نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold) : یک گوشی کاملا خاص!

نقد و بررسی 11 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold) : یک گوشی کاملا خاص!

یکی از گوشی های خاصی که شرکت سامسونگ در ابتدای سال 2019 معرفی کرد گوشی گلکسی فولد (Samsung Galaxy Fold) است که از صفحه نمایشی با قابلیت تا شدن بهره می‌برد. این گوشی رسما اولین اسمارتفون تاشدنی محسوب می‌شود که با اهداف تجاری توسط سامسونگ روانه بازار شده است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ بپردازیم و مروری بر ویژگی های مثبت و منفی اصلی آن داشته باشیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

مقدمه

مدت هاست که شرکت های طراح و تولید کننده گوشی های موبایل به دنبال طراحی و عرضه اسمارتفون هایی هستند که صفحه نمایش آن ها قابلیت تا شدن داشته باشد و بدین ترتیب بتوان از آن ها هم در حالت تبلت و هم در حالت گوشی موبایل استفاده کرد. یکی از شرکت هایی که سال ها بود در این زمینه سرمایه‌گذاری های عمده‌ای به عمل آورد، غول کره‌ای صنعت موبایل یعنی سامسونگ است. سرانجام در ماه فوریه (February) سال 2019 شرکت این شرکت به طور رسمی از اولین گوشی تاشدنی خود که قرار بود برای فروش به کاربران عادی روانه بازار شود رونمایی کرد!

این گوشی Galaxy Fold نام دارد و بدون تردید خاص ترین گوشی فعلی سامسونگ است.قیمت گلکسی فولد سامسونگ به هیچ عنوان مقرون به صرفه و ارزان نیست! این گوشی با قیمتی در حدود 2000 دلار روانه بازار شده و در بازار کشورمان هم با قیمتی در حدود 32 میلیون تومان موجود خواهد بود. بنابراین گوشی خاص سامسونگ قیمت خاصی هم دارد و به همین دلیل شاید خرید آن برای همه افراد گزینه مناسبی نباشد. اما یک گوشی موبایل چطور می‌تواند از صفحه نمایشی بهره ببرد که قابلیت تا شدن داشته باشد؟ تجربه استفاده از این نوع گوشی چطور خواهد بود و آیا Galaxy Fold سامسونگ ارزش صرف هزینه و خرید را دارد؟

ما در ادامه این مقاله می‌خواهیم تجربه یک هفته‌ای استفاده خود از گوشی گلکسی فولد را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. بنابراین اگر دوست دارید با نحوه کارکرد و قابلیت های گوشی مذکور بیشتر آشنا شوید، توصیه داریم تا انتهای بررسی گلکسی فولد سامسونگ با ما همراه شوید. سعی می‌کنیم در انتهای مطلب به مهم ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی اشاره داشته باشیم تا شما عزیزان بتوانید بهتر با ویژگی های مثبت و منفی دستگاه آشنا شده و تصمیم گیری قطعی مبنی بر خرید یا عدم خرید این گوشی زیبا و خاص را بگیرید. فراموش نکنید با توجه به قیمت گوشی، انتظار می‌رود که گلکسی فولد از همه نظر یک گوشی کامل باشد و در عین حال خاص و متفاوت هم به نظر آید. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

 نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold): طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

 مسلما مهم ترین بخش بررسی گوشی Galaxy Fold مربوط به سبک طراحی و ظاهر آن می‌شود و در این زمینه جای صحبت زیادی برای این اسمارتفون وجود دارد. گوشی در حالت عادی و تا شده خیلی بلند و کم عرض به نظر می‌رسد و با نگاه کردن به صفحه نمایش دستگاه در این وضعیت هم به خوبی متوجه این امر خواهید شد. ابعاد بدنه دستگاه در این حالت 15.5 در 62.9 در 160.9 میلیمتر خواهد بود، پس کاملا مشخص است که در حالت تا شده، گوشی ضخامت زیادی دارد و عرض کمی را ارائه می‌کند. با توجه به تصویر زیر به خوبی می‌توانید منظور ما را از کم عرض بودن بدنه گوشی در حالت تا شده و بلند به نظر رسیدن آن درک کنید.

 

نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold)

 

اما وقتی گوشی را به صورت کتابی باز کنید، صفحه نمایش آن حالتی شبیه به یک تبلت را به خود می‌گیرد. در این شرایط نمایشگر کم عرض و کوچکی که در حالت تا شده با آن در تعامل بودید به قاب پشت گوشی منتقل می‌شود و یک صفحه نمایش جدید که تقریبا از وسط قابلیت تا شدن دارد پیش رویتان قرار می‌گیرد. بنابراین در دو حالت مختلفی که می‌توانید از گوشی گلکسی فولد استفاده کنید، عملا از دو پنل نمایشگر متفاوت استفاده خواهید کرد. نکته مهمی که باید در بررسی گلکسی فولد به آن اشاره شود مربوط به افزایش احتمال خط و خش برداشتن نمایشگر کم عرض گوشی در حالت باز بودن دستگاه می‌شود. چون در این حالت صفحه نمایش کوچک گوشی به قاب پشت آن منتقل خواهد شد و طبیعتا احتمال به وجود آمدن خط و خش روی آن افزایش پیدا می‌کند.

 

نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold)

 

برای جلوگیری از به وجود آمدن خط و خش روی صفحه نمایش کم عرض گوشی که در حالت باز شده به بخشی از قاب پشت آن تبدیل می‌شود باید حتما از گلس محافظ ال سی دی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از قاب های محافظ اختصاصی که برای گوشی Galaxy Fold طراحی شده‌اند هم استفاده به عمل آورید تا خط و خشی روی قاب پشت گوشی و همچنین نمایشگر باریکی که در حالت باز شده به بخشی از قاب پشت گوشی تبدیل می‌شود به وجود نیاید. برای محافظت از صفحه نمایش بزرگ و داخلی دستگاه هم بهتر است از گلس محافظ ال سی دی استفاده کنید. گلس های مخصوص نمایشگر این گوشی دو تکه هستند و به راحتی بر روی نمایشگر دستگاه قابل نصب خواهند بود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 9 اس | Redmi Note 9S

بنابراین هر زمان که تمایل داشته باشید می‌توانید با باز کردن کتابی شکل بدنه گوشی Galaxy Fold مثل یک تبلت از آن استفاده کنید. خیلی از افراد در مورد محل تا شدن صفحه نمایش گوشی سوالاتی مطرح می‌کنند و می‌خواهند بدانند که آیا این بخش از نمای رو به رو قابل رویت خواهد بود و اختلالی در نمایش محتوای ال سی دی به وجود می‌آورد؟ در پاسخ باید بگوییم که اصلا اینطور نیست و در حالت عادی محل تا شدن صفحه نمایش گوشی هیچ اختلالی در تصاویر نمایش داده شده روی ال سی دی ایجاد نمی‌کند و تصاویر کاملا یکپارچه و زیبا به نظر می‌رسند. اما اگر از زاویه های دید کمتر از 50 درجه به نمایشگر گوشی نگاه کنید یا انگشت خود را در وسط نمایشگر گوشی و محل تا شدن آن بکشید، متوجه یک فرو رفتی بسیار ریز و نوار مانند در این قسمت خواهید شد.

 

نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold)

 

ابعاد بدنه گوشی در حالتی که کاملا باز شده باشد معادل 6.9 در 117.9 در 160.9 میلیمتر خواهد بود. ضمنا گوشی Galaxy Fold حدود 263 گرم وزن دارد و بدین سبب یک گوشی سنگین محسوب می‌شود. دستگاه قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی سامسونگ دکس (Samsung DeX) را هم ارائه می‌کند که سعی می‌کنیم در بخش مربوط به سیستم عامل بیشتر در مورد آن صحبت کنیم. یک اسکنر انگشت هم در گلکسی فولد بکار رفته که محل نصب آن روی لبه قاب گوشی خواهد بود. در بررسی گلکسی فولد مشخص شد که سرعت و دقت عملکرد این اسکنر بسیار خوب است و می‌توانید از آن به عنوان یک قابلیت بیومتریک مناسب برای عبور از قفل نمایشگر و انجام دیگر تایید های هویتی استفاده کنید.

اما یکی از ویژگی هایی که انتظار داشتیم گوشی سامسونگ گلکسی فولد ارائه کند و متاسفانه خبری از آن نیست مربوط به ضد آب بودن دستگاه می‌شود. متاسفانه این گوشی با قیمتی در حدود 2000 دلار از طراحی ضد آب پشتیبانی نمی‌کند و به عقیده ما این موضوع کمی ناامید کننده است. البته مطمئنا سبک طراحی این گوشی که به صورت تا شدنی در نظر گرفته شده منجر به ایجاد موانعی گشته که سامسونگ را از تجهیز دستگاه به استاندارد ضد آب عاجز کرده است، در غیر این صورت مطمئنا سامسونگ گوشی Galaxy Fold را ضد آب طراحی می‌کرد. نکته بعدی که باید در مورد این گوشی به آن اشاره کنیم مربوط به سهولت باز و بسته کردن آن می‌شود. خوشبختانه در بررسی دستگاه مشخص شد که مفصل پشت گوشی که باز و بسته شدن نمایشگر از طریق آن انجام می‌شود عملکرد کاملا روان و قابل اطمینانی دارد. بنابراین از این نظر جای نگرانی وجود ندارد.

 

نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold)

 

بنابراین اگر به دنبال خرید گوشی خاص و متفاوت هستید، گلکسی فولد سامسونگ تقریبا متفاوت ترین گوشی است که هم اکنون قادر به خریدش خواهید بود. این اسمارتفون از آن دسته گوشی های موبایلی محسوب می‌شود که همه دوست دارند تجربه استفاده از آن را داشته باشند و احتمالا نقشی انقلابی را در صنعت موبایل ایفاء می‌کند. به عقیده ما دو نقطه ضعف اصلی هم در طراحی این گوشی وجود دارد. اولین نقطه ضعف مربوط به ضد آب نبودن آن می‌شود و نقطه ضعف دوم مربوط به دشوار بودن تعمیرات آن خواهد بود که در برخی مواقع می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، چون حتی اگر 1 درصد گوشی گلکسی فولد شما به مشکل سخت افزاری برخورد کند، هر تعمیرکاری از پس تعمیر آن بر نمی‌آید.

 

 نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold): صفحه نمایش

 همانطور که در بخش قبل اشاره مختصری داشتیم، گوشی Galaxy Fold عملا از دو صفحه نمایش مختلف بهره می‌برد. یکی از صفحه نمایش های دستگاه در حالت تا شده قابل استفاده است و نمایشگر دیگر در حالت باز شدن بدنه گوشی قابل استفاده خواهد بود. نمایشگری که در حالت تا شده از آن استفاده می‌کنید یک پنل کوچک 4.6 اینچی دارد و از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) است. رزولوشن 1680 در 720 پیکسل هم توسط آن ارائه می‌شود. همانگونه که قبلا هم گفتیم نمایشگر گوشی در حالت تا شده بسیار کم عرض و بلند خواهد بود. نسبت تصویر نمایشگر دستگاه در این حالت 21 به 9 در نظر گرفته شده است. به همین سبب در حالت تا شده نمایشگر گوشی خیلی نمی‌تواند تجربه کاربری عادی و آزادانه‌ای را به شما منتقل کند.

 

نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold)

 

اما وقتی بدنه گوشی را باز کنید، صفحه نمایش کوچک و 4.7 اینچی آن به بخشی از قاب پشت دستگاه تبدیل می‌شود و یک نمایشگر 7.3 اینچی جدید پیش رویتان قرار می‌گیرد. رزولوشن نمایشگر 7.3 اینچی گوشی 2152 در 1536 پیکسل خواهد بود و پنل آن از نوع داینامیک آمولد (Dynamic AMOLED) خواهد بود. تراکم پیکسلی این نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 362 پیکسل در هر اینچ می‌رسد و قابلیت HDR+ هم توسط آن پشتیبانی می‌شود. ضمنا صفحه نمایش 7.3 اینچی گوشی چیزی در حدود 85.7 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در حالت باز شده احاطه می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی موبایل اپل آیفون 13 و آیفون 13 مینی | Apple iPhone 13

متاسفانه سامسونگ اشاره‌ای به تجهیز نمایشگر های گوشی به شیشه گوریلاگلس نداشته و در بررسی گلکسی فولد هم مشخص شد که نمایشگر دستگاه در برابر خراشیدگی نسبتا حساس خواهد بود. بنابراین حتما روی آن گلس محافظ ال سی دی نصب کنید. کیفیت نمایش صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی فولد واقعا خوب است و به ویژه نمایشگر 7.3 اینچی آن وضوح و شارپنس بسیار عالی را ارائه می‌کند. بنابراین انجام کارهایی مثل وبگردی و تماشای ویدیو در آن بسیار لذت بخش خواهد بود. وسط نمایشگر دستگاه و محلی که تا شدن نمایشگر از آن انجام می‌شود به هیچ عنوان در حالت عادی و استفاده نرمال قابل رویت نخواهد بود مگر اینکه خیلی با دقت و با زاویه دید نزدیک به 45 درجه به این بخش نگاه کنید.

 

نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold)

 

نکته بعدی که در بررسی گلکسی فولد شاهد آن بودیم مربوط به کیفیت خوب نمایشگر گوشی در تولید روشنایی می‌شود. هم صفحه نمایش 4.7 اینچی این اسمارتفون و هم نمایشگر 7.3 اینچی آن قدرت تولید روشنایی عالی دارند و بدین سبب به راحتی می‌توان در محیط های باز و تحت تابش از آن ها استفاده کرد و محتوای روی نمایشگر دستگاه را مشاهده کرد. بنابراین اگر به کیفیت نمایشگر گوشی اهمیت می‌دهید و دوست دارید اسمارتفونی داشته باشید که هم از صفحه نمایش کوچکی بهره ببرد و هم بتواند نقش یک تبلت مجهز به نمایشگر بزرگ تر را ایفاء کند، گلکسی فولد سامسونگ از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

 نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

 سامسونگ Galaxy Fold مبتنی بر سیستم عامل اندروید است و اندروید 9 پای (Android 9 Pie) به طور پیش فرض روی آن نصب و راه‌اندازی می‌شود. گوشی به عنوان یک گجتی که هم می‌تواند نقش تبلت و هم گوشی موبایل را ایفاء کند تجربه کاربری بسیار خوبی را به شما منتقل خواهد کرد و بدون تردید از بکارگیری آن لذت می‌برید. سرعت عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه مطلوب است و سامسونگ تغییرات خاصی را در بستر نرم افزاری گوشی به وجود آورده تا کاربران بتوانند بهتر از دو نمایشگر دستگاه استفاده کنند. به عنوان مثال یکی از بهینه سازی های نرم افزاری که در گلکسی فولد ایجاد شده با نام App Continuity معرفی می‌شود که به موجب آن اپلیکیشن های گوشی می‌توانند مابین دو حالت تبلت و موبایل سریعا جهش داشته باشند و وضعیت خود را با نمایشگر دستگاه تطبیق دهند.

به عنوان مثال اگر شما اپلیکیشن گوگل مپ (Google Maps) را در حالتی که نمایشگر گوشی سامسونگ Galaxy Fold بسته و تا شده است اجرا کنید و در حین استفاده از برنامه ناگهان گوشی را باز نمایید، محتوای اپلیکیشن گوگل مپ خیلی سریع روی نمایشگر 7.3 اینچی گوشی به تصویر کشیده می‌شود و خود را با ابعاد جدید نمایشگر تطبیق می‌دهد. البته در بررسی گلکسی فولد مشخص شد که گاها باگ هایی هم در حین انجام این اقدام در عملکرد برخی برنامه ها ایجاد می‌شود که قابل چشم پوشی هستند و آزاردهنده نخواهند بود. بهینه سازی نرم افزاری بعدی که می‌توانیم به آن اشاره داشته باشیم مربوط به ارائه امکان اجرا و استفاده همزمان از سه برنامه می‌شود!

 

نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold)

 

زمانی که گوشی گلکسی فولد در حالت تبلت باشد می‌توانید مثل عکس فوق سه اپلیکیشن را به طور همزمان در آن اجرا کنید و با هر سه آن ها در تعامل باشید. این امر می‌تواند تجربه بسیار جالبی را برایتان به ارمغان آورد و یک قدم رو به جلو در مولتی‌تسکینگ و اجرای همزمان برنامه ها روی گوشی های موبایل محسوب شود. سامسونگ Galaxy Fold با قابلیت سامسونگ دکس هم سازگاری دارد و بدین سبب می‌توان آن را به مانیتوری وصل کرد و از محیط اندروید شبیه سازی شده و دسکتاپ مانند آن بر روی مانیتور بهره‌مند شد. در این حالت نمایشگر گوشی می‌تواند نقش پد لمسی را ایفاء کند و تجربه‌ای متفاوت را برایتان به ارمغان آورد. بنابراین بستر نرم افزاری گوشی Galaxy Fold برای استفاده ساده تر کاربران از قابلیت هایش کاملا بهینه شده و باید اعتراف کرد که سامسونگ در این راستا عملکرد خوبی داشته است.

حالا وقتشه! اینو بخون رفع مشکل کار نکردن اینترنت گوشی (سیم کارت و وای فای)

نصب و اجرای اپلیکیشن های پراستفاده و پرمخاطب از قبیل واتساپ، تلگرام و اینستاگرام هم بدون مشکل در این گوشی قابل انجام خواهد بود. برنامه های نام برده شده هم در حالت تا شده و هم در حالت با نمایشگر باز در گلکسی فولد قابل اجرا هستند. در بررسی گلکسی فولد مشخص شد که اجرا و استفاده از این برنامه ها کاملا روان و بدون مشکل در گوشی انجام می‌گیرد. البته بدون تردید رم و پردازنده قدرتمند گوشی هم به بهتر شدن وضعیت عملکرد دستگاه کمک می‌کنند که در بخش بعد در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد. پس در یک جمع‌بندی کلی باید اینطور گفت که گوشی سامسونگ Galaxy Fold بستر نرم افزاری خوبی دارد و انجام کارهای روزمره با آن به سادگی امکانپذیر خواهد بود. ضمنا سامسونگ بستر نرم افزاری گوشی را کاملا با سبک طراحی محصول و تجهیز آن به دو نمایشگر همگام کرده تا بهترین تجربه کاربری برای استفاده کنندگان از دستگاه ارائه شود.

 

نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold)

 

 نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold): پردازنده، رم و حافظه داخلی

 از آنجایی که گوشی Galaxy Fold به عنوان یک اسمارتفون 2000 دلاری روانه بازار شده انتظار داریم که علاوه بر صفحه نمایش و سبک طراحی متفاوت به پردازنده، رم و حافظه داخلی قدرتمندی هم مجهز باشد و به خوبی بتواند حس استفاده از یک گوشی رده بالا و پرچمدار را به مخاطب منتقل کند. خوشبختانه در بررسی دستگاه مشخص شد که همین روال پیاده سازی شده و گوشی گلکسی فولد یک اسمارتفون قدرتمند است. تراشه‌ای که در قلب این گوشی بکار رفته تراشه اسنپدراگون 855 کوالکام است که طی فرآیند 7 نانومنری تولید می‌شود و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هر هشت هسته پردازشگر این تراشه از نوع Kyro 485 هستند اما از نظر فرکانس کاری در سه دسته مختلف طبقه‌بندی می‌شوند.

دسته اول شامل چهار هسته با فرکانس کاری 1.78 گیگاهرتز است و دسته دوم شامل دو هسته با فرکانس کاری 2.42 گیگاهرتز خواهد بود. دسته سوم هم از دو هسته دیگر با فرکانس کاری 2.84 گیگاهرتز بهره می‌برد. پردازنده گرافیکی آدرنو 640 هم در این گوشی وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. بنابراین تراشه‌ای که در قلب گلکسی فولد بکار رفته یک تراشه درجه یک و قدرتمند خواهد بود. اما این تمام ماجرا نیست! سامسونگ یک رم عالی 12 گیگابایتی را هم در گوشی مذکور بکار برده تا دستگاه به خوبی از پس انجام مولتی‌تسکینگ و مدیریت تسک های مختلف بر آید. حافظه داخلی گوشی هم به طور پیش فرض ظرفیت 512 گیگابایتی دارد و دستگاه از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند.

 

نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold)

 

همانطور که در بخش قبل گفتیم گوشی Galaxy Fold به راحتی از پس اجرای برنامه ها و اپلیکیشن های عادی مثل تلگرام، اینستاگرام و غیره بر می‌آید. برای درک بهتر قدرت عملکرد این گوشی ما سه بازی محبوب آسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends)، فورتنایت (Fortnite) و پابجی موبایل (PUBG Mobile) را بر روی دستگاه نصب و هر کدام را 10 دقیقه به طور پشت سر هم اجرا کردیم تا نهایتا 30 دقیقا سنگین ترین بازی های HD و اندرویدی فعلی روی دستگاه اجرا شود. سپس به بخش Recent Apps (اپلیکیشن های اخیر) مراجعه کردیم و مابین برخی برنامه های از پیش تعیین شده جهش هایی داشتیم تا قدرت عملکرد رم گوشی برایمان بهتر قابل درک شود.

حالا وقتشه! اینو بخون 30 بازی پرطرفدار اندروید و iOS | با بهترین بازی های موبایل آشنا هستید؟

نتیجه‌ بررسی گلکسی فولد نشان داد که گوشی به راحتی از پس اجرای بازی های نام برده شده بر می‌آید و حتی کوچک ترین لگ و تاخیری هم در حین اجرای بازی ها قابل رویت نخواهد بود. بنابراین اگر اهل گیم و بازی های اندرویدی هستید، گوشی Galaxy Fold در حالت تبلت می‌تواند تجربه‌ای عالی را برایتان به ارمغان می‌آورد. جهش مابین اپلیکیشن های اخیر گوشی هم بعد از 30 دقیقه انجام بازی های سنگین اندرویدی بدون مشکل انجام شد و این امر نشان داد که رم 12 گیگابایتی دستگاه واقعا بازده عالی دارد و حتی در سخت ترین شرایط هم تخت فشار قرار نمی‌گیرد. بنابراین سامسونگ گلکسی فولد فقط یک گوشی خاص و با طراحی منحصر به فرد نیست، بلکه از نظر قدرت عملکرد هم پتانسیل بسیار بالایی دارد.

 

 نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold): دوربین اصلی و سلفی

 گوشی گلکسی فولد سامسونگ در مجموع از شش لنز دوربین بهره می‌برد که در این بخش می‌خواهیم دقیق تر در رابطه با آن ها صحبت کنیم. دوربین اصلی دستگاه از سه لنز تشکیل شده که به طور عمودی در گوشه قاب پشت محصول نصب هستند. این سه لنز چه در حالتی که گوشی تا شده باشد و چه در حالت باز شده نقش دوربین اصلی را ایفاء می‌کنند. سه لنز مذکور به ترتیب از نوع واید (Wide)، تله‌فتو (Telephoto) و اولتراواید (Ultrawide) هستند و وضوح 12، 12 و 16 مگاپیکسلی دارند. دیافراگم لنز دوربین 12 مگاپیکسلی و واید گوشی از نوع متغیر است و می‌تواند با توجه به نور محیط به طور خودکار مابین F/1.5 تا F/2.4 تنظیم شود. دیافراگم دو لنز دیگر 12 و 16 مگاپیکسلی دستگاه هم به ترتیب F/2.4 و F/2.2 خواهد بود.

 

نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold)

 

قابلیت هایی که توسط دوربین اصلی دستگاه پشتیبانی می‌شوند شامل مواردی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل (PDAF)، تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، زوم اپتیکال 2x، عکسبرداری با زاویه دید گسترده، عکسبرداری پرتره، عکسبرداری پانوراما، HDR و ضبط ویدیو های 4K با نرخ 60 فریم در هر ثانیه خواهند بود. ضمنا یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی گوشی در نظر گرفته شده که درست زیر لنز های دوربین آن نصب خواهد بود. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی و سه‌گانه Galaxy Fold چطور است؟ در بررسی گلکسی فولد مشخص شد که دوربین اصلی آن در محیط های با نور مناسب واقعا عملکرد عالی دارد.

اگر نور محیط خوب باشد و در فضایی باز با دوربین اصلی گوشی به ضبط عکس بپردازید واقعا تصاویر عالی قابل ثبت هستند. جزئیات تصویر و شادابی رنگ ها در عکس های ضبط شده با دوربین اصلی گلکسی فولد بسیار مطلوب خواهند بود. عکس های پرتره هم در این شرایط با کیفیت مطلوبی ضبط می‌شوند و دقت عملکرد دوربین گوشی در تفکیک سوژه اصلی عکس و فضای پس زمینه وضعیت بسیار خوبی دارد. در محیط های با نور کم و تاریک کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی افت می‌کند اما باز هم عکس های خوبی توسط آن قابل ضبط هستند. نویز عکس ها در این شرایط کمی بیشتر خواهد شد و رنگ ها هم تا حدی شادابی خود را از دست می‌دهند اما کیفیت کلی عکس همچنان در وضعیت قابل قبولی قرار خواهد داشت.

 

نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold)

 

دوربین سلفی گوشی Galaxy Fold در حالتی که نمایشگر گوشی تا شده (بسته) باشد از یک لنز 10 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل خواهد شد که از قابلیت HDR و ضبط ویدئو های 4K با نرخ 30 فریم در ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. اما زمانی که گوشی باز شود و در حالت تبلت قرار گیرد، لنز های دوربین سلفی داخلی آن که دو عدد هستند و در گوشه سمت راست و فوقانی صفحه نمایش تعبیه شده‌اند فعال می‌گردند. این دو لنز به ترتیب 10 و 8 مگاپیکسلی هستند و دیافراگم F/2.2 و F/1.9 دارند. ضمنا هر دو لنز مذکور از نوع واید هستند. اما کیفیت عملکرد لنز های دوربین سلفی گوشی چطور است؟

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

در بررسی گلکسی فولد مشخص شد که دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی که در حالت بسته بودن دستگاه و نمایشگر آن مورد استفاده قرار می‌گیرد کیفیت عملکرد خوبی دارد. با این دوربین واحد 10 مگاپیکسلی می‌توانید عکس های معمولی خوبی ضبط کنید یا مکالمات تصویری را با کیفیت مطلوبی تجربه نمایید. در حالتی که گوشی باز شود و در حالت تبلت مورد استفاده قرار گیرد و دو لنز دوربین 10 و 8 مگاپیکسلی آن به عنوان دوربین سلفی فعال شوند وضعیت از قبل بهتر می‌شود و کیفیت عکس هایی که می‌توانید در این حالت ضبط کنید بهتر هم خواهد شد. بنابراین با دوربین های سلفی گوشی Galaxy Fold هم دقیقا مثل دوربین اصلی آن قادر به ضبط عکس های خوب و با کیفیت خواهید بود. به طور کلی گوشی نام برده شده از نظر دوربین هم یک اسمارتفون با کیفیت است و می‌تواند تجربه‌ای عالی را برایتان به ارمغان آورد. پس اگر به کیفیت عملکرد دوربین اهمیت می‌دهید، گلکسی فولد گزینه خرید خوبی خواهد بود.

 

نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold)

 

 نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold): باتری و شارژدهی

 سامسونگ برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی Galaxy Fold یک باتری لیتیوم پلیمری 4380 میلی آمپر ساعتی را مورد استفاده قرار داده است. با توجه به اینکه دستگاه از دو صفحه نمایش بهره می‌برد و در دو حالت مختلف قابل استفاده خواهد بود، مقدار شارژدهی باتری آن کاملا به نحوه استفاده کاربر وابسته است. اگر کاربر بیشتر در حالت گوشی و با نمایشگر بسته از این محصول استفاده نرمال کند، باتری آن به راحتی تا 2 روز دوام می‌آورد اما اگر بیشترین مقدار استفاده کاربر از گوشی در حالت تبلت (صفحه نمایش باز شده) باشد، شارژ باتری ظرف یک روز خالی می‌شود. همچنین اجرای تسک های سنگین مثل بازی کردن به شدت روی سرعت مصرف شارژ باتری تاثیرگذار خواهد بود.

بنابراین در مجموع می‌توان گفت که قدرت شارژدهی باتری گوشی Galaxy Fold متعادل است. خوشبختانه گوشی از قابلیت شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند و شارژر اورجینال آن توان 15 واتی دارد. با استفاده از این شارژر تقریبا می‌توان ظرف 120 دقیقه باتری دستگاه را از صفر تا صد درصد شارژ کرد. از دیگر قابلیت هایی که توسط گوشی پشتیبانی می‌شود باید به قابلیت شارژ سریع بیسیم 15 واتی و همچنین شارژ بیسیم معکوس 9 واتی اشاره کرد. به موجب این قابلیت می‌توانید با قرار دادن گلکسی فولد روی پد شارژر بیسیم شاهد شارژ شدن باتری آن باشید یا با نزدیک کردن قاب پشت این گوشی به گوشی دیگری که از تکنولوژی شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کند، باتری گوشی دوم را شارژ کنید.

 

نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Galaxy Fold)

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی گلکسی فولد سامسونگ (Samsung Galaxy Fold) پرداختیم و مروری بر ویژگی های اصلی آن داشتیم. این گوشی با سبک طراحی خاص خودش اولین اسمارتفونی است که به صفحه نمایشی تاشدنی مجهز و با اهداف تجاری برای عرضه عمومی از سمت سامسونگ روانه بازار شده است. قیمت Galaxy Fold شاید خیلی مقرون به صرفه یا ارزان نباشد اما به هر صورت این گوشی نقش یک اسمارتفون انقلابی را در صنعت موبایل ایفاء می‌کند و تولید آن نیازمند صرف هزینه بیشتری نسبت به گوشی های عادی خواهد بود. به همین جهت قیمت آن هم بالاست. اگر دنبال یک گوشی خاص هستید و از نظر بودجه محدودیتی ندارید، گلکسی فولد سامسونگ یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. در بخش زیر اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این اسمارتفون را طی دو دسته‌بندی مختلف برایتان مشخص کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خاص، متفاوت و بسیار جالب
  • امکان استفاده به عنوان موبایل و تبلت
  • بهره‌مندی از دو صفحه نمایش با کیفیت
  • بستر نرم افزاری بهینه و خوب
  • پردازنده قدرتمند
  • رم 12 گیگابایتی عالی
  • حافظه داخلی عالی 512 گیگابایتی
  • دوربین مناسب
  • پشتیبانی از قابلیت شارژ سریع، شارژ بیسیم و شارژر بیسیم معکوس

 

نقاط ضعف:

  • ضد آب نبودن
  • تعمیرپذیری ضعیف (ریسک بالا در خرید)
  • قیمت بسیار گران