نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i3-10100

نقد و بررسی 09 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i3-10100

افزایش قابل توجه قیمت سخت افزار در سال‌های اخیر سبب شده تا کاربران بسیاری به سمت محصولات باکیفیت میان رده روی بیاورند. در این میان قیمت پردازنده نیز، همچون سایر سخت افزار، افزایش قیمت چشم گیری داشته و همین موضوع سبب شده تا شرکت‌های سازنده CPU همچون اینتل و AMD به فکر ساخت قطعاتی با عملکرد راضی کننده و قیمت مناسب بیفتند. پردازنده اینتل کامیت لیک Core i3-10100 را می‌توان یکی از بهترین پردازنده‌های میان رده موجود در بازار دانست که با داشتن قیمتی بسیار مناسب، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده است. جالب است بدانید که این پردازنده به راحتی توانسته از پس بازی‌هایی همچون Fortnite، Apex، GTA V و... برآید و نظر کاربران گرافیست بسیاری را نیز به خود جلب کند. اگر به دنبال خرید یک پردازنده اقتصادی از جدیدترین نسل پردازنده‌های اینتل، با عملکردی قابل قبول هستید، حتما در ادامه با فروشگاه اینترنتی هدف در نقد و بررسی پردازنده Intel core i3-10100 همراه باشید. در این نقد و بررسی شما را با یکی از بهترین پردازنده‌های با مبلغ کمتر از 4 میلیون تومان در بازار ایران آشنا خواهیم کرد، که در میدان عمل، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i3-10100 : نسخه TRAY یا BOX؟

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل core i3-100

 

لازم دانستیم که پیش از هرچیز، تفاوت دو نسخه باکس و ترِی را برای شما روشن کنیم؛ چراکه این نقد و بررسی، در برگیرنده هر دو نسخه این پردازنده یعنی :

نسخه با جعبه (BOX) پردازنده اینتل Core i3-10100 و

نسخه بدون جعبه (TRAY) پردازنده اینتل Core i3-10100 می‌باشد.

پیش از هرچیز باید بدانید که بر اساس گفته‌های کمپانی اینتل، در ساخت و پردازش هر دونسخه از یک متریال استفاده شده و چه نسخه باکس، و چه نسخه تری دارای خط تولید یکسانی هستند. تفاوت این دو نسخه مربوط به بخش بسته بندی و اسمبل کارخانه اینتل می‌شود. در این بخش نسخه‌های باکس به یک فن مجهز می‌شوند و در یک جعبه مکعبی قرار می‌گیرند. اما در طرف دیگر پردازنده‌های سری تری بدون فن و بدون جعبه، در یک شیلد با تعداد مشخصی کنار هم قرار می‌گیرند. به عنوان مثال هر شیلد حاوی 50 چیپ پردازنده تری می‌باشد که به عمده فروشی‌ها و سایر متقاضیان ارسال می‌شود. تفاوت دیگر نسخه باکس و تری که محدود به ایران می‌باشد؛ به گارانتی این دونسخه برمی‌گردد. در ایران نسخه باکس بدون گارانتی بوده و نسخه تری با گارانتی زمان دار عرضه می‌شود. هرچند که ما در فروشگاه اینترنتی هدف، برای کسب رضایت شما کاربر گرامی، نسخه باکس پردازنده اینتل Core i3-10100 را نیز با یک هفته ضمانت ارائه می‌کنیم. اکنون که با تنها تفاوت این دونسخه آشنا شدید؛ وقت آن رسیده که به سراغ بررسی فنی این پردازنده میان رده کمپانی اینتل برویم.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i3-10100 : توان پردازشی

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل core i3-100

 

برای اینکه بتوانیم شما را با توان پردازشی پردازنده اینتل کامیت لیک Core i3-10100 آشنا کنیم در ابتدا لازم است با برخی از اصطلاحات و استانداردها آشنا شوید.

لیتوگرافی : این عبارت به زبان ساده، نشان دهنده فاصله میان هر یک از ترانزیستورهای به کار رفته در صفحه مدار (Board) پردازنده است که بر حسب نانومتر بیان می‌شود و هرچه مقدار آن کمتر باشد، نشان از توان پردازشی بالاتر پردازنده دارد. لیتوگرافی پردازنده Intel Core i3-10100 از نوع 14 نانومتری می‌باشد که برای یک پردازنده میان رده مقدار مناسبی است.

نسل پردازنده : اولین عدد، پس از خط فاصله در نام پردازنده‌های اینتل (Intel)، نسل پردازنده را تعیین می‌کند. نسل‌های مختلف پردازشی نام‌های متفاوتی دارند؛ همچون پردازنده‌ اینتل Core i3-10100 که همان طور که از نامش مشخص است از نسل 10 بوده و به نسل کامیت لیک (Comet lake) معروف است. با بالاتر رفتن نسل پردازنده می‌توان نتیجه گرفت که پردازنده مدرن‌تر بوده و در نتیجه لیتوگرافی کوچک‌تری دارد و از توان پردازشی بالاتری برخوردار است.

تا اینجا دانستیم که پردازنده Intel Core i3-10100 یک پردازنده از نسل 10 با معماری 14 نانومتری است. این پردازنده از 4 هسته پردازشی بهره می‌برد که هر کدام در هر لحظه قادرند یک عملیات پردازشی را اجرا کرده و تحلیل کنند. فرکانس کاری پردازنده اینتل Core i3-10100 در حالت پایه 3.6 گیگاهرتز عنوان شده است که به دلیل پشتیبانی این پردازنده از تکنولوژی intel turbo boost 2 این فرکانس به 4.3 گیگاهرتز افزایش خواهد یافت. این قابلیت در زمانی که فشار پردازشی وارد شده به سیستم رومیزی شما بالا می‌رود فعال خواهد شد و پردازنده تلاش می‌کند تا با ارائه حداکثر توان قابل ارائه خود، به کمک شما بیاید. نکته‌ای که در زمان خرید پردازنده Intel Core i3-10100 باید بسیار به آن توجه داشته باشید؛ این است که این پردازنده نسل ده اینتل از سوکت LGA 1200 برای اتصال به مادربورد استفاده می‌کند؛ به همین دلیل باید حتما توجه داشته که مادربورد شما از این پردازنده پشتیبانی کند. عدم هماهنگی پردازنده با مادربرد موجب می‌شود که شما قادر به استفاده از پردازنده خود نباشید و نهایتا مجبور به تعویض یکی از قطعات شوید.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه و راهنمای خرید:پردازنده اینتل بهتراست یا AMD؟

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i3-10100 : توان پشتیبانی

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل core i3-100

 

همان طور که احتمالا پیش از این نیز میدانستید؛ مقدار حافظه RAM قابل استفاده بر روی هر سیستم رومیزی، علاوه بر ظرفیت مادربورد به توان پشتیبانی پردازنده نیز وابسته است. پردازنده Intel Core i3-10100 قادر به پشتیبانی از اخرین نسل کلاس حافظه‌های Ram یعنی DDR4 می‌باشد و قادر است که از حداکثر 128 گیگابایت حافظه RAM با حداکثر فرکانس کاری 2400 مگاهرتز بهره گیری نماید.

خوشبختانه این پردازنده از سری کامیت لیک، به یک چیپ گرافیک مجتمع نیز مجهز شده است که موجب می‌شود کاربرانی که علاقه‌ای به گیمینگ و یا کارهای گرافیکی سنگین ندارند؛ از خرید کارت گرافیک بی‌نیاز شوند. این پردازنده گرافیکی UHD 630 اینتل نام دارد که فرکانس پایه آن برابر با 350 مگاهرتز بوده و در حالت توربو به 1.10 گیگاهرتز افزایش می‌یابد. این گرافیک مجتمع عملکرد خیره کننده‌ای دارد و قادر به پخش تصاویر با رزولوشن 4K و نرخ نوسازی 60 هرتز می‌باشد که عملا برای هر کاربری که تصمیم به گیمینگ ندارد؛ راضی کننده خواهد بود. پشتیبانی از دایرکت X ورژن 12 و پخش همزمان بر روی 3 مانیتور مجزا، بخش دیگری از توانایی‌های چیپ پردازش گرافیکی اینتل UHD 630 می‌باشد.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i3-10100 : بنچمارک

 

با خواندن بخش‌های قبلی این مقاله اطلاعات جامعی را در رابطه با پردازنده Intel Core i3-10100 به دست آوردید؛ اما در این بخش به بررسی بنچمارک‌های این پردازنده و مقایسه آن با سایر پردازنده‌های شرکت اینتل و همچنین پردازنده‌های برند AMD خواهیم پرداخت که در زمان تصمیم گیری برای خرید پردازنده Intel Core i3-10100 بسیار به شما کمک خواهد کرد. در این بررسی از برترین سایت‌ها و نرم افزارهای مناسب جهت ارائه بنچمارک، همچون CPU-Z، Cinebench، بلندر و در نهایت 3D Mark کمک گرفته‌ایم. در ادامه جزئیات هر بنچمارک خدمت شما ارائه شده است.

 

بنچمارک Blender 2.79

نرم افزار بلندر یکی از آشناترین نرم افزار‌ها برای گرافیست‌ها و 3D کاران به شمار می‌آید که عملکرد آن رابطه بسیار زیادی با قدرت پردازنده دارد. در این قسمت از بررسی بنچمارک‌های پردازنده اینتل Core i3-10100 به سراغ بنچ بلندر ورژن 2.79 خواهیم رفت.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل core i3-100

 

بنچمارکی که ما از این پردازنده تهیه کردیم؛ مربوط به رندرینگ یک جسم 3 بعدی در این نرم افزار می‌باشد. معیار این بنچمارک بر اساس مدت زمان رندرینگ بوده و مقدار کمتر نشان دهنده عملکرد بهتر می‌باشد. همانطور که می‌بینید، این پردازنده عملکردی بسیار نزدیک به دیگر پردازنده اینتل، یعنی Core i5-9400F دارد و با فاصله بسیار، از پردازنده رایزن 5، جلو می‌باشد.

 

بنچمارک (3DMark (time spy

پس از بررسی بنچمارک مورد علاقه 3D کاران، اکنون به بنچمارک طرفداران بازی‌های رایانه‌ای و گیمرها رسیدیم. نکته‌ای که درباره این بنچمارک لازم است بدانید این است که ما از آزمون Time Spy برای بررسی پردازنده Intel Core i3-10100 استفاده کردیم که تنها بر روی DirectX 12 تمرکز دارد؛ یعنی در این بنچمارک تمامی تست‌ها بر روی ویندوز 10 اجرا شده است چراکه این نسخه از دایرکت ایکس، بر روی ویندوزهای قبلی قادر به نصب و اجرا شدن نیست.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل core i3-100

 

در این بنچمارک هم مثل، بنچمارک بلندر، این پردازنده اینتلی توانسته به خوبی رقیب قدیمی خود یعنی AMD را کنار بزند و با امتیاز بالاتر نسبت به پردازنده‌های همرده خود، جایگاه بالاتری را کسب کند. نکته جالب در این قسمت این است که، پردازنده Core i5-9400F در این مرحله فاصله بیشتری از پردازنده امروز ما، یعنی Core i3-10100 گرفته است و توانسته اختلاف را بیشتر کند.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی: کدام پردازنده لپ‌تاپ مناسب شما است؟

 

بنچمارک LibreOffice

پس از اینکه متوجه شدیم، حجم زیادی از کاربران وبسایت ما از طرفداران سیستم عامل لینوکس هستند؛ تصمیم گرفتیم بنچمارکی از این پردازنده در سیستم عامل لینوکس را هم منتشر کنیم. لیبره آفیس، نرم افزاری معادل مایکروسافت آفیس، برای کاربران لینوکس می‌باشد. در این بنچمارک ما 20 سند با فرمت docs. را، می‌خواهیم به PDF. تبدیل کنیم. همانطور که حدس میزنید معیار این بنچمارک بر حسب زمان بوده و مقدار کمتر، نشان دهنده برتری است.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل core i3-100

 

خوشبختانه این پردازنده اینتل در سیستم عامل لینوکس هم عملکرد راضی کننده‌ای دارد و می‌تواند این قشر از کاربران سخت پسند را نیز قانع کند. چنانچه از کاربران حرفه‌ای این سیستم عامل هستید، مطمئن باشید که با این پردازنده می‌توانید سیستم رومیزی بسیار ارزنده‌ای تهیه کنید.

 

سخن پایانی :

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل core i3-100

 

بی‌تردید پردازنده سیستم‌های کامپیوتری به عنوان قلب تپنده و واحد پردازش عملکرد منطقی سیستم، یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در هر سیستم کامپیوتری محسوب می‌شود. از این رو کمپانی‌های مختلف تلاش می‌کنند بسته به بازار هدف و نوع کاربری خریداران، تراشه‌های خود را طراحی و روانه‌ی بازار کنند. کمپانی آمریکایی اینتل یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین تولیدکنندگان CPU در دنیا محسوب می‌شود که به خوبی می‌داند چگونه نسل به نسل تراشه‌های خود را دستخوش تغییراتی کند که رضایت کاربران را در پی داشته باشد.

پردازنده Intel Core i3-10100 را می‌توان یکی از بهترین پردازنده‌های میان رده تولیدشده به وسیله این شرکت دانست، که در بازار ایران نیز مورد استقبال کاربران بسیاری قرار گرفته است. این پردازنده 4 هسته‌ای که با معماری 14 نانومتری ساخته شده و در مجموعه پردازنده‌های نسل دهم اینتل (Comet Lake) جای گرفته است؛ از قیمت بسیار رقابتی بهره مند می‌باشد؛ به شکلی که می‌توان قیمت پردازنده Intel Core i3-10100 را یکی از نقاط قوت آن دانست. اگر تصمیم به خرید یک پردازنده میان رده با قیمتی باصرفه و عملکردی قابل قبول گرفته‌اید؛ قطعا خرید پردازنده اینتل Core i3-10100 می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای شما باشد.

 

نقاط قوت :

  • قیمت فوق العاده باصرفه
  • بهره مندی از چیپ پردازش گرافیکی مجتمع با مدار
  • پشتیبانی از تکنولوژی Intel turbo boost 2
  • برخورداری از 4 هسته پردازشی
  • لیتوگرافی 14 نانومتری

نقاط ضعف :

  • عدم بهره مندی از تکنولوژی Turbo Boost 3