روش های پیدا کردن گوشی گم شده و دزدیده شده

آموزش و ترفندها 11 مرداد 1401 مدیر سامانه

روش های پیدا کردن گوشی گم شده و دزدیده شده

یکی از بدترین و شاید ناخوشایندترین اتفاقات برای افراد، دزدیده شدن گوشی موبایل یا گم شدن آن است. بنابراین اگر چنین اتفاقی برایتان رخ دهد علاوه بر ضرر مالی ایجاد شده، امنیت اطلاعات مهم شما نیز ممکن است به خطر بیفتد. راه‌های زیادی برای پیدا کردن گوشی آیفون یا اندرویدی گمشده‌تان وجود دارد، زیرا تلفن هوشمند یا تبلت شما که iOS یا Android را اجرا می‌کند، نرم‌افزار مورد نیاز برای پیدا کردن آن را دارد. همچنین انواع مختلفی از برنامه های شخص ثالث وجود دارد که می توانید برای ردیابی گوشی هوشمند خود نصب کنید.

در این مطلب قرار است روش هایی برای پیدا کردن گوشی گم شده یا دزدیده شده آموزش دهیم، پس پیشنهاد می کنیم برای دستیابی به بهترین نتیجه تمامی روش ها را امتحان کنید و تا انتها با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

پیدا کردن گوشی گم شده با استفاده از گوگل و iCloud

اگر گوشی هوشمند iphone  یا Android خود را گم کرده اید، هر دو سیستم عامل ios و android از فناوری بازیابی داخلی به عنوان بخشی از بسته نرم افزاری بومی استفاده می کنند که از طریق حساب دستگاه شما کار می کند. Google برای Android و iCloud برای iPhone در دسترس هستند. هر دوی این سرویس ها به شما این امکان را می دهند که از راه دور تلفن خود را قفل کنید، اطلاعات درون آن را پاک کنید یا آن را به صدا در بیاورید. همچنین می توانید پیام های خاصی را تنظیم کنید تا به هرکسی که آن را پیدا کرد هشدار دهید. این ویژگی ها تا زمانی که باتری گوشی شما شارژ داشته باشد، عالی عمل می کنند. یادتان باشد هنگام برقراری ارتباط با افرادی که گوشی هوشمند شما را پیدا کرده اند، احتیاط کنید. تا زمانی که متوجه نشده اید چه شخصی گوشی شما را پیدا کرده است، از افشای اطلاعات شخصی مانند آدرس خانه و سایر اطلاعات مهم خودداری کنید.

 

 

چگونه یک گوشی اندرویدی گم شده را پیدا کنیم؟

ساده‌ترین راه برای پیدا کردن گوشی گم شده اندرویدی استفاده از ویژگی Find My Device است که از طریق سرویس‌های Google Play در گوشی اندرویدی شما تعبیه شده است. اگر این برنامه روی گوشی شما نصب نیست به راحتی می توانید آن را از فروشگاه Google Play دانلود و نصب کنید. این برنامه روی اکثر دستگاه هایی که اندروید 2.3 یا بالاتر دارند  قابل نصب و استفاده است.

برای جلوگیری از گم شدن و دزدیدن گوشی سعی کنید همیشه Find My Device را در گوشی موبایل Android خود فعال کنید. استفاده از این ویژگی به سادگی جستجوی عبارت "تلفن من کجاست؟" در گوگل است که از این سرویس می خواهد گوشی شما را جستجو کند. نرم افزار Find My Device به قابلیت هایی شامل تماس با شما، تنظیم رمز عبور جدید و زنگ زدن گوشی گمشده شما از دور، همراه با انواع دیگر عملکردهای اعلان، مجهز شده است. برای استفاده از این ویژگی باید Wi-Fi یا GPS گوشی روشن باشند تا برنامه کار کند. برای فعال کردن این ویژگی مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله 1: به تنظیمات گوشی اندروید و سپس Google بروید.

 

 

مرحله 2: روی Find my device ضربه بزنید. همچنین، می‌توانید تنظیمات را باز کنید و «دستگاهم را پیدا کن» را در کادر جستجو تایپ کنید. وقتی تنظیمات ظاهر شد، روی آن ضربه بزنید.

 

 

مرحله 3: تنظیمات Find My Device را تغییر دهید. این گزینه همیشه باید روشن باشد. سپس، برای باز کردن برنامه وب یا برنامه تلفن یا تبلت، ضربه بزنید. این ابزارهای کمکی به شما نشان می دهند که گوشی شما در کجای نقشه قرار دارد.

توجه کنید اگر عبارت Open app زیر عبارت Find My Device app قابل مشاهده باشد یعنی برنامه روی گوشی شما نصب است
اما اگر عبارت Get it on Google Play را مشاهده کردید با کلیک روی این قسمت وارد گوگل پلی استور می شوید تا برنامه را دانلود و نصب کنید.

 

مرحله 4: حالا می توانید مکان دستگاه خود را دقیقاً روی نقشه مشاهده کنید.

 

 

قبل از گم شدن یا سرقت گوشی آماده شوید

اگر نتوانید گوشی خود را پیدا کنید، می‌توانید کاری کنید تا اطلاعات درون آن پاک شوند یا گوشی قفل شود و اسناد مهم دست افراد اشتباه نیفتد. البته برای این کار دستگاه شما به اتصال اینترنت برای ارتباط با شما نیاز دارد. سرویس گوگل با قابلیت Lollipop Protection Reset Factory (FRP) سیستم عامل Android 5.0 را معرفی کرده است و این ویژگی برای اندروید 5 به بالا در همه گوشی ها وجود دارد. این قابلیت برای جلوگیری از استفاده یا فروش تلفن دزدیده شده توسط سارقان طراحی شده است.

عملکرد آن به این صورت است که اگر تلفنی را با فعال بودن FRP به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید و شخصی سعی کند آن را به عنوان یک تلفن جدید تنظیم کند، از او خواسته می شود نام کاربری و رمز عبور آخرین حساب Google ثبت شده در دستگاه را وارد کند. اگر نتواند اینکار را انجام دهد، گوشی قفل می‌شود و از اطلاعات شما محافظت می‌شود.

 

 

اندروید همچنین با چندین برنامه شخص ثالث طراحی شده برای یافتن گوشی هوشمند شما کار را آسان کرده است. به عنوان مثال، Prey Anti Theft دارای دسترسی و کنترل از راه دور است که به شما امکان می دهد اطلاعات بیشتری در مورد مکان گوشی خود جمع آوری کنید. این برنامه کنترل دقیق تری بر نحوه ردیابی دستگاه شما ارائه می دهد. این اطلاعات شامل مختصات GPS، آدرس MAC، عکس های دوربین برای کمک به دستگیری دزد و سایر اعلان های دقیق تر که Find My Device ارائه نمی دهد، می باشد.

 

قابلیت Find My Mobile روی گوشی های سامسونگ

گزینه دیگر برای برخی از گوشی های سامسونگ، سرویس Find My Mobile است. می توانید از آن برای ردیابی گوشی سامسونگ دزدیده شده استفاده کنید. شما نیاز به یک حساب سامسونگ دارید که گزینه های کنترل از راه دور در تلفن شما فعال باشد. برای بررسی و مشاهده اینکه Find My Mobile برای گوشی سامسونگ شما در دسترس است، موارد زیر را انجام دهید.

 

مرحله 1: در تنظیمات گوشی سامسونگ به بخش Biometrics and security بروید.

 

مرحله 2: روی Find My Mobile ضربه بزنید و آن را روشن کنید. اطلاعات حساب سامسونگ خود را وارد کنید یا یک حساب کاربری ایجاد کنید.

 

 

مرحله 3: سپس می‌توانید ویژگی‌هایی مانند باز کردن قفل از راه دور، ارسال آخرین مکان، و یافتن آفلاین را انتخاب کنید.

 

 

چگونه آیفون گم شده را پیدا کنیم؟

اپل یک برنامه انحصاری به نام Find My iPhone دارد که به شما کمک می کند آیفون گمشده یا دزدیده شده را پیدا کنید. این برنامه روی همه دستگاه‌های iOS نصب می‌شود و می‌تواند گوشی گمشده شما را روی نقشه نشان دهد. برای این که گوشی آیفون خود را با این برنامه به راحتی پیدا کنید، لازم است تا از تبلت یا گوشی دیگری که سیستم عامل iOS دارد و برنامه Find My iPhone  نیز روی آن نصب شده باشد، استفاده کنید. برای فعالسازی این قابلیت به روش زیر عمل کنید:

 

مرحله 1: به قسمت Settings > Apple ID بروید.

 

 

مرحله 2: روی Find My iPhone ضربه بزنید. این شما را به صفحه Find My می‌برد، در آنجا روی Find my iPhone ضربه بزنید تا آن را روشن کنید. این بخش هرگز نباید خاموش باشد.

 

 

مرحله 3: سوئیچ های Find My Network و Send Last Location را روشن کنید. این موارد به شما کمک می‌کنند در صورتی که سرویس‌های اینترنت خاموش باشند، لوکیشن آخرین جایی که گوشی آیفون خود را گم کرده اید، برایتان مشخص شود.

 

 

مرحله 4: به Setting > Apple ID برگردید و به پایین صفحه بروید تا همه دستگاه های خود را در یک لیست ببینید. روی دستگاهی که آن را گم کرده اید ضربه بزنید. این کار شما را به صفحه اطلاعات دستگاه می برد و به شما این امکان را می دهد که مستقیماً آن را جستجو کنید.

 

 

مرحله 5: روی Find my (iPhone، iPad، Mac، Apple Watch) ضربه بزنید و سپس روی Show in find my iPhone ضربه بزنید تا نقشه ای نمایش داده شود که مکان دقیق آن و مسیرهای رسیدن به آنجا را به شما نشان می دهد.

 

 

مرحله 6: دستگاهی که به دنبال آن هستید باید نماد Show In Find My را داشته باشد.

 

 

مرحله 7: در نهایت می توانید مکان گوشی موبایلتان را روی نقشه مشاهده کنید. همچنین می‌توانید دستگاه را طوری تنظیم کنید که یک صدا پخش کند، مسیرها را ارائه دهد یا درصورت سرقت، اطلاعات آن پاک شود.

 

 

روش های مکان یابی را سفارشی کنید و گسترش دهید

ابزار Find My iPhone اپل گزینه هایی را در اختیار شما قرار می دهد تا صدایی را در دستگاه خود پخش کنید، دستگاه را به عنوان گم شده علامت گذاری کنید و در حالت گم شده به تلفن خود پیام ارسال کنید. همچنین این امکان را دارید که دستگاه را در صورت افتادن به دست شخص اشتباه پاکسازی کنید.

Find my iPhone می‌تواند Mac، iPod، iPad یا Apple Watch یا هر دستگاه Apple شما را پیدا کند. آیفون شما در صورت سرقت با استفاده از قفل فعال سازی سطح بالایی از امنیت را حفظ می کند. AirTag های اپل نیز راه خوب دیگری برای پیگیری برخی دستگاه های iOS است.

 

چگونه تلفن همراه نه چندان هوشمند خود را پیدا کنیم؟

برای تلفن‌های همراه ساده، گزینه‌های برنامه‌ای یا مبتنی بر اپلیکیشن زیادی وجود ندارد که به شما در پیدا کردن گوشی گمشده کمک کند. با این حال، همیشه یک پروتکل اساسی وجود دارد که هنگام گم شدن تلفن خود باید از آن پیروی کنید. سعی کنید موارد زیر را انجام دهید.

مرحله 1: با تلفن همراه خود تماس بگیرید. به زنگ یا لرزش گوش دهید و سعی کنید تلفن خود را از طریق تشخیص  پیدا کنید. اگر تلفن شما واقعاً گم شده و در دست شخص دیگری است، اگر قصد برگرداندن تلفن را داشته باشند احتمالاً پاسخ خواهند داد.

مرحله 2: یک جستجوی تصویری کامل انجام دهید. اگر زمانی که با آن تماس می‌گیرید صدای زنگ یا لرزش را نمی‌شنوید، ممکن است شارژ باتری آن تمام شده باشد. بنابراین فوراً تصور نکنید که تلفن شما دزدیده یا مفقود شده است.

مرحله 3: به تلفن خود پیامک ارسال کنید.اگر فکر می‌کنید شخصی تلفن شما را دزدیده یا احتمالاً آن را پیدا کرده است، یک پیام متنی با اطلاعات تماس خود به تلفن خود ارسال کنید و در صورت تمایل، یک پیشنهاد جایزه به آن ارسال کنید. 

مرحله 4: برای پیدا کردن گوشی گمشده، مفقود شدن آن را به ارائه دهنده خدمات خود اطلاع دهید. اگر امید خود را برای یافتن آن از دست داده اید، با اپراتور سیمکارت خود تماس بگیرید و به آنها اطلاع دهید که گوشی شما گم شده است. بپرسید که آیا خدمات مکان یابی GPS ارائه می دهند یا خیر. اگر این کار را نکردند، از آنها بخواهید که سرویس تلفن شما را به حالت تعلیق درآورند تا از هزینه های اضافی جلوگیری شود. اپراتورها سیاست های متفاوتی در این مورد دارند، اما همیشه ارزش امتحان کردن را برای حتی برای یک گوشی هوشمند دارد.

مرحله 5: تلفن گم شده خود را ثبت کنید. اگر شماره IMEI گوشی خود را می دانید یا آن را در جایی یادداشت کرده اید، آن را در در اپراتور سیمکارت خود ثبت کنید. (مرحله 4 و 5 در ادامه توضیح داده می شود)

 

روش پیدا کردن گوشی گمشده یا دزدیده شده در ایران

قبل از هر چیزی برای حفظ اطلاعات و عدم سواستفاده از سیمکارت، نسبت به سوزاندن آن اقدام کنید.

 

برای مسدود سازی سیمکارت همراه اول می توانید 9990 را شماره گیری نمایید

برای مسدود سازی سیمکارت ایرانسل، با شماره 700 و 7033 (از خط ایرانسل) یا 09377000000 و 09377033000 (از سایر خطوط)  تماس بگیرید.

برای مسدود سازی سیمکارت رایتل با شماره 200 تماس بگیرید و با ارائه مشخصات شخصیتان سریعا آن را به دلیل دزدیده شدن مسدود کنید.

 

بعد از اینکه مراحل مسدود سازی را انجام دادید می توانید از اپراتور سرویس های همراه اول، ایرانسل و رایتل برای ردیابی گوشی به روش های زیر اقدام کنید. (برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است به سایت اپراتورها مراجعه کنید)

  • کد دستوری همراه اول برای ردیابی گوشی: #سریال گوشی*111*2141* یا #سریال گوشی*10*2141*
  •  کد دستوری ایرانسل برای ردیابی گوشی: 5 روز پس از مسدود شدن خط  #6101* را از یک حط ایرانسلی شماره گیری کنید تا نتیجه ردیابی بعد از 48 ساعت برای شما ارسال شود. 
  • کد دستوری رایتل برای ردیابی گوشی: ارسال کد IMEI گوشی به شماره 6101 

 

پیدا کردن گوشی گمشده و سرقتی در سامانه کشوری همیاب 24

اگر برای پیدا شدن گوشی عجله دارید و نمی خواهید زمان را از دست بدهید می توانید گوشی گم شده یا سرقت شده را در سامانه همیاب 24 ثبت کنید. برای فعالسازی ردیابی کافیست شماره IMEI گوشی را در سامانه کشوری همیاب 24 ثبت کنید.با این روش علاوه بر ردیابی گوشی شما در اپراتورهای مخابراتی، در سطح کشور از خرید و فروش یا خارج شدن از مرزهای کشور جلوگیری می کند.