5 دلیل برای این که چرا iPad Pro با نمایشگر 9.7 اینچی نمی تواند جایگزینی برای PC باشد

اخبار روز تکنولوژی 17 فروردین 1395 علی مظفری

5 دلیل برای این که چرا iPad Pro با نمایشگر 9.7 اینچی نمی تواند جایگزینی برای PC باشد

   کمپانی اپل با هدف رقابت با PC های مایکروسافت، محصول جدید 9.7 اینچی خود را با نام iPad Pro روانه بازار نمود و آن را "جایگزین نهایی PC" نامید. اخیرا این کمپانی اعلام کرده است که iPad Pro جدید، جایگزین مناسبی برای تقریبا 600 میلیون PC قدیمی با عمری بالاتر از 5 سال می باشد زیرا تعداد PC های قدیمی در حال استفاده واقعا تأسف بار است. iPad Pro جدید دارای توان پردازشی و مشخصه هایی برای جایگزینی با PC است. اگرچه iPad Pro جدید به دلیل وزن کم، طراحی زیبا و قابلیت حمل، جایگزین مناسبی برای PC به نظر می رسد اما 5 دلیل اصلی هم وجود دارد که ثابت می کند این تبلت نمی تواند جاگزین مناسبی برای PC باشد. این دلایل به شرح زیر دسته بندی شده اند :

بررسی  iPad Pro

1-ذخیره سازی


ماکزیمم ذخیره سازی iPad Pro جدید، 256 GB بوده و هیچ اسلاتی هم برای ارتقاء کارت حافظه در آن تعبیه نشده است. بسیاری از دستگاه های هیبریدی جدید با اجرای ویندوز، ظرفیت ذخیره سازی بیشتری را برای کاربران فراهم کرده و پورت هایی نیز برای اتصال به ذخیره کننده های خارجی (مانند هارد اکسترنال) دارند که از آن جمله می توان مایکروسافت Surface Pro 4 را نام برد که ذخیره سازی تا 1TB را فراهم می کند. اگرچه به دلیل پشتیبانی iPad Pro از قابلیت ویدئویی 4K، ذخیره سازی  برای این دستگاه مهم بوده و به ظرفیت ذخیره سازی بالایی برای فایل های ویدئویی بزرگ نیاز دارد اما دلیل این که چرا قابلیت ذخیره سازی آن کم است، هنوز هم مشخص نیست !!

دلایل مناسب نبودن  iPad Pro بعه عنوان لپ تاپ

2. پورت USB


    اگرچه در بازار رقابتی فعلی، تقریبا هر لپ تاپ یا دستگاه هیبربدی از پورت USB نوع C پشتیبانی می کند اما iPad Pro جدید فاقد این پورت است. پورت نوع C بسیاری از PC های هیبریدی دارای سیستم عامل ویندوز را شارژ کرده و همچنین به دستگاه ها اجازه می دهد تا به مانیتور و دستگاه های ذخیره سازی خارجی متصل شوند.
   بعضی از اتصالات نوع C همچنین از Thunderbolt 3 حمایت می کنند که قابلتی برای انتقال دیتا با سرعتی فوق العاده بالا در محدوده 40 Gbps می باشد. اپل برای دستگاه جدید خود از کانکتور Lightning استفاده کرده و آن را به کانکتور USB  نوع C ترجیح می دهد اما متأسفانه با این کانکتور قادر به پشتیبانی از سرعت های Thunderbolt 3 نمی باشد.

 iPad Pro 9.7 inch

3. انعطاف پذیری در طراحی


    تبلت 9.7 اینچی iPad Pro می تواند با یک اتصال به کیبورد فلت به عنوان یک لپ تاپ به نظر برسد اما طراحی انعطاف پذیری مشابه با بسیاری از دستگاه های هیبریدی دارای سیستم عامل ویندوز را ندارد. در دستگاه هیبریدی ویندوزی، صفحه نمایش دستگاه جداشده، به عنوان یک تبلت بکاررفته و همچنین بسیاری از آن ها دارای کیبوردهای سیم دار هستند که هر زمان کاربران بخواهند، صفحه نمایش دستگاه را چرخانده و آن را به یک تبلت تبدیل می کنند. 

 iPad Pro 9.7 inch

4. قدرت پردازش     


   تبلت iPad Pro اپل از پردازنده A9X استفاده کرده و با استفاده از آن، عملکردی مشابه با PC را ارائه می نماید. اصولا اعتقاد بر این است که سریعترین CPU های اینتل Core i5 و i7 که در MacBook Air و بعضی از دستگاه های هیبریدی ویندوز نیز تعبیه شده اند، عملکردی بهتر از A9X که برمبنای معماری ARM کار می کند، دارند. پرسش اکثر خریداران این است که چرا نیاز به قدرت پردازش یک Core i7 برای اپلیکیشن های مناسب ویرایش تصویر و ویدئو هست.  

چرا آیپد پرو 9.7 اینچ را نمیتوان به عنوان لپ تاپ استفاده کرد؟

5. اپلیکیشن ها و رابط کاربری


   iPad جدید دارای رابط iOS بوده که مشابه با iPhone است. یک رابط کاربری ساده ممکن است برای کاربرانی که با محاسبات موبایل کار می کنند، راحت باشد اما برای کاربرانی که به انرژی زیادی احتیاج دارند، مناسب نیست. رابط iOS، کنترل خوبی را برای سیستم فابل، ذخیره سازی و اپلیکیشن هایی همانند Mac OS X یا کامپیوترهای Windows 10 پیشنهاد نمی کند.
   نسخه های مختلف اپلیکیشن هایی مانند مایکروسافت آفیس که در یک کامپیوتر کامل (معمولی) استفاده می شوند دارای مشخصه های بیشتری نسبت به ویرایش نرم افزاری موبایل می باشند. همچنین این نسخه ها  برای کاربران چند وظیفه ای (multitasking) و دارای سوئیچینگ بین اپلیکیشن ها برروی PC نیز کاربرد آسان تری دارند.     

منبع : PCWorld