نقد و بررسی Redmi K20 Pro : قیمت باورنکردنی و کیفیت عالی

نقد و بررسی 13 آبان 1398 علی مظفری

نقد و بررسی Redmi K20 Pro : قیمت باورنکردنی و کیفیت عالی

یکی از بهترین و پر فروش ترین گوشی های شرکت شیائومی که توانسته طی چند وقت اخیر سر و صدای زیادی بر پا کند، گوشی ردمی کی 20 پرو (Xiaomi Redmi K20 Pro) خواهد بود. این گوشی با قیمت عالی و مشخصات فنی بسیار خوبی روانه بازار شده و همین امر رمز موفقیت هایش بوده است. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی Redmi K20 Pro شیائومی بپردازیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

بدون تردید با شرکت شیائومی و گوشی های با کیفیت این برند چینی آشنا هستید. شیائومی چند سالی است که با ورود به بازار های جهانی توانست جایگاه خودش را به عنوان یک شرکت عرضه کننده اسمارتفون های مقرون به صرفه تثبیت کند. در ماه می (May) سال 2019 این کمپانی از گوشی تحت عنوان Redmi K20 Pro رونمایی کرد که به دلیل قیمت مقرون به صرفه‌اش خیلی زود توانست مورد استقبال علاقمندان به تکنولوژی و گوشی های موبایل قرار گیرد. قیمت Redmi K20 Pro شیائومی در مقایسه با ویژگی هایی که دارد واقعا باورنکردنی است و این موضوع اصلی ترین دلیل موفقیت آن محسوب می‌شود.

اما برای اینکه بتوانید بهتر ویژگی های مثبت و منفی گوشی ردمی کی 20 پرو شیائومی را درک کنید باید حتما تجربه استفاده از آن را داشته باشید. به بیان دیگر فقط در عمل است که ویژگی های مثبت و منفی واقعی یک گوشی نمایان می‌شوند و صرف مشخصات فنی که در قالب اعداد و ارقام ارائه می‌شوند نمی‌توانند بیانگر کیفیت یک گوشی موبایل باشند. به همین جهت ما تصمیم گرفتیم به نقد و بررسی Redmi K20 Pro شیائومی بپردازیم و در قالب یک مقاله اختصاصی تجربه یک هفته‌ای خود از استفاده این گوشی موبایل را با شما به اشتراک بگذاریم. بنابراین اگر قصد خرید این اسمارتفون زیبا، با کیفیت و مقرون به صرفه را دارید تا انتهای این مطلب با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی Redmi K20 Pro شیائومی: طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت 

شیائومی سعی کرده در سبک طراحی و ظاهر گوشی ردمی کی 20 پرو تغییراتی ایجاد کند که دستگاه جذاب و زیباتر به نظر آید و نسبت به دیگر گوشی های اندرویدی بازار متمایز به نظر برسد. این گوشی در پنج رنگ مختلف عرضه شده که به ترتیب مشکی، سفید، عسلی، آبی و قرمز هستند و سه رنگ مشکی، آبی و قرمز آن راحت تر در بازار یافت می‌شوند. سبک طراحی دو نسخه قرمز و آبی این گوشی بسیار جالب بوده و به گونه‌ایست که در قاب پشت دستگاه حالت شعله مانند ایجاد شده که در عکس زیر می‌توانید این مسئله و سبک طراحی را مشاهده کنید. پنل جلو و قاب پشت گوشی هم با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده شده و براق و جذاب به نظر می‌رسد.

 

نقد و بررسی Redmi K20 Pro

 

بنابراین وقتی به قاب پشت گوشی Redmi K20 Pro نگاه کنید، ظاهر زیبا و متفاوت آن سریعا توجهتان را جلب می‌کند سه لنز دوربین هم در بخش فوقانی و وسط قاب پشت دستگاه نصب است و هیچ خبری از اسکنر انگشت فیزیکی در قاب پشت گوشی وجود ندارد. بدنه گوشی ابعاد 8.8 در 74.3 در 156.7 میلیمتری دارد و وزن آن به چیزی در حدود 191 گرم می‌رسد. فریم اصلی دستگاه هم از آلومینیوم ساخته شده و گوشی از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی به عمل می‌آورد و از شیار سیم کارت دوآل بهره می‌برد.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو

در طراحی گوشی ردمی کی 20 پرو از اسکنر انگشت فیزیکی استفاده نشده، بلکه بخش زیرین صفحه نمایش آن قابلیت اسکن انگشت کاربر را هم ارائه می‌کند. بدین سبب شما می‌توانید با قرار دادن انگشت خود بر روی نمایشگر دستگاه از قفل صفحه نمایش یا اصطلاحا لاک اسکرین عبور کنید. در بررسی Redmi K20 Pro شیائومی مشخص شد که سرعت و دقت عملکرد اسکنر داخل نمایشگر دستگاه خوب است و فقط در شرایطی که انگشت کاربر خیس و نمناک باشد در شناسایی جزئیات انگشت وی اختلال هایی به وجود می‌آید. لازم به ذکر است که گوشی از قابلیت اسکن چهره هم پشتیبانی می‌کند و این کار از طریق لنز دوربین سلفی و پاپ آپ خود انجام می‌دهد!

 

نقد و بررسی ردمی K20 Pro

 

اما منظور از لنز دوربین سلفی پاپ آپ چیست! اگر نگاهی به پنل جلوی گوشی Xiaomi Redmi K2 Pro بیندازید متوجه خواهید شد که تقریبا کل پنل جلوی دستگاه با صفحه نمایش آن احاطه می‌شود و لنز دوربین سلفی در بخش فوقانی پنل جلوی گوشی دیده نمی‌شود. لنز دوربین سلفی گوشی مذکور به صورت پاپ آپ طراحی شده و در شرایط لازم از گوشه سمت راست و فوقانی قاب آن بیرون می‌آید و بعد از استفاده هم به طور خودکار دوباره در داخل بدنه گوشی چفت می‌شود. شاید تصور کنید سرعت بیرون آمدن و به داخل رفتن لنز دوربین سلفی پاپ آپ دستگاه پایین بوده و منجر به آزار کاربر می‌شود، اما در بررسی Redmi K20 Pro مشخص شد که سرعت عملکرد دوربین پاپ آپ و سلفی دستگاه بسیار خوب است و بدین ترتیب هیچ مشکلی را برای کاربر ایجاد نمی‌کند.

یکی از ویژگی هایی که خلا آن در طراحی گوشی ردمی K20 Pro شیائومی احساس می‌شود مربوط به ضد آب بودن خواهد بود. متاسفانه این گوشی از طراحی ضد آب بهره نمی‌برد، بنابراین در حین استفاده از آن باید مراقب برخورد دستگاه با آب و مایعات باشید. ضمنا در بررسی Redmi K20 Pro مشخص شد که قاب پشت گوشی مثل دیگر اسمارتفون ها علیرغم بهره‌مندی از شیشه گوریلاگلس در برابر خط و خش و تماس یا اشیای نوک تیز حساس بوده و به مرور زمان روی آن خط و خش ایجاد می‌شود. بنابراین حتما توصیه می‌کنیم از گارد موبایل برای حفاظت از قاب پشت دستگاه استفاده کنید.

 

نقد و بررسی Redmi K20 Pro

 

به طور کلی باید گفت که گوشی شیائومی ردمی K20 Pro از نظر سبک طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت یک گوشی بسیار خوب و با کیفیت است. وقتی گوشی مذکور را در دست می‌گیرد واقعا حس خوبی به شما منتقل می‌شود. این حس به ویژه زمانی جالب تر خواهد بود که نسخه های قرمز یا آبی رنگ گوشی که طرح شعله مانند در قاب پشت آن ها حک شده را تهیه کنید. اگر تمایل دارید گوشی شما خاص، زیبا و جذابی باشد، شیائومی Redmi K20 Pro یکی از بهترین گزینه های خرید گوشی پیش رویتان خواهد بود.

 

نقد و بررسی Redmi K20 Pro شیائومی: صفحه نمایش 

وقتی از نمای رو به رو به گوشی ردمی K20 Pro نگاه کنید به طور کامل متوجه ظرافت طراحی نمایشگر آن خواهید شد. طبق آمار تقریبا 86.1 درصد از مساحت پنل جلوی این گوشی با صفحه نمایش احاطه می‌شود. نمایشگر گوشی از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) در نظر گرفته شده و اندازه 6.39 اینچی دارد. رزولوشن فول اچ دی پلاس یا 2340 در 1080 پیکسل توسط آن ارائه می‌شود و بدین ترتیب تراکم پیکسلی نمایشگر گوشی به چیزی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم کاملا خوب و قابل قبولی برای گوشی با نمایشگر 6.39 اینچی است. همانطور که قبلا گفتیم روی صفحه نمایش گوشی با یک لایه شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده شده تا مقاومت آن در برابر خراشیده شدن و تماس با اشیای نوک تیز افزایش یابد، اما با این حال توصیه داریم برای محافظت هر چه بیشتر از نمایشگر دستگاه یک گلس محافظ ال سی دی را بر روی آن نصب کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون کنترل گوشی اندروید با کامپیوتر با یک ترفند ساده

صفحه نمایش گوشی ردمی کی 20 پرو شیائومی از قابلیت هایی مثل HDR10 و DCI-P 100% هم پشتیبانی می‌کند که منجر به بهبود کیفیت نمایشگر در ارائه محتوا می‌شوند. ضمنا بخش زیرین صفحه نمایش گوشی قابلیت اسکن انگشت کاربر را هم دارد و به نوعی اسکن انگشت در این گوشی توسط صفحه نمایش انجام می‌گیرد. در بررسی Redmi K20 Pro شیائومی مشخص شد که صفحه نمایش این اسمارتفون کیفیت بسیار خوبی در نمایش محتوا دارد و بزرگ و بدون حاشیه بودن آن بر جذابیت هایش می‌افزاید و سبب خواهد شد که گوشی برای تماشای فیلم و سریال و به ویژه تماشای ویدیو های یوتیوب گزینه بسیار مناسبی باشد.

 

نقد و بررسی Redmi K20 Pro

 

رزولوشن و تراکم پیکسلی خوب صفحه نمایش دستگاه سبب می‌شوند تا تصویر ارائه شده توسط آن نویز پیکسلی نداشته باشد و شفاف و شارپ به نظر برسد. کنتراست خوبی هم توسط صفحه نمایش گوشی ارائه شده و همه این عوامل سبب خواهند شد که کاربر از مشاهده محتوا بر روی نمایشگر 6.39 اینچی گوشی لذت ببرد. اما نمایشگر شیائومی Redmi K20 Pro از نظر تولید روشنایی هم کیفیت مطلوبی دارد. بدین ترتیب می‌توان با تنظیم روشنایی دستگاه بر روی 90 درصد به راحتی در محیط های باز و تحت تابش نور محتوای روی صفحه نمایش گوشی را مشاهده کرد و با آن در تعامل بود. بنابراین می‌توانید در یک جمع‌بندی از بررسی Redmi K20 Pro در این بخش مدعی شد که صفحه نمایش گوشی کیفیت عملکرد بسیار خوبی دارد و بزرگ و بدون حاشیه بودن آن بر جذابیت های دستگاه می‌افزاید.

 

 نقد و بررسی Redmi K20 Pro شیائومی: سیستم عامل و بستر نرم افزاری

 در این بخش نقد و بررسی Redmi K20 Pro شیائومی در رابطه با سیستم عامل گوشی و بستر نرم افزاری آن صحبت خواهیم کرد. سیستم عامل پیش فرض نصب شده روی این گوشی اندروید 9 پای (Android 9 Pie) است و رابط کاربری MIUI 10 هم به طور پیش فرض بر روی آن نصب و راه‌اندازی می‌شود. رابط MIUI 10 شاید خیلی رابط سبکی نباشد اما قابلیت ها و ویژگی های زیادی را در دل خود جای داده و بدین ترتیب یک رابط کاربردی به نظر می‌رسد. منوی اپلیکیشن ها یا همان اپ دراور (App Drawer) به صورت کامل از این رابط حذف شده و امکان استفاده از آن در دو حالت فول اسکرین و عادی وجود دارد. در حالت فول اسکرین دکمه های نویگیشن از بخش زیرین صفحه نمایش حذف می‌شوند و در حالت عادی کاربر با این دکمه ها می‌تواند به تعامل با دستگاه بپردازد. از آنجایی که صفحه نمایش گوشی بزرگ و بدون حاشیه است، استفاده از آن در حالت فول اسکرین تجربه جذابی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

قابلیت هایی مثل امکان کلون کردن برنامه ها، قفل گذاری بر روی اپلیکیشن ها، مدیریت دسترسی برنامه ها و غیره همگی به طور مستقیم از طریق منوی تنظیمات گوشی و رابط MIUI 10 ارائه شده‌اند و این موضوع از ویژگی های خوب رابط کاربر گوشی است. اما زیاد بودن قابلیت های رابط منجر به سنگین شدن آن هم می‌شوند و رابط MIUI 10 را به رابط کاربری نه چندان بهینه و روانی تبدیل می‌کنند. البته به لطف بهره‌مندی گوشی ردمی K20 Pro شیائومی از تراشه و رم مناسب، بستر نرم افزاری آن در حین عملکرد دچار لگ و تاخیر نمی‌شوند. در بررسی Redmi K20 Pro مشخص شد که نصب و اجرای اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، اینستاگرام و غیره و استفاده از این برنامه ها در گوشی مذکور هیچ مشکلی را به وجود نمی‌آورد.

 

نقد و بررسی Redmi K20 Pro

 

تنها نقطه ضعفی که ما آن را مستقیما در بستر نرم افزاری و رابط MIUI 10 گوشی ردمی K20 Pro شیائومی مشاهده کردیم مربوط به سردرگم کننده بودن منوی تنظیمات آن و گزینه هایی می‌شود که در این بخش ارائه شده‌اند. چینش گزینه ها در منوی تنظیمات رابط MIUI 10 اصلا جالب نیست و به همین سبب هم برای مراجعه به بخش خاصی از منوی تنظیمات با مشکل رو به رو خواهید شد. البته ممکن است بعد از چند وقت استفاده از گوشی با چینش منوی تنظیمان آن هم بهتر ارتباط برقرار کنید. ضمن اینکه همواره می‌توانید از قابلیت جستجوی منوی تنظیمات برای دستیابی به گزینه ها و آپشن های مورد نظرتان استفاده کنید.

 

 نقد و بررسی Redmi K20 Pro شیائومی: پردازنده، رم و حافظه داخلی

 تراشه‌ای که در قلب گوشی ردمی کی 20 پرو بکار رفته تراشه اسنپدراگون 855 کوالکام است که طی فرآیند 7 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. این تراشه از قدرتمندترین تراشه های موبایلی حال حاضر است و بنابراین انتظار داریم گوشی مذکور قدرت عملکرد عالی داشته باشد. چهار هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Kyro 485 هستند و فرکانس کاری 1.78 گیگاهرتزی را ارائه می‌کند. سه هسته آن از نوع Kyro 845 و با فرکانس کاری 2.42 گیگاهرتزی هستند و یک هسته آن هم از نوع Kyro 845 بوده و فرکانس کاری 2.84 گیگاهرتزی دارد. پردازنده گرافیکی قدرتمند Adreno 640 هم در این تراشه وظیفه تجربه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. گوشی از نظر رم شامل دو نسخه 6 و 8 گیگابایتی می‌شود و از نظر حافظه داخلی در سه نسخه 64، 128 و 256 گیگابایتی روانه بازار شده که متاسفانه هیچ یک از آن ها قابلیت پشتیبانی از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) را ندارند.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

نسخه‌ای از گوشی که ما در بررسی Redmi K20 Pro از آن استفاده کردیم به رم 6 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی مجهز بود و در واقع همان نسخه پایه دستگاه محسوب می‌شد. برای به چالش کشیدن قدرت عملکرد این گوشی ما سه بازی سنگین پابجی موبایل (PUBG Mobile)، آسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends) و فورتنایت (Fortnite) را روی دستگاه نصب و هر یک را برای مدت زمان 10 دقیقه به صورت پشت سر هم اجرا کردیم. بعد از 30 دقیقه اجرای سه بازی نام برده شده، از بخش اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) گوشی جهش هایی مابین برنامه هایی داشتیم که از قبل و با برنامه ریزی در گوشی اجرا شده بودند تا بدین ترتیب قدرت عملکرد رم دستگاه برایمان قابل درک شود.

 

نقد و بررسی Redmi K20 Pro

 

نتیجه بررسی Redmi K20 Pro نشان داد که گوشی به راحتی از پس اجرای بازی های سنگین اندرویدی بر می‌آید و هیچ لگ و تاخیری هم در عملکرد آن ایجاد نمی‌شود. رم گوشی هم کیفیت بسیار خوبی دارد و جهش مابین اپلیکیشن های اخیر به لطف رم مناسب دستگاه با سرعت مطلوبی انجام می‌شود. بنابراین اگر اهل گیم و بازی های اندرویدی هستید، شیائومی ردمی کی 20 پرو می‌تواند گزینه خرید خوبی برایتان باشد. البته توصیه می‌کنیم نسخه های مجهز به حافظه داخلی 128 یا 256 گیگابایتی آن را خریداری کنید تا خیلی زود با مشکل پر شدن حافظه دستگاه مواجه نشوید. فراموش نکنید که این گوشی از اتصال حافظه جانبی برای افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات پشتیبانی نمی‌کند.

 

 نقد و بررسی Redmi K20 Pro شیائومی: دوربین اصلی و سلفی

 دوربین اصلی گوشی ردمی K20 Pro شیائومی از سه لنز مختلف تشکیل شده که به ترتیب 48، 8 و 13 مگاپیکسلی و از نوع واید (Wide)، تله‌فتو (Telephoto) و اولتراواید (Ultrawide) هستند. قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، فوکوس لیزری، زوم اپتیکال 2x، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره، HDR و ضبط ویدیو های 4K با نرخ فریمی 30 و 60 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی گوشی پشتیبانی می‌شوند. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی دستگاه چطور است؟ در بررسی Redmi K20 Pro شیائومی مشخص شد که در محیط های با نور مناسب می‌توان عکس های بسیار خوبی با دوربین اصلی این گوشی ضبط کرد. عکسبرداری در اینگونه محیط ها با دوربین اصلی گوشی چه در حالت عادی، چه در حالت پرتره و چه در حالت اولتراواید یا زوم 2x کیفیت بسیار عالی دارد و به بهترین شکل انجام می‌شود. تفکیک پذیری سوژه اصلی تصویر از پس زمینه هم در عکس های پرتره با دقت بسیار خوبی انجام خواهد شد.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

برای عکسبرداری خوب در محیط های تاریک و کم نور و به ویژه شب بهتر است از حالت Night Mode دوربین اصلی استفاده کنید. در این شرایط کیفیت عکسبرداری بهبود پیدا می‌کند اما مطمئنا کیفیت عکس های ضبط شده در این حالت به اندازه حالت عادی و محیط های با نور مناسب نخواهد بود و وضوح عکس ها کمی افت خواهد داشت. با این حال ما در بررسی Redmi K20 Pro از عملکرد دوربین اصلی آن در محیط های تاریک و شب هم به ویژه بعد از فعالسازی حالت Night Mode کاملا راضی بودیم.

 

نقد و بررسی Redmi K20 Pro

 

دوربین سلفی پاپ آپ این گوشی هم از یک لنز 20 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.2 دارد از قابلیت HDR و عکسبرداری پرتره پشتیبانی می‌کند. کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی مذکور واقعا بسیار خوب است و بدون تردید رضایت کامل شما را در پی خواهد داشت. در محیط های با نو مناسب می‌توانید با دوربین سلفی گوشی عکس های بسیار با کیفیتی ضبط کنید و از عکسبرداری در حالت پرتره هم لذت ببرید. در محیط های با نور کم و بسته کمی افت کیفیت در عملکرد دوربین سلفی نمایان می‌شود اما همچنان عکس های خوبی با آن قابل ضبط هستند. پس یکی از اصلی ترین نقاط قوت گوشی شیائومی ردمی کی 20 پرو مربوط به دوربین های اصلی و سلفی خوب آن می‌شود.

 

 نقد و بررسی Redmi K20 Pro شیائومی: باتری و شارژدهی

 باتری که از آن برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی شیائومی ردمی K20 Pro استفاده شده از نوع لیتیوم پلیمری است و ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به اندازه صفحه نمایش گوشی و سخت افزار قدرتمند آن انتظار داریم که باتری گوشی به شکل نرمال و معمولی بتواند انرژی مورد نیازش را تامین کند. در بررسی Redmi K20 Pro هم شاهد همین امر بودیم و مشخص شد که باتری دستگاه با یک مرتبه شارژ تقریبا برای یک کاربر معمولی 1.5 روز دوام دارد و اگر کمی استفاده کاربر از گوشی بیشتر از حالت عادی و نرمال شود، شارژ باتری تا 1 روز دوام می‌آورد. پس بهتر است قدرت شارژدهی باتری گوشی شیائومی ردمی کی 20 پرو را متوسط در نظر بگیرید. اما گوشی از قابلیت شارژ سریع 4+ کوالکام پشتیبانی به عمل می‌آورد. شارژر فابریک گوشی 27 واتی است و با استفاده از آن می‌توان باتری دستگاه را ظرف مدت زمانی در حدود 40 دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ کرد. بنابراین سرعت شارژ خوب باتری یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی Xiaomi Redmi K20 Pro خواهد بود.

 

نقد و بررسی Redmi K20 Pro

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی Redmi K20 Pro شیائومی پرداختیم و تجربه استفاده یک هفته‌ای خود از این گوشی را با شما به اشتراک قرار دادیم. این گوشی واقعا پتانسیل عالی دارد و در مقایسه با قابلیت ها و کیفیتی که دارد، قیمت گوشی بسیار مقرون به صرفه و رقابتی است. اگر می‌خواهید یک گوشی اندرویدی زیبا و خاص، با کیفیت و خوش قیمت داشته باشید، مطمئنا شیائومی ردمی K20 Pro یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • ظاهر زیبا و کیفیت ساخت خوب
  • عملکرد خوب اسکنر انگشت و قابلیت تشخیص چهره
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • پردازنده قدرتمند و پتانسیل پردازشی بالا
  • دوربین اصلی و سلفی عالی
  • سرعت شارژ باتری فوق‌العاده
  • قیمت بسیار مناسب

 

نقاط ضعف:

  • ضد آب نبودن