بررسی Nova 3E هوآوی (P20 Lite): دوربین و باتری عالی و قیمت مناسب!

نقد و بررسی 12 مهر 1397 علی مظفری

بررسی Nova 3E هوآوی (P20 Lite): دوربین و باتری عالی و قیمت مناسب!

گوشی Nova 3E هوآوی همان گوشی است که در بازارهای جهانی با لقب P20 Lite شناخته می‌شود. این گوشی قیمت بسیار خوبی را در قبال مشخصات فنی که دارد ارائه کرده است. زیبایی ظاهری، باتری عالی، دوربین قدرتمند، قیمت مناسب و صفحه نمایش با کیفیت برخی از اصلی ترین نقاط قوت این گوشی هستند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite) بپردازیم.

معرفی Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite)

شرکت هوآوی در برخی موارد گوشی های خود را با دو نام مختلف روانه بازار می‌کند و این مسئله منجر به سردرگمی برخی کاربران می‌شود. گوشی Nova 3E دقیقا یک نمونه از همین دسته گوشی‌هاست! این گوشی در واقع همان گوشی هوآوی P20 Lite است که در بازار کشور چین و اغلب بازارهای آسیایی با نام Nova 3E شناخته می‌شود اما در سایر بازارهای جهانی P20 Lite نامگذاری شده است. گوشی Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite) نسخه ضعیف‌تر پرچمدار سال 2018 این شرکت چینی یعنی هوآوی P20 یا همان Nova 3 محسوب می‌شود.

دقت داشته باشید که ضعیف تر بودن این گوشی در مقایسه با هوآوی P20 یا همان Nova 3 به معنای کیفیت پایین آن نبوده و هوآوی Nova 3E یک گوشی عالی، با کیفیت و بسیار خوش قیمت است. قیمت Nova 3E هوآوی بسیار رقابتی در نظر گرفته شده و این موضوع از اصلی ترین نقاط قوت آن خواهد بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite) بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم. بنابراین اگر قصد خرید یک گوشی با کیفیت، زیبا و خوش قیمت را دارید، توصیه می‌کنیم با ادامه این بررسی اختصاصی همراه باشید.

 

بررسی Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite): طراحی و ظاهر

در اولین قدم از بررسی Nova 3E هوآوی یا همان گوشی هوآوی P20 Lite می‌خواهیم در مورد ظاهر و سبک طراحی آن صحبت کنیم. ظاهر زیبا و سبک طراحی متفاوت یکی از اصلی ترین مسائلی است که با نگاه کردن به گوشی Nova 3E متوجه آن می‌شوید. زمانی که از نمای رو به رو به گوشی نگاه کنید، صفحه نمایش بدون حاشیه آن توجهتان را جلب می‌کند. هوآوی سعی کرده تا حد ممکن نمایشگر این گوشی را بدون حاشیه طراحی کند و بدین سبب چیزی در حدود 80.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود. در بخش فوقانی نمایشگر دستگاه هم ناچ (Notch) یا همان زائده معروفی که قبلا در آیفون X اپل شاهد آن بودیم تعبیه شده و سنسورهای های جلوی گوشی را در بر می‌گیرد. علیرغم ادعای خیلی افراد به نظر ما وجود ناچ در بخش فوقانی نمایشگر هوآوی P20 Lite به هیچ وجه منجر به کاهش جذابیت ها و زیبایی های دستگاه نشده است.

 

بررسی Nova 3E هوآوی

 

بنابراین زمانی که از نمای جلو به Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite) نگاه کنید، گوشی تا حد زیادی شبیه به آیفون X اپل به نظر خواهد رسید. اما قاب پشت هوآوی پی 20 لایت چگونه طراحی شده است؟ در اولین نگاه به قاب پشت این گوشی متوجه براق بودن و زیبایی خاص این قسمت از بدنه دستگاه می‌شوید. جالب است بدانید که هوآوی هیچوقت به طور رسمی مشخص نکرده که جنس قاب پشت Nova 3E از شیشه یا هر مواد دیگری تشکیل شده است! علیرغم براق بودن و ظاهر زیبایی که قاب پشت گوشی دارد، برخی منابع بر این باورند که این بخش از قاب Nova 3E از ترتیب شیشه و پلاستیک خاصی تشکیل می‌شود. در هر صورت هوآوی قاب پشت گوشی مورد نظر را به گونه‌ای طراحی کرده که ظاهری زیبا و براق را ارائه می‌کند و بهتر است که آن را هم شیشه‌ای فرض کنیم. ضمنا فریم اصلی Nova 3E آلومینیومی بوده و فقط پنل جلوی آن با شیشه پوشانده می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy A10 سامسونگ: ارزان قیمت و خوش ساخت

در گوشه سمت چپ و بالای قاب پشت گوشی دوربین اصلی و دوگانه دستگاه تعبیه شده که دو لنز آن به صورت عمودی در کنار هم قرار می‌گیرند. چراغ فلش LED دوربین اصلی هم زیر این دو لنز واقع شده است. ضمنا اسکنر انگشت Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite) هم در بخش فوقانی و وسط قاب پشت گوشی نصب است و کیفیت عملکرد بسیار عالی دارد. بدنه دستگاه ابعاد 7.4 در 71.2 در 148.6 میلیمتر را ارائه کرده و وزن آن به چیزی در حدود 145 گرم می‌رسد. بنابراین Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite) یک گوشی سبک، باریک و جمع‌وجور محسوب می‌شود.

 

بررسی Nova 3E هوآوی

 

هوآوی P20 Lite یا همان Nova 3E قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و شیار سیم کارت دوم آن از نوع هیبریدی طراحی شده است. بدین سبب کاربر یا می‌تواند در آن سیم کارت دوم را نصب کند و یا حافظه میکرو اس دی را در آن نصب نماید. متاسفانه گوشی Nova 3E از استاندارد ضد آب پشتیبانی نمی‌کند و این مسئله می‌تواند کمی نا امید کننده باشد. زمانی که گوشی مذکور را در دست می‌گیرد، حس و حال در دست گرفتن یک گوشی درجه یک و متفاوت به شما منتقل خواهد شد. اگر بخواهیم تعصب را کنار بگذاریم باید بگوییم که Nova 3E هوآوی در مقایسه با خیلی از گوشی های اندرویدی هم رده و قیمت برندهای معروف دیگری همچون سامسونگ به مراتب زیباتر بوده و از طراحی بهتری بهره می‌برد. بنابراین این گوشی از نظر طراحی و ظاهر وضعیت بسیار عالی دارد.

 

بررسی Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite): صفحه نمایش

هوآوی P20 Lite از صفحه نمایشی 5.84 اینچی و نوع IPS LCD بهره می‌برد که وضوح تصویر 2280 در 1080 پیکسل را ارائه کرده است. بدین سبب تراکم پیکسلی نمایشگر آن به چیزی در حدود 432 پیکسل در هر اینچ خواهد رسید. نسبت تصویر نمایشگر دستگاه 19 به 9 در نظر گرفته شده و هوآوی سعی کرده حاشیه های صفحه نمایش Nova 3E را تا حد امکان باریک طراحی کند. این مسئله سبب شده تا نمایشگر گوشی چیزی در حدود 80.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را احاطه کند و ظاهری مدرن و زیبا را برای آن به ارمغان آورد. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم در بخش فوقانی صفحه نمایش هوآوی Nova 3E هم "ناچ" یا زائده کوچکی برای تعبیه سنسورهای جلوی گوشی تعبیه شده که برخلاف نظر خیلی افراد به هیچ عنوان منجر به بد به نظر رسیدن ظاهر صفحه نمایش دستگاه نشده است.

 

بررسی Nova 3E هوآوی

 

شادابی تصویر و تفکیک‌پذیری محتوای آن در صفحه نمایش 5.84 اینچی Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite) بسیار مطلوب است و این مسئله با نگاه کردن به نمایشگر گوشی قابل درک خواهد بود. نمایشگر Nova 3E از نظر تولید روشنایی هم عملکرد قابل قبولی دارد و بدین سبب به راحتی می‌توان با تنظیم روشنایی آن در حدود 80 درصد در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم محتوای روی آن را مشاهده و درک کرد. هوآوی اشاره‌ای به استفاده از شیشه گوریلاگلس برای محافظت از نمایشگر P20 Lite نکرده و بدین سبب احتمال می‌دهیم خبری از بکارگیری این نوع شیشه محافظ بر روی صفحه نمایش گوشی وجود نداشته باشد. بنابراین به طور کلی باید گفت که Nova 3E یا همان هوآوی P20 Lite از صفحه نمایشی با کیفیت و وضوح مناسب بهره می‌برد.

 

بررسی Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite): سیستم عامل و رابط کاربری

گوشی هوآوی Nova 3E در ماه مارس (March) سال 2018 معرفی شد، بنابراین جای تعجبی ندارد که سیستم عامل اندروید 8 اوریو به طور پیش فرض روی آن نصب باشد. رابط کاربری EMUI 8.0 هوآوی هم در کنار سیستم عامل گوشی نصب بوده و منجر به متفاوت به نظر رسیدن آن می‌شود. به واسطه این رابط کاربری ویژگی های خاصی در گوشی قابل استفاده هستند و تغییراتی هم در نحوه تعامل کاربر با گوشی به وجود می‌آید. برای مثال در حالت پیش فرض بخش اپلیکیشن دراور (App Drawer) از رابط هوآوی Nova 3E حذف شده است. همچنین دستورات اشاره‌ای زیادی توسط رابط کاربری گوشی پشتیبانی می‌شوند که کاربر به مرور قادر به یادگیری و استفاده از آن ها خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو (Xiaomi Redmi Note 6 Pro)

یک اپلیکیشن اختصاصی انتخاب و نصب تم هم در رابط کاربری هوآوی P20 Lite وجود دار که با مراجعه به آن می‌توانید تم های مورد پسند خود را انتخاب و روی گوشی نصب نمایید. تم هایی که در این اپلیکیشن ارائه می‌شوند شامل نسخه های رسمی تم های گوشی و همچنین تم هایی می‌شوند که توسط خود کاربران طراحی شده‌اند. قابلیت های دیگری مثل استفاده از گوشی در حالت تک دست، باز کردن همزمان دو اپلیکیشن، نصب دو نسخه از یک اپلیکیشن و استفاده همزمان از دو پروفایل در آن ها و غیره همگی توسط رابط کاربری EMUI در گوشی Nova 3E ارائه شده‌اند.

 

بررسی Nova 3E هوآوی

 

علیرغم سنگین بودن رابط کاربری EMUI 8.0، عملکرد آن در گوشی P20 Lite هوآوی سریع و بدون تاخیر است. در حین استفاده از دستگاه و پرسه زدن در بخش های مختلف آن لگ و تاخیری در بستر نرم افزاری گوشی ایجاد نخواهد شد و عملکرد روان گوشی ملموس خواهد بود. فقط در شرایطی که حافظه داخلی دستگاه رو به سمت پر شدن سوق پیدا کند و مواقعی که اپلیکیشن ها یا بازی های سنگینی را در گوشی اجرا کنید، ممکن است با لگ و تاخیرهای ریزی مواجه شوید که کاملا قابل چشم پوشی هستند. به طور کلی Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite) از نظر رابط کاربری و سیستم عامل هم وضعیت خوبی را ارائه می‌کند.

 

بررسی Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite): پردازنده، رم و حافظه داخلی

در قلب هوآوی Nova 3E از تراشه Kirin 659 استفاده شده که یک تراشه میان رده بوده و پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هسته‌های پردازشگر این تراشه در دو مجموعه مختلف چهار عضوی دسته‌بندی می‌شوند. در مجموعه نخست از چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز استفاده به عمل آمده و در مجموعه دوم هم از چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 2.36 گیگاهرتز استفاده می‌شود. پردازنده گرافیکی Mali-T830 MP2 هم در تراشه Kirin 659 وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. رم گوشی 4 گیگابایتی است و دستگاه از نظر حافظه داخلی شامل نسخه های 32، 64 و 128 گیگابایتی می‌شود. لازم به اشاره است که Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite) از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و بدین سبب از شیار هیبریدی بهره‌مند است. اما قدرت پردازشی این گوشی در چه حدی است؟

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی نوکیا 1 یا Nokia 1 : پایین رده جدید و خوش قیمت

قدرت عملکرد تراشه Kirin 659 تقریبا در حد و اندازه های تراشه اسنپدراگون 625 کوالکام است، بنابراین با یک تراشه میان رده رو به رو هستیم که نباید انتظار خیلی زیادی از آن داشته باشیم. برای انجام کارهای روزمره با گوشی Nova 3E به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد. تراشه Kirin 659 این گوشی حتی از پس اجرای اپلیکیشن و بازی های سنگین هم بر خواهد آمد، اما ممکن است در حین اجرای بازی های سنگین و HD مخصوصا در زمان طولانی با لگ و تاخیرهای ریزی مواجه شوید. همچنین زمانی که با سرعت زیاد مابین اپلیکیشن ها و بازی های مختلف دستگاه جهش داشته باشید، کمی تاخیر عملکرد آن محسوس می‌شود. اما تمام موارد ذکر شده قابل چشم پوشی هستند چون هیچ خللی قابل توجهی در تعامل شما با گوشی ایجاد نمی‌کنند. بنابراین از نظر قدرت عملکرد و پتانسیل پردازشی هم گوشی هوآوی P20 Lite وضعیت خوبی دارد. جای شکی وجود ندارد که رم 4 گیگابایتی، تنوع ظرفیت حافظه داخلی و پشتیبانی از حافظه جانبی هم از دیگر ویژگی های مثبت هوآوی Nova 3E باشند.

 

بررسی Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite): دوربین

یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که باید در بررسی Nova 3E هوآوی یا همان P20 Lite به آن پرداخته شود مربوط به دوربین این گوشی می‌شود. دوربین اصلی Nova 3E از دو لنز 16 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده که لنز 2 مگاپیکسلی آن از نوع عمقی است و لنز 16 مگاپیکسلی آن به عنوان المان اصلی مجموعه در عکسبرداری ایفای نقش می‌کند. این لنز دوربین از دیافراگم F/2.2 بهره‌مند بوده و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. قابلیت هایی همچون HDR، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره (با پس زمینه تار) و فیلمبرداری فول اچ‌دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی هوآوی P20 Lite پشتیبانی می‌شود.

 

بررسی Nova 3E هوآوی

 

دوربین اصلی و دوگانه هوآوی P20 Lite عملکرد بسیار خوبی دارد و رضایت علاقمندان به عکسبرداری با دوربین گوشی را جلب می‌کند. با استفاده از دوربین اصلی این گوشی می‌توانید عکس های با کیفیت و زیبایی ضبط کنید. البته بدون تردید دوربین P20 Lite در حد و اندازه های دوربین گوشی هایی مثل هوآوی P20، آیفونXS یا گلکسی S9 سامسونگ عمل نخواهد کرد اما با توجه به قیمتی که این گوشی دارد کیفیت عملکرد دوربین آن بسیار مطلوب است. تنها شرایطی که شاید دوربین اصلی هوآوی Nova 3E کمی دچار افت کیفیت عملکرد شود مربوط به شرایطی خواهد بود که نور محیط کم باشد و در محیط های تاریک قصد ضبط عکس را داشته باشید.

 

بررسی Nova 3E هوآوی

 

نسخه اصلی گوشی Nova 3E هوآوی از دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی بهره می‌برد اما نسخه های خاصی از آن در بازارهای چین و هندوستان با تجهیز به دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی هم روانه بازار شده‌اند. نسخه موجود در بازار ایران این گوشی از همان دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی بهره‌ می‌برد. دوربین سلفی این گوشی دیافراگم F/2.0 دارد و از عکسبرداری با زاویه گسترده پشتیبانی می‌کند. ضمنا با استفاده از دوربین سلفی Nova 3E هوآوی می‌توانید عکس های پرتره (Portrait) یا اصطلاحا بوکه (Bokeh) هم ضبط کنید که دارای پس زمینه تار هستند. کیفیت عکس های سلفی که با دوربین جلوی این گوشی ضبط می‌شود بسیار خوب خواهد بود و بدون تردید رضایت شما را هم جلب می‌کند. ضمنا دوربین این گوشی برای عکسبرداری سلفی از قابلیت های خاصی مثل اضافه کردن شکلک های واقعیت افزوده و غیره هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. به طور کلی Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite) از دوربین سلفی و اصلی خوبی بهره می‌برد و این مسئله از اصلی ترین نقاط قوت این گوشی محسوب می‌شود.

 

بررسی Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی Nova 3E هوآوی یا همان هوآوی P20 Lite در مورد باتری و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. این گوشی به یک باتری لیتیوم یونی جدانشدنی 3000 میلی آمپر ساعتی مجهز است. شاید تصور کنید که این باتری نتواند به خوبی انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند، اما خوشبختانه اینطور نیست! در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که باتری Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite) با یک بار شارژ در حالت استفاده نرمال می‌تواند تا 1.5 الی 2 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند که این مسئله بسیار جالب توجه است. بنابراین اگر به شارژدهی باتری گوشی اهمیت دهید، هوآوی P20 Lite گزینه خرید عالی برایتان خواهد بود.

 

بررسی Nova 3E هوآوی

 

یکی دیگر از ویژگی های خوب Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite) مربوط به پشتیبانی آن از قابلیت شارژ سریع می‌شود. به موجب این قابلیت باتری 3000 میلی آمپر ساعتی گوشی ظرف 15 دقیقه در حدود 20 درصد شارژ می‌شود و در مدت زمان 30 دقیقه هم مقدار شارژ آن از مرز 40 درصد عبور می‌کند! بنابراین از نظر باتری هوآوی P20 Lite هم توان شارژدهی خوبی دارد و هم سرعت شارژ مجدد مطلوبی را ارائه خواهد کرد.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی Nova 3E هوآوی (Huawei P20 Lite) پرداختیم. بدون تردید این گوشی در رده قیمتی خود یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. برخی از اصلی ترین نقاط قوت Nova 3E یا P20 Plus هوآوی شامل مواردی همچون ظاهر زیبا و به روز، صفحه نمایش با کیفیت، قیمت مقرون به صرفه، دوربین عالی و باتری مناسب می‌شوند. در ادامه نقاط قوت و ضعف اصلی این گوشی را طی دو دسته‌بندی خدمتتان عنوان می‌کنیم.

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا و با کیفیت
  • صفحه نمایش خوب
  • دوربین قدرتمند
  • باتری مناسب
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • ندارد