بررسی پردازنده Intel Core i3 8100: چهار هسته‌ واقعی

نقد و بررسی 24 مهر 1397 علی مظفری

بررسی پردازنده Intel Core i3 8100: چهار هسته‌ واقعی

پردازنده‌ی Core i3 8100 اینتل یکی از جدیدترین تراشه‌های سری هشتم این کمپانی موسوم به سری Coffee Lake است. این گروه از پردازنده‌ها در یک دهه‌ی اخیر بیشترین پیشرفت را در بین تراشه‌های اینتل داشته‌اند. با نقد و بررسی تخصصی این پردازنده همراه ما باشید.

کمپانی آمریکایی اینتل بزرگترین تولیدکننده‌ی پردازنده‌‌های کامپیوتری در دنیا است که از سال‌های دور توانسته با پشت سر گذاشتن AMD به عنوان اصلی‌ترین رقیب خود، در رتبه‌ی برترین تامین‌کننده‌ی پردازنده‌ی کامپیوترهای شخصی تکیه بزند.

هر ساله نسل جدید از پردازنده‌های اینتل (Intel) با کدنام مشخصی روانه‌ی بازار می‌شود که نشان از معماری و عملکرد آن دارد. برای مثال می‌توان به معماری‌هایی چون کافی‌ لیک (Coffee Lakeکبی لیک (Kaby Lake اسکای لیک (Skylake)، هزول (Haswell) یا برادول (Broadwel) اشاره کرد.

البته در ادامه‌ی شماره مدل تراشه‌های اینتل معمولا حروفی دیده می‌شود که به میزان قدرت یا مصرف آن‌ها اشاره دارد. البته نکات فنی دیگری از شماره مدل پردازنده‌های اینتل نیز به دست می‌آید.

به عنوان مثال در پردازنده‌های لپ‌تاپ حرف U نشان‌دهنده‌ی پردازنده‌های کم‌مصرف یا حروف HQ نمایش‌دهنده‌ی پردازنده‌های قدرتمند و پرچمدار اینتل است. این پردازنده‌ها فرکانس کاری متفاوتی دارند و از تکنولوژی‌های مختلفی بهره می‌برند.

پردازنده‌‌های سری کافی لیک جدیدترین تراشه‌های کمپانی اینتل هستند که با توجه به تاخیر صورت گرفته در معرفی پردازنده‌های 10 نانومتری این کمپانی، یک بار دیگر با همان لیتوگرافی 14 نانومتری تولید شده‌اند.

اما طی 10 سال گذشته شاید بیشتر پیشرفتی که در پردازنده‌های اینتل شاهد بودیم روی سری Coffee Lake رخ داده باشد. در این سری از پردازنده‌ها پشتیبانی از فناوری Hyper Threading کنار گذاشته شده و دو هسته‌ی پردازشی واقعی به هر کدام از تراشه‌های اینتل اضافه شده است.

از این رو بیشترین منفعت نصیب پردازنده‌های Core i3 شده است که حالا به جای دو هسته‌ی پردازشی، از چهار هسته‌ بهره می‌برند و در نتیجه قدرت پردازش و عملکرد آنها به مراتب بهتر شده است.

همچون نسل قبلی، CPU جدید و ارزان قیمت Core i3 8100 از سوکت LGA 1151 پشتیبانی می‌کند. از آنجایی که این پردازنده نسبت به نسل قبلی خود، یعنی پردازنده‌ی Core i3 7100 اختلاف قیمت کمی دارد، می‌تواند ارزش خرید بالایی داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این CPU با بررسی پردازنده‌ی Core i3 8100 اینتل همراه ما باشید. این پردازنده جزو میکروپروسسورهای دسکتاپ اینتل با معماری x86-64 است که سال 2018 معرفی شده است.

 

ویژگی‌های فنی Core i3 8100 اینتل

 

پردازنده اینتل core i3 8100

 

پردازنده‌ی Core i3 8100 اینتل جزو تراشه‌های ارزان قیمت نسل هشتمی این کمپانی به شمار می‌رود که برای اولین بار در کنار پردازنده‌های 6 هسته‌ای Core i5, i7 و Core i9 اینتل معرفی شد. روی کاغذ باید تراشه‌ی کور آی 3 8100 را با پردازنده‌های Core i5 کبی لیک برابر بدانیم که ویژگی مثبت آن قیمت کمتر است.

از آنجایی که کمپانی AMD با سری پردازنده‌های چهار هسته‌ای و جدید Ryzen 3 سعی در تصاحب سهم بیشتری از بازار داشت، ارتقای صورت گرفته در نسل هشتم پردازنده‌های Intel کاملا ضروری به نظر می‌رسید. از این رو CPU اینتل Core i3 8100 یک بار دیگر با خیال راحت جلوتر از پردازنده‌ی اِی‌اِم‌دی قرار می‌گیرد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GE63 | گیمینگ قدرتمند و جمع‌و‌جور!

همین ارتقای صورت گرفته در نسل جدید سی پی یو کافی لیک اینتل باعث شد تا AMD ناچار شود بهای پردازنده‌های Ryzen 5 و Ryzen 7 را کاهش دهد.

توان حرارتی سی پی یو کور آی 3 8100 اینتل 65 وات است و و می‌تواند تا 64 گیگابایت رم DDR4 دو کاناله با باس 2400 مگاهرتز را پشتیبانی کند. از نظر توان حرارتی نسبت به Core i3 7100 شاهد بهبود خوبی هستیم.

پردازنده‌ی Core i3 8100 اینتل از چهار هسته‌ی پردازشی با فرکانس کاری 3.6 گیگاهرتز و حافظه‌ی کش 6 مگابایت بهره می‌برد که در این بخش نیز عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی خود دارد. در مشخصات پردازنده‌ی Core i3 8100 اینتل به تعداد ترانزیستورهای آن اشاره نشده است.

این پردازنده‌ با اینکه از سری تراشه‌های اقتصادی اینتل به شمار می‌رود، ولی به سادگی از عهده‌ی کارهای روزانه و عادی بر می‌آید و با توجه به دیگر سخت‌افزاری که در کنار این پردازنده قرار می‌گیرد، می‌توانید برای اجرای نرم‌افزارهای ویرایش تصویر نیز روی آن حساب کنید.

از دیگر ویژگی‌های جذاب این پردازنده می‌توان به تکنولوژی بهینه‌شده‌ی Speed Shift برای تنظیم پویا و داینامیک کلاک پردازنده و پشتیبانی از فناوری Optane روی برخی از درایو‌های SSD اشاره کرد.

 

معماری و فناوری ساخت

 

پردازنده کور آی 3 8100 اینتل

 

از آنجایی که کمپانی اینتل نتوانست پردازنده‌های 10 نانومتری کانن لیک (Cannon Lake) خود را به موقع معرفی کند، یک بار دیگر سراغ لیتوگرافی 14 نانومتری رفته است. اما با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته این بار فناوری ساخت خود را 14 nm++ نام‌گذاری کرده است.

کمپانی اینتل توانسته با حفظ ابعاد پردازنده‌ی خود نسبت به نسل قبلی از ترانزیستورهای بیشتر و معماری جدیدتری در سری کافی لیک بهره بگیرد که از این رو عملکرد تراشه‌های نسل هشتم نسبت به نسل هفتم بهتر شده و مصرف آنها نیز پایین‌تر آمده است.

برای انتخاب یک پردازنده تنها نمی‌توان به تعداد فرکانس کاری آن توجه کرد و باید به تعداد هسته‌ی پردازشی، میزان مصرف انرژی، معماری و سری ساخت آن نیز دقت کرد. سرعت عملکرد پردازنده‌ی Intel Core i3 8100 نسبت به نسل قبل تا 34 درصد در پردازش‌های چند هسته‌ای بیشتر شده است.

با اینکه سی پی یو Core i3 8100 اینتل جزو تراشه‌های رده‌پایین و ارزان قیمت قرار می‌گیرد ولی قدرت پردازشی آن از نمونه‌های میان‌رده‌ی نسل قبل سری Core i5 کبی لیک و حتی پردازنده‌های کم‌مصرف Core i7 بیشتر است. حداکثر پهنای باند این تراشه 37.5 گیگابیت بر ثانیه است.

 

مشخصات پردازنده اینتل core i3 8100

بنچمارک پردازنده اینتل core i3 8100

 

پردازنده‌ی اینتل کور آی 3 8100 از سوکت LGA 1151 پشتیبانی می‌کند. براین اساس باید از مادربورد هایی (Motherboard) استفاده کنید که از این سوکت پشتیبانی می‌کنند و تاریخ عرضه‌ی آن‌ها بعد از زمان تولید پردازنده‌ی اینتل باشد.

یکی از نکات مهمی که هنگام خرید مادربورد برای پردازنده‌ی کور آی 3 8100 اینتل باید به آن توجه کنید این است که مادربورد مورد نظر حتما باید از چیپست Z370 پشتیبانی کند. با خرید چنین مادربوردی در آینده می‌توانید از پردازنده‌های قوی‌تر مانند Core i3 8700 نیز استفاده کنید.

 

پردازنده‌ی گرافیکی Intel UHD 630

 

Intel Core i3 8100

 

پردازنده‌ی Core i3 8100 اینتل از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Intel UHD 630 بهره می‌برد که نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت اندکی داشته است. بسیاری از کاربران نیازی به کارهای گرافیکی سنگین ندارند و خبر خوب برای این خریداران این است که به لطف پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع این پردازنده، از خرید یک کارت گرافیک مجزا بی‌نیاز می‌شوند.

مشخصات فنی این پردازنده‌ی گرافیکی با نسل قبلی Intel HD 630 که روی تراشه‌های سری کبی لیک به کار گرفته شده بود تفاوت زیادی ندارد و تنها عملکرد و سرعت آن بهبود یافته است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی رم Team Group T-Force XCALIBUR RGB 16GB: قدرتمند و زیبا

پردازنده‌ی گرافیکی Intel UHD 630 از OpenGL 4.4 و DirectX 12 پشتیبانی می‌کند. در پردازنده‌ی Core i3 8100 اینتل از یک سیستم رمزگشایی جدید برای ویدیوهای 4K استفاده شده است که باعث می‌شود تصاویری با این کیفیت سریع‌تر پردازش شوند.

 

نرم افزار

 

نرم افزار پردازنده اینتل Core i3 8100

 

پردازنده‌‌ی Core i3 8100 تنها از جدیدترین نسخه‌ی سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می‌کند و از این رو کاربران برای استفاده‌ی بهتر از سیستم خود حتما باید از ویندوز 10 استفاده کنند.

اگر بودجه‌ی شما برای خرید سیستم مجهز به پردازنده‌ی کور آی 3 8100 کافی است باید خیال‌تان را از هر جهت راحت کنیم. چرا که این CPU به راحتی از عهده‌ی کارهای روزانه چون وب‌گردی، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، اجرای نرم‌افزارهای مالی، بسته‌ی آفیس و ویرایش عکس بر می‌آید.

البته به کمک چهار هسته‌ی پردازشی و پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Intel UHD 630 نیز می‌توانید برخی نرم‌افزارهای مهندسی یا ویرایش فیلم را نیز به کمک پردازنده‌ی Core i3 8100 اینتل اجرا کنید.

اگر از بازی‌های ورزشی مانند سری FIFA یا PES لذت می‌برید و از طرفداران بازی‌های جنگی و تیراندازی هستید، باید بگوییم اگر گرافیک بازی را روی متوسط قرار دهید و یک کارت گرافیک خوب داشته باشید، راحت می‌توانید خیلی از بازی‌ها را اجرا کنید.

سخن پایانی

بی‌تردید پردازنده‌ی سیستم‌های کامپیوتری به عنوان قلب تپنده و هسته‌ی اصلی در پردازش مرکزی یکی از مهمترین قطعات به شمار می‌رود. از این رو کمپانی‌های مختلف تلاش می‌کنند بسته به بازار هدف و نوع کاربری خریداران، تراشه‌های خود را طراحی و روانه‌ی بازار کنند.

کمپانی آمریکایی اینتل بزرگترین و یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان CPU و SOC (سیستم روی یک چیپ) در دنیا است که به خوبی می‌داند چگونه نسل به نسل تراشه‌های خود را دستخوش تغییراتی کند که رضایت کاربران را در پی داشته باشد.

کاربران زیادی در محدوده‌ی خریدارانی با بودجه های اقتصادی قرار دارند که می‌خواهند سیستم کامپیوتری آنها علاوه بر انجام سریع کارهای روزانه، در اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی و مهندسی نیز همراه آن‌ها باشد.

پردازنده‌ی Core i3 8100 اینتل از سری کافی لیک یکی از بهترین پیشنهاداتی است که می‌توان به این نوع از کاربران ارائه کرد. پردازنده‌ای چهار هسته‌ای با فرکانس کاری 3.6 گیگاهرتز که به خوبی نیاز کاربران پایین‌رده و میان‌رده را پاسخ می‌دهد.

این تراشه از یک پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Intel UHD 630 نیز بهره می‌برد که در کارهای گرافیکی، اجرای نرم‌افزارهای ویرایش عکس، تماشای ویدیوهای 4K و حتی اجرای بازی‌هایی چون FIFA 17 البته با گرافیک متوسط به کمک شما می‌آید.

اگر دنبال پردازنده‌ای هستید که در ازای هزینه‌ی پرداختی با توجه به نیازهای شما در بین محصولات اقتصادی، ارزشی فراتر از انتظار به شما ارائه کند، Core i3 8100 اینتل می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

پردازنده‌ی Core i3 8100 اینتل با توجه به چهار هسته‌ی پردازشی قوی با فرکانس کاری 3.6 گیگاهرتز و بهره‌گیری از پردازنده‌ی گرافیکی Intel UHD 630 یکی از بهترین گزینه‌های خرید در بین تراشه‌های ارزان‌ قیمت بازار است که کارایی بسیار خوبی دارد.