بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

آموزش و ترفندها 24 دی 1398 علی مظفری

بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

این روزها عکسبرداری سلفی به یکی از شایع ترین کارهایی تبدیل شده که همه ما با گوشی های خود انجام می‌دهیم. اما به نظر شما چطور می‌توانیم یک عکس سلفی بهتر، زیباتر و حرفه‌ ای ضبط کنیم؟ خوشبختانه با توجه به برخی نکات شما می‌توانید عکس های سلفی با موبایل ضبط کنید که خودتان را هم شگفت زده کند. در ادامه این مقاله به بهترین ترفند هایی اشاره می‌کنیم که باید برای گرفتن عکس سلفی بهتر به آن ها توجه داشته باشید. پس با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

ترفند های گرفتن عکس سلفی : مقدمه

تا چند سال پیش کسی علاقمند عکسبرداری سلفی نبود و حتی این اصطلاح هم در بین کاربران گوشی های موبایل رایج نشده بود! اما با گسترش استفاده از اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام، عکسبرداری سلفی هم محبوب و محبوب تر شد. عکسبرداری سلفی پروسه‌ای است که در آن فرد با دوربین جلوی موبایل خودش از خود عکس ضبط می‌کند. این عکس می‌تواند به صورت دسته جمعی و با دیگر دوستانتان باشد یا تک نفره گرفته شود. به دلیل افزایش استقبال کاربران از عکسبرداری سلفی، هم اکنون دوربین جلوی گوشی های موبایل به مراتب نسبت به گذشته کیفیت بیشتری دارند.

جالب است بدانید که خیلی از افراد در حین انتخاب و خرید گوشی جدید به کیفیت عملکرد دوربین سلفی آن اهمیت بسیار بالایی می‌دهند و عقیده دارند که کیفیت دوربین سلفی از اصلی ترین ویژگی های مهم یک اسمارتفون است! اگر شما هم به گرفتن عکس سلفی علاقه دارید، این مقاله می‌تواند برایتان جذاب باشد. چون در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به ترفند هایی اشاره کنیم که برای ضبط عکس سلفی مناسب خواهند بود و با در نظر گرفتن آن ها قادر می‌شوید که عکس های سلفی حرفه ای تر، زیباتر و بهتر ضبط کنید. اگر به عکسبرداری با دوربین گوشی علاقه دارید توصیه می‌کنیم نیم نگاهی بر مقاله "مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل" هم داشته باشید. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

ترفند 1: زاویه عکسبرداری را تنظیم کنید

یکی از مهم ترین و اصلی ترین موضوعاتی که باید در ضبط هر عکسی به آن توجه شود مربوط به زاویه عکسبرداری خواهد بود. زاویه عکسبرداری در واقع مربوط به محلی می‌شود که گوشی را در آن می‌گیرید و از خودتان عکس ضبط می‌کنید. برای مثال ممکن است زاویه یک عکس از پایین به بالا باشد یا برعکس زاویه عکسبرداری عکس دیگری از بالا به پایین انتخاب شود. زاویه مستقیم و نیم رخ هم از دیگر آپشن های موجود هستند. عموما افراد تصور دارند چهره آن ها از یک زاویه مشخص بهتر در عکس نمایان می‌شود. این ادعا شاید صحت داشته باشد اما همیشه تصور افراد مبنی بر زیباتر بودن یکی از زاویه های چهره آن ها صحیح نیست و گاها دیده شده که نظر شخصی فرد با نظر دیگر متفاوت است.

 

گرفتن عکس سلفی بهتر

 

بنابراین برای انتخاب و مشخص کردن بهترین زاویه چهره خودتان حتما از نظر دیگران هم استفاده کنید. اینکه دوربین در حین ضبط عکس دقیقا در چه زاویه‌ای قرار بگیرد مسئله‌ای است که باید با توجه به شرایط انتخاب و مشخص شود. عوامل زیادی می‌توانند روی تعیین بهترین زاویه عکسبرداری سلفی موثر باشند. به عنوان مثال مقدار نور محیط، منبع تابش نور، منظره‌ای پشت سر شما، تعداد افرادی که قرار است در عکس سلفی حضور داشته باشد و خیلی عوامل دیگر در انتخاب بهترین زاویه عکسبرداری موثر هستند. توصیه ما این است که برای گرفتن عکس سلفی بهتر قبل از اقدام به منظور ضبط تصویر، وضعیت را در زاویه های عکسبرداری مختلف بررسی کرده و بهترین زاویه را برای ضبط عکس انتخاب کنید.

 

ترفند 2: ژست مناسبی انتخاب کنید

بدون تردید ژستی که شما در حین ضبط عکس می‌گیرید از مهمترین عواملی است که می‌تواند روی بهتر و حرفه ای تر شدن یک عکس سلفی تاثیر بگذارد. در مورد ژست های عکاسی واقعا می‌توان به اندازه یک کتاب صحبت کرد و این مقوله در خیلی زمینه ها نیاز به تخصص دارد. اما شما به عنوان یک فرد عادی کافیست که بدانید که ژستی به صورت و فیزیک شما جذابیت بیشتری می‌دهد و از همان آن ژست در حین ضبط عکس سلفی استفاده به عمل آورید. البته همیشه هم لازم نیست که در تمام عکس های سلفی ژست خاصی داشته باشید و راحت بودن در برخی عکس ها خود یک نکته مهم برای گرفتن عکس سلفی بهتر و جذاب تر به نظر رسیدن خواهد بود.

عموما بهتر است با ژستی که در حین ضبط عکس گرفته می‌شود در درجه اول با چهره و فیزیک شما هماهنگی داشته باشد و در درجات بعدی با لباس، استایل و هدفی که در عکس دنبال می‌شود هم سو گردد. در برخی مواقع ممکن است در پی ضبط عکسی باشید که باید پیام خاصی را بیننده منتقل کند، طبیعتا در این شرایط ژست شما باید با توجه به پیام مورد نظر انتخاب شود. سعی کنید برای انتخاب بهترین ژست چندین حالت مختلف برای خودتان در نظر بگیرید و تمام این حالت ها را تست کنید تا در نهایت به بهترین گزینه دست یابید و از آن در عکس های سلفی استفاده نمایید.

 

گرفتن عکس سلفی بهتر

 

ترفند 3: لبخند بزنید!

لبخند زدن منجر می‌شود که ظاهری دوستانه و گرم تر داشته باشید. تجربه نشان داده که لبخند زدن در عکس های سلفی می‌تواند احساس بهتری را به بیننده منتقل کند و در نتیجه دید وی نسبت به تصویر شما به شکل مثبتی تغییر یابد. همچنین جذابیت چهره اغلب آدم ها در حالتی که لبخند به صورت دارند بیشتر می‌شود. بنابراین همیشه سعی کنید در عکس های سلفی که از خود و دوستانتان ضبط می‌کنید لبخند بزنید و چهره‌ای دوستانه و گرم داشته باشید. جالب است بدانید در برخی مواقع خندیدن کامل و مشخص شدن کامل دندان های فرد هم می‌تواند به زیبا و جذاب تر به نظر رسیدن چهره وی کمک کند. بنابراین سعی کنید در عکس های سلفی ظاهری خیلی جدی و خشن نداشته باشید . این نکته یکی از مهمترین ترفند هایی است که در گرفتن عکس های سلفی باید به آن توجه شود.

 

ترفند 4: حفظ فاصله مناسب

فاصله دوربین از شما عامل بسیار مهم بعدی است که باید در عکسبرداری سلفی به آن توجه شود. در صورتی که دوربین خیلی نزدیک به شما باشد، چهره واقعی شما در عکس نمایش داده نخواهد شد و صورتتان حالتی بزرگنمایی شده را به خود می‌گیرد و عموما بخش هایی مثل بینی بزرگ تر از حالت عادی خواهند شد. بنابراین سعی کنید در حین ضبط عکس های سلفی به فاصله دوربین از خودتان دقت داشته باشید و این فاصله را به حداکثر مقدار ممکن برسانید. برای دستیابی به این امر دست خودتان را کاملا دراز کنید و اگر دستتان بنا به هر دلیل به اندازه کافی از چهره شما دور نمی‌شود از مونوپاد استفاده کنید یا از فرد دیگری بخواهید که وظیفه گرفتن عکس سلفی را بر عهده بگیرد.

 

گرفتن عکس سلفی بهتر

 

ترفند 5: حالت عکسبرداری مناسب را انتخاب کنید

دوربین سلفی گوشی های امروزی برای عکسبرداری سلفی از حالت های مختلف پشتیبانی می‌کند که سه مورد از اصلی ترین آن ها مربوط به حالت عادی، حالت پرتره و حالتی اولتراواید می‌شود. در حالت معمولی و عادی دوربین سلفی گوشی بدون هیچ تغییری از منظره پیش رو عکس ضبط خواهد کرد. این حالت عکسبرداری در اغلب مواقع بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت و بیشتر توصیه داریم در شرایط نرمال از همین حالت ضبط عکس سلفی استفاده کنید. اما حالت پرتره حالتی است که در آن پس زمینه عکس تار می‌شود و سوژه اصلی در آن نمایان باقی می‌ماند. ضبط اینگونه عکس ها هم می‌تواند جالب باشد، اما همیشه نتیجه مطلبی ندارد.

حالا وقتشه! اینو بخون ۷ تمرین عکاسی که مهارت شما را افزایش می دهد

به عنوان مثال اگر قرار است چندین نفر در یک عکس باشید و فواصل شما از دوربین نسبت به هم متفاوت باشد، عکسبرداری پرتره خیلی نمی‌تواند نتیجه مطلوبی را در پی داشته باشد و عموما در این شرایط دوربین سلفی گوشی برای تفکیک سوژه های اصلی عکس که شما هستید و منظره پس زمینه دچار مشکل می‌شود. پس سعی کنید عکسبرداری سلفی پرتره را فقط در شرایطی مورد استفاده قرار دهید که یک عکس سلفی تک نفره ضبط می‌کنید و منظره پشت سرتان هم خیلی نقش مهمی در تصویر ندارد. ضمنا اگر از این حالت ضبط عکس استفاده می‌کنید، حتما به فاصله دوربین از خودتان و همچنین ست شدن آن بر روی چهره خویش اطمینان حاصل نمایید.

 

گرفتن عکس سلفی بهتر

 

عکسبرداری سلفی در حالت اولتراواید هم فقط در شرایطی باید مورد استفاده قرار گیرد که قرار است افراد زیادی در یک تصویر جای داده شوند. بنابراین این حالت عکسبرداری را فقط در شرایطی استفاده کنید که قرار است عکس های سلفی گروهی ضبط کنید و احتمال دارد برخی افراد در تصویر جا نشوند. استفاده از این حالت عکسبرداری در مواقعی که می‌خواهید فقط از خودتان یک عکس بگیرید یا قرار است نهایتا دو نفر در عکس سلفی حضور داشته باشند، اصلا نمی‌تواند رویکرد مناسبی باشد. بنابراین اگر به دنبال گرفتن عکس سلفی بهتر هستید، حتما به حالت عکسبرداری که از آن استفاده می‌کنید دقت داشته باشید. به عقیده ما بهترین حالت در اغلب مواقع برای ضبط عکس های سلفی مربوط به حالت عادی و نرمال می‌شود.

 

ترفند 6: به نور محیط دقت کنید

یکی از مهم ترین عواملی که در عکسبرداری با هر دوربینی تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت نهایت عکس ضبط شده دارد مربوط به نور محیط می‌شود. تقریبا تمام دوربین ها در محیط های با نور خوب عملکرد بهتری نسبت به دیگر محیط ها خواهند داشت و مطمئن باشید دوربین موبایل شما هم به همین صورت خواهد بود. بنابراین اگر می‌خواهید عکس های سلفی حرفه ای ضبط کنید لوکیشنی را برای ضبط عکس انتخاب نمایید که نور در آن مناسب باشد. بهتر است حتی مسیر تابش نور هم به درستی تنظیم شود و شما در مسیر مستقیم تابش نور یا پشت به آن قرار نگرفته باشید، بلکه نور از مسیر مورب به چهره شما بتابد.

دوربین برخی از گوشی های موبایل ممکن است حالت های اختصاصی را هم برای ضبط عکس در محیط های با نور کم و تاریک ارائه کند اما به جرئت می‌گوییم که هیچوقت در این شرایط و با استفاده از این حالت های عکسبرداری نمی‌توانید به نتیجه‌ای مشابه با ضبط همان عکس در محیط با نور خوب دسترسی پیدا کنید. بنابراین برای ضبط بهترین عکس های سلفی به نور محیط دقت داشته باشید و لوکیشن هایی را انتخاب کنید که از نظر نور با کمبود مواجه نباشند. بدین ترتیب بهترین عکس ها با دوربین گوشی قابل ثبت خواهد شد.

 

ترفند 7: ضبط چند عکس به جای یک عکس

گاها ممکن است کوچک ترین تغییراتی که در حالت چهره شما، نحوه ایستادن شما، ژست شما و حتی منظره پشت سرتان به وجود می‌آید مستقیما بر روی زیباتر به نظر رسیدن یک عکس تاثیرگذار باشد، به همین جهت توصیه داریم هیچوقت به گرفتن یک عکس سلفی کفایت نکنید و از هر منظره و ژستی که گرفته‌اید چندین عکس سلفی ضبط کنید و حتی ژست های خود را هم تغییر داده و باز چندین و چند عکس سلفی بگیرد. بعدا که این عکس ها را مرور کنید متوجه خواهید شد که برخی از آن ها نسبت به سایر موارد از کیفیت بهتری برخوردار هستند.

 

گرفتن عکس سلفی بهتر

 

برخی از گوشی ها ممکن است قابلیت عکسبرداری پشت سر هم (Burst Mode) را ارائه کنند. این قابلیت سبب می‌شود که دوربین گوشی به طور خودکار پس از یک بار لمس دکمه شاتر چندین عکس پشت سر هم از شما ضبط کند. عموما در این حالت یکی از عکس ها کیفیت بهتری نسبت به عکس های دیگر پیدا می‌کنند. شما حتی می‌توانید در حین ضبط چند عکس با یک ژست خاص تغییرات کوچکی هم در فرم صورت خود ایجاد کنید و در نهایت بهترین عکس ضبط شده را انتخاب نمایید. بنابراین ضبط چند عکس به جای یک عدد می‌تواند یکی دیگر از ترفند های خوب برای گرفتن عکس سلفی بهتر باشد.

 

ترفند 8: بهترین حالت عکسبرداری را انتخاب کنید

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در ضبط عکس های سلفی یا هر عکس دیگری به آن توجه داشته باشید مربوط به حالت عکسبرداری می‌شود که از آن استفاده می‌کنید. اغلب گوشی های جدید از حالت های عکسبرداری متفاوتی پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال حالت پرتره یا بوکه (Portrait Mode/ Bokeh Mode) یا حالت عکسبرداری با زاویه دید گسترده دو مورد از پرطرفدارترین حالت های ضبط عکس هستند که برای گرفتن عکس سلفی بهتر هم می‌توان از آن ها استفاده کرد. اگر تعداد افرادی که قرار است در یک عکس سلفی جا داده شوند زیاد بود و به نوعی قصد ضبط عکس سلفی گروهی را داشتید، بهتر است به جای حالت معمولی ضبط عکس از حالت عکسبرداری با زاویه دید گسترده (Ultrawide) استفاده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی دوربین دیجیتال Polaroid Pop: عکاسی کن، چاپ کن، خاص باش

از سمت دیگر برای عکس هایی که می‌خواهید حالت کلوزآپ داشته باشند و پس زمینه آن ها خیلی حائز اهمیت نیست، می‌توانید از عکسبرداری پرتره استفاده کنید. بنابراین انتخاب حالت و مد عکسبرداری مناسب با توجه به شرایط یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که در عکسبرداری سلفی باید به آن دقت شود. برای تشخیص اینکه کدام حالت عکسبرداری در چه شرایط بهترین بازده را دارد می‌بایست تمرین و تکرار داشته باشید و عملکرد دوربین گوشی در حالت های مختلف را در شرایط گوناگون بررسی کنید.

 

ترفند 9: کادربندی درست

قانون یک سوم در عکسبرداری از آن دسته قانون هایی است که احتمالا همه با آن آشنایی دارید. این قانون مربوط به کادربندی درست می‌شود. در صورتی که در عکس های شما کادربندی مناسب و درستی صورت نگیرد، کیفیت عکس ها رضایت بخش نخواهند بود. برخی افراد تصور دارند که قانون یک سوم فقط مختص عکس های عادی است اما به هیچ عنوان اینطور نبوده و کادربندی درست با تکیه بر این قانون می‌بایست در عکس های سلفی هم رعایت شود. اما ماهیت قانون مذکور چیست؟ این قانون به گونه‌ای طراحی شده که بیان می‌کند بهترین حالت ضبط عکس در شرایطی رخ می‌دهد که تقریبا یک سوم کادر توسط سوژه اصلی عکس احاطه شود. ضمن اینکه این حالت بیشتر در شرایطی کاربرد دارد که بخواهید سوژه اصلی تصویر دقیقا در وسط کادر نباشد.

 

گرفتن عکس سلفی بهتر

 

برای درک بهتر قانون یک سوم و کادربندی صحیح با توجه به این قانون به عکس فوق نگاه کنید. همانطور که می‌بینید سوژه اصلی عکس که چهره فرد است در وسط کادر قرار نگرفته و تقریبا یک سوم از مساحت کل عکس را تشکیل می‌دهد. استفاده از این قانون در عکسبرداری با دوربین اصلی گوشی می‌تواند بسیار کاربردی‌تر باشد اما مختص دوربین اصلی نیست و در عکسبرداری سلفی هم شما را قادر به ضبط عکس های بهتر و هنرمندانه‌تر خواهد کرد. البته در نظر داشته باشید که همیشه لازم نیست قانون یک سوم به طور کامل رعایت شود و در برخی مواقع هم می‌توان عکس های سلفی را با حالت های خاص دیگر به شکل مناسب ضبط کرد. همیشه سعی کنید در ضبط عکس های سلفی کادربندی را به گونه‌ای انجام دهید که تعادل مابین سوژه اصلی و پس زمینه برقرار باشد.

قبل از اینکه دکمه شاتر دوربین را فشار دهید خوب به کادربندی خود و محتوای تصویر نگاه کنید و به تصویر پیش رویتان به عنوان عکسی بنگرید که قبلا ضبط شده است. با این دید خیلی بهتر می‌توانید نقاط ضعف آن را برطرف سازید. در یک عکس سلفی نباید اینطور باشد که بخش کوچکی از بدن شما در تصویر مشخص بوده و از سمت دیگر نیمی از فضای تصویر را پس زمینه و محتوای آن تشکیل دهند یا مثلا بخش بزرگی از آسمان در کادر باشد اما شما که سوژه اصلی عکس هستید فقط تا گردن در کادر حضور داشته باشید و منظره پشت سرتان بیشتر از 70 درصد کل مساحت عکس را در بر بگیرد. برای کادربندی درست باید از قواعد خاصی استفاده کرد که اشاره دقیق به آن ها در این مقاله امکانپذیر نیست، اما بدانید یکی از بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر مربوط به کادربندی درست می‌شود.

 

ترفند 10: از لرزش دست جلوگیری کنید

آخرین مسئله مهمی که به آن اشاره می‌کنیم و می‌تواند روی آن به عنوان یک ترفند برای ضبط عکس های سلفی بهتر حساب باز کرد مربوط به جلوگیری از لرزش دست می‌شود. همیشه بهترین فرد برای ضبط عکس سلفی آن فردی خواهد بود که در گرفتن گوشی تسلط بیشتری دارد و لرزش دست وی کم است. در صورتی که دست عکس گیرنده در زمان لمس دکمه شاتر لرزش داشته باشد، عکس تار خواهد شد و این موضوع منجر می‌شود تمام زحماتی که کشیده بودید از بین برود. بنابراین همیشه به هر شکلی که می‌توانید از لرزش دست و دوربین در حین ضبط عکس های سلفی جلوگیری کنید تا بهترین نتیجه به دست آید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی 10 ترفندی پرداختیم که می‌توانند به گرفتن عکس سلفی بهتر کمک قابل ملاحظه‌ای کنند. با در نظر گرفتن این 10 مورد قادر خواهید بود که عکس های با کیفیت تر و زیباتری ضبط کنید و از ثبت لحظات خاطره‌انگیز زندگی خود با دوستانتان لذت ببرید. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.