بررسی آیفون SE اپل (iPhone SE): آیفونی کوچک با قیمت مناسب

نقد و بررسی 27 آذر 1397 علی مظفری

بررسی آیفون SE اپل (iPhone SE): آیفونی کوچک با قیمت مناسب

یکی از آیفون‌های خوب اپل که طرفداران گوشی‌های کوچک استقبال خوبی از آن به عمل آورده‌اند، آیفون SE است. آیفون SE در سال 2016 معرفی شد و به نوعی از ترکیب بدنه آیفون 5S و سخت افزار آیفون 6S تشکیل شده است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی آیفون SE اپل بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

معرفی آیفون SE اپل (Apple iPhone SE)

در ماه مارس (March) سال 2016 بود که شرکت اپل به صورت رسمی از آیفون SE رونمایی کرد و بدین ترتیب تمایل داشت آیفونی جدیدتر را برای آن دسته از کاربرانی عرضه کند که به گوشی‌های با صفحه نمایش بزرگ علاقه ندارند و آیفون‌های قبلی و کوچک‌تر اپل بیشتر مورد پسندشان بود. اپل سعی کرد با کوچک نگه داشتن ابعاد آیفون SE، سخت افزار آن را به روز کند و در همین راستا بدنه آیفون 5S را با سخت افزار آیفون 6S ترکیب کرد و نهایتا آیفون SE را به وجود آورد!

قیمت آیفون SE در مقایسه با قیمت گوشی‌های آیفون دیگر به نسبت کمتر است و این مسئله یکی از نقاط قوت اصلی آن محسوب می‌شود. در سمت مقابل گوشی قدرت عملکرد و سخت افزار خوبی دارد و این ترکیب سبب شده تا iPhone SE گزینه خرید مناسبی برای آن دسته از افرادی باشد که به دنبال خرید یک آیفون مقرون به صرفه‌تر، کوچک‌تر و با قدرت مناسب هستند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی آیفون SE اپل بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بهتر برایتان شرح دهیم.

 

بررسی آیفون SE اپل (iPhone SE): طراحی و ظاهر

همانطور که قبلا هم اشاره داشتیم اپل بدنه آیفون SE را دقیقاً مشابه با بدنه آیفون 5S در نظر گرفته است، یعنی هیچ نوآوری و تغییری در آن ایجاد نکرده و تقریباً عیناً بدنه آیفون 5S را در آن بکار برده که این مسئله در زمان معرفی iPhone SE از سوی خیلی از منتقدان مورد نقد قرار گرفته بود. بنابراین اگر آیفون 5S را در کنار آیفون SE قرار دهید، از نظر ظاهری تقریباً هیچ تفاوتی مابین آن‌ها وجود ندارد و حتی ابعاد بدنه آن‌ها و مکان دکمه‌های فیزیکی‌شان هم کاملاً یکسان و مشابه است. بدنه iPhone SE از آلومینیوم تشکیل شده و روی پنل جلوی آن با شیشه پوشانده می‌شود. ابعاد بدنه آن 7.6 در 58.6 در 123.8 میلیمتر بوده و دستگاه حدود 113 گرم وزن دارد. پس کاملاً مشخص است که با یک گوشی کوچک و اصطلاحاً کامپکت (Compact) رو به رو هستیم.

 

بررسی آیفون SE اپل (iPhone SE)

 

زمانی که از نمای رو به رو به آیفون مذکور نگاه کنید، متوجه سبک طراحی نسبتاً قدیمی آن خواهید شد. حاشیه‌های صفحه نمایش گوشی به ویژه در دو لبه فوقانی و زیرین ضخیم هستند و زیر صفحه نمایش دستگاه هم دکمه هوم دایره‌ای شکل آن نصب است که می‌تواند نقش اسکنر انگشت را هم ایفاء کند. در بررسی آیفون SE مشخص شد که اسکنر انگشت این گوشی عملکرد بسیار عالی و دقیقی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون 4 روش بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون

طبیعتاً مثل دیگر آیفون‌های اپل، آیفون SE هم از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی نمی‌کند و از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی نخواهد کرد. چهار گوشه قاب iPhone SE از نمای رو به رو و فوقانی کاملاً انحنادار هستند اما لبه‌های فریم گوشی که از نمای بغل قابل دید هستند تخت و صاف طراحی شده‌اند و دکمه‌های فیزیکی دستگاه هم بر روی آن‌ها نصب است. در قاب پشت آیفون مورد نظر هم لنز دوربین اصلی، چراغ فلش LED و لوگوی اپل به چشم می‌خورد.

 

بررسی آیفون SE اپل (iPhone SE)

 

بنابراین به طور کلی باید گفت که آیفون SE از نظر سبک طراحی و ظاهر خیلی گوشی به روزی نیست و حداقل از نظر ظاهر نمی‌تواند یک گوشی زیبا محسوب شود. اما از نظر کیفیت ساخت یک گوشی خوب و با دوام است، چون از بدنه آیفون 5S بهره می‌برد که ثابت کرده بود کیفیت و دوام مطلوبی دارد. شاید اگر اپل در ظاهر iPhone SE نسبت به iPhone 5S کمی تغییر ایجاد می‌کرد، همه چیز بهتر به نظر می‌رسید.

 

بررسی آیفون SE اپل (iPhone SE): صفحه نمایش

در این بخش از بررسی آیفون SE اپل می‌خواهیم صفحه نمایش این گوشی را مورد ارزیابی قرار دهید. آیفون اس ای اپل فقط برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که تمایل به بکارگیری گوشی‌های با نمایشگر کوچک دارند. صفحه نمایش این گوشی 4 اینچی و از نوع IPS LCD در نظر گرفته شده و رزولوشن 1136 در 640 پیکسل را ارائه می‌کند که به موجب آن تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 326 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. صفحه نمایش دستگاه تقریباً 60.8 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را احاطه کرده که به هیچ عنوان مقدار بالایی نیست و نسبت به گوشی‌های مدرن امروزی نا امید کننده به نظر می‌رسد. روی نمایشگر این گوشی هم توسط شیشه گوریلاگلس پوشانده شده اما اشاره‌ای به نسخه دقیق این شیشه به عمل نیامده، بنابراین توصیه می‌کنیم خیلی به این ویژگی آیفون SE اعتماد نکنید و حتماً روی صفحه نمایش آن یک گلس ال سی دی نصب کنید.

 

بررسی آیفون SE اپل (iPhone SE)

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اگر ویژگی‌های صفحه نمایش iPhone SE را با iPhone 5S مقایسه کنید باز هم هیچ تفاوتی مابین این دو پیدا نخواهید کرد! پس یعنی اپل صفحه نمایش آیفون اس ای را هم کاملاً مشابه با نمایشگر آیفون 5S در نظر گرفته است و هیچ تغییری در این زمینه ایجاد نکرده است که این مسئله هم می‌تواند کمی نا امید کننده باشد. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش گوشی چطور است؟ پیش از هر چیز باید گفت که حداقل از نظر ما صفحه نمایش 4 اینچی آیفون SE خیلی کوچک است و این مسئله در همان نگاه اول کمی ناراحت کننده به نظر می‌رسد. اگر از گوشی‌های مدرن و با صفحه نمایش بزرگ‌تر استفاده کرده باشید خیلی خوب این مسئله را درک خواهید کرد.

اما کیفیت محتوایی که در صفحه نمایش گوشی نشان داده می‌شود مطلوب و قابل قبول است. محتوای نمایشگر گوشی وضوح و کنتراست خوبی دارد و صفحه نمایش دستگاه از نظر تولید روشنایی هم مطلوب عمل می‌کند. برای اینکه بتوانید در محیط‌های باز و تحت تابش نور به طور کامل محتوای نمایشگر آیفون SE را ببینید، باید شدت روشنایی آن را روی 100 درصد تنظیم کنید. به طور کلی باید گفت که iPhone SE اپل از نظر صفحه نمایش کیفیت قابل قبولی دارد اما کوچک بودن نمایشگر آن را نمی‌توان به سادگی نادیده گرفت.

 

بررسی آیفون SE اپل (iPhone SE): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

 

بررسی آیفون SE اپل (iPhone SE)

 

سیستم عامل پیش فرضی که روی گوشی آیفون اس ای اپل نصب است iOS 9.3.2 خواهد بود که امکان ارتقاء آن به iOS 12.1 وجود دارد. بنابراین به لطف انحصاری بودن سیستم عامل آی او اس اپل با خرید آیفون SE همچنان می‌توانید از جدیدترین نسخه سیستم عامل iOS استفاده کنید. با توجه به اینکه iPhone SE از نظر سخت افزاری و پردازنده تقویت شده و پردازنده‌ای مشابه با پردازنده آیفون 6S در آن بکار رفته، طبیعتاً گوشی قدرت عملکرد مطلوبی خواهد داشت و این مسئله به روان‌تر شدن عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه هم کمک می‌کند. زمانی که در حال استفاده از آیفون SE هستید و در بخش‌های نرم افزاری مختلف آن پرسه می‌زنید هیچ لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد و عملکرد روان و بدون مشکل گوشی برایتان کاملاً ملموس خواهد بود. گوشی از نظر مولتی‌تسکینگ هم با توجه به رم 2 گیگابایتی که دارد خوب عمل می‌کند و مشکلی برایتان ایجاد نخواهد کرد. پس یکی از نقاط قوت گوشی آیفون SE اپل مربوط به امکان ارتقاء سیستم عامل آن به iOS 12.1 (جدیدترین نسخه سیستم عامل iOS) و همچنین روان بودن عملکرد بستر نرم افزاری گوشی می‌شود.

 

بررسی آیفون SE اپل (iPhone SE): پردازنده، رم و حافظه داخلی

تفاوتی که مابین آیفون SE اپل و آیفون 5S وجود دارد مربوط به این قسمت (پردازنده، رم و حافظه داخلی) می‌شود. در قلب این گوشی از تراشه A9 اپل استفاده شده که از لیتوگرافی 14 نانومتری و یک پردازنده مرکزی دو هسته‌ای با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز بهره می‌برد. این تراشه از پردازنده گرافیکی PowerVR GT7600 هم بهره‌مند است و رمی 2 گیگابایتی دارد. دستگاه از نظر حافظه داخلی هم شامل نسخه های 16، 32، 64 و 128 گیگابایتی می‌شود. بنابراین آیفون SE اپل از نظر پردازنده، رم حافظه داخلی دقیقاً مشابه با آیفون 6S طراحی شده و از یک بستر سخت افزاری کاملاً یکسان با iPhone 6S بهره می‌برد.

 

بررسی آیفون SE اپل (iPhone SE)

 

قدرت عملکرد آیفون SE مطلوب است و با آن حتی قادر به اجرای بازی‌های سنگین و HD هم خواهید بود، اما چون نمایشگر گوشی کوچک است اجرای بازی‌های HD در آن خیلی لذت ندارد. با این حال این مسئله دلیل بر این نمی‌شود که از قدرت عملکرد خوب iPhone SE چشم‌پوشی کنیم.

حالا وقتشه! اینو بخون انتقال اطلاعات واتس آپ از آیفون به اندروید و بالعکس

از آنجایی که گوشی صفحه نمایشی کوچک دارد، حتی در خیلی از موارد می‌تواند عملکردی بهتر از آیفون 6S داشته باشد چون منابع کمتری از پردازنده آن درگیر آنالیز محتوای صفحه نمایش و عوامل مرتبط با آن می‌شود. پس اگر آیفون SE را خریداری کنید، از نظر قدرت پردازشی و عملکرد با مشکل مواجه نخواهید شد. البته انتظار نداشته باشید که گوشی مذکور قدرت عملکردی مثل قدرت آیفون 8، آیفون 8 پلاس و سایر آیفون‌های جدیدتر اپل را داشته باشد.

 

بررسی آیفون SE اپل (iPhone SE): دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی که در آیفون SE اپل بکار رفته در واقع همان دوربین اصلی است که در آیفون 6S هم شاهد بکارگیری آن هستیم. یک لنز 12 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 که از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) و ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند به عنوان دوربین اصلی این گوشی در نظر گرفته شده است. اما در سمت مقابل دوربین سلفی دستگاه 1.2 مگاپیکسلی بوده و دیافراگم F/2.4 دارد و از قابلیت‌های تشخیص چهره، HDR و عکسبرداری پانوراما پشتیبانی به عمل می‌آورد. بنابراین دوربین سلفی گوشی با دوربین سلفی که در iPhone 6S بکار رفته تفاوت دارد، چون آیفون 6 اس اپل از دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی بهره می‌برد.

 

بررسی آیفون SE اپل (iPhone SE)

 

در بررسی آیفون SE مشخص شد که دوربین اصلی یا پشت این گوشی عملکرد قابل قبولی دارد و کیفیت آن در مقایسه با کیفیت دوربین گوشی‌هایی که امروزه به عنوان پرچمدار در بازار عرضه شده‌اند خیلی عالی نیست. با دوربین اصلی این گوشی می‌توانید عکس‌های خوبی را در محیط‌های با نور مناسب ضبط کنید اما در محیط‌های با نور کم با افت کیفیت عکسبرداری رو به رو می‌شوید. پس دوربین اصلی آیفون SE عملکرد نسبتاً خوب و قابل قبولی دارد. با توجه به اینکه دوربین سلفی این گوشی از لنزی 1.2 مگاپیکسلی تشکیل شده، خیلی انتظار زیادی از آن نداشتیم اما در بررسی آیفون SE مشخص شد که دوربین سلفی آن واقعا عملکرد خوبی دارد و عکس‌های سلفی با کیفیتی را ضبط می‌کند. عکس‌های سلفی که با دوربین 1.2 مگاپیکسلی iPhone SE ضبط می‌شوند به راحتی کیفیتی مشابه با کیفیت عکس‌های ضبط شده با دوربین های سلفی 5 مگاپیکسلی گوشی‌های دیگر را ارائه خواهد کرد.

 

بررسی آیفون SE اپل (Apple iPhone SE): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله بررسی آیفون SE در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در این گوشی بکار رفته یک باتری لیتیوم یونی جدانشدنی است که ظرفیت 1624 میلی آمپر ساعتی دارد. شاید تصور کنید که ظرفیت باتری این گوشی کم است اما همین ظرفیت کم به خوبی می‌تواند برای تامین انرژی مورد نیاز iPhone SE اپل کافی باشد، چون دستگاه از صفحه نمایشی کوچک بهره می‌برد و این مسئله منجر به کاهش انرژی مصرفی آن خواهد شد. در بررسی آیفون SE مشخص شد که با یک بار شارژ باتری این دستگاه و استفاده نرمال از آن می‌توان تقریباً تا 1.5 روز بدون مشکل از آن استفاده کرد و حتی در برخی شرایط تا 2 روز هم گوشی را مورد استفاده قرار داد. بنابراین با داشتن آیفون SE دیگر نیازی به حمل شارژر گوشی یا خرید پاوربانک نخواهید داشت. چون باتری دستگاه قدرت شارژدهی مناسبی دارد. متاسفانه این گوشی از قابلیت شارژ بیسیم و سریع پشتیبانی نمی‌کند و برای فول شارژ شدن باتری آن تقریباً چیزی در حدود 80 دقیقه صبر کنید.

 

بررسی آیفون SE اپل (iPhone SE)

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی آیفون SE اپل پرداختیم. این گوشی برای آن دسته از افرادی مناسب است که می‌خواهند آیفونی با قیمت مناسب و ابعاد کوچک خریداری کنند که قدرت عملکرد مطلوب و باتری مناسبی داشته باشد. برخی از اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف iPhone SE اپل طی دو دسته‌بندی در بخش زیر ارائه شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت خوب
  • وضوح خوب صفحه نمایش
  • پردازنده و رم خوب
  • روان بودن عملکرد بستر نرم افزاری
  • شارژدهی خوب باتری

 

نقاط ضعف:

  • کوچک بودن صفحه نمایش
  •