نقد و بررسی لپ‌تاپ ASUSPRO سری P  | بهترین همراه اداری شما!

نقد و بررسی 20 دی 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ ASUSPRO سری P | بهترین همراه اداری شما!

شرکت تایوانی ایسوس (Asus) متخصص ساخت لپ‌تاپ‌هایی با ویژگی‌های منحصر به فرد است. در هر سری از لپ‌تاپ‌های این شرکت شاهد خانواده‌ای از لپ‌تاپ‌هایی با ویژگی‌های خاص هستیم. از لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا میان‌رده تا لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک قدرتمند. یکی از سری مدل‌های کمتر شناخته شده شرکت ایسوس، سری ASUSPRO نام دارد که به عنوان سری P لپ‌تاپ‌های ایسوس هم شناخته شده‌اند. این سری لپ‌تاپ با ظاهری متفاوت روانه بازار شده‌اند و در اصل در دسته «لپ‌تاپ‌های اداری» قرار می‌گیرند. لپ‌تاپ ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 شرکت ایسوس با سخت‌افزاری حرفه‌ای و کارآمد با رنگی مشکی و خاکستری، پاسخ‌گوی نیازهای اصلی شما برای کار است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سری لپ‌تاپ، ظاهر بسیار ساده و در عین حال بسیار محکم و پرقدرت است که در لپ‌تاپ ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 هم این‌ مورد به‌خوبی دیده می‌شود. این لپ‌تاپ به‌صورت کامل از پلاستیک ساخته شده است اما پلاستیک فشرده استفاده شده در این مدل از سایر لپ‌تاپ‌های رده کاربری عمومی، استحکام بیشتری دارد. ASUSPRO P در چهار مدل با پردازنده‌های مختلف روانه بازار شده است که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد اما در حرفه‌ای‌ترین مدل این لپ‌تاپ شاهد پردازنده نسل ششم Intel Core i7 به همراه کارت گرافیک NVIDIA Geforce 920M با 8 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 هستیم. استفاده از دو مدل صفحه‌نمایش با کیفیت‌های HD و Full HD هم باعث شده تا کاربران متناسب با نیازشان، یکی را انتخاب کنند. در تمامی مدل‌های لپ‌تاپ ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 از روکش مات برای صفحه‌نمایش استفاده شده است. همان‌طور که گفته شد سری لپ‌تاپ‌های ASUSPRO لپ‌تا‌پ‌های اداری هستند و برای استفاده از آن‌ها در محیط کاری که میزان نور محیط زیاد است، استفاده از روکش مات برای صفحه‌نمایش اجباری به‌نظر می‌رسد. در مجموع با خرید لپ‌تاپ ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 با قیمت مناسب، می‌توانید به سخت‌افزار و سیستمی کارآمد برای مدیریت کارهای روزانه خود دسترسی داشته باشید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ASUSPRO P2530

 

 طراحی و کیفیت ساخت ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540

زمانی که به لپ‌تاپ ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 نگاه کنید، تنها رنگ مشکی را مشاهده می‌کنید! البته ایسوس برای این مدل لپ‌تاپ رنگ خاکستری را هم روانه بازار کرده است. جنس بدنه لپ‌تاپ از پلاستیک فشرده است و استحکام خوبی دارد. صفحه‌نمایش از طریق دو لولا نگه‌دارنده به پنل داخلی متصل شده است. در این سری لپ‌تاپ، خبری از ضرافت و آن سبک طراحی همیشگی لپ‌تاپ‌های ایسوس نیست. ضخامت لپ‌تاپ بیشتر از مدل‌های مالتی‌مدیا است و همچنین خروجی سیستم خنک‌کننده نیز به‌جای سطح زیرین لپ‌تاپ، به لبه‌ کناری در کنار پورت‌های منتقل شده است. لپ‌تاپ با ابعاد 26.3 × 256 × 380 میلی‌متر، وزنی معادل 2.17 کیلوگرم دارد. وزن لپ‌تاپ با توجه به سایز 15.6 اینچی نمایشگر، مناسب است و با اینکه ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 ظاهری درشت دارند، اما وزن آن از 2.5 کیلوگرم کمتر است. همراه لپ‌تاپ کیف برای حمل هم قرار دارد و می‌توانید با استفاده از آن لپ‌‌تاپ را به‌آسانی جابه‌جا کنید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ASUSPRO P2530UJ

 

پورت‌ها و بلندگو

از آنجایی که در لپ‌‌تاپ مدل اداری ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 محدودیتی بابت ضخامت لپ‌تاپ وجود ندارد، ایسوس با دست باز، تمامی پورت‌های ممکن را بر روی بدنه این لپ‌تاپ قرار داده است. بر روی لبه سمت راست لپ‌تاپ ابتدا قفل کنسینگتون (برای اتصال به قفل رمزدار)، درایو نوری DVD-RW، جک 3.5 میلیمتری هدفون و یک پورت USB 2.0 قرار گرفته است. بر روی لبه دیگر لپ‌تاپ بعد از ورودی کابل برق، خروجی تصویر VGA، خروجی تصویر HDMI، ورودی کابل LAN و سه عدد USB 3.0 قرار دارد. بین دو خروجی تصویر VGA و HDMI، تهویه سیستم خنک‌کننده قرار گرفته است. مشابه لپ‌تاپ ایسر (Acer) مدل Aspire E5-553G بر روی لبه جلویی لپ‌تاپ هم قسمتی برای کارت‌خوان SD درنظر گرفته شده است. همچنین چراغ‌های کوچک نشانگر وضعیت لپ‌تاپ هم در سمت راست کارت‌خوان دیده می‌شوند. با توجه به کامل بودن پورت‌ها، می‌توانید به‌راحتی هر دستگاه و ابزاری را که می‌خواهید به لپ‌‌تاپ متصل کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K550IK | زیبایی Asus، قدرت AMD!

لپ‌تاپ ایسوس ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 سیستم صوتی معمولی دارند. ایسوس بر روی این سری لپ‌تاپ از دو بلندگوی داخلی استریو استفاده کرده است. اما برای تجربه بهتر می‌توانید از اسپیکر جداگانه و یا هدفون استفاده کنید. استفاده از بلندگوهای معمولی در لپ‌تاپ‌های رنج قیمت ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 طبیعی است اما برای گوش دادن به موسیقی در یک اتاق آرام مناسب هستند.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ASUSPRO P2530

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش لپ‌تاپ‌های ASUSPRO P2530  و ASUSPRO P2540 در دو مدل HD با رزولوشن 1366x768 و Full HD با رزولوشن 1920x1080 عرضه شده است. در مدل با صفحه‌نمایش Full HD می‌توانید با کیفیت بسیار مناسب به تماشا فیلم نشسته و یا کار خود را ادامه دهید. مدل پنل این صفحه‌نمایش نیز از نوع TFT است. مهم‌ترین ویژگی که بر روی این لپ‌تاپ مورد استفاده قرار گرفته است، استفاده از روکش مات برای صفحه‌نمایش است. به دلیل نوع کاربری متفاوت این لپ‌تاپ و استفاده از آن در محیط‌های کاری و اداری، استفاده از روکش مات الزامی است زیرا شرایط نوری بسیار قوی‌تر از محیط درون خانه است. در بالای صفحه‌نمایش هم وب‌کم لپ‌تاپ قرار دارد. کیفیت این وب‌کم خیلی بالا نیست و ایسوس از وب‌کم VGA بر روی لپ‌تاپ‌های ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 استفاده کرده است. با خرید لپ‌تاپ ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 می‌توانید با توجه به روکش مات صفحه‌نمایش، به‌راحتی در محیط‌هایی با شرایط نوری قوی کار کنید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ASUSPRO P2530UJ

 

کیبورد

ایسوس در لپ‌تاپ ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 از کیبورد کامل استفاده کرده است. علاوه بر کلیدهای اصلی کیبورد، بخش ماشین حساب که مربوط به اعداد است، بر روی این کیبورد قرار گرفته است. کلیدهای این کیبورد جزیره‌ای نور پس‌زمینه ندارند اما با فاصله استاندارد و اندازه مناسب بر روی پنل داخلی لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند. ایسوس در این لپ‌تاپ حساسیت کمتری برای جدا کردن استراحت‌گاه دست و قسمت کلیدهای کیبورد به‌خرج داده است. قسمت پایین کلیدهای کیبورد که برای استراحت دست و تاچ‌پد تعبیه شده است، به‌صورت کامل و یک‌تکه، بالاتر از سطح کلیدهای کیبورد قرار دارد. به این‌شکل در هنگام تایپ انگشتان شما از بالا بر روی کلیدهای کیبورد قرار می‌گیرد و این مورد باعث می‌شود تجربه تایپ بهتر و آسان‌تری داشته باشید.

در قسمت استراحت‌گاه دست هم تاچ‌پد لپ‌تاپ قرار گرفته است. این تاچ‌پد بزرگ و یک‌تکه که از فرمان‌های چند لسمی نیز پشتیبانی می‌کند، جایگزین خوبی برای ماوس، هنگام انجام کارهای ساده است. علاوه بر تاچ‌پد، بر روی قسمت استراحت‌گاه دست، آیتم دیگری نیز درنظر گرفته شده است. لپ‌تاپ‌های ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 مجهز به حس‌گر اثر انگشت هستند. این حس‌گر در سمت راست قسمت استراحت‌گاه قرار گرفته است و می‌توانید لپ‌تاپ را با استفاده از آن باز کنید. استفاده از حسگر اثر انگشت با توجه به قیمت لپ‌تاپ ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 اقدامی قابل تحسین است. شما با خرید لپ‌تاپ ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 با قیمت مناسب می‌توانید از امکانات امنیتی مهم آن استفاده کنید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ASUSPRO P2530UJ

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

ایسوس در سری لپ‌تاپ ASUSPRO P از چهار مدل پردازنده برای پردازش اطلاعات استفاده کرده است. پردازنده‌های نسل ششم اینتل (Intel) وظیفه پردازش را در این لپ‌تاپ برعهده دارند. اولین پردازنده که طبیعتاً برای کارهای ساده‌تر کاربرد دارد، پردازنده Intel Pentium است و پس آن هم سه پردازنده قوی‌تر Intel Core i3، Core i5 و Core i7 برای لپ‌تاپ درنظر گرفته شده‌اند. ساده‌ترین مدل لپ‌تاپ که با شماره مدل ASUSPRO P2540 شناخته می‌شود، از پردازنده Intel Pentium با محدوده سرعت 1.1 تا 2.5 گیگاهرتز استفاده می‌کند. در این مدل از کارت گرافیک NVIDIA Geforce 810MX  و  NVIDIA Geforce 920MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR3 استفاده شده است. حافظه رم در این مدل ساده‌ نیز، 4 گیگابایت بوده که می‌توانید آن را تا 8 گیگابایت ارتقاء دهید. در مدل حرفه‌ای لپ‌تاپ با پردازنده Intel Core i7 شاهد محدوده سرعت 2.5 تا 3.1 گیگاهرتز (در حالت توربو) هستیم. . حافظه رم (RAM) لپ‌تاپ هم 8 گیگابایت از نوع DDR4 است اما قابلیت ارتقاء وجود دارد و می‌توانید تا 16 گیگابایت حافظه رم را روی لپ‌تاپ داشته باشید و از نهایت قدرت پردازشی آن با سخت‌افزار استفاده کنید. برای جلوگیری از از بالارفتن قیمت ASUSPRO P2530، شرکت ایسوس از حافظه رم 8 گیگابایت استفاده کرده است اما امکان افزایش آن را برای شما فراهم کرده است.

هارد دیسک لپ‌تاپ ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 هم در دو مدل مختلف با ظرفیت‌های مختلف به‌همراه لپ‌تاپ به بازار عرضه شده است. هارد دیسک 500 گیگابایتی و 1 ترابایتی دو مدل هارد دیسک این لپ‌تاپ رده کاربری اداری هستند. با توجه به ظرفیت بالا هارد در مدلی که از پردازنده Intel Core i7 استفاده می‌کند، نیازی به فضای اضافه ندارید اما می‌توانید از حافظه SSD بر روی این لپ‌تاپ استفاده کنید. بر روی هارد دیسک 500 گیگابایتی می‌توانید 128 گیگابایت دیگر و بر روی هارد دیسک 1 ترابایتی تا 256 گیگابایت دیگر اضافه کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون PC جدید شما نیاز به این 15 برنامه رایگان دارد

ایسوس بر روی لپ‌تاپ‌های ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 خود از باتری لیتیوم‌-یون 6 سلولی با ظرفیت 56 وات‌ساعت استفاده کرده است. باتری این لپ‌تاپ با توجه سیستم سخت‌افزاری، بسیار خوب عمل کرده و می‌تواند تا 6 ساعت برای شما شارژدهی داشته باشد. نکته قابل ذکر در این بخش این است که باتری لپ‌تاپ ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 از بدنه جدا می‌شود و می‌توانید آن را در صورت نیاز تعویض کنید. وزن 2.17 کیلوگرمی لپ‌تاپ که در بخش طراحی و کیفیت ساخت عنوان شد، وزن بدنه لپ‌تاپ به‌همراه باتری آن بوده است.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ASUSPRO P2530UJ

 

جمع‌بندی

لپ‌تاپ ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 گزینه ایده‌آلی در رده کاربری لپ‌تاپ‌های اداری هستند. ظاهر این سری از لپ‌تاپ ایسوس با طراحی همیشگی لپ‌تاپ‌های آن فرق دارد اما از استحکام خوبی برخوردار است. با خرید لپ‌تاپ ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 با قیمت مناسب می‌توانید به سخت‌افزار بسیار خوب و کارآمدی برای انجام کارهای روزانه خود دسترسی داشته باشید. با توجه سیستم سخت‌افزاری این لپ‌تاپ، علاوه بر انجام کارهای ساده روزانه مانند تایپ و کار کردن با نرم‌افزارهای آفیس، می‌توانید کارهای حرفه‌ای‌تری مانند برنامه‌نویسی، نقشه‌کشی و همچنین طراحی گرافیک را انجام دهید. صفحه نمایش لپ‌تاپ هم کاملاً برای محیط‌هایی با شرایط نوری قوی بهینه شده است و شاهد صفحه نمایش با کیفیت Full HD و روکش مات بر روی این لپ‌تاپ هستیم. استفاده از پورت‌ها و اتصالات کامل یکی دیگر از ویژگی‌های این لپ‌تاپ 15.6 اینچی است. همچنین با توجه به قیمت ASUSPRO P2540 و ASUSPRO P2530، شرکت ایسوس از حسگر اثر انگشت بر روی قسمت استراحت‌گاه لپ‌تاپ استفاده کرده است. در مجموع با خرید لپ‌تاپ‌های ASUSPRO P2530 و ASUSPRO P2540 با قیمت مناسب می‌توانید دستیار بسیار خوب و مطمئنی را همراه خود برای کارها داشته باشید.

 

نکات مثبت

  • بدنه با استحکام بالا
  • پورت‌ها و اتصالات کامل
  • صفحه‌نمایش Full HD با روکش مات
  • سخت‌افزار با توان پردازشی بالا
  • حسگر اثر انگشت

نکات منفی

  • وب‌کم VGA

نقد و بررسی لپ‌تاپ ASUSPRO P2530UJ