محصولات مرتبط
نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K550IK | زیبایی Asus، قدرت AMD!

نقد و بررسی 16 تیر 1398 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K550IK | زیبایی Asus، قدرت AMD!

لپ‌تاپ‌های رده کاربری مالتی‌مدیا یکی از پر استفاده‌ترین رده لپ‌تاپ‌ها هستند و شرکت تایوانی ایسوس (Asus) هم تا کنون مدل‌های زیادی را در این رده روانه بازار کرده است. انواع مدل‌های لپ‌تاپ‌ ایسوس و همچنین تنوع بالا ویژگی‌های سخت‌افزاری آن‌ها، باعث شده تولیدات این شرکت همواره به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین لپ‌تاپ‌ها معرفی شوند. یکی از این لپ‌تاپ‌های پرطرفدار که قصد بررسی آن را داریم، مدل ایسوس K550IK است که یک کانفیگ ویژه منطقه خاورمیانه است و کشورهای دیگر با سری X و شماره مدل X550 شناخته می‌شود. لپ‌تاپ ایسوس K550IK یک لپ‌تاپ قدرتمند بوده و در آن از سخت‌افزار توانمندی برای انجام کلیه امور استفاده شده است. بر خلاف سری لپ‌تاپ‌های VivoBook و ZenBook، ایسوس در این لپ‌تاپ از پردازنده و کارت گرافیک شرکت AMD به‌جای Intel استفاده کرده است. در صورتی که تمایل دارید در خصوص این دو مدل پردازنده و ویژگی‌های هر یک بیشتر بدانید، توصیه می‌کنم مقاله «پردازنده اینتل بهتر است یا AMD» را مطالعه کنید.

لپ‌تاپ Asus K550IK از پردازنده چهار هسته‌ای (Qual Core) شرکت AMD استفاده می‌کند. پردازنده قدرتمند FX-9830P که در سری پردازنده‌های AMD Bristol Ridge قرار می‌گیرد، سرعتی معادل 3.0 گیگاهرتز دارند. البته هنگام انجام محاسبات سنگین سرعت پردازنده تا 3.7 گیگاهرتز در حالت توربو افزایش پیدا خواهد کرد. برای یکپارچه‌سازی CPU و GPU لپ‌تاپ، ایسوس از کارت گرافیک AMD Radeon RX 560 با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR5 استفاده کرده است. حافظه رم 16 گیگابایتی از نوع DDR4 و هارد دیسک هیبریدی شامل یک هارد 1 ترابایتی HHD و 128 گیگابایت SSD قرار گرفته بر روی لپ‌تاپ، قدرت سیستم سخت‌افزاری ایسوس K550IK را به‌رخ می‌کشاند. از لحاظ سخت‌افزار شما با خرید لپ‌تاپ K550IK با قیمت مناسب، می‌توانید به یکی از قدرتمندترین‌ لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا برای انجام کارهای خود دسترسی داشته باشید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K550IK

 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ASUS G731GW : پیروز میدان باشید

علاوه بر سخت‌افزار، صفحه‌نمایش لپ‌تاپ Asus K550IK هم کیفیت بسیار بالایی دارد. صفحه‌نمایش 15.6 اینچی این لپ‌تاپ، پنل TFT داشته و کیفیت تصویر Full HD با رزولوشن 1920x1080 را ارائه می‌دهد. همچنین بر روی این صفحه‌نمایش از روکش مات استفاده شده که باعث می‌شود صفحه‌نمایش نور محیط را منعکس نکند. کیبورد جزیره‌ای، پورت‌ها و اتصالات کامل و ابعاد مناسب هم از دیگر ویژگی‌های این لپ‌تاپ هستند. قیمت لپ‌تاپ K550IK با توجه به امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد، مناسب بوده و می‌توانید با خرید Asus K550IK به یک لپ‌تاپ حرفه‌ای و قدرتمند دسترسی داشته باشید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K550IK

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ Asus K550IK

مشابه لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، ایسوس در طراحی لپ‌تاپ K550IK خود از ترکیب رنگ‌های مشکی و قرمز استفاده کرده است. در این لپ‌تاپ برعکس سایر لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا، شاهد پنل پشتی براق هستیم. در اطراف این پنل هم ایسوس جهت زیبایی و متمایز کردن قاب نسبت به سایر لپ‌تاپ‌ها، از نقش و نگارهای قرمز رنگی استفاده کرده است. این نقش و نگارها بر روی سطح پنل داخلی لپ‌تاپ و قسمت استراحت‌گاه دست کیبورد هم به‌چشم می‌خورد که جذابیت خاصی را به لپ‌تاپ بخشیده‌اند. در ساخت این لپ‌تاپ از پلاستیک فشرده استفاده شده است که دوام خوبی دارد. ابعاد این لپ‌تاپ 24.8 × 251 × 380 میلی‌متر بوده و وزن آن هم 2.3 کیلوگرم است. با اینکه لپ‌تاپ در دسته لپ‌تاپ‌های سبک و باریک قرار نمی‌گیرد اما با قرار دادن آن در کیف و کوله مخصوص مشکلی از بابت جابه‌جایی نخواهید داشت. در مجموع با خرید لپ‌تاپ ایسوس K550IK با قیمت مناسب، یک لپ‌تاپ با کیفیت و طراحی زیبا را در اختیار خواهید داشت.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K550IK

 

صفحه‌نمایش

لپ‌تاپ ایسوس K550IK یک صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و رزولوشن 1920x1080 دارد. پنل این صفحه‌نمایش از نوع TN است و به روکش مات (Anti Glare) نیز مجهز شده است. این مدل پنل، در کنار پشتیبانی از رفرش‌ریت بالا و مصرف کمتر انرژی، معایبی مثل دقت رنگ پایین و زاویه دید محدود دارد. جهت آشنایی بیشتر با انواع پنل‌های صفحه‌نمایش و ویژگی‌های پنل TN توصیه می‌کنم، مقاله « با پنل‌های صفحه‌نمایش TN ،IPS و VA آشنا شوید » را در سایت مطالعه کنید. استفاده از روکش مات بر روی صفحه‌نمایش باعث شده که نوری از صفحه منعکس نشود. از همین رو می‌توانید با خیال راحت با لپ‌تاپ K550IK در شرایط نوری قوی هم کار کنید. این صفحه‌نمایش بزرگ 15.6 اینچی با کیفیت Full HD گزینه مناسبی برای انجام کارهای روزانه به‌حساب می‌آید. همچنین می‌توانید با آن با کیفیت مطلوب به تماشا فیلم بنشینید.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین لپ تاپ های ارزان قیمت

همچنین بر روی لپ‌تاپ K550IK ایسوس از فناوری Splendid خود استفاده کرده است. با استفاده از این فناوری می‌توانید در سه حالت Theater برای نمایش بهتر فیلم، Vivid برای افزایش غلظت رنگ‌ها و Manual برای شخصی‌سازی کامل نور و رنگ، تنظیمات نمایش تصاویر را تغییر دهید. در حاشیه بالا پنل صفحه‌نمایش از یک وب‌کم (Webcam) با کیفیت VGA استفاده شده است که می‌توانید از آن برای برقراری تماس‌های تصویری استفاده کنید. در مجموع صفحه‌نمایش لپ‌تاپ ایسوس K550IK در این رده کاربری کیفیت مطلوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.  

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K550IK

 

کیبورد

در لپ‌تاپ K550IK با یک صفحه‌کلید کامل طرف هستیم. در کیبورد جزیره‌ای لپ‌تاپ، همه کلیدها با اندازه مناسب در کنار یک‌دیگر قرار گرفته‌اند. همچنین کلیدهای ماشین‌حساب (بخش مربوط به اعداد) بر روی کیبورد قرار گرفته است که از آن‌ها می‌توانید برای انجام کارهای حسابداری استفاده کنید. کلیدهای کیبورد K550IK به نور پس‌زمینه (Backlit) مجهز نشده‌اند اما رنگ حروف و اعداد بر روی کلیدها، قرمز رنگ‌ است و تا حدودی در شرایط نوری ضعیف، قابل تشخیص هستند. در قسمت استراحت‌گاه دست هم یک تاچ‌پد (Touch Pad) بزرگ و یک‌تکه قرار گرفته که اطراف آن با نوار قرمز رنگی پوشیده شده است. این تاچ‌پد با پشتیبانی از 4 لمس همزمان و فرمان‌های چندلمسی می‌تواند جایگزین خوبی برای ماوس در انجام کارهای ساده برای شما باشد.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K550IK

 

پورت‌ها و بلندگو

ایسوس مشابه سایر مدل لپ‌تاپ‌های خود، در K550IK هم از پورت‌ها و اتصالات کاملی استفاده کرده است. بر روی لبه جلویی لپ‌تاپ شاهد شیار کارت‌خوان SD هستیم و سایر پورت‌ها بر روی لبه‌های کناری قرار گرفته‌اند. در سمت چپ در ابتدا ورودی کابل برق و سپس خروجی تهویه هوا تعبیه شده است و در ادامه شاهد پورت خروجی تصویر VGA و HDMI، ورودی کابل LAN، دو پورت USB 3.0 و یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون هستیم. بر روی لبه سمت راست هم قفل کنسینگتون (برای اتصال لپ‌تاپ‌ به یک قفل فیزیکی)، درایو نوری DVD-RW و یک پورت USB 2.0 قرار گرفته است. همچنین لازم به‌ذکر است که در لبه پشتی لپ‌تاپ‌ هم باتری قرار دارد که قابلیت جدا شدن را دارد.

ایسوس در لپ‌تاپ K550IK از بلندگوهای استریو داخلی SonicMaster استفاده کرده است. بلندگو لپ‌تاپ کیفیت و شفافیت خوبی داشته اما بلندی صدا آن خیلی زیاد نیست و تنها برای پخش در یک اتاق کوچک مناسب است. ایسوس برای سیستم صوتی لپ‌تاپ از فناوری AudioWiard استفاده کرده است. با استفاده این فناوری می‌توانید پخش صدا را برای حالت‌های مختلفی مثل موسیقی، فیلم و بازی انتخاب کنید تا صدای بهینه‌تری را تجربه کنید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K550IK

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

ایسوس در لپ‌تاپ K550IK از پردازنده و کارت گرافیک شرکت ADM استفاده کرده است. در این کانفیگ از پردازنده چهار هسته‌ای (Quad Core) شرکت AMD مدل FX-9830P از سری پردازنده‌های Bristol Ridge استفاده شده است. سرعت پردازنده این لپ‌تاپ در حالت عادی 3.0 گیگاهرتز بوده و در هنگام پردازش اطلاعات سنگین در حالت توربو (Turbo Boost) سرعت تا 3.7 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. این پردازنده قدرتمند قادر به پردازش اطلاعات سنگین بوده و می‌توانید با خیال راحت با لپ‌تاپ K550IK مشغول انجام تمامی کارهای خود شوید. در کنار این پردازنده از کارت گرافیک AMD Radeon RX 560 با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی استفاده شده است که ترکیب آن با پردازنده، سیستم سخت‌افزاری قدرتمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

حالا وقتشه! اینو بخون 10 راه افزایش شارژدهی باتری لپ تاپ | راهنمای جامع نگهداری از باتری لپ تاپ

بعد از پردازنده و کارت گرافیک، حافظه رم (RAM) با ظرفیت 16 گیگابایتی از نوع DDR4 سیستم سخت‌افزاری لپ‌تاپ K550IK را در رده لپ‌تاپ‌‌های قدرتمند با توان پردازشی بالا قرار می‌دهد. در واقع با این سیستم سخت‌افزاری شما قادر به انجام کلیه کارهای حرفه‌ای خواهید بود. هارد دیسک لپ‌تاپ ایسوس K550IK از نوع ترکیبی است. هارد دیسک HDD با ظرفیت 1 ترابایت بر روی لپ‌تاپ قرار داده شده و در کنار آن هم حافظه SSD با ظرفیت 128 گیگابایت استفاده شده است. با خرید لپ‌تاپ K550IK با قیمت مناسب علاوه بر سخت‌افزار قدرتمند و حرفه‌ای، فضای ذخیره‌سازی بسیار خوبی را هم در اختیار خواهید داشت. باتری لپ‌تاپ K550IK متناسب با پردازنده بوده و ایسوس از یک باتری 4 سلولی لیتیوم‌-‌یون با ظرفیت 44 وات‌ساعت استفاده کرده است. در مجموع با خرید لپ‌تاپ Asus K550IK می‌توانید به یک لپ‌تاپ با توان پردازشی بالا برای انجام کلیه کارهای خود دسترسی داشته باشید و با خیال راحت پردازش آن‌ها را به لپ‌تاپ بسپارید!

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K550IK

 

جمع‌بندی

لپ‌تاپ ایسوس K550IK یک لپ‌تاپ با توان پردازشی بالا است و برای انجام محاسبات سنگین بهینه شده است. ایسوس در این لپ‌تاپ از پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند شرکت AMD استفاده کرده است و در کنار آن‌ها، حافظه رم 16 گیگابایتی و فضای ذخیره‌سازی مناسب، سیستم سخت‌افزاری لپ‌تاپ را تکمیل می‌کنند. طراحی زیبا بدنه، ابعاد مناسب و همچنین پورت‌ها و اتصالات کامل هم از دیگر ویژگی‌های Asus K550IK هستند. قیمت لپ‌تاپ Asus K550IK با توجه به امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد مناسب بوده و با خرید K550IK می‌توانید به یک لپ‌تاپ زیبا و قدرتمند دسترسی داشته باشید.

 

نکات مثبت

  • طراحی زیبا بدنه
  • استفاده از پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند AMD
  • صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD
  • پورت‌ها و اتصالات کامل

 

نکات منفی

  • زاویه دید محدود صفحه‌نمایش
  • وب‌کم VGA

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K550IK