نقد و بررسی هوآوی P Smart 2019 (پی اسمارت 2019) | میان رده با کیفیت

نقد و بررسی 14 اسفند 1397 علی مظفری

نقد و بررسی هوآوی P Smart 2019 (پی اسمارت 2019) | میان رده با کیفیت

نسخه 2019 و جدید گوشی پی اسمارت هوآوی (Huawei P Smart) یکی از گوشی های میان رده و خوبی است که خرید آن به اغلب افرادی که می‌خواهند با صرف هزینه‌ای نه چندان زیاد یک گوشی با کیفیت، شیک و زیبا داشته باشند توصیه می‌شود. در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی P Smart 2019 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم.

 

مقدمه

شرکت هوآوی توانسته جایگاه خودش را در صنعت موبایل به دست آورد و در بازارهای جهانی به رقیب جدی برای اپل و سامسونگ مبدل گردد. این شرکت چینی که شاید کمتر کسی تصور می‌کرد بتواند تا این اندازه موفق عمل کند، گوشی های مختلفی را روانه بازار کرده که یکی از جدیدترین این گوشی ها نسخه 2019 گوشی هوآوی پی اسمارت (Huawei P Smart 2019) است که در دسامبر (December) سال 2018 شاهد رونمایی آن بودیم. پی اسمارت 2019 یک گوشی میان رده و خوش قیمت است که با توجه قیمتش مشخصات فنی خوبی را ارائه کرده و از نظر سبک طراحی و ظاهر هم یک اسمارتفون به روز و زیبا خواهد بود. قیمت هوآوی P Smart 2019 در مقایسه با قیمت گوشی های هم رده خودش به مراتب مقرون به صرفه‌تر بوده و این موضوعات سبب شده‌اند دستگاه به یک گزینه عالی برای افرادی تبدیل شده که می‌خواهند یک گوشی جدید خریداری کنند.

اما هوآوی P Smart 2019 چه نقاط قوت و ضعفی دارد؟ آیا خرید این گوشی برای شما انتخاب مناسبی خواهد بود؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید به خوبی گوشی پی اسمارت هوآوی را بشناسید و با ویژگی های مثبت و منفی آن آشنا شوید. سپس این ویژگی های را با انتظاراتی که از دستگاه دارید مقایسه کنید و به یک جمع‌بندی برسید. فراموش نکنید که قیمت گوشی پی اسمارت 2019 هوآوی قیمت مناسبی بوده و باید روی این گوشی به عنوان یک گوشی مقرون به صرفه حساب باز کرد. در ادامه این مطلب به نقد و بررسی هوآوی P Smart 2019 می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی دستگاه را برایتان مشخص می‌کنیم. بدین ترتیب می‌توانید با شناخت بهتر، تصمیم‌گیری آگاهانه‌تری هم مبنی بر خرید یا عدم خرید هوآوی پی اسمارت 2019 داشته باشید.

 

نقد و بررسی هوآوی P Smart 2019 (هوآوی پی اسمارت): طراحی و ظاهر

یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی پی اسمارت 2019 هوآوی مربوط به سبک طراحی به روز و ظاهر جذاب و زیبای آن می‌شود. شرکت هوآوی سعی کرده ظاهر اسمارتفون مذکور را به گونه‌ای طراحی کند که چشم‌نواز و دل‌فریب باشد که به عقیده ما کاملا هم در این راستا موفق بوده است. وقتی به گوشی پی اسمارت 2019 هوآوی نگاه می‌کنید، شاید تصور کنید که با یک گوشی رده بالا و پرچمدار رو به رو هستید اما در واقع اینطور نیست و دستگاه از گوشی های میان رده شرکت هوآوی خواهد بود. از نمای رو به رو صفحه نمایش بدون حاشیه گوشی قابل توجه خواهد بود و از نمای پشت هم قاب پشت براق، لنز دوربین اصلی دوگانه و اسکنر انگشت دستگاه جلب توجه می‌کنند. اما خیلی زود در مورد کیفیت ساخت گوشی قضاوت نکنید و گول ظاهر شیک و دل‌فریب P Smart 2019 را نخورید! شرکت هوآوی برای اینکه بتواند هزینه تولید و قیمت این گوشی را کاهش دهد از ترفندهای خاصی استفاده کرده که شاید به چشم نیایند اما مهم و حائز اهمیت هستند!

 

بررسی هوآوی P Smart 2019

 

همانطور که گفتیم قاب پشت گوشی P Smart 2019 براق است و شبیه به گوشی های رده بالا به نظر می‌رسد. شاید خیلی از افراد در نگاه اول تصور کنند که قاب پشت این گوشی با شیشه پوشانده شده، اما در عمل اینطور نیست چون در ساخت بدنه گوشی پی اسمارت 2019 اصلا از شیشه و فلز استفاده نشده و قاب آن کاملا از پلاستیک یکپارچه تشکیل می‌شود! بنابراین حتی قاب پشت این گوشی که ظاهری براق و شبیه به شیشه‌ای دارد هم از پلاستیک است و با ترفندهای خاص به گونه‌ای طراحی شده که براق و چشم‌نواز باشد. از آنجایی که قاب پشت دستگاه پلاستیکی است، بنابراین به شدت مستعد خراشیده شدن خواهد بود و کوچک ترین تماس های قاب پشت گوشی با اشیا و اجسام نوک تیز می‌تواند منجر به بوجود آمدن خط و خش روی قاب پشت آن شود. متاسفانه از آنجایی که قاب دستگاه یکپارچه طراحی شده، اگر خط و خشی در قاب پشت آن به وجود آید راه حلی نخواهید داشت و نمی‌توانید با تعویض قاب پشت دستگاه مشکل را برطرف کنید. بنابراین توصیه ما این است که همیشه یک گارد محافظ را با در کنار گوشی هوآوی P Smart 2019 مورد استفاده قرار دهید تا از به وجود آمدن خط و خش روی قاب پشت آن جلوگیری شود.

 

بررسی هوآوی P Smart 2019

 

هر چهار لبه قاب پشت گوشی پی اسمارت 2019 خمیده و انحنادار طراحی شده‌اند و این موضوع سبب می‌شود گوشی در دست کاربر به شکل بهتری کیپ شود و اصطلاحا خوش دست به نظر آید. بدنه دستگاه ابعاد 8 در 73.4 در 155.2 میلیمتری را ارائه کرده و وزن آن با توجه به پلاستیکی بودن قاب گوشی به چیزی در حدود 160 گرم می‌رسد که وزن کمی در مقایسه با اغلب گوشی های هم سایز خواهد بود. دستگاه قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و در رنگ های آبی و مشکی روانه بازار شده است. همانطور که در عکس ها مشخص است، در قاب پشت P Smart 2019 یک اسکنر انگشت دایره‌ای شکل هم نصب خواهد بود که عملکرد روان و مطلوبی دارد و به راحتی می‌توان با آن تاییدهای امنیتی مورد نیاز دستگاه را انجام داد و از قفل لاک اسکرین عبور کرد. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت این گوشی هم لنز دوربین دوگانه آن دیده می‌شود که به صورت عمودی تعبیه شده‌اند و زیر آن ها چراغ فلش LED نصب است. متاسفانه Huawei P Smart 2019 از استاندارد ضد آب پشتیبانی نمی‌کند که البته نباید هم انتظار داشته باشیم گوشی با قیمت این دستگاه از استاندارد مذکور پشتیبانی نماید.

حالا وقتشه! مشاهده مشخصات و قیمت گوشی موبایل هوآوی مدل P Smart 2019 دو سیم کارت

وقتی از نمای رو به رو به هوآوی P Smart 2019 نگاه کنید تنها چیزی که می‌بینید که صفحه نمایش بزرگ و بدون حاشیه با یک لنز دوربین کوچک است که در بخش فوقانی آن نصب شده و بدین ترتیب ظاهری شیک و مدرن را برای پنل جلوی دستگاه به ارمغان آورده‌اند. هیچ دکمه فیزیکی روی پنل جلوی گوشی نصب نشده و طبق آمار چیزی در حدود 83.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی پی اسمارت 2019 توسط نمایشگر آن اشغال می‌شود. البته باید اشاره کنیم که حاشیه لبه زیرین صفحه نمایش این گوشی نسبت به خیلی از گوشی های دیگر چندان باریک نیست و همین امر هم سبب شده نسبت تصویر به قاب دستگاه کمی افت کند، اما به طور کلی گوشی از نمای رو به رو جذاب، مدرن و زیبا به نظر می‌رسد. پس اگر بخواهیم جمع‌بندی از سبک طراحی و ظاهر هوآوی پی اسمارت 2019 داشته باشیم باید بگوییم که این گوشی ظاهری زیبا و بسیار خوب دارد اما کیفیت ساخت بدنه آن بالا نیست و نباید فراموش شود که قاب دستگاه از پلاستیک یکپارچه ساخته شده و به شدت در برابر خراشیده شدن حساس خواهد بود. پس گوشی پی اسمارت 2019 هوآوی ظاهر و سبک طراحی شیک و زیبایی دارد و این موضوع از اصلی ترین نقاط قوت آن به شمار می‌رود اما کیفیت ساخت دستگاه با توجه به پلاستیکی بودن بدنه آن یک نقطه ضعف است.

 

بررسی هوآوی P Smart 2019

 

نقد و بررسی هوآوی P Smart 2019 (هوآوی پی اسمارت): صفحه نمایش

در این مرحله نقد و بررسی هوآوی P Smart 2019 در رابطه با صفحه نمایش آن صحبت خواهیم کرد. همانطور که در بخش قبل اشاره داشتیم، وقتی از نمای رو به رو به گوشی مذکور نگاه کنید صفحه نمایش آن خیلی زود توجهتان را جلب می‌کند چون بدون حاشیه بوده و اندازه بزرگی دارد و نحوه طراحی آن منطبق با معیارهای روز است. این امر سبب شده گوشی از نمای رو به رو ظاهری زیبا داشته باشد. صفحه نمایش پی اسمارت 2019 هوآوی 6.21 اینچی و از نوع LTPS IPS LCD بوده و نسبت 19.5 به 9 را ارائه می‌کند. بنابراین صفحه نمایش دستگاه کمی بلند و کم عرض‌تر به نظر می‌رسد. رزولوشن صفحه نمایش گوشی 2340 در 1080 پیکسل در نظر گرفته شده که رزولوشن خیلی خوبی برای نمایشگر یک گوشی میان رده و هم قیمت پی اسمارت 2019 خواهد بود. بدین سبب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 415 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم بسیار خوبی برای یک نمایشگر 6.21 اینچی بکار رفته در اسمارتفونی میان رده و با قیمت هوآوی P Smart 2019 خواهد بود. پس کاملا مشخص است که حداقل بر روی کاغذ صفحه نمایش گوشی مورد نظر کیفیت عالی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه گلکسی S10 سامسونگ با P30 هوآوی

ابعاد بزرگ صفحه نمایش گوشی سبب می‌شود تا انجام کارهایی مثل وبگردی و تماشای فیلم و ویدئو بسیار لذت بخش شوند. نمایشگر این گوشی حاشیه های بسیار باریکی دارد و تقریبا بدون حاشیه به نظر می‌رسد. طبق آمار نمایشگر دستگاه حدود 83.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته است. پس بزرگ و بدون حاشیه بودن صفحه نمایش هوآوی P Smart 2019 هم از دیگر نقاط قوت آن خواهد بود. اما محتوایی که روی صفحه نمایش آن به تصویر کشیده می‌شوند چگونه هستند؟ در بررسی هوآوی P Smart 2019 مشخص شد که محتوای نمایشگر دستگاه واقعا شادابی، شارپنس و وضوح مطلوبی دارد و از این نظر گوشی بازده بسیار خوبی را ارائه می‌کند. به عقیده ما کیفیت عملکرد نمایشگر این گوشی و محتوایی که توسط آن به تصویر کشیده می‌شوند واقعا فراتر از قیمت دستگاه خواهد بود و این موضوع یک نقطه قوت کاملا ستودنی برای گوشی پی اسمارت 2019 محسوب می‌شود.

 

بررسی هوآوی P Smart 2019

 

خوشبختانه در بررسی هوآوی P Smart 2019 مشخص شد که صفحه نمایش این گوشی از نظر توان تولید روشنایی هم وضعیت مطلوبی دارد. شاید بر روی کاغذ و از نظر اعداد و ارقام نمایشگر این گوشی نتواند روشنایی مثل گوشی های رده بالای بازار را تولید کند اما شدت روشنایی آن در مقایسه با سایر گوشی های هم رده خودش کاملا قابل قبول و مطلوب خواهد بود. بدین ترتیب می‌توانید بدون مشکل در محیط های باز و تحت تابش نور از دستگاه استفاده کنید و محتوای روی صفحه نمایش آن را ببینید. برای انجام این کار کافیست در محیط های باز و تحت تابش نور، شدت روشنایی صفحه نمایش P Smart 2019 هوآوی را روی 90 یا 100 درصد تنظیم نمایید. بنابراین به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش این گوشی یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن به شمار می‌رود چون هم اندازه بزرگی دارد و برای وبگردی یا تماشای فیلم و سریال مناسب است، هم ظاهر شیک و بدون حاشیه‌ای را ارائه می‌کند، هم رزولوشن و تراکم پیکسلی مطلوبی دارد و هم از نظر شارپنس، شادابی، کنتراست و روشنایی عملکرد خوبی خواهد داشت. بنابراین اگر به کیفیت صفحه نمایش گوشی و بزرگ و بدون حاشیه بودن آن اهمیت می‌دهید، خرید هوآوی P Smart 2019 می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

نقد و بررسی هوآوی P Smart 2019 (هوآوی پی اسمارت): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

گوشی هوآوی پی اسمارت 2019 به طور پیش فرض از نسخه 9 سیستم عامل اندروید با لقب پای (Android 9 Pie) بهره می‌برد که در حال حاضر جدیدترین و آخرین نسخه سیستم عامل اندروید است. رابط کاربری اختصاصی EMUI 9 هوآوی هم به طور پیش فرض روی این دستگاه نصب و راه‌اندازی می‌شود. رابط کاربری EMUI 9 نقاط قوت زیادی دارد اما چند نقطه ضعف محسوس هم در آن دیده می‌شوند که می‌توانند آزاردهنده باشند. یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت EMUI 9 مربوط به ارائه قابلیت های شخصی سازی و کاربردی متنوع می‌شود. با این رابط کاربری تقریبا می‌توانید هر شخصی سازی که مد نظرتان باشد را روی ظاهر و رابط گوشی انجام دهید. در حالت عادی بخش اپلیکیشن دراور (App Drawer) در EMUI 9 و گوشی پی اسمارت وجود ندارد و هوم اسکرین های گوشی مثل آیفون های اپل شامل آیکون اپلیکیشن ها می‌شوند اما خوشبختانه امکان فعالسازی اپلیکیشن دراور از منوی تنظیم گوشی وجود دارد.

 

بررسی هوآوی P Smart 2019

 

قابلیت ها و ویژگی های خیلی زیاد در رابط کاربری EMUI 9 ارائه شده‌اند که ما قصد نداریم وارد جزئیات تمام آن ها شویم و فقط به برخی از اصلی ترین آن ها اشاره خواهیم کرد. یکی دیگر از ویژگی های بسیار عالی EMUI 9 مربوط به پشتیبانی از دستورات اشاره‌ای می‌شود که حالت مشابه آن ها را در سیستم عامل iOS آیفون های جدید اپل نظیر آیفون X، آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR می‌بینیم. با فعالسازی این دستورات اشاره‌ای شما می‌توانید سه دکمه مجازی بازگشت به عقب (Back)، هوم (Home) و اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) را از بخش زیرین صفحه نمایش پنهان کنید و بدین ترتیب حالتی را ایجاد نمایید که کل مساحت نمایشگر گوشی محتوای تصویر را نشان دهند. در این شرایط باید با دستورات اشاره‌ای اقدامات خاص مورد نظرتان را انجام دهید. برای مثال باید به منظور فعالسازی بخش اپلیکیشن های اخیر، انگشت خود را روی لبه زیرین نمایشگر قرار داده و تا وسط صفحه به سمت بالا بکشید و چند لحظه در این قسمت نگه دارید تا لیست اپلیکیشن های اخیر دستگاه نمایان شود. یا برای خروج از اپلیکیشن ها باید انگشت خود را باحالت خاصی به طرفین نمایشگر بکشید. بنابراین پشتیبانی EMUI 9 و گوشی هوآوی P Smart 2019 از دستورات اشاره‌ای مشابه آیفون های اپل یکی از ویژگی های جالب بستر نرم افزاری دستگاه محسوب می‌شود. ویژگی ها و قابلیت های بسیار متنوع دیگری هم در رابط کاربری EMUI 9 ارائه شده‌اند که از اشاره به آن ها صرف نظر می‌کنیم.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش جالب ترین ترفند های Developer Options اندروید

درست است که متنوع و زیاد بودن قابلیت های شخصی سازی در یک گوشی جالب به نظر می‌رسد و می‌تواند خیلی سرگرم کننده و حتی کاربردی باشد، اما نباید فراموش کرد که این مسئله منجر به سنگین شدن رابط کاربری خواهد شد که متاسفانه این مشکل در رابط EMUI 9 احساس می‌شود. از سمت دیگر باید برای هر قابلیت منویی در تنظیمات گوشی ارائه شود و بدین ترتیب ارائه قابلیت های زیاد منجر به افزایش منو ها و سردرگم کننده شدن آن ها می‌شود که متاسفانه این مسئله هم در رابط کاربری EMUI گوشی پی اسمارت 2019 کمی آزاردهنده است. بنابراین شاید بهتر بود که هوآوی تعادل مابین قابلیت ها و حجم رابط کاربری EMUI 9 را حفظ می‌کرد یا حداقل با کاهش تعداد اپلیکیشن های پیش فرضی که روی گوشی هوآوی P Smart 2019 نصب هستند، حجم رابط EMUI 9 را کاهش می‌داد.

 

بررسی هوآوی P Smart 2019

 

یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن اشاره کنیم مربوط به سبک طراحی و ظاهر رابط EMUI 9 می‌شود که به عقیده ما در مقایسه با نسخه های قدیمی تر این رابط کاربری بهبود زیاد یافته و جذاب تر شده است. در حین بررسی هوآوی P Smart 2019 مشخص شد که بستر نرم افزاری گوشی عملکرد روان و قابل قبولی دارد و رم 3 گیگابایتی آن هم کمک به سزایی در این راستا می‌کند. گوشی فقط در شرایطی که اپلیکیشن های سنگین زیادی روی آن نصب باشند و حافظه داخلی آن رو به پر شدن سوق پیدا کند، ممکن است با لگ و تاخیر های کوچکی همراه شود که به عقیده ما کاملا قابل چشم‌پوشی هستند. فراموش نکنید که هوآوی پی اسمارت 2019 یک گوشی میان رده و مقرون به صرفه است و به عقیده ما در قبال قیمتی که دارد از بستر نرم افزاری کاملا خوبی را ارائه می‌کند.

 

نقد و بررسی هوآوی P Smart 2019 (هوآوی پی اسمارت): پردازنده، رم و حافظه داخلی

مطمئنا یکی از مهمترین موضوعاتی که تمایل دارید در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنید مربوط به پتانسیل پردازشی و عملکرد گوشی پی اسمارت 2019 می‌شود. با توجه به اینکه دستگاه یک گوشی میان رده و خوش قیمت است، بنابراین نباید انتظار معجزه داشته باشیم و باید انتظاراتمان از دستگاه را به سطح معقولانه‌ای برسانیم. پس دلیلی ندارد که در بررسی هوآوی P Smart 2019 قدرت عملکرد این گوشی با قدرت گوشی های رده بالای بازار که چندین میلیون تومان از آن گران‌تر هستند مقایسه شود. در قلب این گوشی از تراشه کرین 970 هوآوی استفاده شده که تراشه‌ای مجهز به پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای است. چهار هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و چهار هسته دیگر آن از نوع Cortex-A73 بوده و فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی Mali-G51 MP4 هم در تراشه مذکور وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد.

رم گوشی پی اسمارت 2019 ظرفیت خوب 3 گیگابایتی را ارائه کرده و دستگاه از نظر حافظه داخلی در دو نسخه مختلف عرضه شده که به ترتیب ظرفیت های 32 و 64 گیگابایتی را ارائه می‌کنند. هر دو نسخه این گوشی قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی را دارند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن ها را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد. پس به نظر می‌رسد که گوشی هوآوی پی اسمارت 2019 بر روی کاغذ وضعیت خوب و قابل قبولی داشته باشد، اما دستگاه در عمل چه بازدهی دارد؟ در بررسی هوآوی P Smart 2019 مشخص شد که این گوشی به راحتی از پس انجام کارهای روزمره مثل ارسال و دریافت پیامک، برقراری تماس، وبگردی، تماشای فیلم، استفاده از اپلیکیشن های پیام رسان مثل واتساپ، تلگرام و غیره بر می‌آید و بدین منظور هیچ مشکلی نخواهد داشت. اما زمانی که وضعیت کمی دشوار شود ممکن است لگ و تاخیرهایی در عملکرد دستگاه به وجود آید.

 

بررسی هوآوی P Smart 2019

 

به عنوان مثال وقتی اپلیکیشن ها و بازی های سنگینی در گوشی نصب شوند و بخواهید از بخش اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) مابین آن ها جهش داشته باشید با چند ثانیه (1 الی 2 ثانیه) تاخیر رو به رو می‌شوید که به عقیده ما بروز تاخیرهای این چنینی عملکرد در گوشی میان رده‌ای مثل Huawei P Smart 2019 طبیعی است. پر شدن حافظه داخلی دستگاه منجر به افزایش شدت لگ و تاخیر های آن می‌شوند، بنابراین توصیه می‌کنیم تا حد امکان از پر شدن حافظه داخلی گوشی جلوگیری کنید و سعی نمایید اپلیکیشن ها و اطلاعات اضافه را از گوشی حذف کنید. بازی های سنگین و HD مثل بازی Asphalt 8 یا PUBG Mobile در گوشی پی اسمارت 2019 قابل نصب و اجرا هستند اما ممکن است بعد از چند دقیقه بازی کردن به تدریج لگ و تاخیرهایی در دستگاه به وجود آید و بدنه آن هم به طرز محسوسی داغ شود. پس اگر می‌خواهید با هوآوی P Smart 2019 به انجام بازی های سنگین بپردازید، بهتر است برای بازه های کوتاه این کار را انجام دهید. بعد از خارج شدن از بازی های HD و سنگین هم ممکن است تا چند ثانیه گوشی کمی لگ و تاخیر داشته باشد که به طور خودکار رفع می‌شوند. بنابراین به عنوان یک جمع‌بندی از بررسی پتانسیل پردازشی Huawei P Smart 2019 باید بگوییم که این گوشی با توجه به قیمتی که دارد بازده مطلوبی را ارائه می‌کند. کارهای روزمره و عادی بدون مشکل با آن قابل انجام هستند اما دستگاه برای انجام مداوم و طولانی مدت بازی های HD چندان مناسب نیست، اما می‌توانید برای چند دقیقه اجرای بازی های سنگین در روز بر روی هوآوی P Smart 2019 حساب باز کنید.

 

نقد و بررسی هوآوی P Smart 2019 (هوآوی پی اسمارت): دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی پی اسمارت 2019 از نوع دوگانه است. دو لنز دوربین اصلی آن به صورت عمودی در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه نصب هستند و یک چراغ فلش LED هم زیر آن ها تعبیه شده است. لنز اصلی بکار رفته در این مجموعه 13 مگاپیکسلی است و دیافراگم F/1.8 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی می‌کند. دومین لنز دوربین مجموعه 2 مگاپیکسلی و از نوع عمقی خواهد بود در ضبط عکس های بوکه (Bokeh Mode) یا همان عکس های با پس زمینه تار به شکل ویژه‌ای به کمک لنز 13 مگاپیکسلی آن می‌آید. دوربین اصلی گوشی پی اسمارت 2019 از قابلیت HDR، پانوراما و فیلمبرداری فول اچ دی (Full HD) با فریم ریت های 30 و 60 فریم در هر ثانیه هم پشتیبانی می‌کند. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی این گوشی چطور است؟

 

بررسی هوآوی P Smart 2019

 

اپلیکیشن دوربین اصلی هوآوی P Smart 2019 شامل حالت های مختلفی می‌شود که Auto Mode، Bokeh Mode، AI Mode و Night Mode از مهمترین آن ها هستند. برای اینکه در شرایط مختلف بتوانید بهترین نتیجه را به دست آورده و با بهترین کیفیت ممکن عکس های مورد نظرتان را ضبط کنید باید به خوبی از این حالت های مختلف عکسبرداری استفاده نمایید، در غیر این صورت ممکن است کیفیت عکسی که ضبط می‌شود چنگی به دل نزند. حالت عادی عکسبرداری با دوربین اصلی گوشی حالت خودکار یا همان Auto Mode است. در این حالت اگر نور محیط مناسب باشد عکس های خوبی ضبط می‌شود اما اگر نور محیط کم شود، عکس ها خیلی با کیفیت ضبط نخواهند شد و کمبود نور در آن ها قابل درک خواهد شد. برای رفع این مشکل باید از حالت AI Mode استفاده کنید که مبتنی بر هوش مصنوعی است. با فعالسازی این حالت وضعیتی راه اندازی خواهد شد که اپلیکیشن دوربین گوشی با تکیه بر هوش مصنوعی تمام المان ها و بخش های مختلف عکسی که از منظره پیش رو ضبط می‌شود را بهینه‌سازی می‌کند و در نهایت بهترین حالت را ارائه خواهد کرد. به عقیده ما اگر می‌خواهید در حالت عادی بهترین بازده را از دوربین اصلی هوآوی P Smart 2019 دریافت کنید، بهتر است همیشه از حالت AI Mode آن استفاده نمایید. این حالت عکسبرداری به ویژه در محیط های بسته یا اصطلاحا ایندور (Indoor) بازده خیلی خوبی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

اما کیفیت ضبط عکس با دوربین اصلی پی اسمارت 2019 چه در حالت Auto Mode و چه در حالت AI Mode در محیط های خیلی تاریک و شب افت قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. برای رفع این مشکل هوآوی یک حالت اختصاصی با نام Night Mode را ارائه کرده که واقعا برای عکسبرداری در شب معجزه می‌کند و تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی عکس نهایی خواهد داشت که توسط دوربین اصلی گوشی ضبط می‌شود. برای درک بهتر این موضوع کافیست نگاهی به عکس های زیر بیندازید. عکس اول در حالت Auto Mode ضبط شده و عکس دوم در حالت Night Mode با دوربین اصلی هوآوی پی اسمارت 2019 ضبط شده است. همانطور که می‌بینید کیفیت عکسی که در حالت Night Mode با دوربین این گوشی ضبط شده به شکل چشمگیری بهتر از عکس اول است. بنابراین یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت دوربین اصلی گوشی مذکور مبطوب ه حالت Night Mode بسیار عالی آن می‌شود.

 

بررسی هوآوی P Smart 2019

 

دوربین اصلی گوشی هوآوی P Smart 2019 از حالت بوکه (Bokeh Mode) هم پشتیبانی به عمل می‌آورد که به موجب آن می‌توانید عکس های با پس زمینه تار و مشابه با عکس های پرتره (Portrait) ضبط نمایید. کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی در حالت بوکه هم خوب و قابل قبول است. اما برای ضبط ویدئو خیلی روی دوربین اصلی هوآوی پی اسمارت 2019 حساب ویژه‌ای باز نکنید. دوربین اصلی این گوشی از قابلیت هایی مثل تثبیت اپتیکال تصویر (OIS) پشتیبانی نمی‌کند که در حذف لرزش های دست کاربر در حین عکسبرداری موثر هستند. همچنین دوربین اصلی دستگاه قابلیت ضبط ویدئو های 4K را هم ندارد که البته با توجه به میان رده و مقرون به صرفه بودن دستگاه توجیه‌پذیر است. به عقیده ما دوربین اصلی این گوشی در ضبط ویدئو عملکرد معمولی دارد. بنابراین به صورت کلی دوربین اصلی گوشی پی اسمارت 2019 کیفیت عملکرد خوبی داشته و برای اینکه بهترین بازده از آن دریافت شود باید از حالت های مختلف عکسبرداری آن استفاده به عمل آورید. دو حالت AI Mode و Night Mode حالت هایی هستند که پیشنهاد می‌کنید در وضعیت های عادی و شب از آن ها برای ضبط عکس های بهتر استفاده کنید. به عقیده ما دوربین اصلی و دوگانه هوآوی P Smart 2019 با توجه به قیمتی که دستگاه دارد کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌کند. اما دوربین سلفی هوآوی پی اسمارت 2019 چگونه بوده و چه کیفیتی دارد؟ این گوشی از نظر دوربین سلفی در دو نسخه مختلف عرضه شده که یکی از آن ها دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی دارد و نسخه دیگر از دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی بهره می‌برد. هر دو نسخه مجهز به دوربین سلفی 8 و 16 مگاپیکسلی این گوشی عکس های سلفی خوبی را ثبت خواهند کرد که البته در محیط های تاریک کیفیت عملکرد آن ها تا حدی کاهش پیدا می‌کند. اگر به ضبط عکس های سلفی و اشتراک گذاری آن ها در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام علاقه دارید، گوشی هوآوی P Smart 2019 انتظارات شما را بر آورده خواهد کرد.

 

نقد و بررسی هوآوی P Smart 2019 (هوآوی پی اسمارت): باتری و شارژدهی

در آخرین بخش از نقد و بررسی هوآوی P Smart 2019 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در این گوشی بکار رفته از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی بوده و ظرفیت 3400 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به بزرگ بودن صفحه نمایش دستگاه و همچنین سنگین بودن رابط کاربری EMUI 9 انتظار داشتیم باتری 3400 میلی آمپر ساعتی گوشی بازده نرمالی داشته باشد. در بررسی هوآوی P Smart 2019 هم همین امر مشاهده شد و باتری گوشی توانست با یک بار شارژ چیزی در حدود 1 روز چند ساعت انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند. اگر مقدار بکارگیری گوشی توسط شما کمتر از حالت نرمال باشد، احتمالا می‌توانید تا 1.5 روز هم بدون نیاز به شارژ از دستگاه استفاده نمایید.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم مربوط به خالی شدن سریع شارژ باتری گوشی در حالتی می‌شود که به انجام بازی می‌پردازید. اجرا و انجام بازی های اندرویدی و به ویژه بازی های HD در گوشی پی اسمارت هوآوی به شکل چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای منجر به خالی شدن سریع تر شارژ باتری دستگاه می‌شود. متاسفانه هوآوی P Smart 2019 از قابلیت شارژ سریع و بیسیم پشتیبانی نمی‌کند و برای اینکه باتری آن از 0 تا 100 درصد شارژ شود باید چیزی در حدود 105 دقیقه منتظر بمانید. بنابراین شاید بهتر باشد همیشه شارژر موبایل خود یا یک پاوربانک را به همراه داشته باشید و از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری Huawei P Smart 2019 استفاده کنید تا بدین صورت مجبور نشوید زمان طولانی را برای فول شارژ شدن باتری دستگاه منتظر بمانید.

 

بررسی هوآوی P Smart 2019

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی هوآوی P Smart 2019 (هوآوی پی اسمارت 2019) پرداختیم. این گوشی میان رده از ظاهر خوب و سخت افزاری مناسب بهره می‌برد. قیمت گوشی هوآوی P Smart 2019 هم در مقایسه با قیمت خیلی از گوشی های هم رده خودش بسیار مناسب در نظر گرفته شده و این موضوع هم می‌تواند از نقاط قوت اصلی آن باشد. ضمنا هوآوی ظاهر این گوشی را هم بسیار خوب و چشم نواز طراحی کرده و بدین ترتیب یک پکیج کاملا خوب و کاربرپسند را ارائه می‌کند. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف گوشی هوآوی پی اسمارت 2019 در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مختلف مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • ظاهر زیبا، به روز و چشم نواز
  • صفحه نمایش بزرگ، بدون حاشیه و با کیفیت
  • بهره‌مندی از اندروید 9
  • رم 3 گیگابایتی
  • دوربین خوب با حالت Night Mode عالی
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • پلاستیکی بودن بدنه گوشی
  • سرعت شارژ پایین باتری