بررسی لپ تاپ Thinkpad E570: مستحکم و کارآمد

نقد و بررسی 26 شهریور 1397 علی مظفری

بررسی لپ تاپ Thinkpad E570: مستحکم و کارآمد

اگر دنبال لپ‌تاپی هستید که کارایی، استحکام، سادگی و زیبایی را در کنار هم داشته باشد و بتوانید با خیال راحت چندین سال از آن استفاده کنید، لپ‌تاپ Thinkpad E570 می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما باشد.

کمپانی چینی لنوو بزرگترین تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی در دنیا است. بخشی از محصولات این شرکت‌، لپ‌تاپ‌هایی است که در سری‌های اسنشال (Essential)، آیدیاپد (Ideapad) و تینک‌پد (Thinkpad) وارد بازار می‌شوند. لپ‌تاپ تینک‌پد ای 570 جزو اولین و مقرون به‌صرفه‌ترین مدل‌های مجهز به پردازنده‌ی کبی‌لیک با نمایشگر 15.6 اینچی لنوو است که ارزش خرید بالایی دارد.

اگر از آن دست افرادی هستید که برای طولانی مدت از لپ‌تاپ خود استفاده می‌کنید، قصد دارید پردازش‌های سنگین با دستگاه خود انجام دهید و در عین حال می‌خواهید محصول شما توامان استحکام و زیبایی داشته باشد، لپ‌تاپ تینک‌پد E570 می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد.

طراحی

لپ تاپ thinkpad E570

لپ‌تاپ‌های سری Thinkpad لنوو با وجود اینکه از نظر مشخصات فنی نسل به نسل تغییر کرده‌اند و طراحی ظاهری آنها نیز بهبود داشته، اما زبان طراحی و استاندارد‌های آنها همچنان حفظ شده است. زمانی که به یکی از لپ‌تاپ‌های این مدل نگاه می‌کنید از لوگوی Thinkpad در پشت دستگاه گرفته تا سبک طراحی بدنه‌ی لپ‌تاپ و رنگ‌بندی محصول، همه و همه همچون شناسنامه از هویت خود حرف می‌زنند.

شاید در نگاه اول با لپ‌تاپی روبه‌رو ‌شوید که جزو محصولات میان‌رده قرار می‌گیرد، اما از آنجایی که نوت‌بوک Thinkpad E570 یکی از اعضای سری تینک‌پد به شمار می‌رود، در نتیجه کیفیت ساخت و استحکام خود را در عین سادگی و زیبایی حفظ کرده است. بدنه‌ی این لپ‌تاپ از پلاستیک باکیفیت ساخته شده است ولی نمی‌تواند حس یک لپ‌تاپ رده‌بالا را به شما منتقل کند. از طرف دیگر بعد از مدتی اثرانگشت شما به راحتی روی بدنه‌ی دستگاه باقی می‌ماند.

این لپ‌تاپ که به عنوان نسل جدید مدل Thinkpad E560 و به عنوان نسخه‌ی بزرگتر Thinkpad E470 وارد بازار شده است، در دو رنگ سیاه و خاکستری به فروش می‌رسد.

در بالای نمایشگر یک وب‌کم معمولی تعبیه شده است که صرفا می‌تواند از عهده‌ی ارتباطات تصویری معمولی برآید. در بالای صفحه کلید شاهد اسپیکر دستگاه هستیم که توسط کمپانی JBL ساخته شده و در قسمت سمت راست نیز صفحه کلید عددی در نظر گرفته شده است. زیر صفحه کلید عددی نیز اسکنر اثرانگشت قرار دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K570UD | لپ‌تاپ‌ حرفه‌ای برای حرفه‌ای‌ها!

هنگام بسته بودن درِ لپ‌تاپ، علاوه بر لوگوی خاص Thinkpad، بدنه‌ی کاملا یکپارچه و ساده‌ای به چشم می‌خورد که برای بسیاری از کاربران می‌تواند جذاب باشد. اگر درِ تینک‌پد E570 را باز کنید با نمایشگر 15.6 اینچی مواجه می‌شوید که حاشیه‌های آن خیلی هم کم نیست.

ابعاد لپ‌تاپ Thinkpad E570 برابر 22.9 * 261 * 379 میلی‌متر و وزن آن 2.3 کیلوگرم است که با بسیاری دیگر مدل‌های هم‌رده‌ی خود تفاوتی ندارد و از این حیث قابل قبول است.

خروجی‌ها

 

لپ تاپ تینک پد ای 570

 

لپ‌تاپ تینک پد ای 570 از تمامی پورت‌های مورد نیاز شما بهره می‌برد و از این نظر مشکلی نخواهید داشت. در سمت راست دستگاه می‌توان خروجی USB 2.0، جک صوتی 3.5 میلی‌متری، پورت شبکه، کارتخوان microSD و درایو نوری را مشاهده کرد.

 

پورت های لپ تاپ لنوو thinkpad e570

 

در سمت چپ لپ‌تاپ Thinkpad E570 دو پورت USB 3.0، یک خروجی USB-C 3.1، خروجی VGA و پورت HDMI به چشم می‌خورد.

یکی از مشکلاتی که شاید هنگام کار کردن با خروجی‌های دستگاه شما را آزار دهد، محل قرارگیری پورت‌ها است که خیلی نزدیک به جلوی دستگاه تعبیه شده است.

تاچ پد و صفحه کلید

 

صفحه کلید لپ تاپ لنوو thinkpad e570

 

تاچ‌پد و کیبورد دو بخش مهم از هر لپ‌تاپی به شمار می‌روند که بیشترین استفاده را دارند. شاید جزو کاربرانی باشید که از موس استفاده می‌کنند، ولی بی‌تردید بارها و بارها در موقعیت‌های مختلف از تاچ‌پد لپ‌تاپ خود بهره خواهید برد.

با اینکه لپ‌تاپ Thinkpad 570 به یک صفحه کلید غیرجزیره‌ای مجهز شده است ولی کیفیت و دقت خوبی دارد و هنگام کار کردن با آن مشکلی نخواهید داشت. زمانی که با صفحه کلید این نوت‌بوک کار کردیم مشکلی نداشتیم و با توجه به نحوه‌ی قرارگیرها کلیدها و کیفیت کیبورد، دست شما دیرتر خسته می‌شود.

لنوو در Thinkpad E570 نیز مانند دیگر اعضای سری تینک‌پد از صفحه کلید عدید بهره گرفته است تا بتوانید خیلی راحت کارهای خود را انجام دهید. همچون همیشه شاهد ترک‌پوینت (Track Point) قرمز رنگ و معروف لنوو در بین دو کلید H و G هستیم.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی لپ تاپ HP Pavilion 15 CD099nia: پرقدرت ولی خوش‌قیمت

با اینکه سبک طراحی تاچ‌پد این لپ‌تاپ با مدل‌های دیگر تفاوتی ندارد و بالای تاچ‌پد شاهد به کارگیری کلیک‌پد (ClickPad) هستیم، اما کمپانی سازنده‌ در این تاچ‌پد نوآوری‌های بزرگی ایجاد کرده است. لنوو در سری لپ‌تاپ‌های تینک‌پد 2017، تاچ‌پد را بهMicrosoft's Precision Touchpad Standard تبدیل کرده است. براین اساس علاوه بر تنظیمات تعبیه شده در نرم‌افزار کمپانی تولیدکننده، می‌توانید تنظیمات خود را از طریق اپلیکیشن طراحی شده برای ویندوز نیز انجام دهید.

دقت و کارایی تاچ‌پد بهبود یافته است و امکان بهره‌گیری از ژست‌های چند حرکتی، اسکرول دو انگشتی و کارهای چون بزرگنمایی دو انگشتی نیز وجود دارد. از این نظر لپ‌تاپ لنوو می‌تواند با مک‌بوک‌ها اپل رقابت کند.

نمایشگر

 

نمایشگر لپ تاپ لنوو Thinkpad e570

 

مدلی که ما از لپ‌تاپ Thinkpad E570 لنوو بررسی کردیم به یک نمایشگر 15.6 اینچی LCD با رزولوشن 768 * 1366 پیکسل مجهز بود. البته مدل گران‌تری وجود دارد که رزولوشن صفحه نمایش آن 1080 * 1920 پیکسل است و از پنل IPS بهره می‌برد.

نمایشگر نوت‌بوک‌های سری تینک‌پد لنوو با اینکه کیفیت قابل قبولی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و در استفاده‌ی طولانی مدت برای کارهای روزانه، استفاده از نرم‌افزارهای بسته‌ی آفیس و اجرای نرم‌افزارهای طراحی و مهندسی مشکلی ندارد، ولی در مجموع برای تماشای فیلم و کارهای چندرسانه‌ای مناسب نیستند.

درِ نمایشگر Lenovo Thinkpad E570 می‌تواند تا 130 درجه باز شود. حاشیه‌های نمایشگر کمی زیاد است ولی این موضوع در لپ‌تاپ‌های این رده‌ خیلی دور از انتظار نیست.

صفحه نمایش لپ‌تاپ تینک‌پد ای 570 لنوو از تکنولوژی TN بهره می‌برد و با اینکه به فناوری IPS مجهز نیست ولی روشنایی قابل قبولی داشته، رنگ‌ها را به خوبی نشان می‌دهد و زاویه‌ی دید خوبی دارد. نمایشگر این دستگاه نسبت به بسیاری از مدل‌های مشابه در محصولات ایسر، اچ‌پی، دل و ایسوس، عملکرد بهتری دارد.

 

سخت‌افزار

 

سخت افزار لپ تاپ لنوو thinkpad e570

 

لپ‌تاپ‌های لنوو در هر سری که باشند معمولا با مشخصات فنی متنوع برای بودجه‌های مختلف وارد بازار می‌شوند. لپ‌تاپ Thinkpad E570 لنوو نیز از این قاعده مستثنی نیست و در 6 کانفیگ مختلف به فروش می‌رسد. مدل مورد بررسی ما یکی از قوی‌ترین نمونه‌های موجود در بازار است.

مدلی که ما آن را بررسی کردیم به یک پردازنده‌ای نسل هشتم Core i7 7500U کبی‌لیک (Kaby Lake) با دو هسته‌ی پردازشی، فرکانس کاری 2.7 گیگاهرتز، لیتوگرافی 14 نانومتری، حافظه‌ی کش 4 مگابایت و معماری 64 بیتی مجهز شده بود.

این لپ‌تاپ از یک نمایشگر 15.6 اینچی با رزولوشن 768*1366 پیکسل، 8 گیگابایت رم DDR4 با فرکانس 2133 مگاهرتز با قابلیت ارتقا تا 16 گیگابایت و پردازنده‌ی گرافیکی GeForce GTX 950 انویدیا با 2 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی و قابل ارتقا تا 4 گیگابایت به صورت اشتراکی از رم، باتری 6 سلولی لیتیوم یون، هارد دیسک یک ترابایتی و سیستم صوتی دالبی بهره می‌برد.

با اینکه این لپ‌تاپ به یک پردازنده‌ی نسل هشتم Core i7 مجهز شده است ولی نمی‌توان برای کارهای سنگین و اجرای بازی‌های حرفه‌ای روی آن حساب کرد. اما از طرف دیگر این لپ‌تاپ در کارهایی چون کارهای روزانه، اجرای برنامه‌های طراحی، برخی نرم‌افزارهای مهندسی و انجام امور مدیریتی عملکرد بسیار خوبی دارد و با توجه به سخت‌افزار به کار رفته در لپ‌تاپ Thinkpad E570، می‌توان آن را فراتر از انتظار تصور کرد.

هنگامی که با این لپ‌تاپ کار می‌کردیم عملکرد بسیار خوبی داشت و هیچ‌گونه کندی یا مشکلی در آن مشاهده نکردیم. یکی از نکات ویژه پیرامون نوت‌بوک لنوو این است که هنگام کار طولانی مدت گرمای زیادی تولید نمی‌کند.

با اینکه نتایج بنچمارک‌ها ممکن است در موقعیت‌های مختلف، تفاوت داشته باشد ولی با بررسی‌ آنها می‌توانید دید خوبی نسبت به دستگاه تست شده به دست آورید. نتایج تست‌های لپ‌تاپLenovo Thinkpad E570 را در بنچمارک‌های مختلف می‌توانید در قسمت زیر مشاهده کنید:

 

تست لپ تاپ لنوو تینک پد e570

 

نرم‌افزار

لنوو لپ‌تاپ Thinkpad E570 را به صورت کلی در دو نسخه‌ی مجهز به سیستم عامل ویندوز 10 اورجینال و بدون سیستم عامل وارد بازار کرده است. دستگاهی که برای نقد و بررسی در اختیار ما قرار داشت فاقد سیستم عامل اورجینال بود.

با توجه به سخت‌افزاری که در این لپ‌تاپ به کار گرفته شده است، Thinkpad E570 عملکرد خوبی دارد و با توجه به قدرت پردازشی خود می‌توانید از نرم‌افزارهای گرافیکی، مهندسی، سه‌بعدی، چندرسانه‌ای، مالی و بسته‌ی آفیس استفاده کنید.

باتری

 

باتری لپ تاپ لنوو thinkpad e570

 

همان طور که در بخش سخت‌افزار اشاره کردیم، لپ‌تاپ تینک پد E570 از یک باتری 6 سلولی بهره می‌برد. با اینکه نتایج به دست آمده از میزان شارژدهی این لپ‌تاپ در تست‌هایی که انجام شده عالی نیست، ولی نمره‌ی قبولی می‌گیرد و عملکردی بالاتر از سطح متوسط دارد.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که باوجود بهره‌گیری از پردازنده‌ی کم‌مصرف Core i7 7500U، استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی GeForce GTX 950M انویدیا باعث شده میزان مصرف این لپ‌تاپ نسبت به نسل قبلی و مدل‌های دیگری که از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع استفاده می‌کنند بیشتر باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون 6 اقدامی که برای راه اندازی لپ تاپ یا کامپیوتر جدید باید انجام شود

با اینکه میزان شارژدهی باتری دستگاه‌های قابل کاملا به نحوه‌ی کار شما با محصول برمی‌گردد، ولی در تست‌های استانداردی که روی باتری لپ‌تاپ Lenovo Thinkpad E570 انجام دادیم. این دستگاه توانست 7 ساعت و 40 دقیقه به صورت مداوم کار کند که برای نوت‌بوکی با این مشخصات مناسب به نظر می‌رسد.

 

اسپیکر

اسپیکر لپ‌تاپ Thinkpad E570 لنوو از استاندارد دالبی (Dolby Home Theater) بهر می‌برد که کیفیت و بلندی صدای خروجی قابل قبول است. البته وقتی صدا خیلی زیاد می‌شود کیفیت نیز کاهش پیدا کرده و نویزهایی به گوش می‌رسد.

اما نکته‌ی مثبت درباره‌ی اسپیکر لپ‌تاپ لنوو این است که اسپیکرهای استریوی این دستگاه ساخت کمپانی JBL است و می‌توان روی کیفیت آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

 

وب‌ کم

وب‌کم لپ‌تاپ‌ها صرفا برای راه‌انداختن کار شما در نظر گرفته شده‌اند و نباید انتظار زیادی داشته باشید. لپ‌تاپ Thinkpad E570 لنوو نیز به یک HD WebCam مجهز شده است که برای برقراری تماس تصویری و گرفتن عکس عملکرد قابل قبولی دارد و انتظارات شما را برآورده می‌کند.

 

سخن پایانی

کمپانی چینی لنوو یکی بزرگترین کمپانی تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی در دنیا است که همچنان با توجه به عرضه‌ی محصولات متنوع، به یکه‌تازی خود ادامه می‌دهد. لپ‌تاپ‌های این شرکت در سری‌های مختلفی چون اسنشال، تینک‌پد و آیدیاپد وارد بازار می‌شوند.

سری تینک‌پد جزو محصولات حرفه‌ای و مستحکم لنوو به شمار می‌روند و این موضوع در مورد لپ‌تاپ Thinkpad E570 نیز صدق می‌کند. اگر به دنبال لپ‌تاپی هستید که چهار ویژگی مهم استحکام، عملکرد خوب، سادگی و جذابیت طراحی بصری را با هم داشته باشد و با توجه به بهای پرداختی ارزش خرید بالایی به شما ارائه کند، نوت‌بوک تینک پد ای 570 می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

این لپ‌تاپ 15.6 اینچی از پردازنده‌ی Core i7 7500U از سری پردازنده‌ی های کبی‌لیک اینتل، 8 گیگابایت رم DDR4 و 8 گیگابایت پردازنده‌ی گرافیکی GeFroce GTX 950 انویدیا بهره می‌برد که محصولی قابل قبول را در اختیار شما می‌گذارد.

با اینکه مشکلات جزئی در این لپ‌تاپ به چشم می خورد، ولی این نواقص قابل چشم‌پوشی است و به راحتی می‌توانید با خرید Thinkpad E570 کارهای روزانه‌ی خود را انجام دهید و برای اجرای برنامه‌های گرافیکی، مهندسی، آفیس، مالی و اجرای برخی بازی‌ها روی این دستگاه حساب کنید. نباید به این نوت‌بوک صرفا به عنوان یک محصول مدیریتی نگاه کرد.

از رقبای لپ‌تاپ لنوو می‌توان به ProBook 450 G4 اچ‌پی اشاره کرد که در بازه‌ی قیمتی مشابه قرار می‌گیرد ولی عملکرد محصول لنوو به مراتب بهتر است.

نقاط قوت:

  • طراحی ساده و مستحکم
  • صفحه کلید و تاچ‌پد دقیق و کاربردی
  • سخت‌افزار با کارایی مناسب
  • صدای کم فن و سیستم خنک‌کننده‌ی لپ‌تاپ

نقاط ضعف:

  • عملکرد متوسط باتری
  • پشتیبانی نکردن از استانداردهای نظامی برخلاف مدل‌های رده‌بالای Thinkpad
  • استفاده نکردن از پنل IPS LCD در نمایشگر
  • نداشتن نور پس‌زمینه در صفحه کلید