بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ : میان رده‌ اما فوق‌العاده با کیفیت!

نقد و بررسی 31 تیر 1402 علی مظفری

بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ : میان رده‌ اما فوق‌العاده با کیفیت!

اگر تمایل به خرید یک گوشی میان رده اما بسیار با کیفیت دارید که قیمت نجومی نداشته باشد، شک نکنید گلکسی A8 استار سامسونگ (Samsung Galaxy A8 Star) یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان خواهد بود. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی Galaxy A8 Star بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را خدمتتان عنوان کنیم.

 

معرفی Samsung Galaxy A8 Star (گلکسی A8 استار سامسونگ)

در ماه ژوئن (June) سال 2018 شرکت سامسونگ به طور رسمی از گوشی هوشمند گلکسی A8 استار رونمایی کرد. گوشی‌های سری گلکسی A سامسونگ عموماً محصولات "میان رده رو به بالا " هستند یعنی کیفیتی مابین پرچمداران اندرویدی (سری گوشی‌های گلکسی S) و گوشی‌های اندرویدی میان رده (سری گوشی های گلکسی J) سامسونگ را به همراه دارد. گوشی Galaxy A8 Star هم از این موضوع مستثنی نیست و یک گوشی "میان رده رو به بالا" محسوب می‌شود.

قیمت Galaxy A8 Star سامسونگ در میان قیمت گوشی‌های سامسونگ به قدری بالا نیست که شما را از خرید آن پشیمان کند، اما باید اعتراف کرد که قیمت ارزانی هم برای این گوشی در نظر گرفته نشده است. اما مطمئن باشید قیمت این گوشی در قبال کیفیتی که ارائه می‌کند قابل قبول خواهد بود. شاید گوشی‌هایی مثل شیائومی Redmi Note 6 Pro یا گلکسی A8 Plus 2018 بتوانند رقیب‌های جدی برای گلکسی A8 استار باشند، اما در هر حال هر گوشی نقاط قوت و ضعف اختصاصی خودش را دارد. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را بهتر بشناسیم.

 

بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ : طراحی و ظاهر

بررسی Galaxy A8 Star را با زیر ذره‌بین قرار دادن سبک طراحی، کیفیت ساخت و ظاهر گوشی آغاز می‌کنیم. سبک طراحی این گوشی مشابه با سبک طراحی است که در دیگر گوشی‌های گلکسی A سال 2018 سامسونگ شاهد پیاده‌سازی آن بودیم. فریم اصلی گوشی آلومینیومی در نظر گرفته شده و پنل‌های جلو و عقب آن با شیشه ضد خش و مقاومی پوشانده می‌شوند. این مسئله سبب شده که ظاهر گلکسی A8 استار بسیار براق، چشم نواز و به روز به نظر برسد. بدنه گوشی ابعاد 7.6 در 77 در 162.4 میلیمتر را ارائه می‌کند و وزن آن به چیزی در حدود 191 گرم می‌رسد. پس ضخامت بدنه گلکسی A8 Star سامسونگ کم است و این مسئله هم ظرافت طراحی آن را بیشتر به رخ می‌کشد.

 

بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ : میان رده‌ اما فوق‌العاده با کیفیت!

 

زمانی که گلکسی A8 Star سامسونگ را در دست بگیرید و از نمای رو به رو به آن نگاه کنید، متوجه سبک طراحی مدرن و خوش دست بودن گوشی خواهید شد. صفحه نمایش دستگاه تقریباً بدون حاشیه طراحی شده و فقط در دو لبه فوقانی و زیرین حاشیه‌های کوچکی دارد. بدین سبب چیزی در حدود 80.6 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط نمایشگر آن احاطه می‌شود. پس از این نظر Galaxy A8 Star ظاهری مدرن و زیبا دارد. ضمن اینکه روی صفحه نمایش گوشی با شیشه ضد خش پوشانده شده است.

براق بودن قاب پشت گوشی و نصب شیشه بر روی آن سبب شده که گوشی از نمای پشت هم بسیار زیبا و درجه یک به نظر برسد. لوگوی سامسونگ در وسط قاب پشت گوشی دیده می‌شود و کمی بالاتر از آن اسکنر انگشت دایره‌ای شکل دستگاه نصب است که در بررسی Galaxy A8 Star مشخص شد سرعت و کیفیت عملکرد عالی دارد و به بهترین شکل ممکن قفل‌گشایی از نمایشگر دستگاه را امکان‌پذیر می‌کند. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب گوشی هم دوربین دوگانه آن به صورت عمودی نصب بوده و زیر آن چراغ فلش LED دستگاه قرار دارد.

 

بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ : میان رده‌ اما فوق‌العاده با کیفیت!

 

بنابراین به طور کلی گلکسی A8 استار سامسونگ ظاهری و طراحی کاملاً شیک، به روز و البته با کیفیتی دارد. این گوشی از اتصال همزمان دو سیم کارت هم پشتیبانی به عمل می‌آورد، اما برخلاف گوشی‌های سری گلکسی S سامسونگ از طراحی ضد آب بهره‌مند نیست. شاید این تنها تفاوتی باشد که از نظر زبان و سبک طراحی مابین سامسونگ گلکسی A8 Star و سری گوشی‌های گلکسی S این شرکت کره‌ای وجود دارد. بنابراین باید از نظر سبک طراحی، کیفیت ساخت و ظاهر به Galaxy A8 Star سامسونگ نمره عالی بدهیم.

 

بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ : صفحه نمایش

صفحه نمایش گلکسی A8 استار سامسونگ 6.3 اینچی و از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) بوده و نسبت 18.5 به 9 را ارائه می‌کند. بنابراین صفحه نمایش گوشی باریک و بلند به نظر می‌رسد. رزولوشن صفحه نمایش گوشی 220 در 1080 پیکسل یا اصطلاحاً فول اچ دی پلاس (FHD+) در نظر گرفته شده و بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 392 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی قابل قبولی برای یک گوشی میان رده و مجهز به نمایشگر 6.3 اینچی است. همانطور که قبلاً هم اشاره کرده بودیم روی صفحه نمایش Galaxy A8 Star با شیشه محافظ و ضد خش پوشانده شده و نمایشگر دستگاه حاشیه‌های بسیار باریکی دارد و بدین ترتیب چیزی در حدود 80.6 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را در بر گرفته است. بنابراین اگر به ظاهر صفحه نمایش اهمیت می‌دهید، نمایشگر گلکسی A8 استار ظاهری مدرن و کاملاً به روز دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 8 | Redmi Note 8

اما گذشته از آمار و ارقام و ویژگی‌های ظاهری باید دید که کیفیت عملکرد صفحه نمایش گوشی چگونه است؟ خوشبختانه به لطف بهره‌مندی از نمایشگر سوپر آمولد، کیفیت محتوایی که توسط گوشی گلکسی A8 Star منتشر می‌شود بی‌عیب و نقص خواهد بود. شادابی رنگ‌ها و عمق تصویر در نمایشگر گوشی به خوبی قابل رویت بوده و شارپنس عالی هم توسط نمایشگر دستگاه ارائه می‌شود. این مسائل سبب شده که با نگاه کردن به نمایشگر گوشی Galaxy A8 Star و دیدن محتوا بر روی آن لذت ببرید و کیفیت خوب نمایشگر دستگاه را کاملاً لمس نمایید. ضمن اینکه صفحه نمایش گوشی از قابلیت "Always On Display" هم پشتیبانی می‌کند که به موجب آن اطلاعاتی همچون تاریخ، ساعت و غیره می‌توانند دائماً بر روی نمایشگر گوشی (حتی در حالت خاموش بودن صفحه) نشان داده شوند.

 

بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ : میان رده‌ اما فوق‌العاده با کیفیت!

 

صفحه نمایش سوپر آمولد گلکسی A8 استار سامسونگ از نظر روشنایی هم عملکرد عالی دارد که این مسئله با توجه به بهره‌مندی گوشی از پنل سوپر آمولد اصلا عجیب یا دور از انتظار نیست. توانایی بالای نمایشگر گوشی در تولید روشنایی سبب شده که به راحتی بتوان از آن در محیط‌های باز و تحت تابش نور استفاده کرد. برای اینکه در شرایط این چنینی محتوای صفحه نمایش گوشی به طور کامل قابل رویت باشد، کافیست که شدت روشنایی ال سی دی را بر روی 60 درصد تنظیم نمایید یا در محیط‌های خیلی پرنور شدت آن را روی 70 درصد قرار دهید. بدین ترتیب به طور کامل و بدون مشکل می‌توانید از Galaxy A8 Star در محیط‌های باز و تحت تابش نور استفاده به عمل آورید. پس از نظر صفحه نمایش گوشی گلکسی A8 استار کیفیت بسیار مطلوبی دارد.

 

بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ : سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل پیش فرض نصب شده روی گوشی گلکسی A8 Star سیستم عامل اندروید 8.0 اوریو بوده و رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس 9 هم به طور پیش فرض در کنار آن نصب است. رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس نسبت به گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته و خوشبختانه در مقایسه با رابط کاربری قدیمی سامسونگ که تاچ ویز (TouchWiz) تام داشت به مراتب سبک‌تر و بهینه‌تر طراحی شده و باگ‌های کمتری هم دارد. اما با این حال به نظر ما اپلیکیشن‌های پیش فرض زیادی به واسطه این رابط کاربری روی گوشی نصب هستند که مطمئن هستیم خیلی از کاربران حتی یک بار هم بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش فرض ارائه شده را استفاده نخواهند کرد.

 

بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ : میان رده‌ اما فوق‌العاده با کیفیت!

 

البته چون رم، حافظه داخلی و پردازنده خوبی در گوشی Galaxy A8 Star بکار رفته، نصب بودن تعداد زیاد اپلیکیشن روی دستگاه منجر به کند شدن آن یا بروز مشکلات مشابه نمی‌شود. خوشبختانه امکان حذف دسترسی اغلب این اپلیکیشن‌های پیش فرض هم وجود دارد. ضمناً گلکسی A8 استار سامسونگ از دستیار هوشمند و اختصاصی سامسونگ یعنی بیکسبی (Bixby) هم پشتیبانی به عمل می‌آورد که چندان برای ما ایرانی کاربردی ندارد. خوشبختانه در بررسی Galaxy A8 Star مشخص شد که بستر نرم افزاری و رابط کاربری آن عملکرد روان و قابل قبولی دارند. در حین استفاده عادی از دستگاه هیچ لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد و حتی اگر چندین اپلیکیشن سنگین را هم در پس زمینه دستگاه به طور همزمان فعال باقی بگذارید، باز هم خللی در عملکرد روان رابط کاربری گوشی به وجود نمی‌آید. بنابراین باید به سیستم عامل، رابط کاربری و در مجموع بستر نرم افزاری گوشی گلکسی 8 استار هم نمره قابل قبولی بدهیم.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ : پردازنده، رم و حافظه جانبی

در این مرحله از بررسی Galaxy A8 Star در رابطه با پردازنده، رم و حافظه داخلی این گوشی صحبت می‌کنیم. تراشه‌ای که در قلب این گوشی مورد استفاده قرار گرفته، تراشه اسنپدراگون 660 کوالکام است که طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هسته‌های پردازشگر این تراشه در دو دسته مختلف چهار عضوی طبقه‌بندی می‌شوند. دسته نخست شامل چهار هسته Kyro 260 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز می‌شود و دسته دوم هم شامل چهار هسته Kyro 260 با فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتز خواهد بود. پردازنده گرافیکی آدرنو 512 هم در این تراشه بکار رفته تا آنالیز داده های گرافیکی را انجام دهد.

گوشی سامسونگ گلکسی A8 Star از نظر رم شامل دو نسخه مختلف 4 و 6 گیگابایتی می‌شود که نسخه مجهز به رم 4 گیگابایتی آن در این بررسی مورد استفاده قرار گرفت. در سمت مقابل حافظه داخلی گوشی فقط یک ظرفیت مشخص و 64 گیگابایتی را ارائه می‌کند. البته دستگاه از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی به عمل می‌آورد و بدین سبب از شیار هیبریدی بهره‌مند است. شیار هیبریدی در واقع نوعی از شیار سیم کارت است که به کاربر اجازه می‌دهد یا دو سیم کارت را به طور همزمان در گوشی نصب کند یا از یک سیم کارت و یک رم میکرو اس دی (Micro SD) استفاده به عمل آورد. پس نمی‌توانید در گوشی Galaxy A8 Star به طور همزمان دو سیم کارت و رم میکرو اس دی را نصب کنید.

 

بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ : میان رده‌ اما فوق‌العاده با کیفیت!

 

در بررسی Galaxy A8 Star مشخص شد که این گوشی قدرت عملکرد بسیار عالی دارد و با آن می‌توانید تقریباً هر کاری که هم اکنون گوشی‌های پرچمدار قادر به انجام آن هستند را انجام دهید. گوشی به راحتی از پس اجرای بازی‌هایی همچونAsphalt 8 ، Dead Trigger و غیره بر می‌آید و در حین انجام بازی‌ها هم افت فریمی در نمایشگر دستگاه رخ نمی‌دهد. بعد از اینکه بازی‌های سنگین را در گوشی برای مدت زمان طولانی اجرا کنید، ممکن است برای چند ثانیه تاخیرهای ریزی در عملکرد دستگاه ایجاد شود که به هیچ عنوان ماندگار و محسوس نیستند. بنابراین اگر به قدرت پردازشی گوشی اهمیت می‌دهید، باز هم گلکسی A8 استار سامسونگ گزینه خرید عالی برای شما خواهد بود.

 

بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ : دوربین اصلی و سلفی

وقتی به قاب پشت گلکسی A8 Star نگاه می‌کنید، خیلی زود دوربین اصلی و دوگانه آن توجه‌تان را جلب خواهد کرد. دوربین اصلی این گوشی از دو لنز 24 و 16 مگاپیکسلی تشکیل می‌شوند که هر دو آن ها دیافراگم F/1.7 دارند. دوربین اصلی گوشی از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF،HDR) و ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند و یک چراغ فلش LED اختصاصی هم دارد. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی چگونه است؟ در بررسی Galaxy A8 Star مشخص شد که دوربین اصلی و دوگانه این گوشی عملکرد بسیار عالی دارد و این مسئله هم یکی دیگر از نقاط قوت دستگاه به شمار می‌رود. با دوربین اصلی گلکسی A8 استار می‌توانید در محیط‌های با نور مناسب عکس‌های بسیار با کیفیتی و دقیقی ضبط کنید. جزئیاتی که توسط دوربین اصلی گوشی در این شرایط ضبط می‌شوند بسیار عالی خواهند بود.

 

بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ : میان رده‌ اما فوق‌العاده با کیفیت!

 

دوربین اصلی گوشی به لطف بهره‌مندی از دو لنز با دیافراگم F/1.7 در محیط‌های کم نور هم عملکرد عالی دارد و به خوبی نور کم محیط را جذب می‌کند. البته مدعی نمی‌شویم که در محیط‌های کم نور کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی کاهش نمی‌یابد، اما به جرئت مدعی می‌شویم که کیفیت عملکرد دوربین گلکسی A8 Star در محیط‌های کم نور نسبت به خیلی از گوشی‌های هم رده و هم قیمت خودش به مراتب بیشتر است. ضمناً دوربین اصلی این گوشی در ضبط تصاویر با پس زمینه تار یا اصطلاحاً بوک (Bokeh) یا پرتره (Portrait) هم عملکرد عالی دارد و با آن می‌توانید عکس‌های زیبایی در این وضعیت ضبط کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

در سمت مقابل دوربین سلفی Samsung Galaxy A8 Star از لنزی 24 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده است. دوربین سلفی این گوشی هم کیفیت عملکرد مطلوبی دارد و مطمئن هستیم که رضایت شما را جلب می‌کند. افت کیفیت ضبط عکس سلفی در محیط‌های کم نور برای دوربین سلفی گوشی به شکل محسوس‌تری رخ می‌دهد، اما با این حال کیفیت تصاویر سلفی که در این شرایط ضبط می‌شوند قابل قبول است. اگر می‌خواهید عکس‌های سلفی با کیفیتی از خودتان ضبط و در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام ارسال کنید، دوربین سلفی گلکسی A8 استار سامسونگ این امر را با کیفیت خوبی برایتان میسر می‌کند. پس در مجموع عملکرد خوب دوربین اصلی و سلفی گوشی Galaxy A8 Star سامسونگ از دیگر نقاط قوت آن هستند.

 

بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری گلکسی A8 استار از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی بوده و ظرفیت 3700 میلی آمپر ساعتی دارد. جالب است که به خاطر آورید بدنه گوشی گلکسی A8 استار ضخامت 7.6 میلیمتری دارد! اما همانطور که می‌بینید یک باتری 3700 میلی آمپر ساعتی در آن بکار رفته که این مسئله خود ظرافت طراحی سامسونگ را نشان می‌دهد. طبق بررسی صورت گرفته مشخص شد که باتری گوشی گلکسی A8 استار عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند در حالت بکارگیری نرمال تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را با یک بار شارژ تامین کند. این مقدار شارژدهی نسبت به استاندارد میانگین باتری گوشی‌های موبایل به مراتب بیشتر است.

خوشبختانه گلکسی A8 استار سامسونگ از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی به عمل می‌آورد. بدین سبب ظرف مدت زمان 30 دقیقه حدود 30 الی 40 درصد شارژ می‌شود. برای فول شارژ باتری دستگاه هم مدت زمانی در حدود 110 دقیقه لازم خواهد بود که مدت زمانی مناسب برای شارژ باتری با ظرفیت 3700 میلی آمپر ساعی است.

 

بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ : میان رده‌ اما فوق‌العاده با کیفیت!

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی Galaxy A8 Star سامسونگ پرداختیم. این گوشی به واقع یک گوشی زیبا، با کیفیت و پرقدرت است که در مقایسه با مشخصات و ویژگی‌هایی که ارائه کرده قیمت نسبتاً خوبی هم دارد. اگر می‌خواهید یک گوشی عالی و زیبا را داشته باشید و هزینه نجومی هم برای خرید آن پرداخت نکنید، مطمئناً سامسونگ گلکسی A8 استار یکی از بهترین گزینه‌های خرید پیش رویتان خواهد بود. در بخش زیر برخی از اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی را در دو دسته‌بندی ارائه کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا، مدرن و با کیفیت
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • قدرت پردازشی خوب
  • حافظه داخلی 64 گیگابایتی قابل ارتقاء
  • دوربین مناسب
  • شارژدهی خوب باتری

 

نقاط ضعف:

  • ندارد