محصولات مرتبط
نقد و بررسی تبلت Tab A8 سامسونگ 10.5 اینچ

نقد و بررسی 09 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی تبلت Tab A8 سامسونگ 10.5 اینچ

تبلت سامسونگ گلکسی Tab A8، از آن دسته تبلت‌هاییست که می‌تواند دلیل ابداع تبلت‌ها را بیشتر از همیشه به ما نشان دهد. سری Tab A سامسونگ یکی از آن دسته سری‌هایی است که کمتر کسی می‌تواند در بازار موبایل و تبلت آن را ندیده باشد!

بیایید در همین ابتدا یک موضوع را روشن کنیم. اگر به دنبال خرید ی ک تبلت زیبا، خوش ساخت و با قیمتی مناسب به بازار بروید، می‌بینید که برخی فروشندگان همین تبلت را با عنوان Tab A8 2022 به شما معرفی می‌کنند و برخی دیگر با عنوان Tab A8 2021؛ اما علت این موضوع چیست؟
همه چیز به تصمیم سامسونگ در نام‌گذاری این محصول باز می‌گردد. تبلت تب A8، در ماه اول سال 2022 (ژانویه) رونمایی و در همین ماه به بازار عرضه شد. اما نکته عجیب اینجاست که سامسونگ این محصول را Galaxy Tab A8 2021 نام‌گذاری کرده است. همین مسئله باعث شده که بسیاری از افراد دچار سردرگمی و اشتباه شوند، چراکه فکر می‌کنند این دو مدل از یکدیگر مجزا هستند، در صورتی که اینطور نیست. در حقیقت تنها یک مدل Tab A8 با نمایشگر 10.5 اینچی تولید شده که در همین مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی آن بپردازیم.

کافیست کمی در بازارهای کوچک و بزرگ موبایل و تبلت قدم بزنید و مدل‌های مختلف این تبلت را در دکور فروشگاه‌های مختلف ببینید. تبلت سامسونگ Tab A8 10.5، به سبب قیمت مناسب خود و همچنین بهره مندی از نمایشگری بزرگ و باکیفیت در کنار اسپیکرهایی قدرتمند، از جمله محصولاتی محسوب می‌‌شود که توانست در زمان شیوع کرونا به خوبی جای خود را در بازار باز کند و به انتخابی مناسب برای دانشجویان و دانش آموزان تبدیل شود. چنانچه تصمیم به خرید تبلت سامسونگ تب A8 دارید و یا به دنبال خرید یک تبلت مناسب با نیازهای خود هستید، تا انتهای این نوشته با ما در تیم تحریریه فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی تبلت سامسونگ Tab A8 : نگاه اولیه

 

نقد و بررسی تبلت سامسونگ Tab A8


تبلت‌های سری A سامسونگ با این هدف طراحی می‌شوند که بتوانند حس و حال یک تبلت بالارده را با یک قیمت مناسب در اختیار شما قرار دهند و تبلت تب آ8 هم از این قضیه مستثنی نیست. با وجود اینکه تبلت‌های سری A هیچ موقع به پردازنده‌های قدرتمند و قابلیت‌های ویژه سری S مجهز نشده‌اند، اما سامسونگ همیشه سعی داشته با بها دادن به قیمت‌های باصرفه این سری، کاری کند که تبلت‌های سری A همواره گزینه باارزشی به نظر بیایند.
پس از مدت‌ها سامسونگ تصمیم گرفته که تغییراتی را در ظاهر این سری تبلت‌های دوست داشتنی اعمال کند و اولین تبلتی که با این زبان طراحی جدید معرفی شده، تبلت 10.5 اینچی Tab A8 است. تغییراتی که می‌توان گفت تنها محدود به ظاهر این تبلت نشده و در سخت افزار آن هم تاثیر خود را نشان داده است.
برای این بررسی، من به مدت 1 هفته از تبلت Tab A8 به عنوان ابزار اصلی خود در کنار تلفن همراهم استفاده کردم. در زمان بررسی، این تبلت به اندروید 11 (با بیلد نامبر RP1A.200720) مجهز شده، هرچند که بر اساس وعده‌ها انتظار داریم که تب A8 تا 1 سال از جدیدترین آپدیت‌های اندروید و پچ‌های امنیتی بهره مند شود.

 

نسخه‌های مختلف تبلت Tab A8 سامسونگ


شاید تعجب کنید اگر بدانید که همین تبلت سامسونگ دارای 5 ورژن مختلف است و هر ورژن دارای مشخصات سخت افزاری و قیمت مختلفی هستند. نسخه‌های مختلف تبلت سامسونگ Tab A8 عبارتند از:

  • (Samsung Galaxy Tab A8 (Wi-Fi, 3GB/32GB
  • (Samsung Galaxy Tab A8 (Wi-Fi, 4GB/64GB
  • Samsung Galaxy Tab A8 (Wi-Fi, 4GB/128GB)
  • Samsung Galaxy Tab A8 (LTE, 3GB/32GB)
  • Samsung Galaxy Tab A8 (LTE, 4GB/64GB)

نسخه‌ای که در این نقد و بررسی به وسیله ما مورد آزمون قرار گرفته و از طریق فروشگاه اینترنتی هدف قابل خریداریست، نسخه LTE می‌باشد. توجه کنید که نسخه Wifi قابلیت اتصال به شبکه 4G را ندارد و تنها از شبکه 3G پشتیبانی می‌کند.

 

طراحی و ظاهر تبلت Tab A8 سامسونگ

 

طراحی تبلت سامسونگ Tab A8


پیش از همه چیز بهتر است اشاره کنم که تبلت تب A8 سامسونگ در ابعادی معادل 24.6x16 سانتی متر طراحی شده و 6.9 میلی متر ضخامت دارد. وزن این تبلت برابر با 508 گرم است و در سه رنگ خاکستری، نقره‌ای و رزگلد در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
شاید بتوان یکی از جذاب‌ترین نکات استفاده از تبلت Tab A8 را کیفیت ساخت بالای آن دانست. این مسئله به شکلیست که اگر این تبلت را در اختیار فردی قرار دهید که از قیمت‌ها بی‌اطلاع است و از او بخواهید که قیمت تقریبی آن را حدس بزند، امکان ندارد که حتی قیمتی نزدیک به قیمت تبلت Tab A8 سامسونگ را عنوان کند. یک تبلت با بدنه فلزی که با زبان طراحی Flat-edged (لبه‌های تخت) طراحی شده و تنها ضخامتی برابر با 6.9 میلی‌متر دارد. این نکته زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید قیمت این تبلت تنها در حدود 7 تا 8.5 میلیون تومان است!
بدنه فلزی موجب می‌شود که با در دست گرفتن تبلت تب آ8 اطمینان حاصل کنید که با یک محصول باکیفیت روبه‌رو هستید.

در سمت راست دستگاه، یک حاشیه پلاستیکی قرار گرفته که کلیدهای ولوم و پاور را در خود جای داده است. کمبودی که در این بخش حس می‌شود، عدم استفاده از یک سنسور اثرانگشت مشترک با کلید پاور است. این مسئله موجب می‌شود که به دلیل در دسترس نبودن سنسور اثرانگشت، تنها دو راه برای باز کردن تبلت خود داشته باشید: استفاده از روش‌های پیشین مثل استفاده از الگو یا پین کد و یا استفاده از قابلیت تشخیص چهره به وسیله دوربین سلفی.
به دلیل قرارگیری دوربین سلفی در حاشیه سمت راست، مسلما استفاده از دوربین سلفی انتخاب ایده‌آلی نخواهد بود، بنابراین بهتر است که به استفاده از الگو یا پین کد، بسنده کنید.

 

نمایشگر تبلت سامسونگ تب آ8

 

نقد و بررسی تبلت سامسونگ Tab A8

 

سامسونگ در طی این سال‌ها انتظارات را از نمایشگرهای خود بسیار بالا برده است. از طرفی تبلت‌های سری A، اکثرا کاربری مالتی مدیا دارند و قرارگیری دوربین سلفی در حاشیه سمت راست هم بر همین موضوع تاکید دارید. از همین رو انتظار نمایشگر نسبتا باکیفیتی را از تبلت Tab A8 داریم.
این تبلت به یک نمایشگر 10.5 اینچی با رزولوشن 1920x1080 مجهز شده که در حقیقت کیفیت Full HD را برای شما به ارمغان می‌آورد. مسلما این مشخصات برای یک تبلت اقتصادی عالی به نظر می‌رسد اما به دلیل استفاده از پنل TFT در نمایشگر تبلت تب A8 نباید انتظار تصاویر بسیار شفاف و یا به اصطلاح بازاری «تصاویر شارپی» را از این نمایشگر داشته باشید. با این وجود زاویه دید و نمایش رنگ‌ها در پنل‌های TFT بهتر از سایر پنل‌هاست. میزان حاشیه نمایشگر هم در حد وسط قرار دارد. یعنی این حاشیه نه بقدری کم است که یک نقطه قوت محسوب شود و نه بقدری زیاد است که آزاردهنده باشد. اگر به اعداد و ارقام علاقه دارید، باید گفت که نسبت نمایشگر به بدنه تبلت تب A8 برابر با 80 درصد است.

برای آشنایی با نسخه قبلی این تبلت، نقد و بررسی تبلت Galaxy Tab A 8 2019 سامسونگ : بهره‌مندی از قلم استایلوس اختصاصی را بخوانید.

 

میزان روشنایی 327 نیتی که برای این نمایشگر در نظر گرفته شده برای محیط‌های سربسته و خارج از تابش خورشید مناسب است. اما در صورتی که زیر تابش مستقیم خورشید باید از تبلت خود استفاده کنید، گزینه‌های بهتری از تب آ8 وجود دارد که مسلما نیاز به هزینه بیشتری هم دارند. می‌توانید با کلید بر روی «لیست قیمت تبلت‌» به دسته بندی تبلت‌های موجود در فروشگاه اینترنتی هدف مراجعه کنید و از میان تبلت‌های مختلف، تبلت دیگری را خریداری نمایید.

نرخ نوسازی این تبلت برابر با 60Hz در نظر گرفته شده است که برای یک تبلت اقتصادی کاملا مناسب است و کلیه نیازهای کاربران عادی را برطرف می‌کند. این نرخ نوسازی هم برای استفاده روزانه و هم برای تماشای فیلم و سریال و... کاملا کافیست، اما اگر به منظوراستفاده گیمینگ تصمیم به خرید تبلت سامسونگ تب A8 گرفته‌اید، باید گفت که نه تنها این نرخ نوسازی برای شما مناسب نیست، بلکه پردازنده استفاده شما بر روی این تبلت هم برای سبک کاربری گیمینگ ساخته نشده است.
همانطور که اشاره کردیم، سامسونگ تبلت Tab A8 را برای استفاده مالتی مدیا بهینه سازی کرده است. از همین رو چهار عدد اسپیکر Dolby Atmos در بالا و پایین این تبلت دیده می‌شود که صدایی بسیار شفاف و باکیفیت را ارائه می‌دهند. در خقیقت می‌توان اسپیکرهای استفاده شده در این تبلت را یکی از ننقاط قوت آن دانست که نظر هر کاربری را به خود جلب می‌کند.

 

عملکرد و بررسی سخت افزار تبلت سامسونگ Tab A8


نهایتا به قسمتی می‌رسیم که اصلی ترین دلیل مقرون به صرفه بودن تبلت تب آ8 را برای ما روشن می‌کند. تا پیش از معرفی و رونمایی از تبلت تب A8 سامسونگ، تقریبا همه‌ی ما فکر می‌کردیم که این شرکت از چیپ‌های اختصاصی خودش (اگزینوس) بر روی این تبلت بهره گیری خواهد کرد؛ اما در زمان معرفی این محصول، همه چیز مطابق با پیشبینی‌های ما نبود.
تبلت Tab A8 سامسونگ از پردازنده Tiger T618 شرکت Unisoc قدرت می‌گیرد. این پردازنده در کنار 3 یا 4 گیگابایت حافظه RAM، قلب تپنده این تبلت را تشکیل می‌دهد. پردازنده‌های Tiger از جمله پردازنده‌های اقتصادی چینی هستند که زیاد در بازار اسم و رسمی ندارند. از همین رو نمی‌توانیم بر اساس مدل و اسم برند، قیمت پردازده را حدس بزنیم. در اینجور مواقع بهترین راهکار پیش رو استفاده از بنچمارک هاست.

 

بنچمارک تبلت سامسونگ tab 8a

 

یکی از مرسوم‌ترین بنچمارک‌های دستگاه‌های لمسی مربوط به بنچمارک Geekbench 5 می‌شود. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، ما از این تبلت بنچمارک گرفتیم و برای درک بهتر قدرت پردازنده Tiger T618، آمار این پردازنده را در کنار بنچمارک چند تبلت مختلف قرار دادیم.
تبلت سامسونگ تب 8A در این بنچمارک امتیاز 1250 را به دست آورد که موجب شد در جایگاهیی بالاتر از نوکیا T20 و تبلت پرفروش Tab S6 Lite قرار بگیرد. اما همانطور که می‌بینید، توان پردازشی این پردازنده با پردازنده‌های اسنپ دراگون که نمونه‌ای از آن بر روی تبلت شیائومی پد 5 قرار گرفته قابل مقایسه نیست. البته باید به تفاوت قیمت میان شیائومی پد 5 و تب A8 هم اشاره کنیم، چراکه این دو تبلت اختلاف قیمت قابل توجهی با یکدیگر دارند و استفاده از بنچمارک این تبلت شیائومی تنها برای درک اختلاف میان پردازنده‌های Unisoc و Snapdragon آورده شده است.

 

بررسی گیمینگ تبلت تب A8

 

برای تست گرافیک Mali G52 MP2 نیز، که بر روی تبلت تب آ8 مورد استفاده قرار گرفته، به سراغ تست GFX Manhattan 3.1 رفیتم، که نرخ فریم دریافتی از هر تبلت را می‌توانید در تصویر بالا مشاهده کنید. همانطور که در بخش قبلی هم اشاره کردیم، تبلت تب A8 برای استفاده گیمینگ بهینه نشده و بنابراین نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت.
در زمان گشت و گذار در میان اپلیکیشن‌های نصب شده و همچنین منوهای مختلف، اثری از کندی و یا لگ زدن را مشاهده نکردیم و تبلت Tab A8 به عنوان یک دستیار هوشمند برای مطالعه کتاب‌های PDF و یا دیدن فیلم‌های سینمایی در عصر یک روز تعطیل، توانست رضایت ما را جذب کند.

 

بررسی دوربین تبلت تب A8 سامسونگ

 

بررسی دوربین تبلت سامسونگ آ8

 

همانطور که در نقد و بررسی سایر تبلت‌ها هم اشاره کردیم، دوربین هیچ موقع برای سازندگان تبلت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار نبوده است. حتی در همین زمان هم تبلت‌های بسیاری معرفی می‌شوند که دوربین سلفی ندارند یا اصلا به طور کلی دوربین ندارند! از همین رو در بررسی این تبلت اقتصادی سامسونگ، از پرداختن بیش از حد به دوربین‌ها جهت جلوگیری از اتلاف وقت و طولانی شدن بیش از حد این نوشته پرهیز می‌کنیم.

گلکسی تب A8 به یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی و یک دوربین پشت 8 مگاپیکسلی مجهز شده است. اگر به ماژول دوربین پشت توجه داشته باشید، می‌بینید که در پشت دستگاه تنها لنز دوربین قرار گرفته و خبری از فلش نیست، بنابراین عکاسی در شب یا محیط تاریک، عملا به وسیله دوربین این دستگاه امکان پذیر نیست. به سبب تک لنزی بودن ماژول دوربین پشت و عدم بهره ‌مندی از لنز اولترا واید یا سنسور تشخیص عمق، نباید انتظار بالایی از دوربین تبلت Tab A8 داشته باشید. می‌توان گفت، هدف از قرارگیری این لنز 8 مگاپیکسلی، تنها برای اسکن تصاویر و فایل‌ها بوده است.
دوربین سلفی هم برتری خاصی نسبت به دوربین پشت ندارد. در بررسی‌هایی که انجام دادیم، دوربین سلفی در زمان عکس برداری در فضاهای با نور زیاد، مثل یک محیط باز در طول روز، قادر به کنترل حجم نور نیست و نمی‌تواند تصاویر شفافی را ارائه کند. با این وجود در محیط‌های بسته می‌توانید تصاویر سلفی قابل قبولی را ثبت کنید.
نهایتا بهتر است اشاره کنم که چنانچه هدف شما از خرید تبلت تب آ8 سامسونگ، تصویربرداری است، باید در انتخاب خود تجدید نظر کنید. نه‌تنها این تبلت، بلکه سایر تبلت‌ها نیز انتخاب مناسبی برای عکس برداری نیستند و مسلما یک موبایل با قیمتی حتی کمتر، می‌تواند تصاویر بهتری را به شما ارائه کند.


سیستم عامل و ویژگی‌های نرم افزاری تبلت Samsung Tab A8

 

تبلت Samsung Tab A8


این تبلت خوش قیمت سامسونگ، به اندروید 11 مجهز شده و از رابط کاربری اختصاصی سامسونگ، یعنی One UI 3 بهره می‌برد. در زمان کار با این تبلت متوجه خواهید شد که تجربه سامسونگ در ساخت رابط کاربری‌ تبلت‌ها موجب شده که این تبلت اندرویدی بسیار بهتر از آنچه که حدس می‌زدید، کار می‌کند. گردش در منوهای مختلف به راحتی انجام می‌شود، از فضای نمایشگر به خوبی استفاده شده است و هیچ لگ و کندی در استفاده معمول دیده نمی‌شود. با وجود استفاده از پردازنده ناشناسی که گفته می‌شد در عملکرد رابط کاربری هم تاثیر منفی بگذارد، همچنان می‌توانید دو نرم افزار مختلف را با استفاده از قابلیت Split Screen در کنار یکدیگر استفاده کنید.

اگر پیش از این از موبایل‌های سامسونگ استفاده کرده‌اید و رابط کاربری آن احساس خوبی را به شما منتقل کرده است، قطعا استفاده از تبلت تب A8 هم حس خوبی به شما خواهد داد. قابلیت‌های مختلفی به صورت پیش فرض در تبلت Tab A8 سامسونگ در دسترس هستند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • حالت Dark Mode
  • فیلم برداری از صفحه
  • قابلیت Split Screen و...

اما یک پرسش همیشگی برای خریداران تبلت‌های سامسونگ و جود دارد و آن هم این است که:

آیا تبلت سامسونگ تب A8 از قلم S pen پشتیبانی می‌کند؟

خیر، متاسفانه در تبلت تب آ8 خبری از پشتیبانی از قلم S pen نیست و شما نمی‌توانید از این قلم محبوب بر روی این تبلت استفاده کنید. باتوجه به آشنایی ما به علاقه مندان این تبلت، سامسونگ با این کار، فرصت مناسبی را که برای فروش بیشتر در اختیار داشته، از دست داده است. هرچند که با این کار توانسته در قیمت تمام شده تبلت Tab A8 صرفه جویی کند.

 

عمر باتری و شارژدهی تبلت سامسونگ Tab A8


تبلت سامسونگ Tab A8 به همراه یک باتری 7040 میلی آمپر ساعتی عرضه شده است. این تبلت خوش قیمت در تست‌ استاندارد PCMark 3.0 که به بررسی شارژدهی محصولات لمسی می‌پردازد، توانسته رکورد 8 ساعت و 49 دقیقه را ثبت کند. نتیجه این تست را برای تبلت تب A8 و رقبای آن می‌توانید در پایین مشاهده کنید.

 

بررسی باتری تبلت سامسونگ Tab A8

 

همانطور که قابل مشاهده است، عملکرد باتری این تبلت سامسونگ بسیار فراتر از حد انتظار بوده و از رقیب هم‌قیمت خود یعنی نوکیا T20، توانسته فاصله چشم‌گیری بگیرد. از همین رو بر اساس تست‌های صورت گرفته و بررسی‌هایی که انجام دادیم، می‌توانید با استفاده معمولی، طولِ روز را با یکبار شارژ تبلت Tab A8 بگذرانید. تنها نکته قابل توجه این است که استفاده‌های سنگین مثل بازی کردن با این تبلت و... به طرز چشمگیری موجب افت شارژ دستگاه می‌شود که می‌توان آن را به خاطر پردازنده بهینه نشده‌ی Tiger T618 دانست.

در کنار تبلت تب A8 سامسونگ، یک آداپتور شارژ 7.8 واتی مشاهده می‌کنیم. با توجه به باتری 7040 میلی آمپر ساعتی، حدس می‌زنید شارژ شدن این تبلت از زمانی که بر اثر کمبود شارژ خاموش شده تا زمانی که به 100 درصد می‌رسد چقدر است؟
متاسفانه همانطور که حدس می‌زنید این زمان بسیار طولانیست و در 30 دقیقه ابتدایی، تنها 10 درصد از باتری این تبلت شارژ خواهد شد. پس از گذشت 3 ساعت و 15 دقیقه، این مقدار به 80 درصد خواهد رسید و برای شارژ کامل نیاز دارید که تقریبا 4 ساعت صبوری به خرج دهید!
نکته قابل ذکر این است که بر اساس مشخصات تبلت Tab A8 در سایت سامسونگ، این تبلت اندرویدی از شارژرهایی تا توان 15 وات نیز پشتیبانی می‌کند. بنابراین اگر روحیه صبوری ندارید و نمی‌توانید این مدت زمان زیاد را تحمل کنید، پیشنهاد می‌کنم که حتما پس از خرید تبلت Tab A8 سامسونگ، یک آداپتور شارژ 15 وات نیز تهیه نمایید.

 

نکات تکمیلی و سخن پایانی

 

نقد و بررسی تبلت سامسونگ Tab A8


تبلت سامسونگ گلکسی تب A8، محصولی دیگر از پرفروش‌ترین تولیدکننده‌ی تبلت‌های اندرویدی در دنیاست. تبلتی که در ساخت آن تمرکز بر بودجه کاربران بوده و سعی شده که قیمت آن با جیبِ حجم بیشتری از مشتریان هماهنگ باشد.
سامسونگ در طراحی و متریال استفاده شده برای این تبلت سنگ تمام گذاشته و بدنه فلزی این تبلت 10 اینچی جای هیچ ایرادی را برای منتقدان باقی نمی‌گذارد. همچنین 4 اسپیکر Dolby Atmos در بالا و پایین تبلت تب آ8 جای گرفته که حجم صدای مناسبی با بالاترین کیفیت به گوش خریداران این محصول سامسونگ می‌رساند.
هرچند که استفاده از پنل TFT برای نمایشگر این تبلت در کنار عدم وجود سنسور اثرانگشت موجب می‌شود که نتوان این محصول را یک تبلت همه چیز تمام از سامسونگ دانست، اما نگاه به قیمت آن موجب می‌شود که این مشکلات را نادیده بگیریم.

نهایتا باید گفت که با توجه به قیمت تبلت سامسونگ Tab A8، این محصول مقرون به صرفه عملکردی فراتر از حد انتظار ارائه می‌دهد و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاربران معمولی و یا کاربران مالتی مدیاست.
نهایتا باید اشاره کنیم که چنانچه با خواندن این مقاله همچنان سوالاتی در رابطه با خرید تبلت Tab A8 سامسونگ دارید؛ می‌توانید سوال خود را از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این صفحه با ما در میان بگذارید و یا با همکاران من در بخش ارتباط با مشتریان تماس بگیرید. ما در تیم پشتیبانی فروشگاه اینترنتی هدف، همواره آماده پاسخگویی به شما کاربران عزیز هستیم.