نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus R542UN | سبک، سریع و کاربردی!

نقد و بررسی 02 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus R542UN | سبک، سریع و کاربردی!

یکی از سری لپ‌تاپ‌های پرطرفدار شرکت ایسوس (Asus)، بدون شک سری VivoBook است. ایسوس در این سری لپ‌تاپ خود از طیف گسترده‌ای از سیستم‌های سخت‌افزاری استفاده می‌کند و همواره در آن‌ها شاهد خلاقیت‌هایی از سوی این شرکت هستیم. ظاهر ساده و زیبا، رنگ‌بندی متنوع، سیستم‌های سخت‌افزاری متنوع و همچنین قیمت بسیار مناسب، از ویژگی‌های سری VivoBook شرکت ایسوس است. سری لپ‌تاپ‌های VivoBook 15 جز همین دسته‌ لپ‌تاپ‌ها قرار می‌گیرند و برای رده کاربری عمومی و مالتی‌مدیا با کانفیگ‌های سخت‌افزاری مختلف عرضه شده‌اند.

ایسوس در سری لپ‌تاپ VivoBook 15 از رنگ‌های سفید، طلایی، قرمز و خاکستری استفاده کرده است تا ظاهر آن برای همه‌نوع سلیقه مناسب باشد. این سری لپ‌تاپ به‌صورت بین‌المللی جز سری VivoBook 15 قرار می‌گیرند اما برای عرضه در منطقه خاورمیانه نام و نشان آن‌ها نیز تغییر کرده‌ است.  مثلا لپ‌تاپ با شماره سری R542UN در بازارهای جهانی با شماره سری X542UQ عرضه شده است. این سری لپ‌تاپ با عنوان سری R شناخته می‌شوند و لپ‌تاپ‌های ایسوس مدل R542 همگی کانفیگ‌های مختلف این سری لپ‌تاپ هستند. همان‌طور که اشاره شد لپ‌تاپ‌های سری VivoBook 15 با سیستم‌های سخت‌افزاری متنوعی روانه بازار شده‌اند تا نیاز طیف گسترده‌ای مخاطبان را رفع کنند. به همین دلیل ایسوس از پردازندهه، کارت گرافیک، حافظه رم و همچنین هارد دیسک‌های مختلفی بر روی این سری لپ‌تاپ استفاده کرده است.

در لپ‌تاپ VivoBook 15 ایسوس از پردازنده‌های نسل هشتم شرکت اینتل Core i3، Core i5 و Core i7 استفاده کرده است. البته در یک مدل ایسوس از پردازنده نسل هفتم Intel Core i7 نیز استفاده کرده است. علاوه بر پردازنده‌های شرکت اینتل، در این سری شاهد استفاده از پردازنده‌های AMD نیز هستیم. همچنین برای پردازش اطلاعات تصویری در لپ‌تاپ از کارت‌ گرافیک‌های شرکت‌های NVIDIA، AMD و Intel استفاده شده است. حافظه رم لپ‌تاپ VivoBook 15 از 4 تا 16 گیگابایت در مدل‌های مختلف متغیر است. یکی از مدل‌های این لپ‌تاپ که از توان پردازشی بالایی برخودار است مدل Asus R542UN نام دارد. با توجه به قیمت لپ‌تاپ R542UN ایسوس سعی کرده از سیستم سخت‌افزار قدرتمندی استفاده کند تا بتوانید با آن علاوه بر کارهای روزانه، کارهای حرفه‌ای‌ مانند طراحی گرافیک، انیمیشن، تدوین ویدیو و حتی بازی‌های ویدیویی را تجربه کنید. با خرید لپ‌تاپ Asus R542UN از سری لپ‌تاپ‌های رده کاربری عمومی VivoBook به مجموعه کاملی از امکانات دسترسی خواهید داشت که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus R542UN

 

طراحی و کیفیت ساخت Asus R542UN

ایسوس در سری لپ‌تاپ‌های VivoBook خود همواره سعی کرده ظاهری ساده و زیبا را به‌نمایش بگذارد و از رنگ‌های متفاوت استفاه کند. در عین حال توجه به ظرافت و همچنین وزن لپ‌تاپ، یکی دیگر از اولیت‌های ایسوس در این سری لپ‌تاپ است. لپ‌تاپ Asus R542UN و سایر مدل‌های مختلف این لپ‌تاپ ظاهر مشابهی دارند. در سری VivoBook 15 ایسوس از پلاستیک در ساخت بدنه لپ‌تاپ استفاده کرده است اما با الگوها و طرح‌های پشت بدنه، ایسوس ظاهر لپ‌تاپ را شبیه به ظاهر لپ‌تاپ‌های فلزی خود کرده است. استفاده از پلاستیک فشرده در ساخت لپ‌تاپ باعث شده، وزن این سری لپ‌تاپ بسیار کم باشد. لپ‌تاپ Asus R542UN با وجود داشتن صفحه‌نمایش 15.6 اینچی و سیستم سخت‌افزاری قدرتمند، تنها 2.15 کیلوگرم وزن دارد که این مقدار بسیار عالی است.

حالا وقتشه! اینو بخون 6 اقدامی که برای راه اندازی لپ تاپ یا کامپیوتر جدید باید انجام شود

با خرید لپ‌تاپ Asus R542UN هیچ‌ مشکلی بابت جابه‌جایی آن نخواهید داشت و می‌توانید به‌ راحتی در کیف و کوله مخصوص لپ‌تاپ آن را حمل کنید. این لپ‌تاپ رده کاربری عمومی با ابعاد 23.2 × 251 × 380 میلی‌متر گزینه مناسبی برای دانشجویان و همچنین افرادی است که قصد دارند همه جا لپ‌تاپ را همراه خود داشته باشند.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus R542UN

 

پورت‌ها و بلندگو

ایسوس در لپ‌تاپ R542UN از تمامی پورت‌های موردنیاز برای یک لپ‌تاپ استفاده کرده است و شما دیگر نیازی به هیچ‌ کابل و یا مبدل اضافی ندارید. بر روی لبه سمت چپ لپ‌تاپ درایو نوری (DVD-RW)، یک پورت USB 2.0، جک 3.5 میلیمتری هدفون و کارت‌خوان SD قرار گرفته است. در سمت دیگر نیز می‌توانید به خروجی تصویر VGA، خروجی تصویر HDMI، ورودی کابل LAN، یک پورت USB Type-C و دو پورت USB 3.0 دسترسی داشته باشید. ایسوس در سری VivoBook 15 خود از پورت جدید USB Type-C نیز استفاده کرده است و شما با خرید لپ‌تاپ R542UN نگرانی از بابت اتصال موبایل و سایر گجت‌های جدید به لپ‌تاپ را ندارید.

ایسوس مشابه اغلب لپ‌تاپ‌های خود از بلندگوهای ساخته خودش استفاده کرده است. بر روی لپ‌تاپ R542UN نیز شاهد به کارگیری دو بلندگو داخلی هستیم. ایسوس جهت بهینه سازی صدا برای حالت‌های مختلف از فناوری اختصاصی SonicMaster استفاده می‌کند که می‌توانید با آن صدا را در لپ‌تاپ برای حالت‌هایی مانند گوش دادن به موسیقی، تماشا فیلم و بازی بهنیه کنید. کیفیت صدا این لپ‌تاپ بسیار خوب است اما بلندی صدا در حدی است که در یک اتاق آرام به صدا موسیقی و فیلم گوش دهید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus R542UN

 

صفحه‌نمایش

سری لپ‌تاپ VivoBook 15 با سه مدل صفحه‌نمایش مختلف عرضه شده است. در دو مدل اول از صفحه‌نمایش با کیفیت HD و رزولوشن 1366x768 استفاده شده است. همین مدل صفحه‌نمایش نیز خودش به دو مدل صفحه‌نمایش براق و مات تقسیم می‌شود. اما در مدل‌های حرفه‌ای‌تر این سری مانند لپ‌تاپ ایسوس R542UN و R542BP شاهد به‌کارگیری صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و رزولوشن 1920x1080 هستیم. روکش مات نیز برای این صفحه‌نمایش درنظر گرفته شده است تا بتوانید لپ‌تاپ را با خیال راحت، برای کار در شرایط نوری قوی، از خانه خارج کنید. پایین پنل نمایش‌گر لوگو ایسوس و درست در بالای آن وب‌کم لپ‌تاپ قرار دارد. وب‌کم VGA بر روی همه مدل‌های سری VivoBook 15 قرار گرفته شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون با پنل‌های صفحه‌نمایش TN ،IPS و VA آشنا شوید

صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ علاوه بر حالت نمایش عادی، سه حالت ویژه دیگری نیز دارد. اولین حالت Eye Care نام دارد که برای مراقبت از چشمان شما، رنگ قرمز ملایمی را جایگزین رنگ آبی صفحه‌نمایش می‌کند. حالت ویژه دیگر لپ‌تاپ VivoBook 15 که برای تماشا فیلم کاربرد دارد، Vivid نام دارد. در این حالت‌ها بسیار پر رنگ‌تر از حالت عادی نمایش داده می‌شوند. حالت آخر هم حالت دستی یا Manual نام دارد که به‌وسیله آن می‌توانید تغییرات دلخواه خود را بر روی صفحه‌نمایش اعمال کنید. با صفحه‌نمایش با کیفیت و پر از امکانات لپ‌تاپ ایسوس R542UN می‌توانید با قیمت مناسب در مقایسه با قیمت لپ‌تاپ‌های هم رده، بهترین کیفیت تصویر را برای تماشا فیلم در اختیار داشته باشید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus R542UN

 

کیبورد

در لپ‌تاپ VivoBook 15 ایسوس از کیبورد کامل و استاندارد مدل جزیره‌ای استفاده کرده است. این کیبورد علاوه بر حروف اصلی قسمت مربوط به ماشین‌حساب (اعداد) را نیز دارد و می‌توانید با آن به‌کارهای مربوط به حساب‌داری و... خود برسید. تمامی کلیدهای کیبورد کاملاً یک سطح پایین‌تر قسمت استراحت‌گاه لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند تا تجربه تایپ بهتری داشته باشید. لازم به‌ذکر است که کلیدهای کیبورد سری لپ‌تاپ VivoBook 15 به نور پس‌زمینه مجهز نشده‌اند. در قسمت استراحت‌گاه لپ‌تاپ هم یک تاچ‌پد بزرگ و یک‌تکه قرار گرفته است که از فرمان‌های چندلمسی پشتیبانی می‌کند و برای کارهای عادی شما را از ماوس بی‌نیاز می‌کند.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus R542UN

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

همان‌طور که اشاره شد، سری لپ‌تاپ VivoBook 15 کانفیگ‌های سخت‌افزاری مختلفی دارد و ایسوس از بسیاری از مدل‌های پردازنده از شرکت‌های Intel و AMD استفاده کرده است. پردازنده‌های نسل هفتم و هشتم اینتل و همچنین پردازنده AMD Bristol Ridge از پردازنده‌هایی هستند که بر روی این لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند. اما در یکی از مدل‌های حرفه‌ای این سری لپ‌تاپ به نام‌ Asus R542UN شاهد پردازنده نسل هشتم Intel Core i7 با محدوده سرعت 1.8 تا 4 گیگاهرتز (در حالت توربو) هستیم. در کنار این پردازنده با توان پردازشی بالا، از کارت گرافیک قدرتمند NVIDIA GeForce 150MX با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR5 استفاده شده است. حافظه رم لپ‌تاپ 8 گیگابایت از نوع DDR4 است اما می‌توانید آن را تا 16 گیگابایت ارتقا دهید. با توجه به مشخصات فنی لپ‌تاپ Asus R542UN، شما می‌توانید علاوه بر کارهای روزانه خود مشغول کارهای حرفه‌ای‌تری مانند طراحی گرافیک، انیمیشن، تدوین ویدیو، برنامه‌نویسی، نقشه‌کشی و... شوید. همچنین با خرید لپ‌تاپ Asus R542UN با قیمت مناسب می‌توانید بسیاری از بازی‌های ویدیویی روز را هم با کیفیت مناسب تجربه کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای خرید لپ‌تاپ اداری | ابزار قدرتمند حرفه‌ای‌ها

همانند سیستم‌های سخت‌افزاری سری لپ‌تاپ VivoBook 15 که مدل‌های مختلفی داشتند، هارد دیسک لپ‌تاپ هم ظرفیت متغیری دارد. هارد دیسک این لپ‌تاپ در دو مدل 500 گیگابایت و 1 ترابایت به به بازار عرضه شده است. اما از آنجایی که این سری لپ‌تاپ از حافظه M.2 SSD پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید در کنار هارد دیسک اصلی، تا 256 گیگابایت دیگر را هم همزمان از طریق SSD به لپ‌تاپ اضافه کنید.

باتری لپ‌تاپ Asus R542UN و سایر مدل‌های این سری لپ‌تاپ ایسوس، ظرفیت بالایی دارند و شارژدهی خوب، یکی از ویژگی‌های مثبت آن‌ها است. باتری سری لپ‌تاپ VivoBook 15 یک باتری دو سلولی لیتیوم-‌یون با ظرفیت 38 وات‌ساعت است. این باتری قدرتمند قادر است در حالت استفاده عادی مانند وب‌گردی تا 5 ساعت برای شما شارژدهی داشته باشد. همچنین این باتری به فناوری شارژ سریع مجهز شده است. در این حالت با تنها 49 دقیقه اتصال لپ‌تاپ به برق، باتری 60% شارژ می‌شود. از همین رو با خرید لپ‌تاپ Asus R542UN با قیمت مناسب می‌توانید به لپ‌تاپی سبک با شارژدهی بالا دسترسی داشته باشید و با خیال راحت آن را خارج از خانه همراه خود داشته باشید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus R542UN

 

جمع‌بندی

در مجموع سری لپ‌تاپ VivoBook 15 یکی از سری لپ‌تاپ‌های خوش‌ساخت شرکت ایسوس هستند و در سیستم‌های سخت‌افزاری مختلف برای سلیقه‌های مختلف روانه بازار شده‌اند. یکی از لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای این سری هم Asus R542UN نام دارد که با خرید آن می‌توانید به لپ‌تاپی با توان پردازشی بالای برای کلیه امور خود دسترسی داشته باشید.

 

نکات مثبت

  • سخت‌افزار قدرتمند
  • بدنه سبک
  • پورت‌ها و اتصالات کامل
  • صفحه‌نمایش Full HD
  • شارژدهی خوب و فناوری شارژ سریع

 

نکات منفی

  • وب‌کم VGA
  • نداشتن نور پس‌زمینه کیبورد