کاربردهای اپل واچ: ۲۰ قابلیت کلیدی برای سلامتی، تناسب اندام و ...

آموزش و ترفندها 01 شهریور 1402 نازنین فتحعلیان

کاربردهای اپل واچ: ۲۰ قابلیت کلیدی برای سلامتی، تناسب اندام و ...

مزایا و معایب ساعت اپل واچ چیست؟

اپل واچ به واسطه‌ی مزایای بسیار خود نسبت به سایر برندهای ساعت  هوشمند، به طور قابل‌توجهی محبوب‌تر است طوری که بیش از ۳۰ درصد از سهم بازار، متعلق به این برند است.  در ادامه برای آشنایی بیشتر شما با این محصول پرفروش، به ذکر مزایا و معایب ساعت هوشمند اپل می‌پردازیم.

مزایای اپل واچ (۸ مزیت کلیدی)

اپل واچ ها به واسطه‌ی استفاده از پیشرفته‌ترین حسگرها و فناوری‌ها، مزایای ویژه‌ای دارند. برخی از مهم‌ترین مزایای داشتن اپل واچ عبارت‌اند از:

  1. نظارت بر سطح اکسیژن خون
  2. قابلیت اندازه گیری ضربان قلب
  3. زنگ هشدار، تایمر و کرنومتر (زمان سنج)
  4. چراغ قوه و قطب نما
  5. ارسال پیامک و دسترسی به اعلان های تلفن همراه
  6. کنترل تمامی وسیله‌های هوشمند محیط اطرافتان
  7. اپلیکیشن‌های تناسب اندام
  8. نظارت بر چرخه قاعدگی و ...
برای مشاهده لیست قیمت و مشخصات کامل انواع اپل واچ کلیک کنید:

معایب اپل واچ 

در ارتباط با معایب اپل واچ می‌توان به قیمت بالای آن اشاره کرد که البته این قیمت برای یک ساعت هوشمند از برند لوکس اپل با چنین امکانات منحصر به فردی کاملا منطقی است. همچنین عده‌ای عمرباتری یک روزه این محصول را از نقاط ضعف آن می‌دانند در حالی‌که در مقایسه با سایر برندهای ساعت هوشمند چندان کم هم نیست.

لازم به ذکر است که اپل واچ به طور اختصاصی برای گوشی آیفون تولید شده است و با سیستم عامل اندروید سازگار نیست، به عبارتی با یک ساعت خاص و لوکس روبرو هستید. 

کاربردهای اپل واچ

ساعت اپل واچ توانایی انجام کارهای زیادی را از جمله اندازه‌گیری ضربان قلب، سطح اکسیژن خون، ردیابی خواب و ... دارد در صورتی که تلفن همراهتان هر چقدر هم پیشرفته باشد قادر به انجام این کارها نیست. به‌طورکلی کارایی های انواع اپل واچ را می‌توان در ۳ گروه زیر تقسیم کرد:

  • ویژگی های سلامتی اپل واچ
  • ویژگی های تناسب اندام اپل واچ
  • سایر قابلیت های اپل واچ (کاربردهای عمومی

ویژگی های سلامتی اپل واچ  (۶ ویژگی منحصربه‌فرد)

اگر فردی سالمند هستید یا سابقه‌ی بیماری قلبی، فشارخون، دیابت، صرع و ... دارید، ساعت هوشمند اپل برای شما بسیار مفید و کاربردی است. برخی از امکانات اپل واچ در زمینه سلامت عبارتند از:

  1. سنجش ضربان قلب
  2. اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون
  3. نظارت بر چرخه خواب
  4. ارتفاع‌سنج
  5. ردیابی چرخه قاعدگی
  6. کنترل سطح نویز محیط

۱. اندازه گیری ضربان قلب با اپل واچ (ECG)

شما با داشتن اپل واچ می‌توانید دائماً ضربان قلب خود را کنترل کنید و در صورت وجود مشکلاتی مانند ضربان قلب بالا، پایین یا نامنظم، این ساعت به شما هشدار می‌دهد تا قبل از بروز هر اتفاق ناگواری، اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

اندازه گیری ضربان قلب با اپل واچ
اپل واچ شمارش ضربان قلب را توسط سنسور نوری و الکتریکی تعبیه شده در پشت ساعت، انجام می‌دهد.

۲. قابلیت اکسیژن خون اپل واچ (Blood Oxygen) 

از دیگر قابلیت های جالب اپل واچ می‌توان به سنجش سطح اکسیژن خون اشاره کرد که می‌توانید در هر زمانی آن را اندازه گیری کنید؛ در باب اهمیت این موضوع می‌توان به دوران همه‌گیری کووید 19 (کرونا) اشاره کرد که سطح اکسیژن خون از مهم‌ترین مواردی بود که پزشکان در بیماران مبتلا بررسی می‌کردند.

خرید اپل واچ سری 8 سایز 45 میلی متر

خرید اپل واچ سری 8 با قابلیت سنجش سطح اکسیژن خون در لینک زیر:

۳. کنترل چرخه خواب با اپل واچ (Sleep)

اپل واچ با نظارت بر چرخه خواب شما، می‌تواند اطلاعات مفیدی را در مورد اینکه چه مدت زمانی خواب عمیق داشته‌اید به شما ارائه دهد و به‌طورکلی این قابلیت به بهبود الگوی خوابتان کمک می‌کند.

کنترل چرخه خواب با اپل واچ
کیفیت خوابتان را با اپل واچ کنترل کنید تا در صورت وجود کمبود خواب عمیق، برای درمان اقدام کنید. 

۴. برنامه ارتفاع سنج اپل واچ

در صورتی که سقوط شدیدی داشته باشید، ارتفاع سنج در اپل واچ به شما هشدار می‌دهد که اگر در عرض یک دقیقه به هشدار پاسخ ندهید به طور خودکار با شماره‌ی از پیش تعیین شده یا اورژانس تماس می‌گیرد و موقعیت مکانی شما را ارسال می‌کند. این قابلیت برای افرادی که دارای بیماری صرع هستند، بسیار مفید و کاربردی است.

۵. چرخه قاعدگی در اپل واچ

اگر خانم هستید می‌توانید با استفاده از برنامه چرخه قاعدگی اپل واچ، علائمی مانند گرفتگی عضلات، سردرد و خستگی را ثبت کنید و از این اطلاعات برای پیش‌بینی زمان بازگشت علائم و زمان تخمک‌گذاری خود (در صورت تلاش برای بارداری) استفاده کنید.

چرخه قاعدگی در اپل واچ
قابلیت ردیابی چرخه قاعدگی اپل واچ به دانستن زمان تخمک‌گذاری جهت افزایش شانس باروری کمک می‌کند.

۶. کنترل سطح نویز محیط در اپل واچ (Noise)

یکی دیگر از قابلیت‌های بی‌نظیر اپل واچ نظارت بر روی میزان نویز محیط است که در صورت بیشتر شدن میزان صدای محیط از حد استاندارد برای جلوگیری از احتمال آسیب به سلامت شنوایی‌تان، هشدار می‌دهد.

این قابلیت با استفاده از میکروفون داخلی و از طریق اپلیکیشن نویز(Noise)، سطوح صدای محیط اطرافتان را در واحد دسی‌بل (dB) پایش می‌کند. همچنین اگر از هدفون با صدای خیلی بلند استفاده ‌کنید، برای حفاظت از سلامت شنوایی شما، صدا را به طور خودکار کاهش می‌دهد.

 ویژگیهای تناسب اندام اپل واچ (۴ قابلیت کاربردی)

از مفیدترین امکانات ساعت هوشمند می‌توان به کاربرد اپل واچ در ورزش و تناسب اندام اشاره کرد؛ بنابراین اگر فردی علاقه‌مند به باشگاه یا شاغل در حوزه تربیت‌بدنی هستید، خرید آن برای شما مزایای زیادی دارد. 4 کاربرد مهم ساعت اپل واچ برای تناسب اندام و ورزش عبارت‌اند از: 

  1. اپلیکیشن اکتیویتی (Activity) برای نظارت بر میزان تحرک 
  2. برنامه پیاده وری برای محاسبه سرعت و مسافت طی شده
  3. محاسبه تعداد تکرار تمرینات تناوبی در باشگاه
  4. قابلیت استفاده در استخر به دلیل مقاومت در برابر آب

۱. اپلیکیشن اکتیویتی اپل واچ (Activity) 

کاربرد برنامه اکتیویتی در اپل واچ، نظارت بر میزان تحرک و استراحت شما است. این برنامه اطلاعات همه حرکاتتان را در طول روز و در تمامی حالت‌های ایستاده، نشسته یا قدم‌زدن جمع‌آوری می‌کند و اگر مدت‌زمان زیادی را نشسته باشید از شما می‌خواهد کمی راه بروید تا سلامت خود را حفظ کنید.

اپلیکیشن اپل واچ
هدف نهایی اکتیویتی اپل واچ این است که کاربر کمتر بنشیند، بیشتر حرکت کند و در طول روز فعالیت داشته باشد.

۲. پیاده روی با اپل واچ (محاسبه زمان و مسافت طی شده)

 از دیگر موارد کاربرد اپل واچ می‌توان به اندازه‌گیری مسافت طی شده در پیاده روی و کالری سوزانده شده‌ی حین آن اشاره کرد. شما می‌توانید بدون اینکه تلفن همراهتان را در دست بگیرید شروع به پیاده روی و دویدن کنید و اپل واچ با داشتن یک شتاب‌سنج داخلی، سرعت راه‌رفتن یا دویدن شما را محاسبه کند.

۳. محاسبه تعداد تمرینات باشگاهی با اپل واچ 

اگر در باشگاه برای شمارش تعداد تمرینات خود با مشکل مواجه هستید، بهتر است یک ساعت هوشمند اپل تهیه کنید. برخی از تمرینات بدنی که اپل واچ پشتیبانی می‌کند عبارت‌اند از: 

  • دوچرخه
  • حرکت پارو زدن
  • دمبل و وزنه‌برداری
  • تمرینات تناوبی با شدت بالا
  • تمرینات قدرتی 
  • پیلاتس
  • یوگا
تمرینات ورزشی با اپل واچ
با استفاده از قابلیت فیتنس پلاس اپل واچ سری 7، می‌توانید به راحتی در منزل به فعالیت‌های ورزشی بپردازید.

۴. امکان شنا با اپل واچ

شما می‌توانید با اپل واچ خود به استخر بروید یا در زیر باران شدید از آن استفاده کنید، چون این محصول تا عمق 50 متری آب، مقاومت خوبی دارد؛ بنابراین این قابلیت برای فردی که علاقه‌مند به شنا یا مربی شناست به‌شدت جذاب و کاربردی است. لازم به ذکر است که ساعت هوشمند اپل نسبت به گوشی آیفون از مقاومت بیشتری در برابر آب برخوردار است.

 اپل واچ سری 8 سایز 41 میلی متر

خرید اپل واچ سری 8 آلومینیوم ضد آب در لینک زیر:

سایر قابلیت های اپل واچ (۱۰ کاربرد عمومی)

از دیگر برنامه های اپل واچ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. برقراری تماس و پاسخ‌دادن به پیام‌ها 
  2. قابلیت سلولار (Cellular)
  3. مسیریابی (GPS)
  4. پیداکردن گوشی آیفون 
  5. کنترل از راه دور
  6. اعلان‌ها و هشدارها
  7. گوش‌دادن به موسیقی
  8. استفاده از سیری
  9. اپل پی Apple Pay
  10. ماشین‌حساب

۱. پاسخ به پیام و برقراری تماس با اپل واچ

برقراری مکالمات کوتاه و ارسال پیام از طریق اپل واچ ممکن است اما برای مکالمات طولانی، بهتر است با صحبت‌کردن از ساعت خود شروع کنید و با تلفن همراهتان ادامه دهید. البته در اپل واچ با قابلیت اتصال سلولی (توضیح در ادامه مقاله)، حتی بدون همراه داشتن گوشی می‌توانید از این مزیت برای برقراری تماس و ارسال پیامک استفاده کرد.

پاسخ به پیام و برقراری تماس با اپل واچ
با استفاده از اپل واچ به راحتی با دوستان خود تماس بگیرید.

۲. قابلیت سلولار در اپل واچ (Cellular)

قابلیت سلولار یا همان اتصال سلولی همراه LTE اپل واچ، یکی از بهترین و پرکاربردترین قابلیت های ساعت هوشمند اپل است؛ چرا که با داشتن این قابلیت دیگر نیازی به تلفن همراه نیست و می‌توانید بدون داشتن آیفون خود به تمامی پیام‌ها و تماس‌ها پاسخ دهید ولی متأسفانه این کاربرد اپل واچ در ایران پشتیبانی نمی‌شود.

۳. مسیریابی با اپل واچ (Apple Maps) 

شاید که مسیریابی در اپل واچ  (GPS)جالب‌ترین ویژگی آن باشد. این قابلیت به کمک نقشه-های اپل، مسیرها و مدت زمانی را که طول می‌کشد تا به مقصد خود برسید نشان می‌دهد. همچنین به کمک این مسیریاب، شما می‌توانید لوکیشن فعلی خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

اپل واچ se

مشاهده مشخصات و خرید اپل واچ سری SE مجهز به GPS داخلی در لینک زیر:

۴. پیداکردن گوشی به کمک اپل واچ

اگر به دلیل حواس‌پرتی همیشه فراموش می‌کنید که گوشی آیفونتان را کجا گذاشته‌اید، شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن (Find My) اپل واچ، به راحتی آن را پیدا کنید. این قابلیت یک ویژگی کارآمد برای شماست که می‌توانید بارها و بارها از آن استفاده کنید و دیگر نگران جاگذاشتن گوشی خود نباشید.

۵. کنترل از راه دور اپل واچ

با اپل واچ امکان اتصال به تمامی دستگاه‌های هوشمند در محیط اطرافتان (مانند تلویزیون هوشمند، مک‌بوک، چراغ‌ها، پرده‌ها، پکیج و...) وجود دارد و بدون اینکه از جای خود تکان بخورید می‌توانید آن‌ها را از راه دور کنترل کنید. همچنین این قابلیت  برای عکس گرفتن هم مفید است.

۶. اعلان‌ها و هشدارها در اپل واچ

شما با استفاده از اپل واچ قادر هستید بدون خارج‌کردن تلفن همراهتان از کیف و تنها با ضربه‌زدن روی مچ دستتان از اعلان‌های ارسال شده به آن، مطلع شوید. 

۷. گوش‌دادن به موسیقی با اپل واچ

با استفاده از رَم داخلی (Ram) اپل واچ، امکان ذخیره‌ی تعدادی آهنگ و پادکست وجود دارد که در این صورت حتی بدون همراه داشتن تلفن همراه و به‌صورت آفلاین، می‌توانید به آهنگ‌ها و پادکست‌های موردعلاقه خود گوش بدهید.

گوش‌دادن به موسیقی با اپل واچ
با اپل واچ خود در باشگاه موسیقی گوش کنید و انگیزه‌تان را برای انجام تمرینات ورزشی افزایش دهید.

۸. استفاده از سیری در اپل واچ (Siri)

اپلیکیشن سیری یک دستیار صوتی هوشمند است که اپل واچ را به ابزاری برای برقراری ارتباط تبدیل می‌کند. با استفاده از قابلیت سیری و بدون بیرون آوردن تلفن همراهتان فقط با یک فرمان صوتی از طریق میکروفون، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • مسیریابی و رسیدن به مقصد
  • تایپ کردن پیام‌ها و ایمیل به طور خودکار
  • برقراری تماس تلفنی
  • کنترل موسیقی
  • جستجو در وب 
  • رزرو تاکسی 
  • چک کردن آب‌وهوا
استفاده از سیری اپل واچ
با اپلیکیشن سیری اپل واچ دیگر نیازی به تایپ کردن پیامک خود ندارید.

۹. اپل پی در اپل واچ (Apple Pay)

اپل پی یکی از مفیدترین ویژگی های اپل واچ است که امکان پرداخت سریع، آسان و ایمن را با استفاده از ساعت هوشمند اپل فراهم می کند. سیستم پرداخت Apple Pay به کاربران اجازه می دهد تا از شر کارت های بانکی خود خلاص شوند و به راحتی بدون حمل پول نقد و کارت، از آن برای پرداخت‌های مالی استفاده کنند.

همچنین اپل واچ از ویژگی جدید اپل پی مجهز به NFC (ایجاد ارتباط رادیویی میان دو دستگاه نزدیک) که در آیفون تعبیه شده است پشتیبانی می‌کند و دیگر نیازی به بیرون آوردن تلفن همراهتان نیست. 

اپل پی در اپل واچ
در حال حاضر قابلیت اپل پی اپل واچ در ایران پشتیبانی نمی‌شود.

۱۰. ماشین حساب اپل واچ

ماشین حساب اپل واچ یکی از کاربردهای بسیار جدید آن است که محاسبات دقیقی را انجام می‌دهد و دیگر برای انجام محاسبات خود نیازی به دست گرفتن گوشی ندارید.

کاربرد اپل واچ در ایران

امکانات اپل واچ در ایران شامل تمامی قابلیت‌هایی است که در مقاله ذکر کردیم، جز ۳ مورد زیر که در حال حاضر با محدودیت روبرو هستند:

  1. اپل پی Apple Pay
  2. قابلیت سلولار 
  3. برنامه سیری: متاسفانه به دلیل تحریم‌های موجود، این برنامه زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کند که البته اگر زبان انگلیسی را حتی در سطح کم بلد باشید مشکلی برای استفاده از این اپلیکیشن ندارید. 

اپل واچ در ایران از کجا بخرید؟

حالا که اطلاعات کامل و کافی را در ارتباط با کاربردهای ساعت اپل واچ به دست آورده‌اید، اگر تصمیم گرفته‌اید ساعت هوشمند اپل بخرید، می‌توانید برای دانستن قیمت روز اپل واچ و خرید آن از یک فروشگاه معتبر، به سایت ادبازار سر بزنید. همچنین برخی از مزایای خرید از فروشگاه ادبازار عبارت‌اند از:

  • ارسال سریع ۲۴ تا ۷۲ ساعته
  • تضمین اصالت کالا
  • بهترین قیمت کالا
  • پرداخت در محل ویژه شهر اصفهان
  • امکان خرید اقساطی
مشاهده مشخصات کامل انواع اپل واچ در لینک زیر:

جمع‌بندی

آن‌چه که در این مقاله از فروشگاه اینترنتی ادبازار آموختیم:

  • قابلیت‌های اپل واچ را می‌توان در ۳ دسته‌ی سلامت، تناسب اندام و کاربردهای عمومی تقسیم‌بندی کرد.
  • برای گوش دادن به آهنگ‌ها و پادکست مورد علاقه‌تان دیگر نیازی به حمل گوشی خود ندارید، فقط کافیست آن‌ها را در رم اپل واچ خود ذخیره کنید.
  • با استفاده از اپل واچ به راحتی می‌توانید ضربان قلب و سطح اکسیژن خون خود را اندازه بگیرید و به وضعیت سلامتی‌تان آگاه باشید.
  • با قابلیت شمارشگر اپل واچ قادر هستید در باشگاه همزمان با انجام تمرینات بدنسازی با دوستانتان هم صحبت کنید و نگران شمارش تعداد حرکات خود نباشید.

ما در این مقاله سعی کردیم همه کاربردهای اپل واچ را بررسی کنیم و آن را با شما به اشتراک بگذاریم. حالا اگر هنوز سؤالی در ذهن دارید که ما به آن نپرداختیم یا پیشنهاد و انتقادی دارید می‌توانید در قسمت نظرات بنویسید تا متخصصان و مشاوران ادبازار در اسرع وقت پاسخ دهند.

خرید اپل واچ به همراه ضمانت کالا در لینک زیر: