افشاگری ویکی لیکس و ماجرای جاسوسی سازمان سیا

اخبار روز تکنولوژی 22 اسفند 1395 علی مظفری

افشاگری ویکی لیکس و ماجرای جاسوسی سازمان سیا

سه شنبه شب، سایت افشاگر ویکی لیکس، اسنادی را منتشر کرد که نشان‌ دهنده روش‌های مختلف سازمان سیا برای شکستن قفل ها به منظور جاسوسی در تمامی گوشی های هوشمند اندروید و آیفون، کامپیوترها و حتی تلویزیون‌ های هوشمند سامسونگ بود.

با انتشار این اسناد شاهد واکنش شرکت های بسیاری به این افشاگری بودیم و مسئولان این شرکت ها با انتشار بیانیه های مختلف در تلاشند تا کاربران خود را آرام کنند.

طبق اظهارات جولیان آسانژ (Julian Assange)، بنیان‌گذار و سردبیر ارشد ویکی لیکس، این 8 هزار و 761 سند، بیانگر بزرگ‌ترین و پیچیده ترین مجموعه‌ای است که تا به حال از جاسوسی آمریکایی‌ها در رسانه های عمومی منتشر شده است. طبق اسناد منتشر شده، نشان داده شده است که ماموران این سازمان از 24 ابزار هک برای دستگاه‌های اندرویدی و از 14 ابزار هک برای iOS استفاده کرده اند در نتیجه نشان داد تمامی دستگاه‌های اندرویدی و iOS در برابر حملات جاسوسی آسیب‌پذیر هستند.

واکنش اپل در مقابل این افشاگری

در پی این افشاگری شرکت اپل نیز بیانیه ای در نشریات خبری و توییتر خود توسط جان پاکوسکی (John Paczkowski)منتشر نموده است. متن این بیانیه به شرح زیر است: "اپل شدیدا به حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران اهمیت می‌دهد. فناوری امروز گوشی های آیفون، بهترین امنیت اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و ما دائما در حال تلاش برای ادامه این مسیر هستیم. محصولات و نرم‌افزارهای ما به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به سرعت به‌روزرسانی‌های امنیتی را به دست مشتریان برسانند و اکنون نیز بیش از 80 درصد کاربران از آخرین نسخه این سیستم عامل استفاده می‌کنند. در حالی که تحلیل‌های اولیه ما نشان می‌دهد بسیاری از مسائلی که امروز به بیرون درز پیدا کرده در آخرین نسخه iOS  برطرف گردیده، ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم تا به هرگونه آسیب‌پذیری شناخته شده در این سیستم عامل رسیدگی کنیم. ما همیشه می‌خواهیم به مشتریان انگیزه بدهیم تا با دانلود جدیدترین نسخه iOS، خیالشان از آخرین به‌روزرسانی‌های امنیتی راحت باشد."

هر چند این عکس العمل اپل به این خبر باعث اطمینان خاطر بسیاری از کاربرانش شده است اما ممکن است هنوز هم خطرات امنیتی وجود داشته باشد و اپل می‌خواهد در به‌روزرسانی‌های بعدی به آن‌ها رسیدگی کند که این شرکت زمان دقیق برای این به روزرسانی ها را هنوز مشخص نکرده است. علاوه بر این مدارک ویکی لیکس از سال 2014 تا 2016 را پوشش داده است ولی سخنگوی CIA اعلام کرد که ما درباره صحت یا محتوای ادعای مطرح شده در مورد اسناد اطلاعاتی اظهار نظری نمی‌کنیم.

واکنش گوگل در مقابل این افشاگری 

مدیر بخش امنیت اطلاعات گوگل در رابطه با افشاگری ویکی لیکس و آسیب‌پذیری اندروید اظهار کرد:

" ما این اسناد را بررسی کردیم و اطمینان داریم که به‌روزرسانی‌ها و سپرهای امنیتی کروم و اندروید می‌توانند از کاربران در برابر بسیاری از این آسیب‌پذیری‌های ادعا شده محافظت کنند. با این وجود ما در حال بررسی اتفاقات هستیم تا هرچه سریع‌تر اقدامات امنیتی ضروری را اجرا کنیم."

واکنش بلک بری در مقابل این افشاگری

شرکت بلک بری با صدور یک اطلاعیه اعلام کرد که تاکنون هیچ موردی از حمله یا سوءاستفاده از محصولات این برند از جمله سیستم عامل خودرویی QNX مشاهده نشده است QNX در بیش از 60 میلیون خودرو با 240 مدل مختلف نصب شده و برای مدیریت سیستم‌های تفریحی و سرگرمی خودروها، ابزار ارتباطی و برخی از بخش‌های فنی اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.