بررسی هوآوی نوا 2 پلاس (Nova 2 Plus): دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی

نقد و بررسی 06 آذر 1397 علی مظفری

بررسی هوآوی نوا 2 پلاس (Nova 2 Plus): دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی

گوشی نوا 2 پلاس هوآوی (Huawei Nove 2 Plus) یکی از گوشی‌های میان رده و پرفروش این شرکت است که به دلیل سخت افزار خوب، کیفیت ساخت مطلوب و قیمت مناسب توانسته مورد استقبال کاربران قرار گیرد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی هوآوی نوا 2 پلاس بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بهتر بشناسیم.

 

معرفی مختصر Huawei Nova 2 Plus (هوآوی نوا 2 پلاس)

در ماه می (May) سال 2017 شرکت چینی هوآوی به طور رسمی از گوشی نوا 2 پلاس رونمایی کرد. این گوشی به دلیل کیفیت ساخت خوبی که داشت و سخت افزار مطلوبی که ارائه می‌گردد، خیلی زود توانست توجه کاربران را جلب کند. قیمت هوآوی نوا 2 پلاس هم در مقایسه با قیمت گوشی‌های هم رده خودش مناسب در نظر گرفته شده و دلیل دیگری برای استقبال خوب کاربران از این محصول به شمار می‌رود. اما آیا Nova 2 Plus هوآوی گوشی خوبی برای شماست؟

به منظور پاسخ دهی به این سوال باید نقاط قوت و ضعف گوشی مورد نظر را بهتر بشناسید و این نقاط قوت و ضعف را با نیازها و انتظاراتی که از یک گوشی دارید مقایسه نمایید. بدین ترتیب می‌توانید تصمیم‌گیری لازم برای خرید یا عدم خرید گوشی Nova 2 Plus هوآوی را به عمل آورید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی هوآوی نوا 2 پلاس بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برایتان عنوان کنیم. بنابراین حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

بررسی هوآوی نوا 2 پلاس (Huawei Nova 2 Plus): طراحی و ظاهر

هوآوی سعی کرده در طراحی گوشی نوا 2 پلاس تعادل مابین قیمت و کیفیت ساخت دستگاه را برقرار سازد، اما این مسئله بدان معنا نیست که گوشی کیفیت ساخت پایینی داشته باشد. بدنه گوشی برخلاف خیلی از گوشی‌های هم رده و هم قیمت خودش از آلومینیوم ساخته شده و پنل جلوی آن کاملاً با شیشه پوشانده می‌شود. هوآوی اشاره دقیقی به جنس شیشه بکار رفته در پنل جلوی گوشی نداشته، بنابراین احتمالا جنس آن از نوع گوریلاگلس نیست و مقاومت خیلی زیادی در برابر خط و خش ندارد. با توجه به این مسئله توصیه می‌کنیم حتما یک گلس محافظ ال سی دی را روی پنل جلوی دستگاه و نمایشگر آن نصب کنید.

 

بررسی هوآوی نوا 2 پلاس (Nova 2 Plus)

 

بدنه گوشی ابعاد 6.9 در 74.9 در 153.9 میلیمتر را ارائه کرده و وزن آن به چیزی در حدود 169 گرم می‌رسد. بنابراین هوآوی Nova 2 Plus یک گوشی باریک و ظریف است. زمانی که آن را در دست می‌گیرید به خوبی باریک بودن بدنه گوشی و ظرافت آن را حس خواهید کرد. دستگاه از شیار هیبریدی بهره می‌برد و به موجب آن امکان نصب همزمان دو سیم کارت یا نصب یک سیم کارت و یک رم میکرو اس دی (Micro SD) در آن وجود دارد. زمانی که از نمای رو به رو به هوآوی نوا 2 پلاس نگاه کنید، متوجه می‌شوید که حاشیه‌های دو سمت راست و چپ صفحه نمایش آن بسیار باریک هستند، اما دو لبه زیرین و فوقانی نمایشگر حاشیه‌های ضخیمی دارند که این سبک طراحی حالتی ناهماهنگ را برای صفحه نمایش گوشی به وجود آورده است.

طبق آمار، صفحه نمایش گوشی هوآوی Nova 2 Plus تقریباً چیزی در حدود 72.3 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد که مقدار خوب و قابل قبولی است. در لبه زیرین صفحه نمایش گوشی لوگوی هوآوی نصب شده و هیچ دکمه فیزیکی در آن قسمت وجود ندارد. اما در قاب پشت گوشی که آلومینیومی است، اسکنر انگشت و لنز دوربین دوگانه دستگاه نصب شده‌اند. دوربین دوگانه گوشی در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه نصب بوده و یک چراغ فلش LED اختصاصی دارد. در وسط لبه فوقانی قاب پشت دستگاه هم اسکنر انگشت دایره‌ای شکل آن تعبیه شده که عملکرد خوب و سریعی دارد.

 

بررسی هوآوی نوا 2 پلاس (Nova 2 Plus)

 

بنابراین باید گفت که گوشی هوآوی Nova 2 Plus از نظر طراحی و ظاهر یک گوشی خوب است و کیفیت مطلوبی را ارائه می‌کند. بهره‌مندی از بدنه آلومینیومی، ضخامت کم گوشی و بهره‌مندی از اسکنر انگشت می‌توانند از نقاط قوت طراحی آن محسوب شوند. به طور کلی باید گفت که هوآوی نوا 2 پلاس از طراحی خوب و ظاهری مناسب بهره می‌برد.

 

بررسی هوآوی نوا 2 پلاس (Huawei Nova 2 Plus): صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی هوآوی Nova 2 Plus در مقایسه با گوشی‌های امروزی خیلی بزرگ نیست. نمایشگر آن 5.5 اینچی بوده و از نوع IPS LCD در نظر گرفته شده است. رزولوشن نمایشگر دستگاه فول اچ دی (1920 در 1080 پیکسل) خواهد بود و بدین ترتیب تراکم پیکسلی در حدود 401 پیکسل در هر اینچ برای آن به ارمغان آورده می‌شود. همانطور که در بخش قبل گفتیم بهتر است حتماً روی صفحه نمایش این گوشی یک گلس محافظ نصب کنید تا از ایجاد خط و خش بر روی آن جلوگیری به عمل آورده شود. همچنین نمایشگر این گوشی در دو لبه سمت راست و چپ حاشیه ندارد اما در دو لبه فوقانی و زیرین خود حاشیه‌های ضخیمی را ارائه کرده است و بدین سبب حدود 72.3 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را به خود اختصاصی می‌دهد. اما عملکرد صفحه نمایش IPS LCD و 5.5 اینچی گوشی چگونه است؟

 

بررسی هوآوی نوا 2 پلاس (Nova 2 Plus)

 

در بررسی هوآوی نوا 2 پلاس مشخص شد که صفحه نمایش آن کیفیت مطلوبی دارد و رزولوشن و تراکم پیکسلی مناسبی را ارائه می‌کند. اگر خیلی به گوشی‌های با صفحه نمایش بزرگ علاقه نداشته باشید، نوا 2 پلاس گزینه خوبی برایتان خواهد بود. شادابی تصویر، شارپنس صفحه، تفکیک‌پذیری رنگ‌ها و کنتراست نمایشگر Nova 2 Plus همگی مطلوب هستند و این مسئله از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. صفحه نمایش IPS LCD گوشی از نظر تولید روشنایی هم عملکرد قابل قبولی دارد و با تنظیم شدت روشنایی آن بر روی 100 درصد می‌توانید در محیط‌های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از آن استفاده کنید و محتوای صفحه را ببینید. پس به طور کلی باید گفت که هوآوی نوا 2 پلاس از نظر صفحه نمایش هم کیفیت مطلوب و قابل قبولی دارد.

 

بررسی هوآوی نوا 2 پلاس (Huawei Nova 2 Plus): سیستم عامل و رابط کاربری

گوشی نوا 2 پلاس هوآوی به طور پیش فرض از اندروید 7 نوقا بهره می‌برد و رابط کاربری EMUI 5.1 هم بر روی آن نصب خواهد بود. اگر تجربه استفاده از گوشی‌های شرکت هوآوی را داشته باشید، می‌دانید که قابلیت‌ها و ویژگی‌های زیادی در بستر نرم افزاری آن‌ها ارائه شده که برخی از این قابلیت بسیار کاربردی هستند. برای مثال قابلیت App Cloning در رابط کاربری گوشی به شما اجازه می‌دهد تا از هر اپلیکیشن یک کلون بسازید و بدین صورت دو نسخه از هر برنامه نظیر اینستاگرام، تلگرام و غیره را در گوشی نصب کنید و با دو اکانت مختلف در هر یک از آن‌ها لاگین شده و به طور همزمان از دو اکانت خود در گوشی استفاده به عمل آورید. این قابلیت تنها یکی از قابلیت‌های کاربردی رابط کاربری اختصاصی هوآوی با نام EMUI است.

 

بررسی هوآوی نوا 2 پلاس (Nova 2 Plus)

 

قابلیت‌های کاربردی دیگری هم در رابط کاربر اختصاصی هوآوی ارائه شده‌اند که قصد نداریم خیلی وارد جزئیات آن‌ها شویم. اما در سمت مقابل رابط کاربری EMUI نقاط ضعفی هم دارد. برای مثال این رابط به دلیل بهره‌مندی از ویژگی‌های متعدد کمی سنگین شده و اپلیکیشن‌های پیش فرض زیادی هم روی آن نصب هستند. این مسئله می‌تواند در برخی شرایط منجر به بروز لگ و تاخیر در عملکرد بستر نرم افزاری گوشی شود. در بررسی هوآوی نوا 2 پلاس مشخص شد که در حالت استفاده عادی از گوشی، لگ و تاخیری در بستر نرم افزاری و رابط کاربری آن به وجود نمی‌آید، اما در حالت‌هایی که اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین در دستگاه اجرا شوند، ممکن است تا چند ثانیه تاخیرهایی در عملکرد آن به وجود آید که خوشبختانه موقت هستند و از بین خواهند رفت.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه نوا 2 پلاس با میت 10 لایت هوآوی: رقابت میان رده‌ها!

به دلیل اینکه حافظه داخلی نسخه پایه گوشی نوا 2 پلاس ظرفیت خوب 64 گیگابایتی دارد، خیلی زود با مشکل پر شدن حافظه داخلی دستگاه و کند شدن تدریجی عملکرد آن هم رو به رو نخواهید شد. به طور کلی باید گفت که گوشی هوآوی نوا 2 پلاس از نظر سیستم عامل و رابط کاربری وضعیت مطلوبی دارد و این مسئله هم از دیگر نقاط قوت آن محسوب می‌شود. البته مطمئنا اگر هوآوی تعداد اپلیکیشن‌های پیش فرض نصب شده در دستگاه را کاهش می‌داد، همه چیز حالت بهتری پیدا می‌کرد.

 

بررسی هوآوی نوا 2 پلاس (Huawei Nova 2 Plus): پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهمترین بخش‌هایی که در بررسی هوآوی نوا 2 پلاس باید به آن پرداخته شود، قدرت عملکرد دستگاه خواهد بود که در گرو پردازنده، رم و حافظه داخلی گوشی و هماهنگی بستر نرم افزاری و سخت افزاری آن قرار دارد. تراشه‌ای که در گوشی Nova 2 Plus هوآوی بکار رفته تراشه Kirin 659 است که طی فرآیند 16 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. علیرغم اینکه هر هشت هسته پردازشگر دستگاه از نوع Cortex-A53 هستند در دو مجموعه مجزا که هر یک چهار عضو دارند دسته‌بندی شده‌اند. چهار هسته Cortex-A53 مجموعه نخست فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و چهار هسته Cortex-A53 مجموعه دوم آن فرکانس کاری 2.36 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی Mali-T830 MP2 هم در تراشه کرین 659 وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت.

 

بررسی هوآوی نوا 2 پلاس (Nova 2 Plus)

 

هوآوی نوا 2 پلاس از رم 4 گیگابایتی بهره می‌برد و از نظر حافظه داخلی شامل دو نسخه مختلف می‌شود که به ترتیب ظرفیت های 64 و 128 گیگابایتی را ارائه می‌کنند. گوشی از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و بدین سبب کاربران علاقمند می‌توانند با نصب رم میکرو اس دی در دستگاه فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش دهند. اما قدرت عملکرد گوشی Huawei Nova 2 Plus چطور است؟ در بررسی هوآوی نوا 2 پلاس مشخص شد که بستر سخت افزاری گوشی در حالتی که از دستگاه به طور نرمال و برای انجام کارهای روزمره استفاده شود، کاملاً مطلوب عمل می‌کند. بنابراین برای تماشای ویدئو و فیلم، وبگردی، ارسال و دریافت پیام با اپلیکیشن‌هایی مثل واتساپ، برقراری تماس و غیره با گوشی Nova 2 Plus هوآوی هیچ مشکلی نخواهید داشت.

اما گوشی برای نصب و اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین خیلی گزینه مناسب نیست. بازی های HD مثل Dead Trigger 2 یا حتی Asphalt 8 در این گوشی قابل نصب هستند و اجرا هم می‌شوند اما بعد از چند دقیقه انجام بازی بدنه گوشی به شدت داغ می‌شود و به محض اینکه از بازی خارج شوید، لگ و تاخیرهای محسوسی در عملکرد دستگاه به وجود می‌آید که تقریباً تا 30 الی 60 ثانیه ماندگاری دارند. افت فریم هم به تدریج و در جریان انجام بازی‌های سنگین اندرویدی در گوشی رخ می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال گیمینگ و انجام بازی با گوشی هستید، شاید هوآوی نوا 2 پلاس چندان گزینه خرید مناسبی برایتان نباشد. اما این گوشی برای انجام کارهای روزمره و مولتی‌تسکینگ یک گوشی کاملاً مناسب و خوب است.

 

بررسی هوآوی نوا 2 پلاس (Huawei Nova 2 Plus): دوربین اصلی و سلفی

بررسی هوآوی نوا 2 پلاس را با زیر ذره‌بین قرار دادن دوربین اصلی و سلفی گوشی ادامه می‌دهیم. دوربین اصلی این گوشی از دو لنز 12 و 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای و ضبط ویدئوهای فول اچ دی (Full HD) با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کنند. در کنار دو لنز دوربین اصلی دستگاه یک چراغ فلش LED هم نصب شده که در محیط‌های تاریک می‌توان از آن برای بهبود وضعیت نوردهی و ضبط عکس‌های بهتر استفاده کرد. در بررسی هوآوی نوا 2 پلاس دریافتیم که دوربین اصلی این گوشی به واقع کیفیت خوبی دارد و شک نداشته باشید که یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

 

بررسی هوآوی نوا 2 پلاس (Nova 2 Plus)

 

در محیط‌های با نور مناسب می‌توانید با استفاده از دوربین اصلی Nova 2 Plus عکس‌های بسیار عالی و با کیفیتی ضبط کنید. در محیط‌های با نور کم کیفیت ضبط عکس افت می‌کند. در این شرایط می‌توانید از چراغ فلش LED دوربین استفاده کنید، اما باز هم کیفیت تصاویر ضبط شده خیلی مطلوب نخواهند بود. لازم به اشاره است که دوربین اصلی و دوگانه هوآوی Nova 2 Plus از ضبط عکس‌های بوکه (Bokeh) که دارای پس زمینه تار هستند هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. بنابراین به طور کلی دوربین اصلی این گوشی در مقایسه با قیمت دستگاه کیفیت مطلوبی دارد و یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. در سمت مقابل دوربین سلفی نوا 2 پلاس از سنسوری 20 مگاپیکسلی تشکیل شده که بدون تردید یکی از ویژگی‌های بسیار جالب دستگاه محسوب می‌شود. دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی این گوشی کیفیت بسیار خوبی برای ضبط عکس‌های سلفی دارد و می‌توانید بر روی آن حساب ویژه‌ای باز کنید. بنابراین اگر اهل عکسبرداری سلفی هستید، گوشی Nova 2 Plus به خوبی می‌تواند نیازتان را برطرف سازد.

 

بررسی هوآوی نوا 2 پلاس (Huawei Nova 2 Plus): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی هوآوی نوا 2 پلاس در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری Nova 2 Plus هوآوی ظرفیت 3340 میلی آمپر ساعتی دارد که ظرفیت بسیار خوبی برای باتری یک گوشی 5.5 اینچی با وضوح فول اچ دی محسوب می‌شود. جالب است که هوآوی این باتری 3340 میلی آمپر ساعتی را در بدنه با ضخامت 6.9 میلیمتری گوشی نوا 2 پلاس جای داده که این مسئله به وضوح ظرافت طراحی گوشی را به تصویر می‌کشد. در بررسی هوآوی نوا 2 پلاس مشخص شد که باتری دستگاه به خوبی می‌تواند با یک بار شارژ تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز آن را در حالتی که به طور نرمال از دستگاه استفاده شود تامین کند. طبیعی است که در صورت استفاده بیشتر از گوشی و انجام اقداماتی مثل بازی کردن، سرعت شارژ باتری افزایش یابد.

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

بنابراین قدرت شارژدهی باتری گوشی مطلوب است. سرعت شارژ مجدد باتری گوشی هم وضعیت معمولی دارد و هوآوی مدعی است که نوا 2 پلاس از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. برای اینکه باتری Nova 2 Plus هوآوی از 0 تا 100 درصد شارژ شود، لازم خواهد بود که دستگاه برای مدت زمانی در حدود 120 دقیقه شارژ زده شود. بنابراین اگر می‌خواهید از هر فرصتی برای شارژ باتری گوشی استفاده کنید و زمانی در حدود 120 دقیقه برای فول شارژ آن منتظر نباشید، توصیه می‌کنیم همواره شارژر گوشی یا یک پاوربانک را با خود حمل نمایید و بدین ترتیب از هر فرصتی برای شارژ باتری دستگاه استفاده به عمل آورید.

 

بررسی هوآوی نوا 2 پلاس (Nova 2 Plus)

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی هوآوی نوا 2 پلاس (Huawei Nova 2 Plus) پرداختیم. این گوشی برای آن دسته افرادی مناسب است که می‌خواهند یک گوشی با کیفیت و مجهز به دوربین خوب خریداری کنند. قیمت نوا 2 پلاس هوآوی هم نسبت به قابلیت‌هایی که ارائه کرده است، خوب و نسبتاً رقابتی در نظر گرفته شده است. برخی از اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا ارائه شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت مطلوب
  • صفحه نمایش خوب
  • رم 4 گیگابایتی
  • دوربین خوب
  • شارژدهی مناسب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • ندارد