بررسی شیائومی Mi 6X : یک گوشی میان رده کم‌نظیر!

نقد و بررسی 24 شهریور 1397 علی مظفری

بررسی شیائومی Mi 6X : یک گوشی میان رده کم‌نظیر!

شیائومی Mi 6X یکی از بهترین گوشی های میان رده سال 2018 است که سخت افزاری قدرتمند دارد و در عین حال قیمتی مناسب را ارائه می‌کند. این گوشی دوربین اصلی دوگانه و دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی دارد. در ادامه این مطلب به بررسی شیائومی Mi 6X می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را مرور می‌کنیم.

معرفی مختصر شیائومی Mi 6X

شرکت شیائومی همیشه ثابت کرده که یکی از بهترین کمپانی های تولید کننده گوشی های با کیفیت و مقرون به صرفه بوده است. گوشی شیائومی Mi 6X می‌تواند مهر تایید محکمی مبنی بر صحت این ادعا باشد! گوشی شیائومی می 6X که به آن شیائومی Mi A2 هم گفته می‌شود در ماه جولای (July) سال 2018 از سوی این شرکت چینی رونمایی شد و هم اکنون یکی از جدیدترین گوشی های میان رده شیائومی محسوب می‌شود.

شیائومی می 6X از سخت افزاری نسبتا قدرتمند و قیمتی مقرون به صرفه بهره می‌برد. همین امر سبب شده این گوشی در مدت زمانی کوتاه به شدت توجه کاربران را به سمت خود جلب کند و مورد استقبال علاقمندان به موبایل قرار گیرد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق به بررسی شیائومی Mi 6X پرداخته و نقاط قوت و ضعف این گوشی را مشخص کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی شیائومی Mi 6X : طراحی و ظاهر

با توجه به اینکه گوشی شیائومی Mi 6X در سال 2018 معرفی شده، طبیعی است که شرکت شیائومی سعی داشته باشد سبک طراحی و ظاهر گوشی را نزدیک به سبک های داغ و به روزتر در نظر بگیرد. در همین راستا شیائومی نمایشگری با حاشیه ‌های باریک را در گوشی مذکور بکار برده و بدین صورت نمای رو به رو دستگاه را زیباتر و منطبق با گوشی های سال 2018 طراحی کرده است. البته حاشیه های صفحه نمایش شیائومی Mi 6X خیلی باریک نیستند و نمی‌تواند مدعی شد که گوشی از نمایشگری بدون حاشیه بهره می‌برد، اما کاملا مشخص است که شیائومی سعی کرده ضخامت حاشیه های نمایشگر گوشی را به حداقل مقدار ممکن برساند.

 

بررسی شیائومی Mi 6X

 

بدنه گوشی از ترکیب آلومینیوم و شیشه ساخته شده و یکپارچه است، بنابراین امکان تعویض دستی باتری آن توسط کاربر وجود ندارد. پنل پشت گوشی آلومینیومی بوده و روی پنل جلوی دستگاه با شیشه پوشانده می‌شود، بنابراین قاب پشت شیائومی می 6X در برابر خراشیدگی حساس خواهد بود. با توجه به اینکه سعی شده بخش عمده پنل جلوی شیائومی Mi 6X توسط صفحه نمایش آن پوشانده شود، دکمه هوم از زیر نمایشگر دستگاه حذف شده است. اگر به خاطر داشته باشید این سبک طراحی پیش از این در گوشی شیائومی Redmi S2 هم بکار گرفته شده بود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy A70 سامسونگ: صفحه نمایش بزرگ و زیبا

ابعاد بدنه شیائومی Mi 6X معادل 7.3 در 75.4 در 158.7 میلیمتر بوده و دستگاه حدود 166 گرم وزن دارد. بنابراین با یک گوشی نسبتا کم وزن و باریک رو به رو هستیم. شیائومی می 6X قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و در قاب پشت آن یک اسکنر انگشت دایره‌ای و دوربین دوگانه دستگاه قابل رویت است. اسکنر انگشت این گوشی کیفیت عملکرد خوبی دارد و سرعت مطلوبی را برای آنلاک قفل نمایشگر دستگاه ارائه می‌کند.

 

بررسی شیائومی Mi 6X

 

همانطور که در عکس فوق مشاهده می‌کنید سبک طراحی دوربین اصلی و دوگانه شیائومی Mi 6X کاملا مشابه با آیفون X اپل در نظر گرفته شده است، البته با این تفاوت که چراغ فلش این گوشی چهارگانه نیست و از دو چراغ LED تشکیل می‌شود. آخرین ویژگی جالبی هم که به ظاهر شیائومی می 6X ربط دارد و لازم است به آن اشاره کنیم مربوط به تنوع رنگ های دستگاه می‌شود. شرکت شیائومی گوشی می 6X را در رنگ های مشکی، طلایی، آبی، قرمز و رزگلد عرضه می‌کند. بنابراین به طور کلی شیائومی Mi 6X علیرغم اینکه یک گوشی میان رده است، ظاهر و سبک طراحی مناسبی دارد.

بررسی شیائومی Mi 6X : صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی شیائومی Mi 6X نوبت به صفحه نمایش آن می‌رسد. صفحه نمایش این گوشی 5.99 اینچی و از نوع IPS LCD است و چیزی در حدود 77.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را شامل می‌شود. بنابراین نمایشگر شیائومی می 6X حاشیه های باریکی دارد و این مسئله سبب می‌شود ظاهری جذاب و مدرن‌تر برای دستگاه ایجاد گردد. وضوح تصویر یا اصطلاحا رزولوشن صفحه نمایش 5.99 اینچی گوشی برابر 2160 در 1080 پیکسل در نظر گرفته شده که به موجب آن تراکمی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر گوشی به ارمغان آورده می‌شود. بنابراین نمایشگر شیائومی Mi 6X از نظر وضوح تصویر و تراکم پیکسلی هم وضعیت مطلوبی دارد و نسبت به گوشی های میان رده دیگر کیفیت بسیار خوبی را ارائه می‌کند.

 

بررسی شیائومی Mi 6X

 

اما صفحه نمایش شیائومی Mi 6X از نظر زاویه دید و تفکیک‌پذیری محتوا در محیط های باز چگونه عمل می‌کند؟ متاسفانه ماکسیمم روشنایی که توسط صفحه نمایش این گوشی تولید می‌شود خیلی بالا نیست و به چیزی در حدود 520 نیت می‌رسد. بدین سبب زمانی که در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم از صفحه نمایش گوشی استفاده می‌کنید، حتما باید روشنایی نمایشگر را به حداکثر مقدار ممکن برسانید تا محتوای صفحه کاملا قابل رویت باشند. در عکس فوق وضعیت صفحه نمایش گوشی شیائومی می 6X را در دو حالتی که روشنایی نمایشگر دستگاه کم و زیاد هستند را مشاهده می‌کنید. اما در سمت مقابل مثل سایر پنل های IPS LCD، صفحه نمایش شیائومی Mi 6X هم در برابر زاویه دید بسیار خوب عمل می‌کند و با تغییر زاویه دید، مشکلی برای مشاهده و تفکیک محتوای صفحه ایجاد نخواهد شد.

بررسی شیائومی Mi 6X : سیستم عامل و رابط کاربری

گوشی Mi 6X محصول ماه جولای سال 2018 شرکت شیائومی است، بنابراین جای تعجبی ندارد که سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو به طور پیش فرض روی آن نصب باشد. در کنار این سیستم عامل هم رابط کاربری اختصاصی شرکت شیائومی با نام MIUI 9.5 نصب است که قابلیت های جالبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یکی از قابلیت های جالب رابط کاربری گوشی Mi 6X مربوط به امکان نصب دو نسخه از یک اپلیکیشن در گوشی و استفاده همزمان از آن ها با دو اکانت مختلف می‌شود! برای مثال می‌توانید برنامه اینستاگرام را در گوشی شیائومی Mi 6X دو بار نصب کنید و در هر یک از آن ها یک اکانت مستقل را اجرا و مدیریت نمایید.

 

بررسی شیائومی Mi 6X

 

ویژگی بسیار جالب بعدی که در رابطه کاربری گوشی شیائومی می 6X ارائه شده با نام اختصاصی Full Screen Gesture Mode شناخته می‌شود. با فعال سازی این ویژگی سه دکمه مجازی بخش زیرین صفحه نمایش گوشی (دکمه های بازگشت به عقب، هوم و اپلیکیشن های اخیر) پنهان خواهند شد و کاربر باید با دستورات اشاره‌ای که نسبتا مشابه با دستورات اشاره‌ای آیفون X اپل هستند با گوشی تعامل برقرار کند. برای مثال در این حالت زمانی که در یک اپلیکیشن هستید، برای دسترسی به لیست اپلیکیشن های اخیر باید انگشت خود را در بخش زیرین نمایشگر قرار داده و تا وسط صفحه به سمت بالا بکشید و انگشتتان را برای چند لحظه در همان قسمت نگه دارید تا لیست اپلیکیشن های اخیر اجرا شده دستگاه نمایان شوند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی هوآوی P Smart 2019 (پی اسمارت 2019) | میان رده با کیفیت

در رابط کاربری گوشی شیائومی Mi 6X یک دستیار صوتی هوشمند و مبتنی بر هوش مصنوعی هم ارائه شده که به آن "Little Love Student" به معنای "دانش آموزش کوچک درس عاشقی" گفته می‌شود. این دستیار هوشمند می‌تواند در شرایط خاص اطلاعاتی جالبی را در اختیار کاربر قرار داده و با وی در تعامل باشد. یکی از قابلیت های خوب این دستیار مربوط به امکان ترجمه هوشمندانه متون مختلف می‌شود. خوشبختانه عملکرد بستر نرم افزاری شیائومی Mi 6X بسیار روان است و تقریبا لگ و تاخیری در حالت عادی در حین استفاده از گوشی ایجاد نمی‌شود. بنابراین گوشی Mi 6X از نظر رابط کاربری و عملکرد بستری مناسب را ارائه می‌کند.

بررسی شیائومی Mi 6X : پردازنده، رم و حافظه داخلی

در این قسمت از بررسی شیائومی Mi 6X می‌خواهیم در رابطه با پردازنده، رم و حافظه داخلی این گوشی صحبت کنیم. شرکت شیائومی تراشه اسنپدراگون 660 کوالکام را برای گوشی Mi 6X در نظر گرفته است. این تراشه یک تراشه میان رده رو به بالا محسوب می‌شود که پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته پردازشگر این تراشه در دو کلاستر یا مجموعه طبقه‌بندی شده‌اند. مجموعه اول شامل چهار هسته Kyro 260 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز می‌شود و مجموعه دوم شامل چهار هسته Kyro 260 با فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتز خواهد بود. ضمنا پردازنده گرافیکی این تراشه هم پردازنده گرافیکی آدرنو 512 است.

 

بررسی شیائومی Mi 6X

 

تراشه اسنپدراگون 660 در قلب شیائومی می 6X عملکرد خوبی دارد، اما نباید انتظار داشته باشید که این تراشه در گوشی مذکور قدرتی فراتر از آنچه که باید را ارائه کند. شیائومی Mi 6X به راحتی می‌تواند کارهایی روزمره کاربران را بدون مشکل یا کوچک‌ترین تاخیر انجام دهد اما اگر به دنبال گوشی برای بازی کردن مداوم و سایر اقدامات سنگین هستید، نباید به تراشه اسنپدراگون 660 بکار رفته در شیائومی می 6X بسنده نمایید. بنابراین از نظر قدرت پردازشی گوشی شیائومی Mi 6X در سطح خوبی قرار دارد. اما مسئله بعدی که روی قدرت و کیفیت پردازش گوشی تاثیرگذار است مربوط به رم آن می‌شود. شیائومی می 6X از نظر رم شامل دو نسخه مختلف خواهد بود که به ترتیب ظرفیت های 4 و 6 گیگابایتی را ارائه می‌کنند. تجهیز دستگاه به رم 4/6 گیگابایتی سبب شده که شیائومی Mi 6X پتانسیل خوبی برای انجام مولتی‌تسکینگ داشته باشد. این مسئله سبب می‌شود تا گوشی بتواند سریع‌تر و روان‌تر عمل کند.

اما شیائومی Mi 6X از نظر حافظه داخلی شامل سه نسخه مختلف می‌شود. برای نسخه مجهز به رم 4 گیگابایتی این گوشی دو آپشن حافظه داخلی 32 و 64 گیگابایتی در نظر گرفته شده است. اما نسخه مجهز به رم 6 گیگابایتی آن از حافظه داخلی 128 گیگابایتی بهره می‌برد. بنابراین شیائومی می 6Xمی‌تواند در نسخه های مجهز به رم 4 و حافظه 32 گیگابایتی، رم 4 و حافظه 64 گیگابایتی یا رم 6 و حافظه 128 گیگابایتی خریداری شود. لازم به اشاره است که هیچ یک از نسخه های گوشی Mi 6X از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی به عمل نمی‌آورند، بنابراین فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه محدود به همان فضایی خواهد بود که گوشی ارائه می‌کند.

بررسی شیائومی Mi 6X : دوربین

کیفیت دوربین گوشی مسئله بعدی است که در بررسی شیائومی Mi 6X باید به آن پرداخته شود. دوربین اصلی این گوشی از دو لنز مختلف تشکیل شده که به ترتیب 12 و 20 مگاپیکسلی هستند و هر دو دیافراگم F/1.8 را ارائه می‌کنند. دو لنز 12 و 20 مگاپیکسلی تشکیل دهنده دوربین اصلی شیائومی می 6X به ترتیب لنزهای IMX486 و IMX36 تولیدی شرکت سونی هستند. ضمنا یک چراغ فلش LED دوگانه هم مابین دو لنز دوربین اصلی گوشی تعبیه شده است. دوربین اصلی شیائومی Mi 6X قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای، عکسبرداری پانوراما، HDR، عکسبرداری پرتره و ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه را دارد. اما کیفیت ضبط عکس با دوربین شیائومی Mi 6X چگونه است؟

 

بررسی شیائومی Mi 6X

 

کیفیت عکسبرداری دوربین اصلی شیائومی می 6X بسیار مطلوب بوده و مطمئن باشید که رضایت شما را جلب می‌کند. بهره‌مندی لنزهای دوربین اصلی این گوشی از دیافراگم F/1.8 سبب شده تا کیفیت ضبط عکس در محیط های کم نور به مراتب افزایش یابد. شادابی رنگ ها، وضوح عکس و تفکیک‌پذیری اجزای مختلف تصویر در عکس هایی که توسط دوربین اصلی گوشی Mi 6X ضبط می‌شوند بسیار بالاست و این مسئله از اصلی ترین نقاط قوت شیائومی Mi 6X به شمار می‌رود.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

بررسی شیائومی Mi 6X

 

اما در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی از یک سنسور 20 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.2 را ارائه می‌کند و از یک چراغ فلش مستقل بهره‌مند است. دوربین سلفی شیائومی می 6X از تکنولوژی یادگیری ماشینی خاصی بهره می‌برد که به موجب آن می‌تواند کیفیت تصاویر ضبط شده را به مرور افزایش داده و عکس های بسیار عالی و شبیه به حالت پرتره را ضبط نماید. دوربین سلفی گوشی از حالتی تحت عنوان AI Beauty یا "زیبایی هوشمندانه" پشتیبانی به عمل می‌آورد که با راه‌اندازی آن، عکس های چهره بسیار زیباتر از حالت عادی ضبط خواهند شد. بنابراین به صورت کلی کیفیت دوربین اصلی و سلفی گوشی شیائومی Mi 6X بسیار بالاست و این مسئله یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

بررسی شیائومی Mi 6X : باتری و شارژدهی

در این مرحله از بررسی شیائومی Mi 6X در مورد باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری گوشی Mi 6X ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی و لیتیوم یونی است که در بدنه یکپارچه گوشی نصب شده و توسط کاربر از آن قابل جداسازی نیست. با توجه به صفحه نمایش بزرگی که گوشی می 6X شیائومی دارد و وضوح نسبتا بالایی که ارائه می‌کند، انتظار می‌رود باتری 3000 میلی آمپر ساعتی گوشی چندان پتانسیل خوبی برای تامین انرژی مورد نیاز دستگاه نداشته باشد. این مسئله در عمل و حین بکارگیری گوشی تقریبا ملموس است. باتری این گوشی تقریبا می‌توانید تا 18 الی 24 ساعت انرژی مورد نیاز آن را در حالت عادی تامین کند. خوشبختانه شیائومی می 6X از نسخه 4 تکنولوژی شارژ سریع کوالکام پشتیبانی به عمل می‌آورد و بدین سبب سرعت شارژ مجدد نسبتا خوبی دارد. بنابراین به صورت کلی توان باتری و شارژدهی این گوشی معمولی خواهد بود.

 

 

بررسی شیائومی Mi 6X

 

حالا وقتشه! اینو بخون چگونه سرعت شارژ باتری گوشی را افزایش دهیم؟

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی شیائومی Mi 6X پرداختیم. این گوشی از طراحی زیبا و مدرنی بهره‌مند بوده و صفحه نمایش بزرگی دارد. کیفیت دوربین اصلی و سلفی آن هم بسیار مطلوب است و از همه مهم‌تر دستگاه قیمتی مقرون به صرفه دارد. بنابراین اگر اهل عکسبرداری با دوربین گوشی های موبایل هستید و یک گوشی مقرون به صرفه می‌خواهید، شیائومی می 6X می‌تواند انتخاب عالی برایتان باشد. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این محصول به شرحی است که در ادامه عنوان کرده‌ایم.

نقاط قوت:

  • طراحی و ظاهر خوب
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • دوربین اصلی و سلفی خوب
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • باتری گوشی می‌توانست ظرفیت بیشتری داشته باشد
  •