بررسی پردازنده Intel Core i5 7500: میان‌ رده‌ قدرتمند

نقد و بررسی 01 آبان 1397 علی مظفری

بررسی پردازنده Intel Core i5 7500: میان‌ رده‌ قدرتمند

پردازنده‌ی Core i5 7500 اینتل یکی از تراشه‌های میان‌رده از سری کبی لیک است که با توجه پیشرفت‌های صورت گرفته، عملکردی فراتر از انتظار و ارزش خرید بالایی دارد. با نقد و بررسی این پردازنده همراه ما باشید.

کمپانی آمریکایی اینتل بزرگترین تولیدکننده‌ی پردازنده‌های کامپیوتری در دنیا است که از سال‌های دور توانسته با پشت سر گذاشتن AMD به عنوان اصلی‌ترین رقیب خود، در رتبه‌ی برترین تامین‌کننده‌ی پردازنده‌ی کامپیوترهای شخصی تکیه بزند.

هر ساله نسل جدید از پردازنده‌های اینتل (Intel) با کدنام مشخصی روانه‌ی بازار می‌شود که نشان از معماری و عملکرد آن دارد. برای مثال می‌توان به معماری‌هایی چون کافی‌لیک (Coffee Lakeکبی لیک (Kaby Lakeاسکای لیک (Skylake)، هزول (Haswell) یا برادول (Broadwel) اشاره کرد.

پردازنده‌های کبی لیک (Kaby Lake) به عنوان نسل هفتم تراشه‌های اینتل شناخته می‌شوند که نسبت به نسل ششم پیشرفت‌هایی داشته‌اند. یکی از اعضای میان‌رده‌ و خوش قیمت تراشه‌ Core i5 7500 اینتل است که از سوکت LGA 1151، تکنولوژی Turbo Boost و چهار هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد.

اگر قصد خرید این تراشه را دارید، برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این CPU با بررسی پردازنده‌ی Core i5 7500 اینتل همراه ما باشید. این پردازنده جزو میکروپروسسورهای دسکتاپ اینتل با معماری x86 است که اوایل سال 2017 معرفی شد.

 

ویژگی‌های فنی Core i5 7500 اینتل

 

پردازنده اینتل core i5 7500

 

پردازنده‌ی کور آی 5 7500 اینتل یکی از تراشه‌های میان‌رده‌ از نسل هفتم پردازنده‌های این کمپانی است که از چهار هسته‌ی پردازشی و چهار رشته (Thread) بهره می‌برد. این CPU نسبت به نسل قبل بهبود یافته است و عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

توان حرارتی این سی پی یو 65 وات است و می‌تواند تا 64 گیگابایت رم DDR4 دو کاناله با باس 2400 مگاهرتز را پشتیبانی کند. از تعداد دقیق ترانزیستورهای به کار رفته در این پردازنده اطلاعات دقیقی در دست نیست.

پردازنده‌ی Core i5 7500 اینتل به چهار هسته‌ی پردازشی با فرکانس کاری 3.4 گیگاهرتز، لیتوگرافی 14 نانومتری و حافظه‌ی کش 6 مگابایت مجهز شده است. این پردازنده‌ی میان‌رده عملکردی فراتر از تصور دارد و علاوه بر کارهای روزانه و ادرای به راحتی می‌تواند با سخت‌افزاری که کنار آن قرار می‌گیرد از عهده‌ی محاسبات پیچیده و پردازش‌های سنگین نیز برآید.

از دیگر ویژگی‌های جذاب این پردازنده می‌توان به تکنولوژی بهینه‌شده‌ی Speed Shift برای تنظیم پویا و داینامیک کلاک پردازنده و پشتیبانی از فناوری Optane روی برخی از درایو‌های SSD اشاره کرد.

 

معماری و فناوری ساخت

 

پردازنده کور آی 5 7500 اینتل

 

پردازنده‌ی میان‌رده‌ی کور آی 5 7500 اینتل براساس لیتوگرافی 14nm+، فرایندی موسوم به تیک‌تاک (tick-tock) و معماری 64 بیتی ساخته شده است و نسبت به نسل قبلی سرعت کلاک بالاتری دارد.

پردازنده‌ی Intel Core i5 7500 از سوکت LGA 1151 و چیپست Z270 پشتیبانی می‌کند. براین اساس باید از مادربوردهایی (Motherboard) استفاده کنید که از این سوکت پشتیبانی می‌کنند و تاریخ عرضه‌ی آن‌ها بعد از زمان تولید پردازنده‌ی اینتل باشد.

با اینکه سی پی یو Core i5 7500 اینتل جزو تراشه‌های میان‌رده‌ی این کمپانی به شمار می‌رود، ولی عملکرد این پردازنده به ویژه در پردازش‌های چندهسته‌ای بسیار خوب است و از خرید آن پشیمان نخواهید شد. از این رو با خیال راحت می‌توانید از کار کردن با نرم‌افزارهای مبتنی بر پردازش‌های چند هسته‌ای، مانند نسخه‌های جدید نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم لذت ببرید.

برای اینکه بخواهید پردازنده‌ای را انتخاب کنید که بتوانید با توجه به بودجه‌ی خود آن را روی سیستم‌تان نصب کنید، فقط نباید به فرکانس کاری توجه کنید. مواردی چون قدرت پردازش تک و چند هسته‌ای، میزان مصرف انرژی، معماری و فناوری ساخت از جمله مواردی است که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

در بین پردازنده‌های کمپانی رقیب می‌توان تراشه‌های AMD Ryzen 5 1600 را نمونه‌ی مشابه پردازنده‌ی کور آی 5 7500 اینتل دانست که قیمت کمتری دارد ولی CPU اینتل عملکرد بهتری ارائه می‌کند.

 

فناوری Hyper threading و Turbo boost

 

سی پی یو intel core i5 7500

 

در پردازنده‌هایی که از فناوری Hyper Threading پشتیبانی می‌کنند، هنگام پردازش‌های سنگین دو هسته‌ی غیرفعال با استفاده از فناوری مجازی‌سازی فعال می‌شوند. اما پردازنده‌ی Core i5 7500 اینتل از چهار هسته‌ی پردازشی واقعی و چهار رشته بهره می‌برد و از تکنولوژی Hyper Threading پشتیبانی نمی‌کند.

یکی از مشکلات پشتیبانی نکردن از فناوری Hyper Threading این است که پردازنده همیشه با حداکثر فرکانس کاری خود کار می‌کند که روی میزان مصرف انرژی تاثیر منفی گذاشته و از طرف دیگر عمر قطعه را کم می‌کند.

از طرف دیگر فرکانس کاری سی پی یو کور آی 5 7500 با استفاده از قابلیت Turbo Boost از 3.4 گیگاهرتز به 3.8 گیگاهرتز می‌رسد. این ویژگی کمک می‌کند تا پردازنده‌ی اینتل در پردازش‌های چند هسته‌ای عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

 

پردازنده‌ی گرافیکی Intel HD 630

 

intel core i5 7500

 

پردازنده‌ی Core i5 7500 اینتل از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Intel HD 630 بهره می‌برد که باعث می‌شود در صورتی که نیاز به پردازش‌های گرافیکی سنگین نداشته باشید، از خرید یک کارت گرافیک مجزا بی‌نیاز شوید. فرکانس کاری این پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع از 350 تا 110 مگاهرتز است و از 24 واحد پردازشی پشتیبانی می‌کند.

در پردازنده‌ی Core i5 7500 اینتل از یک سیستم رمزگشایی جدید برای ویدیوهای 4K استفاده شده است که باعث می‌شود تصاویری با این کیفیت سریع‌تر پردازش شوند. پردازنده‌ی گرافیکی Intel HD 630 از OpenGL 4.4 و DirectX 12 پشتیبانی می‌کند.

 

نرم افزار

 

نرم افزار پردازنده intel core i5 7500

 

پردازنده‌‌ی Core i5 7500 همانند دیگر تراشه‌های جدید کبی لیک صرفا با ویندوز 10 سازگاری دارند و به همین دلیل کاربران مجبور هستند از جدیدترین نسخه‌ی این سیستم عامل استفاده کنند تا تجربه‌ی کاری بهتری داشته باشند.

با خرید سیستم‌هایی که بر پایه‌ی پردازنده‌ی Core i5 7500 اینتل اسمبل شده باشند، به راحتی می‌توانید علاوه بر کارهای روزانه و اداری، از عهده‌ی محاسبات پیچیده و نیمه سنگین در نرم‌افزاری ویرایش عکس و فیلم، برنامه‌های مهندسی و رندرهای گرافیکی برآیید.

از طرف دیگر به راحتی می‌توانید از بازی‌هایی که گرافیک سنگینی ندارند لذت ببرید و علاوه بر آن با کمی دستکاری بازی‌هایی چون FIFA 17 یا Battlefield را با گرافیک متوسط بازی کنید. البته در صورت اضافه شدن یک کارت گرافیک قدرتمند با حافظه‌ی مجزا به راحتی می‌توانید از عناوین مختلف لذت ببرید.

 

سخن پایانی

بی‌تردید پردازنده‌ی سیستم‌های کامپیوتری به عنوان قلب تپنده و هسته‌ی اصلی در پردازش مرکزی یکی از مهمترین قطعات به شمار می‌رود. از این رو کمپانی‌های مختلف تلاش می‌کنند بسته به بازار هدف و نوع کاربری خریداران، تراشه‌های خود را طراحی و روانه‌ی بازار کنند.

کمپانی آمریکایی اینتل بزرگترین و یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان CPU و SOC (سیستم روی یک چیپ) در دنیا است که به خوبی می‌داند چگونه نسل به نسل تراشه‌های خود را دستخوش تغییراتی کند که رضایت کاربران را در پی داشته باشد.

کاربران زیادی هستند که در بین خریدارانی با بودجه‌های متوسط قرار می‌گیرند. این کاربران نیاز به پردازش‌های سنگین و اجرای بازی‌های حرفه‌ای ندارند و از طرفی با توجه به نیاز خود به دنبال سیستم‌های پایین‌رده نیز نیستند.

سیستمی که در آن از پردازنده‌ی میان‌رده Core i5 7500 استفاده شده باشد، با توجه به قیمت مناسب Core i5 7500 و قدرت پردازش بسیار خوبی که دارد، می‌تواند نیاز این کاربران را پاسخ دهد. پشتیبانی از فناوریTurbo Boost نیز در کنار پردازنده‌ی گرافیکی HD 630 کمک می‌کند تا در کارهای گرافیکی و نرم‌افزارهایی که برای تراشه‌های چندهسته‌ای بهینه شده‌اند، عملکرد بسیار خوبی را شاهد باشیم.

پردازنده‌ی کم‌مصرف کور آی 5 7500 کبی لیک اینتل با توجه به فرکانس کاری 3.4 گیگاهرتز، معماری 64 بیتی، چهار هسته‌ی پردازشی واقعی و پردازنده‌ی گرافیکی Intel HD 630 به راحتی می‌تواند از عهده‌ی خواسته‌های بیشتر کاربران برآید.