4 روش بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون

آموزش و ترفندها 18 اردیبهشت 1399 علی مظفری

4 روش بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون

اگر بنا به هر دلیل برخی از مخاطبین یا همان Contacts گوشی اپل آیفون شما حذف شدند نگران نباشید، چون بازیابی آن ها با استفاده از چند روش مختلف امکانپذیر خواهد بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به آموزش 4 روش بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون بپردازیم که طبیعتا در آیپدهای اپل هم قابل استفاده هستند. بنابراین توصیه داریم با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون : مقدمه

همه ما لیستی از مخاطبین را در گوشی خود ذخیره می‌کنیم که با مراجعه به بخش اختصاصی آن که اصطلاحا بخش Contactsنامیده می‌شود، به لیست مخاطبین ذخیره شده موبایل دسترسی خواهیم داشت. از طریق این بخش می‌توانید اطلاعات خاص هر یک از مخاطبین خود را تغییر داده یا نسبت به حذف آن ها یا اضافه کردن مخاطب جدید به این لیست اقدام کنید. اما اگر بنا هر دلیل به اشتباه مخاطب خاصی را از لیست مذکور آیفون خود حذف کنیم، آیا راهی برای بازیابی اطلاعات آن وجود دارد؟ به بیان دیگر بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون چطور امکانپذیر خواهد بود؟

خوشبختانه انجام این کار امکانپذیر است و شما به چهار روش مختلف قادر به بازیابی کردن مخاطبین گوشی اپل خود خواهید بود. بنابراین اگر مخاطب یا مخاطبینی را به دلیل سهل انگاری یا به اشتباه از گوشی آیفون خود حذف کرده‌اید، نگران نباشید چون امکان بازگرداندن اطلاعات آن ها وجود دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به آموزش 4 روش بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون بپردازیم که طبیعتا به صورت مشابه در آیپد های اپل هم قابل استفاده خواهند بود. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

روش اول: بازیابی مخاطبین از طریق آیکلود (iCloud)

بهترین روشی که می‌توانید از آن برای بازگرداندن مخاطبین حذف شده موبایل اپل خودتان استفاده کنید مربوط به بکارگیری سرویس iCloud می‌شود. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای استفاده از این روش باید اولا یک اپل آیدی (Apple ID) اختصاصی داخل گوشی اپل شما فعال بوده باشد و ثانیا شما به مشخصات آن اپل آیدی (ایمیل و رمز عبور) دسترسی داشته باشید. بدین ترتیب می‌توانید از طریق سرویس آیکلود وارد اکانت خود شده و مخاطبین حذف شده خودتان که قبلا در سرورهای ابری آیکلود بکاپی از آن ها تهیه شده را بازیابی کنید. مراحلی که باید بدین منظور طی شوند به شرح زیر هستند:

 

بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون

 

  • ابتدا آیفون خود را به یک شبکه اینترنت مناسب و پایداری وصل کنید و در صورت امکان یک ابزار تغییر IP را هم در آن فعال نمایید.
  • با کلیک بر روی این قسمت از طریق موبایل، تبلت یا کامپیوتر به سایت رسمی آیکلود مراجعه کنید.
  • مشخصات اپل آیدی فعال در گوشی خود را وارد کرده و در آن لاگین شوید.
  • گزینه Settings را مثل عکس فوق انتخاب نمایید.

 

بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون

 

  • از بین گزینه هایی که قابل انتخاب هستند، روی گزینه Restore Contacts کلیک کنید.
  • جدیدترین فایل بکاپی که در این لیست وجود دارد را انتخاب نمایید.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش مخفی کردن پیامک در آیفون و اندروید

چند دقیقه‌ای منتظر باشید تا همگام سازی اطلاعات و ریستور فایل بکاپ مخاطبین آیکلود در آیفون شما انجام گیرد. تکمیل این پروسه ممکن است چند دقیقه‌ای طول بکشد، بنابراین به گوشی خود زمان دهید. به همین سادگی قادر به بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون خواهید بود. دقت داشته باشید که در این روش مخاطبین گوشی دقیقا مطابق با مخاطبین فایل بکاپ انتخاب شده ریستور می‌شود و اگر بعد از تاریخ آن فایل بکاپ مخاطبی را در آیفون خودتان ذخیره کرده باشید، این مخاطب از لیست حذف می‌شود، اگرچه احتمال بروز این حالت و از دست رفتن اطلاعات مخاطبین به دلیل همگام سازی سریع اطلاعات آیکلود بسیار ناچیز است. پس سرویس آیکلود بهترین راه برای بازگرداندن مخاطبین حذف شده گوشی اپل را فراهم می‌کند.

 

روش دوم: بازیابی مخاطبین از بکاپ آیتیونز (iTunes)

با استفاده از برنامه آیتیونز هم می‌توانید مخاطبین حذف شده گوشی اپل آیفون خود را ریستور کنید. برای استفاده از این روش باید شما حتما قبلا آیفون خودتان را به کامپیوتری وصل کرده و از طریق برنامه آیتیونز از اطلاعات آیفون بکاپ تهیه کرده باشید، در غیر این صورت قادر به استفاده از این روش نخواهید بود. نکته بسیار مهم در این روش مربوط به ریستور شدن همه اطلاعات گوشی می‌شود! یعنی در این روش فقط لیست مخاطبین یا همان Contacts آیفون از فایل بکاپ ریستور نمی‌شود بلکه تمام اطلاعات آیفون ریستور خواهند شد و عملا یک فایل بکاپ جامع در گوشی اپل بازیابی می‌گردد. پس هر اطلاعاتی که بعد از تاریخ آن بکاپ در گوشی اضافه شده باشند در این روش از بین خواهند رفت. مراحلی که باید به منظور بازیابی مخاطبین گوشی اپل از طریق بکاپ آیتیونز طی شوند به شرح زیر هستند:

 

برگرداندن مخاطبین حذف شده آیفون

 

  • برنامه آیتیونز را در کامپیوتری که قبلا آیفون خود را به آن وصل کرده بودید و از اطلاعات آیفون بکاپ گرفته بودید اجرا کنید.
  • با کابل مناسب، آیفون را به کامپیوتر متصل کنید.
  • چند لحظه منتظر باشید تا آیفون توسط برنامه آیتیونز شناسایی شود. سپس روی آیکون آن کلیک کنید.
  • روی گزینه Restore Backup کلیک نمایید.
  • جدیدترین نسخه بکاپی که در لیست قابل انتخاب است را انتخاب نمایید.
  • روی گزینه Restore کلیک کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون عبور از پیغام Activate iPhone یا قفل آیکلود | Activation Lock

چند دقیقه منتظر بمانید تا ریستور فایل بکاپ انجام شود و گوشی اپل شما ریستارت گردد. در این شرایط بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون انجام خواهد شد. دقت داشته باشید که مخاطبین گوشی در این حالت دقیقا مطابق با مخاطبینی خواهند بود که در آن فایل بکاپ ریستور شده وجود داشته‌اند و اگر مخاطبینی را بعد از تاریخ آخرین بکاپ به گوشی اپل خود اضافه کرده باشید، از دستگاه حذف می‌شوند. برای مقابله با این مشکل می‌توانید قبل از ریستور فایل بکاپ، اطلاعات مخاطبینی که بعد از تاریخ بکاپ به گوشی اضافه شده بودند را در گوشه‌ای یادداشت کنید و بعد از ریستور فایل بکاپ آن ها را به صورت دستی در گوشی اضافه نمایید.

 

روش سوم: بازیابی مخاطبین از بکاپ آیکلود

با استفاده از بکاپ آیکلود هم قادر به بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون و آیپدهای اپل خواهید بود. برای اینکه امکان استفاده از این روش وجود داشته باشد هم شما باید یک اپل آیدی فعال در موبایلتان داشته باشید و اطلاعات آن هم در اختیارتان قرار داده شده باشد. همچنین باید قابلیت بکاپ گیری آیکلود هم در گوشی آیفون شما فعال بوده باشد و مطمئن باشید که از اطلاعات گوشی یک فایل بکاپ در سرویس آیکلود دارید، در غیر این صورت عملا استفاده از این روش امکانپذیر نخواهد بود. پس قبل از اینکه به استفاده از این روش بپردازید، مطمئن شوید که فایل بکاپی در آیکلود دارید که اطلاعات مخاطبین حذف شده شما در آن فایل ذخیره شده‌اند. بعد از اطمینان از این موضوع می‌توانید روش مورد نظر را استفاده کنید. دقت داشته باشید که در این روش باید تمام اطلاعات فعلی گوشی حذف شوند و سپس فایل بکاپ آیکلود در موبایل اپل ریستور گردد، بنابراین اطلاعات فعلی که در گوشی دارید را از دست می‌دهید و به اطلاعات تاریخ بکاپ آیکلود بازگردانده خواهید شد. مراحلی که برای استفاده از این روش باید طی شوند به شر زیر هستند:

نکته: اکیدا توصیه داریم قبل از استفاده از این روش و انجام آن، از اطلاعات فعلی گوشی اپل خود یک فایل بکاپ تهیه کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل و موفقیت آمیز نبودن بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون بتوانید آن فایل بکاپ را بازیابی کرده و حداقل وضعیت گوشی را به حالت فعلی بازگردانید. توصیه ما این است که بکاپ را از طریق آیتیونز تهیه کنید.

 

بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون

 

  • با انتخاب آیکون چرخ دنده به بخش Settings گوشی اپل خود بروید.
  • گزینه General را انتخاب کنید.
  • گزینه Reset را انتخاب نمایید.
  • گزینه Erase All Content and Settings را انتخاب کنید.
  • مجددا این گزینه را انتخاب و انجامش را تایید نمایید.

بدین ترتیب گوشی اپل شما ریستارت می‌شود و عملا فکتوری ریست (Factory Reset) خواهد شد. بعد از اینکه این پروسه با موفقیت انجام شود با مراحل راه اندازی اولیه آیفون یا اصطلاحا ستاپ (Set up) آن رو به رو می‌شوید. مراحل راه اندازی اولیه دستگاه را طی کنید و در مرحله‌ای که مربوط به ریستور اطلاعات گوشی می‌شود گزینه Restore From iCloud Backup را انتخاب نمایید.

 

بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون

 

جدیدترین فایل بکاپ آیکلود که احساس می‌کنید مخاطبین حذف شده گوشی اپل در آن واقع شده‌اند در این شرایط باید ریستور شود. دقت داشته باشید که بدین منظور حتما باید گوشی آیفون خودتان را به یک شبکه وای فای پایدار و پرسرعت متصل کنید که ترجیحا محدودیت حجمی دانلود دیتا نداشته باشد چون ممکن است در این مرحله حجم بالایی از اطلاعات توسط آیکلود دانلود و در گوشی ریستور شوند. بنابراین صبور باشید و اجازه دهید که این کار با موفقیت انجام گیرد و گوشی اپل آیفون شما بوت گردد. در این شرایط عملا بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون انجام شده است. این روش بازیابی مخاطبین گوشی اپل را فقط در شرایطی مورد استفاده قرار دهید که مطمئن هستید بکاپ آیکلود خوبی دارید که حاوی اطلاعات مخاطبین مورد نظر و حذف شده دستگاه می‌شوند.

 

روش چهارم: بازیابی مخاطبین با برنامه Dr.Fone

یکی دیگر از روش های خوبی که می‌توانید از آن به منظور بازگرداندن اطلاعات مخاطبین حذف شده موبایل اپل استفاده کنید مربوط به بکارگیری برنامه Dr.Fone می‌شود. این روش برخلاف روش های دیگر مشکلاتی از قبیل ریستور شدن بکاپ و محدودیت های آن ها را ندارد و به سادگی فقط امکان بازیابی مخاطبینی که به تازگی از حافظه آیفون حذف شده باشند را ممکن می‌شود. تنها مشکل این روش مربوط به درصد نه چندان بالای موفقیت آن می‌شود، با این حال به دلیل بی‌خطر بودن بکارگیری این روش توصیه داریم حتما از آن استفاده کنید. اما چطور با برنامه Dr.Fone بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون را انجام دهیم؟ بدین منظور کافیست مراحلی که در ادامه شرح داده شده‌اند را طی کنید:

 

بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون

 

  • ابتدا با کلیک بر روی این قسمت به صفحه دانلود برنامه Dr.Fone بروید و جدیدترین نسخه آن را دانلود کرده و روی کامپیوتر خود نصب کنید.
  • آیفون خود را با استفاده از کابل مناسب به کامپیوتر وصل نمایید.
  • برنامه Dr.Fone را اجرا کنید و روی گزینه Data Recovery کلیک نمایید تا وارد حالت بازیابی اطلاعات شوید.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش بکاپ و ریستور آیفون با آیتیونز (iTunes) و آیکلود (iCloud)

 

بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون

 

  • در صفحه‌ای که مشابه با عکس فوق است، اطلاعاتی که می‌خواهید بازیابی شوند را انتخاب کنید. از آنجایی که هدف شما بازیابی مخاطبینی است که به تازگی از گوشی اپ حذف شده‌اند، تیک گزینه Contacts را بزنید و مابقی گزینه ها را در حالت بدون تیک باقی بگذارید.
  • روی گزینه Start Scan کلیک کنید.
  • چند دقیقه منتظر باشید تا برنامه اقدامت لازم را انجام دهد و لیست مخاطبین قابل بازیابی را ارائه کند.

 

بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون

 

  • مخاطبینی که می‌خواهید اطلاعات آن ها بازیابی شود را از لیست انتخاب کرده و سپس روی گزینه Restore to Device کلیک کنید.

به همین سادگی با استفاده از نرم افزار Dr.Fone هم قادر به بازگرداندن اطلاعات مخاطبین گوشی اپل خواهید بود. در نظر داشته باشید که این روش منجر به پاک شدن دیگر اطلاعات جدید گوشی نمی‌شوند چون عملا در آن ریستور بکاپی صورت نمی‌پذیرد. بنابراین این روش می‌توانید گزینه خوبی برای تست کردن باشد، اما همانطور که گفتیم شانس موفقیت آن خیلی زیاد نیست.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی و آموزش 4 روش برای بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون و آیپد های اپل پرداختیم. هر یک از این روش ها مزیت ها و معایب مختص خودشان را دارند، اما بدون شک اولین رویکرد که مربوط به بازیابی لیست مخاطبین از طریق پنل سایت آیکلود می‌شود و همچنین روش آخر که مربوط به بکارگیری برنامه Dr.Fone بود می‌توانند بهترین گزینه های پیش رو باشد. دو روش دوم و سوم هم ضریب موفقیت بالایی دارند اما منجر به از دست رفتن برخی اطلاعات گوشی خواهند شد. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.