7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

آموزش و ترفندها 18 خرداد 1398 علی مظفری

7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

باتری گوشی های موبایل قطعات بسیار حساسی هستند که اگر شارژ آن ها به خوبی انجام نشود ممکن است مشکلاتی مثل خالی شدن زود به زود شارژ و غیره را به همراه داشته باشند. در این مقاله می‌خواهیم به 7 نکته مهم اشاره کنیم که باید برای شارژ صحیح باتری موبایل در نظر گرفته شوند. بنابراین با ما همراه باشید.

 

شارژ صحیح باتری موبایل : مقدمه

باتری اغلب گوشی های موبایل امروزی از نوع لیتیوم یونی است. باتری های لیتیوم یونی در حال حاضر بهترین نوع از باتری های قابل شارژ هستند. به همین جهت است که در گوشی های موبایل و اغلب گجت هایی که به باتری های قابل شارژ نیاز دارند از این تکنولوژی استفاده می‌شود. اما باتری های لیتیوم یونی نقاط ضعفی هم دارند و مراقبت از آن ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورتی که مراقبت خوبی از باتری گوشی به عمل نیاورید ممکن است با مشکلات زیادی همچون خالی شدن زود به زود شارژ باتری و دیگر مشکلات این چنینی رو به رو شوید. بنابراین در نظر گرفتن نکات مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل امری الزامی است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به معرفی 7 نکته مهم بپردازیم که باید برای شارژ صحیح باتری گوشی موبایلتان حتما آن ها را در نظر بگیرید. بنابراین با ما همراه باشید.

 

نکته 1: شارژ اولیه باتری گوشی جدید الزامی نیست!

خیلی از افراد تصور دارند که باتری گوشی های موبایل باید بعد از خرید چند ساعت به شارژ زده شود و نباید بعد از خرید گوشی از آن استفاده کرد! متاسفانه خیلی از فروشندگان موبایل هم بر همین عقیده هستند و در حین فروش گوشی به مشتری می‌گویند که حتما قبل از استفاده از گوشی آن را 8 ساعت به شارژ بزنند تا باتری دستگاه فول شارژ شود! اما آیا می‌دانید که برای شارژ صحیح باتری اصلا الزامی مبنی بر شارژ اولیه باتری گوشی جدید وجود ندارد؟ این باور یک باور غلط است که متاسفانه از دیرباز در بین کاربران و افراد جا افتاده و هنوز هم خیلی از کاربران بر این باور هستند. موضوع اصلی ریشه در سبک طراحی و عملکرد باتری های قابل شارژ قدیمی تر دارد که از نوع نیکل کادمیومی بودند.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

ماهیت این باتری ها به گونه‌ای بود که باید ابتدا و قبل از استفاده حتما یک مرتبه به شارژ زده می‌شدند و هر بار هم باید برای شارژ کردن آن ها منتظر می‌ماندید تا شارژ باتری کاملا خالی شود و سپس آن را فول شارژ می‌کردید. شارژر کمتر (مثلا 75 درصدی) باتری های نیکل کادمیومی می‌توانست منجر به از دست رفتن ظرفیت آن ها شود.

 

 شارژ صحیح باتری موبایل

 

اما باتری های لیتیوم یونی اینطور نیستند و اصلا نیازی وجود ندارد شما باتری گوشی جدیدی که می‌خرید را حتما فول شارژ کنید یا منتظر بمانید باتری گوشی کاملا خالی شود و سپس آن را به شارژ بزنید. ماهیت باتری های لیتیوم یونی با نیکل کادمیومی متفاوت است و باتری های لیتیوم یونی به مراتب هوشمندتر و بهینه تر از باتری های نیکل کادمیومی عمل می‌کنند. بنابراین اصلا لزومی مبنی بر شارژ اولیه باتری گوشی های جدیدی که باتری لیتیوم یونی دارند وجود ندارد و اگر فروشنده‌ای به شما گفت قبل از استفاده از گوشی، باتری آن را 8 ساعت شارژ کنید بدانید وی در اشتباه است. این موضوع یکی از نکات مهمی است که باید برای شارژ صحیح باتری موبایل های جدید در نظر داشته باشید.

 

نکته 2: گوشی را شب تا صبح به شارژ نزنید!

گوشی های هوشمند امروزی و حتی خیلی از شارژرهای موبایل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به محض فول شارژ شدن باتری دستگاه، انتقال انرژی به آن را متوقف خواهند کرد و بدین ترتیب از اورشارژ باتری و آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کنند. به زبان ساده تر گوشی های موبایل امروزی به گونه‌ای هستند که اگر آن ها را به شارژ بزنید و باتری آن ها 100 درصد شارژ شود، به طور خودکار انتقال انرژی از شارژر به موبایل متوقف می‌شود. این امر سبب خواهد شد که به باتری موبایل آسیبی وارد نشود. به همین دلیل خیلی از افراد گوشی های خودشان را برای مدت زمان های طولانی مثل شب تا صبح به شارژ می‌زنند، اما آیا می‌دانید انجام این کار علیرغم توضیحاتی که ارائه کردیم اشتباه است و می‌تواند به باتری گوشی صدمه بزند؟ طبق تحقیقات وسیعی که از سوی محققین انجام شده مشخص شد که حتی با متوقف شدن خودکار شارژ باتری گوشی بعد از فول شارژ شدن، اتصال شارژر به گوشی می‌توانید آسیب زننده باشد، اما دلیل این موضوع چیست؟

 

 شارژ صحیح باتری موبایل

 

تصور کنید گوشی شما برای مدت زمان طولانی به شارژر متصل شده و باتری آن 100 درصد شارژ شد. در این حالت انتقال انرژی از شارژر به باتری متوقف می‌شود. بعد از چند دقیقه شارژ باتری به 99 درصد می‌رسد و دوباره شارژر انتقال انرژی را آغاز می‌کند تا باتری موبایل 100 درصد شارژ شود.

حالا وقتشه! اینو بخون 5 روش اتصال گوشی اندروید به تلویزیون

این پروسه به طور دائم و در کل مدت زمانی که گوشی شما به شارژر متصل است ادامه می‌یابد و وقتی تکرار این لوپ در بازه های زمانی طولانی به طور پی در پی انجام گیرد، باتری گوشی تحت فشار و استرس قرار خواهد گرفت و این فشار می‌تواند در کاهش عمر باتری موثر باشد. از سمت دیگر قطع و وصل شدن دائم انتقال انرژی از شارژر به باتری موبایل منجر به ایجاد اختلال در خنک شدن باتری می‌شود و این موضوع هم می‌تواند به باتری لیتیوم یونی گوشی آسیب برساند. بنابراین یکی دیگر از مهمترین نکاتی که باید برای شارژ صحیح باتری موبایل در نظر بگیرید این است که برای مدت زمان خیلی طولانی مثل شب تا صبح گوشی را به شارژ نزنید، چون انجام این کار می‌تواند منجر به کاهش عمر باتری موبایلتان شود و خیلی زود شما را با مشکل خالی شدن زود به زود شارژ گوشی مواجه سازد.

 

نکته 3: لزومی مبنی بر فول شارژ باتری وجود ندارد!

خیلی از افراد تصور دارند که بهترین روش شارژ باتری گوشی این است که وقتی آن را به شارژر زدید منتظر بمانید تا فول (100 درصد) شارژ شود. اما جالب است بدانید که تحقیقات نشان داده این روش اصلا روش درستی برای شارژ باتری های لیتیوم یونی گوشی های موبایل نیست و می‌تواند منجر به کاهش عمر مفید باتری شود. اما چرا؟ برای اینکه باتری گوشی فول شارژ شود و مقدار آن به 100 درصد برسد لازم است که گوشی مدت زمان بیشتری به شارژر متصل باشد. طبیعتا در این شرایط استرس وارد بر باتری و همچنین شدت گرمای تولید شده آن افزایش پیدا می‌کند و این مسئله می‌تواند منجر به کاهش عمر مفید باتری لیتیوم یونی شود. اما در شرایط برعکس اگر به دنبال فول شارژ باتری گوشی نباشد، زودتر اتصال مابین گوشی و شارژر را متوقف می‌کنید و این امر منجر به کاهش استرس وارد بر باتری و گرمای تولید شده می‌شود. پس این تصور که شارژ باتری گوشی باید حتما تا 100 درصد و به طور فول انجام گیرد یک تصور اشتباست و حتی می‌تواند منجر به کاهش عمر مفید باتری شود. حتما این موضوع را هم به عنوان یکی دیگر از نکات مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل در نظر بگیرید.

 

 شارژ صحیح باتری موبایل

 

نکته 4: گوشی خود را زود به زود به شارژ بزنید!

طبق تحقیقات صورت گرفته شارژ زود به زود باتری گوشی های موبایل قبل از اینکه مقدار زیادی از باتری دستگاه مصرف می‌شود می‌تواند منجر به افزایش عمر باتری لیتیوم یونی گردد. اما منظور از زود به زود شارژ کردن باتری گوشی چیست؟ تصور کنید باتری گوشی موبایل شما 100 درصد شارژ دارد و از آن استفاده می‌کنید و مقدار شارژ باتری دستگاه به 80 درصد می‌رسد. این لحظه بهترین لحظه برای اتصال گوشی به شارژر است، چون زمان لازم برای شارژ باتری گوشی زیاد نخواهد بود و این امر منجر به کاهش گرمای تولید شده و استرس وارد بر باتری می‌شود.

حالا وقتشه! این بخون مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ: کدامیک را بخریم؟

اما اگر منتظر بمانید تا باتری گوشی شارژ بیشتری خالی کند و مثلا به 30 درصد برسد و سپس آن را به شارژ بزنید باید مدت بیشتری هم اتصال مابین شارژر و گوشی برقرار باشد و انتقال انرژی مابین این دو صورت گیرد که این امر منجر به افزایش گرمای تولید شده و استرس وارد بر باتری می‌شود. این استرس و گرما می‌تواند در دراز مدت به باتری لیتیوم یونی آسیب رسانده و منجر به زودتر خالی شده شارژ آن شود. بنابراین همیشه سعی کنید باتری لیتیوم یونی گوشی خودتان را زود به زود شارژ کنید و به محض اینکه باتری تا 99 یا 100 درصد شارژ شد، اتصال گوشی به شارژر را متوقف نمایید.

 

نکته 5: گوشی را در حین شارژ شدن خنک نگه دارید!

دشمن اصلی باتری های لیتیوم یونی گرما و حرارت است. هرچقدر باتری لیتیوم یونی بیشتر در مقابل گرما و حرارت قرار گیرد، عمر مفید آن زودتر به پایان می‌رسد. زمانی که عمر مفید باتری لیتیوم یونی به پایان برسد، ظرفیت و توان شارژدهی آن به شدت کاهش پیدا می‌کند و شما ملزم به تعویض باتری گوشی خواهید شد. بنابراین همیشه و تحت هر شرایط باید سعی کنید از تماس مستقیم گرما با باتری گوشی خودداری کنید. خنک نگه داشتن گوشی در زمانی که به شارژر متصل است می‌تواند یکی از بهترین روش هایی باشد که عمر باتری لیتیوم یونی را افزایش می‌دهد.

 

 شارژ صحیح باتری موبایل

 

گرمای تولیدی در حین شارژ باتری گوشی های موبایل بسیار بالاست و دلیل آن هم با جریان و ولتاژی ارتباط دارد که از شارژر به باتری منتقل شده و منجر به فعل و انفعالات شیمیایی می‌شود. این فعل و انفعالات شیمیایی گرمازا هستند و تاثیر منفی روی عمر باتری می‌گذارند. برای خنک نگه داشتن گوشی در زمانی که به شارژر متصل است می‌توانید آن را در مسیر مستقیم باد کولر قرار دهید یا به هر شیوه دیگری که به ذهنتان می‌رسد، باتری گوشی خود را در حین شارژ خنک نگه دارید. انجام این کار تاثیر مهمی در کیفیت شارژدهی و افزایش عمر باتری لیتیوم یونی دارد. بنابراین به این موضوع هم به عنوان یکی دیگر از نکات مهم شارژ صحیح باتری موبایل دقت کنید.

 

نکته 6: در حین شارژ از گوشی استفاده نکنید!

یکی از مهمترین نکاتی که باید برای شارژ صحیح باتری موبایل به خاطر بسپارید این است که استفاده از گوشی در حین شارژ باتری اصلا اقدام درستی نیست و می‌تواند به شدت در کاهش عمر باتری و سرعت شارژ شدن آن تاثیرگذار باشد. زمانی که شما در حین شارژ شدن باتری گوشی از دستگاه استفاده می‌کنید، عملا هم در حال شارژ باتری و هم در حال خالی کردن شارژ آن هستید و این موضوع سبب می‌شود که باتری گوشی به شدت تحت استرس و فشار قرار گیرد و گرمای تولیدی آن چند برابر شود. از سمت دیگر وقتی سایر اجزای سخت افزاری دستگاه در حین استفاده از آن فعال شوند هم خود به خود گرما تولید می‌کنند و در نتیجه گرمای بدنه گوشی چند برابر می‌شود و این موضوع آسیب های جبران ناپذیری را به باتری لیتیوم یونی وارد خواهد کرد. استفاده کردن از گوشی مادامی که در شارژ است، از موثرترین عواملی محسوب می‌شود که روی کاهش عمر باتری و کیفیت شارژدهی آن تاثیر می‌گذارد. پس توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

 

 شارژ صحیح باتری موبایل

 

نکته 7: از شارژرهای با شدت جریان و ولتاژ متفاوت استفاده نکنید!

شارژر هر گوشی دارای ولتاژ و شدت جریان خروجی مشخصی است. به عنوان مثال ممکن است شارژر گوشی موبایل شما ولتاژی خروجی 5 ولتی و شدت جریان خروجی 1.5 میلی آمپری یا 2 آمپری داشته باشد. در این شرایط اگر بخواهید با شارژر دیگری که شدت جریان و ولتاژی متفاوتی دارد باتری موبایلتان را شارژ کنید ممکن است به باتری گوشی آسیب وارد شود! به عنوان مثال اتصال گوشی که شارژر فابریک آن شدت جریان 1.5 آمپری دارد به شارژر موبایلی که شدت جریان خروجی 2.4 آمپری را ارائه می‌کند منجر به افزایش سرعت شارژ باتری خواهد شد اما از سمت دیگر گرما و استرس بیشتری را به باتری گوش وارد خواهد کرد که مطمئنا برای باتری گوشی مضر است. بنابراین درست است که استفاده از شارژرهای با شدت جریان مختلف در کوتاه مدت آسیب مستقیمی به باتری گوشی های موبایل نمی‌زند اما انجام این کار در دراز مدت می‌تواند به شدت روی کاهش عمر باتری موثر واقع شود. بنابراین به این موضوع هم به عنوان یکی دیگر از نکات مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل دقت کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین روش های افزایش سرعت آیفون و آیپد

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل پرداختیم. با در نظر گرفتن این 7 نکته می‌توانید به خوبی از باتری لیتیوم یونی گوشی خود محافظت نمایید و عمر مفید آن را به حداکثر برسانید. فراموش نکنید در صورتی که عمر مفید باتری لیتیوم یونی گوشی به پایان برسد، مشکل زود خالی شدن شارژ باتری نمایان می‌شود و آنجاست که ملزم به تعویض باتری دستگاه می‌شوید.