بررسی لپ تاپ HP Pavilion 15 BW088nia: یک همراه ارزان

نقد و بررسی 22 مهر 1397 علی مظفری

بررسی لپ تاپ HP Pavilion 15 BW088nia: یک همراه ارزان

کاربران زیادی هستند که صرفاً برای کارهای روزانه و انجام برخی فعالیت‌های ساده مانند تماشای فیلم، وب‌گردی یا همراه داشتن فایل‌های خود برای ارائه‌ی در موقعیت‌های مختلف، به دنبال این هستند که لپ‌تاپی ارزان‌قیمت و کارامد خریداری کنند. اگر جزو این گروه از کاربران هستید با نقد و بررسی لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BW088nia همراه ما باشید.

کمپانی آمریکایی HP  همانند شرکت دل، یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی در دنیا است. لپ‌تاپ‌های این برند با مشخصات فنی و طراحی ظاهری متنوع وارد بازار می‌شوند تا طیف وسیعی از کاربران را پوشش دهند. طراحی زیبا، نمایشگر با کیفیت و سخت‌افزار قدرتمند همیشه از ویژگی‌های لپ‌تاپ‌های HP بوده است.

از گذشته تا امروز به ویژه زمانی که شرایط اقتصادی مردم مناسب نبوده، لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت و پایین‌رده طرفداران زیادی داشته‌اند. در این محدوده از بازار محصولات زیادی وجود دارند که بیشتر مناسب دانشجویان، حسابداران، تایپیست‌ها، خانم‌ها و ... است.

لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BW088nia جزو لپ‌تاپ‌های پایین‌رده‌ی این کمپانی به شمار می‌رود که برخی ویژگی‌های آن باعث شده تا نسبت به بعضی از رقبا ارزش خرید بیشتری داشته باشد. بهره گیری از پردازنده‌ی AMD E2-9000، یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی و چهار گیگابایت رم DDR4 باعث شده تا این دستگاه جزو ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار باشد.

برای آشنایی بیشتر با مشخصات و ویژگی‌های لپ‌تاپ اچ پی Pavilion 15 BW088nia با نقد و بررسی تخصصی این لپ‌تاپ همراه ما باشید.

 

طراحی

 

طراحی لپ تاپ HP Pavilion 15 BW088nia

 

با اینکه لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BW088nia یک محصول پایین‌رده و ارزان‌قیمت است، ولی کمپانی سازنده تلاش کرده از نظر طراحی و کیفیت ساخت تا جایی که می‌تواند روی این دستگاه تمرکز کند. در همان نگاه اول شاید تصور نکنید با یکی از لپ‌تاپ‌های ارزان بازار روبه‌رو هستید.

لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BW088nia طراحی زیبا و بافت‌گونه‌ای روی بدنه‌ی دستگاه دارد که باعث شده جذابیت‌های آن بیشتر شود. محصولی که ما بررسی کردیم به رنگ سیاه مات بود که کیفیت ساخت قابل قبولی داشت. تماس دستگاه از پلاستیک ساخته شده است و با توجه به کیفیت مواد به کار رفته در آن می‌تواند انتظار کاربران را برآورده کند.

یکی از تصمیمات جالبی که طراحان این لپ‌تاپ اتخاذ کرده‌اند، بهره‌گیری از طراحی دارای شیار روی دستگاه است که باعث می‌شود با توجه به کیفیت پلاستیک به کار رفته در ساخت این دستگاه، اثرانگشت یا لکه‌ها خیلی سخت روی لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BW088nia به چشم آیند.

طراحی روی دستگاه نکته‌ی ویژه‌ای ندارد و تنها در وسط درِ این نوت‌بوک می‌توان لوگوی براق و معروف hp را مشاهده کرد.

با توجه به کیفیت پلاستیک استفاده شده و سفتی لولاهای این لپ‌تاپ، برای باز کردن درِ دستگاه باید در بیشتر مواقع از دو دست خود استفاده کنید. تمام بدنه‌ی لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BW088nia سیاه‌رنگ است و همین موضوع می‌تواند کاربران زیادی را جذب کند!

داخل دستگاه نیز از نظر طراحی نکته‌ی عجیبی ندارد. بالای نمایشگر می‌توانید وب‌کم را مشاهده کنید و زیر صفحه نمایش نیز لوگوی hp حک شده است. در قسمت پایین نیز شاهد صفحه کلید کامل همراه با کیبورد عددی (NumPad) هستیم که برای انجام کارهای محاسباتی خیال شما را راحت می‌کند.

در مجموع می‌توان از طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BW088nia با توجه به بازه‌ی قیمتی آن ابراز رضایت کرد و کیفیت آن را قابل قبول دانست.

ابعاد این دستگاه 23.8 * 253.8 * 380 میلی‌متر و وزن آن 2.1 کیلوگرم است که برای چنین محصولی کاملاً ایده‌آل به نظر می‌رسد.

 

خروجی‌ها

HP Pavilion 15 BW088nia

 

با اینکه نوت بوک HP Pavilion 15 BW088nia جزو محصولات اقتصادی شناخته می‌شود، ولی از نظر تعداد پورت‌ها چیزی کم ندارد و به راحتی از عهده‌ی نیاز کاربران این دستگاه بر می‌آید. در سمت راست دستگاه درایو نوری، یک خروجی USB 2.0 و کارتخوان microSD تعبیه شده است.

سمت چپ البته کمی شلوغ‌تر است. در این قسمت می‌توانید به دو پورت USB 3.1، خروجی LAN، پورت HDMI، جک صوتی 3.5 میلی‌متری و خروجی LAN دسترسی داشته باشید.

 

صفحه کلید و تاچ پد

 

صفحه کلید لپ تاپ HP Pavilion 15 BW088nia

 

یکی از بهترین قسمت‌های لپ‌تاپ اچ‌پی Pavilion 15 BW088nia که عملکردی فراتر از انتظار دارد، به صفحه کلید جزیره‌ای (Chiclet) این دستگاه مربوط می‌شود. این‌ لپ‌تاپ از یک صفحه کلید بسیار با کیفیت و با کلیدهای نرم و بسیار خوب بهره می‌برد که حتی در طولانی مدت نیز از کارکردن با آن لذت می‌برید و خسته نمی‌شوید. کلیدهای این لپ‌تاپ خیلی سریع به دستورات شما واکنش نشان می‌دهند و فاصله‌ی خوبی با هم دارند. این نوت‌بوک از صفحه کلید عددی نیز پشتیبانی می‌کند تا به راحتی بتوانید کارهای محاسباتی خود را انجام دهید.

کیبورد لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BW088nia مانند بسیاری از دو مشکل نداشتن نور پس‌زمینه و فضای کم کلیدهای جهت‌نما رنج می‌برد.

تاچ‌پد (TouchPad) این لپ‌تاپ زیر کلید Space تعبیه شده است و عملکرد خوبی دارد. این تاچ‌پد سریع و روان از عهده‌ی کارهای معمولی شما برمی‌آید و از ژست‌های چندلمسی نیز پشتیبانی می‌کند. فضای کاری تاچ‌پد خوب است و کیفیت ساخت خوبی هم دارد.

زیر تاچ‌پد دو کلیک چپ و راست نیز در نظر گرفته شده است که در موقع مختلف به کمک شما می‌آید ولی صدای کار کردن با آنها کمی آزاردهنده است.

 

نمایشگر

 

طراحی لپ تاپ HP Pavilion 15 BW088nia

 

همان طور که احتمالاً حدس می‌زنید در بخش نمایشگر با یک صفحه نمایش معمولی روبه‌رو هستیم. کمپانی اچ‌پی در لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BW088nia از یک نمایشگر 15.6 اینچی براق با رزولوشن 768 * 1366 پیکسل استفاده کرده است که با توجه پنل TN به کار رفته در این دستگاه و بازه‌ی قیمتی آن نباید انتظاری فراتر از انجام کارهای عادی و روزانه داشته باشید.

البته این نمایشگر کاربران را ناامید نمی‌کند. سطح روشنایی و نمایش رنگ‌ها برای کاربران عادی در سطح قابل قبولی قرار دارد و تنها در بخش زاویه‌ی دید با مشکل مواجه می‌شوید.

بعد از کار کردن با صفحه نمایش لپ‌تاپ اچ‌پی پاویلیون 15 BW088nia متوجه می‌شوید که جز براق بودن صفحه نمایش، نکته‌ی آزاردهنده‌ی دیگری وجود ندارد و به راحتی کارهایی چون وب‌گردی، تماشای فیلم و اجرای نرم‌افزارهایی چون بسته‌ی آفیس را می‌توانید انجام دهید.

 

سخت افزار

سخت افزار لپ تاپ  HP Pavilion 15 BW088nia

 

در بخش سخت‌افزار نیز نمی‌توان از یک دستگاه اقتصادی انتظار معجزه داشت. همین که سخت‌افزاری مناسب و هماهنگ در یک لپ‌تاپ پایین‌رده به کار رفته باشد، می‌تواند کاربران را راضی نگه دارد.

مدلی که ما از لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BW088nia بررسی کردیم به یک پردازنده‌ دو هسته‌ای و کم‌مصرف E2-9000 از سری پردازنده‌های معمولی کمپانی AMD با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز، معماری 64 بیتی و حافظه‌ی کش یک مگابایت بهره می‌برد.

این پردازنده جزو نسل هفتم APUهای کمپانی اِی‌اِم‌دی از سری تراشه‌های مبتنی بر معماری استونی ریج (Stoney Ridge) به شمار می‌رود که سال 2017 معرفی شد و در بین پردازنده‌های اینتل می‌توان تراشه‌ی Core i3 6006U را هم‌رده‌ی این پردازنده دانست.

علاوه بر این لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BW088nia به چهار گیگابایت رم DDR4، یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی، باتری چهار سلولی لیتیوم یون، پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Radeon R2، بلوتوث نسخه‌ی 4.0 و شبکه‌ی Wi-Fi 802.11 a/b/g/n مجهز شده بود.

همان طور که از سخت‌افزار این لپ‌تاپ برمی‌آید، نوت‌بوک HP Pavilion 15 BW088nia صرفاً برای کارهای خانگی و معمولی مانند وب گردی، تایپ، کارهای دانشجویی، تماشا فیلم و... مناسب است و برای محاسبات پیچیده یا کارهای سنگین‌تری چون اجرای نرم‌افزارهای ویرایش عکس خیلی نمی‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

البته این لپ‌تاپ مدل‌های دیگری با 8 گیگابایت رم DDR4 یا 500 گیگابایت هارددیسک دارد که بسته به نیاز و بودجه‌ی خود می‌توانید نسخه‌ی مورد نظر را خریداری کنید.

 

باتری

کمپانی اچ پی برای لپ‌تاپ Pavilion 15 BW088nia از یک باتری چهار سلولی لیتیوم یون بهره گرفته است که با توجه به سخت‌افزار استفاده شده در این دستگاه، نوید یک شارژدهی خوب و قابل قبول را می‌دهد.

بعد از تست‌های استانداردی که روی باتری این لپ‌تاپ انجام دادیم، به طور متوسط باتری لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BW088nia در تماشای فیلم HD با روشنایی 50 درصد و هنگام وب‌گردی حدود 8 ساعت شارژدهی مداوم دارد که از این حیث بسیار خوب است.

بی‌شک دانشجویان و افرادی که به صورت طولانی مدت پای نوت‌بوک خود می‌نشینند از شنیدن این خبر خوشحال خواهند شد.

 

اسپیکر

اسپیکرهای لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BW088nia زیر دستگاه تعبیه شده‌اند و صرفاً می‌توان به آنها اصطلاح «کار راه‌انداز» را نسبت داد. قطعاً نمی‌توان از اسپیکرهای یک لپ‌تاپ اقتصادی انتظار اسپیکرهای استریوی محصولات رده‌بالا را داشت.

بلند و کیفیت خروجی صدای قابل قبول است ولی با بلند شدن صدا نویزهایی به گوش می‌رسد. اگر دنبال کیفیت صدای مطلب هستید باید از اسپیکر خارجی یا هدفون استفاده کنید.

 

وب کم

وب کم لپ تاپ HP Pavilion 15 BW088nia

 

نوت بوک HP Pavilion 15 BW088nia به یک وب‌کم True Vision HD Camera در بالای نمایشگر مجهز شده است که می‌توانید برای برقراری تماس تصویری یا دیگر کارهای خود از آن استفاده کنید. البته یادتان باشد وب‌کم این لپ‌تاپ و دیگر نمونه‌های مشابه صرفا برای برطرف کردن نیازهای اولیه‌ی کاربران تعبیه می‌شوند و خیلی نباید روی کیفیت آن‌ها حساب باز کنید.

 

نرم افزار

لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BW088nia نیز مانند بسیاری از لپ‌تاپ‌های دیگر در دو نسخه‌ی فاقد سیستم عامل و مجهز به نسخه‌ی 64 ویندوز به فروش می‌رسد. مدلی که ما بررسی کردیم فاقد ویندوز اورجینال بود.

با توجه به مشخصات فنی و سخت‌افزاری که اچ‌پی برای لپ‌تاپ خود در نظر گرفته است به راحتی می‌توانید کارهای روزانه چون وب‌گردی، تماشای فیلم، گوش دادن موسیقی، کار با نرم‌افزارهای مالی و حسابداری و بسته‌ی آفیس را بدون مشکل یا کندی انجام دهید.

 

سخن پایانی

کمپانی اچ‌پی همانند شرکت دل یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی در دنیا است که لپ‌تاپ‌های خود را در سری‌های مختلف در بخش پایین‌رده، میان‌رده و پرچمدار وارد بازار می‌کند.

لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BW088nia یکی از محصولات اقتصادی این برند به شمار می‌رود که طراحی ساده و زیبایی دارد، کیفیت ساخت آن خوبی است و قیمت پایین آن برای خیلی‌ها مناسب است. از طرف دیگر مشکلات دیگری چون عملکرد متوسط صفحه نمایش یا پردازنده‌ی مرکزی می‌تواند باعث ناخرسندی برخی از کاربران شود.

در مجموع این لپ‌تاپ بیشتر برای دانشجویان و دانش‌آموزان یا تمام کاربرانی مناسب است که در طول روز صرفاً کارهای عادی و روزانه‌ی خود را با لپ‌تاپ انجام می‌دهند و دنبال اجرای نرم‌افزارهای سنگین یا بازی‌کردن با لپ‌تاپ نیستند.

نقاط قوت

  • طراحی خوب
  • کیفیت ساخت مناسب
  • قیمت ارزان
  • قابلیت حمل آسان
  • صفحه کلید باکیفیت

 

نقاط ضعف

  • سخت افزار ضعیف
  • عملکرد متوسط نمایشگر