نقد و  بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو (Xiaomi Redmi Note 6 Pro)

نقد و بررسی 10 دی 1397 علی مظفری

نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو (Xiaomi Redmi Note 6 Pro)

گوشی شیائومی ردمی نوت 6 پرو (Xiaomi Redmi Note 6 Pro) یکی از گوشی‌های پرفروش اخیر شرکت شیائومی است که سبک طراحی آن بسیار نزدیک به آیفون X اپل به نظر می‌رسد. این گوشی نقاط قوت زیادی دارد و قیمت مناسبی هم برای آن در نظر گرفته شده است. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

معرفی گوشی Xiaomi Redmi Note 6 Pro (شیائومی ردمی نوت 6 پرو)

در ماه سپتامبر (September) سال 2018 شرکت شیائومی به طور رسمی از گوشی ردمی نوت 6 پرو رونمایی کرد. این گوشی که یکی از جدیدترین گوشی‌های Xiaomi است به دلیل کیفیت ساخت خوب، ظاهر زیبا و شبیه به آیفون ایکس اپل (Apple iPhone X)، سخت افزار مطلوب و قیمت مناسبی که دارد توانسته نظر بسیاری از کاربران را جلب کند. قیمت شیائومی ردمی نوت 6 پرو در مقایسه با قیمت گوشی‌های هم رده خودش واقعاً رقابتی و عالی در نظر گرفته شده و این مسئله یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

اما آیا گوشی Redmi Note 6 Pro شیائومی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید گوشی مورد نظر را بهتر بشناسید و نقاط قوت و ضعف آن را با نیازها و انتظارات خودتان مقایسه کنید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم. بنابراین اگر به فکر خرید این گوشی هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو : طراحی و ظاهر

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که منجر به افزایش جذابیت گوشی Redmi Note 6 Pro شده مربوط به سبک طراحی و ظاهر آن می‌شود. ظاهر و زبان طراحی این گوشی بسیار شبیه به آیفون X اپل است و تفاوت‌های بسیار کوچکی مابین آن‌ها وجود دارد. بدنه گوشی از آلومینیوم ساخته شده و یکپارچه است و قاب پشت آن حالتی صیقلی و فلزی دارد، بنابراین برخلاف قاب پشت شیائومی ردمی نوت 6 پرو برخلاف آیفون X شیشه‌ای نیست و از فلز تشکیل می‌شود. بدنه دستگاه ابعاد 157.9 در 76.4 در 8.3 میلیمتر را ارائه می‌کند و وزن آن به چیزی در حدود 182 گرم می‌رسد. بنابراین گوشی Redmi Note 6 Pro یک گوشی نسبتاً بزرگ و سنگین خواهد بود.

 

بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو

 

این گوشی قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و در قاب پشت آن یک اسکنر انگشت دایره‌ای شکل تعبیه شده که کیفیت عملکرد آن مطلوب و قابل قبول است اما درجه یک نخواهد بود و در برخی شرایط ممکن است دچار اختلال و تاخیرهای ریزی شود که قابل چشم پوشی هستند. زمانی به قاب پشت گوشی نگاه کنید، دوربین اصلی و دوگانه آن که به صورت عمودی در گوشه سمت چپ و بالای قاب پشت دستگاه نصب شده توجه‌تان را جلب می‌کند. در وسط دو لنز دوربین اصلی گوشی یک چراغ فلش LED دوگانه نصب است، سبک طراحی دوربین اصلی دستگاه مشابه آیفون X اپل خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی آیفون X اپل : یک خرید مطمئن و منحصر به فرد!

اما زمانی که از نمای رو به رو به گوشی ردمی نوت 6 پرو شیائومی نگاه کنید بیشتر متوجه شباهت فوق‌العاده زیاد آن با آیفون ایکس خواهید شد. صفحه نمایش این گوشی بدون حاشیه طراحی شده و در بخش فوقانی خود یک زائده یا اصطلاحاً ناچ (Notch) دارد که سنسورهای جلوی گوشی و دوربین سلفی آن در این قسمت نصب می‌شوند. سایر بخش‌های پنل جلو کاملاً توسط نمایشگر دستگاه احاطه شده و طبق آمار چیزی در حدود 81.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی آیفون X توسط صفحه نمایش آن احاطه شده است که مقدار قابل ملاحظه و جالبی به نظر می‌آید. این مسئله سبب شده تا گوشی شیائومی ردمی نوت 6 پرو از نظر سبک طراحی و ظاهر بسیار مدرن و شیک به نظر برسد.

 

طراحی و ظاهر ردمی نوت 6 پرو شیائومی

 

به طور کلی باید گفت که شیائومی Redmi Note 6 Pro از نظر کیفیت ساخت یک گوشی خوش دست، زیبا و مدرن است و این موضوع از نقاط قوت اصلی آن به شمار می‌رود.

 

بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو : صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو در رابطه با صفحه نمایش این گوشی و کیفیت آن صحبت خواهیم کرد. صفحه نمایش این گوشی 6.26 اینچ و از نوع IPS LCD است و رزولوشن 2280 در 1080 پیکسل را ارائه می‌کند. نسبت تصویر 19 به 9 برای نمایشگر دستگاه در نظر گرفته شده و تراکم پیکسلی صفحه نمایش گوشی به چیزی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. بنابراین صفحه نمایش Redmi Note 6 Pro علیرغم اینکه بزرگ است، تراکم پیکسلی و وضوح مناسبی دارد. شیائومی اشاره داشته روی صفحه نمایش این گوشی با شیشه گوریلاگلس پوشانده شده اما نسخه دقیق شیشه گوریلاگلس بکار رفته بر روی نمایشگر گوشی را مشخص نکرده است، از اینرو توصیه می‌کنیم حتماً یک گلس محافظ ال سی دی را روی صفحه نمایش ردمی نوت 6 پرو شیائومی نصب کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گلکسی A30 سامسونگ: صفحه نمایش و قیمت خوب

شیائومی صفحه نمایش گوشی Redmi Note 6 Pro را بدون حاشیه طراحی کرده و این مسئله یکی از ویژگی‌های خاص دستگاه به شمار می‌رود که منجر به زیباتر و مدرن تر به نظر رسیدن گوشی شده است. صفحه نمایش رمی نوت 6 پرو تقریباً چیزی در حدود 81.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته که مقدار بسیار قابل توجهی است. در بخش فوقانی صفحه نمایش این گوشی هم زائده‌ای برای نصب سنسورهای جلو و لنز دوربین سلفی گوشی تعبیه شده که اصطلاحاً به آن ناچ (Notch) گفته می‌شود. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش 6.26 اینچی گوشی مورد نظر چطور است؟

 

صفحه نمایش Redmi Note 6 Pro شیائومی

 

در بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو مشخص شد که صفحه نمایش این گوشی کیفیت عملکرد مطلوبی دارد. بزرگ بودن نمایشگر آن به علاقمندان به تماشای فیلم و سریال و همچنین وبگردی این امکان را می‌دهد تا به خوبی نیازهای خود را برطرف سازند. تراکم پیکسلی بالای نمایشگر دستگاه سبب شده که محتوای آن وضوح مطلوبی داشته باشد و جذاب به نظر برسد. کنتراست خوب و تراکم پیکسلی مناسب هم از دیگر نقاط مثبت صفحه نمایش گوشی Redmi Note 6 Pro شیائومی محسوب می‌شوند. در بررسی صورت گرفته مشخص شد که نمایشگر گوشی از نظر تولید روشنایی هم عملکرد مطلوبی دارد و بدین سبب با تنظیم شدت روشنایی صفحه نمایش بر روی 80 درصد یا بیشتر می‌توانید بدون مشکل در محیط‌های باز و تحت تابش نور از آن استفاده به عمل آورید. پس به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش Xiaomi Redmi Note 6 Pro هم کیفیت مطلوبی دارد.

 

بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو : سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عاملی که به طور پیش فرض روی گوشی شیائومی Redmi Note 6 Pro نصب است، اندروید 8 اوریو خواهد بود و جدیدترین نسخه رابط کاربری اختصاصی شیائومی با نام EMUI 9 هم در کنار آن نصب و راه اندازی شده است. اگر تجربه استفاده از گوشی‌های شرکت شیائومی را داشته باشید، می‌دانید که رابط کاربری EMUI قابلیت‌های متنوعی دارد و سعی شده در طراحی آن بهینه سازی‌های لازم تا حد امکان انجام شود. در EMUI 9 نصب شده روی گوشی شیائومی ردمی نوت 6 پرو هم دقیقاً همین روال در پیش گرفته شده و رابط گوشی قابلیت‌های متنوع و کاربردی زیادی را ارائه می‌کند. ظاهراً آپدیت EMUI 10 هم قرار است به زودی برای این گوشی منتشر شود اما در هر حال EMUI 9 رابط پیش فروض دستگاه بوده و ما هم با همین رابط کاربری آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

 

سیستم عامل Redmi Note 6 Pro

 

بخش مثبت طراحی رابط کاربری گوشی مورد نظر مربوط به سبک طراحی آیکون‌ها و منوهای آن و روان بودن عملکرد رابط کاربری می‌شود. با اینکه شیائومی ردمی نوت 6 پرو یک گوشی میان رده است، اما رابط کاربری آن کاملاً روان روی دستگاه عمل می‌کند و در حین کار کردن با گوشی لگ و تاخیر خاصی در بستر نرم افزاری دستگاه مشاهده نمی‌شود. شاید تنها ایراد رابط گوشی مربوط به نصب بودن تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های پیش فرض بر روی آن باشد که البته به دلیل بهره‌مندی گوشی از حافظه داخلی 32 گیگابایتی قابل چشم پوشی است و مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند. پس به طور کلی باید گفت که رابط کاربری و سیستم عامل گوشی Redmi Note 6 Pro هم کیفیت مطلوبی دارند.

 

بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو : پردازنده، رم و حافظه داخلی

به یکی از مهمترین بخش‌های بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو می‌رسیم که مربوط به پردازنده، رم و حافظه داخلی آن می‌شود. تراشه‌ای که در این گوشی بکار رفته، تراشه اسنپدراگون 636 کوالکام است که از لیتوگرافی 14 نانومتری بهره می‌برد و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. این تراشه از تراشه‌های جدید و به روز شرکت کوالکام بوده و بر روی کاغذ یک تراشه میان رده رو به بالاست. هر هشت هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Kyro 260 هستند و فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی آدرنو 509 هم در این گوشی وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده دارد. گوشی شیائومی Redmi Note 6 Pro از نظر رم شامل سه نسخه مختلف می‌شود که به ترتیب ظرفیت‌های 3، 4 و 6 گیگابایتی را ارائه می‌کنند. نسخه مجهز به رم 3 گیگابایتی این گوشی، حافظه داخلی 32 گیگابایتی دارد و نسخه‌های مجهز به رم 4 و 6 گیگابایتی آن از حافظه داخلی 64 گیگابایتی بهره می‌برند. ضمن اینکه دستگاه از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) هم پشتیبانی می‌کند و کاربران علاقمند بدین صورت می‌توانند فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 256 گیگابایت افزایش دهند.

 

رم و حافظه داخلی شیائومی ردمی نوت 6 پرو

 

در بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو مشخص شد که این گوشی پتانسیل پردازشی مناسبی دارد و به واقع از این نظر کیفیتی فراتر از حد خودش را ارائه می‌کند. به ویژه اگر نسخه مجهز به رم 4 یا 6 گیگابایتی این گوشی را خریداری کنید، بیشتر متوجه کیفیت خوب عملکرد آن خواهید شد. این گوشی در مقایسه با گوشی‌هایی مثل گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus) یا دیگر گوشی‌های هم رده بستر سخت افزاری قدرتمندتری دارد و کیفیت عملکرد آن هم مطلوب‌تر است. انجام کارهای روزمره مثل وبگردی، ارسال و دریافت پیام از طریق اپلیکیشن‌های مختلف، پرسه زدن در اینستاگرام، وبگردی و غیره خیلی راحت و بدون مشکل در Redmi Note 6 Pro قابل انجام خواهند بود. دستگاه حتی از پس اجرای بازی‌های HD و سنگین اندرویدی هم بر می‌آید اما اجرای طولانی مدت این بازی‌ها در آن می‌تواند منجر به افت فریم و داغ شدن بدنه دستگاه شود. بنابراین به طور کلی باید گفت که Xiaomi Redmi Note 6 Pro از نظر قدرت عملکرد هم یک گوشی مناسب و قابل قبول است.

 

شیائومی ردمی نوت 6 پرو : دوربین اصلی و سلفی

نوبت به بررسی دوربین اصلی و سلفی گوشی Redmi Note 6 Pro می‌رسد. بحث را با دوربین اصلی این گوشی آغاز می‌کنیم. دوربین اصلی آن از دو لنز 12 و 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که به طور عمودی در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت آن نصب هستند و یک چراغ فلش LED دوگانه هم مابین دو لنز آن نصب خواهد بود. دوربین این گوشی از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل (Dual Pixel PDAF ،HDR)، پانوراما و عکسبرداری در حالت پرتره پشتیبانی می‌کند. متاسفانه با دوربین این گوشی قادر به ضبط ویدئوهای 4K نخواهید بود که البته امری طبیعی برای یک گوشی میان رده و مقرون به صرفه محسوب می‌شود. دوربین اصلی Redmi Note 6 Pro کیفیت خوبی دارد و به ویژه در محیط‌های با نور مناسب عکس‌های با کیفیتی را ضبط می‌کند. طبیعتاً در محیط‌های کم نور و تاریک، کیفیت عملکرد دوربین دستگاه افت نسبی خواهد داشت اما با این حال در سطح قابل قبولی قرار دارد، ضمن اینکه با استفاده از چراغ فلش LED آن هم می‌توانید وضعیت نوردهی محیط را بهبود بخشید.

حالا وقتشه! اینو بخون مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

ضمناً دوربین اصلی این گوشی از حالت عکسبرداری خاصی در حالت AI هم پشتیبانی می‌کند که ما چندان تفاوتی مابین عملکرد آن در این حالت و در حالت نرمال مشاهده نکردیم. یکی از نقاط قوت محسوس دوربین اصلی شیائومی ردمی نوت 6 پرو مربوط به عکسبرداری پرتره می‌شود که با کیفیت بسیار عالی با دوربین اصلی دستگاه قابل ضبط خواهد بود. بنابراین اگر به عکسبرداری پرتره علاقه دارید، دوربین Redmi Note 6 Pro گزینه خوبی برایتان خواهد بود.

 

دوربین اصلی و سلفی ردمی نوت 6 پرو شیائومی

 

دوربین سلفی گوشی مورد نظر هم از دو لنز 20 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده که از قابلیت HDR و عکسبرداری پرتره پشتیبانی می‌کنند. کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی بسیار خوب است و مطمئن باشید که رضایت شما را هم جلب می‌کند. با توجه به اینکه دوربین سلفی گوشی هم از دو لنز تشکیل شده طبیعتاً قابلیت پشتیبانی از عکسبرداری پرتره را دارد و با کیفیتی بسیار خوبی هم این کار را انجام می‌دهد. به طور کلی اگر به دوربین گوشی اهمیت می‌دهید و می‌خواهید یک گوشی میان رده و مقرون به صرفه با دوربین مناسب و قدرتمند را خریداری کنید، مطمئن باشید شیائومی ردمی نوت 6 پرو یکی از بهترین گزینه‌های خریدتان در رده قیمتی خودش خواهد بود. پس عملکرد خوب دوربین اصلی و سلفی Redmi Note 6 Pro هم از دیگر نقاط قوت آن محسوب می‌شوند.

 

بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو در رابطه با باتری این گوشی و کیفیت شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری که در این گوشی بکار رفته ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی دارد که یک باتری لیتیوم یونی و جدانشدنی است. با توجه به بزرگ بودن صفحه نمایش دستگاه، رزولوشن نسبتاً بالای نمایشگر و همچنین فرکانس نسبتاً بالای هسته‌های پردازشگر آن، انتظار نداریم که باتری Redmi Note 6 Pro خیلی عملکرد عالی داشته باشد. در بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو هم همین موضوع قابل درک بود و مشخص شد که باتری این گوشی با یک بار شارژ و در شرایط بکارگیری نرمال می‌تواند تا 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند. بنابراین توصیه می‌کنیم برای اطمینان هم که شده تا حد امکان شارژر یا یک پاوربانک را برای گوشی خود تهیه و همیشه در دسترس قرار دهید تا بتوانید از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری دستگاه استفاده نمایید.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 6 Pro

شیائومی ردمی نوت 6 پرو از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند اما قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع خاصی را دارد که در مورد جزئیات آن خیلی اطلاعات زیادی ارائه نشده و خود شیائومی هم خیلی بر روی این ویژگی گوشی مانور نداده که نشان می‌دهد نباید خیلی روی کیفیت عملکرد آن حساب باز کرد. در بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو مشخص شد که باتری این گوشی ظرف 30 دقیقه تقریباً 30 الی 35 درصد شارژ می‌شود و برای فول شارژ شدن باتری آن هم باید حدود 100 دقیقه منتظر بمانید. بنابراین به طور کلی باید گفت که باتری Xiaomi Redmi Note 6 Pro عملکرد کاملاً معمولی دارد.

 

باتری و شارژدهی شیائومی ردمی نوت 6 پرو

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو (Xiaomi Redmi Note 6 Pro) پرداختیم. این گوشی مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت را ارائه می‌کند که طراحی خوب و مدرن، صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت و بدون حاشیه، پردازنده خوب، رم مناسب و دوربین اصلی و سلفی قدرتمند برخی از اصلی‌ترین این ویژگی ها محسوب می‌شوند. ضمن اینکه قیمت گوشی Redmi Note 6 Pro شیائومی هم بسیار مقرون به صرفه و مناسب در نظر گرفته شده است. در بخش زیر برخی از اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف گوشی را ضمیمه کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • ظاهر زیبا، شیک و مدرن
  • کیفیت ساخت مطلوب
  • صفحه نمایش بزرگ و با وضوح خوب
  • پردازنده مناسب
  • رم مناسب
  • دوربین اصلی و سلفی قدرتمند و دوگانه
  • قیمت مقرون به صرفه

 

نقاط ضعف:

  • ندارد
  •