیمات کاملی دارد. اما یکی از ویژگی‌هایی که کروم را از سایر مرورگرها متمایز می‌کند، وجود افزونه‌ها (Extensions) یا اکستنشن‌های بسیار زیاد برای آن است. در این مقاله به معرفی 20 افزونه کاربردی کروم خواهیم پرداخت.

با نصب افزونه‌‌ روی کروم می‌توانید امکانات بسیار کاربردی ای را به آن اضافه کنید. امکاناتی که می‌توانند به کارهای شما سرعت دهند، اعلانات مختلف را به شما نشان دهند، کار شما را آسان‌تر کنند و در مجموع تجربه وب‌گردی بهتری را در اختیارتان قرار دهند. در این مقاله قصد داریم به معرفی کاربردی‌ترین افزونه های کروم بپردازیم. نصب افزونه های زیاد بر روی مرورگر گوگل کروم پیشنهاد نمی‌شود، زیرا باعث سنگین شدن این نرم‌افزار می‌شود اما با بررسی لیست پیش رو و خواندن توضیحات مربوط به هر افزونه، می‌توانید آن هایی که برای شما کاربرد بیشتری دارند را نصب کنید.

1) افزونه Todoist

20 افزونه کاربردی کروم |افزونه Todoist کروم
 

افزونه کروم Todoist یک افزونه کاربردی برای مدیریت کارهای روزانه شما است. لیست‌های To Do برای انجام کارهای روزانه بسیار معروف هستند و سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی برای درست کردن آن‌ها ساخته شده‌اند اما با استفاده از این افزونه روی کروم می‌توانید به‌راحتی لیست کارهای روزانه خود را وارد کنید و همیشه در مرورگر آن‌ها را جلوی چشم خود داشته باشید. امکان دسته‌بندی موضوعی کارها و درست کردن لیست‌های مختلف در افزونه Todoist وجود دارد و به راحتی با یک کلیک می‌توانید تیک انجام کارها را در حین کار با مرورگر کروم بزنید. لازم به ذکر است که این افزونه جزو پر استفاده ترین افزونه های کروم به حساب می‌آید.

 

2) افزونه LastPass

 

20 افزونه کاربردی کروم |افزونه کاربردی LastPass

 

حتما برای شما پیش آمده که وارد سایتی شده‌اید و در هنگام ورود رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید. این اتفاق زیاد پیش می‌آید و باید برای بازیابی رمز عبور ایمیل خود را وارد کنید تا مراحل بازیابی برای شما ایمیل شود. اما با استفاده از افزونه کروم LastPass می‌توانید به‌آسانی رمز عبور یا همان پسوردهای خود را در آن ذخیره کنید تا دیگر نیازی به به‌خاطر سپردن آن‌ها نداشته باشید. با نصب افزونه کاربردی LastPass بر روی گوگل کروم علاوه بر مدیریت و اضافه کردن رمز‌های قدیمی، می‌توانید در هنگام عضویت در سایت‌های جدید هم رمز آن‌ها را به صورت مستقیم وارد این افزونه کنید. سپس برای ورود مجدد در هر سایتی که وارد شدید، می‌توانید با کلیک بر روی آیکون این افزونه، لیست اکانت‌های خود را در آن مشاهده کنید با یک کلیک، نام و کاربری رمز عبور خود را وارد کرده و وارد سایت مورد نظر شوید.

 

3) افزونه StayFocusd

 

20 افزونه کاربردی کروم | افزونه StayFocusd

 

افزونه کروم StayFocusd یکی از افزونه های موفق و پرطرفدار در بین افزونه های افزایش بهره‌وری است. احتمال دارد شما هم جز آن دسته افرادی باشید که هنگام انجام دادن یک کار خاص آن را به واسطه چک کردن سایت‌های دیگر عقب بیاندازید. این افزونه به شما کمک می‌کند که سایت‌هایی که در واقع برای شما اهمیت کمتری دارند، اما مداوم با چک کردن آن‌ها زمان خود را از دست می‌دهید را محدود کنید. افزونه کاربردی کروم StayFocusd می‌تواند تمرکز شما هنگام کار را بیشتر کند. شما می‌توانید لیست‌ سایت‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی را در آن انتخاب کنید و دسترسی به آن‌ها را در زمان هایی که برای کار بر روی یک سایت مشخص کرده‌اید، محدود کنید. همچنین امکان بلاک کردن تمامی سایت‌ها به جز سایتی که با آن کار دارید در این افزونه فراهم شده است. تنها کافی است سایت‌ها مشخص و زمان محدودیت را مشخص کنید، حال با تمرکز به کار خود ادامه دهید.

 

4) افزونه Click and Clean

 

20 افزونه کاربردی کروم |افزونه Click and Clean

 

برای پاک کردن اطلاعاتی که هنگام کار کردن با کروم از خود به‌جای می‌گذارید می‌توانید از افزونه پیشنهادی کروم یعنی Click and Clean استفاده کنید. همان‌طور که از اسم این افزونه مشخص است، شما می‌توانید با یک کلیک همه اطلاعات خود را حذف کنید. با نصب این افزونه، پس از انجام کار می‌توانید با یک کلیک تمامی کش‌ها، آدرس‌های جستجو شده، کوکی وب‌سایت‌ها و همچنین تاریخچه دانلود خود را حذف کنید. به صورت دستی هم امکان پاک کردن این اطلاعات در تنظیمات مرورگر کروم وجود دارد ولی افزونه Click and Clean کار شما را بسیار آسان‌تر کرده است.

 

5) افزونه AdBlock

 

20 افزونه کاربردی کروم |افزونه کاربردی AdBlock

 

افزونه کاربردی AdBlock یکی از افزونه های پرطرفدار حوزه‌ی امنیت و حریم شخصی است. شما با نصب این افزونه روی گوگل کروم می‌توانید تبلیغات را از وب‌گردی خود حذف کنید. این افزونه پیشنهادی تبلیغات شبکه‌های اجتماعی را به صورت خود کار برای شما حذف می‌کند. همچنین با تشخیص هوشمند بنرهای تبلیغاتی، می‌توانید لیست سایت‌هایی که دوست دارید تبلیغات آن‌ها برای شما نمایش داده نشوند را هم به افزونه اضافه کنید تا تبلیغات آن‌ها را هم مشاهده نکنید. حذف آیتم‌های تبلیغاتی سایت‌ها، باعث افزایش سرعت لود آن‌ها برای شما نیز می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مفید افزونه کروم AdBlock حذف تبلیغات ویدیویی سرویس‌هایی مثل یوتیوب، فیس‌بوک و توییچ است. همچنین AdBlock با جلوگیری از ذخیره و رصد کردن رفتار شما در سایت‌ها، حریم شخصی شما را در وب‌گردی حفظ می‌کند.

 

6) افزونه Evernote Web Clipper

 

20 افزونه کاربردی کروم |افزونه Evernote Web Clipper

 

اگر از سرویس Evernote بر روی موبایل، تبلت و لپ‌تاپ خود استفاده می‌کنید، حتما افزونه Evernote Web Clipper را روی کروم نصب کنید. ممکن است هنگام وب‌گردی با یک نقل‌قول، یک پاراگراف تاثیرگذار، یک توییت، ویدیو، عکس و... برخورد کنید که بخواهید آن را فورا ذخیره کنید. با استفاده از این افزونه بر روی کروم امکان ذخیره‌سازی بسیار سریع برای شما فراهم شده است. زمانی که اطلاعات مورد نظر خود را وارد افزونه Evernote Web Clipper کنید، اطلاعات به صورت همزمان بر روی حساب کاربری‌تان در Evernote آپلود و ذخیره خواهد شد. حال می‌توانید در حساب خود بر روی موبایل و تبلت و لپ‌تاپ به اطلاعات ذخیره‌ شده دسترسی داشته باشید.

 

7) افزونه GoFullPage

 

افزونه مفید گوگل کروم افزونه GoFullPage

 

افزونه کروم GoFullPage به شما این اجازه را می‌دهد که تمامی محتویات یک سایت به صورت کامل و یک تکه اسکرین شات بگیرید. اگر قصد دارید ظاهر یک سایت یا محتوای یک صفحه‌ای را به صورت کامل برای کسی ارسال کنید، می‌توانید با استفاده از این افزونه کاربردی از کل صفحه یک اسکرین شات گرفته و آن را با فرمت‌های PNG و JPEG و حتی PDF تحویل بگیرید.

 

8) افزونه The Great Suspender

 

20 افزونه کاربردی کروم |افزونه The Great Suspender

 

مروگر کروم با وجود همه ویژگی‌های مثبتی که دارد، می‌تواند تبدیل به یک نرم‌افزار سنگین بر روی برخی سیستم‌ها شود. در واقع با باز کردن همزمان تب‌های مرورگر زیاد، فضای قابل‌توجهی از حافظه‌ی رم دستگاه شما اشغال می‌شود. این مورد علاوه بر کندتر شدن سیستم، منجر به داغ شدن آن در نتیجه روشن شدن سیستم خنک‌کننده می‌شود. برای اینکه بتوان تا حدودی جلوی اشغال شدن حافظه‌ی رم را گرفت، می‌توانید افزونه The Great Suspender را نصب کنید. این افزونه قادر است تب‌هایی که باز هستند ولی شما از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را مسدود کند. در واقع با این کار دیگر آن‌ها از منابع سیستم شما استفاده نمی‌کنند و بازدهی سیستم بالاتر از قبل می‌رود. شما با تعیین کردن زمان می‌توانید این قابلیت را فعال کنید. برای مثال تعیین می‌کنید که تبی که بیشتر از 1 ساعت مورد استفاده قرار نگرفت وارد مرحله مسدودسازی شود تا فضای رم را اشغال نکند.

 

9) افزونه Momentum

 

20 افزونه کاربردی کروم | افزونه Momentum

 

با نصب افزونه Momentum­ بر روی کروم هم می‌توانید صفحه‌ی اول کروم خود را با تصاویر جذاب، بسیار زیبا کنید، هم یک لیست کارهای روزانه برای خود داشته باشید. افزونه Momentum با نمایش ساعت و تصاویر جذاب از منظره‌های طبیعی و زیبا، حس خوبی را به شما می‌تواند منتقل کند. همچنین بر روی صفحه می‌توانید وضعیت آب و هوا را هم مشاهده کنید. در زیر صفحه هم با هر باز کردن کروم یک جمله‌ی تاثیرگذار یا یک نقل‌قول درج خواهد شد. یکی از امکانات جالب این افزونه امکان تعریف لیست To Do برای کارهای روزانه شما است. خیلی ساده و آسان می‌توانید لیست کارهای خود و یا هدف اصلی یک روز خود را تعیین کنید تا روی صفحه برای شما نمایش داده شود. سپس با کلیک بر روی می‌توانید وضعیت انجام شدن یا نشدن آن را تعیین کنید. توجه داشته باشید که صفحه افزونه Momentum تبدیل به صفحه اصلی کروم شما می‌شود و از روی آن باید بر روی قسمت new tab کلیک کنید تا صفحات دیگر را باز کنید.

 

10) افزونه Earth View from Google Earth

 

20 افزونه کاربردی کروم |افزونه Earth View from Google Earth

 

یکی دیگر از افزونه هایی که می‌تواند در زیباسازی کروم به شما کمک کند، افزونه بسیار جذاب Earth View from Google Earth است. با نصب این افزونه هر تب جدیدی که باز کنید با یک تصویر ماهواره‌ای زیبا از یکی از نقاط دنیا روبرو خواهید شد. 2500 تصویر ماهواره‌ای از نقاط زیبا دنیا در دیتابیس این افزونه ذخیره شده است که شما با هر بار باز کردن یک تب جدید می‌توانید آن را بر روی کروم مشاهده کنید. همچنین علاوه بر امکان ذخیره‌سازی تصاویر، می‌توانید تصاویر ماهواره‌ای Google Earth را برای دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی هم ارسال کنید.

 

11) افزونه Grammarly

 

20 افزونه کاربردی کروم |افزونه Grammarly

 

Grammarly یک سرویس تصحیح نگارش زبان انگلیسی است. افزونه کروم این سرویس به شما این اجازه را می‌دهد که در تمامی تکست‌باکس‌های (قسمت هایی که امکان نوشتن وجود دارد) مرورگر Grammarly را فعال کنید. برای مثال شما قصد دارید ایمیلی را به زبان انگلیسی برای کسی ارسال کنید. از زمانی که نگارش شما شروع شود، Grammarly لحظه به لحظه آن را رصد می‌کند تا در صورتی که اشکال نگارشی در آن به وجود آمد شما را مطلع کند. فرقی نمی‌کند در سرویس دهنده ایمیل مشغول نوشتن باشید یا رسانه‌های اجتماعی یا وبلاگ و.. افزونه کروم Grammarly همانند سرویس اصلی این شرکت، به صورت کامل رایگان نیست و بخش‌های حرفه ای تری را برای مشترکین پرمیوم خود در نظر گرفته است اما استفاده از همان بخش رایگان هم می‌تواند در نگارش صحیح زبان انگلیسی (به خصوص گرامر) به کمک شما بیاید.

 

12) افزونه Google Dictionary

 

20 افزونه کاربردی کروم |افزونه Google Dictionary

 

یکی از افزونه های کاربردی کروم افزونه دیکشنری گوگل (Google Dictionary) است. با نصب این افزونه می‌توانید خیلی سریع و راحت کلمات مورد نظر خود را در دیشکنری جستجو کنید و معنای آن‌ها را متوجه شوید. دیشکنری گوگل زبان های محدودی دارد ولی برای زبان انگلیسی گزینه بسیار خوبی به حساب می‌آید. با نصب Google Dictionary روی کروم می‌توانید با دبل کلیک کردن روی هر کلمه‌ای از صفحه‌ی وبسایت، معنای آن را به زبان انگلیسی مشاهده کنید. اگر هم کلمه‌ای انگلیسی را انتخاب کردید دیکشنری اطلاعاتی کاملی را در آن خصوص در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این با کلیک بر روی آیکون این افزونه و وارد کردن دستی کلمه‌ی مورد نظر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره‌ی کلمه، مانند تلفظ و مترادف‌ها و... بدست آورید.

 

13) افزونه Google Translate

 

20 افزونه کاربردی کروم |افزونه Google Translate

 

سرویس Google Translate نیازی به معرفی ندارد. اگر با نحوه کار با این سرویس آشنا هستید، با نصب افزونه کاربردی Google Translate روی کروم می‌توانید سریع‌تر به معنای کلمات دسترسی داشته باشید. با مشخص کردن زبان مورد نظر جهت ترجمه می‌توانید خیلی سریع در صفحات مختلف وب معنای کلمات را پیدا کنید. همچنین امکان ترجمه کامل تمامی صفحات وب به همه زبان‌ها، از دیگر ویژگی‌های افزونه کروم Google Translate است.

 

14) افزونه Office Editing for Docs, Sheets & Slides

 

20 افزونه کاربردی کروم |افزونه Office Editing for Docs, Sheets & Slides

 

نرم‌افزارهای آفیس (Office) مخصوصا Word، Excel و PowerPoint جزو پر کاربردترین نرم‌افزارها به حساب می‌آیند. شاید قصد داشته باشید از فایل‌های این نرم‌افزارهای بر روی سیستمی استفاده کنید که مجموعه‌ی آفیس را نصب نداشته باشد. با استفاده از افزونه Office Editing for Docs, Sheets & Slides می‌توانید فایل‌های ورد، اکسل و پاورپوینت خود را بر روی کروم باز کنید و آن‌ها را مشاهده و یا ادیت کنید. در واقع این امکان توسط گوگل و سرویس‌های Docs, Sheets & Slides بر روی کروم فراهم شده است. با استفاده از این افزونه کاربردی کروم می‌توانید علاوه بر مشاهده و ادیت، از فایل مورد نظر خروجی گرفته و یا آن‌ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 

15) افزونه Chrome Visual History

 

20 افزونه کاربردی کروم |افزونه Chrome Visual History

 

دوست دارید آمار میزان کار کردن با مرورگر کروم و آمار سایت هایی که به آن مراجعه می‌کنید را داشته باشید؟ افزونه Chrome Visual History یک افزونه کاربردی برای کروم است که با نصب و فعال سازی آن می توانید میزان استفاده خود از مرورگر را مشاهده کنید. آمارها به شکل روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه ذخیره می‌شوند و شما می‌توانید ببینید که دقیقا چه زمان مشغول کار با کروم بوده‌اید، بیشتر به چه سایت‌هایی مراجعه کرده‌اید و چقدر وقت در آن‌ها گذرانده اید.

 

16) افزونه Notifications for Instagram

 

20 افزونه کاربردی کروم | افزونه Notifications for Instagram

 

اگر در هنگام کار کردن زیاد به موبایل خود و اینستاگرام سر می‌زنید و می‌خواهید ببینید چه کسانی شما را فالو یا تصاویرتان را لایک کرده‌اند، افزونه کروم Notifications for Instagram کاملا مناسب شما است. این افزونه با دسترسی به حساب کاربری شما در اینستاگرام، بخش اعلانات یا همان Notifications اینستاگرام را برای شما در کروم نمایش می‌دهد. شما با کلیک بر روی آیکون آن می‌توانید بخش اعلانات حساب کاربری خود را مشاهده کنید. این افزونه مرتب آپدیت شده است و بیشتر از 400 هزار نفر از آن استفاده می‌کنند ولی توجه داشته باشید که این افزونه رسمی اینستاگرام نیست.

 

17) افزونه Alexa Traffic Rank

 

20 افزونه کاربردی کروم |افزونه Alexa Traffic Rank

 

سرویس Alexa که یکی از زیر مجموعه‌های شرکت آمازون است، به صورت روزانه سایت‌ها را بر اساس بازدیدکننده‌ای که در روز دارند، رتبه‌بندی می‌کند. شما می‌توانید با نصب این افزونه به آماری که الکسا آن‌ها را منتشر می‌کند، خیلی سریع و راحت دسترسی داشته باشید. با نصب افزونه کاربردی Alexa Traffic Rank روی کروم، با یک کلیک می‌توانید رتبه همه‌ سایت‌ها را در کشور خودشان و دنیا مشاهده کنید و متوجه محبوبیت سایت‌ها شوید. علاوه بر رتبه‌های کشوری و جهانی، تعداد سایت‌هایی که به سایت مورد نظر شما لینک داده‌اند، سرعت سایت و سایت‌های مشابه آن را هم می‌توانید در این افزونه مشاهده کنید. همچنین در بخش Wayback Machine می‌توانید تاریخچه همه سایت‌ها و نسخه‌های اولیه و قدیمی‌ آن‌ها مشاهده کنید. (لازم به ذکر است که Wayback Machine به صورت جداگانه هم یک افزونه بر روی کروم دارد)

 

18) افزونه Keywords Everywhere

 

20 افزونه کاربردی کروم |افزونه Keywords Everywhere

 

وقتی در گوگل درباره موضوعی جستجو می‌کنید، گوگل پیشنهاد دیگری هم به شما می‌دهد. در واقع کلمه‌های کلیدی‌ای که دیگران آن‌ها را هم جستجو کرده‌اند را به شما پیشنهاد می‌دهد. افزونه کروم Keywords Everywhere در سایت‌هایی مثل گوگل و یوتیوب پیشنهاد دیگری را هم به شما نشان می‌دهد. شما به ‌عنوان کاربر عادی با نصب این افزونه می‌توانید پیشنهادهای خیلی بیشتر و کامل‌تری را با جستجو در گوگل مشاهده کنید. برای علاقه‌مندان حوزه بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو هم این افزونه کاربرد زیادی دارد، زیرا می‌توانند به کلمات‌کلیدی هم‌خانواده کلمه هدف‌شان دسترسی داشته باشند.

 

19) افزونه Fontiran Font Changer

 

20 افزونه کاربردی کروم |افزونه Fontiran Font Changer

 

یکی از افزونه های بسیار کاربردی کروم برای ما ایرانی‌ها، افزونه Fontiran Font Changer است. با نصب این افزونه می‌توانید از پرطرفدارترین فونت‌های فارسی مثل ایران‌سنس و ایران‌یکان و... به صورت رایگان بر روی کروم استفاده کنید. با نصب این افزونه می‌توانید فونت تمامی‌ سایت‌ها را عوض کرده و حتی سایز نمایش آن‌ها را هم تغییر دهید. این افزونه برای سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی که فونت زیبایی در زبان‌ فارسی ندارند بسیار کاربردی است. به صورت پیش‌فرض سایت‌هایی مثل گوگل، ویکی‌پدیا، فیس‌بوک و توییتر و... در لیست پیشنهادی افزونه Fontiran Font Changer قرار گرفته‌اند ولی با مراجعه به هر سایتی، حتی سایت‌های فارسی، می‌توانید فونت‌ آن‌ها را تغییر داده و شخصی‌سازی کنید.

 

20) افزونه Extensions Manager

 

20 افزونه کاربردی کروم |افزونه Extensions Manager

 

وقتی که افزونه‌ها یا همان اکستنشن‌های زیادی را بر روی مرورگر کروم خود نصب کنید، احتمال دارد دسترسی و پیدا کردن آن‌ها کمی سخت باشد. زیرا هر افزونه‌ای که بر روی کروم نصب می‌کنید، در کنار نوار آدرس آیکون آن اضافه می‌شود. با نصب افزونه کروم Extensions Manager می‌توانید به راحتی افزونه های خود را مدیریت کنید. با نصب این افزونه همه آیکون‌ها در یک آیکون خلاصه خواهد شد و با کلیک بر روی آن می‌توانید به لیست کامل افزونه‌ها دسترسی داشته باشید. همچنین برای راحتی بیشتر امکان دسته‌بندی افزونه‌ها وجود دارد تا بتوانید سریع‌تر افزونه مورد نظر خود را انتخاب کنید.