آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

آموزش و ترفندها 28 اسفند 1398 علی مظفری

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

اگر می‌خواهید با گوشی موبایلتان عکس های حرفه‌ ای و خاص ضبط کنید توصیه داریم این مقاله اختصاصی را از دست ندهید و حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید. در این مقاله قصد داریم به آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای بپردازیم و به ترفند های مهمی اشاره داشته باشیم که با توجه به آن ها قادر به ضبط عکس های جالب تر و زیباتر با موبایلتان خواهید بود. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

این روزها دوربین گوشی های موبایل نسبت به قبل به شدت با کیفیت تر شده و هم اکنون دوربین برخی از موبایل ها حتی می‌توانند در مقایسه با دوربین های DSLR میان رده و پایین رده کیفیت بهتری داشته باشند. با توجه به این موضوع طبیعتا استقبال کاربران هم از گوشی هایی که دوربین بهتر دارند بیشتر شده و هم اکنون خیلی از کاربران برای ضبط عکس های خوب و به یادماندنی از موبایلشان استفاده می‌کنند. بنابراین عکسبرداری با دوربین گوشی به یک امر شایع تبدیل شده است، اما برای اینکه بتوانید عکس های بهتری با دوربین موبایلتان ضبط کنید می‌بایست به یکسری نکات خاص توجه داشته باشید.

ما در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به معرفی و آموزش ترفند هایی بپردازیم که با توجه به آن ها عکاسی با موبایل به صورت حرفه‌ای امکانپذیر می‌شود. به بیان دیگر در این مطلب اختصاصی آموزش عکاسی حرفه ای با گوشی موبایل را برایتان ارائه می‌کنیم. ضمنا بد نیست که پیش از مطالعه این مطلب یک مرتبه هم مقاله "مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل" را مطالعه کنید. و با برخی از ترفند های پایه‌ای موجود برای عکس گرفتن با گوشی های موبایل آشنا شوید. پس با فروشگاه اینترنتی هدف و آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای همراه شوید.

 

1. استفاده از خطوط راهنما

در عکسبرداری یک قانون بسیار مهم وجود دارد که اصطلاحا به آن قانون یک سوم گفته می‌شود. این قانون مربوط به کادربندی درست و مناسب است و به سبب آن همیشه (به غیر از موارد خاص) باید در کادربندی عکس ها بستری ایجاد شود که یک سوم کادر توسط سوژه اصلی عکس احاطه گردد و دو سوم دیگر آن شامل سایر منظره موجود باشد. به بیان دیگر کادربندی درست زمانی رخ می‌دهد که یک سوم کل مساحت و فضای کادر توسط سوژه اصلی در بر گرفته شود. اگر مقداری در این کادربندی و رعایت قانونی یک سوم اختلال ایجاد شود، عکس ضبط شده جذابیت خود را از دست می‌دهد. برای درک بهتر این قانون به عکس زیر دقت کنید.

 

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

 

البته قانون یک سوم اینطور نیست که همیشه ثابت و یکسان باشد و در برخی مواقع عکاس بنا به سلیقه شخصی خودش می‌تواند تغییراتی هم در کادربندی ایجاد کند و نسبت های مد نظرش را در عکس ضبط شده پیاده سازی نماید اما عموما با رعایت این قانونی بهترین نتیجه استاندارد قابل دستیابی خواهد بود. در اپلیکیشن دوربین اغلب گوشی های موبایل امکان ایجاد خطوط راهنما برای رعایت قانونی مذکور ارائه شده است. این قابلیت در دوربین ها با عنوان Grid Lines شناخته می‌شود و با فعالسازی آن شما می‌توانید خطوط راهنمایی را روی صفحه گوشی ایجاد کنید که در حین عکسبرداری به رعایت قانون یک سوم و کادربندی بهتر کمک می‌کنند. پس اگر به دنبال عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای هستید، همیشه به کادربندی درست اهمیت دهید و سعی داشته باشید که از قانون یک سوم و خطوط راهنمای اپلیکیشن دوربین استفاده به عمل آورد.

 

2. قابلیت فوکوس را به درستی استفاده کنید!

خیلی از افراد در حین عکاسی با موبایل به فوکوس یا همان مکان تمرکز لنز دوربین هیچ اهمیتی نمی‌دهند و این موضوع سبب می‌شود که عکس های ضبط شده آن ها گاها تار و بی‌کیفیت به نظر آیند. همیشه سعی کنید به فوکوس درست در عکسبرداری با دوربین موبایل اهمیت ویژه‌ای دهید و حتی تا جای امکان صرفا به فوکوس خودکار دوربین اکتفا نکنید و سعی داشته باشید به صورت دستی فوکوس را به بهترین شکل تکمیل نمایید. در تنظیم فوکوس باید به چند نکته مهم دقت کنید. اول اینکه فوکوس باید حتما روی سوژه اصلی عکس انجام شود. برای مثال اگر یک فرد خاص عکسبرداری می‌کنید، طبیعتا فوکوس دوربین باید روی آن فرد تنظیم شود یا اگر گروهی از افراد در یک تصویر قرار دارند شما باید سعی کنید فوکوس را در بهترین نقطه قرار دهید که همه آن ها با کیفیت مناسب در عکس ظاهر شوند.

همیشه سعی کنید مکان دقیق فوکوس دوربین را دقیقا روی مهمترین بخش از المان های سوژه اصلی عکس معطوف نمایید. به عنوان مثال چهره یک فرد می‌تواند مهمترین بخش در عکس وی باشد. به هیچ عنوان فوکوس را روی نقاط خیلی روشن یا خیلی تاریک متمرکز نکنید چون میزان نور عکس با توجه به مکان فوکوس به طور خودکار در دوربین گوشی های موبایل تنظیم می‌شود و فوکوس روی بخش های خیلی روشن یا خیلی تاریک می‌تواند کیفیت نور عکس ضبط شده را کاهش دهد. بنابراین همیشه دقت ویژه‌ای به قابلیت فوکوس در دوربین گوشی های موبایل داشته باشید و از این قابلیت در حین عکسبرداری به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

 

3. تا حد امکان فضای اضافه را از تصویر حذف کنید!

یکی دیگر از نکات کلیدی که باید در آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای به آن اشاره داشته باشیم مربوط به حذف فضای اضافه و بخش هایی از تصویر می‌شوند که در عکس نامنظمی به وجود می‌آورند و منجر به کاهش جذابیت آن می‌شوند. این مسئله هم می‌تواند به نوعی با کادربندی صحیح و روشی که در ترفند اول اشاره داشته ارتباط داشته باشد اما در برخی مواقع حتی اگر قانون یک سوم و کادربندی درست را رعایت کنید هم ممکن است در منظره پیش رو فضای اضافه و یکنواخت ایجاد شود که توصیه داریم در اینگونه مواقع منظره رو تغییر دهید و از یک منظره بهتر برای ضبط عکس استفاده نمایید. برای درک بهتر منظور ما از حذف فضای اضافه و یکنواخت در عکس ها به تصویر زیر دقت کنید.

 

مهارت های عکاسی با موبایل

 

اگرچه در عکس فوق قانون یک سوم تقریبا به درستی رعایت شده اما با این حال عکس جذابیتی ندارد و فضای اضافه آن به قدری زیاد است که منجر به ایجاد حالتی یکنواخت در عکس می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید دوربین را به سوژه اصلی عکس نزدیک تر کنید تا مساحت فضای یکنواخت و اضافه آن کمتر شود. همچنین تغییر فضای پس زمینه و انتخاب یک منظره بهتر هم می‌توانید رویکرد مناسبی باشد. پس همیشه برای عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای به فضای اضافه‌ای که پشت سوژه اصلی عکس قرار دارد دقت کنید و سعی داشته باشید کادربندی خود را به گونه‌ای انجام دهید که فضای اضافه و یکنواخت در تصویر ایجاد نشود. این مسئله از مهمترین نکات موجود برای ضبط عکس های خوب و حرفه‌ای محسوب می‌شود.

 

4. به دنبال زوایای خاص باشید!

مسئله‌ای که در این بخش از آموزش عکاسی با موبایل معرفی می‌کنیم در واقع ترفندی است که بیشتر به خلاقیت شما بستگی دارد! هر چقدر ذهن خلاق تری داشته باشید در پیاده سازی این تکنیک هم موفق تر خواهید بود. اغلب افراد همیشه از زوایای تکراری به ضبط عکس با دوربین می‌پردازند، در حالی که گاها تغییر در این رویه و ضبط عکس با زوایای خاص می‌تواند منجر شود که عکس های هنری و بسیار جذابی قابل ثبت باشند. برای مثال به عکس زیر نگاه کنید. اینم عکس ساده تصویر یک هواپیما در آسمان را از زاویه‌ای کاملا متفاوت و خاص نشان می‌دهد و عکاس سعی کرده حالتی ایجاد کند که لنز دوربین وی دقیقا هم راستا با هواپیما قرار داشته باشد. به همین سادگی می‌توان با کمی تفکر عکس های بسیار زیبا، جذاب و خاصی را ضبط کرد و با تغییر زوایای عکسبرداری به خلق آثار هنری بهتر پرداخت. توصیه داریم گاها برای دستیابی به بهترین نتیجه کمی فرارتر از حالت عادی عمل کنید و سعی در ایجاد زاویه تصویر بهتر و متمایز داشته باشید.

 

5. به انعکاس ها دقت کنید!

یکی از عوامل طبیعی که می‌تواند در ضبط عکس های خاص بسیار موثر باشد مربوط به انعکاس تصویر می‌شود. برای مثال به عکس زیر و حالتی که انعکاس تصویر روی دیوار بر روی زمین و آب موجود در آن ایجاد کرده دقت کنید. این انعکاس منجر به بوجود آمدن یک منظره خاص شده که عکسبرداری از آن می‌تواند بسیار جالب باشد. انعکاس های این چنینی در طبیعت و مکان های مختلف ممکن است به وجود آیند. به عنوان مثال در خیلی از مواقع می‌توان یک انعکاس این چنینی را در ویترین یک فروشگاه یا هر جای دیگری هم مشاهده کرد. بنابراین همیشه به انعکاس هایی که بنا به دلایل مختلف در محیط اطراف رخ می‌دهند دقت کنید، چون گاها مناظر بسیار جذابی را به وجود می‌آورند.

 

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

 

6. به خطوط هادی دقت کنید

در برخی از منظره های خاص ممکن است خطوطی وجود داشته باشند که هدایت کننده چشم بیننده به یک بخش خاص تصویر شوند. به این خطوط اصطلاحا خطوط هادی گفته می‌شود و عکسبرداری از مناظر خاصی که این نوع خطوط ارتباطی در آن ها وجود دارد می‌تواند منجر به ایجاد تصاویر هنرمندانه و بسیار خاصی شود. توجه به این ترفند یکی از مهمترین بخش های آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای است و باید به آن اهمیت ویژه‌ای داده شود. برای درک بهتر موضوع به دو عکسی که در بخش زیر ارائه شده‌اند دقت کنید. در این دو عکس یک مسیر خاص توسط خطوط راهنمای داخل تصویر برای کاربر نمایش داده شده‌اند و زاویه عکسبرداری به گونه‌ایست که این مسیر در نگه اول به چشم کاربر می‌آید و بدین ترتیب یک عکس هنری ثبت می‌شود. دقت داشته باشید که خطوط هادی همیشه خط راست نیستند و گاها می‌توانند اشیای مختلفی باشند که در یک منظره به صورت طبیعی یا دستی قرار داده می‌شوند.

 

فوت و فن عکاسی با موبایل

 

 آموزش عکاسی با موبایل

 

7. دنبال تقارن باشید!

یکی دیگر از ترفندهای جالبی که توصیه داریم برای عکسبرداری حرفه‌ای با گوشی یا هر دوربینی به آن توجه داشته باشید مربوط به تقارن می‌شود. چشم و ذهن انسان به گونه‌ای عمل می‌کند که خود به خود جذب تقارن و هماهنگی در سوژه های مختلف می‌شود. بنابراین اگر بتوانید سوژه ها و مناظری را برای عکسبرداری انتخاب کنید که دارای تقارن هستند به نتیجه عالی دست پیدا خواهید کرد و مطمئن باشید عکس های زیبا و خلاقانه‌ای را ضبط می‌کنید. شاید تصور کنید که پیدا کردن تقارن در مناظر یا در سوژه های مختلف کار سختی است، اما اگر با دقت به محیط اطرافتان نگاه کنید متوجه می‌شود که خیلی از موارد و سوژه های موجود در محیط شما دارای تقارن هستند.

در برخی مواقع می‌توانید برای جالب تر و خلاقانه تر به نظر رسیدن عکسی که ضبط می‌کنید تقارن را خودتان در آن به وجود آورید. برای مثال زمانی که یک زوج با دستان خود یک قلب را ایجاد می‌کنند، نمونه‌ای از یک تقارن کوچک در سوژه‌ای جالب به وجود می‌آید که دلنشین است. اینگونه تقارن ها را می‌توانید با ترفند های مختلفی به وجود آورید. عموما توجه به این نکته در عکسبرداری با گوشی های موبایل می‌تواند به زیباتر شدن تصاویر و ضبط عکس های حرفه‌ای‌تر کمک کند. پس نیم نگاهی هم به این مقوله داشته باشید.

 

8. به الگوهای تکرار شونده دقت کنید!

یکی دیگی از مسائلی که در عکاسی با موبایل باید به آن توجه داشته باشید و با در نظر گرفتن آن قادر به ضبط عکس های هنری و جذاب تر خواهید شد مربوط به الگوهای تکرار شونده می‌شود، اما منظور از این الگوها چیست؟ در برخی مواقع ممکن است در یک منظره اشیا یا سوژه هایی وجود داشته باشند که یک الگوی تکراری را دنبال کرده و نشان می‌دهند. عموما ضبط عکس از اینگونه سوژه ها و مناظر نتیجه بسیار جالبی خواهد داشت و می‌تواند منجر به خلق عکس های هنری و جذاب شود. برای درک بهتر موضوع به الگوی تکرار شونده فنجان ها در عکس زیر دقت کنید یا به ترکیب رنگ و سایه های تکرار شونده موجود در عکس دقت داشته باشید. در برخی مواقع ممکن است الگوی تکرار شونده تصویر چندین مورد مختلف باشند و در برخی موارد دیگر احتمال دارد این الگوها در یک یا دو مورد خلاصه شوند. عموما یافت اینگونه الگوها به ویژه در حالتی که به صورت اتفاقی ایجاد شده باشند و عکسبرداری از آن ها می‌تواند تصاویر جذاب و جالبی را ثبت کند.

 

9. بازی با رنگ ها!

یکی از جالب ترین و بهترین ترفند هایی که می‌توانید از آن برای خلق عکس های هنری با دوربین موبایل استفاده کنید مربوط به بازی کردن با رنگ ها می‌شود. همیشه اینطور نیست که عکس های رنگی زیباتر از عکس های سیاه و سلفی باشند یا عکس هایی که شدت رنگ کنتراست آن ها بیشتر است واقع‌گرایانه و زیباتر از عکس های با کنتراست کمتر به نظر برسند. گاها می‌توان با توجه به این موضوع و استفاده از فیلترهای خاص عکس هایی ضبط کرد که واقعا زیبا هستند. به عنوان مثال به عکس زیر نگاه کنید که در آن توسط یک افکت ساده سوژه اصلی عکس رنگی باقی مانده و مابقی بخش های آن سیاه و سفید هستند.

 

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

 

برای پیاده سازی این تکنیک می‌توانید از اپلیکیشن های خاصی هم استفاده کنید که بدین منظور ارائه شده‌اند. یکی از جالب ترین برنامه هایی که در این راستا ارائه شده و عکس فوق هم توسط آن ضبط شده، برنامه Touch Color است که به کاربر اجازه می‌دهد بخش هایی از عکس و منظره را بنا به تمایل شخصی خودش رنگی نگه دارد و بخش های دیگری از آن را سیاه و سفید کند. در نظر داشته باشید که سیاه و سفید کردن بخش هایی از تصویر فقط یکی از متدهای موجود برای دستیابی به افکت های جالب است و بازی کردن با رنگ ها می‌تواند به شیوه های مختلفی منجر به ضبط عکس های هنرمندانه شود. سعی کنید از اپلیکیشن هایی که به هر نحوه این قابلیت را ارائه می‌کنند استفاده کنید.

 

10. از قابلیت زوم استفاده نکنید! به سوژه نزدیک شوید

یکی از مسائل مهمی که باید به عنوان اصلی ترین اصول در آموزش عکاسی با موبایل به آن اشاره کنیم مربوط به دوری کردن از قابلیت زوم می‌شود. زوم کردن قابلیتی است که به موجب آن شما می‌توانید در بخشی از تصویر یا منظره پیش رو بزرگنمایی ایجاد کنید و مناظر و سوژه های با فاصله دورتر را در عکس خود به صورت بزرگ تر و کلوزآپ جای دهید. اما زوم کردن اصلا رویکرد خوبی برای ضبط عکس های با کیفیت نیست چون زمانی که شما از این ویژگی استفاده می‌کنید کیفیت یا رزولوشن افت می‌کند. هرچقدر بیشتر در تصور و منظره پیش رو زوم داشته باشید، میزان افت کیفیت هم بیشتر می‌شود. به همین سبب توصیه داریم تا حد ممکن از این قابلیت در عکسبرداری با دوربین گوشی های موبایل استفاده نکنید.

 حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

11. دنبال سوژه های کوچک باشید!

تقریبا 90 درصد انسان ها به سوژه های کوچک توجهی ندارند و فقط به سوژه های بزرگ و کاملا واضح توجه می‌کنند و به سادگی از کنار سوژه های کوچکی که گاها عکسبرداری از آن ها می‌تواند بسیار زیبا و هنرمندانه باشد عبور می‌کنند. اگر به دنبال عکسبرداری حرفه‌ای‌تر هستید، حتما به سوژه های کوچک اطراف دقت داشته باشید. سوژه کوچک برای عکسبرداری می‌تواند هر چیزی باشد. برای درک بهتر این مسئله کافیست به عکس زیر نگاه کنید. در این تصویر فوکوس دوربین روی یک عنکبوت متمرکز شده و منظره پشت سر آن که شهر را نشان می‌دهد تار به نظر می‌رسد. شاید این تصویر مفهوم خیلی زیادی نداشته باشد اما چون عکسبرداری از یک سوژه خاص و کوچک در آن انجام شده نتیجه مطلوبی را در پی دارد و به نوعی سریعا هر بیننده‌ای را درگیر می‌کند. سوژه های کوچک این چنینی در طبیعت و محیط اطراف بسیار زیاد هستند و شما فقط باید به آن ها توجه کنید‍!

 

عکاسی با موبایل

 

12. از نور فلش استفاده نکنید!

یکی دیگر از نباید های مهم در عکاسی با موبایل مربوط به عدم استفاده از چراغ فلش می‌شود. متاسفانه چراغ فلش دوربین گوشی های موبایل عموما منجر به ایجاد یک حالت نوری نه چندان جالب و واقع‌گرایانه خواهد شد که کیفیت عکس و زیبایی آن را از بین می‌برد. اگر دوربین موبایل شما از حالت اختصاصی عکسبرداری در شب (Night Mode) پشتیبانی می‌کند، از این حالت برای ضبط عکس در محیط های تاریک و شب استفاده کنید و تا حد ممکن از چراغ فلش دوربین استفاده به عمل نیاورید.

 

13. در فوکوس به نور عکس دقت کنید!

زمانی که در حال عکسبرداری هستید و همه چیز را برای ضبط عکس محیا کرده‌اید، محل فوکوس علاوه بر مشخص کردن نقطه دارای وضوح در تصویر، تعیین کننده میزان نور عکس هم خواهد بود. اغلب گوشی های موبایل از قابلیت تنظیم خودکار شدت نور پشتیبانی می‌کنند و با توجه به محیط و منظره پیش روی دوربین، شدت نور را هم تنظیم خواهند کرد اما زمانی که شما به صورت دستی منطقه و نقطه فوکوس را تغییر دهید، شدت نور هم تغییر می‌یابد. به عنوان مثال اگر فردی پشت به آسمان قرار داشته باشد و شما فوکوس را دوربین آسمان تنظیم کنیم، نور تصویر افت می‌کند و اگر فوکوس را روی چهره فرد تنظیم کنید، نور تصویر زیادتر می‌‌شود. در موقع عکسبرداری دقت داشته باشید که فوکوس دوربین به گونه‌ای تنظیم شدت که بهترین نوردهی را ارائه کند و عکس های شما خیلی تاریک یا خیلی روشن به نظر برسند.

 

14. از قابلیت های دوربین نهایت استفاده را به عمل آورید!

آخرین مسئله مهمی که در آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه‌ای به آن اشاره می‌کنیم مربوط به بکارگیری تمام قابلیت های دوربین و پتانسیل آن می‌شود. متاسفانه خیلی از کاربران با همه قابلیت های دوربین گوشی موبایل خودشان آشنا نیستند و صرفا از یک حالت عکسبرداری نرمال استفاده می‌کنند، در حالی که دوربین اسمارتفون های جدید می‌توانند قابلیت هایی مثل عکسبرداری با وضوح بیشتر (مثل 48 مگاپیکسلی)، عکسبرداری پرتره، عکسبرداری با زاویه گسترده، عکسبرداری در شب، عکسبرداری ماکرو و غیره را هم ارائه کنند. شما با شناخت بهتر این قابلیت ها و استفاده درست از آن ها می‌توانید عکس های خاص و بهتری ضبط کنید. پس توصیه داریم با شناخت قابلیت های دوربین موبایل خودتان از تمام پتانسیل آن استفاده به عمل آورید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی 14 ترفند پرداختیم که می‌توانند معیارهای عالی برای آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه‌ای باشند. با توجه کردن به این نکات شما قادر خواهید بود که به بهترین شکل ممکن از دوربین گوشی خود استفاده کنید و عکس های هنری و جذاب به ثبت برسانید. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.