محصولات مرتبط
بررسی آیفون X اپل : یک خرید مطمئن و منحصر به فرد!

نقد و بررسی 20 شهریور 1397 علی مظفری

بررسی آیفون X اپل : یک خرید مطمئن و منحصر به فرد!

آیفون X یکی از بهترین و منحصر به فردترین آیفون‌های شرکت اپل محسوب می‌شود که زیبایی خاصی در طراحی آن نهفته بوده و سخت افزاری قدرتمندی در آن مورد استفاده قرار داده شده است. ظاهر زیبا، دوربین بی‌نظیر، صفحه نمایش عالی و پردازنده فوق‌العاده بخشی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت این گوشی هوشمند هستند. در ادامه قصد این مطلب می‌خواهیم به بررسی آیفون اپل پرداخته و مروری بر نقاط قوت و ضعف این گوشی هوشمند داشته باشید.

 

معرفی مختصر آیفون X

آیفون X یا ایکس که در اصل باید با عنوان آیفون 10 خطاب شود، یکی از منحصر به فردترین آیفون های شرکت بزرگ اپل است که با یک سبک طراحی کاملا متفاوت و متمایز نسبت به سایر آیفون های این شرکت در سپتامبر سال 2017 معرفی شد. این گوشی از ویژگی های خاص زیادی بهره می‌برد که منجر شده‌اند دستگاه به یک گوشی هوشمند بی‌نظیر تبدیل شود. زیبایی ظاهری، قدرت عملکرد عالی، کیفیت ساخت و تولید بالا، دوربین فوق‌العاده، صفحه نمایش با کیفیت و غیره همگی فقط بخشی از نقاط قوت آیفون X اپل هستند. اما اگر قصد خرید این گوشی را دارید بهتر است دقیق تر وارد جزئیات آن شوید و آیفون X اپل را بشناسید. در ادامه می‌خواهیم به بررسی آیفون X اپل پرداخته و مروری بر ویژگی های مثبت و منفی آن داشته باشیم.

 

بررسی آیفون X اپل: طراحی و ظاهر

یکی از اصلی ترین ویژگی های آیفون X اپل مربوط به سبک طراحی و ظاهر منحصر به فرد و متفاوت آن می‌شود. آیفون X در مقایسه با آیفون های پیشین اپل سبک طراحی متفاوتی دارد و این مسئله با اولین نگاه به گوشی قابل درک خواهد بود. آیفون X بسیار خوش دست و زیبا طراحی شده و زمانی که آن را در دست می‌گیرید، احساس فوق‌العاده‌ای به شما منتقل خواهد شد. بدنه گوشی از ترکیب فلز و شیشه ساخته شده و بسیار براق و چشم‌نواز است. شیشه بکار رفته در بدنه آیفون X شیشه گوریلاگلس 5 است که مقاومت عالی در برابر خراشیدگی دارد. دستگاه حدود 170 گرم وزن دارد و صفحه نمایش آن بدون حاشیه طراحی شده و تقریبا82.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را احاطه می‌کند. بکارگیری نمایشگر بدون حاشیه در آیفون X اپل یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن محسوب می‌شود که تا قبل از معرفی این گوشی در هیچ آیفون دیگری شاهد پیاده سازی آن نبودیم.

 

بررسی آیفون X اپل

 

آیفون X اپل از استاندارد ضد آب IP67 پشتیبانی می‌کند و به موجب آن می‌تواند حداقل تا 30 دقیقه در عمق 1 متری آب بدون مشکل دوام داشته باشد. این گوشی در بررسی های عملی متعددی ثابت کرد که فقط شعار ضد آب بودن را یدک نمی‌کشد و واقعا در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی دارد. بنابراین آیفون X واقعا ضد آب است. یکی از تفاوت های اصلی آیفون X در مقایسه با آیفون های پیشین اپل مربوط به حذف دکمه هوم یا اصطلاحا تاچ‌ آیدی (Touch ID) می‌شود. از آنجایی که آیفون X اپل به صفحه نمایشی بدون حاشیه مجهز است، بنابراین فضایی برای تجهیز دستگاه به دکمه هوم وجود نداشته و اپل هم این آپشن را از آیفون X حذف کرده است. اما با حذف دکمه هوم چطور قادر به قفل گشایی از نمایشگر دستگاه خواهیم بود؟

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه آیفون 11 Pro Max با آیفون XS Max اپل

اپل در آیفون X قابلیت "فیس آیدی" (Face ID) را به عنوان جایگزین تاچ آیدی معرفی کرده است. فیس آیدی قابلیت تشخیص چهره پیشرفته و اختصاصی اپل است که یکی از اصلی ترین ویژگی های منحصر به فرد این گوشی هم محسوب می‌شود. با استفاده از این قابلیت پیشرفته می‌توانید با گرفتن آیفون در جلوی صورت خود قفل نمایشگر را باز کنید. لازم به اشاره است که فیس آیدی آیفون X به هیچ وجه مشابه با سیستم های تشخیص چهره بکار رفته در گوشی های دیگر عمل نمی‌کند و یک تکنولوژی کاملا منحصر به فرد، پیشرفته و مبتنی بر یادگیری ماشینی را به همراه دارد که ضریب اشتباه آن در حالت عادی تقریبا 0 درصد خواهد بود. بنابراین از نظر ظاهر و سبک طراحی آیفون X اپل یک گوشی منحصر به فرد و درجه یک است. اگر دوست دارید گوشی شما خاص، چشم نواز و منحصر به فرد باشد، در خرید آیفون X اپل شک نکنید!

 

بررسی آیفون X اپل: صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی آیفون X در مورد صفحه نمایش آن صحبت می‌کنیم. آیفون X اپل اولین آیفونی است که از صفحه نمایشی بدون حاشیه بهره می‌برد. نمایشگر این گوشی چیزی در حدود 82.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را در بر می‌گیرد و بدین سبب جذابیت خاصی به آن بخشیده است. همچنین آیفون X اولین آیفونی محسوب می‌شود که به صفحه نمایش نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) مجهز شده است! حتما می‌دانید که نمایشگرهای سوپر آمولد در حال حاضر از با کیفیت ترین پنل های نمایشگر در گوشی های موبایل هستند. نمایشگر سوپر آمولد آیفون X اپل 5.8 اینچی بوده و وضوح تصویر 2436 در 1125 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی نمایشگر آن به چیزی در حدود 458 پیکسل در هر اینچ می‌رسد.

 

بررسی آیفون X

 

اپل روی صفحه نمایش آیفون X را با پوشش ضد خش و ضد چربی دست پوشانده تا کاربر با خیالی آسوده قادر به استفاده از آن باشد. نمایشگر گوشی از قابلیت تاچ سه بعدی (3D Touch) پشتیبانی به عمل می‌آورد که پیش از این در چند آیفون قبلی اپل هم شاهد پیاده سازی و ارائه این ویژگی بودیم. یکی از ویژگی های بسیار عالی که صفحه نمایش آیفون X دارد مربوط به توانایی بی‌نظیر آن در تولید روشنایی می‌شود. طبق بررسی ها، نمایشگر آیفون X اپل می‌تواند حداکثر روشنایی در حدود 640 نیت را تولید کند که مقداری بسیار جالب توجه است. بدین سبب کاربران می‌توانند به راحتی در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم محتوای نمایشگر گوشی را مشاهده کرده و از آن استفاده به عمل آورند. بنابراین اگر به کیفیت صفحه نمایش گوشی اهمیت می‌دهید، آیفون X اپل یکی از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود.

 

بررسی آیفون X اپل: سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل پیش فرض نصب و راه‌اندازی شده روی آیفون X اپل سیستم عامل iOS 11.1.1 خواهد بود. این سیستم عامل به طور ویژه برای آیفون X بهینه‌سازی شده و هماهنگی عالی با بستر سخت افزاری این گوشی دارد. با حذف دکمه هوم از آیفون X باید روشی برای انجام کارهایی که قبلا با دکمه هوم امکانپذیر بودند ارائه می‌شد. اپل برای ارائه این قابلیت ها سیستم عامل و رابط کاربری آیفون X را بهینه سازی کرده و تمام کارهایی که قبلا با دکمه هوم قابل انجام بودند را با ترفندهای خاصی در سیستم عامل گوشی پیاده سازی می‌کند.

 

بررسی آیفون X اپل

 

برای مثال به منظور دسترسی به لیست اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) در آیفون X می‌توانید مادامی که در یک اپلیکیشن هستید، انگشت خود را روی لبه زیرین نمایشگر قرار داده و تا وسط صفحه به سمت بالا بکشید و انگشتتان را در همان قسمت نگه دارید. در این حالت سریعا لیست اپلیکیشن های اخیر توسط آیفون X نمایان می‌شوند و می‌توانید مابین برنامه های مختلف مورد نظرتان جهش داشته باشید. بنابراین رابط کاربری و نحوه تعامل کاربر با آیفون X در مقایسه با آیفون های قبلی متفاوت خواهد بود و این مسئله هم از دیگر ویژگی های منحصر به فرد گوشی مذکور است.

حالا وقتشه! اینو بخون سرویس آیکلود (iCloud) چیست و چه کارایی در آیفون دارد؟

آیفون X اپل یک ویژگی منحصر به فرد دیگر هم در بستر نرم افزاری خود جای داده که اصطلاحا با عنوان انیموجی (Animoji) معرفی شده است. به موجب این ویژگی کاربر می‌توانید حرکات و حالات چهره خود را روی یک صورتک بامزه و کارتونی (مثل صورت گربه و غیره) پیاده سازی کرده و آن را در قابل پیام برای دوستان خود ارسال نماید. حرکات صورت و چهره کاربر در حین استفاده از قابلیت مذکور به طور دقیق توسط سیستم تشخیص چهره آیفون X ردیابی می‌شوند و بر روی اموجی انتخاب شده پیاده سازی خواهند شد. این ویژگی یکی دیگر از قابلیت های منحصر به فرد آیفون X اپل است که به رابط کاربری و سیستم عامل آن مربوط می‌شود.

 

بررسی آیفون X اپل: پردازنده، رم و حافظه داخلی

در این مرحله از بررسی آیفون X اپل در رابطه با پردازنده، رم و حافظه داخلی این گوشی صحبت می‌کنیم. آیفون X به تراشه A11 Bionic اپل مجهز است که یک پردازنده مرکزی شش هسته‌ای دارد. تراشه A11 در حال حاضر از قدرتمندترین پردازنده های موبایلی دنیا محسوب می‌شود و بکارگیری آن در آیفون X سبب شده این گوشی از نظر قدرت عملکرد به گوشی کم نظیر تبدیل شود. زمانی که با آیفون X اپل کار می‌کنید هیچ لگ یا تاخیری را مشاهده نخواهید کرد و پردازنده دستگاه به بهترین شکل ممکن آنالیز داده های لازم را انجام می‌دهد. پردازنده گرافیکی بکار رفته در تراشه A11 که یک پردازنده سه هسته‌ای است هم به بهترین شکل ممکن آنالیز داده های گرافیکی را انجام می‌دهد.

 

بررسی آیفون X اپل

 

 

رم آیفون X ظرفیت 3 گیگابایتی دارد. شاید در نگاه اول تصور کنید که این ظرفیت چندان بالا نبوده و نمی‌تواند کیفیت مناسبی را ارائه کند، اما اپل همیشه ثابت کرده که کیفیت ارتباطی با اعداد و ارقام بزرگ ندارد! این مسئله در مورد رم آیفون X کاملا صادق است و این گوشی با رم 3 گیگابایتی خود به بهترین شکل ممکن مولتی‌تسکینگ را برای کاربر امکانپذیر می‌کند. بنابراین ترتیب رم 3 گیگابایتی و تراشه A11 Bionic در آیفون X سبب شده تا این گوشی از نظر قدرت عملکرد به یکی از برترین گوشی های فعلی بازار تبدیل شود.

اما حافظه داخلی آیفون X اپل چه شرایطی و وضعیتی را ارائه می‌کند؟ آیفون X از نر حافظه داخلی شامل دو نسخه مختلف می‌شود که به ترتیب ظرفیت های 64 و 256 گیگابایتی را ارائه می‌کنند. مثل همیشه هیچ یک از دو نسخه آیفون X اپل از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی به عمل نمی‌آورند. بنابراین اگر به قدرت عملکرد و قابلیت پردازشی گوشی اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید آیفون X اپل یکی از قدرتمندترین گوشی های فعلی موجود در بازار خواهد بود که کمتر گوشی پتانسیل لازم برای رقابت با آن را دارد.

 

بررسی آیفون X اپل: دوربین

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در بررسی آیفون X اپل باید مورد ارزیابی قرار گیرد مربوط به دوربین این گوشی می‌شود. دوربین اصلی آیفون X از دو لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب از دیافراگم F/2.8 و F/2.4 بهره می‌برند. دوربین اصلی گوشی از قابلیت OIS (لرزشگیر اپتیکال) پشتیبانی می‌کند و ضبط ویدئوهای 4k با فریم ریت 60 فریم در هر ثانیه را هم امکانپذیر کرده است. حالت های عکسبرداری همچون پانوراما، HDR و پرتره هم توسط دوربین اصلی آیفون X اپل پشتیبانی می‌شوند. اما گذشته از این ارقام و اطلاعات باید ببینیم که دوربین اصلی گوشی در عمل چه کیفیتی را ارائه می‌کند.

 

بررسی آیفون X اپل

 

حالا وقتشه! اینو بخون 5 قابلیت جالب دوربین آیفون 11 اپل

طبق بررسی ها مشخص شده که دوربین اصلی و دوگانه آیفون X در حال حاضر یکی از با کیفیت ترین و برترین دوربین های بکار رفته در گوشی های موبایل است. اپل مثل همیشه اقتدار خود در طراحی دوربین آیفون ها را با گوشی مذکور ثابت کرده است. تصاویری که با دوربین اصلی آیفون X ثبت می‌شوند، بسیار زیبا، دقیق، شاداب و با کیفیت خواهند بود. همچنین چراغ فلش LED چهارگانه گوشی هم کمک می‌کند تا عکسبرداری با دوربین اصلی گوشی در محیط های تاریک با کیفیت بیشتری قابل انجام باشد.

 

بررسی آیفون X اپل

 

در سمت مقابل دوربین سلفی آیفون X از یک سنسور 7 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده است. کیفیت عملکرد دوربین سلفی این گوشی در عمل به واقع فراتر از 7 مگاپیکسل به نظر می‌رسد و پشتیبانی آن از حالت عکسبرداری پرتره همه چیز را جالب تر خواهد کرد! دوربین سلفی آیفون X در حال حاضر تنها دوربین سلفی است که در آیفون های این شرکت قابلیت ضبط عکس در حالت پرتره را ارائه می‌کند. بنابراین به طور کلی اگر به عکسبرداری با گوشی علاقه دارید و می‌خواهید گوشی شما از این نظر بهترین کیفیت ممکن را داشته باشد، شک نکنید آیفون X به خوبی پاسخگوی نیازهایتان خواهد بود.

 

بررسی آیفون X اپل: باتری و شارژدهی

آخرین مسئله‌ای که در بررسی آیفون X به آن اشاره خواهیم کرد، مسئله باتری و توان شارژدهی آن است. اپل آیفون X را به یک باتری 2716 میلی آمپر ساعتی مجهز کرده که از قابلیت هایی همچون شارژ سریع و شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کند. طبق ادعای اپل، باتری آیفون X با تکیه بر قابلیت شارژ سریع می‌تواند ظرف 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ شود. اما سوال اصلی اینجاست که توان شارژدهی باتری 2716 میلی آمپر ساعتی آیفون X چقدر بوده و تا چه اندازه می‌تواند نیازهای کاربر را برطرف کند؟ طبق بررسی ها مشخص شده که باتری آیفون X عملکرد بسیار خوبی دارد. باتری این گوشی در تست های سایت فون‌آرنا توانسته 8 ساعت و 41 دقیقه دوام داشته باشد که دوام بسیار مطلوبی خواهد بود، اما با این حال به پای قدرت عملکرد باتری آیفون 8 پلاس نمی‌رسد. انتظار می‌رود با این شرایط باتری آیفون X با یک بار شارژ بتواند تا یک روز انرژی مورد نیاز گوشی را تامین کند.

 

بررسی آیفون X اپل

 

اما نکته بعدی که در مورد باتری آیفون X باید به آن توجه شود مربوط به سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه می‌شود. طبق بررسی های صورت گرفته باتری آیفون X در حالت عادی به مدت زمانی در حدود 189 دقیقه برای شارژ شدن از 0 تا 100 درصد نیاز دارد که در مقایسه با سایر گوشی های دیگر مدت زمان نسبتا بیشتری است. بنابراین قدرت و توان شارژدهی باتری آیفون X اپل خوب بوده اما مدت زمان مورد نیاز برای شارژ مجدد باتری آن چندان مناسب نیست.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید به بررسی آیفون X اپل پرداختیم و مروری بر ویژگی ها و قابلیت های اصلی آن داشتیم. اگر به دنبال خرید یک گوشی منحصر به فرد، بسیار زیبا، قدرتمند و با دوربین عالی هستید، آیفون X اپل یکی از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود. در بخش زیر اصلی ترین نقاط قوت و ضعف آیفون X اپل را مشاهده می‌کنید.

 

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا و بسیار شیک
  • پشتیبانی از استاندارد ضد آب IP67
  • صفحه نمایش با کیفیت و با وضوح خوب
  • پشتیبانی از قابلیت تشخیص چهره پیشرفته (Face ID)
  • قدرت پردازشی کم نظیر
  • دوربین اصلی و سلفی فوق‌العاده
  • باتری خوب

 

نقاط ضعف:

  • قیمت گران